آیا کسی که واکسن کرونا می‌زند ناقل ویروس کرونا است؟

چگونه فرد واکسن زده می تواند ناقل ویروس کرونا باشد؟

نکاتی درباره ناقل ویروس کرونا

زمانی که داده‌های اولیه درباه واکسیناسیون برعلیه کرونا نشان داد که واکسن کرونا می‌تواند زنجیره انتقال ویروس SARS-CoV-2 را قطع کند، دانشمندان خوش‌بینی محتاطانه‌ای در این باره از خود نشان دادند. اما دانشمندان هشدار دادند که بسیاری از این مطالعات، اگرچه امیدوار‌کننده بوده‌اند، با این حال قبل از گسترش سریع نوع دلتا در سراسر جهان انجام شده بودند. اکنون به نظر می‌رسد گزارشات رسیده از کشورهای مختلف جهان، چیزی را که دانشمندان از آن واهمه داشتند تایید می‌کند و این حقیقت چیزی نیست جز این که گونه دلتا بیشتر از انواع سویه‌های دیگر در میان افراد واکسینه شده منتقل می‌شود.

داده های حاصل از آزمایشات COVID-19 در ایالات متحده، انگلستان و سنگاپور نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده که به نوع دلتا کرونا ویروس آلوده می‌شوند می‌توانند به اندازه افراد واکسینه نشده ویروس را در بینی خود حمل کنند. این بدان معنا است که با وجود حفاظت ارائه شده توسط واکسن‌ها، بخشی از افراد واکسینه شده می‌توانند به عنوان ناقل ویروس کرونا نوع دلتا عمل کنند، که احتمالاً به شیوع بیشتر آن کمک می‌کند.

آیا فردی که واکسن زده ناقل ویروس کرونا است؟

طبق گفته ویروس شناس دانشگاه ویسکانسین: ” افراد واکسینه شده‌ای که مبتلا به نوع دلتا ویروس کرونا شده‌اند، احتمالا دچار عفونت‌های پیشرفته‌ای شده‌اند و قادرند به عنوان ناقل ویروس کرونا سطوح بسیار بالایی از ویروس را حمل کرده و ناخواسته ویروس را به دیگران منتقل کنند.”

یافته‌ها اهمیت اقدامات حفاظتی مانند استفاده از ماسک را در داخل خانه برای کاهش انتقال نشان می‌دهد. این ویروس شناس در ادامه همچنین بیان می‌کند که، تحقیقات دانشمندان حاکی از این مسئله است که واکسن کرونا در برابر بیماری جدی‌تر و مرگ ناشی از آن افراد را محافظت می‌کند. اما داده‌های انتقال ویروس کرونا از نوع دلتا نشان‌دهنده این موضوع هستند که، افراد واکسینه شده‌ همچنان باید اقدامات احتیاطی را در نظر داشته باشند.

افراد واکسن زده ناقل ویروس کرونا

آیا بعد از تزریق واکسن می‌توان دورهمی داشت؟

مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که افراد واکسینه شده می‌توانند به طور کامل فعالیت‌هایی که به دلیل همه گیری کرونا قادر به انجام آن نبوده‌اند را از سر بگیرند. این شامل پوشیدن ماسک یا فاصله گذاری اجتماعی در هر شرایطی نمی‌شود، مگر در مواردی که طبق قانون لازم باشد. در نتیجه، پس از واکسیناسیون کامل، می‌توانید با خیال راحت با دوستان و خانواده خود ملاقات کنید.

دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا افراد کامل واکسینه می‌شوند. با این حال، اگر در منطقه ای هستید که تعداد زیادی از موارد جدید کرونا در هفته گذشته در آن گزارش شده است، CDC توصیه می‌کند که از ماسک در داخل خانه در مکان‌های عمومی استفاده کنید. استثناء دیگر مربوط به افرادی است که کاملاً واکسینه شده‌اند و دارای بیماری زمینه‌ای هستند یا از داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن‌شان را تضعیف می‌کند. اگر با این توصیف مطابقت دارید، در مورد فعالیت‌های خود با پزشک‌تان صحبت کنید. او ممکن است توصیه کند که اقدامات اضافی خود را برای جلوگیری از ابتلا به COVID-19 ادامه دهید.

