علت آکنه چیست؟ آیا آکنه با جوش متفاوت است؟ انواع راه های درمان آکنه

چه عواملی باعث ایجاد آکنه می شود؟ و درمان سریع آکنه با استفاده از روش های خانگی، گیاهی، دارویی و طب سنتی

آکنه چیست؟

آکنه به انگلیسی معادل (Acne vulgaris) و عارضه‌ای پوستی است که اکثر افراد به‌خصوص نوجوانان آن را تجربه می‌کنند. این بیماری باعث مشکل در سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری‌های دیگر نمی‌شود و فقط محدود به پوست فرد مبتلا است. با این‌حال چون بر ویژگی‌های ظاهری تاثیر می‌گذارد، برای مبتلایان اهمیت دارد.
آکنه صورت چیست؟

 آکنه در جاهای مختلف از بدن مانند سر، شانه‌ها و قفسه سینه بروز می‌کند. اما تقریبا ۹۰ درصد از نوجوانان و بزرگسالان مبتلا، آکنه صورت را تجربه می‌کنند و درصد کمی این بثورات را در بازو و شانه و روی سینه تجربه می‌کنند.

اگرچه آکنه به‌جز مشکلات پوستی عارضه‌‌ای دیگر ایجاد نمی‌کند اما در مواردی که آکنه‌ها شدید باشد می‌تواند باعث اسکار آکنه شود. آیا می‌دانید اسکار آکنه چیست؟ اسکار به معنای باقی ماندن جای جوش و آکنه روی پوست است که اغلب به‌صورت فرورفتگی است.

علائم آکنه چیست؟

از نام آکنه مشخص است که با تظاهرات پوستی به‌صورت جوش خود را نشان می‌دهد. مهم‌ترین نشانه‌ها برای بروز آکنه موارد زیر است.

  • ایجاد التهاب و قرمزی اطراف جوش‌ها
  • جوش‌های سر سفید که چرکی شده‌اند.
  • جوش‌های سرسیاه
  • وجود جوش در صورت، بازو‌ها و قفسه سینه که به صورت برجستگی کوچک و قرمز است و به آن پاپول گفته می‌شود.
  • کیست زیر پوست: توده‌های دردناک و پر از چربی در پوست

آکنه چگونه ایجاد می‌شود؟

 غدد چربی  در پوست قرار دارند، محل قرار گرفتن این غده ها نزدیک فولیکول‌ها است. به‌طور طبیعی غدد چربی با تولید ماده‌ای به نام سبوم از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که ماده‌ی روغنی سبوم بیش از اندازه ترشح شود و با سلول‌های مرده ترکیب شود در فولیکول‌ها ایجاد آکنه می‌کند.

نوع آکنه‌ای که ایجاد می‌شود به وضعیت باز یا بسته بودن فولیکول بستگی دارد، به طور مثال اگر فولیکول بسته باشد یک جوش سر سفید و اگر فولیکول باز باشد جوش سر سیاه تشکیل می‌شود.

فرق آکنه و جوش چیست؟

ظاهر آکنه و جوش مانند یکدیگر است اما علت بروز آن‌ها با هم تفاوت دارد. آکنه یک بیماری است که باید برای درمان آن اقدام کرد. درحالی‌که جوش از وجود یک بیماری خبر می‌دهد.

علت اکنه صورت چیست؟

آکنه در پوست به‌دلیل تجمع تجربی زیر پوست ایجاد می‌شود. اما عوامل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود چربی زیاد ترشح شود یا این‌که راه برای خروج نداشته باشد. این عوامل بستگی به سن فرد و شرایط زندگی وی دارد. در ادامه مواردی را که باعث افزایش چربی زیر پوست می‌شود را شرح می‌دهیم.

علل ایجاد آکنه صورت

فعالیت هورمونی

نوجوانی و دوره‌ی بلوغ با ترشح هورمون‌های جنسی همراه است. هومورمون جنسی تستوسترون در پسران باعث رشد اندام جنسی می‌شود، در دختران هم تستوسترون باعث حفظ قدرت عضلانی و استخوانی می‌شود. تاثیر تستوسترون بر پوست با افزایش فعالیت غدد چربی و تجمع این چربی زیر پوست و ایجاد آکنه همراه است.

