واکسن کرونا در اطفال و بایدهای و نبایدهای آن

درباره فواید و اثرات واکسن کرونا در اطفال بیشتر بدانید

هر آن چه که باید در مورد واکسن زدن به کودکان بدانید

اگر چه ویروس کووید-۱۹ در کودکان گاهی اوقات به صورت خفیف‌تر از بزرگسالان دیده می‌شود اما برخی از کودکان مبتلا به ویروس کرونا ممکن است دچار عفونت‌های شدید ریه شوند. این عفونت‌های شدید ریوی ممکن است به اندازه‌ای باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان را برای آنان به وجود بیاورند. توجه به این نکته از آنجایی اهیمت پیدا می‌کند که نوع دلتا از سایر انواع ویروس کرونا مسری‌تر است. در ادامه با فواید و اثرات واکسن کرونا در اطفال بیشتر آشنا می شویم.

بنابراین واکسن‌های فعلی هنوز هم در پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید ناشی از نوع دلتای ویروس موثر هستند. علاوه بر این در کودکان ممکن است عوارضی مانند سندرم التهابی چند سیستمی به وجود بیاید که امکان نیاز به مراقبت‌های ویژه در کودکان را پدید آورده یا با ایجاد علائم طولانی مدت بر سلامتی آنان تاثیر بگذارد.

اگر چه کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر به ویروس کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند اما کودکان قادرند:

  • به ویروس ایجاد کننده کرونا مبتلا شوند.
  • از ویروس COVID-19 بیمار شوند.
  • ویروس COVID-19 را به دیگران منتقل کنند.

بنابراین (CDC) توصیه می‌کند که تمامی افراد ۱۲ سال و بالاتر برای کمک به حفاظت بر علیه ویروس کرونا، واکسن کرونا را دریافت نمایند.

واکسن کرونا برای کودکان

موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بین کودکان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در این مورد واریانت دلتا نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. از طرفی به دنبال کاهش انتقال ویروس با واکسینه شدن، احتمال جهش ویروس به انواع جدیدی که ممکن است حتی خطرناک‌تر باشند نیز کاهش یافته است. با این حال، این ویروس می‌تواند به‌راحتی بین کودکان واکسینه نشده و بزرگسالان منتقل شود و تغییرات جدیدی را در نوع ویروسی ایجاد کند.

واکسیناسیون گسترده ابزاری گسترده برای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس COVID-19 و پایان دادن به این همه گیری است. بدین منظور سازمان غذا و دارو (FDA) به‌تازگی اجازه استفاده از واکسن فایزر-بیوتک را برای کودکان بالای ۱۱ ساله صادر کرد. البته کمیته‌های مشورتی ایمن سازی جلساتی را در این باره تشکیل خواهند داد.

واکسن کرونا در کودکان

افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند می‌توانند فعالیت‌های قبلی خود را از سر گیرند. واکسن کرونا در اطفال می‌تواند از کودک شما در برابر ابتلا به COVID-19 محافظت کند. بنابراین یکی از مزایای واکسن کرونا در اطفال این است که کودکان می‌توانند در مدرسه و فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند شرکت داشته باشند.

اطلاعات اولیه حاکی از این است که واکسن‌ها قادرند به جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر COVID-19 به دیگران کمک کنند. از طرفی حتی در صورت ابتلای به کووید-۱۹ احتمال شدت یافتن این بیماری در بدن آنها کاهش می‌یابد که این خود مانع از مختل شدن حضور در مدرسه و سایر فعالیت‌های مشارکتی آنان می‌شود. به‌عبارتی با واکسینه کردن خود و فرزندان ۱۲ سال به بالا در برابر کرونا می‌توانید به محافظت از کل خانواده خود کمک کنید.

تحقیقات اولیه همچنین نشان می‌دهد که واکسن کرونا در اطفال، ۹۶ درصد در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ ناشی از سویه دلتا، رایج‌ترین نوع کووید-۱۹ در حال حاضر ایالات متحده، مؤثر بوده است.

