علت احساس تهوع بعد از خوردن غذا، راه های درمان و پیشگیری

سرگیجه و حالت تهوع گرفتن بعد از خوردن غذا های چرب در طب سنتی

علت احساس تهوع بعد از خوردن غذا و درمان آن

بسیاری از افراد بعد از خوردن بیش از حد غذا، احساس تهوع را تجربه می‌کنند. با این حال، اگر به‌طور منظم احساس تهوع پس از خوردن غذا به شما دست بدهد، احتمالا عوامل و شرایط زیادی در بروز آن دخیل هستند.

شرایطی که باعث حالت تهوع بعد از خوردن غذا می‌شوند، طیف وسیعی از علائم خفیف تا شدید را ایجاد می‌کنند. در مقاله پیش‌رو، شما را با انواع این اختلالات، نحوه تشخیص آن‌ها، عوامل تاثیرگذار بر حالت تهوع و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان هر یک، بیشتر آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

علت حالت تهوع بعد از خوردن غذا

از مسمومیت غذایی گرفته تا بارداری، عوامل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد این نوع از حالت تهوع بعد از خوردن غذا شود.

یک نگاه دقیق به سایر علائم می‌تواند به شما در تشخیص علت حالت تهوع کمک کند. هنگامی که علت دقیق این مشکل شناسایی شد، دکتر تهوع به شما در یافتن گزینه‌های درمانی مناسب کمک خواهد کرد. با در پیش گرفتن گزینه‌های درمانی، به‌راحتی می‌توانید از وعده‌های غذایی خود، بدون داشتن حالت تهوع لذت ببرید. شرایط بسیاری وجود دارند که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد حالت تهوع در شما بعد از غذا خوردن شوند، از جمله:

حساسیت غذایی

برخی از مواد غذایی مانند صدف، آجیل یا تخم مرغ می‌توانند باعث گمراهی سیستم ایمنی بدن شما شوند. در نتیجه این فرآیند، بدن این مواد غذایی را به عنوان عامل خارجی مضر تشخیص داده و مورد حمله قرار می‌دهد. زمانی که شروع به خوردن یکی از این مواد غذایی تحریک‌کننده می‌کنید، سیستم ایمنی بدن شروع به انجام یک سری واکنش‌های شیمیایی می‌کند، که منجر به ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی می‌شود. این مواد شیمیایی، آغازکننده علائم آلرژی در بدن هستند، که می‌تواند از کهیر و تورم دهان گرفته تا حالت تهوع را به همراه داشته باشد. مواد غذایی معمولی که باعث عدم تحمل غذایی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • غذاهای حاوی لاکتوز، مانند محصولات لبنی
  • گلوتن، مانند بیشتر غلات
  • غذاهایی که باعث نفخ روده می‌شوند، مانند لوبیا یا کلم

مسمومیت غذایی

غذایی که به مدت طولانی در معرض محیط بیرون قرار گرفته یا به‌درستی در یخچال نگهداری نشده است، می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها را به خود جذب کند که در نهایت قادرند شما را بیمار کنند. علائم مسمومیت غذایی مانند تب، درد و گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، معمولاً طی چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می‌شوند.

ویروس معده

ویروس معده که گاهی اوقات آنفولانزای معده هم نامیده می‌شود، با آلوده کردن روده، علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال را ایجاد می‌کند. تماس با فرد مبتلا به ویروس معده یا خوردن و آشامیدن آب و غذای آلوده به ویروس، احتمال ابتلای به این ویروس معده را در شما دو‌چندان خواهد کرد.

نشانه های حالت تهوع بعد از خوردن غذا

بارداری

یکی از اولین علائم بارداری، احساس ناخوشایند و مبهمی است که اغلب در ماه دوم بارداری شروع شده و معمولاً تا ماه چهارم بارداری برطرف می‌شود. حالت تهوع بارداری، در نتیجه تغییر سطح هورمون‌ها در بدن زنان ایجاد می‌شود. اگرچه به‌طور رسمی این شرایط با عنوان بیماری صبحگاهی نامیده می‌شود، اما تهوع می‌تواند در هر زمان از روز، از جمله زمان صرف غذا، ایجاد شود. گاهی اوقات بو یا طعم برخی از مواد غذایی کافی است تا معده شما تحریک شود. البته این احساس موقتی است و به شما یا کودکتان آسیبی نمی‌رساند.

از طرفی افزایش سطح هورمون‌ها در بارداری می‌تواند باعث تغییراتی در سیستم گوارشی بدن شود. بدین معنی که غذا طی مدت زمان بیشتری در معده و روده کوچک باقی می‌ماند، که احتمالا در ایجاد حالت تهوع بعد از خوردن غذا، دخیل است.

هورمون‌های بارداری می‌توانند ارتباط بین مری و معده را آرام‌تر کرده و باعث افزایش رفلاکس اسید شوند، که این حالت خود می‌تواند به ایجاد حالت تهوع دامن بزند. افزایش حس بویایی در دوران بارداری نیز علت دیگری است که می‌تواند باعث تشدید حالت تهوع شود.

بازگشت اسید معده

یک نشانه بارز بیماری رفلاکس اسید معده (GERD)، احساس سوزش در پشت استخوان سینه است که به سوزش سر دل معروف بوده و می‌تواند باعث حالت تهوع شود. این حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه عضلانی بین مری و معده شما از کار افتاده و به اسید معده اجازه نشت کردن به درون مری را بدهد.

اضطراب و استرس

استرس نه تنها احساسات شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند بر سلامت جسمی شما نیز تأثیر بگذارد. جدایی دشوار یا از دست دادن شغل می‌تواند باعث از دست رفتن اشتهای شما شده، یا به ایجاد حالت تهوع بعد از خودرن غذا دامن بزند. با کنترل استرس، حالت تهوع باید آرام شود.

مشکلات روانپزشکی یا روانشناختی

بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی، شایع‌ترین اختلالات خوردن هستند که با عادت‌های غذایی غیرطبیعی مشخص می‌شوند. بی‌اشتهایی عصبی  (Anorexia nervosa)می‌تواند به دلیل اسید معده یا گرسنگی بیش از حد، حالت تهوع ایجاد کند. پرخوری عصبی (bulimia nervosa) می‌تواند باعث حالت تهوع بعد از خوردن غذا از روی اجبار تا استفراغ هر ماده غذایی مصرفی، شود. در این صورت دکتر روانشناسی میتواند به شما برای بهبود و درمان کمک کند.

روش‌های درمان سرطان

به‌عنوان یک عارضه جانبی ناشی از برخی داروهای شیمی‌درمانی، احساس تهوع بعد از خوردن غذا یک مشکل معمول است. بعد از پایان درمان، حالت تهوع نیز باید برطرف شود.

بیماری کیسه صفرا

کیسه صفرا اندامی است که موقعیت آن در سمت راست و بالای شکم شما قرار داشته و به هضم چربی‌ها در بدن کمک می‌کند. سنگ‎های صفراوی و سایر بیماری‌های کیسه صفرا می‌توانند توانایی هضم چربی‌ها را در بدن تحت‌تأثیر قرار دهند. در نتیجه، حالت تهوع بعد از خوردن غذای چرب، از علائم شایع بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا است.

سندرم روده تحریک‌پذیر، علت حالت تهوع بعد از سیر شدن

بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر  (IBS)به مجموعه‌ای از علائم گوارشی اطلاق می‌شود که می‌تواند شامل درد شکم، اسهال و یبوست باشد. حالت تهوع یکی از شایع‌ترین شکایت‌های افراد مبتلا به این بیماری است.

دریازدگی یا بیماری حرکت

بعضی از افراد، به‌خصوص به شرایط حرکت کردن حساس هستند. اگر در میان این افراد باشید متوجه خواهید شد که با هر حرکت، ممکن است دچار احساس تهوع بعد از خوردن غذا شوند. خوردن غذا قبل یا بعد از سوار شدن بر وسایل نقلیه، می‌تواند حالت تهوع آن‌ها را تشدید کند.

سوء هاضمه علت حالت تهوع هنگام سیر شدن

دیس‌پپسی (Dyspepsia) شرایطی است که آن را به نام سوء‌هاضمه می‌شناسیم. سوء هاضمه می‌تواند به دو دلیلِ عملکردی یا بر اثر سایر مشکلات گوارشی اتفاق بیفتد. سوء‌هاضمه عملکردی احتمالا با تحرک و یا نحوه حرکت غذا به دستگاه گوارش مرتبط است، اما سایر مشکلات گوارشی مانند سنگ کیسه صفرا یا التهاب لوزالمعده نیز در ایجاد آن می‌توانند دخیل باشند. از طرفی سوء‌هاضمه می‌تواند به صورت حاد اتفاق بیفتد، اما برخی از افراد ممکن است آن را تا ماه‌ها و سال‌ها به صورت مزمن تحمل کنند.

مشکلات عروقی

حالت تهوع بعد از غذا خوردن، همچنین می‌تواند در اثر تنگی عروق روده رخ دهد. این باریک شدن رگ‌های خونی، جریان خون عبوری را محدود می‌کند. حالت تهوع بعد از خوردن غذا می‌تواند با درد شدید معده همراه باشد و ممکن است وضعیتی را نشان دهد که به عنوان ایسکمی مزمن مزانشیمی (chronic mesenteric ischemia) شناخته می‌شود. احتمال تشدید یافتن ناگهانی این وضعیت وجود داشته که نتیجه آن تهدید حیات است.

سندرم سردرد

میگرن نیز می‌تواند باعث حالت تهوع بعد از غذا شود و با علائمی هم‌چون درد شدید معده، استفراغ و سرگیجه همراه باشد.