آکنه در زنان به چه علتی بروز می‌کند؟

زنان با تغییر در میزان ترشح هورمون‌ها علاوه بر نشانه‌های پوستی، علائم  عوارض دیگری هم دارند.  این نشانه‌ها موارد زیر است.

  • هیرسوتیسیم: عارضه‌ای است که اختلالات هورمونی سبب رشد موهای زائد در پستان‌ها، کشاله‌ی ران و روی صورت می‌شود.
  • پریودهای نامنظم در زنان مبتلا به اختلالات هورمونی شایع است.
  • معمولا این افراد به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم مبتلا هستند.

استرس

سبک زندگی در نوجوانی و بزرگسالی بر مکانسیم سوخت و ساز و فعالیت‌های شیمیایی بدن تاثیر دارد. استرس با تولید مواد سمی در بدن مشکلات و عوارض زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کند. یکی از مواردی که با بروز استرس و اضطراب تحت تاثیر قرار می‌گیرد میزان فعالیت غدد چربی در بدن است.

داروها

بعضی داروها مانند داروهای استروئیدی، داروهای صرع و لیتیوم باعث افزایش ترشح چربی در پوست و ایجاد آکنه می‌شود. افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، اگر علائم آکنه را دارند باید با پزشک مشورت کنند و در صورت امکان‌پذیر بودن داروهای جایگزین استفاده کنند.بهتر است برای مصرف دارو با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

 ژنتیک

یکی ازادعاهایی که با قطعیت در مورد اکثر بیماری‌های می‌توان بیان کرد، تاثیر ارث بر انتقال ژن به فرزندان است. افزایش فعالیت غدد چربی در بدن، در سنین نوجوانی یکی از علل ابتلا به اکنه است که می‌تواند از والدین و از طریق کروموزوم‌ها به ارث برسد.

اگر از افراد مبتلا به آکنه در مورد افرادی که در نزدیکان آن‌ها تظاهرات آکنه داشته‌اند سوال کنید، تقریبا تمام آن‌ها اظهار می‌کنند والدین یا بستگان نزدیک مبتلا به آکنه بوده‌اند.

استفاده از کرم

استفاده‌ی زیاد از کرم‌های ضد آفتاب ومحصولات آرایشی مانند: کرم پودرها یا مرطوب کننده‌های با پایه روغنی می‌تواند سبب ایجاد آکنه شود. حتی محصولات مراقبت از مو هم در صورتی که چربی زیاد داشته باشند می‌توانند باعث ایجاد مشکل برای فرد شوند.

انواع آکنه‌ها کدام است؟

 وقتی صحبت از آکنه می‌شود خیلی‌ها  سوالاتی از قبیل موارد زیر می‌پرسند. آکنه چیست؟ آکنه فعال چیست؟ یا آکنه عفونی چیست؟ و چه فرقی با سایر آکنه‌ها دارد.

واقعیت این است که آکنه‌ها بر اساس عامل ایجاد کننده، علائم و نشانه‌های ظاهری متفاوت و مدت زمان بهبودی با هم تفاوت دارند. انواع آکنه با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند و هر کدام شیوه‌ی درمان متفاوتی دارند. خواندن ادامه‌ی مطلب شما را کمک می‌کند تا با انواع آکنه آشنا شوید.
آکنه کومدونال چیست؟

آکنه کومدونال پاپول‌های گوشتی است که باعث ایجاد برجستگی در پوست می‌شود. این آکنه‌ها از لحاظ ظاهر با جوش‌های التهابی فرق دارند و بر عکس آن‌ها چرکی نیستند.

شکل‌های مختلف از این نوع آکنه به‌صورت سر سیاه، سر سفید ایجاد می‌شود.  نوعی از کومدون هم وجود دارد که به آن کومدون خورشیدی گفته می‌شود و در اثر نور خوشید ایجاد می‌شود.

آکنه کومدونال بیشتر در چانه و پیشانی ظاهر می‌شود و با این‌که امکان بروز آن در همه‌ی افراد و همه‌ی سنین وجود دارد اما بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود.

کیست آکنه چیست؟

زمانی‌که باکتری‌ها منافذ پوست را ببندند باعث ایجاد عفونت می‌شوند و کیست آکنه به‌صورت برآمدگی قرمز و دردناک بروز می‌کند. این کیست نرم و آبکی زیر پوست ایجاد می‌شود و معمولا با درد و خارش همراه است.