اطلاعات کلی واکسن کرونا در اطفال

از شناخته شده‌ترین عوارض واکسن کرونا فایزر و مدرنا می‌توان به ابتلا پریکاردیت و میوکاردیت اشاره کرد. میوکاردیت التهاب عضله قلب بوده، در حالی که پریکاردیت التهاب پوشش بیرونی قلب است. در مورد واکسن کرونا در اطفال و کودکان بالای ۱۲ سال این مورد بیشتر پس از دریافت دوز دوم و به فاصله چند روز بعد از تزریق گزارش شده است. اما تعداد موارد گزارش شده نادر هستند و مزایای شناخته شده و بالقوه واکسیناسیون کرونا بر خطرات شناخته شده احتمالی از جمله میوکاردیت یا پریکاردیت بیشتر است. علائمی که باید مراقب آنها بود عبارت‌اند از:

اگر شما یا فرزندتان هر یک از این علائم را ظرف یک هفته پس از دریافت واکسن کرونا احساس کردید، بایستی به دنبال مراقبت‌های بهداشتی بهداشتی باشید. شما می‌توانید با مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی بعد از واکسن کرونا در اطفال از خدمات دکتر آنلاین کودکان پذیرش ۲۴ استفاده نمایید.

مزایای واکسن کرونا برای نوجوانان

  • واکسن‌های کرونا ایمن و مؤثر هستند.
  • واکسن‌های کووید-۱۹ تحت شدیدترین نظارت‌های ایمنی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که این شامل مطالعات روی نوجوانان نیز می‌شود.
  • نوجوانان ۳ هفته پس از تزریق اولین دوز واکسن فایزر باید نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کنند.
  • دوز تزریقی واکسن کرونا در کودکان و نوجوانان به همان اندازه بزرگسالان است. هیچ الزامی برای وزن بیمار برای واکسیناسیون کووید-۱۹ وجود ندارد و دوز واکسن کرونا بسته به وزن بیمار متفاوت نیست.
  • احتمال ابتلای کودکان به کرونا از طریق تزریق واکسن کرونا در اطفال و نوجوانان وجود ندارد.

عوارض جانبی احتمالی واکسن کرونا در کودکان

کودک شما ممکن است برخی از عوارض جانبی را تجربه کند که این عوارض به دلیل واکنش محافظتی بدن او نسبت به عوامل خارجی است.

برخی از عوارض جانبی احتمالی در بازو یا محل تزریق شامل درد، قرمزی و ورم است.

اما برخی دیگر از مواردی که ممکن است در سایر نقاط بدن او احساس شوند عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع

همانند بزرگسالان، کودکان نیز ممکن است به عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا در کودکان مبتلا شوند که معمولاً ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد. این عوارض جانبی ممکن است بر توانایی کودک شما برای انجام فعالیت‌های روزانه او تأثیر بگذارند، اما بایستی طی چند روز از بین بروند. برخی از افراد هیچ گونه عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند. تعداد بیشتری از نوجوانان این عوارض جانبی را به جز درد محل تزریق، پس از دوز دوم واکسن گزارش کردند.

پس از تزریق واکسن کرونا به کودک، به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تحت نظر قرار می‌گیرد تا از لحاظ واکنش‌های آلرژیک نیاز به درمان مورد بررسی قرار گیرد.

از پزشک یا تکنسین فرزندتان در مورد استفاده از مسکن‌های غیر آسپرینی و سایر اقداماتی که می‌توانید در خانه برای آرامش کودک خود انجام دهید، راهنمایی بخواهید. بهتر است قبل از واکسیناسیون به منظور جلوگیری از عوارض جانبی مسکن مصرف نشود.

