محیط‌های درمانی را با روحیه کودکان سازگار کنید

مراکز درمانی با هدف درمان و بهبود بیماران احداث می‌شوند، اما سیستم ارزیابی در ایران بیشتر به جنبه‌های کیفیت خدمات می‌پردازد و متاسفانه به رضایت کاربران از عوامل فیزیکی کمتر پرداخته شده.

مطالعات معماران، پزشکان، پرستاران و روانشناسان حاکی از آن است که محیط های درمانی بر روند درمان و بهبود بیماران تاثیر زیادی دارند. این مساله هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مخاطب مراکز درمانی کودکان باشند. محیط های درمانی کودکان یکی از موضوعات اصلی و حساس در حوزه درمان است مخصوصا کودکانی که دوره درمان طولانی دارند و مجبورند مدت زمان زیادی را در بیمارستان‌ بگذرانند.

اکثر ما در خاطرات کودکی‌مان از دکتر و آمپول و بیمارستان وحشت داشتیم و این حس هنوز هم در بعضی از افراد کم و بیش وجود دارد. طراحی ضعیف محیط های درمانی می‌تواند بر روان کودک تاثیر منفی بگذارد و در آنها استرس را ایجاد و یا تشدید کند. به همین دلیل در اکثر کشورها به طراحی محیط درمان کودکان توجه ویژه‌ای شده.

مواردی که در طراحی محیط های درمانی برای کودکان باید مورد توجه قرار گیرند عبارت اند از:

  • وجود عناصر سرگرم‌کننده

کودکان با وسایل بازی‌ و عروسک هایشان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و حضور این عناصر در حین درمان می‌تواند استرس آن‌ها را کمتر کند و احساس نزدیکی آن‌ها را به محیط افزایش دهد.

محیط های درمانی کودکان

بعد دیگر استفاده از عناصر سرگرم‌کننده و قرار دادن لوازم بازی در محیط درمان است. مثلا گذاشتن استخر توپ در اتاق بیمار.

Related image

Related image

  • مبلمان و تجهیزات

قرار دادن تجهیزاتی مثل میز و مبل کنار تخت کودک باعث می‌شود کودک احساس امنیت کرده و هر موقع دلش خواست وسایلش را ببیند و حضور مادر را کنارش حس کند.

Related image

  • تزئینات و دکور

استفاده از رنگ‌های مختلف و به کار بردن تصاویری که برای کودکان آشنا هستند مثل شخصیت‌ها و منظره‌های کارتونی می‌تواند در کاهش استرس کودکان تاثیر بسزایی داشته باشد.

محیط های درمانی کودکان

Image result for children's hospital inside

محیط های درمانی کودکان

با توجه به مطالب منتشر شده می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور طراحی محیط های درمانی در ایران منحصر به آجر و مصالح ساختمانی و خدمات پزشکی نباشد، بلکه واقعا با نیازهای جسمی و روانی انسان سازگاری داشته باشد.

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا