درمان سوزاک با طب سنتی

درمان گیاهی سوزاک در خانه

درمان سوزاک با طب سنتی

بیماری سوزاک یکی از بیماری‌های مقاربتی (STD) است که از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا به سوزاک منتقل می‌شود. با توجه به این‌که عامل بیماری‌زای سوزاک یک باکتری به نام نایسریا گونورآ است برای درمان دارویی باید از آنتی بیوتیک استفاده شود. اما تنها شیوه‌ی درمان با استفاده از دارو نیست و درمان سوزاک با طب سنتی نیز موثر است.

درمان سوزاک در طب سنتی با روغن‌های گیاهی

در اکثر مواقع متخصص طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از روغن‌های گیاهی استفاده می‌کند. این مختصصین معتقدند روغن‌های گیاهی متناسب با گیاه مورد استفاده مزاج‌های مختلف دارند و به همین دلیل خاصیت درمانی دارند. دو شیوه‌ی کلی برای استفاده از روغن گیاهی وجود دارد. اولین شیوه‌ این است که روغن‌ گیاهی برای درمان سوزاک در منزل به صورت خوراکی یا استفاده در غذا پیشنهاد می‌شود. دومین شیوه استعمال چند قطره از روغن گیاهی روی زخم برای کاهش التهاب و زخم است. برای مشورت با پزشک طب سنتی میتوانید از خدمت ویزیت آنلاین طب سنتی پذیرش۲۴ نیز استفاده کنید. درمان دارویی این بیماری را نیز میتوانید با مراجعه به متخصص بیماری های مقاربتی انجام دهید.

درمان گیاهی سوزاک با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی دارای خواص بسیاری است و می‌تواند بیماری‌های متفاوت باکتریایی، ویروسی و قارچی را درمان می‌کند. کاروکراول موجود در پونه کوهی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها از جمله سوزاک می‌شود. همچنین این ماده‌ی شیمیایی موجب سرکوب عفونت باکتریایی ناشی از سوزاک در بدن می‌شود. روغن پونه‌ی کوهی را می‌توان به تنهایی استفاده کرد و روی زخم ماساژ داد یا این‌که از ترکیب روغن پونه کوهی و عصاره‌ی برگ زیتون برای درمان سوزاک استفاده کرد.

شیوه‌ی استفاده از روغن پونه کوهی:

روغن پونه کوهی را باید به صورت نوشیدنی استفاده نمود. اما نباید آن را به صورت خالص مصرف کرد، بلکه باید چند قطره از روغن پونه کوهی را داخل یک لیوان آب ولرم مخلوط نمود و در طول روز چند بار به صورت جرعه جرعه از آن نوشید. استفاده‌ی موضعی از روغن پونه کوهی بر روی زخم نیز به صورت چند قطره در روز توصیه می‌شود.

درمان گیاهی سوزاک با روغن زیتون

برای درمان سوزاک در طب سنتی می‌توان از روغن‌ یا عصاره‌ی برگ زیتون استفاده نمود. برگ زیتون دارای ماده‌ای به نام اولئوروپین است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و  باکتری را از بین ببرد.

شیوه‌ی استفاده از روغن زیتون برای درمان سوزاک:

روغن زیتون را می‌توان به شکل‌های مختلف برای درمان سوزاک استفاده نمود. مصرف خوراکی روغن زیتون در غذاهای روزانه یکی از آسانترین شیوه‌ها است. همچنین می‌توان چند قطره روغن زیتون را روی محل زخم بریزید و به آرامی ماساژ دهید. این کار مو‌جب می‌شود درد و التهاب ناشی از زخم سوزاک کمتر شود.

درمان گیاهی سوزاک با روغن درخت چای

کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند یا روابط جنسی محافظت نشده دارند با احتمال زیادی به سوزاک مبتلا می‌شوند. درمان خانگی زخم‌های سوزاک با روغن درخت چای امکان پذیر است. استفاده‌ی موضعی از روغن درخت چای به دلیل خواص ضد التهابی آن می‌تواند از سالیان پیش به عنوان درمان سوزاک مطرح بوده است.

خانم‌هایی که داخل واژن زخم سوزاک دارند می‌توانند یک تامپون را به روغن درخت چای آغشته نماید و داخل واژن فرو کنند. آقایان مبتلا به سوزاک نیز می‌توانند چند قطره از روغن درخت چای را روی محل زخم بریزند و به آرامی ماساژ دهند تا روغن جذب پوست شود.