مشکلات قلبی

در بعضی موارد، حالت تهوع بعد از خوردن غذا می‌تواند یک نشانه هشدار‌دهنده برای حمله قلبی به حساب بیاید.

 

علائم حالت تهوع بعد غذا خوردن

علائم حالت تهوع بعد از غذا خوردن

آلرژی غذایی کهیر، خارش، ورم دهان یا گلو، مشکلات تنفسی، خس خس سینه، درد معده، اسهال، استفراغ
مسمومیت غذایی یا ویروس معده استفراغ، اسهال آبکی، گرفتگی عضلات، تب کم
بیماری کیسه صفرا درد در سمت راست بالای شکم، استفراغ
سوزش سردل احساس سوزش در قفسه سینه، بالا آوردن مایعات ترش، احساس وجود چیزی در قفسه سینه، سرفه کردن
سندرم روده تحریک‌پذیر   (IBS) درد در شکم، اسهال، یبوست
بیماری حرکت   استفراغ، سرگیجه، عرق سرد، احساس ناخوشایند
بارداری ورم و حساسیت سینه‌ها، پریود نشدن، خستگی
استرس یا اضطراب         درد عضلانی، خستگی، از دست دادن میل جنسی، مشکلات خواب، غم، تحریک‌پذیری
رفلاکس گوارشی (GERD)            سوزش سر دل، گلو درد، نفخ، مشکلات بلع، سرفه مزمن، بوی بد دهان
پانکراتیت مزمن  شکم درد بعد از غذا خوردن، تب، استفراغ، درد در قسمت بالا سمت چپ یا وسط شکم و اغلب انتشاری به پشت
ایسکمی مزانتریک استفراغ

پیشگیری‌ حالت تهوع بعد از غذا خوردن

برخی از نکاتی که می‌تواند به جلوگیری از احساس تهوع بعد از خوردن غذا در شما کمک کند، شامل موارد زیر است:

  • مصرف مواد غذایی با هضم راحت، مانند کراکر، برنج سفید یا نان تست خشک.
  • محدود کردن مصرف مواد غذایی در زمان حالت تهوع.
  • زنجبیل ممکن است به بهبود حالت تهوع شما کمک کند. محصولات مختلف زنجبیلی از جمله گیاه زنجبیل یا آب‌نبات زنجبیلی به اندازه کافی، می‌توانند موثر واقع شوند.
  • اجتناب از مصرف شیر یا مواد غذایی پر فیبر
  • مکیدن آب‌نبات یا آدامس نعناعی
  • نوشیدن منظم اما در مقادیر کم مایعات تا بهبودی حالت تهوع
  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مداوم به جای سه وعده غذایی حجیم

در نهایت از درست جویدن غذای خود غافل نشوید. جویدن یکی از مهمترین مراحل هضم غذا است، بنابراین اگر غذای خود را به‌درستی نجوید، احتمال بروز مشکلاتی مانند نفخ و درد شکم در شما شدت می‌یابد.

بلافاصله بعد از غذا خوردن، دراز نکشید. این کار باعث بروز سوء هاضمه و سوزش سر دل در شما خواهد شد. بهتر است حداقل فاصله زمانی بین دو تا سه ساعت از غذا خوردن تا خوابیدن را رعایت کنید و برای تقویت بیشتر روند هضم غذا، پس از اتمام وعده غذایی، هم‌چنان در وضعیت قائم باقی بمانید.

درمان حالت تهوع بعد از غذا خوردن

علت حالت تهوع بعد از غذا خوردن، تعیین‌کننده نوع روش درمانی خواهد بود.

درمان آلرژی غذایی

پرهیز از مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده که می‌تواند علائم گوارشی را در شما آغاز کند.

درمان بیماری کیسه صفرا

استفاده از داروهای حل‌کننده سنگ‌های صفراوی یا انجام روش جراحی کوله‌سیستکتومی برای برداشتن کیسه صفرا.

درمان رفلاکس گوارشی یا سوزش سر دل

چنانچه دچار حالت تهوع بعد از خوردن غذای چرب می‌شوید، بایستی از مصرف غذاهای پرچرب و ادویه‌دار اجتناب کرده و وزن خود را کاهش دهید. گزینه‌های دارویی ضد اسید و یا کاهش‌دهنده اسید معده، می‌توانند در کنترل این شرایط به شما کمک کنند. دکتر رفلاکس معده میتواند بهترین راهنمایی را به شما بکند.

درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

بهتر است از مصرف غذاهایی که باعث تحریک معده شما می‌شوند، اجتناب کنید.

درمان بیماری حرکت

چنان‌چه قصد سفر کردن دارید، بهتر است در موقعیتی بنشینید که کمترین میزان حرکت را احساس کنید، مانند جلوی قطار و هواپیما.

