تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

انواع تغییر رنگ ادرار و راهکار اصلی درمان این عارضه

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

ادرار شامل آب اضافی و مواد زائد است که کلیه‌ها از خون تصفیه می‌کنند. بسته به نسبت آب به مواد زائد، رنگ طبیعی ادرار می‌تواند از زرد کم رنگ تا کهربایی (طلایی) تیره متغیر باشد. معمولا در شرایط کم آبی (دهیدراته) رنگ ادرار به کهربایی تیره متمایل می‌شود. دقت کنید که همیشه باید ظاهر ادرار شفاف باشد. اگر برای چند روز حالت کدر یا ابری پیدا کرد، می‌توانید به وجود عفونت کلیه یا مجاری ادراری شک کنید.

جالب است بدانید که رنگدانه‌ها و سایر ترکیبات موجود در برخی از غذاها و داروها، می‌توانند رنگ ادرار شما را از زرد به رنگ دیگری تغییر دهند. به عنوان مثال، چغندر، انواع توت‌ها و لوبیا فاوا از جمله غذاهایی هستند که بیشترین تأثیر را روی تغییر رنگ طبیعی ادرار دارند. علاوه بر این، مصرف بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی نیز ممکن است به‌عنوان عارضه جانبی باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز، زرد یا آبی مایل به سبز شود!

از نظر پزشکان، همیشه هم تغییر رنگ ادرار دلایل ساده‌ای ندارد. گاهی رنگ غیر معمول ادرار می‌تواند نشانه ابتلا به یک بیماری باشد. به عنوان مثال، اغلب مشاهده ادرار قرمز تیره یا قهوه‌ای مشخصه شناسایی اختلال پورفیری (یک اختلال نادر و ارثی گلبول‌های قرمز خون) است.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که اگر رنگ ادرار شما غیر طبیعی است و نمی‌توانید علت آن را مشخص کنید حتما با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. در برخی موارد، تغییر رنگ ادرار ناشی از شرایط پزشکی جدی است که نیاز به درمان فوری دارند. در این مطلب همراه با تصاویر رنگ ادرار، به جزئیات کامل این مشکل اشاره خواهیم کرد.

علائم تغییر رنگ ادرار

معمولا رنگ طبیعی ادرار یا رنگ ادرار زرد، بسته به مقدار آبی که می‌نوشید متفاوت است. خوردن مایعات کمک می‌کند تا رنگدانه‌های زرد رنگ (اوروکروم) موجود در ادرار رقیق شوند. بنابراین هر چه بیشتر بنوشید، ادرار شما روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد. وقتی کمتر مایعات می‌نوشید، غلظت ادرار بیشتر و رنگ آن تیره‌تر می‌شود. کم آبی شدید می‌تواند ادرار را به رنگ کهربایی تیره یا حتی قهوه‌ای روشن تغییر دهد.

علائم تغییر رنگ ادرار

 

بنابراین در پاسخ به سوال ادرار بی‌رنگ و شفاف نشانه چیست؟ می‌توان گفت که نشانه مصرف کافی یا بیش‌ازحد آب در روز است. اما ممکن است صبح یک روز عادی از خواب بیدار شده و متوجه شوید که ادرار شما قرمز، قهوه‌ای تیره، سیاه، آبی یا حتی سبز شده است. مطمئنا باعث نگرانی شما خواهد شد. در ادامه به دلایل رایج آن اشاره خواهیم کرد.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

تغییر رنگ ادرار اغلب به دلیل مصرف داروها، برخی غذاها یا رنگ‌های غذایی ایجاد می‌شود. اگرچه در برخی موارد، تغییرات در رنگ ادرار می‌تواند ناشی از یک آسیب، عفونت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات سلامتی خاص باشد که شما تا الان از آن بی‌اطلاع بوده‌اید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم در هنگام تغییر رنگ ادرار بی‌دلیل نگران نشوید و ابتدا با پزشک عمومی یا پزشک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