پذیرش ۲۴ یک اپلیکیشن آنلاین است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون مراجعه‌ی حضوری با پزشک آنلاین طب سنتی مشورت کنید. با سامانه‌ی نوبت دهی آنلاین می‌توانید از پزشک آنلاین وقت بگیرد و با پرداخت کمترین هزینه بیماری سوزاک را درمان نمایید.

درمان خانگی سوزاک با مواد غذایی

درمان خانگی سوزاک با استفاده از رژیم غذایی یکی از موارد مهمی‌است که به بیماران مبتلا به سوزاک پیشنهاد می‌شود. این افراد با محدود کردن برخی مواد غذایی یا اضافه نمودن مواد غذایی دیگر به رژیم روزانه می‌توانند بیماری سوزاک را در خانه کنترل و درمان نمایند. در ادامه چند ماده‌ی غذایی موثر در درمان سوزاک را معرفی می‌کنیم.

دزیافت آنلاین رژیم غذایی درمان سوزاک

درمان خانگی سوزاک با ماست

ماست یکی از خوراکی‌های ثابت در سفره‌های غذای ایرانیان است که می‌تواند به دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم، ید، پروتئین و پروبیوتیک درمان موثری برای سوزاک باشد. زیرا ماست با دارا بودن این موارد به طرز موثری سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

پروبیوتیک باکتری زنده و سالمی است که با باکتری نایسریا مبارزه می‌کند و بیماری سوزاک را از بین می‌برد.

علاوه بر استفاده‌ی خوراکی استفاده‌ی موضعی از ماست بر روی محل زخم نیز موثر است. برای درمان سوزاک می‌توانید کمی ماست را روی محل ضایعه بمالید یا این‌که یک تامپون آغشته به ماست را به مدت یک ساعت روی زخم قرار دهید. همچنین ماست خاصیت خنک کنندگی دارد و می‌تواند التهاب و درد ناشی از زخم را کم کند.

درمان خانگی سوزاک با ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از این طریق در درمان بیماری سوزاک تاثیر بالایی دارد. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، پرتقال، لیمو منابع غذایی ویتامین C هستند و درد و التهاب سوزاک را از بین می‌برند.

درمان خانگی سوزاک با سیر

ماده‌ای به نام آلیسیک که در سیر موجود است خاصیت ضد باکتریایی دارد و موجب بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود. به همین دلیل استفاده از سیر درمان موثری در طب سنتی برای بیماری سوزاک است.

درمان سوزاک با طب سنتی

درمان خانگی سوزاک با سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب یک ضدعفونی کننده‌ و آنتی‌بیوتیک قوی است که برای درمان گیاهی سوزاک توصیه می‌شود. خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را بالا می‌برد.

شیوه‌ی استفاده از سرکه سیب برای درمان سوزاک:

استفاده از سرکه‌ی سیب به صورت خوراکی و موضعی برای درمان خانگی سوزاک مردان و زنان موثر است. اگرچه استفاده‌ی موضعی با سرعت بیشتری بر درمان تاثیر دارد. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند چند قطره سرکه سیب را با کمی روغن روزماری یا روغن زیتون مخلوط کنید و روی محل زخم بمالید. سپس محل را با گاز استریل و بانداژ ببندید. یا این‌که داخل وان آب سرکه سیب بریزید و برای مدتی داخل وان بمانید تا التهاب و درد زخم‌های سوزاک با سرکه سیب التیام بیابد.

آغشتن یک تامپون به سرکه‌ی سیب و قرار دادن آن روی محل زخم نیز می‌تواند در درمان زخم‌های سوزاک موثر باشد.

درمان خانگی سوزاک با زینک

زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی است که با تاثیر بر تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است و می‌تواند در برابر عوامل خارجی نقش محافظت کنندگی داشته باشد. گنجاندن مواد غذایی حاوی زینک مانند دانه‌ی کنجد، شکلات تلخ، عدس، لوبیا سفید، جو دوسر، زرده‌ی تخم مرغ در رژیم غذایی در درمان سوزاک موثر است.

درمان خانگی سوزاک با سبزیجات

فلانوئید ماده‌ای شیمیایی است که در ترکیبات سبزیجاتی مانند جعفری و کرفس وجود دارد. فلانوئید و آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات موجب حفظ سلامت عمومی بدن و درمان سوزاک می‌شود.

درمان سوزاک در طب سنتی با گیاهان دارویی

از زمان‌های قدیم داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است. این گیاهان همانند داروهای شیمیایی می‌توانند درد و ناراحتی بیماری‌ها را کاهش بدهند و درمان کنند. در ادامه چند داروی گیاهی که می‌تواند سوزاک را درمان کند را نام می‌بریم.