درمان تهوع بارداری

غذاهای با فرآیند هضم‌کنندگی راحت مانند ماکارونی، نان تست و کراکر مصرف کنید.

درمان ویروس معده

بایستی به مدت چند روز استراحت کنید تا عفونت شما از بین برود. می‌توانید از غذاهای با هضم راحت، در این مدت استفاده کنید.

درمان استرس و اضطراب

می‌توانید به یک روان‌درمانگر یا روانشناس مراجعه کنید و روش‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید.

گفتگوی آنلاین با پزشک روانشناس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر از چند گاهی دچار حالت تهوع در هنگام غذا خوردن می‌شوید، شاید چندان نشانه هشدار‌دهنده‌ای برای شما نباشد، اما اگر این حالت ظرف یک هفته از بین نرود، بایستی توسط یک متخصص گوارش مورد ارزیابی قرار بگیرید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم جدی، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود خون در استفراغ یا مدفوع
  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد.
  • تشنگی شدید، کاهش تولید ادرار، ضعف یا سرگیجه، که جزو علائم کم آبی بدن هستند.
  • تب بیش از ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت (۳۸.۶ درجه سانتیگراد)
  • درد شدید در شکم
  • ضربان قلب سریع
  • استفراغ شدید یا مشکل در نگه داشتن غذا

در صورت بروز موارد زیر در کودکان زیر ۶ سال، با متخصص آنلاین اطفال تماس بگیرید:

  • استفراغی که بیش از چند ساعت طول بکشد.
  • مشاهده علائم کم آبی بدن، مانند عدم رطوبت یا رطوبت کم پوشک، بدون اشک‌ریزی یا گود شدن گونه‌ها
  • وجود تب بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۸ درجه سانتیگراد) در کودک شما
  • اسهالی که بهبود نمی‌یابد.

در صورت مشاهده علائم زیر در کودکان بالای ۶ سال، با متخصص اطفال تماس بگیرید:

  • استفراغ یا اسهالی که بیش از یک روز به طول بینجامد.
  • مشاهده علائم کم آبی در کودک، مانند ادرار نکردن کودک، عدم اشک‌ریزی یا فرورفتن گونه‌ها
  • وجود تب بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) در کودک

در صورتی که هر یک از این علائم باعث بروز نگرانی در شما شده با متخصص معده و گوارش برای دریافتن علت بروز این مشکل، در ارتباط باشید. و اگر امکان مراجعه حضوری را ندارید از طریق سامانه پذیرش۲۴، از پزشکان آنلاین متخصص معده و گوارش مشاوره بگیرید.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

۴.۴/۵ (۱۱ نظر)

منبع
www.medicalnewstoday.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
103 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدبشارت
احمدبشارت
11 روز قبل

سلام‌آقای‌دکتر‌من‌۱۳سالم‌هست‌‌غذای‌تند‌و‌فست‌فود‌
زیادمیل‌میکنم‌چند‌شب‌پیش‌ساندویچ‌خوردم‌وشبش
دچاراستفراغ‌شدم‌دیشب‌هم‌ساندویچ‌خوردم‌دوباره‌
صبح‌دچاراستفراغ‌شدم‌وقتی‌چیزی‌میخورم‌توی‌شکمم
احساس درد‌‌دارم‌وشکمم‌صدا‌میده‌وامروزم‌کامل‌بعداز
استفراغ‌‌اسهال‌بودم‌والانم‌دوباره‌احساس‌تهوع‌دارم‌
ممنون‌میشم‌مشکلم‌روبهم‌بگید

پروین
پروین
21 روز قبل

سلام خسته نباشد
دوماهی‌ هستش هر چیزی رو بخورم بالا میارم نمیتونم هیچ غذای بخورم

ایرانی سیه بخت
ایرانی سیه بخت
1 ماه قبل

علتش عفونت یا سرطان در بخش گوارشیه دوستان دنبال دلایلی چون عصبی و افسردگی و ازین قبیل مزخرفات نرین

ثمین
ثمین
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید
دختری مجرد ۲۲ ساله هستم
زود زود بالا میارم حتی بوی غذا هم میاد بالا میارم و ضربان قلبم تند میزنه

ملیسا
ملیسا
3 ماه قبل

سلام. من مریض که میشم(سرما خوردگی)نمیتونم زیاد غذا بخورم بعد دفعه پیش که مریض شدم تا الان غذا میبینم حالت تهوع میگیرم مخصوصا سر سرخ کردنی ها… یکم هم که ازشون میخورم حالت تهوعه ادامه داره ولی بالا نمیارم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ملیسا
الوند
الوند
5 ماه قبل

سلام همسرم چندوقته بعداز خوردن سس مایونز با تهوع صبحگاهی بیدار میشه و بالا میاره مشکلش چیه ؟

