درمان خانگی یبوست

برای درمان یبوست چی بخوریم، درمان یبوست شدید در طب سنتی

فهرست مطالب

درمان یبوست

یبوست عارضه‌ای است که منجر به سفت شدن مدفوع و کندشدن تخلیه‌ی آن از بدن می‌شود. این حالت همراه با دل درد، احساس نفخ، حالت تهوع و از دست دادن اشتها است. به طور طبیعی هر فردی سه بار درهفته باید اجابت مزاج داشته باشد، اما با کم شدن فعالیت فرد، کاهش مصرف آب و نبود فیبر در رژیم غذایی روده‌ها کم تحرک می‌شوند و نمی‌توانند مواد غذایی را به جلو برانند تا عمل دفع انجام شود.

درمان خانگی یبوست بزرگسالان چگونه است؟

درمان خانگی یبوست شامل اقداماتی است که بدون مراجعه به  متخصص طب سنتی و بدون نسخه انجام می‌شود. این اقدامات توسط خود فرد انجام می‌شود و شامل تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی مانند افزایش فعالیت ورزشی، کم‌کردن استرس و افزایش مصرف مایعات و غذاهای حاوی فیبر است.

درمان خانگی یبوست با ورزش کردن

حرکات ورزشی باعث افزایش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود. خون‌رسانی به روده تحرکات آن را زیاد می‌کند و این حالت باعث می‌شود مواد غذایی موجود در روده به حرکت دربیایند و سرعت خروج آن‌ها از روده بیشتر شود. نوع حرکت ورزشی برای درمان یبوست تفاوت چندانی ندارد. ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی، بسکتبال، والیبال، شنا برای درمان خانگی قطعی یبوست مفید است. حتی ورزشی مانند یوگا هم با کم کردن استرس و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌تواند درمان مناسبی برای یبوست باشد.

درمان خانگی یبوست با تغییر رژیم غذایی

یبوست ارتباط مستقیم با نوع غذا دارد. قطعا غذاهای سفت و وعده‌های پر گوشت فرد را برای هضم و دفع دچار مشکل می‌کند. بنابراین ضروری‌ست ترکیبی از گروه‌های غذایی مختلف در برنامه‌ی غذایی همه‌ی افراد گنجانده شود.

روش های درمان یبوست در خانه

درمان خانگی یبوست با آب

نوشیدن آب به صورت روزانه ۸ لیوان مدفوع را حجیم و دفع آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین آب موجود در میوه و سبزیجات یا استفاده از غذاهای آبکی مانند شوربا یا آبگوشت باعث شل شدن مدفوع و راحت شدن اجابت مزاج می‌شود و به عنوان یک درمان خانگی و قطعی یبوست شناخته می‌شود.

نوشیدن آب کافی نه‌تنها در انسان که در دام‌ها هم برای پیشگیری از یبوست تاثیر دارد. درمان خانگی یبوست گوسفندان هم با تهیه‌ی آبشخور تمیز و نوشاندن آب کافی به گوسفندان انجام می‌شود.

درمان خانگی یبوست با سبزیجات

سبزیجات دارای فیبر هستند و فیبر می‌تواند مدفوع را حجیم کند. یک فرد بزرگسال باید روزانه ۲۵ تا ۳۰گرم فیبر دریافت کند. افرادی که سبزیجات و میوه‌ی کمی مصرف می‌کنند و میزان دریافت فیبر از رژیم غذایی آن‌ها کمتر از مقدار ذکر شده دچار یبوست می‌شوند. منابع غذایی دیگر فیبر غلات و دانه‌های کامل هستند.

درمان خانگی یبوست  با میوه

مصرف روزانه‌ی میوه‌های مختلف از دو طریق یبوست را درمان می‌کند. میوه‌ها اول از طریق تامین آب بدن و بعد هم با تامین فیبر مورد نیاز بدن برای دفع راحت تر مدفوع یک اقدام مناسب و داروی خانگی ضد یبوست است. بهتر است بدانید پوست میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، خیار فیبر بالایی دارد و بهتر است این میوه‌ها  را با پوست استفاده کنید و پوست آن‌ها را نکنید.

درمان خانگی یبوست با پروبیوتیک

باکتری‌های موجود در روده حرکات دستگاه گوارشی را بیشتر می‌کند، کم شدن تعداد این باکتری‌ها باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای فرد می‌شود. همچنین باکتریهای مفید ویتامین B12 مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های دستکاه گوارش به ویژه روده‌ی بزرگ را احیا کنند و علاوه بر درمان  یبوست در بزرگسالان، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کنند.

رژیم غذایی رفع یبوست

درمان خانگی یبوست با ملین‌ها

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می‌تواند یبوست را رفع کند. اما درصورتی‌که این اقدامات موثر نبود می‌توانید از ملین‌ها به عنوان درمان خانگی ضد یبوست استفاده کنید. ملین‌ها خوراکی‌هایی مانند برگه زردآلو و انجیر هستند که مدفوع را شل می‌کنند و دفع آن را راحت‌تر می‌کنند. استفاده از ملین‌ها به ویژه برای زنان باردار موثر است. چون حاوی ماده مضر نیست که جذب آن از طریق خون سلامت جنین را به خطر بیندازد.

برای استفاده از ملین‌ها چند عدد انجیر یا برگه زردآلو را به مدت ۳ یا ۴ ساعت در آب خیس کنید و شب قبل از خواب بخورید.

درمان خانگی یبوست با اصلاح عادت‌های اجابت مزاج

فعال شدن و حرکت روده‌ها بعد از غذا خوردن شروع می‌شود. پس بهتر است اجابت مزاج را به تاخیر نیندازید و هنگامی که حرکات روده زیاد است اقدام به تخلیه‌ی روده‌ها نمایید. همچنین بدن خود را به زور زدن عادت ندهید و در صورتی‌که بعد از دستشویی رفتن قادر به دفع نبودید به خود فشار نیاورید و عمل دفع را به زمان دیگری موکول کنید.

درمان خانگی یبوست بزرگسالان با کودکان متفاوت است؟

اختلال گوارشی یبوست در تمام سنین ممکن است بروز کند و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درمان‌های خانگی یبوست کودکان بزرگتر از ۶ سال مانند درمان یبوست بزرگسالان است و اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند مشکل را برطرف کند. اما در مورد کودکان کوچک‌تر از ۶ سال به‌خصوص کمتر از یک سال برای خوردن غذاها محدودیت وجود دارد. به‌همین دلیل روش‌های جایگزینی برای کودکان پیشنهاد می‌شود.

درمان خانگی یبوست کودکان با عسل

استفاده از یک قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب باعث نرم شدن روده‌ها می‌شود و دفع مدفوع را برای کودک راحت‌تر می‌کند. این کار را هر شب انجام دهید تا اثربخشی آن افزایش یابد. البته این روش در مورد کودکان کمتر از یک سال به دلیل حساسیت احتمالی به عسل امکان‌پذیر نیست.

درمان خانگی یبوست کودکان با ماساژ معده

افزایش تحرکات معده و روده با ماساژ دادن یک روش موثر در درمان یبوست کودکان است. برای این‌کار چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون روی شکم کودک بریزید و در جهت عقربه‌های ساعت شکم را ماساژ دهید. حواستان باشد با نوک انگشت این‌کار را انجام دهید و فشاری به شکم وارد نکنید.

درمان خانگی یبوست کودکان با حمام آب گرم

گرمای آب باعث شل شدن مقعد و افزایش حرکات روده می‌شود. پس اگر نوزاد را به مدت ۲۰دقیقه داخل وان آب گرم قرار دهید و شکمش را به آرامی ماساژدهید، می‌توانید عمل دفع را آسان‌تر کنید و یک اقدام موثر برای درمان یبوست و نفخ انجام دهید.

درصورتی که یبوست در کودک ادامه یافت مراجعه به دکتر یبوست برای بررسی مشکل و درمان بیماری توصیه میشود.

درمان طب سنتی یبوست

درمان یبوست در طب سنتی

طب سنتی برای درمان سریع یبوست و نفخ از داروهای گیاهی استفاده می‌کند. داروهای گیاهی برای درمان یبوست می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند دمنوش یا عرق گیاه استفاده شود.

درمان یبوست با عرقیات گیاهی

عرق‌گیری از گیاه شیوه‌ای است که در طب سنتی برای استفاده از خواص درمانی گیاهان دارویی استفاده می‌شود. در استفاده از عرق گیاهی برای درمان یبوست چند نکته را باید در نظر داشته باشید.

  • میزان مجاز نوشیدن عرقیات گیاهی روزانه یک الی دو فنجان است و نباید در نوشیدن آن‌ها زیاد‌روی نمود.
  • استفاده از تمام عرقیات گیاهان برای خانم‌های باردار مجاز نیست، قبل از استفاده حتما باید با پزشک آنلاین متخصص طب سنتی مشورت کنید.

