درمان خانگی ریزش مو

با چه روش هایی از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

درمان خانگی ریزش مو

موهای زیبا و پرپشت یکی از معیارهای زیبایی ظاهری برای خانم‌ها و آقایان است. به همین دلیل خیلی از افراد نگران ریزش مو هستند و سعی می‌کنند راه‌های مختلفی را برای رفع آن انجام دهند. برای کسانی که ترجیح می‌دهند از داروهای شیمیایی استفاده نکنند، روش‌های جایگزین و مناسبی وجود دارد. به عنوان نمونه انواع درمان‌های خانگی و درمان‌های گیاهی می‌تواند در قطع ریزش مو موثر باشد. در این مطلب شما را با درمان خانگی ریزش موی کودکان و بزرگسالان آشنا می‌کنیم.

درمان خانگی و طبیعی ریزش مو با ماساژ دادن مو

یکی از اقدامات موثر برای تحریک رشد مو ماساژ دادن کف سر و محل رویش موها است. این کار باعث می‌شود رشد و ضخامت مو در سلول‌های پاپیلای پوستی افزایش یابد. وقتی شما چند بار در روز این کار را در آرامش و بدون اضطراب انجام دهید می‌توانید شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ریزش مو و افزایش رویش موهای جدید باشید.

روش های جلوگیری از ریزش مو

درمان خانگی قوی ریزش مو با تغذیه

یکی از علت‌های ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری که برای سلامت مو و پیشگیری از ریزش مو اهمیت دارد شامل موارد زیر است:

  • ویتامین‌های گروه B و آهن

کمبود ویتامین‌های گروه ب و آهن موجب ریزش مو مخصوصاً در خانم‌ها می‌شود. زیرا دوره‌های عادت ماهیانه در خانم‌ها موجب از دست رفتن مقادیر بالایی از آهن می‌شود. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از آهن برای درمان خانگی ریزش مو در زنان بسیار ضروری است. این غذاها شامل گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات و مغزها است. استفاده از مکمل‌های آهن هم می‌تواند درمان ریزش مو زنان باشد. اما باید قبل از مصرف حتماً با دکتر تغذیه مشورت کنید.

  • مکمل امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی از مواد مغذی است که در تامین سلامت بدن تاثیر گذار است. سلامت مو نیز با مقادیر قابل توجه از امگا ۳ تامین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان ریزش مو غذاهای حاوی امگا ۳ مانند کانولا و روغن بذر کتان، ماهی و غذاهای دریایی باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

  • زینک

ماده‌ی معدنی زینک یا روی یکی از عناصر ضروری سلامت مو است که باید درژیم غذایی افراد مبتلا به ریزش مو گنجانده شود. منابع غذایی زینک شامل گوشت، تخم مرغ، عدس، جو دوسر، آجیل سویا، بادام هندی، گوشت گوساله است. اما در صورت نیاز می‌توان از مکمل‌های روی استفاده کرد.

سایت پذیرش ۲۴ یک پلتفورم آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید با پزشک آنلاین به صورت متنی یا اینترنتی در تماس باشید و سوالات خود را در مورد علت‌های ریزش مو بپرسید. علاوه بر دسترسی به سایت می‌توانید اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و از آن به راحتی استفاده کنید.

گفتگو با متخصص پوست و مو برای درمان ریزش مو

درمان خانگی قطع ریزش مو با اقدامات فردی

 عوامل مختلفی در ریزش مو تاثیرگذار است. بیماری‌های مانند لوپوس، آلوپسی یا ریزش موی سکه‌ای، اختلالات هورمونی، شیمی درمانی، عفونت موجب ریزش مو می‌شود. اما طب سنتی برای هر کدام از این انواع ریزش مو راهکاری را در نظر دارد که می‌تواند موجب تقویت مو و رشد مجدد آن‌ها شود.

توصیه‌های کاربردی در طب سنتی وجود دارد که مبتلایان به انواع ریزش مو می‌توانند از آن به عنوان درمان استفاده کنند. این توصیه شامل اقدامات فردی زیر است.

  • متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای شستن موها در حمام حتماً روی زمین بنشینید و در حالت ایستاده موها را نشویید.
  • استفاده از شوینده‌های شیمیایی مانند شامپو، ماسک، نرم کننده به طور دائمی برای موها آسیب‌رسان هستند. بنابراین توصیه می‌شود گاهی از ترکیباتی مانند حنا، سدر و شوینده‌ها و صابون‌های بدون مواد قلیایی استفاده شود.
  • ورزش و فعالیت بدنی موجب گردش خون منظم در بدن می‌شود. بنابراین سموم از بدن دفع می‌شود و موهای جدید و قوی جایگزین موهای قبلی می‌شود.
  • شانه کردن موها باید آرام و با شانه‌ی مناسب باشد.
  • از شانه زدن موهای خیس داخل حمام یا موهای نم‌دار بپرهیزید. موها را با حوله و بدون استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتو مو خشک کنید و سپس به آرامی شانه بزنید.
  • از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید. به عنوان نمونه ماسک تخم مرغ، غنی از پروتئین است و می‌تواند موها را به خوبی تغذیه کند.

درمان گیاهی ریزش و خارش مو

استفاده از گیاهان دارویی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان مشکلات مو مانند ریزش و خارش است. استفاده از گیاهان دارویی این مزیت را دارد که موجب ایجاد عارضه یا مشکل نمی‌شود. در ادامه چندین مورد از گیاهانی که برای ریزش و خارش موثر هستند را نام می‌بریم.

درمان گیاهی ریزش مو با آلوئه‌ورا

یکی از گیاهانی که در درمان ریزش مو تاثیر زیادی دارد آلوئه‌ورا است. آلوئه‌ورا پوست سر را تسکین می‌دهد و علاوه بر درمان ریزش مو، شوره سر و چربی‌های اضافه را هم کم می‌کند. برای درمان گیاهی ریزش مو زنان می‌توانید برگ گیاه آلوئه‌ورا را با چاقوی تیز از وسط برش دهید و ژل داخل آن را روی سر بمالید و بگذارید به مدت نیم ساعت یا یک ساعت روی پوست سر بماند. سپس با آب خنک شستشو دهید.

درمان گیاهی ریزش مو با جنسینگ

 متخصص طب سنتی جنسینگ را به عنوان درمان خانگی ریزش مو در طب سنتی معرفی می‌کند. جنسینگ می‌تواند فولیکول‌های رشد مو را تحریک کند و تاثیر مثبتی بر روند رویش مجدد موهای ریخته داشته باشد.

درمان گیاهی ریزش مو با لیمو

لیموی تازه می‌تواند فولیکول مو را تقویت کند و موجب افزایش رشد مو شود. ویتامین C موجود در لیمو باعث تنظیم چربی پوست سر نیز می‌شود. اگر به دنبال درمان گیاهی برای ریزش موهای چرب هستید به شما توصیه می‌کنیم چند قطره لیمو روی پوست سر خود بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه موهای خود را بشویید.

درمان گیاهی ریزش مو با آب پیاز

متخصصان طب سنتی عقیده دارند آب پیاز برای ریزش مو به دلیل دارا بودن گوگرد مفید است. ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آرئاتا نوعی بیماری مو است که درمان گیاهی قطعی ندارد. اما استفاده از آب پیاز برای درمان گیاهی ریزش مو سکه ‌ای توصیه می‌شود.

درمان گیاهی ریزش مو

یکی از علت‌های ریزش موی زنان در جلوی سر یا طاسی به دلیل اختلالات هورمونی است. اختلالات هورمونی علاوه بر ریزش مو موجب پرمویی در قسمت‌های دیگر بدن مانند صورت، کشاله‌ی ران و سینه‌ها می‌شود. گوگرد موجود در گیاهان و سبزی‌هایی مانند پیاز، تره، سیر، موسیر می‌تواند درمان گیاهی ریزش موی هورمونی در زنان باشد.