علت تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

ادرار قرمز نشانه چیست؟ برخلاف ظاهر نگران‌کننده‌اش، همیشه مشاهده ادرار قرمز رنگ جدی نیست. زیرا تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • وجود خون در ادرار. معمولا عواملی که می‌توانند باعث مشاهده خون در ادرار (هماچوری) شوند عبارتند از عفونت‌های دستگاه ادراری، بزرگ شدن پروستات، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، کیست‌های کلیه، دویدن طولانی‌مدت و آسیب شدید عضلانی، سنگ کلیه یا مثانه و مسمومیت ناشی از سرب یا جیوه.
  • مصرف خوراکی‌های خاص. چغندر، شاه توت و ریواس می‌توانند رنگ ادرار را به قرمز یا صورتی تغییر دهند. بنابراین نمی‌توان تغییر رنگ ادرار با مواد غذایی را نادیده گرفت.
  • استفاده از داروها. به عنوان مثال، ریفامپین آنتی بیوتیکی است که اغلب برای درمان سل استفاده می‌شود و می‌‎تواند رنگ زرد ادرار را به رنگ نارنجی متمایل به قرمز درآورد. در مورد تغییر رنگ ادرار با فنازوپیریدین، دارویی که ناراحتی دستگاه ادراری را تسکین می‎دهد و مشاهده رنگ غیر طبیعی ادرار پس از مصرف ملین‌های حاوی سنا نیز جای بحث نیست.

تغییر رنگ ادرار به قرمز

در پاسخ به سوال ادرار قرمز در زنان نشانه چیست؟ می‌توان گفت که علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، ممکن است خانم‌ها در دوران قاعدگی چنین شرایطی را تجربه کنند. در واقع خروج همزمان خون قاعدگی و ادرار و ترکیب آن‌ها ممکن است باعث بروز این مسئله شود. به همین دلیل، بهتر است برای آزمایش نمونه ادرار، در دوران قاعدگی اقدام نکنید!

علت تغییر رنگ ادرار به نارنجی

رنگ ادرار نارنجی نشانه چیست؟ رنگ نارنجی ادرار می‌تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  • مصرف داروهای خاص. معمولا داروهای ضد التهابی سولفاسالازین و فنازوپیریدین، برخی از ملین‌ها و داروهای شیمی‌درمانی خاص می‌توانند ادرار را نارنجی کنند. در واقع در بعضی از افراد، فنازوپیریدین باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز و در برخی باعث تغییر رنگ به نارنجی می‌شود.
  • وجود مشکلات پزشکی. در برخی موارد، ادرار نارنجی رنگ می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در کبد یا مجرای صفراوی شما باشد، به‌خصوص اگر همزمان مدفوع روشنی نیز داشته باشید. اگر برای بیماری کبدی تحت درمان هستید، با پزشک خود در مورد تغییرات رنگ ادرار خود صحبت کنید. کم آبی یا دهیدراته بودن بدن نیز می‌تواند ادرار شما را نارنجی نشان دهد.

علت تغییر رنگ ادرار به نارنجی

علت تغییر رنگ ادرار به سبز یا آبی

مشاهده رنگ غیر طبیعی ادرار به‌ صورت آبی یا سبز، می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • مصرف رنگ‌های غذایی. برخی از مواد موجود در غذاها می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرار به فسفری شوند. از طرفی، رنگ‌هایی که برای برخی از آزمایشات به‌منظور بررسی عملکرد کلیه و مثانه استفاده می‌شوند نیز می‌توانند ادرار را آبی رنگ کنند.
  • مصرف برخی از داروها. تعدادی از داروها مانند تریپتیلین، ایندومتاسین و پروپوفول ادرار آبی یا سبز تولید می‌کنند.
  • ابتلا به بیماری‌ها. شرایط پزشکی هیپرکلسمی خوش‌خیم خانوادگی، یک اختلال ارثی نادر است که گاهی اوقات سندرم پوشک آبی نیز نامیده می‌شود. زیرا کودکان مبتلا به این اختلال اغلب ادرار آبی رنگ دارند. گاهی اوقات ادرار سبز در هنگام عفونت‌های مجاری ادراری ناشی از باکتری سودوموناس ایجاد می‌شود.

تغییررنگ ادرار به سبز

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره و سیاه

جالب است بدانید که ادرار قهوه‌ای می‌تواند ناشی از:

  • خوردن بعضی از مواد غذایی. خوردن مقدار زیادی لوبیا فاوا، ریواس یا آلوئه ورا می‌تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره شود.
  • استفاده از بعضی داروها. داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و پریماکین، آنتی بیوتیک‌های مترونیدازول و نیتروفورانتوئین (فورادانتین)، ملین‌های حاوی کاکارا یا سنا و متوکاربامول (داروی ویژه شل‌کننده عضلانی) می‌توانند ادرار را به رنگ تیره درآورند. مطمئنا پزشک در مورد تغییر رنگ ادرار با قرص مترونیدازول یا تغییر رنگ ادرار با فلوکونازول (داروی ضد قارچ) به شما تذکر خواهد داد. فورازولیدون یک نوع آنتی بیوتیک گوارشی است که مصرف مداوم آن ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار یا مدفوع به قهوه‌ای شود. در مورد علت مصرف فورازولیدون و تغییر رنگ ادرار، می‌توانید با یک داروساز مشورت کنید.
  • وجود شرایط پزشکی خاص. برخی از اختلالات کبد و کلیه و برخی عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند ادرار را قهوه‌ای تیره کنند. معمولا علت تغییر رنگ ادرار و سوزش در مردان همین مشکلات هستند.
  • ورزش شدید و ناگهانی. آسیب عضلانی ناشی از ورزش شدید می‌تواند منجر به آسیب مجاری ادراری و کلیه‌ها شود و احتمالا با ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تیره مواجه شوید.

 

علت تغییر رنگ ادرار بعد از خوردن مولتی ویتامین

ممکن است با شروع مصرف مولتی ویتامین‌ها متوجه تغییر رنگ ادرار خود به کهربایی یا طلایی روشن شوید. این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا جذب گوارشی ویتامین‌های B و کاروتن باعث این مسئله می‌شود. بنابراین، مصرف میزان توصیه شده ویتامین‌ها هیچ ضرری ندارد. البته می‌توانید با افزایش مصرف آب، مانع از تغییر رنگ بیش‌ازحد ادرار شوید.

 

علت تغییر رنگ ادرار در کودکان

معمولا علت تغییر رنگ ادرار در کودکان، عفونت ادراری است که در شرایط حاد به‌صورت ادرار صورتی و بدبو خود را نشان می‌دهد. اگر در پوشک نوزاد خود به وجود لکه‌های نارنجی رنگ شک کردید، احتمالا به دلیل کم آبی بدن است. درصورتی‌که با افزایش مصرف آب جوش و شیر مادر باز هم این مشکل رفع نشد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ ادرار در کرونا

یکی از عوارض جدی که این ویروس برای بدن دارد، بروز مشکلات کلیوی است. به حدی که گاهی نیاز به انجام دیالیز است. از علائم شایع اختلال در فیلتراسیون کلیه در اثر ابتلا به کووید-۱۹ می‌توان به کاهش حجم ادرار، صورتی یا قرمز شدن ادرار به دلیل وجود خون، ادرار کدر و کف آلود و افزایش یا کاهش فشار خون اشاره کرد. در واقع ویروس با ایجاد اختلال در روند انعقاد خون، باعث بروز عوارض کلیوی و تغییر رنگ ادرار می‌شود.

در اوایل همه‌گیری ویروس کرونا مصرف داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین توسط مجامع پزشکی مختلف تایید شده بود. درحالی‌که یکی از عوارض بارز آن تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره است.

با انواع تغییر رنگ ادرار بیشتر آشنا شوید

بنابراین ادرار ممکن است به دلایل مختلف به صورتی، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای یا حتی سیاه تغییر رنگ دهد. گاهی به دلیل تجمع ادرار قرمز رنگ در مثانه و لیز شدن گلبول‌های قرمز، به صورت ادرار قهوه‌ای خارج می‌شود. به همین دلیل است که انجام آزمایش خون می‌تواند علت اصلی تغییر رنگ را دقیق‌تر نشان دهد. مدت زمان درگیری و شدت رنگ در هرکدام از انواع تغییر رنگ ادرار متغیر است.

گاهی نیز ادرار زرد رنگ است، اما به جای یک ظاهر شفاف، به‌صورت کدر و ابری دیده می‌شود. انگار ذرات ریز خاصی در مایع آن معلق هستند. معمولا عفونت‌های دستگاه ادراری و سنگ کلیه می‌توانند باعث کدر شدن ادرار شوند. در واقع این ذرات معلق همان بقایای باکتری‌ها و دیواره پوششی مجاری ادرار هستند.