دکتر
دکتر
پاسخ به  الوند
15 روز قبل

سس مایونز نخوره

نسرین طاغونی
نسرین طاغونی
6 ماه قبل

سلام، احساس تهوع بعد از غذا دارم سه چهار روزه و درد شقیقه ولی استفراغ نمیکنم، چشمهایم هم درد میکنه ، بی حوصله هم هستم

لیلا
لیلا
پاسخ به  نسرین طاغونی
2 ماه قبل

نشانه های میگرن هست بانو

سلطانی
سلطانی
6 ماه قبل

سلام من الان چندوقته که صبحانه ونهاروشام می خورم حالت تعوع دارم دگه هیچ مشکلی ندارم بعضی وقت هایبوست هم دارم نمیدونم بایدچکار کنم

شیما
شیما
9 ماه قبل

من دختر ۱۷ساله معلول قطع نخاعی هستم موقع غذا یا میوه خوردن حالت تهوع میگیرم علت آن چیست؟؟

امیر
امیر
9 ماه قبل

چه داروئی برای جلوگیری از استفراغ درنوجوانان موثراست

اکرم
اکرم
1 سال قبل

سلام تقریبا یک هفته وقتی غذا میخورم حالت تهوع به هم دست میده. در ضمن الان دارم دو قرص آلرژی مصرف میکنم. و قرص گل مغربی و همچنین قرص کاربامازپین مصرف میکنم. کاربامازپین رو ۱۵ ساله دارم میخورم. ولی یه هفته هست گل مغربی و یک ماهه قرص آلرژی میخورم. میشه علت رو بفرمایید

نبی
نبی
1 سال قبل

سلام …خانمم ۳۰ سالشه چند مدتیه حالت تهوع بهش دست داده با سردرد و استفراغ و اسهال هروز هم میبرش دکتر ولی فایده نداشت حالا که نکات شمارو دیدم فک میکنم آنفولانزای معده داره ولی باشم شک م به فشارش بالا رفته .
چه کنم آقای دکتر

سپیده
سپیده
1 سال قبل

سلام من چند روزه وقتی غذا می خورم قبل از این که از غذا سیر بشم حالم بهم میخوره و البته مجردم از چی ممکن باشه میشه راهنمایم کنید ؟

ماهان
ماهان
پاسخ به  سپیده
10 ماه قبل

سلام‌‌دکتر‌جان‌من‌ماهان‌هستم‌موقع‌
غذا‌خوردن‌بهم‌حالت‌تهوع‌دست‌میده
دیگر‌میل‌به‌غذا‌ندارم‌وازاین‌موضوع‌
نگرانم‌چه‌باید‌بکنم‌ تشکر‌هزشما

جعفرآذری
جعفرآذری
پاسخ به  ماهان
9 ماه قبل

سلام‌من‌غذا‌میخورم‌‌هضم‌نمیشه‌‌حالم‌بهم‌می‌خوره‌چشمهام‌سیاه‌تاریک‌مشه‌‌علتش‌چیه

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام
من خودم ۱۴ سال دارم وقتی غذا می خورم فردی نداره چیه وقتی سیر میشوم حالت تهوع بهم دست میده و این تا ۲ ساعت ادامه داره تا بالا بیاوریم میشه راهنمایی کنید

علی
علی
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

چه مدته اینجوری هستید دوست عزیز؟ ایا به دکتر مراجعه کردید؟

علی رضا
علی رضا
1 سال قبل

سلام
مادرم ۷۸سالش هست سکته مغزی کرده . عمل قلب باز هم انجام داده .چربی و قند هم داره
چند مدتی هست که بی حال می باشد و هیچی غذا نمی خوره هر وقت غذا می خوره بعد از غذا حال تهوع داره
راهنمایی بفر مایید

مریم
مریم
1 سال قبل

با سلام چند روز میشه که حالت تهوع دارم ولی بالا نمیارم و احساس سیری دارم و این چند اصلا غذا نخوردم تا میخام یک لقمه بخورم حالم بد میشه و احساس بالا آوردن دارم و یکم هم سردرد دارم لطفا جواب بدید ۱۷ سالمه و دخترم

سیمین
سیمین
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

میگرن دارین

مریم
مریم
1 سال قبل

با سلام من ۱۶ سالمه و چند روزه بی اشتها هستم و احساس سیری دارم حتی میوه هم نمیخورم و دلم نمیخواد حالت تهوع دارم بدون استفراغ و یکم هم سر درد میگیرم

تحویلدار
تحویلدار
1 سال قبل

سلام
وقت شما بخیر
حدود ۴ روزه هرچه غذا میخورم تهوع دارم و معده غذا رو نگه نمیداره

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سوال من ۱۷ ساله جدیدا طرف شب حالت تهوع بدون استفراغ می‌گیرم بنظرتون چیکار کنم؟