درمان گیاهی ریزش مو با حنا

درمان خانگی ریزش مو با حنا، سدر، مورد یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است که توسط خانم‌ها  استفاده می‌شود. به طور عامیانه اعتقاد بر این است این گیاهان دارویی می‌توانند ریشه را سفت کنند و علاوه بر این اثر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی دارند. این گیاهان دارویی فقط مختص خانم‌ها نیست و به عنوان درمان گیاهی ریزش مو مردان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان گیاهی ریزش مو با مورد

درمان خانگی ریزش مو و شوره سر با استفاده از گیاه مورد یکی از بهترین توصیه‌ها برای کسانی است که می‌خواهند به سرعت شاهد نتایج استفاده از داروهای گیاهی باشند. گیاه مورد برای ریزش مو و شوره ، رفع خارش و موخوره موثر است. استفاده از آن موجب تقویت پیاز مو می‌شود و از این طریق بیماری‌ها و مشکلات مو را درمان می‌کند.

داروهای گیاهی جلوگیری از ریزش مو

درمان گیاهی ریزش مو با روغن‌های گیاهی

استفاده از انواع روغن‌های گیاهی به عنوان درمان خانگی ریزش موی شدید و سایر مشکلات مو پیشنهاد می‌شود.

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب است که می‌تواند به داخل مو نفوذ کند و پروتئین‌های از دست رفته‌ی مو را مجدداً تامین کند. روغن نارگیل در طب سنتی به عنوان یک درمان خانگی قطع ریزش مو شناخته شده است.

طرز استفاده از روغن نارگیل برای قطع ریزش مو:

برای درمان خانگی ریزش مو مردان و زنان استفاده از روغن نارگیل باید به صورت روزانه باشد. دفعات استفاده از روغن نارگیل به جنس موهای شما بستگی دارد. اگر موهای چرب دارید می‌توانید تعداد دفعات کمتری از روغن نارگیل استفاده کنید و چند ساعت بعد از استفاده موهای خود را بشویید. اما کسانی که موهای خشک دارند باید تعداد دفعات استفاده را بالا ببرند.

روغن نارگیل و جلوگیری از ریزش مو

همچنین بعد از آغشته کردن موها به به روغن نارگیل ریشه و ساقه را به آرامی به مدت چند دقیقه باید ماساژ دهید.

  1. روغن شمعدانی

یکی از روغن‌هایی که به عنوان درمان خانگی ریزش و خارش مو معرفی می‌شود، روغن شمعدانی است. استعمال این روغن بر روی پوست موجب افزایش گردش خون و تحریک رشد مو می‌شود.

  1. روغن سیاه دانه

به طور طبیعی همه‌ی افراد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهند. اما با بیشتر شدن این تعداد حتماً باید اقدام موثر برای درمان انجام شود. روغن سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند با تقویت فولیکول‌های مو از ریزش آن‌ها جلوگیری کند. موها توسط مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه تقویت می‌شوند. بنابراین این روغن گیاهی به عنوان درمان خانگی قطع ریزش مو شناخته می‌شود.

  1. روغن خردل

روغن خردل حاوی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. استفاده از روغن خردل موجب تحریک رشد مو می‌شود و با تقویت فولیکول‌های مو از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین درمان خانگی ریزش مو در کودکان و بزرگسالان با استفاده‌ی روزانه از روغن خردل امکان پذیر است.

  1. روغن زیتون

روغن زیتون تاثیرات شفا بخش بر مشکلات مو دارد. کسانی که دچار ریزش مو هستند یا موهای وز و خشک دارند باید به صورت روزانه روغن زیتون را روی پوست سر خود بریزند و ماساژ دهند. درمان گیاهی ریزش موی زنان با استفاده از روغن زیتون یکی از موثرترین روش‌های گیاهی است.

نکات مهم در استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان ریزش مو:

روغن‌ها را می‌توان به صورت قطره‌ای روی پوست سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. سپس با یک پلاستیک موهای خود را به مدت ۲ ساعت بپوشانید و سپس بشویید. همچنین می‌توانید مقداری روغن داخل شامپوی خود بریزید و از این طریق موهای خود را تقویت کنید. تعیین بهترین شامپو که بتواند از ریزش مو جلوگیری کند کاری سخت است. اما می‌توان ادعا کرد بهترین شامپو برای ریزش مو شامپویی است که با روغن‌های گیاهی مخلوط شود و موجب تقویت مو شود. همچنین استفاده‌ی روغن‌های گیاهی به صورت مخلوط با مواد دیگر یا ماسک نیز یک اقدام موثر برای درمان ریزش مو است. درمان‌ها و اطلاعات بیشتر را میتوانید از دکتر طب سنتی دربافت کنید.

درمان ریزش مو با طب سنتی

 درمان ریزش مو در طب سنتی چه ویژگی دارد؟

درصورتی‌که می‌خواهید از درمان ریزش مو در طب سنتی استفاده کنید باید به خاطر داشته باشید در انجام هر کدام از این روش‌ها باید ثابت قدم باشید و هر روز آن‌ها را تکرار کنید. اثربخشی این روش‌ها در طول زمان مشخص می‌شود. پس نباید بعد از مدت کوتاهی انجام این روش‌ها را قطع کنید و نا‌ امید شوید. در حین استفاده هم این نکته را به خاطر داشته باشید که این روش‌ها عارضه‌ای ندارند پس جای نگرانی وجود ندارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو علاوه بر این‌که یک مشکل بهداشتی و نشانه‌ی بیماری زمینه‌ای در بدن است یک مسئله‌ی زیبایی نیز هست. تقریباً تمام افراد با ریزش مو نگران از دست رفتن زیبایی ظاهری خود هستند. برخی از افراد از روش‌های درمان خانگی ریزش مو استفاده می‌کنند. درصورتی‌که با استفاده از این روش‌ها ریزش مو متوقف نشود، برای بررسی دقیق علت ریزش مو باید به دکتر ریزش مو مراجعه شود. در مواردی که اختلالات هورمونی یا بیماری‌های دیگر باعث ریزش مو هستند، استفاده از دارو می‌تواند از ادامه‌ی ریزش مو جلوگیری کند.

گفتگوی آنلاین با متخصص طب سنتی

سایت پذیرش ۲۴ سامانه نویت دهی آنلاین دارد و شما می‌توانید از این طریق به راحتی از پزشک مورد نظر خود وقت بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با او مطرح نمایید.

۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

منبع
wsimag.comlusetabeauty.comwww.health.comwww.newsbytesapp.comwww.emedihealth.comwww.indiatimes.comwww.webmd.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
12 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 ماه قبل

آخه واس بچه چ قرص گرفتنی ویتامین غذایشو برسون تمیز نگه دار بهتر میشه..

یاسین محمدی
یاسین محمدی
3 ماه قبل

سلام

مایسا
مایسا
4 ماه قبل

سلام دخترم ریزش مو شدید داره باید از چه چیزهایی استفاده کنم

مایسا
مایسا
4 ماه قبل

آفرین احسنت

مایسا
مایسا
پاسخ به  مایسا
4 ماه قبل

ر

نا ارزو
نا ارزو
4 ماه قبل

سلام خسته نباشی برای درمان ریز مو چه داروی باید استفاده کرد دخترم من ۱۶ ساله همه جا نگرفته بیش از حد ریزش مو داره کلی شامپو که گفته بودن عوض کردم هیج تعغیری نکرده

مایسا
مایسا
پاسخ به  نا ارزو
4 ماه قبل

از آب های حیرت

زهرا رجبی
زهرا رجبی
5 ماه قبل

سلام دخترم ریزش مو شدید داره دکتر آمپول بیوتین برای تجویز کرده از وقتی که امپولارو میزنه موهاش خیلی بیشتر می‌ریزه آیا طبیعی هستش باید دارو رو قطع کنیم دخترم ۱۳سالشه

پوریا درویشی
پوریا درویشی
1 سال قبل

۶۶۳۹۳۶۳۲۳۲

مایسا
مایسا
پاسخ به  پوریا درویشی
4 ماه قبل

سکس می‌خواین

اسما
اسما
پاسخ به  پوریا درویشی
4 روز قبل

سلام ببخشید ریزش مو من خیلی خیلی شدید هست باید از چه داروهایی استفاده کنم

ژیلا
ژیلا
1 سال قبل

کسیکه بر اثر کمبود ویتامین موهایش میریزد و مو صاف شده با مواد شیمیایی چگونه درمان ریزش مو کند که صافی مو صدمه نبیند؟؟ژیلا

دکمه بازگشت به بالا