فاکتورهای خطر موثر بر تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادراری که در نتیجه مصرف غذا یا داروی خاص نیست، م‌تواند ناشی از بروز یک بیماری پزشکی باشد. فاکتورهایی که شما را در معرض خطر شرایط پزشکی قرار می‌دهند که بر رنگ ادرار تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • سن. تومورهای مثانه و کلیه که می‌توانند باعث مشاهده خون در ادرار شوند، در افراد مسن شایع‌تر هستند. مردان بالای ۵۰ سال گاهی اوقات به دلیل بزرگ شدن غده پروستات دفع خون در ادرار دارند.
  • سابقه خانوادگی. سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری کلیوی یا سنگ کلیه احتمال ابتلا به این مشکلات را افزایش می‌دهد. هر دو می‌توانند باعث بروز خون در ادرار شوند.
  • ورزش سنگین. اگرچه دوندگان مسافت بیشتر در معرض خطر هستند، اما هرکسی که به شدت ورزش می‌کند ممکن است مشاهده خون در ادرار داشته باشد.

نحوه صحیح تشخیص علت تغییر رنگ ادرار

علاوه بر گرفتن تاریخچه پزشکی کامل و انجام معاینه فیزیکی به کمک مطرح کردن سوالاتی مانند چه مدت است که تغییر رنگ وجود دارد؟ آیا متوجه بوی غیرعادی ادرار شده‌اید؟ آیا دفع لخته خونی در ادرار دیده‌اید؟ پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های تشخیصی زیر را نیز توصیه کند:

  • آزمایش آنالیز و کشت ادرار. پزشک شما از آزمایش ادرار برای بررسی وجود گلبول‌های قرمز، سطوح بالای پروتئین و مواد معدنی دفع شده در ادرار استفاده می‌کند که ممکن است نشان‌دهنده مشکلات کلیوی یا مجاری ادراری باشد. نمونه‌ای از ادرار شما نیز احتمالاً برای برررسی باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند کشت می‌شود.
  • آزمایشات خون. برخی از آزمایش‌های خون، سطح کراتینین و نیتروژن اوره خون را اندازه‌گیری می‌کنند (مواد زائدی که در جریان آسیب کلیه‌ها و عدم فیلتر شدن مناسب در جریان خون شما تجمع می‌یابند). پزشک شما همچنین ممکن است نمونه خون شما را از نظر سطوح بالای آنزیم‌های کبدی و شرایطی مانند دیابت بررسی کند.
  • تصویربرداری. پزشک شما همچنین ممکن است یک سونوگرافی از مثانه یا کلیه‌های شما انجام دهد. این تست تصویربرداری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخلی استفاده می‌کند. در صورت مشکوک بودن به وجود سنگ‌های مجاری ادراری، سی‌تی اسکن شکم و لگن ممکن است انجام شود. مطالعات تصویربرداری می‌توانند به پزشک شما کمک کنند تا نقص‌های ساختاری در دستگاه ادراری شما را بررسی کند.

نحوه درمان مشکل تغییر رنگ ادرار

نوع روند درمان این مشکل، به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. اگر به عنوان عارضه جانبی خوردن یک ماده غذایی یا داروی خاص بروز کرده باشد، احتمالا پزشک در این زمینه به شما هشدار می‌دهد یا داروی شما را عوض می‌کند. معمولا اگر رنگ ادرار شما در نتیجه کم آبی غیر طبیعی است، ابتدا می‌توانید مایعات بیشتری بنوشید. اگر رنگ غیرعادی ادرار ناشی از خوردن برخی غذاها باشد، می‌توانید کمتر از آنها بخورید.

درمان مشکل تغییر رنگ ادرار

 اما در صورت وجود یک بیماری زمینه‌ای باید سریع برای درمان آن اقدام کرد. معمولا در زمان ابتلا به عفونت کلیوی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها کمک زیادی به درمان ادرار قرمز رنگ می‌کند.

درمان تغییر رنگ ادرار با طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی داروهای گیاهی موثری برای کنترل این مشکل دارد. در واقع یکی از راه‌های تشخیص بیماری‌ها در طب سنتی، بررسی رنگ ادرار است. درصورتی‌که تغییر رنگ ادرار در اثر مشکلات کلیوی باشد، مصرف دمنوش‌های گیاهی گلپر، جیسینگ، زالزالک و قاصدک واقعا موثر است.

اما در صورت تشخیص مشکلات کبدی مانند هپاتیت C باید شروع درمان با دمنوش‌های گیاهی کنگر فرنگی یا خار مریم باشد.

درمان تغییر رنگ ادرار با طب سنتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خون قابل مشاهده در ادرار دارید یا اگر رنگ ادرار شما صورتی روشن یا قرمز تیره است، فورا به پزشک مراجعه کنید. این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه باشد و باید در اسرع وقت تشخیص داده شود. دفع خون از ادرار بدون هیچ‌گونه دردی ممکن است نشانه مشکل جدی‌تری مانند سرطان باشد.