تاثیر واکسن کرونا بر روی قاعدگی

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن کرونا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات باروری شود، یافت نشده است. تعداد کمی از زنان گزارش کرده‌اند که پس از دریافت واکسن کرونا دچار تغییرات موقت قاعدگی شده‌اند. البته در این میان یک مطالعه کوچک همچنین نشان داده که برخی از زنان پس از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ تغییرات موقت قاعدگی را تجربه کرده‌اند. اینکه آیا تزریق واکسن کرونا یا ابتلا به ویروس آن می‌تواند به ایجاد این تغییرات دامن بزند، مشخص نشده است. برای اظهار نظر قطعی در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به خاطر داشته باشید که مواردی زیادی وجود دارند که می‌توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند، از جمله عفونت، استرس، مشکلات خواب و تغییر در رژیم غذایی یا ورزش.

جدول زمانی واکسن کرونا و سایر واکسن‌ها

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است آیا واکسن زدن به کودکان با تزریق واکسن کرونا تداخل ایجاد می‌کند یا خیر؟ پیش از این به دلیل ساختار جدید واکسن‌های کرونا، توصیه سازمان بهداشت جهانی بر این بود که دو هفته قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا در اطفال، واکسن دیگری دریافت نشود. اما به تازگی سازمان بهداشت جهانی با جمع آوری داده‌های آماری جدید در ماه‌های اخیر توصیه خود را تغییر داده است. بنابراین واکسن کووید-۱۹ را می‌توان به صورت همان زمان با سایر واکسن ها تزریق کرد.

لیست واکسن‌های کودکان

برنامه واکسیناسیون کودکان که منطبق بر دستور العمل سازمان بهداشت جهانی و سیاست‌های بهداشتی کشور است به شرح زیر می‌باشد:

بدو تولد: ب ث ژ، هپاتیت ب، فلج اطفال خوراکی

۲ ماهگی: پنج‌گانه، فلج اطفال خوراکی

۴ ماهگی: پنج‌گانه، فلج اطفال خوراکی و تزریقی

۶ ماهگی: پنج‌گانه، فلج اطفال خوراکی

۱۲ ماهگی: MMR

۱۸ ماهگی: MMR، سه‌گانه، فلج اطفال خوراکی

۶ سالگی: سه‌گانه، فلج اطفال خوراکی

  • واکسن ب ث ژ: باکتری زنده ضعیف شده سل ریوی است که در هنگام تولد در بازوی نوزاد تزریق می‌شود.
  • واکسن فلج اطفال: واکسیناسیون بر علیه ویروس فلج اطفال به دو صورت قطره خوراکی و تزریقی صورت می‌گیرد. قطره خوراکی از نوع ویروس زنده ضعیف شده و واکسن تزریقی از نوع ویروس کشته شده می‌باشد.
  • واکسن هپاتیت: واکسن ویروس هپاتیت ب از نوع کونژوگه می‌باشد که بر علیه یکی از پروتئین‌های سطحی این ویروس ایمنی ایجاد می‌گردد.
  • واکسن سه‌گانه: این واکسن ترکیبی از سه عامل باکتریایی کزاز، دیفتری و سیاه سرفه می‌باشد. سم استخراج شده از دو نوع باکتریایی کزاز و دیفتری و باکتری کشته شده سیاه سرفه در این واکسن استفاده شده است.
  • واکسن پنج‌گانه: این واکسن که با نام پنتاوالان هم شناخته می‌شود ترکیبی از عوامل موجود در واکسن سه‌گانه با دو عامل ویروسی هپاتیت ب و هموفیلوس آنفولانزا است.
  • واکسن MMR: این واکسن ترکیبی از سه عامل ویروسی سرخک، سرخچه و اوریون می‌باشد.

عوارض واکسن زدن به کودکان

برخی از والدین ممکن است از واکسینه کردن کودک خود تردید داشته باشند. از جمله نگرانی‌های والدین نسبت به این موضوع می‌توان به داشتن واکنش‌های آلرژیک جدی و یا ابتلای به خود عوامل موجود در واکسن اشاره کرد.