درمان یبوست با عرق گزنه

گیاه گزنه برای درمان اختلالات گوارشی توسط متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌شود. خواص درمانی این گیاه سبب می‌شود حرکات روده منظم‌تر و بیشتر شود و مواد غذایی زائد به‌راحتی از روده دفع شود. به‌همین جهت نوشیدن یک فنجان عرق گزنه در شب‌ها یبوست را رفع می‌کند.

درمان یبوست با عرق رازیانه

عرق رازیانه خاصیت ضدالتهابی و رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ معده و دل‌پیچه دارد. افرادی که برای پاکسازی روده دچار مشکل می‌شوند با نوشیدن عرق رازیانه می‌توانند مشکل را رفع کنند.

درمان یبوست با دمنوش‌های گیاهی

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان سریع یبوست چه بخوریم؟ در پاسخ این افراد می‌توان استفاده از دمنوش‌های گیاهی را پیشنهاد داد. در ادامه چند دمنوش گیاهی موثر برای درمان یبوست را معرفی می‌کنیم.

درمان یبوست با دمنوش اسفرزه

اسفرزه یک گیاه سفت است که که از یک ماده‌ی جاذب آب به نام موسیلاژ تشکیل شده است. این ماده باعث می‌شود این گیاه بعد از خیس شدن حالت لعابی به خود بگیرد. استفاده از دمنوش اسفرزه باعث نرم شدن مواد غذایی داخل روده می‌شود و یبوست را درمان می‌کند.

درمان یبوست با دمنوش سنا

سنا یکی از گیاهانی است که به عنوان ملین و درمان موثر یبوست شناخته می‌شود. این گیاه حاوی گلیکوزوئید است که می‌تواند مدفوع را نرم و دفع آن را راحت کند. ریشه و برگ این گیاه برای تهیه‌ی دمنوش استفاده می‌شود. استفاده‌ی بیش از اندازه از سنا باعث اسهال می‌شود پس حواستان به میزان استفاده از آن باشد.

درمان یبوست با دمنوش بادرنجویه

استرس یکی از عوامل ایجاد کننده یبوست است. بنابراین استفاده از دمنوش‌های آرامش‌بخش استرس را کم می‌کند و مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند. همچنین استفاده از دمنوش‌ها سبب جذب آب اضافی در بدن می‌شود و باعث نرم شدن مدفوع می‌شود.

درمان یبوست با دمنوش زنجبیل

از مهمترین خواص زنجبیل، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند فرایند هضم غذا را آسان‌تر کند و حتی به آن سرعت دهد. به‌همین دلیل نوشیدن دمنوش زنجبیل برای افرادی که مشکلات هضم غذا دارند و با یبوست مواجه می‌شوند بسیار مفید است.

درمان یبوست با دمنوش بابونه

بابونه گیاه آرامش‌بخش است و می‌تواند با تسکین دردهای عصبی و کاهش استرس میزان حرکات روده را تنظیم کند. برای درمان یبوست عصبی تهیه‌ی دمنوش بابونه یک روش بسیار موثر و کاربردی است. البته به خاطر داشته باشید استفاده از دمنوش بابونه برای خانم‌های باردار ممنوع است. پس در صورتی‌که به یبوست بارداری دچار هستید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

درمان یبوست با دمنوش نعناع

گیاه نعناع دارای ماده‌ای به نام منتول است که می‌تواند فرایند هضم غذا را تسهیل کند و مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و یبوست را رفع کند. اگر مشکلات شدید گوارشی دارید و به دنبال یک گیاه دارویی برای درمان هستید استفاده از دمنوش نعناع بعد از وعده‌های غذا قطعا وضعیت گوارش شما را بهبود می‌بخشد.

شیوه‌های دیگر استفاده از نعناع هم مفید است. مثلا می‌توانید روزانه یک فنجان عرق نعنا بخورید یا آن را داخل چای بریزید.

در تهیه‌ی دمنوش‌ها نکات زیر را رعایت کنید.

  • برای تهیه‌ی دمنوش از آب جوشیده که کمی سرد شده استفاده کنید. گیاه را داخل آب جوشیده بریزید و با حرارت غیر مستقیم روی توری یا کتری در حال جوش آن را دم کنید.
  • برای تهیه‌ی دمنوش از قوری چینی یا بلور استفاده کنید و از قوری استیل استفاده نکنید.
  • گیاهان دارویی را باهم ترکیب نکنید، چون ممکن است استفاده‌ی همزمان آن‌ها باعث تداخل در اثر آن‌ها و ایجاد مشکلات گوارشی شود.

درمان یبوست با روغن گیاهی

درمان یبوست با روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی برای درمان یبوست به صورت خوراکی یا استعمالی استفاده می‌شوند.