گفتگوی آنلاین با پزشک کرونا

اما همچنان مراقب علائم و نشانه‌های کووید -۱۹ در خود باشید، به ویژه اگر به تازگی در اطراف فرد بیماری قرار گرفته‌اید. اگر علائم کرونا دارید، آزمایش دهید و از دیگران دوری کنید.

آیا با تزریق واکسن کرونا،ناقل ویروس کرونا نمی‌شوید؟

ایمونولوژیست‌ها انتظار دارند واکسن‌هایی که در برابر بیماری‌های ویروسی اثر محافظت کنندگی دارند، انتقال ویروس را پس از واکسیناسیون نیز کاهش دهند. اما در حقیقت مشکل است که بفهمیم افراد واکسینه شده به عنوان ناقل ویروس کرونا هستند یا نه.

COVID-19 یک چالش خاص است زیرا افراد مبتلا به عفونت بدون علامت و پیش از علامت نیز می‌توانند بیماری را گسترش دهند و ردیابی و آزمایش ناکافی تماس‌ها به این معنی است که افراد بدون علائم به ندرت تشخیص داده می‌شوند. برخی از دانشمندان تخمین می‌زنند که تعداد عفونت‌های بدون علامت کووید -۱۹ در کل جمعیت می‌تواند ۳ تا ۲۰ برابر بیشتر از موارد تایید شده باشد. تحقیقات حاکی از این است که موارد ثبت نشده کووید -۱۹ در افرادی که یا بدون علامت بودند یا بیماری بسیار خفیفی را تجربه ‌کرده‌اند، می‌تواند مسئول ۸۶ درصد از کل عفونت‌ها باشد، اگرچه سایر مطالعات با برآوردهای بالا مغایرت دارند.

آنچه ما به طور قطع می‌دانیم این است که اگر فردی پس از واکسیناسیون به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود، در چیزی که به آن “انتشار عفونت” گفته می‌شود، علائم به نسبت خفیف‌تر خواهد بود. مطالعات نشان داده افرادی که بعد از دریافت اولین دوز واکسن خود‌، آزمایش COVID-19 آنها مثبت گزارش شده، سطح بار ویروسی در بدن آنها کمتر از افراد واکسینه نشده بوده است. محققان معتقدند کاهش بار ویروسی نشان دهنده این موضوع است که افرادی که واکسینه می‌شوند و به ویروس مبتلا می‌شوند، کمتر عفونی خواهند بود زیرا ویروس بسیار کمتری دارند که می‌تواند به دیگران منتقل شود.

یک مطالعه که هنوز مورد بررسی بیشتری قرار نگرفته است نشان می دهد که واکسن  mRNA  مدرنا (Moderna) می تواند آنتی بادی های ضد کروناویروس را در مایع دهان و بینی تولید کند. از آنجا که راه ورود ویروس SARS-CoV-2 به بدن از این طریق است، آنتی بادی‌ها در دهان و بینی باید مانع از ورود ویروس به بدن شوند و به طور موثر “ایمنی ضدعفونی‌کننده” را ایجاد می‌کنند. این بدان معناست که افراد واکسینه شده احتمالاً ویروس را از طریق قطرات تنفسی منتقل نمی‌کنند.

این شواهد امیدوار‌کننده است. اما بدون مطالعات بیشتر، دانشمندان هنوز نمی‌توانند به این نتیجه برسند که واکسن‌های کرونا آیا باعث ناقل ویروس کرونا می‌شوند و یا واقعاً در برابر همه انتقال‌ها محافظت ایجاد می‌کنند. مطالعاتی که سعی می‌کنند به طور مستقیم به این سوالات از طریق ردیابی تماس پاسخ دهند، تازه آغاز شده است. محققان عفونت های کرونا را در بین داوطلبان واکسینه شده و واکسینه نشده و تماس‌های نزدیک آنها پیگیری می‌کنند.

عوارض بعد از تزریق واکسن کرونا

واکسن‌های کرونا می‌توانند عوارض جانبی خفیفی را بعد از دوز اول یا دوم ایجاد کنند، از جمله:

بیشتر عوارض جانبی در سه روز اول پس از واکسیناسیون اتفاق می‌افتد و معمولاً فقط ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد.

برای دریافت سریع‌ترین اطلاعات درباره علائم بعد از تزریق واکسن کرونا می‌‌توانید با متخصص عفونی آنلاین پذیرش ۲۴ در ارتباط باشید.