مقصود سلطانی
مقصود سلطانی
1 سال قبل

سلام بعد از خوردن غذا حالت استرس و اضطراب دارم و با خوردن عرق انیسون رفع میشه و دوباره غذا می خورم تکرار میشه وچهار روز شروع شده و البته زمینه اضطراب و استرس را دارم و حتی کپسول و قرص قلب می خورم باز استرس .با عرق انیسون و بومادران ساکت میشه ولی دوباره با خوردن چیزی شروع میشه .ممنون

طاها
طاها
1 سال قبل

سلام پسرم ۱۳ سالشه بی اشتاست و وقتی غذا میخوره میگه حالت تهوع دارم ازغذا بدش اومده چرا؟؟

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  طاها
1 سال قبل

سلام دختر من یک سال وده ماهشه وهیچ میلی به غذا خوردن نداره وقتی غذا رو میبینه یا وارددهانش میشه حالت تهوع میگره علتش چی میتونه باشه ممنون ازشما.⚘️⚘️⚘️

غزاله
غزاله
پاسخ به  طاها
1 سال قبل

دخترم ۱۶ساله هست مدتیه میگه نزدیک به سیرشدن حالت تهوع میگیرم چندروزهم هست میگه دل دردم
ممکنه ازاسترس درس خوندن باشه،یامورددیگه،خیلی نگرانم

lyr385213@gmail.com
lyr385213@gmail.com
پاسخ به  غزاله
1 سال قبل

سلام خانم من غذا می خوره بعد از غذا خوردن حالت تعوه می گیره و ۱ماه است همین جوری غذا می خوره استفراغ می کنه چکار کنیم

الهام
الهام
1 سال قبل

سلام من دخترم ۱۸ساله هست بیشترمواقع بعدازخوردن غذاحالت تهوع داره یبوست داره

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من خیلی وقته بعدازخوردن غذا احساس سنگینی تهوع میکنم وشروع میکنم به آروق زدن هربار آروق میزنم یکم سبک میشم بعضی وقت ها با خوردن آب هم حالت تهوع میگیرم

بهار
بهار
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

من از بو و مزه و حتی چهره بعضی غذا ها حالم بد میشه. همین الان بخاطر کله پاچه
حالم بهم میخوره. چند باری از غرمه سبزی و غذا های دیگه حالم بد شد. چند بار هم بخاطر معده درد رفتم دکتر. ولی فقط سرم زدن. مشکلم چیه؟

mahbod
mahbod
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقت بخیر
پسر من ۸ سالشه مدت ۱ ساله که هر هفته یک یا یا دوبار سرش درد میگیره بعد غذاشو میاره بالا تاالان چکاف کامل هم داد ولی چیزی مشخص نشد دکترش تشخیص نداد وهمچنان بالا آوردن غدا ادامه داره اصلا نمیدونم به کدام دکتر مراجعه کنم خیلی نگرانم
لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

حلما پناهی
حلما پناهی
1 سال قبل

با عرض سلام وخسته نباشید دخترم شش سالشه وداعم از حالت تهوع بعد از خوردن شکایت
داره لطفا راهنمایی کنیدممنون

زهرا نوری زاده
زهرا نوری زاده
پاسخ به  حلما پناهی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من شش ساله مشکل معده دارم دوباره آندوسکوپی کردم ومیکروب معده دارم بعد غذا حالت تهوع دارم واستفراغ میکنم درضمن بیست ونه سالمه

حجت
حجت
پاسخ به  حلما پناهی
1 سال قبل

پسرم ۳۸ سالش مرتب حال تهوع داره چی بخوره که خوب بشه

مامان پوریا
مامان پوریا
1 سال قبل

کریمی جانم جان جانانم

مامان پوریا
مامان پوریا
1 سال قبل

سلام من حالم از غذا بهم میخوره باردار هم هستم میشه لطفا بگید برای جنین مشکلی نداره

ریحانه
ریحانه
1 سال قبل

سلام یک سوال داشتم یک علت حالت تهوع حمله قلبی است راه حل تشخیص چی هست و باید چیکار کنیم

مهدی پورزینعلی
مهدی پورزینعلی
1 سال قبل

سلام . یکبار در توالت ایرانی. بعداز مدفوع کردن که براحتی انجام شد یکباره حالم بد شد واز دهانم شروع کرد اب اومدن بطوری که مجبور شدم دهانم را باز نگهدارم . وحالت استفراغ داشتم ولی چیزی بالا نمیومد ولی یک دفعه بالا آوردم و فقط اب خالی استفراغ کردم وبعد از چند دقیقه سستی حالم خوب شد. لطفا راهنمایی کنید . ممنونم

سارا چگینی
سارا چگینی
1 سال قبل

سلام اقای دختر من دخترم ۱۸ سالمه یه مدتی هست کم غذا میخورم احساس حال تهوع بهم دست میده یعنی انگار معدم تا چند قاشق بیشتر جواب نمیده وقتی بیشتر میخورم احساس تهوع میگیرم میشه بگین علتش چیه اقای دکتر چیکار کنم؟؟