محل بروز کیست آکنه در پوست صورت، شانه، بازو، سینه، پشت گوش و گردن است و مدت زمان درمان آن بیشتر از انواع دیگر آکنه طول می‌کشد.

بهترین راه تشخیص کیست آکنه از ظاهر آن است. تفاوت آن‌ها با جوش در این است که جوش سطحی است و زودتر بهبود می‌یابد درحالی‌که کیست آکنه به‌صورت عمیق در پوست ایجاد می‌شود. و بعد از بهبودی لک صورتی یا قهوه‌ای از آن باقی می‌ماند.

اکنه روزاسه چیست؟

آکنه روزاسه که به آکنه بزرگسالی معروف است، با التهاب و قرمزی در پوست گونه و پیشانی و بینی ظاهر می‌شود. این بیماری بیشتر در افرادی  که پوست روشن دارند و زیاد در معرض نور آفتاب هستند بروز می‌کند و سن شروع آن همان‌طور که از نامش پیداست در دوران بزرگسالی یعنی ۳۰ تا ۶۰ سالگی است.

عوامل زیر باعث تشدید آکنه روزاسه می‌شود.

  • نور خورشید
  • باد
  • مصرف الکل
  • رژیم غذایی چرب
  • مصرف غذاهای پر ادویه و تند
  • استرس
  • کار سنگین

راه‌های درمان آکنه چگونه است؟

درمان آکنه به روش‌های مختلف انجام می‌شود،البته روشی که انتخاب می‌شود بستگی مستقیم به شدت آکنه‌ها دارد. در مواردی که نشانه‌ها خفیف است معمولا با درمان‌های خانگی و مراقبت‌های فردی آکنه از بین می‌رود. اما هنگامی که آکنه شدید باشد یا درد و خارش داشته باشد و احتمال این باشد که اسکار به جا بگذارد لازم است درمان‌های دارویی برای آن انجام شود.

درمان آکنه با مراقبت خانگی

درمان آکنه نیازمند صبوری زیاد است، چون مراقبت‌ها برای اثربخش بودن باید استمرار داشته باشند و با جدیت دنبال شوند. هر فردی می‌تواند با مراقبت از پوست میزان چربی باقیمانده بر آن را کنترل کند. موارد زیر راهکارهایی است که برای مراقبت از پوست توصیه می‌شود.

  • قبل از خواب پوست خود را با پاک کننده‌ها تمیز و خشک نمایید.
  • از خوردن غذاهای فست‌فود، سرخ کرده و پر ادویه پرهیز کنید.
  • از لوازم آرایشی تا حد امکان کم استفاده کنید و هیچوقت بدون پاک کردن آرایش نخوابید.
  • شیر کم چرب، سبزیجات تازه و میوه را به‌صورت روزانه در وعده‌ها و میان وعده‌ها بگنجانید.
  • جوش‌ها را دستکاری نکنید و فشار ندهید.

درمان آکنه

درمان آکنه در طب سنتی

در طب سنتی اهداف درمانی با دفع مواد زائد از طریق ادرار و پاکسازی پوست دنبال می‌شود. لذا برای درمان آکنه از پاکسازی بدن از سموم استفاده می‌شود و تمرکز بر پاکسازی پوست از آلودگی‌ها و باز کردن منافذ پوستی است.

 درمان آکنه در طب سنتی با سرکه سیب

سرکه سیب به‌دلیل خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند ph پوست را تنظیم کند و آن را از آلودگی هم پاک کند. همچنین خاصیت سفت کنندگی پوست دارد. البته مصرف زیاد آن ممکن است پوست را بیش از اندازه خشک نماید.

برای استفاده باید سرکه سیب و آب را مخلوط کنید. نسبت سرکه سیب به آب باید ۱ به ۳ باشد. بعد از شستن و خشک نمودن پوست، محلول را به پوست اسپری کنید یا با پنبه روی محل آکنه بمالید. روزانه دو مرتبه این کار را تکرار کنید. اگر احساس کردید پوستتان خشک می‌شود، از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان آکنه در طب سنتی با ماسک شیر و عسل

استفاده از شیر کم چرب علاوه بر تغذیه پوست، به‌دلیل اسیدهای موجود در آن خاصیت ضد باکتری دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست یک فنجان شیر را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و روی پوست تمیز بمالید.