ادرار نارنجی رنگ همچنین می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی از جمله بیماری کلیه و مثانه باشد. در صورت قهوه‌ای شدن ادرار، به‌خصوص اگر مدفوع کم رنگ و پوست و چشمان شما زرد است، ممکن است کبد شما دچار اختلال در عملکرد شده باشد.

افرادی ‌که علائم کم آبی شدید را نشان می‌دهند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند، زیرا این وضعیت می‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند. کسی که فکر می‌کند ممکن است عفونت ادراری داشته باشد باید برای آزمایش و درمان احتمالی با آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کند. بدون درمان، عفونت ممکن است به کلیه‌ها سرایت کند.

گفتگوی آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادراری

فردی که مشکوک به قرار گرفتن در معرض ویروس هپاتیت C است باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد انجام آزمایش صحبت کند. این ویروس در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب شدید کبدی شود.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از دکتر اورولوژیست آنلاین یا متخصص کلیه و مجاری ادراری پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین اورولوژی  برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد تغییر رنگ ادرار وجود دارد.

۲.۹/۵ (۱۰ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.medicalnewstoday.comwww.healthline.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
63 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارمین
پارمین
1 ماه قبل

سلام من مدتیه درد پهلو راست دارم پارسال سنگ کلیه داشتم اما خوب شد ازاون موقع کلیه راستم درد میگیره ادرارم تیره میشههرچی سونو میدم میگه هیچی نیست تو آزمایشی کمی خون تو ادرار دیده شده چیکار کنم

مرتضی
مرتضی
1 ماه قبل

سلام اقای دکتر خوب هستین من چند روزی هستش ادرارم قهوه ای تیره شده یکم هم پهلوهام درد میکنه سونو گرافی رفتم مشکل نداشتم ولی اب زیاد میخورم رنگ ادرارم درست میشه اینم بگم که من کمرم درد میکرد قرص الفن ایکس خوردم میگن عوارض اون قرص هستش ممنون میشم راهنماییم کنین

Awat
Awat
1 ماه قبل

سلام، صبح ها که ادرار انجام میدم زرد رنگه ولی به مرور تا شب رنگش شفاف میشه ولی در کل همه‌ی صبح ها زرد رنگه میتونین علتشو بفرمایید

آزادرزم
آزادرزم
2 ماه قبل

سلام ادرار امشب پسر ۷ساله ام شیری رنگ شده علت چیست لطفا راهنمایی کنید

تمیم
تمیم
2 ماه قبل

من دوماه میشه که رنگ ادرار به نارنجی تغیر کرده پیش دکتور رفتم دکتور گفت که مثانه عفونت کرده بعضی وقتا کلبه هایم درد میگره به مدت پنج تا ده دقیه پس خوب میشه علت آن چیست متهل هم هستم

پارمین
پارمین
پاسخ به  تمیم
1 ماه قبل

منم اینجوریم ولی دکتر گفت عفونت نداری

مریم نیازی ۴۵
مریم نیازی ۴۵
2 ماه قبل

سلام من پسر هشت ساله دارم ۱۵ روزه که ادرارش قهویی شده دکتر سونوگرافی نوشت سالم بود آزمایش نوشت گفت خون دیده شود در ادرار

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مریم نیازی ۴۵
صفا
صفا
2 ماه قبل

سلام همسر من ۳ماه هست عمل نخاع انجام داده فعلا بستری هست از سوند استفاده میکنه معمولا شب ها رنگ ادارش زرد کمرنگ هست و یک کیسه پر میشه ولی روز کمی پررنگتر میشه آیا مشکلی در کلیه هاش پیش نیامده باشه

حسن زاده
حسن زاده
2 ماه قبل

سلام پسرمن ۸ سالشه و دیروز کمی لبو خورده بود ک گفت رنگ ادرارم قرمزه همچنین رنگ مدفوعش. دلیلش چی میتونه باشه چرا باخوردن لبو رنگ ادرار تغییر پیدامیکنه؟

پیمان
پیمان
پاسخ به  حسن زاده
1 ماه قبل

چون لبو رنگ ادرار و مدفوع رو تغییر میده .همینطور زعفران

پارمین
پارمین
پاسخ به  حسن زاده
1 ماه قبل

آره عزیزم منم لبو میخورم همینطوری میشم فکر نکنم نگران کننده باشه

رضا
رضا
2 ماه قبل

سلام

علی
علی
2 ماه قبل

سلام خوبی دکتر چند روزی که ادراری من زرد رنگ هست علت این چه هست

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
دو روز هست که رنگ ادرارم قهوای وکدر هست کم هم درد در پهلو هام دارم سوزش ادرار ندارم ادرارم بو‌بد نداره میشه راهنمایی کنید

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

سلام منم مثل شما مشکل دارم تا حالا دکتر مراجعه کردین من سونو گرافی رفتم گفت مشکلی نیست ازمایش دادم ولی هنوز جوابشو نگرفتم شما دکتر رفتین؟

پارمین
پارمین
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

شاید شن داری

مشاوره انلا ین پزشکی
مشاوره انلا ین پزشکی
3 ماه قبل

سلام سه روز است که وقتی ادرار میکنم اولش کرم کم کم به قهوه ای تیره همراه لخته خون کوچک است به نظر شما علت چیست سوزش ندارم

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام‌
من‌پدرم‌الان‌چند‌روزه‌‌‌که‌پهلوهاش‌نزدیک‌به‌کلیه‌
سمت‌راست‌درد‌میکنه‌وچند‌باری‌هم‌هست‌که‌کلیه‌
هاشو‌عمل‌کرده‌،‌وادرارش‌‌تیره‌هست‌‌‌
علتش‌چیه؟

ناهید قاسمی
ناهید قاسمی
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من از امروز ادرام صورتی شده لطفا راهنماییم کنین

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ناهید قاسمی
پارمین
پارمین
پاسخ به  ناهید قاسمی
1 ماه قبل

سنگ یا شن کلیه هست من دارم همینجوریه

سلطان سلامی
سلطان سلامی
3 ماه قبل

سلام ۲روز هست که ادرارم به رنگ نارنجی هست ک پهلو چپم درد و سوزش داره درضمن کبدمم چربه گرید ۳ علت چیست؟

هاجرحسینی
هاجرحسینی
پاسخ به  سلطان سلامی
2 ماه قبل

ادرارنارنجی

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

باسلام من هرچندسال ویاهرچندماه وقتی کارسنگینی انجام میدهم دردشدیدی درزیر ناف ومعقدگرفته بعدادرارم به رنگ سیاه بابو خارج میشود به مدت دوسه روز ودردی که گفتم همان پنج شش ساعت اول است لازم به ذکراست که مدت هفت سال است دیابت دارم وسنم نیز ۵۷ سال می باشد

آسیه
آسیه
3 ماه قبل

سلام دکترمن دوروزه بادردمثانه ادرارم خارج میشه وگاهی بجای ادرارخون ولخته خون میبینم الانم ادرارم به نارنجی تبدیل شده علت چیه؟

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام دکتر کن سه روزه ادرارم قرمز رنگ چیکار کنم

شیوا
شیوا
5 ماه قبل

سلام من ادرارم زرد گاهی نارنجی میشه مدفوع هم یک هفته نرفتم سر گیجه ریزی هم دارم میشه لطفا کمکم کنید

مهدی کسبیان
مهدی کسبیان
5 ماه قبل

سلام شبتون بخیر ۲روز هست آقا دکتر ادرار م قهوای میباشد مشکل چیست ممنونم

قادری
قادری
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر .سه روزبخاطر افت لثه انتی بیوتیک مصرف میکنم. امروز رنگ ادرار به سیاه تغیر یافته کل بدنم درد شدید مبکنه. احتمال داره بخاطر افت باشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  قادری
4 ماه قبل

من سه روزه ادرارم قرمز رنگ چیکار کنم لطفاً کمکم کنید

مهدی .
مهدی .
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من تازه دو سه روز رنگ ادرام قرمز شده ن سوزشی نه چیزی دارم درمانی چیزی داره آیا؟

میدثنلو
میدثنلو
پاسخ به  مهدی .
1 ماه قبل

بخاطر اینکه پریود شده اید و شاید لبو خورده اید اینجوری شده

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط میدثنلو
رحمان
رحمان
7 ماه قبل

سلام صبح بخیر من خیلی وقت میشه که رنگ ادرارم یکم خونی و زرد شده خیلی سوزش هم دارد درمانی این چیست؟

فاطمه حاجیوند
فاطمه حاجیوند
9 ماه قبل

سلام خدمت دکترعزیزمن یه ساله قرص جلوگیری استفاده کردم بعددوماهه قطعشون کردم دوماه هم رابطه داشتم ازاون موقع رنگ ادرارم تیره شده بعضی مواقع هم ادرارم کم هس حالت خون آلوده یه کم سونووازمایش خون دادم گفت مشکلی نداری فقط یه کم رنگ ادرارت رنگ خون الوددیده شده