درمان سوزاک با رزماری

نتایج مطالعات نشان داده که رزماری دارای ترکیبات ضد ویروس و ضد باکتری است. به همین جهت از آن برای درمان سوزاک استفاده می‌شود. شیوه‌ی استفاده از آن به صورت نوشیدنی است. باید یک قاشق غذاخوری رزماری را به یک لیوان آب اضافه کنید و در طول هفته چند مرتبه از آن بنوشید. استفاده از رزماری در رژیم غذایی نیز می‌تواند در درمان سوزاک موثر باشد. چای رزماری نیز یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از رزماری است که توسط متخصصان طب سنتی به بیماران توصیه می‌شود.

درمان گیاهی سوزاک

درمان سوزاک با اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاهی با خاصیت میکروب زدایی بالاست که متخصصان طب سنتی آن را به عنوان یک درمان موثر برای سوزاک پیشنهاد می‌کنند.

شیوه‌ی استفاده از اکالیپتوس برای درمان سوزاک:

تهیه‌ی محلول شستشو متداول‌ترین شیوه‌ی استفاده از اکالیپتوس برای درمان سوزاک در طب سنتی است. برای تهیه باید کمی از برگ خشک شده اکالیپتوس را داخل آب بریزید و به مدت ده دقیقه روی شعله‌ی ملایم حرارت دهید. نسبت اکالیپتوس باید به این صورت باشد که به ازای ۵۰گرم برگ خشک اکالیپتوس ۵ لیتر آب باید داشته باشید. این محلول را علاوه بر شستشوی زخم می‌توان برای شستشوی داخلی واژن نیز استفاده کرد. یعنی خانم‌های مبتلا به سوزاک روزانه به مدت ده دقیقه داخل یک وان از این محلول بنشینند.

یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از اکالیپتوس تهیه‌ی روغن آن است. می‌توانید برای درمان چند قطره روغن اکالیپتوس را روی زخم سوزاک بریزید.

درمان سوزاک با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی با گونه‌های متفاوت است که در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. یکی از بهترین پیشنهادات برای درمان خانگی سوزاگ گیاه آلوئه‌ورا است. اما فقط یک گونه‌ از این گیاه یعنی گونه‌ی (Barbadensis milla) برای درمان زخم‌های سوزاک تاثیر گذار است. زیرا گونه‌های دیگر تاثیر درمانی ندارد و حتی ممکن است بیماری را تشدید نماید.

شیوه‌ی استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان سوزاک

برای استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان سوزاک باید با یک چاقوی تیز برگ آلوئه‌ورا را از وسط بشکافید و ژل داخل آن را جدا کنید و روی زخم بمالید. بعد از حدود یک ساعت ژل آلوئه‌ورا را با آب خنک از روی زخم بشویید. به این ترتیب التهاب زخم کاهش می‌یابد.

درمان سوزاک با گیاه خار مریم

سیلیمارین ماده‌ای دارویی است که از گیاه خارمریم استخراج می‌شود. سیلیمارین با توجه به تاثیری که در از بین بردن عامل بیماری سوزاک یعنی نایسریا گنوره‌آ دارد، بسیار مورد توجه متخصصان طب سنتی قرار می‌گیرد.

درمان خانگی با خارمریم و شستشوی محل زخم با محلول خارمریم التهاب و سوزش زخم را کم می‌کند.

درمان خانگی سوزاک با اقدامات بهداشتی

رعایت بهداشت شخصی یکی از اصلی‌ترین کارها برای کنترل بیماری سوزاک است. با توجه به این‌که محیط مرطوب برای رشد باکتری‌ها مناسب است، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • ناحیه‌ی تناسلی و زخم‌ها را تمیز و خشک نگه دارید یا به پودر ضد تعریق آغشته نمایید.
  • از لباس زیر تنگ و چسبان استفاده نکنید.
  • بعد از شنا کردن لباس‌های خود را به سرعت عوض کنید.

کسانی که مبتلا به سوزاک هستند باید از تماس جنسی دهانی و تماس مایعات جنسی یا دست آلوده  با چشم جلوگیری نمایند. همچنین برای پیشگیری از ابتلا مجدد به سوزاک حتماً رعایت بهداشت جنسی ضروری است. یعنی استفاده از کاندوم را در روابط جنسی فراموش نکنید و از رابطه‌ی جنسی با شرکای جنسی متعدد بپرهیزید.

