انواع بیماری سوزاک و داروی سوزاک چیست؟

با علائم و نشانه های بیماری سوزاک آشنا شوید

بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک (Gonorrhea) یک بیماری مقاربتی (STD) است که طی یک تماس جنسی محافظت نشده از فرد آلوده به شریک جنسی او منتقل می‌شود. عامل ایجاد این بیماری، یک باکتری به نام نایسریا گنوره‌آ است. این باکتری نواحی گرم و مرطوب بدن مانند مجرای ادرار، مقعد، واژن، گلو و چشم را آلوده می‌کند. پرهیز از روابط جنسی پر خطر و استفاده کردن از وسایل محافظتی مانند کاندوم امکان ابتلا را کاهش می‌دهد.

راه‌های انتقال بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک از طریق رابطه‌ی جنسی واژینال، مقعدی و رابطه‌ی اورال یا دهانی قابلیت انتقال دارد. اما پرهیز از روابط جنسی پرخطر می‌تواند تا حد زیادی راه انتقال را محدود کند. به این صورت که روابط جنسی به یک نفر محدود باشد و در رابطه‌ی جنسی حتماٌ از کاندوم استفاده شود.

انتقال سوزاک از طریق مایع منی یا ترشحات واژینال است، بنابراین علاوه بر ارتباط جنسی، آلوده بودن دست به مایعات جنسی و تماس آن با چشم می‌تواند موجب درگیر شدن چشم به سوزاک نیز شود.

راه های انتقال بیماری سوزاک

اما تماس‌های معمولی مانند عطسه، سرفه، بوسیدن، بغل کردن یا دست دادن نمی‌تواند موجب انتقال سوزاک شود. بنابراین نباید نگران استفاده از سرویس بهداشتی مشترک با فرد مبتلا یا تماس با لوزام فرد مبتلا باشید.

کسانی که مبتلا به بیماری سوزاک می‌شوند، در دوران نهفتگی که هنوز علائم بیماری در آن‌ها آشکار نشده است می‌توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند. بنابراین لزوم بروز علائم سوزاک دلیل محافظت در روابط جنسی نیست و حتی در صورت ارتباط با فردی که علائم بیماری ندارد باز هم باید مسائل بهداشتی رعایت شود.

باکتریمی سیستمی یا انتشار عفونت از راه خون موجب بروز علائم مانند درد عضلانی، درد مفصل و التهاب پوستی می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سوزاک هستند؟

  • کسانی که در روابط جنسی از کاندوم یا محافظ دندان استفاده نمی‌کنند.
  • کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • در صورت ارتباط جنسی با کسی که شرکای جنسی متعدد دارد، فرد مبتلا به بیماری سوزاک می‌شود.
  • کسانی که رفتارهای پر خطر مانند مصرف الکل، مواد مخدر و مواد روان‌گردان دارند.
  • زنان قبل از سن ۲۵ سالگی در معرض ابتلا به سوزاک هستند.
  • در مردان همجنسگرا خطر ابتلا به سوزاک بالا است.

علائم سوزاک چیست؟

علائم سوزاک معمولا بین ۲ تا ۱۴ روز بعد از مواجهه‌ی فرد با عامل بیماری‌زا بروز می‌کند. سوزاک تناسلی علائمی محدود به ناحیه‌ی تناسلی در مردان و زنان دارد، اما با پیشرفت بیماری اعضای دیگر بدن نیز درگیر می‌شوند. عکس بیماری سوزاک علائم و نشانه‌های بروز این بیماری را به شما نشان می‌دهد./

علائم سوزاک

علائم سوزاک در مردان چیست؟

علائم سوزاک در مردان با احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن شروع می‌شود. به مرور علامت‌ها شامل تکرر ادرار و احساس درد و التهاب در بیضه‌ها می‌شود. همچنین ترشح چرک مانند به رنگ سبز یا سفید یا زرد رنگ از آلت تناسلی  مردانه خارج می‌شود و نوک آلت قرمز و متورم می‌شود.

مردان مبتلا به سوزاک ممکن است گلو درد مداوم هم داشته باشند. با شروع درمان عفونت به طور فوری در بدن از بین نمی‌رود و حتی در موارد نادری ممکن است موجب آسیب به مجرای ادرار و بیضه‌ها شود و تا مقعد هم گسترش پیدا کند.

مشاوره با دکتر آنلاین عفونی

سوزاک دهانی یکی از انواع سوزاک است که با ارتباط جنسی دهانی ایجاد می‌شود و علائمی در دهان فرد با بروز زخم یا التهاب از خود بروز می‌دهد.

علائم سوزاک در زنان چیست؟

علائم سوزاک در زنان به طور واضحی مشخص نمی‌شود و خفیف است و در صورت بروز علائم به دلیل شباهتی که به عفونت‌های قارچی و باکتریایی دیگر دارد معمولاٌ با آن‌ها اشتباه گرفته می‌شود. علائم سوزاک در زنان با مردان در گلو درد، تب و درد شکم مشترک است. به طور اختصاصی نیز ترشحات آبکی یا غلیظ از واژن که معمولا سبز رنگ است در مبتلایان مشاهده می‌شود.

همچنین این افراد تکرر ادرار و درد هنگام دخول و درد و سوزش هنگام ادرار کردن و خارش ناحیه‌ی تناسلی دارند. خانم‌های مبتلا به بیماری سوزاک خونریزی‌های غیر طبیعی در فواصل پریود را مشاهده می‌کنند.

در این روزهایی که درگیر پاندمی کرونا هستیم، نیازی نیست برای دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود حتماٌ به مطب پزشک مراجعه کنید. می‌توانید با استفاده از سایت پذیرش ۲۴ با متخصص عفونی و یا دکتر آنلاین زنان در مورد مشکلات خود مشورت کنید. این روش علاوه بر این‌که شما را از حضور در مطب بی نیاز می‌کند، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه هم می‌شود.

بیماری سوزاک و سفلیس چیست؟

سوزاک و سفلیس هر دو بیماری‌های مقاربتی یا STD هستند و از طریق آمیزش جنسی با فرد آلوده به عامل بیماری‌زا منتقل می‌شوند. تفاوت این دو بیماری در عامل ایجاد کننده است. عامل سوزاک باکتری به نام نایسریا گونوره‌آ و عامل سفلیس تریپونما پالیدیوم است. شاید خیلی از اوقات نام این دو بیماری را شنیده باشید و با توجه به خطرناک بودن آن‌ها هراسی در دل شما ایجاد شده باشد.

واقعیت این است این دو بیماری اگر به موقع درمان نشود واقعاٌ باید در مورد آن‌ها هراسناک بود.  سفلیس و سوزاک باید به سرعت و در مراحل اولیه بروز علائم درمان شود، زیرا برای فرد عوارض جبران ناپذیر به جا می‌گذارد و موجب آلوده شدن سایر افراد هم می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به سوزاک و سفلیس داشتن روابط جنسی محافظت شده و عدم ارتباط با شرکای جنسی متعدد قطعاٌ تاثیر گذار است.

روش های تشخیص سوزاک

راه‌های تشخیص سوزاک چگونه است؟

پزشکان برای تشخیص سوزاک از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

  • تست ادرار برای تشخیص عفونت ادرای و باکتری‌های مجاری ادراری برای تشخیص سوزاک استفاده می‌شود.
  • نمونه گیری از ترشحات یک تست تشخیص سوزاک است. برای انجام تست سوزاک باید با استفاده از سواب از ترشحات آلت تناسلی یا مقعد یا حلق بیمار نمونه تهیه شود و مورد بررسی قرار بگیرد. نمونه‌گیری از مایع مفصلی یا خون فرد مبتلا و بررسی آن یکی دیگر از تست‌های سوزاک است.
  • کشت باکتری یکی دیگر از تست‌های تشخیص سوزاک است. در این روش نمونه تهیه شده از بیمار در محیط و شرایط مطلوب قرار می‌گیرد و در صورت رشد باکتری‌های بیشتر و گسترش آن‌ها احتمال ابتلا به سوزاک تایید می‌شود.

راه‌های درمان سوزاک چیست؟

سوزاک بیماری خطرناکی است که قدرت انتقال بالایی دارد. برای مداوای سوزاک از طب سنتی نیز می‌توان استفاده نمود، اما توصیه می‌شود به محض بروز علائم فرد حتما به پزشک مراجعه کند و از قرص برای درمان آنتی بیوتیک استفاده شود.

 با توجه به باکتریایی بودن بیماری درمان با آنتی بیوتیک بسیار موثر است. برای درمان نیازی به قوی‌ترین آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک وجود ندارد.

روش های درمان سوزاک

در مراحل اولیه بیماری یک دوز تزریق عضلانی سفتریاکسون یا یک دوز قرص آزیترومایسین می‌تواند بیماری را ظرف چند روز از بین ببرد. تنها موردی که در درمان سوزاک کار را سخت می‌کند انواع سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک است. در این موارد دوران درمان طولانی می‌شود و فرد باید بیش از هفت روز دارو مصرف کند. همچنین تعداد دفعات استفاده از آنتی بیوتیک در طول روز نیز افزایش می‌یابد.

درمان قطعی سوزاک فقط با به اتمام رساندن دوره‌ی مصرف آنتی بیوتیک و رها نکردن نیمه کاره درمان انجام می‌شود. همچنین افرادی که سابقه‌ی ابتلا به سوزاک دارند، باید مواظب ابتلای مجدد به سوزاک باشند.

عوارض سوزاک چیست؟

عوارض سوزاک به علائمی گفته می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع افراد مبتلا را درگیر می‌کند. این عوارض در زنان شدت بیشتری دارد و در دستگاه تولید مثل رحم و لوله‌های فالوپ را درگیر و دچار آسیب می‌نماید. این حالت تحت عنوان التهاب لگن شناخته می‌شود و منجر به درد شدید در ناحیه‌ی شکم می‌شود. زنانی که به سوزاک مبتلا می‌شوند، ممکن است در اثر التهاب لگن و زخم شدن لوله‌های فالوپ قدرت باروری خود را از دست بدهند.

در مردان نیز عوارض سوزاک منجر به آسیب به دستگاه تناسلی می‌شود، به طوری که در قسمت داخلی آلت تناسلی دمل تشکیل می‌شود و علاوه بر درد و ناراحتی قدرت باروری مردان را کاهش می‌دهد.

درصورت ورود عامل بیماری سوزاک به خون فرد دچار آرتریت، آسیب دریچه‌ی قلب یا التهاب جداره‌ی مغز و نخاع می‌شود. این عارضه در بین مردان و زنان مشترک است ولی بروز آن به ندرت اتفاق می‌افتد. همچنین کسانی که به سوزاک مبتلا می‌شوند، خطر ابتلا به ایدز دارند. مبتلایان به سوزاک و ایدز به راحتی این دو بیماری را از طریق تماس جنسی به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند.

مادران باردار مبتلا به سوزاک می‌توانند نوزاد را به سوزاک مبتلا نمایند، این خطر به خصوص در زایمان‌های طبیعی بیشتر است و به دنبال آن نوزاد دچار زخم روی پوست، عفونت و حتی کوری می‌شود.

خیلی از افراد با مراجعه به پزشک می‌پرسند چه قرصی برای سوزاک خوبه؟ با بیماری سوزاک چیست؟  یا چرا سوزاک می‌گیریم؟ توصیه می‌شود بعد از مراجعه به متخصص بیماری های مقاربتی دیگران نگران نباشد و مطابق با دستورالعملی که پزشک تعیین می‌کند از داروها و قرص‌ها استفاده کنید. همچنین راهبردها و اقداماتی که پزشک برای پیشگیری از ابتلای مجدد به شما پیشنهاد می‌دهد را رعایت کنید.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند یک یا دوهفته بعد از پایان دوره‌ی درمان بهتر است فرد یک تست دیگر برای سوزاک انجام دهد و در صورت منفی شدن فعالیت جنسی را از سر بگیرد.

اگر به بیماری سوزاک مبتلا شدیم چه کار کنیم؟

کسانی که علائمی در دستگاه تناسلی یا در دهان مشاهده می‌کنند و فکر می‌کنند به سوزاک مبتلا شده‌اند، باید فعالیت جنسی خود را متوقف کنند و تا زمان بهبودی با کسی در ارتباط نباشند. خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و از قوی‌ترین آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک استفاده نمایند.

فرد مبتلا به سوزاک علاوه بر این‌که موظف است به شریک جنسی خود ابتلا به سوزاک را اطلاع دهد، باید از او بخواهد از تست تشخیص سوزاک استفاده کند و درصورتی‌که به بیماری سوزاک مبتلا شده به موقع درمان را شروع کند و از قرص برای درمان سوزاک استفاده کند تا دچار عوارض بیماری سوزاک نشود.

هنگام مراجعه به پزشک فردی که مشکوک به سوزاک است باید سابقه‌ی فعالیت جنسی خود را به صورت دقیق و شفاف برای پزشک توضیح دهد و دوره‌ی درمان را به انتها برساند.

پیشگیری از سوزاک

چگونه از بروز سوزاک پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از سوزاک رعایت مسائل بهداشتی در ارتباط جنسی است. به این منظور استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم و محافظ دندان حتما باید توسط همه‌ی افراد انجام شود. زیرا در مواردی ممکن است از آلوده بودن شریک جنسی مطلع نباشیم.

پس یک اقدام درست  و اخلاقی برای پیشگیری از ابتلا به سوزاک این است که شریک جنسی خود را در جریان بیماری‌های مقاربتی و سوزاک قرار دهیم.

افرادی که سابقه‌ی ابتلا به سوزاک دارند، نباید نسبت به پیگیری بی‌توجهی کنند. بهتر است این افراد هر چند وقت یک بار وضعیت سلامت خود را بررسی کنند. به خصوص اگر روابط جنسی متعدد دارند یا در روابط جنسی از کاندوم استفاده نمی‌کنند.

غربالگری سوزاک برای زنان کمتر از ۲۵ سال و زنان در معرض عفونت که شرکای جنسی متعدد دارند، می‌تواند در پیشگیری از سوزاک موثر باشد. همچنین غربالگری سوزاک برای مردان همجنسگرا نیز توصیه می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز درد در ناحیه‌ی شکم و مشاهده‌ی ترشح‌ غیر طبیعی از دستگاه تناسلی، یا سوزش و درد هنگام ادرار کردن، به عنوان نشانه‌های خطر برای بیماری‌های مقاربتی هستند. کسانی که این علائم را مشاهده کنند باید فورا به پزشک مراجعه کنند و از پیشرفت بیماری در بدن و ایجاد عارضه جلوگیری نمایند. همچنین درمان به موقع موجب جلوگیری از انتقال بیماری به شریک جنسی می‌شود.

مشاوره آنلاین دکتر زنان

پذیرش ۲۴ یک پلتفورم آنلاین است که با استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین طراحی شده در آن می‌توانید از خدمات مشاوره با دکتر آنلاین زنان به صورت متنی یا آنلاین استفاده کنید. همچنین با استفاده از نصب اپلیکیشن آن بر روی گوشی هوشمند خود می‌توانید دسترسی راحتی داشته باشید.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
www.freepik.comwww.google.comwww.timesnownews.comwww.elpais.crwww.medicalnewstoday.comwww.medindia.netwww.mayoclinic.orgwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
2 ماه قبل

دوستان رعایت کنید واسه یه لحظه یه عمرتونتو به باد ندین.

غلام
غلام
2 ماه قبل

من بیماری سوزاک ندارم

شهرام
شهرام
2 ماه قبل

خیلی بد است

جعفر
جعفر
3 ماه قبل

سلام من الان ۴روزسوزش ادراردارم همه میگن سوزاک گرفتی ولی ازآلت تناسلیم مواد سبزرنگی میریزه میشه راهنماییم کنید باید چکارکنم

علیرضا حنائی
علیرضا حنائی
1 سال قبل

سلام خوبید انشاالله خسته نباشید
دیده شدن ترشحات سفید رنگ وچسب مانند در مدفوع نشانه چیست
وچگونه برای درمان آن اقدام کنیم یا چه قرصی استفاده کنیم

ابراهیمی
ابراهیمی
1 سال قبل

سلام برای درمان سوزاک چه دارویی مصرف کنیم

معروف هاشمی
معروف هاشمی
پاسخ به  ابراهیمی
1 سال قبل

برای مردان چی داروی مصرف شود لطف کنید ممنونم

امیر
امیر
پاسخ به  ابراهیمی
11 ماه قبل

با سلام درد گرفتن بیضی سمت راست غلام چیه

محمد
محمد
2 سال قبل

با سلام من چندماه است سوزاک شده‌ام و طبق نظر پزشک دارو استفاده میکنم ولی هنوز تکرار ادرار و سوزش و درد مثانه دارم .آزمایش std هم دادم باید چکار کنم با تشکر

شهرام
شهرام
2 سال قبل

دختردوازده ساله ام از سوزاک شکایت دارد، سفتریکسیم روزانه چند وقت وبه کدام گرام توصیه شود.

دکمه بازگشت به بالا