عوارض بعد از واکسن کرونا

در ایالات متحده، موارد گزارش شده از میوکاردیت و پریکاردیت پس از واکسیناسیون کرونا از نوع  mRNA  افزایش یافته است، به ویژه در نوجوانان مرد و جوانان ۱۶ سال به بالا. میوکاردیت التهاب عضله قلب است، در حالی که پریکاردیت التهاب پوشش داخلی قلب است. البته این گزارشات نادر است. CDC در حال بررسی است تا ببیند آیا رابطه‌ای با واکسیناسیون کرونا وجود دارد یا خیر.

عوارض جانبی جدی واکسن جانسون جانسون می‌تواند ظرف سه هفته پس از واکسیناسیون رخ دهد و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارد. علائم احتمالی عبارت‌اند از:

سردردهای خفیف تا متوسط ​​و دردهای عضلانی در سه روز اول پس از واکسیناسیون شایع هستند و نیازی به مراقبت‌های اورژانسی ندارند.

به ندرت ممکن است برخی از افراد پس از دریافت واکسن جانسون جانسون به سندرم گیلین باره مبتلا شوند. در صورت داشتن ضعف یا احساس سوزن سوزن شدن، مشکلاتی در راه رفتن، مشکل در حرکات صورت، دوبینی و مشکل در کنترل مثانه، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

بهتر است به این نکات دقت داشته باشید که:

  • عوارض جانبی می‌تواند بر توانایی شما در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز از بین برود.
  • واکسن فایزر و مدرنا برای اثرگذاری بیشتر نیاز به دریافت هر دو دوز واکسن دارند. بنابراین حتی در صورتی که بعد از تزریق دوز اول دچار عوارض جانبی شده‌اید بایستی دوز دوم را نیز دریافت کنید، مگر این که پزشک شما توصیه کند که واکسیناسیون دوز دوم را انجام ندهید.
  • میلیون‌ها نفر واکسن کووید -۱۹ دریافت کرده‌اند و هیچ عارضه جانبی درازمدتی تشخیص داده نشده است.
  • افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، ممکن است همیشه سطح حفاظتی کافی را پس از دریافت دو دوز اولیه یک سری واکسن mRNA کووید -۱۹ ایجاد نکنند. آنها باید به تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده برای افراد واکسینه نشده ادامه دهند، مگر اینکه توسط پزشک خود توصیه دیگری دریافت کنند. علاوه بر این، CDC توصیه می‌کند که افراد دارای نقص ایمنی متوسط ​​تا شدید یک دوز اضافی واکسن دریافت کنند.
  • دوز اول به شما یک محافظت جزئی ۱۲ روز پس از تزریق آن ارائه می‌دهد. دوز دوم بدن شما را تشویق می‌کند تا محافظت قوی‌تر یا ایمنی در بدنتان ایجاد کند. برای این که کاملاً محافظت شوید، پس از تزریق دوز دوم به ۷ تا ۱۴ روز زمان نیاز است.

CDC همچنان بر ایمنی واکسن‌های کرونا نظارت دقیق دارند. اگر دانشمندان ارتباطی بین مسئله ایمنی و واکسن پیدا کنند، FDA و سازنده واکسن به دنبال ارائه راه حلی مناسب برای رفع نگرانی ایمنی خاص (به عنوان مثال، مشکل در یک قطعه خاص، یک مسئله تولید یا خود واکسن) خواهند بود.

حفاظت و پیشگیری دست به دست هم می‌دهند

واکسن‌ها با قطع زنجیره عفونت به کاهش سرعت شیوع یک بیماری عفونی کمک می‌کنند. کسانی که آلوده می‌شوند، حفاظت بسیار بسیار کمتری نسبت به افراد واکسینه شده دارند که می‌تواند ویروس را به آنها منتقل کند. اینگونه است که واکسن ایمنی جمعی را افزایش می‌دهد ولی افراد مستعد و هنوز ایمن نشده توسط افرادی که به دلیل واکسیناسیون یا عفونت قبلی ایمن شده‌اند، احاطه گردیده‌اند. اما مطالعات نشان می‌دهد که به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و اجتماعی، بعید است که واکسیناسیون به تنهایی بتواند به ایمنی جمعی در برابر کووید -۱۹ برسد و ویروس کرونا را به طور کامل مهار کند.

