عوارض قوز کمر چیست؟ و چگونه قوز کمر رو از بین ببریم؟

آشنایی با روش های درمان قوز کمر و پشت

درمان قطعی قوز کمر

قوز کمر یا همان کیفوز (Kyphosis) در ناحیه ستون فقرات اتفاق می‌افتد و انحنای کمر را بیشتر می‌کند. بالای کمر و ستون فقرات در حالت طبیعی تورفتگی و انحنا دارد. این انحنا در بدن باعث می‌شود تا انسان بتواند وزن سر خود را تحمل کند. زمانی کیفوز در بدن به وجود می‌آید که انحنای ستون فقرات بیش از حالت طبیعی باشد. در ادامه این مقاله علت این بیماری و درمان قطعی قوز کمر به طور کامل توضیح داده شده است.

افتادگی شانه و قوز کمر

افرادی که قوزکمر دارند ظاهرشان به صورت خمیده دیده شده و افتادگی شانه پیدا می‌کنند. به مرور زمان میانه دو شانه‌ این افراد به حالت گرد تبدیل می‌شود. این بیماری باعث می‌شود که فشار در ناحیه ستون فقرات بیشتر شده و فرد احساس درد کند. همچنین کیفوز در برخی افراد باعث سختی تنفس می‌شود؛ زیرا به شش‌ها فشار وارد کرده و تنفس را برای انسان دشوار می‌کند.

این بیماری ارتباطی به سن و جنسیت افراد ندارد و ممکن است در هر برهه زمانی رخ دهد. پوکی استخوان یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده کیفوز در ستو فقرات است. اگر پوکی استخوان در یک فرد بیش از اندازه باشد استخوان‌های ستون فقرات ضعیف شده و فشرده می‌شوند. بنابراین برای درمان قطعی قوز کمر لازم است تا پوکی استخوان و کمبود کلسیم در بدن فرد موزد آزمایش قرار بگیرد.

علت و درمان قوز کمر

همانطور که گفته شد قوز کمر ممکن است در هر سنی ایجاد شود. گاهی نیز ممکن است نوزادان و نوجوانان نیز در ناحیه ستون فقرات خود این بیماری را داشته باشند. علت قوز پشت در نوزادان می‌تواند مربوط به بد شکلی ستون فقرات و یا فاصله گرفتن استخوان‌های این ناحیه به مرور زمان باشد.

علت قوز کمر و درمان آن، به فرد و میزان انحنای ایجاد شده در ستون فقرات او بستگی دارد. اگر شدت قوز کمر در یک فرد زیاد نباشد می‌توان آن را درمان کرد و مشکل خاصی برای فرد ندارد. اما اگر این بیماری از نوع حاد خود باشد فرد در ستون فقرات خود احساس درد کرده و ظاهری بد پیدا می‌کند.

درمان کیفوز به سن فرد مبتلا، شدت و اثرات حاصل از آن بستگی دارد. گاهی درمان قطعی قوز کمر برای برخی افراد ممکن است ولی اگر شدت آن بیشتر باشد به طور قطعی درمان نمی‌شود و فقط می‌توان شدت آن را کم کرد.

علل اصلی در ایجاد قوز کمر

طب فیزیکی و درمان قوز کمر

قوز کمر بیشتر در افراد مسن به دلیل قرار گرفتن در حالت‌های نامناسب کمر به وجود می‌آید و به ندرت در کودکان دیده می‌شود. عواملی در به وجود آمدن این بیماری دخیل هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بالا رفتن سن
  • ضعیف شدن ماهیچه‌ها در بالای کمر
  • بیماری شوئرمن
  • آرتریتیا
  • آسیب رسیدن به ستون فقرات
  • وجود دیسک‌های ضعیف در بدن فرد
  • اسکولیوز

در ادامه نیز عللی آورده شده است که تاثیرشان در ایجاد قوز کمر کمتر است ولی جزو عوامل پدید آورنده این بیماری هستند.

  • عفونت در ناحیه ستون فقرات
  • به وجود آمدن نقص‌هایی هنگام تولد در بدن
  • تومور (Tumor)
  • بیماری های سیستم غدد درون ریز
  • فلج اطفال
  • بیماری پاژه
  • دیستروفی عضلانی (Dystrophy)

بالا رفتن سن و ابجاد قوز کمر

با بالا رفتن سن، اسکولیوز دژنراتیو (Degenerative scoliosis) باعث می‌شود ستون فقرات به طرف پهلو انحنا پیدا کند. نبود تعادل در قسمت ستون فقرات باعث می‌شود که به مرور زمان قوز کمر بیشتر شده و فرد احساس درد کند. همچنین در پیری کمر در حالت نامناسبی قرار می‌گیرد و همین حالت باعث ایجاد این بیماری در فرد می‌شود.

