عفونت تاتو و روش‌های درمان خانگی آن

چگونه از ایجاد عفونت بعد از تاتو پیشگیری کنیم؟

روش تشخیص انواع عفونت‌های تاتو در نقاط مختلف بدن

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی که ممکن است به‌دنبال خالکوبی ایجاد شود، آسیب سطحی پوست و عفونت تاتو است. با توجه به این که در سال‌های اخیر افراد بیشتری از هنر تاتو روی بدن استقبال می‌کنند، تعداد موارد پیامدهای جانبی تاتو به‌شدت رو به افزایش است. اما از دلایل مهم این عفونت‌ها می‌توان به دستورالعمل‌های نادرست خالکوبی و هنرمندان آموزش ندیده تاتو اشاره کرد که در محیط‌های غیر استریل دست به انجام این عمل می‌زنند.

در ادامه شما را با اتفاقات بعد از تاتو، نحوه تشخیص عفونت احتمالی، درمان ناحیه آسیب دیده و موارد دیگر بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مراقبت‌های بعد از انجام تاتو

سعی کنید اگر دستورالعمل‌های مراقبت بعد از تاتو به شما داده شده، آن دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید. اگر دستورالعمل واضحی به شما ارائه نشده، این موضوع را از مرکز تاتو جویا شوید. تتو آرتیست باید بتواند اطلاعات لازم برای مراقبت‌های بعد از تاتو را به شما ارائه دهد.

به طور کلی، برای اطمینان از بهبود صحیح ناحیه زخم خالکوبی، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ۳ تا ۵ ساعت پس از انجام تاتو، بانداژ آن را بردارید.
  • دستان خود را با آب و صابون ضد باکتری بشویید.
  • از یک دستمال تمیز و خشک یا حوله کاغذی برای خشک کردن ناحیه تاتو و برداشتن خونابه‌ها، سرم یا رنگدانه اضافی استفاده کنید.
  • اجازه دهید منطقه زخم برای چند دقیقه در هوای آزاد خشک شود. ناحیه تاتو شده را خشک نکنید. انجام این عمل می‌تواند به پوست شما آسیب جدی وارد کند.
  • از پمادهایی مانند وازلین بر روی ناحیه زخم استفاده کرده و مقدار اضافی پماد را پاک کنید. دقت کنید که لوسیون‌ها جایگزین مناسب پماد برای مصرف شما نخواهند بود.
  • این مراحل را به مدت حداقل ۴ روز و هر بار حدود چهار مرتبه تکرار کنید.

نحوه تشخیص تاتو آلوده

یک نشانه واضح برای تشخیص عفونت تاتو، قرمزی پوست و برآمدگی‌های اطراف ناحیه تاتو است. در برخی موارد، پوست تنها به دلیل استفاده از سوزن مصرفی تحریک می‌شود و اگر دارای پوست حساسی باشید، بروز این اتفاق برای شما محتمل‌تر است. در این صورت، علائم شما باید پس از چند روز از بین بروند.

تشخیص تاتو آلوده

اما اگر این علائم به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه یافت، بهتر است در ابتدا به مرکزی که در آن خالکوبی انجام داده‌اید مراجعه کنید. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که مشاهده یک یا چند مورد از علائم زیر، نیاز شما را برای مراجعه به یک متخصص عفونی دوچندان می‌کنند. البته شما می‌توانید برای تشخیص سریع‌تر از دکتر انلاین عفونی پذیرش ۲۴ کمک بخواهید.

  • تب
  • دوره‌های گرمی و سردی
  • لرزش غیرطبیعی
  • تورم ناحیه خالکوبی‌شده
  • خروج چرک از ناحیه تاتو‌شده
  • ضایعات قرمز در اطراف ناحیه تاتو
  • مشاهده خطوط قرمز
  • مناطق بافتی سخت و برجسته

علائم عفونت تاتو ابرو

یکی از عوارض احتمالی میکروبلیدینگ، عفونت‌های پوستی است که به‌دلیل تحریک یا واکنش آلرژیک به رنگدانه‌های موجود در تاتو ممکن است رخ دهد. طبیعی است که در طول انجام عمل میکروبلیدینگ کمی درد و ناراحتی داشته باشید و این امکان وجود دارد که بعد از انجام تاتو ابرو هم به صورت جزئی احساس سوزش در ناحیه ابرو باقی مانده باشد. اما داشتن یک درد شدید در ناحیه آسیب‌دیده پس از خارج شدن از مطب، یک روند طبیعی در ابروهای شما نخواهد بود. ابتدا به ناحیه تاتوی ابروی خود دقت کنید و ببینید آیا برجستگی یا پف در آن مشاهده می‌شود یا نه. هرگونه ترشحات زرد رنگ یا قرمزی بیش از حد می‌تواند نشانه شروع عفونت باشد.

اگر ناحیه متورم شد و بعد از دو هفته همچنان سوزش آن ادامه داشت یا شروع به خروج ترشحات چرکی کرد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت در ناحیه ابرو به خون شما برسد، می‌تواند نگران‌کننده باشد، چرا که این ناحیه به چشم و مغز شما بسیار نزدیک است. در صورت عفونت ناشی از تاتو ابرو، نیاز به درمان فوری با آنتی بیوتیک‌ها خواهید داشت. شایع‌ترین علائم عفونت تاتو ابرو شامل موارد زیر می‌گردند:

  • بوی غیر متعارف که از ابروی شما استشمام می‌شود.
  • ترشحاتی که ممکن است مایل به سبز یا قهوه‌ای باشد.
  • حساسیت هنگام لمس وجود دارد. (لطفاً از لمس مداوم ابروها بعد از عمل خودداری کنید!)
  • قرمزی که محدود به ناحیه زخم تاتو ابرو باشد در آن مشاهده می‌شود.

این علائم نشانه‌های اولیه برای عفونت تاتو ابرو هستند و می‌توانند هشداری برای آغاز عفونت به حساب بیایند. در این مرحله باید با تکنسین خود تماس بگیرید و درمان آنتی بیوتیک‌های موضعی را آغاز کنید. در‌صورت ادامه عفونت و درمان نشدن آن قادرند عفونت جدی‌تری را در بدن شما دامن بزنند، عفونتی که می‌تواند علائم زیر را با خود در پی داشته باشد:

  • ورمی که به پلک‌ها یا نقاط دیگر صورت گسترش می‌یابد.
  • قرمزی که فراتر از ابرو بوده و تا ناحیه سر یا گونه گسترش می‌یابد.
  • هنگام لمس مناطق قرمز، احساس گرمی از منطقه گرفته می‌شود.
  • حساسیت و یا درد در صورت و ابرو تجربه می‌شود.
  • تب، لرز یا افزایش تعریق نشانه‌هایی هستند که از عفونت خونی در بدن شما خبر می‌دهند.

در صورت بروز هر یک از این علائم وخیم‌تر، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

این موارد علائم اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهد ممکن است دچار سلولیت صورت شده باشید و احتمالا نیازمند دریافت آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی خواهید بود. باز هم بایستی به این نکته تاکید کرد که اکثر این علائم تا زمانی که زود تشخیص داده شوند قابل درمان خواهند بود، اما باید از وجود آنها آگاه باشید.

علت عفونت تاتو

عفونت باکتریایی با عامل استاف یکی از انواع عفونت‌هایی است که ممکن است در اثر خالکوبی به آن مبتلا شوید. اگرچه این عفونت‌ها قابل درمان هستند اما باکتری‌های استاف اغلب می‌توانند در برابر آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاومت ایجاد کنند و درمان‌های تجویزی را بی‌اثر کنند.

باکتری‌های استاف، به ویژه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) ، همچنین می‌توانند وارد جریان خون و اندام‌های داخلی بدن شما شوند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، شرایط دیگری مانند سپسیس، آرتریت و سندرم شوک سمی ایجاد می‌شود.

برخی از علائم شایع عفونت با استاف عبارت‌اند از:

  • درد در استخوان‌ها یا ماهیچه‌های شما
  • تب ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) یا بیشتر
  • ورم ناحیه آلوده
  • تشنگی شدید
  • زخم در ناحیه آلوده، پر از چرک یا مایع
  • زرد زخم (بثورات پوسته عسلی)

در صورت مشاهده هر یک از این علائم پس از انجام تاتو، فوراً به پزشک خود مراجعه کرده یا به اورژانس بروید.

درمان عفونت تاتو

به منظور درمان جوش بعد از تاتو بهتر است بدانید که این برآمدگی‌ها و ضایعات معمولاً در خانه با پماد ضد باکتری، تمیز کردن مناسب و استراحت قابل کنترل هستند.

اگر عفونت تاتو را تجربه می‌کنید، درمان این وضعیت بستگی به علت ایجاد‌کننده آن خواهد داشت. پزشک شما ممکن است با استفاده از یک سواب از ناحیه مورد نظر نمونه‌برداری کرده یا در صورت وجود یک جوش چرکی آن را کمی برش دهد تا منطقه مورد نظر را از لحاظ وجود عوامل باکتریایی یا ویروسی مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهد.

در بیشتر موارد، پزشک برای رفع عفونت تاتو ممکن است داروهای آنتی بیوتیکی را به شما تجویز نماید. در موارد شدید عفونت، درمان آنتی بیوتیکی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به‌طول بینجامد.

اگر به یک عفونت باکتریایی مقاوم به درمان مبتلا شده باشید، مصرف آنتی بیوتیک‌ها به‌عنوان راه حلی برای رفع عفونت تاتو ممکن است چندان هم مفید نباشند. اگر عفونت MRSA باعث ایجاد آبسه شود، پزشک ممکن است به جای تجویز آنتی بیوتیک، آن را تخلیه کند.

در موارد نادری از عفونت مانند ایجاد بافت مرده، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن آن وجود داشته باشد.

برجستگی‌های مداوم، گاهی خارش‌دار و دردناک در خالکوبی شما ممکن است یک نشانه‌ غیر‌معمول برای عفونت مایکوباکتریال ناحیه زخم تاتو باشند. این وضعیت نیاز به درمان طولانی‌مدت آنتی بیوتیکی خواهد داشت.

به‌منظور درمان خانگی عفونت تاتو ابرو می‌توانید از انواع پمادهای ضد باکتریایی در دسترس استفاده کنید.

درمان عفونت تاتو ابرو

اگر متوجه علائم اولیه عفونت شده‌اید، باید از کرم آنتی بیوتیک استفاده کنید. همچنین استفاده از استراتژی‌های دیگر برای افزایش زمان بهبودی، کاهش خطر ابتلا به سلولیت یا شدت یافتن عفونت بسیار حائز اهمیت هستند.

اگر به عفونت تاتو مبتلا شده‌اید به این نکات توجه کنید:

  • استفاده از پماد آنتی بیوتیکی را در نظر داشته باشید. شایع‌ترین عوامل بیماری‌زای پوستی مانند استاف و استرپتوکوک حتی  MRSAتوسط برخی از پمادهای آنتی بیوتیکی قابل درمان هستند. این پمادها معمولا تحریک کننده پوست نیستند.
  • از مصرف پماد آنتی بیوتیکی سه‌گانه مانند نئوسپورین که حاوی نئومایسین هستند، خودداری کنید. تقریباً از هر ۱۰ نفر مصرف کننده این پماد ۱ نفر، واکنش های پوستی از نوع ایجاد بثورات را گزارش کرده است.
  • از پوشاندن ابروهای تاتو شده خود با کرم‌ها و ژل‌هایی مانند وازلین یا نرم کننده‌های دیگر که می‌توانند گرما را به دام انداخته و عفونت را در زخم حفظ کنند، خودداری کنید. به‌یاد داشته باشید که باکتری‌ها در حضور اکسیژن می‌میرند.
  • به‌منظور کاهش تورم و گرمی، استفاده از یک کمپرس سرد روی ابروها نیز می‌تواند به کاهش درد و حساسیت کمک کند.
  • منطقه تاتو‌شده ابرو را تمیز نگه دارید. از مصرف لوازم آرایشی یا سایر عوامل موضعی به جز آنتی بیوتیک روی پوست و زخم خود اجتناب کنید.

با استفاده از این نکات، ابروهای شما به‌سرعت بهبود می‌یابند و از گسترش یا بدتر‌شدن عفونت جلوگیری می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس تب می‌کنید و در اطراف ناحیه تاتو دچار ترشحات یا احساس خارش غیر طبیعی هستید، به پزشک مراجعه کنید. این موارد علائم شایع عفونت تاتو هستند. همچنین اگر بثورات یا تورم این ناحیه بیش از یک هفته طول کشید، باید توسط یک پزشک ارزیابی شوید.

اگر عفونت تحت درمان قرار نگیرد یا به‌درستی درمان نشود، احتمال ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و آبسه وجود خواهد داشت. برداشتن آبسه ممکن است به درمان خاص در کلینیک یا بیمارستان نیاز داشته باشد.

همچنین در صورت احساس خارش ناراحت‌کننده در اطراف ناحیه خالکوبی‌شده یا خارج شدن ترشحاتی مانند مایع و چرک از آن، باید به پزشک مراجعه کنید. امکان رخ دادن واکنش آلرژیک نسبت به جوهر تاتو وجود دارد.

واکنش آلرژیک همچنین می‌تواند به شوک آنافیلاکتیک منجر شود. شوک آنافیلاکسی قادر به بستن راه گلو بوده و قادر است فشار خون شما را به‌طرز خطرناکی کاهش دهد. در صورت بروز این نوع واکنش آلرژیک، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

گفتگو با دکتر عفونی انلاین

چگونه از عفونت خالکوبی پیشگیری کنیم؟

قبل از انجام خالکوبی، مطمئن شوید به هر ماده‌ای که در جوهر تاتو وجود دارد حساسیت دارید یا نه. برای این که از عدم حساسیت خود به این مواد اطمینان خاطر پیدا کنید، نوع ماده مصرفی را از متصدی تاتو جویا شوید. اگر به هر یک از مواد تشکیل‌دهنده حساسیت دارید، جوهر دیگری را درخواست کنید یا به‌طور کلی از انجام خالکوبی خودداری کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که دانستن مواد دقیق موجود در جوهرهای تاتو به احتمال زیاد دشوار خواهد بود، چرا که به‌هیچ وجه تنظیم نشده‌اند.

اطمینان حاصل کنید که همه مواردی که با پوست شما در تماس قرار می‌گیرند به طور مناسب استریل شده باشند. از این که در مورد نحوه استریل کردن وسایل و رعایت استانداردهای ایمنی سوال کنید، هرگز خجالت نکشید چرا که تمامی این موارد به سلامتی شما مربوط می‌گردند.

درمان عفونت‌های تاتو معمولاً آسان بوده و حتی پیشگیری از آنها آسان‌تر است. اکثر عفونت‌ها را می‌توان طی یک هفته با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد. با این حال، برخی از عفونت‌ها می‌توانند بسیار جدی باشند و به مصرف طولانی‌مدت داروهای آنتی بیوتیکی یا سایر داروها نیاز داشته باشند. دقت کنید اگر زخم، بریدگی، سوزش یا بثورات پوستی دارید، لطفاً زمان تاتوی خود را به عقب بیندازید.

همانگونه که نسبت به اثر حکاکی شده بر روی بدن خود حساس هستید، بایستی بر روی وضعیت بهداشتی مرکز ارائه دهنده این خدمات نیز دقت نظر کافی به‌خرج دهید.

عفونت‌های بد ممکن است به درمان‌های طولانی‌مدت آنتی بیوتیک منجر شوند، اما معمولاً هیچ مشکل سلامتی طولانی‌مدتی را با خود به همراه ندارند. با این حال، اگرچه این شرایط نادر است، اما ممکن است وضعیتی مانند هپاتیت یا HIV از طریق سوزن خالکوبی آلوده ایجاد شود. در این موارد، ممکن است به درمان شدیدتر و طولانی‌مدتی نیاز داشته باشید.

خبر خوب این که شما می‌توانید با مشاهده هر گونه علائم غیر‌طبیعی بعد از انجام تاتو، با پزشک عفونی آنلاین پذیرش ۲۴ در این باره مشورت نمایید.

۲.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
browsandbody.comwww.healthline.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
36 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه
الهه
1 ماه قبل

سلام من یک هفته پیش ابروهامو تاتو زدم الان خارش شدید داره عفونت کرده چرک خشکن هم خوردم اما هیچ فرقی نکرده میشه راهنمای کنید ممنون میشم

حسینی
حسینی
1 ماه قبل

سلام ،من آبراهام راریمو انجام دادم ۱ماه الان داره میسوزه ،سوزن سوزن میشه چی کنم ،زخم ویا آبی ازش در نمیاد فقط داره میسوزه ،،چی کنم میشه کمکم کنید ،،ممنون

جعفری
جعفری
3 ماه قبل

نه من گفتم که با وایتکس شستم خراب کرده اعلان خیلی سوزش داره یک سال میشه نمی دونم چکار کنم پیش هر متخصص پوست و دکتر میرم هیچ کاری نمیتونه کنه همش دارو میده اما دارو هاش ب درد نمیخوره شما اگه میتونیم لطفا بگین چی کار کنم یکی به من گفت با وایتکس بشور پاک میشه منم شستم اعلان بد شده عفونت کرده می سوزه

جعفری
جعفری
5 ماه قبل

سلام من ابرو هام رو تتو کردم ابرو ام رو خراب کرده بود گفتم پاکش کنم با وایتکس شستم اعلان خیلی بد شده خیلی درد میکنه عفونت کرده اعلان چکار کنم لطفا بگین

نسیم
نسیم
پاسخ به  جعفری
3 ماه قبل

ط کلا بر دکتر خراب کردی

جعفری
جعفری
5 ماه قبل

ابرو ام رو تتو کردم ابرو ام را خراب کرده بود گفتم پاک کنم با وایتکس شستم اعلان دیگه خیلی درد دارد خوب نشده چکار کنم

فردین
فردین
5 ماه قبل

سلام من حدود دو ماه میشه روی سینه م تتو بزرگی به اندازه ی دو تا کف دست کشیدم الان . بعد دو ماه سوزش و خارش و قرمز رنگ میشه عفونتش قرمز رنگه اما گرد ماننده، بعضی جاهای اطراف تتو پخش میشه از یک تیکه تتو خوب میشه . از جای دیگه تتو میزنه بیرون، اطراف عفونت جوش های خیلی ریز سفید در میاد.اما خارش وحشتناکی داره .عفونت پوستی رو تتوم در اومده خطری داره یا نداره.حموم رفتن براش بهتره یا خیر .

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط فردین
دددو
دددو
7 ماه قبل

برای جلوگیری از عفونت ابرو به کدام دکتر مراجع کنیم

الهام مداح
الهام مداح
پاسخ به  دددو
1 ماه قبل

دقیقا سوال منم همین هست

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام من یه ماه پیش تاتو ابرو انجام دادم بالای ابروم و ناحیه دماغم قرمز شده پوست میندازه یه بار ازبین رفت دوباره زاهر شدچیکاربایدبکنم

گودرزی
گودرزی
11 ماه قبل

سلام ببخشید من ازماژیک ابرو استفاده کردم بدابروم دانه دانه شدوبدورم ولی زرد میزنه بیرون بدچندروزحالاابروم کمی بهترشداماصورتم قرمزودانه دانه شد وچشمام ورم کردبدجورنمیدانم چکارکنم

لیا
لیا
1 سال قبل

سلام من دیروز تاتو زدم خوشم نیومد شبش با کیوی مالیدم جای تتو خون امد و سوزوند امروزم داخل حمام نمک و شکر اب لیمو قاطی کردم و باز کیوی زدم خیلی خون امد میخام هم جاش بره هم عفونت نکن چیکار کنم البته ویتامین Eروغنش و زدم جای تتو

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من چندین سال قبل تاتو ابرو کردم هیچ مشکلی نداشتم .دوهفته قبل هنگام ورزش عرق زیاد کرده بودم ابروهامو خاروندم از همون روز روی ابروهام قسمتهای تاول مانند زده که سفت هستند اصلا درد و مشکلی ندارن فقط نمیدونم چرا ازبین نمیرن .

سینا
سینا
1 سال قبل

عفونت اکثرا با سفالکسین از بین میره

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سینا
5 ماه قبل

روزانه چند تا مصرف کنیم سفکسیم ۴۰۰؟

سحر
سحر
1 سال قبل

من بعد ۵ سال تتو های قرمزم به خارش وحشتناک افتاده دکترم رفتم خوب نشدم پمادم زدم خوب نشدم چیکار کنم

الهام
الهام
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

چرا اینطوری شده

سهیل
سهیل
1 سال قبل

سلام من تتو پشت دستم زدم دیشب امروز خیلی سوزش دارم مال چیه

علی
علی
پاسخ به  سهیل
1 سال قبل

چیز خاصی نیست عادیه همیشه بعد از تاتو سوزش و خارش عادیه

حوا
حوا
2 سال قبل

سلام من الان دوهفته ای هست که خط چشم زدم الان یکی ازچشمام بادکرده وعفونت اصلٱنمیتونم به چشمم دست بزنم چه پمادی استفاده کنم تاخوب بشه آموکسی سیلین هم دارم میخور
م

فریبا فرهانی
فریبا فرهانی
پاسخ به  حوا
1 سال قبل

سلام،من تاتو پشت لبم رو پاک کردم مدام ترمیم کننده مدلین استفاده میکنم قرص سفالکسین میخورم ولی بعدازیکهفته هنوز سوزش شدیددارم و یع کوشه اش هم زرد شده،یکبارپماد جنتامایسین زدم ولی انقدر سوزش داشت ناچارشدم بشورم لطفا برای بهبودی راهنمایی کتید

تیارا
تیارا
پاسخ به  حوا
4 ماه قبل

سلام من ی هفته پیش تاتو خط چشم زدم الان یکی از چشمام عفونت کرده باد کرده چه دارویی یا پمادی استفاده کنم تورو خدا راه کار بدید دارم میمیرم

رضا
رضا
پاسخ به  حوا
3 ماه قبل

پماد تتراساکلین بزن

مریم
مریم
2 سال قبل

علت مایع سفید رنگ در قسمت داخلی چشم بعد از تاتو خط چشم و علت سوزش چشم چیست

زیبا
زیبا
2 سال قبل

سلام
من حدودا ۲۰ روز پیش ابروهامو تاتو زدم و بعد یک هفته‌متودم شد و عفونت کرد و رو تتوم سفید شد درد هم داره ۱۰ روزموهست که ازیتریمایسون میخورم ی امپول چرک خشک کن زدم و تترا یاکلین روابروم میزنم اما خوب نشدم میشه راهنماییم کنید

پروانه
پروانه
پاسخ به  زیبا
1 سال قبل

سلام من ۱۰روژ پیش تاتو پام رو ریمو کردم الان پام ورم کرده ودور زخمم قرمز شده و عفونت کرده مایع چرکی ازش بیرون میاد چه دارویی مصرف کنم

فاطمه عمارلو
فاطمه عمارلو
پاسخ به  زیبا
1 سال قبل

سلام سه روزه ابروهام رو تاتو کردم
الان دور ابروهام جوشهای سفید ریز در اومده چه کار باید بکنم جوش ها از بین بره؟

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من حدود یک هفته پیش خط چشم تاتو کردم زخمش خوب شده ولی یکی از چشمام درد دا ه وپلکش ورم داره کمی هم خارش داره

جعفری
جعفری
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

سلام من ۱۰روز پیش تتو خط چشم انجام دادم حالا یکی از پلکهام متورم شده چه پمادی بزنم که ورم پلکم کم بشه کمی هم خارش داره

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  جعفری
1 سال قبل

سلام چند ماه پیش ابروهام را هاشور کروم بعد از دو‌ماه پوست میریزد وخارش دارد چه کنم برای درمانشدکتر رفتم پماد کروتو ن ولفسبورگ داد خوب نشده

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  ملیحه
10 ماه قبل

چند ماه ابروهامو هاشور کردم خیلی خارش دارند پوسته پوسته میشن چکار کنم لطفا

شیرلزی
شیرلزی
2 سال قبل

سلام شبتون بخیر ، من دو روز پیش تاتو لب انجام دادم ،امروز متوجه شدم دورتادور لبم مثل زرد زخم شده و خونابه چرکی البته کم دارد و سوزش شدید، میخواستم بدونم باید چه دارویی مصرف کنم؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  شیرلزی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

سمیه
سمیه
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

سلام . من ۶ روزه که ابروهامو سایه زدم .ولی سه روزه که پیشونیم خیلی درد داره .بعد ابروهام و خوب نشدن کامل پوست ریزی نکردن. ممنون میشم راهنماییم کنید

الهه
الهه
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

سلام من یک هفته پیش ابروهامو تاتو زدم الان زیر ابروهام سفیده وخارش زیادی هم داره چرک مسکن هم خوردم اما خوب نشدم میشه راهنمایی کنید ممنوم

گودرزی
گودرزی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
11 ماه قبل

سلام من ازماژیک ابرو استفاده میکردم آنلاین با نمیدانم چرا استفاده کردم ابروهام عفونت کردورم واب زرد میزدوقرمز شدبودحالابدازچندروزوباپمادهاابروم کمی بهترشداماصورتم قرمز و دانه دانه شدوچشمام ورم ‌‌‌زیادکرده وقرمزشدنمیدانم چکارکنم

دکمه بازگشت به بالا