زهرا سادات
زهرا سادات
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر ،ببخشید من دوروز هست رنگ ادرارم قهوه‌ای تیره شده وسوزش هم دارم هرچند که من میگرن هم دارم وبرای رفع سردرد ازشیاف ایندومتاسین استفاده میکنم قبلاً هر زمان شیاف استفاده میکردم رنگ ادرار نارنجی میشد ولی الان قهوه‌ای تیره به رنگ خون وپهلوی چپم هم درد می‌کنه میشه راهنمایی بفرمایید

جعفر کارگر
جعفر کارگر
پاسخ به  زهرا سادات
1 ماه قبل

سلام

ناشناس
ناشناس
10 ماه قبل

سلام میزان ادارم کم شده ورنگش سفیده ممکنه نارسایی کلیه داشته باشم قطع قطع ادار میکنم

بهار
بهار
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

منم همین طور هم ادرارم کم شده هم سفید

غلامرضا
غلامرضا
10 ماه قبل

سلام ادراری زرده دارم چکار کنم راهنمایی کنید

رجب
رجب
1 سال قبل

سلام سه روز است که رنگ ادرار من مایل به قهوه ای یا رنگ خون است ولی هیچ گونه درد یا علائمی در بدن ندارم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  رجب
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده حدوداً دوسه روز است که رنگ ادارارم زرد تیره شده وبوی تندی هم دارد اما دردفع سوزش ودردی ندارم

Bahari
Bahari
پاسخ به  علیرضا
6 ماه قبل

سلام عفونته

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رجب
4 ماه قبل

سلام
پیگیری کردین شما چی بود منم همین مشکلو دارم باید برم دکتر؟

خالقدادتیموری
خالقدادتیموری
1 سال قبل

باسلام من دبشب متوجه شدم رنگ ادرارم صورتی شده باز دو سه نوبت بعدی معمولی بود اما صبح امرکز ابتدا معمولی بود ولی آخرادار یک مرتبه قهوای شد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ۴۷سال سن دارم

مجید غضبان
مجید غضبان
1 سال قبل

سلام مردی ۴۶ ساله هستم دو روز رنگ ادرارم قهوه ای تیره شده سوزش ندارم لطفا راهنمایی کنید

قاسم
قاسم
پاسخ به  مجید غضبان
7 ماه قبل

سلام ۲روز هستش رنگ ادرارم تیره شده ی کمی سوزش دارم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

با سلام خدمت شما من پدری ۶۸ ساله دارم که مدت ۴ماه که بیما ر هستش تازه متوجه شدیم که کولیت استروعید دارن دارو مصرف میکنن اب کمی با دارو مصرف میکنند الان چند روزی که من دارم چک میکنم رنگ ادرارشون به قهوهای تیره شده ولی سوزش یا مشکل در دفع ادرار ندارن ولی در ازمایش اخیر که انجام شده دکترشون گفتند که پروستاتش فعاله ولی به خار این که خیلی ناتوان هستش نمیتونم به پزشک مراجعه کنم نمی دونم چیکار کنم لطفا راهنمایین کنیید ممنون از شما

شادلو
شادلو
1 سال قبل

سلام خدمت شما
پسر من ١١ سالشه ، از دیروز دوبار دو قطره ی اول ادرارش قهوه ایه ، علتش چی می تونه باشه
ممنون

فاطمه ۴۲ساله
فاطمه ۴۲ساله
پاسخ به  شادلو
10 ماه قبل

با سلام من یه هفته هست که احساس لرز می کنم بخصوص وقتی وضو می گیرم و حالت دل ضعف و تهوع هم دارم قبل از خواب توالت رفتم و دیدم ادرارم نارنجی هست خیلی ترسیدم علتش نی تونه چی باشه ناگفته نماند چون بی حال بودم یه آمپول نوروبیون هم زدم،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

عاطفه اکبری
عاطفه اکبری
1 سال قبل

سلام الان سونو دادم کلیه چپ سنگ ۱۲ میل دارم آیا بادارو دفع میشود؟تغییر رنگ درادرار هم دیدم

علی
علی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر شرمنده از دیشب رنگ ادرارم قهوه ای شده درد هم ندارم ممنون میشم علتش رو لطف کنین