بیماری شوئرمن

این بیماری (Scheuermann) فقط در کودکان به وجود می‌آید و علت خاصی برای آن تعریف نشده است؛ اما یکی از دلایل ابتلا به قوز کمر محسوب می‌شود.

قوز کمر و علت ایجاد آن

دیستروفی عضلانی

تضعیف فیبرهای عضلات بدن علت اصلی ایجاد این بیماری است. این بیماری نیز اغلب در کودکان به چشم می‌خورد. ایجاد مشکل در راه رفتن کودک، ضعف در ناحیه زانوها، زمین خوردن‌های مداوم کودک و عواملی از این قبیل می‌تواند از مشخصه‌های دیستروفی عضلانی باشد.

انواع قوز کمر

قوز کمر نیز مانند سایر بیماری‌ها در بدن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • قوز وضعیتی (قوز وضعیتی حاصل حالت‌های غلط در نشستن و راه رفتن است که باعث ضعف رباط‌های پشت کمر می‌شود.)
  • قوز شوئرمن (این نوع از قوز اغلب در مهره‌های گردن به وجود می‌آید. در مواقعی که رشد مهره‌های پیشین دیرتر از مهره‌های عقب باشد، قوز شوئرمن تشکیل می‌شود.)
  • قوز مادرزادی (درصد ابتلای افراد به این نوع قوز خیلی کمتر از دو نوع ذکر شده است. قوز مادرزادی در هفته‌های اول به وجود می‌آید و علت آن خطای ژنتیکی است.)

برای درمان قطعی قوز کمر بهتر است در اسرع وقت به دکتر قوز کمر مراجعه کنید تا انحنای کمر از حالت عادی و طبیعی خود خارج نشود.

عوارض قوز کمر

علل قوز کمر

عوارضی که در این بیماری وجود دارند، عبارتند از:

  • تغییر ظاهر بدن
  • درد در ناحیه کمر، پا و ستون فقرات
  • کاهش اشتها (افرادی که شدت این بیماری در بدن آن‌ها زیاد باشد و انحنای کمر بیشتر شود، در ناحیه شکم دچار فشردگی شده و اشتهای آن‌ها کم می‌شود.)
  • اختلالات تنفسی
  • خستگی

زمانی که قوز کمر با این عوارض همراه بود بهتر است برای درمان آن هر چه سریع‌تر اقدام شود. برای این کار بهترین راه مشاوره با یک متخصص است.

چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

ساده ترین راه برای درمان قطعی قوزکمر، جلوگیری از آن است. برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل باید در انجام حرکت‌های روزانه خود دقت کنیم. زمانی که راه می‌رویم یا ایستاده‌ایم باید مواظب حالت بدنمان باشیم. کمر را باید صاف نگه داشت تا از افتادگی شانه‌ها و قوز کمر جلوگیری شود. هنگام نشستن بر روی صندلی باید تکیه داده و به صورت صاف بنشینیم.

افرادی که قور کمر خفیف دارند می‌توانند با انجام حرکت‌های ورزشی این مشکل را از بین ببرند و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

درمان قوز کمر

آیا قوز کمر باعث کوتاهی قد می‌شود؟

بله. انحنا در ستون فقرات باعث می‌شود که شانه‌های فرد افتاده‌تر شده و قدش نیز کوتاه تر شود. درمان به موقع کیفوز باعث از بین رفتن قوز کمر و افزایش قد می‌شود. اقدام به موقع در درمان قطعی قوز کمر نقش بسزایی دارد.

اصلاح قوز و گودی کمر

اگر فردی دارای قوز و گودی کمر باشد از ظاهر خود نیز می‌تواند به وجود آن‌ها پی ببرد. عامل سن افراد نیز در درمان این دو بیماری دخیل است. درمان قطغی قوز کمر و گودی را با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی و انجام حرکات مخصوص می‌توان به دست آورد.

گفتگوی آنلاین با متخصص استخوان و ارتوپدی

برای درمان قوز کمر باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

بهترین دکتر برای درمان قوز کمر متخصص طب فیزیکی است. افرادی که مبتلا به این بیماری است بهتر است برای درمان خود نزد این متخصصان مراجعه کنند. پزشکان متخصص با انجام معاینات فیزیکی می‌توانند به شدت و نوع درمان این بیماری پی ببرند.

معاینه فیزیکی، خم کردن بیمار به سمت جلو، اندازه گیری میزان حرکت مفصل‌ها با حرکات مخصوص، بررسی عکس‌های رادیولوژی و ام آر ای از جمله مراحلی است که در معاینه افرادی که قوز کمر دارند انجام می‌شود.

درمان قوز کمر با ورزش

رفع قوز کمر در یک هفته

با انجام دادن حرکات اصلاحی که در زیر نام برده شده است می‌توانید در زمان کمتری قوز کمر خود را از بین ببرید. حرکات اصلاحی برای رفع قوز کمر تاثیر زیادی دارد.

  1. حالت خوش آمد گویی: کف دست‌هایتان را پشت سر خود به هم بچسبانید تا شانه‌هایتان به هم نزدیک شوند. سعی کنید به مدت ده ثانیه این حرکت را انجام دهید.
  2. حالت قفل دست‌ها: برای انجام این حرکت یک دستتان را از پشت کمر و یک دستتان را از بالای شانه خود رد کنید و دستانتان را در حالت قفل قرار دهید. پس از گذشت ۵ ثانیه جای دست‌های خود را عوض کنید.
  3. حرکت چرخش: به صورت صاف بر روی صندلی نشسته و دستان خود را پشت گردنتان نگه دارید. بالا تنه خود را پنج ثانیه به سمت راست و پنج ثانیه به سمت چپ بچرخانید.
  4. ایستادن: برای انجام این حرکت به حالت ایستاده به دیوار صاف تکیه دهید. و چند بار پشت سر هم نفس عمیق بکشید.

چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

درمان قطعی قوز کمر به نظر دکتر ارتوپد و میزان شدت بیماری بستگی دارد. اولین روش انجام حرکات اصلاحی است. فیلم ورزش برای صاف شدن پشت را می‌توانید از سایت‌های مخصوص مشاهده کنید. اگر قوز کمر با این حرکات درمان نشود، پزشک از روش‌های دیگری مانند فیزیوتراپی و یا جراحی کمک می‌گیرد.

آیا قوز کمر قابل درمان است؟

برای درمان قطعی قوز کمر راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب هر کدام از این روش‌ها به نظر پزشک و شدت بیمای فرد بستگی دارد. در زیر انواع درمان‌ها برای درمان قطعی قوز کمر یا کاهش شدت آن بیان شده است.

  • درمان قوز کمر با قوز بند
  • درمان قوز کمر در طب سنتی
  • درمان قوز کمر با طب سوزنی
  • درمان قوز کمر با لیزر
  • درمان قوز کمر با فیزیوتراپی

درمان قوز کمر با قوز بند

درمان قوز با قوز بند

جوانان و نوجوانانی که ابتلا به قوز خفیف هستند و بیماری آن‌ها شدتی ندارد می‌توانند برای درمان قطعی قوز کمر از قوزبندهای طبی استفاده کنند. ممکن است استفاده از این وسیله در روزهای ابتدایی برای فرد سخت باشد و فرد احساس ناراحتی کند ولی استفاده مداوم از آن باعث عادت برای فرد می‌شود. از این طریق می‌توان قوزهای خفیف ستون فقرات را از بین برد.

کسانی که در سنین پایین با این مشکل مواجه شده‌اند باید تا پایان ۱۵ سالگی که رشد ستون فقرات آن‌ها متوقف می‌شود، از کمربند استفاده کنند. کمربندهای طبی بدن فرد را در حالت صحیح خود نگه می‌دارد.

درمان قوز کمر در طب سنتی

گاهی برخی افراد به جای روش‌های پزشکی از درمان‌های طب سنتی کمک می‌گیرند. یکی از روش‌های که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طب سوزنی است.

مشاوره آنلاین متخصص طب سنتی

درمان قوز کمر با طب سوزنی

گاهی درمان قطعی قوز کمر با طب سنتی نیز امکان پذیر است. در این روش تعدادی سوزن بر روی ناحیه مورد نظر از بدن فرو می‌کنند. برخی از افرادی که به بیماری اسکولیوز مبتلا می‌شوند، تقارن ستون فقرات آن‌ها از بین می‌رود. با از بین رفتن تعادل عضلانی و تقارن فرد عملکرد اصلی خود را از دست می‌دهد. برای درمان این مشکل و از بین بردن درد حاصل از آن می‌توان طب سوزنی را انتخاب کرد.

امروزه دو نوع طب سوزنی سنتی و طب سوزنی پزشکی غربی وجود دارد. طب سوزنی سنتی سال‌ها است که در میان مردم رواج پیدا کرده است و طب سوزنی غربی ترکیبی است از طب سوزنی و آسیب شناسی. هدف از این نوع درمان کم کردن درد بیمار است. دکتر طب سوزنی میتواند شما را در درمان قوز کمر با طب سنتی همراهی کند.

درمان قوز کمر با لیزر

این روش سبب می‌شود التهاب بدن بیمار کاهش پیدا کرده و درد از بین برود. از نظر پزشکان لیزر درمانی روشی بدون ضرر و ایمن است. در این نوع درمان گردش خون در بدن راحت بیشتر شده و التهاب کمر فرد مبتلا از بین می‌رود. یکی از سر‌یع‌تذین روش‌هایی که برای از بین بردن این مشکل می‌توان در پیش گرفت، لیزر درمانی است. این نوع درمان در کل جهان به عنوان یک روش امتحان شده است.

برخی از افراد ممکن است در همان جلسه اول شاهد از بین رفتن درد خود باشند ولی برخی از افراد نیز بعد از گذشت سه یا چهار جلسه بهبودی کامل را پیدا می‌کنند. این روش را می‌توان در کنار دیگر روش‌ها نیز امتحان کرد و ضرری برای بدن ندارد. بیمار در طول درمان دردی را احساس نمی‌کند و به همین دلیل یکی از مهم ترین روش‌ها برای درمان قطعی قوز کمر است.

لیزر درمانی قوز کمر

درمان قوز کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمان برای قطعی قوز کمر است. رفع قوز کمر با فیزیوتراپی از بازگشت مجدد علائم این بیماری جلوگیری می‌کند. کادر درمان در این روش، کارهای زیر را انجام می‌دهند.

  • قبل از آغاز فیزیوتراپی تمرینات فیزیکی انجام می‌شود تا انعطاف بدن بالا برود.
  • دومین مرحله در قیزیوتراپی برای درمان قطعی قوز کمر، الکتروتراپی است.
  • ماساژ بدن به خصوص ناحیه گردن
  • ارزیابی بدن و حالت‌های آن
  • به کار بردن بریس در طول درمان
  • به کار بردن لوازم مخصوص فیزیوتراپی برای درمان قطعی قوز کمر
  • حرکت فیزیکی ناحیه پایین گردن و کمر
  • اصلاح کردن فعالیت‌های غلط جسمانی در طول روز

اگر در ناحیه کمر و گردن خود احساس درد داشته و انحنای بیشتری در قسمت فوقانی کمر خود مشاهده کردید بهتر است برای درمان هر چه سریع‌تر اقدام کنید. در ابتدا دکتر فیزیوتراپ کمر حرکات اصلاحی برای شما یاد می‌دهد تا انحنای کمرتان توسط آن حرکات از بین برود. با توجه به اهمیت ورزش در سلامتی بهتر است ساعاتی را در طول روز برای ورزش اختصاص دهید.

مشاوره با پزشک در پذیرش۲۴

برای دریافت حرکات اصلاحی و مشاوره در مورد درمان قطعی قوز کمر، می‌توانید با متخصصان آنلاین ارتوپدی  در تماس باشید. متخصصین در این سامانه آنلاین تمام نکات لازم با را به شما گفته و در دمان این بیماری به شما کمک خواهند کرد. برای دریافت مشاوره و تفسیر آزمایش‌های مختلف و دریافت رژیم‌های مخصوص در هر زمینه‌ای دیگر نیاز به بیمارستان و مطب ندارید. به راحتی و درمنزل به شکل آنلاین با متخصصین مختلف در تماس باشید و در سریع‌ترین زمان درمان شوید.

مشاوره آنلاین ارتوپدی برای درمان قوز کمر

۳.۸/۵ (۸ نظر)

منبع
www.spineuniverse.comupload.wikimedia.orgwww.spineuniverse.comcdn-prod.medicalnewstoday.comwww.healthline.comorthoinfo.aaos.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Maryam
Maryam
6 ماه قبل

سلام ۳۲ساله خانم هستم قوز کمر دارم که بعد ۲۵ سالگی با کمر درد و پا درد همراه شده،البته فعالیت عملی از این سن به بعد زیاد داشتم ،قبلا درس می خوندم رعایت نکردم صاف بشینم

صبا صفایی
صبا صفایی
پاسخ به  Maryam
2 ماه قبل

سلام واقعا درک میکنم بنده ام ۳۰سالمه الان نزدیک دو ساله ازدواج کردم شوهرم الان متوجه شده که قوز کمر دارم و همش میگه نمی‌دونستم قوز داری و منو خیلی ناراحت کرده قبلا قالی میافتم خیلی ساف نشستم خیلی شدید شده و هیچ کاری ام نکنم خیلی درد میکنه فشار اومده به گردنم

وجیهه
وجیهه
پاسخ به  صبا صفایی
1 ماه قبل

سلام فقط درمونش جراحی من همه کار کردم فایده نداشت الان نزدیک یک ماه جراحی کردم و خداروشکر خوبم

نازنین زهرا تقدیمی
نازنین زهرا تقدیمی
10 ماه قبل

سلام دختر من ۱۳سالشه وقوزی کمرداره وباید چطوردرمان بشه خیلی نگران کرده

بیاتی
بیاتی
1 سال قبل

سلام.پسرم ۱۴ سالشه.چند ساله بسکتبال بازی میکنه .و کمی قوز داره که به نظر ما از بسکتبال بازی کردن شده به نظرتان از قوز بند استفاده بکنه

دکمه بازگشت به بالا