در حقیقت، واکسیناسیون تنها برای از بین بردن هر بیماری، می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. حتی بیماری‌هایی که تقریباً از بین رفته‌اند مانند آبله مرغان، سرخک و سیاه سرفه می‌توانند با کاهش ایمنی و کاهش میزان واکسن دوباره ظاهر شوند.

شیوع اخیر عفونت‌ها در میان واکسن‌های نیویورک نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده نه تنها هنوز می‌توانند آلوده شوند، بلکه ممکن است ویروس کرونا را به مخاطبین نزدیک نیز منتقل کنند و به عبارتی ناقل ویروس کرونا در بین اطرافیانشان شوند. گروه‌های بسیار آزمایش شده، مانند تیم‌های ورزشی حرفه‌ای، این واقعیت را مورد توجه قرار می‌دهند که عفونت‌های خفیف و بدون علامت در بین واکسینه شده‌ها در جمعیت عمومی ممکن است بیشتر از آنچه گزارش شده، باشد. شیوع مشابهی در کارگران فرودگاه در سنگاپور نشان می‌دهد که حتی در بین واکسیناسیون‌های دو دوز کامل، انواع جدید و عفونی‌تر به سرعت گسترش می‌یابد.

بنابراین افراد واکسینه شده مبتلا به گونه‌های جدید ویروسی، قابلیت ناقل ویروس کرونا بودن نوع جدید را دارا می‌باشند.

دستورالعمل‌های CDC در مورد ماسک زدن به منظور اطمینان خاطر یافتن از افراد واکسینه شده است تا از ابتلای به بیماری‌های جدی در امان باقی بمانند. اما این تصویر برای واکسینه نشده‌هایی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند، چندان واضح نیست. تا زمانی که ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا به دست نیاید و شواهد واضحی مبتنی بر عدم ناقل ویروس کرونا بودن افراد واکسینه شده جمع آوری نشود، بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که بهتر است از موقعیت‌هایی که در آنها احتمال عفونت وجود دارد اجتناب شود. واکسیناسیون همراه با ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی همچنان راهی موثر برای ایمن ماندن است.

گفتگو با متخصص عفونی برای پیشگیری از انتفال کرونا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، ناراحتی ناشی از درد یا تب یک علامت طبیعی است که بدن شما در حال ایجاد حفاظت در برابر ویروس کرونا است. اما در صورت مشاهده علائم زیر بعد از تزریق واکسن کرونا بهتر است این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • اگر قرمزی یا حساسیت محل تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شد.
  • اگر عوارض جانبی شما را نگران کرده است یا به نظر نمی‌رسد بعد از چند روز از بین برود.
  • اگر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اید و تصور می‌کنید ممکن است پس از خروج از محل واکسیناسیون دچار واکنش آلرژیک شدید شده باشید، با اورژانس تماس گرفته یا به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

خبر خوب این که شما می‌توانید در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر‌طبیعی بعد از تزریق واکسن کرونا و یا نگرانی درباره ناقل ویروس کرونا بودن با پزشک آنلاین عفونی پذیرش ۲۴ در این باره مشورت نمایید.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.health.gov.auwww.mayoclinic.orgwww.cdc.govtheconversation.comwww.mayoclinic.orgwww.nature.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طیب
طیب
6 ماه قبل

سلام‌واکسن‌کرونا‌نازایی‌میاره،ما‌برای‌بچه‌دوم‌به‌مشکل‌بر‌خوردیم‌بدبختمون‌کردن

کشاورز
کشاورز
2 سال قبل

سلام آیا من که دیروز واکسن دوز سوم زدم بدن درد دارم میتونم در خانه به کسی کرونا منتقل کنم با باید اتاقم را جدا کنم؟

ناهید
ناهید
2 سال قبل

سلام من دودوزواکسن زدم دوروزتب ولرزوبدن درددرددارم رفتم دکترداروتجویزکردولی گلودردنداشتم حالاروزسوم گلودردشدیددارم قرص ازیترومایسین نوشت وگفت درصورت گلودردمصرف شه البته وقت دوزسوم واکسن مه حالامیترسم قرص وبراگلودردمصرف کنم وواکس ام مونده چکارکنم راجب قرص هاوواکسن ایاکرونااومیکرون؟

دکمه بازگشت به بالا