درمان یبوست با روغن زیتون

روغن گیاه زیتون را می‌توان در پخت و پز استفاده کرد یا روزانه یک قاشق غذاخوری از آن را به تنهایی برای نرم شدن روده‌ها استفاده کرد.

درمان یبوست با روغن بنفشه

ماساژ شکم با روغن بنفشه حرکات روده را بیشتر می‌کند و موجب حرکت روان‌تر مواد غذایی در روده و دفع آسان‌تر آن‌ها می‌شود.

درمان یبوست با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست شدید در طب سنتی یک گزینه‌ی موثر و قابل پیشنهاد است. ماساژ دورانی شکم با روغن کرچک یا استفاده‌ی خوراکی از آن باعث خروج مواد غذایی از روده و رفع یبوست می‌شود.

درصورتی‌که با استفاده از روش‌های بالا همچنان مشکل یبوست شما حل نشده است، می‌توانید با پزشک آنلاین متخصص طب سنتی در مورد شیوه‌ی رفع یبوست مشورت کنید. استفاده از اپلیکیشن پذیرش ۲۴ ساده و دردسترس همه است.

درمان طب سنتی یبوست اطفال

۳.۵/۵ (۱۵ نظر)

منبع
news.cgtn.comwww.thehealthy.comtimesofindia.indiatimes.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nila
Nila
4 ماه قبل

ترکیب آب جوش ، عسل و آبلیمو برای نرم شدن مدفوع اثر خوبی دارد و کمک زیادی می‌کند ؟

پرهام
پرهام
5 ماه قبل

سلام پسر من همش دل درد داره یبوست هم داره دارو مصرف کردن ولی اصِلا بهتر نشده لطفا راهنمایی کنید آزمایش هم بردم فقط میکروب معده داشت که یک ماه دارو خوردن ولی فرقی نکرده

نازنین
نازنین
5 ماه قبل

سلام یبوست شدید و بی اشتهایی دارم باید چه کار کنم

محمودپارسائی
محمودپارسائی
6 ماه قبل

مدتی است که سرگیجه ومنگی سردارم بامراجعه به پزشکان خون ومغزواعصاب وگوش مراجعه کردم ولی خوب نشدم.لطفآ مراراهنمائی کنید.سپاسگزارم

سادات آرایش شکوه
سادات آرایش شکوه
6 ماه قبل

مسهل استفاده کردم بعد از یک مدنی سمت راست زیر معده درد شدید دارم چه کار کنم

مجید شیرمردی
مجید شیرمردی
10 ماه قبل

سلام. نزدیک یکماه سمت بدنم درد دارد و یبوست گرفتم درمانش چی هست. ک سری خوب بشم تشکر راهنمایی. کنید

سهراب
سهراب
پاسخ به  مجید شیرمردی
4 ماه قبل

سلام انما کن سریع راحت میشی

هدیه
هدیه
پاسخ به  سهراب
4 ماه قبل

سلام شکم درست کار نمی کند ویبوست دارم وغذا سر معده مانده باید چه کارکنیم باید چه کارکنیم

بنیامین
بنیامین
1 سال قبل

برای یبوست بعد از عمل باز قلب چی خوبه

ندااحمدی بیغشی
ندااحمدی بیغشی
1 سال قبل

باسلام
مادرم از این ویروس جدید گرفته ،روی شکمش سفت شده وشکمش کار نمی کنه ونمیتونه بیاره بالا وحالش بهم نمیخوره چه کار کنه ؟

ایران/گوشبر/
ایران/گوشبر/
1 سال قبل

سلام/یبوست/شدیید/دارم/چکار/کنم/که/یبوست/نداشته/باشم

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

با سلام آقای دکتر مدتی است مشکل عدم اجابت دستشویی دارم لطفا راهنمایی فرمایید

اصغر
اصغر
1 سال قبل

سلام پدر من ۳ماه پیش کرونا گرفته بود ریه هاش درگیره اعلان بیمارستان بستریه شکمش کار نمیکنه

صدف
صدف
2 سال قبل

سلام وقت بخیر۱۰روزپیش آپاندیسم روعمل کردن ازدیروزشکمم کارنمیکنه دکترهم نیست رفته مسافرت اگه میشه راهنمایی کنیدممنون میشم

محمد جواد
محمد جواد
پاسخ به  صدف
5 ماه قبل

با سلام بنده وقتی سرویس بهداشتی که میرم یه خیلی مشکل دفع مدفوع برام سخته شکم هم هر ۸ روز کار می‌کنه مچکرم بهم کمک کنین

دکمه بازگشت به بالا