چه مدت بعد از ابتلا به کرونا می‌توان واکسن کرونا زد؟

ضرورت واکسن زدن بعد از ابتلا به کووید-19 و علل آن

زمان مناسب برای تزریق واکسن بعد از ابتلا به کرونا

اصولا بعد از ابتلا به کووید-۱۹ یک چارچوب زمانی مشخصی وجود دارد تا ایمنی طبیعی بدن در برابر ویروس کرونا ایجاد شود. اما به نظر می‌رسد این مصونیت فقط برای حدود سه تا شش ماه دوام می‌آورد. به‌همین‌دلیل، انجام واکسیناسیون گام بعدی برای دریافت بهترین محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ است.

بنابراین اگر در حال بهبودی از کووید-۱۹ خفیف یا شدید هستید، تزریق دوز اول یا دوم واکسن کرونا در ۱ تا ۲ ماه بعد از ابتلا به پیشگیری از عود بیماری کمک می‌کند. طبق مطالعات، بزرگسالان واکسینه نشده دو برابر بیشتر از افرادی‌که پس از بهبودی واکسینه شده‌اند، احتمالا برای بار دوم مبتلا به کووید-۱۹ می‌شوند. در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری درباره زمان مناسب برای تزریق واکسن بعد از ابتلا به کرونا اشاره خواهیم کرد.

آیا بعد از تزریق واکسن کرونا تست مثبت می‌شود؟

طبق اصول پزشکی هرگز! زیرا در همه واکسن‌های کرونا خبری از وجود ویروس زنده یا پیکره کامل ویروس نیست. به عنوان مثال، در واکسن‌هایی مانند سینوفارم و بهارات از ویروس کشته شده و غیر فعال برای فعالسازی سیستم ایمنی بدن و ایجاد محافظت در برابر ابتلا به کووید-۱۹ استفاده شده است.

در واکسن‌های آدنوویروسی مانند آسترازنکا، اسپوتنیک و پاستوکووک از یک آدنوویروس حیوانی به‌عنوان ناقل برای حمل بخش اسپایک ویروس کرونا استفاده شده است. واکسن‌های  mRNAمانند فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون نیز حاوی بخش ژنتیکی Mrna ویروس کرونا هستند که سیستم ایمنی بدن به محض مواجهه با آن شروع به تولید آنتی‌بادی بر علیه ویروس می‌کند.

بنابراین، اگر بعد از تزریق واکسن کرونا تست شما مثبت شد باید به این مسئله شک کنید که قبل یا بعد از تزریق واکسن ناقل بوده یا شده‌اید.

اساسا زمانی تست PCR کرونا مثبت می‌شود که بخش ژنتیکی DNA ویروس در نمونه خلط فرد وجود داشته باشد و پس از تکثیر بتوان به کمک روش الکتروفورز آن را شناسایی کرد. اگر دقت کنید هیچ‌کدام از واکسن‌های کرونا حاوی DNA ویروس نیستند و در نتیجه نمی‌توانند تداخلی در نتیجه تست PCR ایجاد کنند.

مدت زمان واکسن کرونا بعد از ابتلا

توصیه می‌کنیم اگر بعد از تزریق، عوارض واکسن کرونا مانند تب، لرز، بدن درد، سردرد، خستگی، تورم غدد لنفاوی و احساس درد در ناحیه تزریق بیش از ۷۲ ساعت ادامه پیدا کردند، به ناقل بودن خود شک کنید و حتما با پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

اگرچه شما نیازی به تست ویروسی منفی قبل از واکسیناسیون ندارید اما توصیه می‌کنیم در صورت داشتن علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از تزریق واکسن امتناع و حتما با پزشک مشورت کنید.

قابل ذکر است که گرفتن دوش بعد از واکسن کرونا ممانعتی ندارد اما بهتر است زمان آن کوتاه شود. زیرا استحمام طولانی در فضایی با دما و بخار زیاد می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن و تشدید عوارض واکسن کرونا شود.

آیا بعد از زدن واکسن کرونا ناقل هستیم؟

با توجه به نکات ذکر شده در بخش قبل، می‌توان به صراحت گفت که بعد از تزریق واکسن کرونا هیچ‌کس به بیماری کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شود. بنابراین، به هیچ‌وجه شما بعد از زدن زدن واکسن کرونا ناقل محسوب نمی‌شوید.

 مگر اینکه بی‌احتیاطی کرده باشید و در اثر نزدن ماسک یا حضور در محیط‌های شلوغ، این ویروس از دیگران به شما سرایت کرده باشد. در واقع عامل اصلی ناقل شدن شما بعد از زدن واکسن کرونا بی‌احتیاطی شما در چند روز قبل یا بعد از تزریق اول، دوم یا حتی دوز سوم کرونا یا بوستر است. مشورت با پزشک می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

در صورت ابتلا به کرونا واکسن بزنیم؟

اگرچه ابتلا به کووید-۱۹ یک محافظت یا مصونیت طبیعی از طریق فعالسازی سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند، اما تخمین زده می‌شود که این شرایط نیز مانند واکسیناسیون برای حداقل ۶ ماه منجر به کاهش خطر ابتلا به عفونت کووید-۱۹ می‌شود.

بنابراین، ازآنجایی‌که امکان ابتلای مجدد وجود دارد و بیماری کووید-۱۹ می‌تواند عوارض پزشکی شدیدی ایجاد کند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC) توصیه می‌کند افرادی‌که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند بعد از گذشت مدت زمان مشخصی برای دریافت واکسن اقدام کنند. علاوه بر این، طبق مطالعات واکسیناسیون ممکن است محافظت بهتری نسبت به ابتلا به کووید-۱۹ ارائه دهد.

براساس یکی از تحقیقات اخیر، افرادی‌که در سال ۲۰۲۰ به کووید-۱۹ مبتلا و پس از آن برای تزریق واکسن اقدام کرده‌اند، سطوح بسیار بالایی از آنتی‌بادی‌های مختلف بر علیه سویه فعلی ویروس کرونا تولید کرده‌اند که احتمالاً در برابر سویه‌های بعدی نیز موثر خواهند بود. برخی از دانشمندان به این نوع عملکرد ایمنی هیبریدی می‌گویند.

بنابراین، اگر بعد از دوز اول واکسن کرونا بگیریم یا بعد از دوز دوم آن به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شویم، در هر صورت باید برای تزریق دوز دوم و دوز سوم یا دوز بوستر اقدام شود.

آیا می توان با وجود ابتلا به کرونا واکسن زد

البته شما باید بدانید که طبق اصول پزشکی، میان دوز سوم واکسن کرونا و دوز بوستر تفاوت وجود دارد. زمانی از اصطلاح دوز سوم استفاده می‌شود که فرد به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های نقص ایمنی یا برخورداری از یک سیستم ایمنی ضعیف، مطمئنا پاسخ ایمنی قوی نسبت به تزریق دو دوز اول و دوم واکسن کرونا ارائه نمی‌دهد. در نتیجه تزریق دوز سوم می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت پاسخ ایمنی بدن کند.

درحالی‌که دوز بوستر یا تقویت‌کننده مختص همه افراد بالای ۱۸ سال است که به‌دلیل گذشت ۴ تا ۶ ماه زمان از تزریق دوز دوم واکسن کرونا نیاز به افزایش پاسخ ایمنی تضعیف شده دارند. در بخش‌های قبلی ذکر کردیم که سطح آنتی‌بادی بدن بعد از گذشت تقریبا ۶ ماه از واکسیناسیون ویروس کرونا شروع به کاهش می‌کند.

چه مدت بعد از بهبودی از کووید-۱۹ می‌توان برای تزریق واکسن اقدام کرد؟

پس از مثبت شدن نتیجه تست PCR کووید-۱۹ باید واکسن زدن را تا زمانی‌که علائم شما برطرف شود و دوران قرنطینه به اتمام برسد، به تعویق بیندازید. اصولا این بازه زمانی  بسته به شدت علائم شما و درمان‌هایی که ممکن است دریافت کرده‌ باشید، متغیر است. زمانی بعد از ابتلا به کووید-۱۹ می‌توانید از قرنطینه خانگی خارج شده و به محل کار یا محیط اجتماعی باز گردید که:

  • ۱۴ روز از شروع علائم شما گذشته باشد.
  • بدون استفاده از داروهای کاهش‌دهنده تب، علائمی از تب و لرز در شما مشاهده نشود.
  • سایر علائم شما به تشخیص پزشک در حال بهبود باشند.

اگرچه برخی از علائم دیگر کووید-۱۹ مانند کاهش یا از دست دادن قدرت بویایی و چشایی ممکن است مدتی طول بکشد تا از بین بروند. اما تا زمان بهبود کامل آن‌ها نیازی نیست واکسیناسیون را به تاخیر بیاندازید. گاهی بیش از ۶ ماه طول می‌کشد تا قدرت بویایی خود را بدست آورید.

طبق مطالعات انجام شده، کسی‌که به کمک داروهای خانگی یا ضد التهاب‌های ضعیف علائم بیماری کرونا خفیف او طی ۱۴ روز قرنطینه بهبود یافت، می‌تواند بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته از ابتلا برای زدن واکسن اقدام کند. حال تفاوتی نمی‌کند که دوز اول، دوز دوم یا دوز بوستر باشد.

به عنوان مثال، ممکن است شما یک ماه بعد از تزریق دوز اول واکسن کرونا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوید. ابتدا باید به سرعت خودتان را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنید. نکته قابل توجه این است که شما دیگر نمی‌توانید طبق زمان درج شده روی کارت واکسن برای تزریق دوز دوم اقدام کنید. در اصل باید ۴ تا ۶ هفته بعد از ابتلا به بیماری به مرکز واکسیناسیون مراجعه و اقدام به تزریق دوز دوم کنید.

ممکن است کمی بین تزریق دو دوز تاخیر ایجاد شود، اما یادتان باشد که تزریق واکسن می‌تواند باعث تداخل در شرایط مصونیت طبیعی بدن در اثر ابتلا به کووید-۱۹ و حتی کاهش شدت آن شود. نگران نباشید، در اکثر واکسن‌های کرونا تا ۳ ماه امکان فاصله انداختن بین دو دوز اول و دوم وجود دارد.

قابل ذکر است که اگر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پلاسمای نقاهت‌بخش برای بهبود از کووید-۱۹ دریافت کرده‌اید، باید ۹۰ روز قبل از تزریق واکسن صبر کنید. دلیل این امر این است که آنتی‌بادی‌های موجود در این درمان‌ها ممکن است مانع از ایجاد یک پاسخ ایمنی کامل نسبت به واکسن شوند. پس اگر مطمئن نیستید که دقیقاً کدامیک از درمان‌های کووید-۱۹ را در طول بیماری خود دریافت کرده‌اید، با پزشک خود صحبت کنید.

مدت زمان تزریق واکسن بعد از کرونا

با افزایش شدت بیماری کووید-۱۹ به‌خصوص در افرادی‌که بیش از ۳ هفته نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته‌اند، شدت پاسخ ایمنی بدن نیز قوی‌تر خواهد بود. به‌همین‌دلیل، معمولا پزشکان به این بیماران توصیه می‌کنند که بعد از گذشت ۲ تا ۲.۵ ماه بعد از ابتلا برای تزریق واکسن اقدام کنند.

اگر اخیراً مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اید، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده بودید و ۱۸ سال به بالا هستید، توصیه می‌شود تا ۱۰ یا ۱۴ هفته پس از بهبودی از عفونت منتظر بمانید و سپس یک دوز بوستر یا تقویت‌کننده دریافت کنید. اصولا برای واکسن‌های حاوی ویروس کشته شده مانند سینوفارم بهترین زمان ۱۰ هفته و برای واکسن‌های آدنوویروسی مانند آسترازنکا بهترین زمان ۱۴ هفته است.

گفتگوی آنلاین با متخصص عفونی و ویروس کرونا

بنابراین، تزریق واکسن بعد از ابتلا به کرونا نه تنها کافی بلکه لازم است. به‌خصوص با شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند دلتا و اُمیکرون که رفتارهای قابل پیش‌بینی ندارند. اگر هنوز در مورد تزریق واکسن بعد از ابتلا به کووید-۱۹ شک دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید. پیشنهاد می‌کنیم از پزشک عفونی آنلاین پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از ویزیت آنلاین متخصص عفونی برای رفع ابهام استفاده کنید.

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.sarasotamagazine.comhealth.clevelandclinic.orgwww.healthline.comwww.mayoclinic.orgwww.houstonmethodist.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
28 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسن عباسی
محمد حسن عباسی
1 سال قبل

من سه دوز واکس کرونا را زدم در تاریخ ۲۱ مرداد کرونا گرفتم و خوب شدم چه تاریخی مناسب دوز چهارم است ممونم

فرهاد
فرهاد
پاسخ به  محمد حسن عباسی
1 سال قبل

سلام من۳۳روز پیش با سه دوز واکسن زده شده کرونا گرفتم ضمنا الان۸ ماه از دوز سوم میگزرد برای دوز یاداور کی باید برم بزنم ممنون

مريم عالى نژاد
مريم عالى نژاد
1 سال قبل

سلام من دو هفته پیش مریض شدم سوزش گلو وخارش وکمى سرفه ولى بعد از چهار روز خوب شدم نمیدونم چون همه سرماخوردگى ها رو کرونا میگن ماهم میگیم کرونا بوده حالا از اون موقع دو هفته درست گذشته ایا میتونم دوز یاد اورى واکسن کرونا رو بزنم یانه؟

سحر
سحر
2 سال قبل

سلام.من ۱۱ بهمن امیکرون گرفتم.چه زمانی میتونم دوز سوم واکسن سینوفارم رو بزنم؟

عهیه خدایاری
عهیه خدایاری
2 سال قبل

من ۱۷ بهمن ماه امیکرون گرفتم کی می توانم واکسن آسترازنکا دوزسوم را تزریق کنم

مریم گودرزی
مریم گودرزی
2 سال قبل

سلام من یک ماه پیش به کرونا مبتلا شدم چه زمانی واکسن بزنم

موسوی
موسوی
پاسخ به  مریم گودرزی
1 سال قبل

سلام ، من ۱۵ روز قبل امیکرون گرفتم حال عمومی ام خوبه کی میتونم دوز چهارم را بزنم ضمنا از دوز سوم ۶ ماه گذشته

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط موسوی
نجات بدرقه
نجات بدرقه
2 سال قبل

سلام و عرض ادب
من الان ۵روزه مبتلا به ویروس اومیکرون هستم چه زمانی میتونم واکسنم بزنم

ساغر
ساغر
پاسخ به  نجات بدرقه
2 سال قبل

سلام بچه ی من ۱۶ روز قبل علائمی مانند امیکرون داشت وبدون مراجعه به پزشک خوب شد در حال حاضر هیچ مشکلی نداره .کی می‌تواند دوز اول واکسن را تزریق کند .ممنون

عطیه امامی
عطیه امامی
2 سال قبل

سلام من روزه یعد از زدن واکسن دوز سه که استرا بود علائمم شروع شد زوز اول که تست دادم منفی یود ولی دوباره سه روز بد تست دادم مثبت شد چقدر توی قرنطینه بمونم بهتره

نوشين
نوشين
2 سال قبل

سلام
دختر من یک ماه دیگه ٨ ساله می شودو حدود ٢٠ روزه قبل او میکرون گرفته بود ولی نه خیلی شدید. چقدر بعد از سلامتی می تونم برای زدن واکسن کرونا ببرمش ؟ ممنون

نوشين كاظمي
نوشين كاظمي
2 سال قبل

سلام
دختر من یک ماه دیگه ٨ ساله می شود وحدود ٢٠ روز پیش ا میکرون گرفت ولی خیلی شدید نبود چه زمان اجازه واکسن زدن برای دخترم دارم ؟
ممنون

معصومه
معصومه
2 سال قبل

سلام
بنده باید چند روز پیش دوز سوم واکسنم رو میزدم ولی الان ۹ روز است که سرما خوردگی شدید همراه با تب و گلو درد و سرفه دارم که تقریبا این سه روز آخر بهتر شدم البته تست ندادم و نمیدونم ا میکرون بوده یا نه .به نظر شما چند مدت دیگه باید واکسن دوز سوم رو بزنم ؟ مرسی

خانم خانم باقری
خانم خانم باقری
پاسخ به  معصومه
2 سال قبل

سلام من الان حدود ۷ روز سرماخوردم رفتم دکترگفتند فرض بگذارید امیکرون گرفتی ۴ تا آمپول زدم یه شربت دیفن هیدرامین هر۶ ساعت وشربت توکال جی هر۸ ساعت وقرص اکتوکلد هر۸ ساعت وقرص آزیترومایسین ۸ ساعت استفاده میکنم چون بدن درد وگلودرد داشتم آیا میخوام بپرسم من دقیقا امیکرون گرفتم وتاچه مدت باید قرنطینه باشم

سعیده
سعیده
پاسخ به  خانم خانم باقری
1 سال قبل

برا اومیکرون ۱۰روز قرنطینه

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام. خسته نباشید.
من این هفته باید دز سوم واکسن سینوفارم میزدم ولی متاسفانه علائم داشتم، دکتر رفتم و تست دادم، امیکرون گرفته ام. چه مدت زمانی باید صبر کنم تا بتونم دز سوم رو دریافت کنم؟

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من حدود ۵ روزه که آبریزش بینی و گلودرد دارم نمیدونم کرونا هست یا سرما خوردگی نوبت دوز سوم واکسنم شده ولی نمیدونم چه زمانی واکسنم رو تزریق کنم ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

معصومی
معصومی
2 سال قبل

سلام من می خواستم دوز سوم بزم دچار اومیکرون شده ام ایا می توانم الان دوز سوم را بزنم تاثیری داره یا نه یا دچار مشکل می شم ممنون اگه جواب بدید

اسماعیل قربانی
اسماعیل قربانی
2 سال قبل

سلام .من دوماه بعد از زدن دوز دوم کرونا گرفتم واز ۲۳ ابان تا ۲۷ ابان صبح ها میرفتم بیمارستان امپول رمدسیور تزریق میکردم ودکتر عفونی۶ اذر ماه رفتم گفت ازقرنطینه بیرون بیا دیگه کرونا نداری و۱۶ اذر ماه رفتم تسن پی ارسی دادم منفی بود .
حالا خواستم ببیبم دوز سوم راکی باید بزنم
دوز اول ودوم هم سینوفام زدم … ممنون

عابدی
عابدی
2 سال قبل

سلام اواسط شهریور کرونا گرفتم و اواخر شهریور خوب شدم. اواخر آبان واکسن برکت زدم .الان حدود سه هفته هست که دچار کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ شدم آیا به خاطر واکسن نیست؟

میترا
میترا
2 سال قبل

سلام
بنده ۴ماه از دوز دوم سینوفارمم گذشته. ۱۶ روز پیش سرماخوردم ولی تست ندادم. بنظرتون الان برم دوز سوم بزنم؟ آخه اگ الان نزنم تا چهل روز دیگ نمیتونم بزنم چون باید برا امتحانام برم شهر دیگ. ممنون از پاسخگوییتون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  میترا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

فرهانیان
فرهانیان
2 سال قبل

سلام وقت شما بخیر
همسرم روز ۲۹ آبان علائمشون شروع شد تست دادن و خودشون رو قرنطینه کردن درگیری ریه هم داشتن و رمدسیویر بهشون تزریق شد ولی بستری نشدن
خدا رو شکر از هفته دوم رو به بهبودی رفتن و تمام علائم فروکش کردن
۱۹ آذر قرنطینه ۲۱ روزشون تموم شد و تست IMG هم منفی شد
خواستم بپرسم دوز سوم رو کی باید تزریق کنن؟
ممنون میشم جواب بدید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  فرهانیان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

موذنیان
موذنیان
2 سال قبل

سلام خدمت شما من ۶ مهر مبتلا به کرونا شدم و در هفته دوم یعنی بعد از روز ۱۴ تنگی نفس به طوری که نفس عمیق کشیدن برایم سخت بود و سنگینی و درد بر روی قفسه سینه داشتم و اصلا برای بیماری کرونا که گرفتم و با این علائم اصلا به دکتری مراجعه نداشتم و داخل خانه قرنطینه کردم و بعد از گذشت سه هفته با علائمی مثل عرق سرد و تنگی نفس بیرون رفتم و سوار اتوبوس شدم و باد شدیدی خوردم و علائمی مثل لرز و مور مور شدن بدن و عرق سرد و سرد شدن کف دست و پاها بدن درد و استخوان درد و حالت تهوع پیدا کردم و کمی حرارت روی پیشانی ام که نمیدانم آیا تب بود یل چیز دیگری خلاصه الان که ۲۲ آذر هستیم و من هنوز تنگی نفس و سوزش و درد قفسه سینه و اینکه وقتی نفس می کشم پشتم و گردنم درد میگیره و هنگام نفس کشیدن احساس خس خس می کنم و کلا قسمت بالای بدنم قفسه سینه تا گردن و پشتم سنگینه هنگام نفس کشیدن و عرق سرد و سرد شدن کف دست و پاها را هنوز دارم آیا ناقل این بیماری هستم اگر واکسن بزنم بهتر میشم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  موذنیان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

مریم
مریم
پاسخ به  موذنیان
2 سال قبل

سلام من ۴۲ ساله هستم دو هفته است ا میکرون گرفتهام کی میتونم دوز سوم بزنم

زینب
زینب
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

من ۲۲بهمن کرونا اومیکرون گرفتم وحشتناک مریص شدم این دفعه سوم بود که کرونا میگرفتم اولین دوز واکسن سینوفارم را ۱اذر زدم الان کی میتونم دوز دوم رابزنم من تقریبا ۱۰ روز یا بیشتر مریص بودم

دکمه بازگشت به بالا