Naz
Naz
پاسخ به  سارا چگینی
1 سال قبل

عزیزم جدی بگیرش و حتما دکتر برو

مبینا رودباری
مبینا رودباری
پاسخ به  سارا چگینی
1 سال قبل

سردی کردید هیچی نیست

علی کشاورز
علی کشاورز
پاسخ به  سارا چگینی
1 سال قبل

سلام آقای من ۲۱سالمه من موقع غذا خوردن وصبحگاه همش حالت تهوع دارم کلا حالم میخواد بد بشه موقع غذا خوردن چندتا لقمه که میخورم میزنم زیر دلم دیگه نمیتونم بخورم میشه علتش بهم بگید

میثم
میثم
پاسخ به  سارا چگینی
1 سال قبل

باسلام ۱۵ سالمه هفت وهشت ساله بعداز غذا خوردن حالت تاوع میگیرم لطفا راهنمایی کنید

پوریا
پوریا
1 سال قبل

سلام دکتر پسرم اسهال و استفراغ داره چن سال پیش تصادف کرده از ناحیه فک و جمجمه ربطی ب عفونت منیزیت مغزی نداره

ارتمیس
ارتمیس
1 سال قبل

سلام
من ۱۵سالمه بعد از خوردن غذا حالت تهوع میگیرم صبح ها بیشتر. حتی بعضی وقتا از بوی غذا حالم بد میشه اما بالا نمیارم علتش چیه؟

راضیه
راضیه
پاسخ به  ارتمیس
1 سال قبل

سلام دکتر من نمیتونم نان بخورم سریع حالت تعوع میگیرم باید خشکش کنم ک بتونم بخورم چکار کنم از چ دارویی استفاده کنم

محمدتقی
محمدتقی
پاسخ به  ارتمیس
1 سال قبل

سلام من ۵۲ سالمه بعدازخوردن غذا حالم بهم میخوره حالت تهوع دارم ولی استفراغ نمی کنم وازبوی فراهم حالم بهم می خوره علت چی ممنون

لیلا
لیلا
پاسخ به  محمدتقی
9 ماه قبل

ی کم مشکل کیسه صفرا و۵ م م میومدی ساب سوال دارم وحشتم وسینه هم درد داره

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

۸روز هست که معد درد دارم از دیروز خیلی بتر شده هرچی میخورم بالا میارم انگار داخل معدم باد هست وقتی هم که معدم خالی هست بالا میارم یه آب زرد رنگ و تلخ مثل سم

درخشان
درخشان
1 سال قبل

سلام . پسرم ۶ سالشه و بعداز خوردن هر وعده غذایی حالت تهوع و شکم درد دارد علتش چیه؟

امیر جعفری
امیر جعفری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یک ماه هست که بعد از غذا خوردن حالت تهوع بهم دست میده ولی بالا نمیارم ، ولی وقتی میوه میخورم هیچ اثری نداره و بهتر میشم
یکمم بی انرژی شدم از همون موقع

حمیدرض
حمیدرض
1 سال قبل

سلام و عرض خسته نباشید من بعد از خوردن غذا حالت تهوع و احساس پری معده به هم دست میده البته اسید معدم هم زیاد صبح ها ناشتا قرص لازو میخورم بعضی وقت ها چشم درد و سر درد شدید میگرم بعد از غذا خوردن

حسن عربیارمحمدی
حسن عربیارمحمدی
پاسخ به  حمیدرض
9 ماه قبل

سلام دکترجان من حدور یکی دوماه میشه که بعداز خوردن غذا فرق ندلره کی باشه وچه غذایی باشه حال بسیار بد ؟سنگین ؟حالت تهوع ولی فقط حالت تهوع هستش راهنمایی کنید لطفا

رحمانی
رحمانی
1 سال قبل

سلام بعد از خوردن آش رشته و ماست حالت تهوع و اسهال گرفتیم

معشوری
معشوری
2 سال قبل

مطلب بصورت دسته بندی بسیار عالی بود. از اونجایی که علایم خیلی شبیه هستند، تشخیصش برای مبتلا و گاها پزشک کار راحتی نیست.

Kharji
Kharji
2 سال قبل

سلام من چند روز پیش مصرف مشروبات الکلی رو داشتم‌ از فرداش به بعد هر چی میخورم بعد نیم ساعت بالا میارم علتش چیه ؟؟

ارزو
ارزو
پاسخ به  Kharji
1 سال قبل

سلام من بعد از خوردن شام استفراغ دارم تنگی نفس هم دارم و بی قرار میشم استرس میگیرم

محمدفتحی
محمدفتحی
2 سال قبل

سلام من اگه هنگام غذاخوردن آب یا یک قاشق مثلا ترشی که سردهست بخورم حالت استفراغ میگیرم علت چیه