درمان سوزاک در خانه

درمان خانگی سوزاک در بارداری

درمان سوزاک در منزل در دوران بارداری به دلیل وضعیت خاص مادران باردار باید با احتیاط انجام شود. بهتر است برای پیشگیری از عوارض احتمالی استفاده از گیاهان دارویی یا روغن‌های گیاهی حتماً با پزشک مشورت نمایید. همچنین قبل از استفاده از روغن‌ها مقدار کمی از آن را روی پوست سالم خود تست کنید و در صورت بروز نشانه‌های حساسیت مانند خارش، سوزش یا التهاب از استعمال آن بر روی محل زخم سوزاک خودداری کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری سوزاک در اغلب موارد با دارو به خوبی درمان می‌شود و فقط لازم است با بروز علائمی مانند تکرر ادرار، درد بیضه‌ها یا واژن، ترشحات چرکی یا غیر طبیعی، عادت‌های ماهیانه نامنظم در زنان، به پزشک آنلاین اورولوژی یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. درصورتی‌که تمایل دارید راه‌های درمان سوزاک در طب سنتی را بدانید، از طریق پذیرش ۲۴ از پزشک آنلاین مشاوره‌های تلفنی و متنی بگیرید و سوالات خود را بپرسید. استفاده از سایت و اپلیکیشن ساده و ارزان است و شما می‌توانید با کمترین هزینه مشکلات خود را با متخصصان طب سنتی درمیان بگذارید.

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
dealingnow.comwww.thehealthsite.comwww.vanguardngr.comwww.pulse.ngknepublishing.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی بیات
مصطفی بیات
1 روز قبل

درمان سوزاک

شفیع سعیدی
شفیع سعیدی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیرببخشیدپسرعمه ام ۴روزقبل موقع که ازحمام بیرون شده بوداتاقش خیلی سرد بودوکدبندلباساش بلندسربخاری گازی زده بوداون موقع بیرون شدن ازحمام پیراهن خوده پوشیده ولی شلواروزیرشلواریش به کد بند بند کرده بوداین اشدت سردی به سرعت سمت کد بندرفته تامیخاسته شلوارشوبگیره حالت تناسلیش با لبه بخاری که خیلی گرم بودبرخوردمیکنه بحدیکه لبه بخاری ازیه سمت داخل حالتش شده میگه رنگش کبودشده چملوک شده ازداروخانه رفته پماد گرفته میگه بهترم امامن خیلی نگران آینده اشم اون ۲۷سال داره نامزاده خارج کشوره لطفارهنماییم کنیدخیلی ممنون میشم من براش خیلی اسرارکردم که دوکتوربره امااون یه کم خجالتی هس ومیگه خب میشم لطفا کمک کنیدتامنم بتونم برا دوست وپسرعمه هم کمک کنم ممنون؟

شفیع سعیدی
شفیع سعیدی
پاسخ به  شفیع سعیدی
2 ماه قبل

سلام مجدد ببخشیدمیگه موقع ادرار کردن به مشکل ادرارش میادودوشب قبل ازشدت درد تاصبح نه خوابیده بودکاری گره همین قسم سرکارشم میره بابت رهنمایی وهمکاری ازتون خیلی ممنون میشم شفیع سعیدی.

اسرا قمبری
اسرا قمبری
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۱۸سالمه ازدواج نکردم چند وقته سوزاکم هی خوب میشه دوباره شروع میشه

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر یک سال میشه ک من سوازکم باسرد شدن هوا سوزاک من بیشترمیشه

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر مدت دوماه خانمم بعلت بیماری در بیمارستان بستری بوده وبنده هیچگونه هم بستری نداشتم ولی مدتیست دور کلاهک بولم پوسته پوسته وزخم میشود مدتی با زدن تترا سایکلین خوب میشه ولی مجددا شروع میشه لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

دجله احمدی
دجله احمدی
1 سال قبل

سلام من دختر ۲۲ ساله هستم هنوز ازدواج نکردیم که سوزاک شدم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  دجله احمدی
1 سال قبل

سلام دکتر ۳۱سالمه تماس جنسی داشتم قرص آزیرترومایسین خوردم با یه قرص دیگه ولی خوب نشدم چکارکنم ترشح دارم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

آیا می توان هم زمان با درمان خانگی و رژیم غذایی برای درمان سوزاک از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد؟

همتا
همتا
1 سال قبل

با سرد شدن هوا
سوزاڪ من بیشتر میشه

دکمه بازگشت به بالا