درمان آکنه با متخصص طب سنتی

درمان آکنه با عسل

درمان آکنه با دارو

درمان دارویی آکنه با سه گروه از داروها به نام رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک‌ها  انجام می‌شود. داروها میزان ترشح چربی را کم می‌کند و نوسازی سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند. این داروها با توجه به شدت و نوع آکنه توسط دکتر آکنه تجویز می‌شود و هیچ‌گاه نباید خودسرانه اقدام به مصرف این داروها نمایید.

کرم آکنه چیست؟

داروها در شکل استفاده هم انواع مختلف دارد. می‌توان از داروهای خوراکی یا اشکال استعمالی مانند پماد یا کرم هم استفاده کرد.

پیشگیر از آکنه

چگونه از بروز آکنه پیشگیری کنیم؟

آکنه یک عارضه‌ی پوستی است که با رعایت کردن مواردی می‌توان از آن پیشگیری کرد یا حداقل میزان بثورات پوستی را کنترل نمود. اگر مبتلا به آکنه هستید موارد زیر را در سبک زندگی رعایت کنید.

  • رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی داشته باشید.
  • نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب به افراد مبتلا به آکنه توصیه می‌شود.
  • از لوازم آرایشی به‌خصوص کرم پودرهای سنگین استفاده نکنید. چون منافذ پوست را می‌بندند و مانع از خروج چربی از بدن می‌شوند.
  • نباید جوش‌ها را ترکاند. چون جای آن‌ها به‌صورت لکه‌های تیره رنگ روی پوست باقی می‌ماند.
  • ورزش کردن باعث می‌شود مواد زائدو سمی از بدن دفع شود و خون در تمام بدن به گردش دربیاید.
  • سعی کنید هفته‌ای سه مرتبه حمام کنید و پوست را از آلودگی‌ها و چربی پاک کنید.
  • پوست صورت را با آب ملایم و روزی دو مرتبه بشویید. آب داغ و زیاد شستن پوست باعث تحریک غدد چربی و افزایش ترشح چربی در پوست می‌شود.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.

جوش صورت دختر بچه

دخترم ۱۱سالشه به تازه گی علائم بلوغ رو نشون داده بدنش. ولی مدتیه صورتش جوشهای سر سیاه وسر سفید وچرکی میزنه  روی دماغشم دون دون سیاه شده. چه چیزی براش خوبه؟ نمیخام ردش بمونه یا چال بیوفته. درضمن سه سالی هم هس عرق بدنش بوووی بشششششدت بدی میده که غیر قابل تحمله. جوری روزی چند بار باید لباسشو عوض کنه. یعنی یه جوریه که کل خونه بو میگیره لطفا راهنمایی کنید روی بازو وپاهاشم جوش ریز میزنه که فک کنم موی زیر پوستی داره

سلام، همه این موارد بخاطر بالا رفتن سطح هورمونهاشونه برای آکنه از دکتر پوست کمک بگیرین و برای بوی عرق، نظافت و استفاده از مام و دئودورانت ها مفیده

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم آکنه در پوست صورت ظاهر می‌شود و فرد را از لحاظ زیبایی آزار می‌دهد. به‌همین جهت با  بروز نشانه‌ها و بعد از موثر نبودن درمان‌ها و مراقبت‌های خانگی باید به پزشک مراجعه کنید و طبق نظر پزشک ازداروهای آکنه استفاده کنید. در صورتی که به آکنه روزاسه مبتلا هستید، دکتر آکنه روزاسه میتواند درمان های مناسبتری به شما پیشنهاد دهد.

پذیرش ۲۴ با فراهم کردن امکان مشاوره‌ی آنلاین با دکتر پوست آنلاین شما را کمک می‌کند در وقت و هزینه برای مراجعه به پزشک صرفه جویی کنید و پاسخ سوالات خود را نیز دریافت کنید.

ویزیت آنلاین متخصص پوست

۴.۳/۵ (۷ نظر)

منبع
arga-mag.comwww.britannica.comwww.pakistankakhudahafiz.comwww.dapperconfidential.comwww.pinterest.commashverapp.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فردین
فردین
6 ماه قبل

آکنه تا چه مدت در صورت است

دکمه بازگشت به بالا