زهرا
زهرا
پاسخ به  محمدفتحی
1 سال قبل

سلام دخترم۳۲سالشه یک ساله بعد غذاهای باد دار درد شدید درزیر دل میگیره وبه مقعد می زنه خیلی دکتر رفته یک دکتر گفت بواسیر وبهعلت درد زیاد عمل کرد ولی بعداز ۲۰روز دوباره روزی ۳تا۴ مرتبه درد داره علت بگید اقای دکتر ممنونم

هومان
هومان
2 سال قبل

سلام بنده ۶ روزه کرونا گرفتم الان غذا میخورم یا هر چیزی بجز چای حالت دل پیچه و تهوع میگیریم اسهال هم نیستم

ali
ali
2 سال قبل

سلام دکتر جان
من ۲۱ سالمه یه مدتیه هنگام غذا خوردن حالت تهوع میگیرم ولی در بقیه موارد روزانه هیچ مشکلی ندارم فقط هنگام غذا هیچ علائم اسهال استفراغ او یبوست ندارم بعد ده پونزه روز خوب میشم تا یه چن روز دوباره همین حالت شروع میشه
لطفا راهنمایی کنید

پریسا
پریسا
پاسخ به  ali
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من وقتی میخوام روزه ام باز کنم غذا بخورم هم لغمه اول برمیدارم میخوام بالا بیارم هی اوک میزم

arman
arman
2 سال قبل

سلام
من یه مدته هنگام غذا خوردن بعد از یه مقداری که خوردم دیگه حالت نمیتونم بخورم حالت تهوع میگیرم بعد بعضی وقتا اندازه یه ده روزی اونجوری نیستن بعد دوباره همون حالت تهوع هنگام غذا بهم دست میده هیچ علامت اسهال او یبوست و دل درد اینا ام ندادن

طاهر
طاهر
2 سال قبل

سلام من فقط درموقع مراجعه به دندان‌پزشکی انقدر شدیدحال تهوع پیدامیکنم که متاسفانه ادامه کار برای دکترامکانپذیرنمیشه وتوخونه هم موقع مسواک زدن حالت تهوع پیدامیکنم با تشکر

کیمیا
کیمیا
2 سال قبل

سلام من از وقتی کورنام خوب شده نمیتونم گوشت یا مرغ بخورم زمانیم که میخورم احساس تهوه و بدی دارم میدونید علتش چیه؟

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط کیمیا
دهقان
دهقان
2 سال قبل

با سلام من حدود شیش روزه هرچی میخورم بالا میارم و اسید معدم خیلی بالا هست واقعا خسته شدم پیشنهاد شما چیست

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  دهقان
2 سال قبل

با سلام ممکنه رفلاکس باشه یامستیل جی تر.
فرص دومپریدون ۱۰ میلی قبل ناهاروشام میل شود همراه باکپسول لانزوپرازول ۳۰ میلی صبح ناشتا. بعلاوه رعایت رژیم غذایی .موادتندوتیز وپرادویه مصرف نشود.
اگه طی دوسه هفته بهتر نشدند حتما برای معاینه واندوسکوپی احتمالی به متخصص گوارش مراجعه شود

مهناز مینایی
مهناز مینایی
پاسخ به  دکتر بهفر پاکباز
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دو روزه بعد از غذا حالت تهوع میگیرم و کلا حالم بد میشه سنگینم ،

ماهان
ماهان
2 سال قبل

سلام
من ۸ ماهه هر غذایی میخورم ۲ الی ۳ ساعت بعد تهوع میگیرم ، به دکتر مراجعه کردم یه سری ازمایش ها دادم ولی چون نتونست تشخیص بده گفت مشکل عصبیه به روانپزشک مراجعه کردم گفت مشکلی نوع غذا خوردنت مشکل داره یا بیمارب عروقی داری ، اونم‌ازمایش دادم سالم بودم
واقعا خسته شدم نمیدونم چیکار کنم
نظر شما راجب این بیماری چیست ؟

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  ماهان
2 سال قبل

باسلام.تهوع علت مختلفی دارد
ولی بهتره باتوجه به زولانی شدن علایم بامراجعه به فوق تخثص گوارش اندوسکوپی انجام بدید.

اراز
اراز
پاسخ به  ماهان
1 سال قبل

سلام من از وقتی کرونا گرفتم هر روز حالت تهوع دارم چه سیر باسم چه گرسنه از وقت کرونا گرفتن ۹ماه گذشته باید چکار کنم

سعید
سعید
2 سال قبل

سلام من چند روزه بعد از خوردن غذا حالت تهوع بعد استفراغ میکنم دلیلش چیه ممنون میشم کمک کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سعید
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

مجید رضوی
مجید رضوی
2 سال قبل

سلام پسرم بعد از غذا خوردن سرفه و بعد حالت تهوع میگیره

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مجید رضوی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

هانا
هانا
2 سال قبل

سلام ببخشید من چن روزه بعد از غذا خوردن احساس میکنم تا گلو غذا خوردم و پشتمم درد میکنه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  هانا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

دکمه بازگشت به بالا