مریم
مریم
پاسخ به  علی
1 سال قبل

با سلام وخسته نباشی خدمت آقای دکتر ببخشید من ازصبح یه کم پهلوی سمت چپم درد میکنه و این که ادرارم قرمزه تیره است میشه لطف کنید بگید که مشکلم چیه وچیکار کنم؟

فرزین
فرزین
پاسخ به  مریم
9 ماه قبل

سلام ۶یا ۷سالی هست بعد از ادرار درد خفیفی دارم و با آب زیاد خوردن این درد از بین میرود سونو کلیه و مثانه دادم نرمال بود مشکل چیه ممنونم

محمدی
محمدی
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام شوهرمن کبدش چرب یه ده روز ناشتا بهش خاک شیر وعسل وآبلیمو با اب گرم میدم امروزمیگفت انگارادارم لجن بود برا چی این جوری شده کبد داره پاک سازی میشهیا چیزدیگه ای ؟ممنون

رامین
رامین
پاسخ به  علی
1 سال قبل

باسلام آقای دکتر از دیشب رنگ ادرارم قرمز کم رنگ شده میشه راهنمایم کنید متشکرم در ضمن هیچ دردی هم ندارم

موسویان
موسویان
پاسخ به  رامین
10 ماه قبل

ادرار پسرم قهوه شده س روزه ۳,سالشه

باقري
باقري
1 سال قبل

با سلام
بنده یه حدود دو سال بدلیل کمردرد ورزش نمیکردم ولی جدیدا بعد از ورزش پرفشار رنگ ادرارم به رنگ قهوه ای میباشد ممنون میشم راهنمایی فرمائید.
با تشکر

جمشید زحمتکش
جمشید زحمتکش
پاسخ به  باقري
1 سال قبل

سلام مردی ۵۵ساله هستم ورزش دو انجام میدم در هفته ۳ مرتبه و۱۰ کیلومتر میدوم دیروز یک کار بنایی داشتم یک دیواررو با ضربه خراب کردم بعد از اون ادرارم قهوای پررنگ بود بدون درد بودم علتش چیه با تشکر

يداله باقري
يداله باقري
1 سال قبل

سلام
بنده تقریبا دو سال پیش دیسک کمر جراحی کردم به همین دلیل ورزش نمیکردم ولی حدود یک ماه است شروع به ورزش کردم دیروز که یه مقدار فعالیت ورزشی نسبتا پر فشاری کردم و صبح متوجه شدم رنگ ادرارم به رنگ قهوای میباشد .لطفا بفرمائید نیاز به مراجعه به پزشک میباشد؟ سپاسگزارم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام رنگ ادرار من قهوای تیره تیره است البته سوزش ندارم و درد مفصلی دارم البته جلوتر این که دارویی بخورم هم مشکل داشتم کاری با دارو نداره مشکلم چیست؟ ممنون جوابم بدین

عباس
عباس
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام من ۳۰سال دارم رنگ ادرارم قہوہ ای تیرہ شدہ ودندان درد بودم در ۲۴ساعت ۱۵قرص ڑلوفنو نوافن خوردم ایا میشہ دلیلش تغییر رنگ ادرارم باشہ چکار کن۔ لطفا جواب بدہید خیلی نگرانم ممنون۔

حسام
حسام
پاسخ به  عباس
1 سال قبل

سلام وخسته نباشید پسرم از وقتی به دنیا اومد رنگ ادرارش بعد از موندن تغییر رنگ پیدا می‌کنه آزمایشات هم چیزی نشون نداد ممنون میشم مشگلمو پاسخ بدین

محمدی
محمدی
2 سال قبل

باسلام
من سوزش ادرار داشتم و رنگ ادرارم زرد تیره وکدر بود دکتر رفتم وکشت ادرارانجام دادم ۱۴ تا سپیرو فلوکساسین ۵۰۰ دادند هر ۱۲ ساعت خوردم الان سوزش ادرارم خوب شده اما رنگ ادرارم هنوز زرد تیره وبعضی اوقات کدر هست میشه راهنماییم کنید

یزدانی
یزدانی
پاسخ به  محمدی
9 ماه قبل

با سلام. یزدانی هستم. چند روز هستش ادرار من زرد و کدر شده سوزش اداره هم داشتم درد مثانه هم دارم. از دیروز داروی شیپور فلوکساسین و کوریتموزول مصرف میکنم .در ضمن روزی ۲ بار شربت تریاک هم مصرف میکنم.لطفا راهنمایی ام کنید

دکمه بازگشت به بالا