اما بهتر است بدانید که اجزای موجود در واکسن از عوامل باکتریایی و ویروسی کشته شده یا ضعیف شده ساخته شده و یا حتی در مواردی تنها از بخش‌هایی از آنها استفاده گردیده است. بنابراین ابتلای جدی کودک به این عوامل بعید به نظر می‌رسد. ایمن سازی یکی از بهترین روش‌های محافظتی در برابر بیماری‌های واگیردار است.

عوارض واکسن کرونا در کودکان

همانند دریافت هر نوع واکسن دیگر، واکسن زدن به کودکان می‌تواند عوارضی را با خود در پی داشته باشد. بهتر است نسبت به هر یک از این عوارض اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

  • ورم غدد لنفاوی بازو که ممکن است به دنبال تزریق واکسن‌هایی مانند ب ث ژ دیده شود.
  • درد و قرمزی در ناحیه تزریق
  • سردرد خفیف
  • احساس ناراحتی و بی قراری

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برخی مشکلات موقت در کودکان مانند سرماخوردگی، اسهال و سوءتغذیه منعی برای واکسن زدن کودکان ندارند.

تنها در صورتی که کودکان مبتلا به اختلالات و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، ضایعات مغزی پیشرونده، تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی و انواع سرطان‌ها باشند، بایستی برنامه واکسیناسیون آنها با دستور پزشک مربوطه صورت بگیرد.

جدول مقایسه واکسن‌های کرونا

در ابتدا باید به شما بگوییم، زمانی که نوبت واکسیناسیون شما فرا رسید بدون هیچ معطلی این کار را انجام دهید. همه انواع واکسن‌های کرونا می‌توانند شما را در برابر ابتلای به نوع شدید ویروس محافظت کنند. اما اگر بخواهیم به صورت اجمالی نگاهی مقایسه‌ای به انواع واکسن‌های کرونا بیندازیم بایستی به موارد زیر اشاره کنیم:

میزان اثر‌بخشی

میزان اثر‌بخشی چهار نوع واکسن کرونا در برابر این ویروس در آزمایشات بالینی حاکی از این است که:

  • واکسن فایزر: میزان اثر‌بخشی ۹۵ درصد
  • واکسن مدرنا: میزان اثر‌بخشی ۱/۹۴ درصد
  • واکسن آسترزنکا: میزان اثر‌بخشی ۷۰ درصد
  • واکسن سینوفارم: میزان اثر‌بخشی ۷۹ درصد

شایع‌ترین عوارض جانبی

  • واکسن فایزر: خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی
  • واکسن مدرنا: خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی
  • واکسن آسترزنکا: خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی
  • واکسن سینوفارم: تب، درد، قرمزی در محل تزریق

تعداد دوز

  • واکسن فایزر: دو دوز واکسن به فاصله ۲۱ روز
  • واکسن مدرنا: دو دوز واکسن به فاصله ۲۸ روز
  • واکسن آسترزنکا: دو دوز واکسن با فاصله ۴ تا ۱۲ هفته
  • واکسن سینوفارم: دو دوز واکسن به فاصله ۲۱ روز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که واکسن‌های کرونا ممکن است ایمنی کاملی را از افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ناشی از بیماری‌های HIV، افراد تحت مصرف داروهای خاص و نقص سیستم ایمنی نداشته باشند. در این میان ممکن است نیاز به انجام اقدامات احتیاطی ویژه‌ای وجود داشته باشد. بنابراین در صورتی که فرزند شما مبتلا به شرایط خاصی است بهتر است این موضوع را با تکنسین یا متخصص اطفال در میان بگذارید.

مشاوره آنلاین با متخصص اطفال و کودکان

شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی در مورد واکسن کرونا در اطفال از خدمات دکتر آنلاین کودکان پذیرش ۲۴ برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر استفاده کنید.

۳/۵ (۱ نظر)

منبع
kidshealth.orgwww.nationaljewish.orgwww.hopkinsmedicine.orgwww.mayoclinic.orgwww.cdc.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا