اختلال پانیک یا هراس چیست؟ درمان پانیک ممکن است؟

فهرست مطالب

اختلال پانیک چیست؟

همه‌ی ما در طول زندگی بارها دچار احساساتی چون ترس و اضطراب شده‌ایم، زیرا این واکنش‌ها کاملا طبیعی هستند و بدن در مواقع لازم این واکنش‌ها را از خود نشان می‌دهد. اختلال هراس یا پانیک (panic) نیز شرایط مشابهی دارد،

یعنی فرد دچار این اختلال به‌طور منظم حملات ناگهانی وحشت و ترس را تجربه می‏‌کند که اغلب این واکنش‌ها بدون دلیل خاصی هستند، اما حمله پانیک یا اختلال هراس چیست؟ در ادامه مقاله تصمیم داریم به سوال اختلال هراس چیست پاسخ دهیم و هرآنچه باید درباره‌ی این اختلال (panic disorder) بدانید را نیز در اختیارتان قرار دهیم.

اما حمله پانیک چیست؟ حمله پانیک یک نوع ترس یا هراس شدید است که در صورت عدم وجود خطر واقعی یا علت ظاهری باعث واکنش‌های شدید جسمی می‌شود. حملات پانیک بسیار ترسناک هستند، زیرا ممکن است فکر کنید که کنترل خود را از دست داده‌اید، تنفس شما متوقف شده است، دچار حمله قلبی شده‌اید یا حتی در حال مرگ هستید.

طبق ویرایش پنجم دستورالعمل تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منظور از حمله پانیک افزایش ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید است که در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.

حمله پانیک
حمله پانیک

بسیاری از افراد در طول زندگی خود فقط یک یا دو بار این مسئله را تجربه می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود. اگر شما بیش از چهار بار دچار حملات پانیک غیر منتظره شوید، ممکن است به بیماری مبتلا شده باشید که اختلال هراس نامیده می‌شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، دو تا چهار درصد افراد در جهان دارای اختلال هراس هستند. علائم اختلال هراس اغلب در جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله ظاهر می‌شوند.

اگرچه حملات پانیک تهدیدکننده زندگی نیستند اما می‌توانند ترسناک باشند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. پس در صورت ابتلا به اختلال هراس باید با پزشک مشورت کنید. درمان صحیح مهمترین بخش در کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما است.

گفتگوی آنلاین با متخصص روانپزشکی

علائم اختلال پانیک چه هستند؟ تشخیص حمله پانیک

حملات پانیک معمولاً ناگهانی، بدون هشدار و دلیل واضح شروع می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در هر زمان، هنگام رانندگی با اتومبیل، در مرکز خرید، هنگام خواب یا وسط یک جلسه کاری بروز کنند. ممکن است گاه‌به‌گاه دچار حملات پانیک شوید یا ممکن است به طور مکرر رخ دهند.

به طور معمول علائم حمله پانیک در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسند و به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشند که معمولا ۱۰ دقیقه اول فرد اوج این علائم را تجربه خواهد کرد.. در موارد شدید، علائم ممکن است بیش از ۱ ساعت طول بکشند. به‌همین‌دلیل، بعد از فروکش کردن حمله ممکن است احساس خستگی و فرسودگی کنید.  علائم شایع پانیک اتک عبارتند از:

  • احساس بروز یک خطر قریب‌الوقوع
  • ضربان قلب سریع و تپنده (پانیک و پی‌وی‌سی قلبی)
  • تعریق
  • لرزش بدن
  • تنگی نفس و احساس خفگی (پانیک و تنگی نفس)
  • گرگرفتگی
  • حالت تهوع (پانیک و مشکلات گوارشی)
  • گرفتگی شکم
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • سرگیجه، سبکی سر یا ضعف
  • بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن دست و پا
  • ترس از دست دادن کنترل بدن (به‌خصوص حمله پانیک در خواب)
  • ترس از مردن

دقت داشته باشید اختلال هراس پانیک علاوه بر علائم جسمانی یک‌سری نشانه‌های روان‌شناختی پانیک نیز دارد که می‌توان به نشانه‌هایی چون بی‌خوابی، زنگ زدن گوش، ایجاد مشکل در تمرکز فرد، کاهش میل جنسی، احساس گیر کردن غذا در گلو و احساس وحشت و سراسیمگی اشاره کرد.

اختلال پانیک یا وحشت زدگی می‌تواند هر روز چندین بار برای فرد اتفاق بیفتد، یا ممکن است هر هفته یا هر ماه شاهد این اتفاق باشید. از طرفی گاهی‌اوقات فرد متوجه می‌شود که ممکن است دچار اختلال پانیک و وحشت زدگی شود که در چنین موقعیتی می‌تواند با تشخیص به‌موقع و انجام راه‌های مقابله جلوی مشکل را بگیرد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و می‌توان با برخی از کارها و پیشگیری‌ها از رخ دادن آن جلوگیری کرد.

علت ایجاد اختلال پانیک یا وحشت زدگی چیست؟

تا‌به‌حال پاسخ درست و دقیقی در رابطه با علل ایجاد اختلال پانیک یا وحشت زدگی به‌دست نیامده است و مشخص نیست که چه چیزی باعث حملات پانیک می‌شود، اما باید متذکر شد که برخی از عوامل ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند‌. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

عوامل زیست شناختی و جسمانی: بهم خوردن میزان برخی از هورمون‌های بدن باعث می‌شود که اختلال پانیک در بدن فرد ایجاد شود. موقعیت‌هایی چون بارداری، کم کاری یا پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های کلیوی و مواردی از این دست می‌توانند در سیستم هورمونی بدن اختلال ایجاد کنند که این اختلالات به حملات عصبی و استرسی منجر خواهند شد.

اثر ژنتیک و ارث در بروز پانیک اتک: از مهم‌ترین علل ایجاد اختلال هراس و ترس می‌توان به عوامل ژنتیکی و ارثی اشاره کرد. اگر شما در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که پدر و مادرتان دچار حملات اضطرابی می‌شوند، احتمال اینکه شما نیز رفتاری مانند آن‌ها داشته باشید بسیار بالا است. البته نمی‌توان گفت که این اختلال به ژن خاصی وابسته است، بلکه ترکیب برخی از ژن‌ها می‌تواند چنین مشکلی را به همراه داشته باشد.

تاثیر محیط و اجتماع در اختلال پانیک: یکی از شایع‌ترین علت‌هایی که می‌توان برای ایجاد این اختلال به آن اشاره کرد، محیط و اجتماع است. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات خانوادگی، تغییر ناگهانی در محیط زندگی، مرگ عزیزان، زلزله، بیماری و مواردی از این دست دچار حملات عصبی می‌شوند و گاهی‌اوقات این حملات ادامه‌دار خواهند شد، به‌طوری‌که فرد دچار اختلال هراس و ترس می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که واکنش طبیعی بدن شما در هنگام مبارزه یا فرار، ممکن است با حملات پانیک همراه شود. به عنوان مثال، اگر یک خرس گریزلی به‌دنبال شما بیاید، بدن شما به طور غریزی واکنش نشان می‌دهد. ضربان قلب و تنفس شما با آماده شدن بدن برای مواجهه با شرایط تهدیدکننده زندگی افزایش می‌یابد.

اگرچه بسیاری از این واکنش‌ها در حمله پانیک نیز رخ می‌دهند اما هنوز ناشناخته است که چرا این حمله زمانی رخ می‌دهد که هیچ خطر آشکاری وجود ندارد.

حمله پنیک به دلیل هراس اجتماعی
حمله پنیک به دلیل هراس اجتماعی

با انواع حمله پانیک بیشتر آشنا شوید

تا‌به‌اینجا در پاسخ به سوال اختلال پانیک اتک چیست مواردی را مورد بررسی قرار دادیم و علائم و علل ایجاد این مشکل را نیز بررسی کردیم، اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این اختلال انواع متفاوتی دارد و فرد در مواجهه با عوامل مختلف دچار این احساسات می‌شود. حال در ادامه به بررسی انواع اختلال هراس می‌پردازیم تا با شرایط هر یک آشنا شوید.

۱. اختلال هراس خاص (Specific phobias)

فوبیا یکی از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود و منظور از فوبیا احساس شدید ترس ناشی از یک موضوع خاص است. فردی که دچار فوبیا است گمان می‌کند که با روبرو شدن با موضوعی که از آن فوبیا دارد بدترین اتفاق ممکن رخ خواهد داد، از همین‌رو هنگام مواجهه با موقعیت دچار استرس و ترس شدیدی می‌شود.

برای مثال آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی یکی از انواع اختلال هراس خاص است، به‌طوری‌که فرد در مواجهه با عنکبوت و حتی تصور آن دچار ترس شدید می‌شود. البته اختلال هراس اختصاصی انواع دیگری نیز دارد که می‌توان به ترس از مار، ارتفاع، رعد و برق، هواپیما، خون، اختلال هراس ثبت نام کنکور و … اشاره کرد. حال اگر شما دچار این دست از فوبیاها هستید، می‌توانید موضوع را با یک دکتر ترس‌ های خاص درمیان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.

۲. اختلال هراس اجتماعی (Social Anxiety Disorder)

از دیگر انواع اختلال هراس می‌توان به اختلال هراس اجتماعی اشاره کرد، اما منظور از اختلال هراس اجتماعی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت افراد مبتلا به اختلال جمع هراسی از انجام فعالیت در اجتماع و حتی ظاهر شدن در جمع می‌ترسند و اگر در اجتماع ظاهر شوند دچار حملات استرسی و اضطرابی خواهند شد.

در واقع می‌توان گفت اختلال جمعیت هراسی نوعی احساس خجالت شدید در فرد است که باعث می‌شود فرد از گفتگو با مردم، غریبه‌ها یا افرادی که صاحب قدرت هستند مانند استاد دانشگاه، رئیس حوزه کاری و غیره اجتناب کنند، زیرا انجام این کارها باعث ایجاد نگرانی و ترس شدید در فرد می‌شود.

حال افراد دچار این اختلال به دلیل اینکه ترس کمتری را تجربه کنند و آرام‌تر باشند، معمولا از اجتماع و موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کنند. توصیه می‌شود این افراد از یک مشاور ترس کمک بگیرند تا بتوانند این مشکل را حل کنند و به‌درستی در اجتماع حاضر شوند.

۳. هراس از مکان‌های شلوغ یا آگورافوبیا (Agoraphobia)

از دیگر انواع اختلال هراس و ترس می‌توان به آگورافوبیا که با نام‌های دیگری چون اختلال برون هراسی و گذر هراسی شناخته می‌شود اشاره کرد، اما اختلال گذر هراسی چیست؟

منظور از این اختلال این است که فرد هنگام حضور در مکان‌های ناآشنا یا فضاهای باز دچار ترس و استرس می‌شود، از همین رو تمام تلاش خود را می‌کنند که در محیط خانه و محل کار بماند و به محیط بیرون و محیط‌های ناآشنا رفت و آمد نداشته باشد. برخی از افراد که دچار چنین فوبیایی هستند، ممکن است حملات هراس را نیز تجربه کنند؛ بنابراین زمانی که در مکان‌های عمومی حاضر می‌شوند دچار این حملات خواهند شد.

اختلال هراس به علت ترس از تنهایی
اختلال هراس به علت ترس از تنهایی

۴. ترس از تنهایی و تنها ماندن

ترس از تنها ماندن یکی از انواع اختلال هراس در کودکان است. البته این اختلال تنها به کودکان مختص نیست و بزرگ‌سالان نیز می‌توانند آن را تجربه کنند. این اختلال در اکثر مواقع زمانی پیش می‌آید که فرد یا کودک در یک زمان با از دست دادن عزیزان یا دوستان خود با مشکل نیز مواجه شده‌ است. این موضوع در برخی از مواقع به یک اختلال تبدیل می‌شود و می‌تواند تنش و حملات عصبی را به همراه داشته باشد.

برای مثال اگر فرد در یک موقعیت تنها بماند، دائم به این فکر می‌کند که ممکن است در معرض خطر باشد، به‌همین‌دلیل سطح اضطراب و نگرانی بالا می‌رود و فرد دچار حملات پانیک خواهد شد.

۵. اختلال پانیک در خواب

اختلال هراس در خواب معمولا در شب اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که فرد از خواب با ترس و دلهره بیدار شود. در چنین موقعیتی فرد از لحاظ نفس کشیدن با مشکل مواجه خواهد شد و تپش قلب نیز پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هراس و پانیک در شب با یکدیگر تفاوت دارند.

در رابطه با تفاوت اختلال هراس و پانیک شبانه باید گفت افرادی که هراس شبانه را تجربه می‌کنند از آن بی‌اطلاع هستند و امکان دارد هنگامی که خواب هستند از رختخواب بیرون بیایند، داد بزنند، گریه کنند و کارهایی مشابه به این موارد را انجام دهند و دوباره پس از آنکه هراس شبانه تمام شد به خواب بروند.

حمله پانیک اما متفاوت است و فرد پس از آنکه این حمله را تجربه می‌کند از خواب بیدار می‌شود و علائم حمله را مشاهده می‌کند و مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره بتواند بخوابد. تابه‌حال متخصصان نتوانسته‌اند دلیل اختلال هراس شبانه را به‌طور دقیق متوجه شوند، اما طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که یک موضوع در پردازش مغز و سیستم عصبی تاثیر منفی بگذارد و باعث ترس و اضطراب شود اختلال هراس در خواب رخ خواهد داد.

۶. اختلال بدشکلی هراسی

اختلال بدشکلی هراسی یک نوع اختلال روانی به شمار می‌آید که می‌تواند یک عارضه شدید باشد و باعث شود که فرد به دلیل شرم و اضطراب از حضور در جمع اجتناب کند. فرد دچار این اختلال معمولا ساعت‌های زیادی را جلوی آینه می‌ایستد تا ظاهر و تصویر بدن خود را در آینه چک کند و مدام فکر می‌کند که زیبایی کافی برای حضور در اجتماع و موقعیت‌های مختلف را ندارد و به همین دلیل اغلب دچار احساس ترس و اضطراب می‌شود.

اکثر افرادی که دچار این اختلال هستند معمولا سعی می‌کنند با استفاده از آرایش‌های غلیظ نقص‌هایی که گمان می‌کنند دارند را پوشش دهند. اختلال بدشکلی هراسی بیشتر در سنین نوجوانی دیده می‌شود و هر دو جنس دختر و پسر می‌توانند این اختلال را تجربه کنند.

اختلال بدشکلی هراسی یا پانیک بدشکلی
اختلال بدشکلی هراسی یا پانیک بدشکلی

فاکتورهای خطر بروز اختلال پانیک

علائم اختلال هراس اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شوند و زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین، احتمال بیشتری دارد که گروه‌های خاصی به آن مبتلا شوند. معمولا فاکتورهایی که ممکن است خطر ابتلا به حملات پانیک یا اختلال هراس را افزایش دهند، عبارتند از:

  • داشتن سابقه خانوادگی حملات پانیک یا اختلال هراس
  • مواجهه با استرس‌های عمده زندگی مانند مرگ یا بیماری جدی یکی از عزیزان
  • برخورد با یک رویداد آسیب‌زا مانند تجاوز جنسی یا یک حادثه جدی
  • بروز تغییرات عمده در زندگی مانند طلاق یا اضافه شدن یک نوزاد جدید
  • سیگار کشیدن یا مصرف زیاد کافئین
  • داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی

آیا حمله عصبی پانیک خطرناک است؟ عوارض احتمالی اختلال پانیک

در صورت عدم درمان، حملات و اختلال هراس می‌توانند تقریباً بر روی همه زمینه‌های زندگی شما تأثیر بگذارند. عوارض مرتبط با حملات پانیک معمولا عبارتند از:

  • ایجاد فوبیاهای خاص، مانند ترس از رانندگی یا ترک خانه
  • نیاز به مراقبت‌های پزشکی مکرر برای رفع نگرانی‌های مربوط به سلامتی و سایر شرایط پزشکی
  • اجتناب از حضور در موقعیت‌های اجتماعی
  • بروز مشکلات در محل کار یا مدرسه
  • بروز افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روانی
  • افزایش افکار خودکشی یا انجام آن
  • سوءمصرف الکل یا سایر مواد مخدر
  • مشکلات مالی

در برخی از افراد، اختلال هراس ممکن است با آگورافوبیا همراه شود. در واقع نگران هستند که در صورت بروز حمله پانیک نتوانند فرار کنید یا کمک بگیرند و به‌همین‌دلیل تمایلی به خروج از منزل ندارند.

پانیک در کودکان می‌تواند باعث تاخیر در روند رشد شود. زیرا ترس از حمله ممکن است حضور در مدرسه یا حفظ روابط اجتماعی را دشوار کند.

پیشگیری از حملات پانیک
پیشگیری از حملات پانیک

آیا امکان پیشگیری از حملات پانیک وجود دارد؟

اختلال پانیک اغلب یک بیماری طولانی‌مدت است که روند درمان دشواری دارد. اکثر افراد مبتلا به اختلال هراس از طریق درمان، برخی از علائم خود را تسکین می‌دهند. بنابراین، پیشگیری از بروز علائم بهترین رویکرد است.

مثلا می‌توانید با اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر، علائم خود را کاهش دهید. برنامه درمانی خود را رعایت کنید تا از عود یا تشدید علائم حمله پانیک جلوگیری کنید. فعالیت بدنی منظم داشته باشید زیرا ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. به هر روشی، استرس روزانه خود را مدیریت کنید.

آیا می‌توان از ابتلا به اختلال هراس یا پانیک پیشگیری کرد؟

در این مقاله به سوال اختلال هراسی چیست پاسخ دادیم و متوجه شدیم که این مشکل می‌تواند بسیار سخت و اذیت‌کننده باشد. از همین رو بسیاری از افراد به دنبال راه‌کارهایی برای پیشگیری از این مشکل هستند. در رابطه با این موضوع باید گفت که پیشگیری از حملات اختلال هراس پانیک معمولا سخت است و امکان دارد نتیجه‌ی صددرصدی نیز نداشته باشد.

نوشیدن الکل، مصرف کافئین و دیگر تحریک‌کننده‌ها و همچنین داروهای اعتیادآور می‌توانند احتمال ایجاد این اختلال را بیشتر کنند، بنابراین اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که مصرف این مواد را کاهش دهید.

فعالیت بدنی منظم داشته باشید زیرا ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. به هر روشی، استرس روزانه خود را مدیریت کنید.

همچنین توصیه می‌شود در صورتی که از اختلال یا فوبیای خاصی رنج می‌برید با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید تا پیش از آنکه دچار اختلالات عصبی شوید، مشکل شما برطرف شود. از طرفی شما می‌توانید با خواندن تجربیات بیماران پانیک از بخش مربوط به اختلال پانیک نی نی سایت اطلاعات خوبی درباره‌ی این اختلال کسب کنید.

تشخیص اختلال هراس چگونه است؟

اگر شما جزو افرادی هستید که گمان می‌کنید علائم اختلال هراس را تجربه کرده‌اید، توصیه می‌شود مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهید و نسبت به علائم این اختلال بی‌توجه نباشید. دقت داشته باشید که اگر شما دچار حمله پانیک شوید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در اورژانس آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود و اگر نیازی باشد پزشک انجام نوار قلب را نیز تجویز می‌کند. تمام این بررسی‌ها به این دلیل انجام می‌شود که پزشک مطمئن شود حمله قلبی شدیدی اتفاق نیفتاده است و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

اگر بررسی‌های اولیه انجام شد و پزشک تشخیص داد که شرایط قلبی بیمار نرمال است، فرد را به یک دکتر عمومی ارجاع می‌دهد. در ادامه معاینه روان و اعصاب فرد انجام می‌شود و اگر پزشک تشخیص اختلال هراس را دهد، اقدامات مربوط به درمان این مشکل را شروع خواهد کرد.

گاهی‌اوقات لازم است که بیمار را یک دکتر متخصص مغز و اعصاب معاینه کند تا اطمینان از سلامت بیمار حاصل شود. هنگام مراجعه به پزشک، برای کمک به تشخیص دقیق احتمالا باید تست‌های زیر را انجام دهید:

  • یک معاینه فیزیکی کامل
  • آزمایش خون برای بررسی تیروئید و سایر شرایط پزشکی
  • آزمایشات احتمالی مربوط به قلب مانند نوار قلب
  • ارزیابی روانشناختی برای صحبت در مورد علائم، ترس‌ها یا نگرانی‌ها، شرایط استرس‌زا، مشکلات در روابط اجتماعی یا خانوادگی، موقعیت‌هایی که ممکن است از حضور در آن‌ها اجتناب کنید و سابقه خانوادگی

در تست تشخیص پانیک همچنین ممکن است در مورد مصرف الکل یا سایر مواد مخدر از شما سوال شود.

معیارهای اصلی تشخیص اختلال پانیک یا اختلال هراس

از نظر پزشکان، همه کسانی‌ که دچار حملات پانیک می‌شوند اختلال هراس ندارند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که توسط انجمن روانپزشکان آمریکا منتشر شده است، برای تشخیص اختلال پانیک باید به معیارهای زیر توجه کرد:

  • بیمار مدتی است که حملات هراس مکرر و غیر منتظره را تجربه می‌کند
  • بیمار در طول یک ماه، حداقل یک مورد حمله یا نگرانی شدید از بروز آن را داشته است. معمولا ترس مداوم از عواقب حمله، مانند از دست دادن کنترل بدن، حمله قلبی یا تغییرات قابل توجه رفتار ممکن است باعث بروز دوباره حمله شود.
  • حملات پانیک بیمار ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر، ابتلا به بیماری یا شرایط روانی دیگری مانند هراس اجتماعی یا وسواس نیست. زیرا اصولا حمله پانیک بی‌دلیل و ناگهانی رخ می‌دهد.

حال اگر معاینه‌های لازم انجام شد و پزشک اختلال هراس و پانیک را تشخیص داد، چگونه اختلال هراس را درمان کنیم؟

درمان اختلال پانیک
درمان اختلال پانیک

انواع روش‌های درمان اختلال پانیک

درمان پانیک به صورت صددرصد امکان‌پذیر نیست و در اکثر مواقع دکتر متخصص مغز و اعصاب از روش‌هایی استفاده می‌کند که بتواند علائم بیماری را تحت کنترل در بیاورد. در واقع این روش‌ها به‌گونه‌ای هستند که فرد می‌تواند با استفاده از آن‌ها افکار و اعمال خود را تغییر دهد و عملکرد بهتری در برابر ترس‌های خود داشته باشد.

یک روش درمانی صحیح می‌تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کرده و عملکرد شما را در زندگی روزمره بهبود بخشد. معمولا گزینه‌های اصلی درمان عبارتند از روان درمانی و دارو درمانی. بسته به سابقه و شدت اختلال هراس، ممکن است یک یا هر دو نوع روش درمانی توصیه شود. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

روان درمانی حملات پنیک

روان درمانی اولین درمان موثر برای حملات پانیک و اختلال هراس محسوب می‌شود. روان درمانی می‌تواند به شما در درک حملات پانیک و اختلال هراس کمک کرده تا نحوه مقابله با آن‌ها را بیاموزد.

نوعی روان درمانی به نام درمان رفتاری-شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق تجربه شخصی علائم پانیک را دسته‌بندی کنید. بدین شکل، درمانگر به شما کمک می‌کند تا به تدریج علائم حمله پانیک را به شیوه‌ای ایمن کنترل کنید. درمان موفقیت‌آمیز همچنین می‌تواند به شما در غلبه بر ترس از موقعیت‌هایی که به‌دلیل حملات پانیک از آن‌ها اجتناب کرده‌اید، کمک کند.

مشاهده نتایج حاصل از درمان به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد. ممکن است در عرض چند هفته علائم حمله پانیک کاهش یابند و یا طی چند ماه برطرف شوند. بنابراین، برای اطمینان از کنترل حملات پانیک خود یا درمان عود اختلال، بهتر است از همین الان برنامه‌ریزی کنید.

دارو درمانی پانیک اتک

داروهای ضد پانیک می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با حملات پانیک و همچنین افسردگی کمک کنند. در حال حاضر چندین نوع دارو برای مدیریت علائم حملات پانیک موثر است، از جمله:

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs). به طور کلی داروهای ضد افسردگی SSRI به‌دلیل داشتن خطر کم عوارض جانبی جدی، به‌عنوان اولین انتخاب برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. SSRI‌های تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان اختلال هراس شامل فلوکستین، پاروکستین و سرترالین هستند.
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs). این داروها دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند.
  • بنزودیازپین‌ها. این داروها آرام‌بخش سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین‌هایی که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند شامل آلپرازولام و کلونازپام هستند. بنزودیازپین‌ها به طور کلی فقط به‌صورت کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا می‌توانند عادت ایجاد کنند و باعث وابستگی روحی یا جسمی شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

اگر یکی از داروها برای شما موثر عمل نمی‌کند، پزشک ممکن است برای افزایش اثربخشی و تعیین موثرترین دارو برای پانیک، تغییر دارو یا ترکیب داروهای خاص را توصیه کند. به خاطر داشته باشید که پس از شروع اولین دارو، چند هفته طول می‌کشد تا متوجه بهبود علائم شوید. بنابراین درمان سریع پانیک ممکن نیست و در هر دو روش روان درمانی و دارو درمانی نیاز به گذشت زمان است.

توصیه می‌شود قرص های اختلال هراس را بدون مشورت با دکتر متخصص مغز و اعصاب مصرف نکنید، زیرا این قرص‌ها می‌توانند عوارض بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند. از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مجموعه پذیرش ۲۴ کمک بگیرید و مشاوره‌های لازم را انجام دهید تا در نهایت بهترین دکتر مغز و اعصاب به شما معرفی شود تا با مراجعه به پزشک تشخیص اختلال و در ادامه درمان آن به‌موقع صورت گیرد.

شما می‌توانید درصورت مشاهده‌ی علائم اختلال هراس با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید، گاهی‌اوقات درمان‌های دیگری جز قرص نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

کاهش حملات پانیک

درمان خانگی اختلال پانیک

علاوه بر این درمان‌ها، کارهایی وجود دارند که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به تسکین علائم کمک زیادی شود. مواردی مانند:

  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید. اگرچه مواجهه با حملات ممکن است دشوار باشد اما درمان می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنید که در خانه خود گروگان نیستید.
  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. پیوستن به گروهی از افراد مبتلا به حملات هراس یا اختلالات اضطرابی می‌تواند باعث کاهش نگرانی شما شود.
  • از مصرف کافئین، الکل، مواد مخدر و سیگار کشیدن خودداری کنید. همه این‌ها می‌توانند حملات هراس را تحریک یا بدتر کنند.
  • تکنیک‌های مدیریت استرس و آرامش را تمرین کنید. به عنوان مثال، یوگا، تنفس عمیق و آرامش پیشرونده ماهیچه‌ها (کشش یک عضله و سپس رهایی کامل آن تا زمانی‌که همه ماهیچه‌های بدن شل شوند) نیز ممکن است مفید باشند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت هوازی ممکن است بر روحیه شما تأثیر آرام‌بخشی داشته باشد.
  • خواب کافی داشته باشید. به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز احساس خواب‌آلودگی نکنید.

درمان اختلال پانیک با داروهای گیاهی

مطمئنا مصرف برخی از داروهای گیاهی زیر می‌تواند به پیشگیری یا کاهش علائم حملات پانیک کمک زیادی کند:

  • دمنوش اسطوخودوس
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش گل گاوزبان
  • عرق بیدمشک
  • عرق بهارنارنج

قبل از استفاده از داروهای گیاهی یا مکمل‌های غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این محصولات می‌توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

درمان اختلال پانیک با طب سنتی

متخصص طب سنتی معتقد است که افرادی با سابقه خشونت رفتاری و عصبانیت‌های آنی بیشتر در معرض حملات یا اختلال پانیک هستند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنند که علاوه بر مصرف دمنوش‌های آرامش‌بخش و ضد افسردگی، مصرف غذاهای با طبع گرم را کاهش دهند و بیشتر میوه آلو مصرف کنند.

علاوه بر این، طب سوزنی یا ماساژ بدن با روغن‌های اساسی مانند روغن زیتون یا کنجد نیز کمک زیادی به کاهش استرس و محرک‌های حملات پانیک می‌کند. در مقاله ای دیگر با عنوان ۱۲ داروی گیاهی برای درمان پانیک اتک یا اختلال هراس در طب سنتی بیشتر در اینباره راهنمایی کرده ایم.

درمان پانیک

پرسش و پاسخ در مورد بیماری پانیک

عوارض بعد از حملات هراس و پانیک چیست؟

از شایع‌ترین عوارض مربوط به این اختلال می‌توان به خستگی، بی‌حالی، بدن درد و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

آیا حملات پانیک می‌توانند با مرگ همراه باشند؟

معمولا چنین اتفاقی نمی‌افتد و این بیماری تهدیدی برای زندگی نیست، اما از آنجایی که می‌تواند آزاردهنده باشد، توصیه می‌شود نسبت به تشخیص و درمان آن بی‌توجه نباشید.

آیا اختلال پانیک باید درمان شود؟

بله. این اختلال اگر کنترل یا درمان نشود، می‌تواند مشکلات مختلفی را در زندگی روزمره شما ایجاد کند و باعث شود که از انجام کار و زندگی ناتوان شوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حملات پانیک را در اسرع وقت درمان کنید تا از بدتر شدن یا افزایش بروز آن‌ها جلوگیری کنید. اگر برای اولین بار است که علائم حمله پانیک را تجربه کرده‌اید، بهتر است به‌دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید. اکثر افرادی‌که برای اولین بار دچار حمله پانیک می‌شوند، اعتقاد دارند که دچار حمله قلبی شده‌اند. تشخیص علائم بدون کمک پزشک متخصص دشوار است.

گفتگوی آنلاین با روانشناس

هنگامی‌که در مرکز مراقبت‌های اورژانسی هستید، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی چندین آزمایش را انجام می‌دهد تا ببیند آیا علائم شما در اثر حمله پانیک ایجاد شده است یا خیر. ممکن است یک معاینه سلامت روان نیز انجام دهید و در مورد علائم شما سوالاتی پرسیده شود.

اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین متخصص پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین روانپزشک یا دکتر آنلاین اختلال پانیک برای درمان قطعی پانیک استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ در مورد بیماری پانیک نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به پاسخ سوال اختلال پانیک چیست پرداختیم و هرآنچه باید درباره‌ی این اختلال بدانید را نیز بررسی کردیم. اکنون شما با علائم و عوارض پانیک آشنا هستید، بنابراین نباید نسبت به علائم این اختلال بی‌توجه باشید، بلکه با مشاهده هریک از علائم باید با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید تا روند تشخیص و درمان به سرعت انجام شود.

۳.۷/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.nhs.ukwww.webmd.comwww.healthline.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
98 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نبی
نبی
9 ساعت قبل

هرجا هم رفتم گفتن جن زده شدی برا هرکی هم رفتم یه دعا داد گفت همراهت باشه ولی هیچ حالم تغییر نکرد و بدتر شدم

نبی
نبی
9 ساعت قبل

من چندساله این حالت ها رو دارم وهیچ دکتری تا الان نفهمید دردم چیه

امیر
امیر
4 روز قبل

این فوق تخصص جن زدگی کیه،بیماری همه رو جن زدگی تشخیص میده ،با درمان نیم ساعته؟

آخرین ویرایش 4 روز قبل توسط امیر
...
...
13 روز قبل

احساس عدم واقعیت در محیط اطراف

محمدحسین
محمدحسین
27 روز قبل

سلام دوستان
من از سال ۹۴ با این بیماری درگیرم
همش فک میکنم یک بیماری دارم که دکترا تشخیص ندادن
تا الان سه تا متخصص قلب رفتم و گفتن مشکلی نداری اما همش فک میکنم دارم سکته میکنم قلبم تیر میکشه دستم درد میگیره
گرگرفتگی دارم و ضربان قلب نا منظم
به صورت دوره ای روی اندام های مختلف بدنم تاثیر میذاره و خیلی اذیت کنندست
کسی هست که اینجوری باشه؟

444444
444444
پاسخ به  محمدحسین
8 روز قبل

اره

عادل
عادل
پاسخ به  محمدحسین
2 روز قبل

من هم هستم

حکمت زکی نیا
حکمت زکی نیا
1 ماه قبل

ایاداروی سرترالبن میتواندمادام العمرباشدتاازعودمجددحملات پانیک وعصبی جلوگیری کند

هhiva
هhiva
1 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن چند وقتیه هنگام خواب تپش قلب میگیرم وقسمت هایی از بدنم تیک میزنه مثلا وقتی یکی یهویی جلوم میاد میترسم یا مثلا وقتی کسی صدام میزنه ضربان قلبم به شدت بالا میره موقع هایی ک خیلی استرس دارم دچار گرگرفتگی میشم و چشام سیاهی میره و انگاری میخام بیوفتم روی زمین صداهای یهویی یا بلند باعث ایجاد ضربان قلبم میشه و دستو پاهام به شدت یخ میکنه ایا این میتونه حمله پنیک باشه

ح ح
ح ح
پاسخ به  هhiva
22 روز قبل

hosseinhamid797@gmail.com
علائم جن زدگی هست
اگه خواب حیوانات موذی میبیند مار مارمولک یا غیره

ملیح
ملیح
1 ماه قبل

نمیدونم چرا حس میکنم بعد زدن واکسن کرونا ، یه چیزی از بیرون داره کنترلمون میکنه ، من استارازنکا زدم

ناخوداگاه حمله های پانیک
در حالت عادی یهو احساس غم و اندوه زیاد و افسردگی
گاها احساس خودکشی
گاهی احساس وحشی خویی
مریض شدن های پی در پی و بی دلیل با طول درمان خیلییی طولانی
مبتلا شدن به یه سری بیماری های خاص بدون سابقه قبلی یا خانوادگی
ایا کس دیگه ام مثل من فکر میکنه

حسن
حسن
پاسخ به  ملیح
1 ماه قبل

اره دقیقا منم همینطور

الناز
الناز
پاسخ به  ملیح
4 روز قبل

من هم واکسن آسترازنکا زدم حتی ناراحتی قلبی گرفتم تپش قلب شدید و خیلی ترسو شدم همش فکر میکنم یکی پشت سرمه کنارمه افسرگی وحشی شدم چندبار خواستم با چاقو مادرم رو بکشم در حالی که مهربونم و دلسوز وخیلی منطقی و افرهنگ دارم دیونه میشم میترسم کار دست خودم بدم با کوچکترین صدای دلم میریزه قلبم میزنه به صدا حساس شدم همش فکر میکنم میخواد دعوا بشه زلزله حس ریزش مردن دارم

لورم ایپسوم
لورم ایپسوم
2 ماه قبل

لورم ایپسوم

محدثه
محدثه
2 ماه قبل

سلام . من شدیدا ادم استرسی هستم خیلی هم فکر وخیال میکنم زمانیکه عصبی میشم تمام بدنم میلرزه همشم بدنم از تو داغ میکنه ونفسم بند میاد ونمیتونم جواب طرف رو بدم از عصبانیت و زبونم بند میاد دائما هم گرمم میشه انگار بدنم گر میگیره.بعدش بدنم شل میشه احتمال داره که پانیک باشه مشکلم ؟

ح ح
ح ح
پاسخ به  محدثه
22 روز قبل

Hosseinhamid797@gmail.com
احتمالا جن زدگی باشه

Mjd
Mjd
3 ماه قبل

سلام. اونایی که پانیک اتک دارند آیا فشارشون رو چک کردند؟
آیا فشار خونشون افت می‌کنه؟
مال من روی ۱۰ بود.

جواد
جواد
پاسخ به  Mjd
2 ماه قبل

فشارخون من شدیدابالامیره

شهناز
شهناز
پاسخ به  Mjd
2 ماه قبل

فشار خون بالا میره

شعیب
شعیب
پاسخ به  Mjd
1 ماه قبل

فشارخون بالا میره

Ati
Ati
پاسخ به  Mjd
1 ماه قبل

بله منم در این حالت افت فشار دارم

Mjd
Mjd
3 ماه قبل

با سلام و درود به دوستان. لطفا اونایی که پانیک اتک رو تجربه کردند بگن که این علائمی که من بهش اشاره میکنم رو اونا هم تجربه کردن و آیا این علائم به همین موضوع مربوطه؟

من الان ۶ ماهه دارم این علائم رو با کمی تغییرات تجربه میکنم.

اوایل هر چند ماه با این حملات روبرو میشدم و خودمم نمیدونستم اصلا چی هستش و پانیک چیه. و رفته رفته حملات بیشتر و بیشتر شد تا اینکه به ماهی چند بار هم رسیده.

دوستان من بیشتر بعد از غذا خوردن و موقع شب این حالت بهم دست میداد، که یهوو بدنم خیس عرق میشد و نفسم تنگ و قلبم به تپش میوفتاد و بعد همون لحظه نیار به توالت و بیرون روی و بعد هم قطع شدن کامل اشتها و معده درد و رفلاکس شدید و خوابهای آشفته. و بیشتر هم شب‌ها این حالتو تجربه می‌کردم. و بعد یخ شدن انگشتان دست و پام و بی حسی و گنگی سرم و خشک شدن گلو.

(*پوستم قبل از اینکه این عارضه رو تجربه کنم، شدیدا به خارش میوفته. و بعد گرفتگی بینی‌ام یک لحظه باز میشه، و بعد یهوو داغ میکنم خیس عرق میشم حتی چندبار بمحض بیداری از خواب این حالت بهم دست داده.*) و بعد از این حالت که حدود چند دقیقه تا ۱۰ دقیقه طول میکشه، بدنم خیس عرق میشه و یه حالت دلشوره و اظطراب و فشار تو قفسه سینه و تپش قلب و احساس میکنم که در حاله مرگم.

ولی بعد از اتمام این حملات تا چند روز گویی علائم آنفولانزا رو احساس میکنم و بعد بی انرژی و بی رمق و تپش قلب و احساس فشار تو قفسه سینه دارم.

حالا مدتی است که ظهرها این حالت بهم دست میده و دیگه به قفسه‌ سینه‌ و معدم نمیزنه و بیشتر شکمم رو درگیر میکنه. و الان بعد از دو حمله اخیر تو شکمم احساس مور مور و حرکت حس میکنم. و اشتهام خیلی کم شده و وزنم کاهش یافته و احساس اظطراب و دلشوره دارم.

آیا شما هم این علائم رو تجربه کردید؟ بعد از حمله هفته‌ها تو شکمم احساس مور مور و صدا و نفخ میکنم.

مریم
مریم
پاسخ به  Mjd
1 ماه قبل

بله منم همیجور بودم

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  Mjd
1 ماه قبل

منم دقیقا علائم بالا رو دارم ولی احساس آنفولانزا نه. همین الانم دارم این علائم و از ترس اومدم تو گو‌شی تا ذهنم مشغول باشه

شقایق
شقایق
پاسخ به  شکوفه
25 روز قبل

دقیقا مث من

رضا
رضا
پاسخ به  Mjd
3 روز قبل

سلام
بله منم حدود۱۰روزاست این علائم رادارم دکترقلب رفتم گفت آنژیوکن
منم قبلش رفتم اسکن کردم رگهای قلبم مشکلی نداشت

کریمی
کریمی
3 ماه قبل

سلام
ممنون بابت توضیحات کاملتون
خدا خیرتون بده

دخترک دریا
دخترک دریا
3 ماه قبل

بچه ها پانیک درمان شدنی هست اصلا نگران نباشید و نترسید حتما برید پیش مشاور من خودمم یه مدت باهاش مشکل داشتم تا نهایت دوستم که تخصص داره کمکم کرد و الان نزدیک ۹ ماهه که ارامش دارم ربطی به سن هم نداره که دیدم یه نفر نوشته بود واسه بزرگسال هاست

علی
علی
پاسخ به  دخترک دریا
3 ماه قبل

میشه دوستت ما رو هم کمک کنه

فرشاد
فرشاد
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

سلام چ مشکلی داری

علی
علی
پاسخ به  دخترک دریا
2 ماه قبل

شما با دارو‌درمان شدی ؟

سارا
سارا
پاسخ به  دخترک دریا
1 ماه قبل

من صبح که از خواب بیدار میشم هرروز نه البته
گاهی اوقات چشمام یجوری میشه ی حالت خفگی بهم دست میده میخوام گریه کنم ی حس بدی بهم دست میده کلا دکتر رفتم چند مدل قرص داده بهترم ولی بعضی روزا همون حالات باز میاد سراغم

بهزاد صفری
بهزاد صفری
4 ماه قبل

ممنون از اطلاعات مفیدی که بیان کردید

الله یار.هرکه دوست داشت بامن صحبت کنه
الله یار.هرکه دوست داشت بامن صحبت کنه
4 ماه قبل

سلام.منم دچارترس شذیدشدم سه چهارساعت درخیابان نصفه شب راه رفتم دم صبح نگرانیم برطرف شد.دستم ورم کرده بوددارومیخوردم ازعوارض داروهم میترسیدم فکرمیکردم الان میمیرم.این آیاپانیکه؟

فرخی مجیدی
فرخی مجیدی
4 ماه قبل

من سال ۹۵ تاحالا به پانیک مبتلا هستم حملات سختی رو پشت سر گذاشتم تحت درمانم دیروز فاتحه خودم رو خوندم ۱۱۵ آمد نوار قلب گرفتن مشکلی نداشتم بعد از دوساعت خوب شدم واقعا بیماری ترسناکیه

علی
علی
پاسخ به  فرخی مجیدی
3 ماه قبل

درمانش به چه شیوه ایه؟؟؟

مسيح
مسيح
پاسخ به  فرخی مجیدی
3 ماه قبل

هم با دارو و هم یه روش جدید عالی هستش که مسیر عصبیه حملات رو تغییر میده و بشدت جواب میده ، اسمش تی اف تی هستش
من خودم روانشناسی خوندم ولی یکسال درگیرش بودم…
اگه کسی واقعا درگیر هست و آزار میبینه یه دایرکت اینستا به من پیام بده من کمکش کنم. masih_ashari

حذیفه
حذیفه
پاسخ به  مسيح
2 ماه قبل

سلام مه امی مریضی دارم

علی
علی
پاسخ به  فرخی مجیدی
2 ماه قبل

درمان نداره؟ایا پیگیر درمان بودین؟چه درمانی؟

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  فرخی مجیدی
1 ماه قبل

خیییلی منم هرشب همینجورم. واقعا بیشتر شب ها فکر میکنم میخوام بمیرم و میرم بیمارستان و میگن مشکلی نداری… خیلی وحشتناکه

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام من بارها دچار این حمله شدم و همیشه احساس ترس دارم و دلم میخواد خوب بشم پیش دکتر اعصاب و روان هم رفتم خوب نشدم

ثنا
ثنا
5 ماه قبل

اصلا جای نگرانی نیست با دارو درمان میشه فقط کافیه پیش روانپزشک برید، تازه بعدش کلی اتفاق خوب هم میفته که شاید کسی که این بیماری رو تجربه نکرده هیچ وقت نتونه اندازه ما از یک ذهن ارام و بی استرس لذت ببره، با امید به سلامتی مصرف و دوره ی درمان رو کامل کنید بعدش با ورزش متعادل از لحظه لحظه ی دیدن زیبایی های خلق شده دنیا لذت ببرید ، البته دیگه اون ادم قبلی نیستیم الان کلی تجربه داریم و پخته تر شدیم قطعا کیفیت زندگی بالاتر رفته

علی
علی
پاسخ به  ثنا
3 ماه قبل

واقعاااا خیلی باسوادانه گفتی، آفرین

الهام
الهام
پاسخ به  ثنا
3 ماه قبل

من پنیک دارم اس سیتالوپرام مصرف میکنم باید تا آخر عمر دارو بخورم یا موقته؟

مسيح
مسيح
پاسخ به  الهام
3 ماه قبل

حداقل ٨ تا ٩ ماه ادامه بده ، البته با مشورت و دستور پزشکتون

فائزه
فائزه
پاسخ به  الهام
2 ماه قبل

سلام به مدت ۲ سال یا حتی بیشتر این دارو رو مصرف میکردم الان به مدت ۲ ماه که دیگه نیاز به مصرف ندارم البته به صورت تدریجی و با نظرت کامل پزشکم .

هدیه
هدیه
پاسخ به  الهام
1 ماه قبل

سلام موقته من داشتم این بیماری رو خیلی شدید ولی یه دوره ۳ ماهه خوردم خوب شدم

حمید مقیمی
حمید مقیمی
پاسخ به  هدیه
2 روز قبل

میشه به داد منم برسی خواهش میکنم عزیزم

علی
علی
پاسخ به  ثنا
3 ماه قبل

خوشبحالت

علی
علی
پاسخ به  ثنا
2 ماه قبل

دارو‌میخوردم خوب بودم ولی کل زندگیم شده بود خواب همش خواب این خودشم یه بیماریه عین پانیک

محمد عاطفی نژاد
محمد عاطفی نژاد
5 ماه قبل

سلام آیادرحملات پانیک فشار خون هم بالا و پایین می‌شود

عباس قلی زاده
عباس قلی زاده
پاسخ به  محمد عاطفی نژاد
4 ماه قبل

عباس قلی زاده هستم بیش از۱۵سال داروی های ضدانقلاب مصرف می کنم

مسيح
مسيح
پاسخ به  محمد عاطفی نژاد
3 ماه قبل

بله بعضا تا مرز بیهوشی ممکنه افت فشار اتفاق بیوفته اما اصلا جای نگرانی نیست چون واقعا موقته و میشه کنترلش کرد ، من یکسال درگیرش بودم اما اوکی شدم

رضا
رضا
پاسخ به  محمد عاطفی نژاد
3 ماه قبل

آره هم فشارخون را بالا میبرد هم تپش قلب رو بالا میبرد و حدود ۱۰ دیق این شکلی هست بعد مصرف دارو میشه اینا تنظیم شد

جواد
جواد
پاسخ به  محمد عاطفی نژاد
2 ماه قبل

فشارخون من بالامیره بعدازحمله پانیک

ناشناس
ناشناس
5 ماه قبل

سلام دختر ۱۴ ساله منم اینطور شده با روان شناس و روان پزشک صحبت کردیم نمیتونه بره مدرسه ….

مجید
مجید
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

سلام
دختر ۱۶ ساله منم اینطوری میشه
هفت تا فوق تخصص بردم
آخرش پانیک گفتن
توی ده روزی که اینجوری شده
هر روز حمله داره با شدت خیلی بیشتر
هنگام حمله ضربان قلبش بالا میره ، حالت تهوع ، بدنش عین یه تیکه گوشت میشه ، هیچی نمیفهمه ، صدا میکنی جوابت رو نمیده
بعد بهتر شدن هم میگه ، من اصلا نمیدونستم که منو صدا میزنین و…

ح ح
ح ح
پاسخ به  مجید
22 روز قبل

حمله جن زدگی هست باید از بدنش خارج بشه
Hosseinhamid797@gmail.com
نیم ساعته تموم میشه کارش

یوسف
یوسف
پاسخ به  ح ح
12 روز قبل

بابا الکی نگین جن زدگی خرافاته

Tara
Tara
5 ماه قبل

سلام من تقریبا دو سه هفته هست این علایم دارم تو یه هفته دوبار بیهوش شدم بعدچن دقیقه بهوش. اومدم لطفاً بهم بگید چکار کنم البته ک قبلا اینجوری نبودم عزیزی رو تازه از دست دادم

اجیر
اجیر
پاسخ به  Tara
4 ماه قبل

سلام
پیش یک روانشناس حاذق برید درمان میشید

مسيح
مسيح
پاسخ به  Tara
3 ماه قبل

اصلا نگران نباشید ، کاملا قابل کنترله ، کافیه موقعیه که میفهمی داری دچار این وضعیت میشی ، روی دوتا زانو بشینی سرتو بیاری پایین بزاری بین زانوهات و دستاتو باز کنی ، با نفس عمیق بمون تو اون وضعیت تا ضربان و ترست کنترل بشه، اگه باز اطلاعات خواستی یه پیام بزار کمکت کنم

مجید حیدری
مجید حیدری
پاسخ به  مسيح
3 ماه قبل

سلام.احتیاج به کمک دارن

یاسین
یاسین
پاسخ به  مسيح
2 ماه قبل

نفست داره تنگ میشه باید چیکار کنیم

سحر
سحر
پاسخ به  مسيح
2 ماه قبل

سلام من ۱۵ ساله درگیر بیماری پانیکم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مسيح
1 ماه قبل

سلام دوست عزیز من موقع حملات پانیک بشدت قفسه ی سینم میسوزه سنگین میشم شما هم همین طور هستین؟

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

آره منم شدیدا قفسه سینم سنگین میشه انگار راه تنفسم داره بسته میشه

سیامک بهشتی
سیامک بهشتی
5 ماه قبل

سلام مادر من پانیک داره و این یه بیماری بسیار پیچیده ای هست که اگه دست کم بگیرید زندگی آدم رو کنسل می‌کنه از کار و ارتباط ساقط می‌کنه متاسفانه این بیماری در اوایل سالخوردگی بوجود میاد زمانی که افراد خودشون رو آگاه کامل و واقف به هر موضوعی میدونن و مثل یه بچه که هیچ حرفی رو قبول نمیکنن ولی من خودم با مسئله ای درگیر هستم که به هر کی میگم باور نمیکنه و فکر میکنن من قاطی کردم یا متوهم شدم البته این قضیه اگه یکی هم سابقه اعتیاد هم داشته باشه دیگه واویلا هیچ قبول نمیکنن چون میگن تو سلامت عقل نداری من خودم اسم این شرایط رو ارتباط با دنیای نادیدنی ها گذاشتم هر چند که خودم کاملن در ارتباط ذهنی و کلامی هستم و هرکس هم سوالی داشته باشه درخدمتش هستم و اگه کسی هم در این شرایط هست با من ارتباط بگیره تا شاید بتونیم بهمدیگه کمک کنیم یا بمن کمک بکنه با تشکر من از تبریز هستم

ابی
ابی
پاسخ به  سیامک بهشتی
5 ماه قبل

سلام به من میتونم کمک کنید

عباس قلی زاده
عباس قلی زاده
پاسخ به  سیامک بهشتی
4 ماه قبل

سلام من هم این بیماری را دارم چگونه می‌توانم باشما مستقیم صحبت کنم

Sami
Sami
پاسخ به  سیامک بهشتی
4 ماه قبل

سلام به نظرتون هیپنوتیزم و ارتباط با گذشته و آشتی کردن با دوران کودکی میتونه تاثیر گذار باشه در روند بهبود؟ تبریز کسی رو میشناسین اینکارو انجام بده

کژین
کژین
پاسخ به  سیامک بهشتی
4 ماه قبل

سلام

پوران دلیلی
پوران دلیلی
پاسخ به  سیامک بهشتی
3 ماه قبل

سلام منم دچار این بیماری هستم بدنم گاهی اوقات گر می گیره خستگی بی اشتهای کوفتگی دست وپا پیش دکتر مغزو اعصاب رفتم خوب نشدم اعصاب وروان رفتم الان قرص الانزاپین واسنترا می خورم تو رو خدا بهم کمک کن .

سینا
سینا
پاسخ به  پوران دلیلی
2 ماه قبل

داروهای خوبی داده عالیه

شجاع دل
شجاع دل
7 ماه قبل

و اینکه اسفند با دارو های ضد افسردگی ssri تداخل داره و باید فاصله بدید دو هفته قبل و بعد از ssri

شجاع دل
شجاع دل
7 ماه قبل

گفت یه پیامبری از ترسو بودن مردمش ناراحت بود خدا گفت اسفند بخورید بابا …
مقدارش ۴ تا ۵ گرم در روز هست و باید با آب قورت بدید و یک سال باید ادامه بدید…
و این که همراهش خوراکی های سرد و تر مثل خیار و … بخورید چون اسفند طبعش گرم و خشک هست
در ضمن اسفند رو نباید جویده بشه چون ۴ گرم عصاره درمیاد ازش که خیلی زیاده اگه تو ویکی پدیا بخونید میبینید که فشار خون و تپش قلب میده چون MAOI درش وجود داره

ندا خانی
ندا خانی
8 ماه قبل

من در بعضی مواقع بعد شنیدن خبر بد
یا اتفاق بد همه ی این حالات رو تجربه میکنم لرزشش شدید وگر گرفتگی وحالت تهوع…. میگیرم
میخواستم بدونم اینم از حملات پانیک هستش

مسيح
مسيح
پاسخ به  ندا خانی
3 ماه قبل

بله ممکنه حملات پانیک باشه ، نگران نباشد با یه مشاور خوب درمیون بزارید

سینا
سینا
پاسخ به  ندا خانی
2 ماه قبل

همش از پانیک هست

سارا
سارا
پاسخ به  ندا خانی
1 ماه قبل

منم دقیقا از روزی که ی خبر بدی بهم دادن یهو عرق سرد کردم و از اونموقع حالتایی مثل مردن بهم دست میده دکترم رفتم دارو هم میخورم ولی خوب خوب نشدم

Moh
Moh
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید یه مشکل دارم نمیدونم از چیه من چند روز حالم خوبه بعد یدفعه سردرد و خستگی و ضعف احساس سرگیجه و گرما بعد یدفعه دست و پاهام سرد میشه درضمن کلا معده و روده هام بهم میریزه درد ناف که به کمر میزنه ترش کردن کلا هیچ حس و حال ندارم

محمد علی
محمد علی
11 ماه قبل

باسلام،شخصی که دچار حملات مداوم پانیک و افسردگی شدید بوده و الان تحت نظر پزشک متخصص دارو مصرف میکنه، تا کی باید به مصرف پاروکستین و ایمی پرامین و کلردیازپوکساید ادامه بده. درکل طول درمان چقدر طول می کشه

مینا
مینا
پاسخ به  محمد علی
19 روز قبل

وقت بخیر
دختر۱۸ساله منم چن ماهی هست که دچارحملات پانیک شده متاسفانه بااینکه اس سیتالوپرام ایمی پرامین وآلپرازولام میخوره پریشب دچارپانیک شد
تایکساعت خیلی چیزارویادش نمیومدبدنش میلرزیدوگریه میکردبعدهم دستاش بشکل غیرارادی پرش داشت نمیدونم خوب میشه یانه خیلی نگرانم

Mahan
Mahan
1 سال قبل

درمان قطعی پانیک = نوروفیدبک
با ۴۰ جلسه کامل درمان میشید
همرا با حذف کامل مصرف کافئین و بقیه محرک های عصبی مثه سیگار و مواد مخدر
درمان های دارویی بسیار طولانی و تهاجمی هستن

علی
علی
پاسخ به  Mahan
3 ماه قبل

سلام آغا لطفا کمکم کنین

مسيح
مسيح
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

بهم دایرکت بده تو اینستا کمکت کنم masih_ashari

یوسف
یوسف
پاسخ به  Mahan
12 روز قبل

مردم رو گمراه نکن باید پیش متخصص مغز واعصاب بری

زهرا
زهرا
1 سال قبل

باسلام اگر شخصی در اتر استفاده ازماده مخدر گل دچار پانیک شدید شده‌است وحاضر به ترک آن نیست قابل درمان است؟ باتشکر از پاسخگویی شما

سعیدرضایی
سعیدرضایی
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

من یه بار چندکام گل کشیدم ضربان قلبم به ۱۸۰رسید بدجوراسترسوترس کشیدم بعددوماه پانیک گرفتم الان باید چیکارکنم

مریم
مریم
پاسخ به  سعیدرضایی
5 ماه قبل

من یکبار شیشه کشیدم دچار پانیک شدم یکسال است دارو مصرف میکنم ایا درمان میشم

مسيح
مسيح
پاسخ به  سعیدرضایی
3 ماه قبل

قابل درمان هستش نگران نباشید… پیام بزارید کمکتون کنم، من هم درگیر بودم یکسال

Mjd
Mjd
پاسخ به  مسيح
3 ماه قبل

سلام. میشه راهنمایی بفرمایید؟ باید به کدوم متخصص مراجعه کنیم و یا آیا دارویی هست که حملات رو مهار کنه.

فاهم
فاهم
پاسخ به  مسيح
1 ماه قبل

لطفاکمک کنید

اسکندری
اسکندری
1 سال قبل

رابطه سوزن سوزن شدن بدن با پانیک و درمان موثر ان چیست؟

اسکندری
اسکندری
1 سال قبل

ایا داروهای ضد پانیک می تواند باعث سوزنی شدن بدن شود و یا سوزن سوزن شدن بدن خود از علائم پانیک است؟

مسيح
مسيح
پاسخ به  اسکندری
3 ماه قبل

از علائم خود پانیک هستش ، یه جور افت فشاره

محیا
محیا
پاسخ به  مسيح
2 ماه قبل

سلام روز بخیر من پانیک دارم تازه شروع شده تقریبا ۴ ماهه اما کلا ۲ بار حمله داشتم تل ی مدتیم خوب بودم کامل دکتر برام فلوکستین و کلروپیرامین نوشت ، میترسیدم قرصامو شروع کنم بعد اینکه شروع کردم شب کلروپیرامینو خوردم شب یهو بیدار شدم از خاب و حمله بهم دست داد ممکنه ازبن قرص باشه حمله م چون من حالم خوب بود شروع کردم ک بدتر نشه و کاملا درمان شم

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  محیا
28 روز قبل

بله،امکان داره حمله عصبی از عوارض دارو باشه،بنظر بنده کسایی که قرص بهشون نمیسازه بجای قرص ورزش رو شروع کنند ولی اصلا نگران نباشید سعی کنید آب بیشتر بنوشید،در صورت توان ورزش رو شروع کنید،انشالله بهتر میشین

آخرین ویرایش 28 روز قبل توسط ابوالفضل
دکمه بازگشت به بالا