تاثیر یائسگی در زنان بر پوکی استخوان و مفاصل و همچنین ناراحتی های قلبی

یائسگی و پوکی استخوان | یائسگی و بیماری قلبی

یائسگی در زنان در یک سن خاصی رخ می دهد که فصل جدیدی از زندگی آن ها را رقم می زند و زنان را با چالش های جدیدتری رو به رو می کند. خانم های یائسه باید در این دوران بیشتر مراقب خود باشند زیرا مشکلاتی چون پوکی استخوان و مفاصل، ناراحتی های قلبی و غیره را برای آن ها به همراه دارد.

این مشکلات سبب می شود که نیاز به پزشک جدی تر شود تا از بروز چنین بیماری هایی پیشگیری به عمل آید و راه درمان آن ها ساده تر شود. با ما همراه باشید تا پزشکانی که برای مراقبت های مختلف در  سن یائسگی به آن ها نیاز دارید را معرفی کنیم

 

اعضای بدن

دوران یائسگی و تعریفی از آن

همه بانوان در همه جای دنیا بر اثر افزایش سن دچار یائسگی می شوند این امر زمانی اتفاق می افتد که خانم پس از ۱۲ ماه متوالی سیکل ماهیانه آن ها متوقف شود. پس یائسگی بخشی از زندگی همه خانم هاست و بیماری به حساب نمی آید.

البته در برخی از موارد مانند عمل های جراحی زنانه سن یائسگی را به پیش از ۴۰ سالگی می رسانند. یائسگی با علایم و نشانه هایی پدیدار می شود و تغییرات مختلفی را از لحاظ روحی، جسمی و روانی در خانم ها ایجاد می کند که مراجعه به متخصص و ویزیت شدن توسط آن ها در این دوران الزامی است.

از مهم ترین مواردی که در دوران یائسگی برای فرد اتفاق خواهد افتاد، پوکی استخوان،. تاثیر بر عملکرد قلب و بیماری ها زنانه است که برای بررسی هر کدام باید به متخصص خاصی مراجعه کرد. در قسمت های بعدی متخصصینی که لازم است در این دوران حساس به آن ها مراجعه کنید را به شما معرفی کرده ایم.

 

دکتر زنان

یائسگی به تخمدان ها و فعالیت های آن مربوط می شود. هر تخمدان تعدادی تخمک را درون خود نگه می دارد که در زمان های خاصی آن ها را آزاد می کنند و همین امر منجر به اتفاق افتادن منظم سیکل قاعدگی می شود. یائسگی علائم مختلفی را برای زنان به همراه دارد که مهم ترین های آن ها را در ادامه لیست کرده ایم:

  • خشکی واژن یکی از مهم ترین علائم آن است که خانم ها را در این دوران کلافه خواهد کرد زیرا مقاربت های جنسی را با درد همراه خواهد کرد. متخصص زنان از روش های مختلفی برای این امر استفاده می کند و خشکی واژن و آتروفی واژن را برطرف می کند.
  • گرگرفتگی و داغ شدن قسمت های مختلف بدن نیز یکی دیگر از نشانه ها و عوارض یائسگی است که دکتر زنان با تجویز داروهای هورمونی این مشکل را تا حدودی رفع خواهد کرد.
  • سوزش ادرار و بی اختیاری در این دوران نیز با مراجعه به پزشک رفع خواهد شد.

 

تمام این موارد به همراه علائم دیگری که سبب خونریزی و درد در زمان رابطه جنسی و در نتیجه کاهش میل جنسی در خانم ها می شوند را می توان با مراجعه به دکتر زنان رفع کرد پس اگر خود و یا هر کدام از عزیزانتان در این دوران حساس قرار دارید، به دکتر زنان مراجعه کنید.

 

 

متخصص استخوان و مفاصل

در زمان یائسگی خانم ها به شدت در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند و اگر خانمی خود قبل از یائسگی با این مشکل رو به رو باشد، یائسگی به شدت آن را تشدید می کند.

اگر به یائسگی زود رس دچار شوید، در معرض شدید پوکی استخوان قرار دارید زیرا مواد معدنی موجود در استخوان ها از بین می رود و این را می توان در کم شدن هورمون استروژن جست و جو کرد.

در سن یائسگی علائمی چون درد در قسمت های مختلف ستون فقرات، شکستگی در لگن، خمیده شدن قد افراد، کمر درد و غیره بروز پیدا می کند که هر کدام از این موارد نیاز به مراجعه و بررسی توسط متخصص استخوان و مفاصل دارد.

متخصصین مفاصل و استخوان از روش های درمانی مختلفی برای هر کدام از بیماری ها و دردهای مفصلی در دوران یائسگی استفاده می کنند زیرا سال ها در این زمینه به کسب دانش پر اخته اند و به طور کامل با روش های تشخیص درمان آشنا هستند.

مصرف الکل و سیگار در دوران یائسگی پوکی استخوان را تسریع می بخشد پس از مصرف آن ها خودداری کنید و در کنار تمام این موارد ورزش هایی که متخصص استخوان برای شما در نظر می گیرد را انجام دهید.

متخصصین مفاصل و استخوان از روش های درمانی مختلفی برای هر کدام از بیماری ها و دردهای مفصلی در دوران یائسگی استفاده می کنند زیرا سال ها در این زمینه به کسب دانش پر اخته اند و به طور کامل با روش های تشخیص درمان آشنا هستند.

اگر به دردهای مفصلی در دوران یائسگی دچار شده اید، نسبت به این امر بی توجه نباشید و سریع به متخصص استخوان و مفاصل مراجعه کنید تا راه های درمان شما سریع تر آغاز گردد. معمولا متخصصان در کنار تجویز داروهای خاص، رژیم های غذایی مناسبی را تعیین می کنند تا مواد لازم به استخوان ها برسد.

 

 

دکتر قلب

یکی دیگر از متخصصانی که در دوران یائسگی باید به آن مراجعه کنید، دکتر قلب است. قلب عضو حساس بدن است که بروز درد و هر گونه بیمار در آن باید سریعا توسط متخصص درمان شود.

یائسگی قلب و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا سبب کاهش ترشح هورمون استروژن  می شود. این هورمون بر لایه های داخلی قلب تاثیر گذار است پس نبود آن امکان ابتلا به حمله قلبی را فراهم می آورد و همچنین با سفت شدن شریان ها سبب افزایش فشار خون می شود.

همان طور که گفته شد، یکی از علائم دوران یائسگی گرگرفتگی بدن است که در چنین مواقعی تپش قلب نیز ایجاد می گردد. برای درمان تمام این موارد تنها یک پزشک می تواند شما را کمک کند که آن هم متخصص قلب و عروق است که با توجه به فیزیولوژی شما و نوع بیماری بهترین روش را برای شما انتخاب می کند.

دکتر قلب

 

با تمام این موارد بیماری های کرونری قلب زنان یائسه را تهدید می کند پس با این وجود در صورت هر گونه درد و بروز علائم و ناراحتی های قلبی حتما به متخصص قلب مراجعه کنید. دوران یائسگی دوران حساسی است که بدن با تغییری از عظیم رو به رو می شود پس سعی کنید در چنین مواردی به صورت آنلاین و یا حضوری توسط متخصصین مربوطه ویزیت شوید.

۱.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدیقه
صدیقه
3 ماه قبل

سلام در دوران یایسگی هستم درد قفسه سینه وارد مفاصل دارم لطفاً راهنمایی کنید

رضایی
رضایی
1 سال قبل

سلام وقت به خیر اگه به همراه ادرار خون باشد علت چیست

دکمه بازگشت به بالا