کم تحرکی جنین نشانه چیست؟ علت کم تحرکی جنین

آیا کم تحرکی جنین در رحم خطرناک است؟

کم تحرکی جنین نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟

یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌ها در دوران بارداری این است که برای اولین بار احساس کنید کودکتان حرکت می‌کند. معمولا از ۷ هفتگی حرکات خفیف جنین شروع شده، با شروع هفته ۲۰ ام شدت حرکات بیشتر می‌شود و تا زمان زایمان ادامه می‌یابد.

اصولا پزشکان توصیه می‌کنند که برای اطمینان از سلامت جنین، مادر باید نوع و میزان حرکات را به‌خصوص در سه ماهه سوم، ارزیابی کند. هرگونه کم تحرکی جنین یا کم شدن حرکات جنین می‌تواند باعث نگرانی شود. معمولا در سه ماهه اول و دوم جنین حرکان منظمی ندارد. با پیشرفت بارداری و رسیدن به سه ماهه سوم، احساس می‌کنید که کودکتان به طور منظم حرکت می‌کند. در این مرحله از بارداری باید توجه بیشتری به حرکات کودک خود داشته باشید.

قابل ذکر است که در زایمان اول، مادر شروع حرکات جنین را دیرتر و بین ۲۰ تا ۲۲ هفتگی احساس می‌کند. بنابراین، اگر در هفته ۲۲ بارداری هستید و هنوز هیچ حرکتی از جنین احساس نمی‌کنید، به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد و باید توسط پزشک سونوگرافی شوید.

مطمئنا مطالعه این مطلب می‌تواند کمک زیادی به شما برای دریافت پاسخ سوالاتی مانند چرا بعضی روزها حرکت جنین کم می‌شود؟ آیا کاهش حرکات جنین در طی یک روز جای نگرانیست؟ علت کم تحرکی جنین در هفته ۲۵ ممکنه پیچیدن بند ناف باشه؟ جنین تکان نمی‌خورد، آیا ممکن است مرده باشد؟ کند.

حرکات بارز جنین از چه زمانی شروع می‌شوند؟

شما به‌منظور بررسی الگوی حرکات و تشخیص کم تحرکی جنین خود باید از نحوه حرکت یک جنین نرمال آگاه باشید. از اولین حرکات قابل تشخیص جنین توسط مادر می‌توان به حرکتی شبیه به بال بال زدن اشاره کرد.  اگرچه قبل از هفته ۱۶ ام حرکاتی مانند خمیازه کشیدن، مکیدن انگشت و بلعیدن مایع آمنیوتیک وجود دارند، اما معمولا حین سونوگرافی قابل مشاهده هستند. اصولا در هفته ۱۴ تا ۲۰ ام دیگر مادر می‌تواند حرکات شدید جنین را در وجود خود احساس کند.

حرکات جنین در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند کمی غیرقابل پیش‌بینی باشد. همانطورکه کودک شما بزرگتر می‌شود، شدت حرکات او نیز بیشتر می‌شود و ممکن است حتی متوجه حرکات کششی و مشت و لگد زدن جنین شوید.

حرکات طبیعی جنین

در سه ماهه آخر بارداری ممکن است متوجه برخی الگوهای حرکتی جدید در حرکات کودک خود شوید. معمولا در این زمان حرکات بزرگتر و شدیدتر به نظر می‌رسند. شاید کودک شما در ساعات خاصی از روز یا شب فعال‌تر شود.

اگرچه در ماه‌های آخر وزن کودک با سرعت زیادی افزایش پیدا می‌کند، محیط رحم برای او کوچک‌تر می‌شود و حرکات جنین کمی محدود می‌شوند، اما این مسئله نباید با تکان نخوردن و کم تحرکی جنین در شکم مادر اشتباه گرفته شود! حرکات کم جنین خطرناک است و مرده‌زایی یکی از خطرات حرکت نکردن جنین است.

به طور کلی، از هفته بیستم تا هفته سی و هفتم عمدتا حرکات ضعیفی وجود دارند. این‌ حرکات به‌تدریج کاهش می‌یابند و در مقابل حرکات قوی و چرخشی افزایش می‌یابند. از هفته سی و هفتم تا زایمان، حرکات قوی و چرخشی دوباره کاهش  و حرکات ضعیف افزایش می‌یابند.

کم شدن حرکات جنین در بارداری به چه علت است؟

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که برای تشخیص تغییرات در برنامه‌های روزمره جنین، تعداد ضربه‌ها و حرکات او را زیر نظر داشته باشید. ممکن است شما زمانی را برای انجام این کار انتخاب کرده‌اید که دقیقا هنگام چرت زدن نوزاد است. مطمئنا در این شرایط جنین حرکت محسوسی نخواهد داشت.

دقت کنید که معمولا شدت حرکات جنین در ساعات خاصی از روز مانند موارد زیر زیاد می‌شود:

  • وقتی ورزش می‌کنید
  • وقتی ماده غذایی شیرین می‌خورید یا مایع سردی می‌نوشید
  • وقتی دراز می‌کشید

پس بهتر است در این زمان‌ها اقدام به شمارش ضربات جنین به‌منظور ارزیابی کم شدن حرکات جنین در ماه هفتم بارداری یا علت کم تکان خوردن جنین در هفته ۳۰ به بعد کنید. زیرا متخصصان توصیه می‌کنند که از هفته ۲۸ ام شمارش تعداد حرکات جنین آغاز شود.

کم شدن حرکات جنین در بارداری

اما دلایل بالقوه جدی‌تری مانند موارد زیر نیز وجود دارند که نشان می‌دهند کودک شما به اندازه کافی حرکت نمی‌کند:

  • ممکن است روند رشد کودک شما به علل مختلفی مانند نارسایی در اثر انسداد عروق خونی جفت، جدا شدن اتصال جفت از رحم و غیره کُند شده باشد. معمولا علت تکان نخوردن جنین در هفته ۲۳ یا دلیل کم شدن حرکت جنین در هفته ۳۱ این مسئله است.
  • ممکن است جفت یا رحم دچار مشکلات فیزیولوژیکی شده باشند. این مشکل اغلب با بزرگتر شدن جنین بروز می‌کند. از دلایل عمده کم تکان خوردن جنین در ماه هشتم یا کم تحرکی جنین در ماه نهم، نارسایی رحم یا جفت است.
  • ممکن است بند ناف کودک شما دور گردن او پیچیده شده باشد. وضعیت خطرناکی که جای نگرانی دارد و معمولا باعث کم شدن حرکات جنین در هفته ۲۵، حرکت کم جنین در هفته ۳۲ یا کم شدن حرکات جنین در هفته ۳۹ می‌شود.

عدم توجه و تشخیص به‌موقع این مشکلات به‌خصوص علت کم شدن حرکات جنین در هفته ۳۷، مطمئنا با خطر مرده‌زایی یا سقط جنین همراه است. به‌همین‌دلیل، پزشک بلافاصله از شما می‌خواهد که نوعی سونوگرافی با عنوان تست بدون استرس (NST) انجام دهید. تست مفیدی که اطلاعات خوبی در مورد ضربان قلب و حرکات کودک ارائه می‌دهد.

اگر خطر انسداد عروق وجود داشته باشد، مطمئنا سونوگرافی سه‌بعدی یا سونوگرافی کالر داپلر انجام خواهد شد. بدین شکل پزشک می‌تواند به‌صورت دقیق حرکات و روند رشد و تکامل جنین را بررسی کند تا مطمئن شود که در مسیر درستی قرار دارند.

نحوه ارزیابی کم تحرکی جنین در منزل

کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) به همه خانم‌های باردار توصیه می‌کند که پیش از مراجعه به پزشک، از هفته ۲۶ ام بارداری هر روز این تست را انجام دهند. بدین شکل می‌توان در اولین فرصت متوجه کم شدن حرکات جنین در ماه‌های مختلف بارداری به‌خصوص سه ماه آخر شد و عوارض احتمالی آن را خیلی زود کنترل کرد.

برای بررسی روند حرکات جنین خود در منزل، زمانی از روز را انتخاب کنید و تعداد دفعاتی که کودکتان لگد می‌زند یا حرکت می‌کند، بشمارید. در واقع ببینید که چقدر طول می‌کشد تا به ۱۰ ضربه برسد. اگر کودک شما در عرض یک ساعت ۱۰ بار حرکت کرد یا ضربه زد جای نگرانی نیست و خطر کم تحرکی جنین شما را تهدید نمی‌کند.

اما اگر کمتر از ۱۰ ضربه شد، بهتر است بروید چیزی بخورید. زیرا با خوردن هر وعده غذایی حجم معده مادر زیاد شده و جنین با افزایش حرکت، به کم شدن فضای اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. حال به پهلوی چپ بخوابید و دوباره این تست را انجام دهید.

اگر قبل از اتمام یک ساعت بعدی به ۱۰ ضربه رسید، وضعیت شما و نوزاد خوب است. اما اگر طی روزهای آینده متوجه شدید که حرکات جنین به مرور در حال کاهش است، فوراً با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید.

هدف کلی از انجام این تست خانگی این است که در عرض دو ساعت حداقل ۱۰ حرکت جنین را احساس کنید. اگرچه ممکن است این مسئله فقط ۱۵ دقیقه یا کمتر طول بکشد.

نحوه افزایش حرکات جنین در منزل

برای بیشتر تکان خوردن جنین چه بخوریم؟ اگر کمی نگران هستید و می‌خواهید تعداد حرکات کودکتان را افزایش دهید تا خیالتان راحت شود، انجام کارهای زیر موثر است:

  • یک میان‌وعده بخورید یا چیزی شیرین مانند آب‌پرتقال بنوشید.
  • برخیزید و حرکت کنید. ورزش‌های ملایمی انجام دهید.
  • چراغ قوه را روی شکم خود بتابانید.
  • با کودک خود صحبت کنید یا به موزیک گوش کنید.
  • با دست کمی روی شکم خود فشار دهید. البته تا جایی‌که بتوانید کودک خود را احساس کنید.

پس از انجام چند مورد از این کارها، دوباره بنشینید یا دراز بکشید تا ببینید آیا کودک شما شروع به حرکت می‌کند یا خیر. ممکن است کمی طول بکشد تا ضربات منظم او را احساس کنید.

نحوه افزایش حرکات جنین در منزل

برای کنترل و درمان کم تحرکی جنین، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از انجام تست خانگی ذکر شده، در مورد تعداد ضربات بدست آمده مطمئن نیستید یا نمی‌توانید نگران این وضعیت نباشید، فورا با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر این احتمال وجود داشته باشد که کودک در ساعات دیگری شروع به حرکات طوفانی کند! زیرا در صورت وجود خطر کم تحرکی جنین، حتی یک ثانیه تاخیر زمانی نیز اهمیت دارد.

درمان کم تحرکی جنین

با توجه به اینکه در شرایط بارداری مراجعه حضوری برای شما دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد حرکت زیاد جنین وجود دارد.

۳.۵/۵ (۳۱ نظر)

منبع
www.whattoexpect.comwww.verywellfamily.comwww.nhs.ukwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
104 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
2 روز قبل

واقعا کسی هست پاسخگو باشه ؟

ثریا
ثریا
15 روز قبل

دوروز که این جوریه

مریم
مریم
19 روز قبل

سلام من هفته هجدهم بارداریم تموم شده ولی تابحال هیچ حرکتی حس نکردم آیااین طبیعیه یانه

Mahtab
Mahtab
پاسخ به  مریم
10 روز قبل

منم همین حالت رو دارم و ۱۸ هفته هستم اگه کسی میدونه جواب بده لطفا

ریحانه
ریحانه
1 ماه قبل

سلام من بیست پنج هفته ک باردارم ولی نمیدونم چرا حراکت بچم کم شده خیلی میترسم راهنمای م کنین

ریحانه
ریحانه
1 ماه قبل

نام
نام

نرگس
نرگس
2 ماه قبل

سلام من نرگس هستم هفته بیست هشتم بارداری حرکات طفلم کم شده علتش چی باشدمنتظر مشوره شما هستم

زحل
زحل
2 ماه قبل

سلام مه در هفته هفتدهم بارداری هستم بسیار حرکت ناچیز حس میکنم

نارین
نارین
2 ماه قبل

سلام من ۲۰ هفته باردار هستم و بچم و احساس نمی کنم تکان نمی خورد می ترسم

هما
هما
پاسخ به  نارین
26 روز قبل

منم هفته بیست هستم و تا به حال متوجه هیچ حرکتی نشدم!

پریا اسلامی
پریا اسلامی
4 ماه قبل

سلام من ۱۸ هفته ک باردارم ولی بچم هیچ حرکتی نداره چکار کنم

حوراء
حوراء
4 ماه قبل

سلام جنین من دختراست وهفته ی ۲۳هستم ولی هنوزحرکتی نکرده بااینکه سونوگرافی وازمایشاتی ک دادم گفتن خوبه وجنین سالمه چکارکنم ک حرکت کنه

محدثه
محدثه
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من تو۳۱ هفته هستم که دقیقا ۳۰ هفته و۴روزمه والان دوروزه حس میکنم حرکات بچه کم شده بنظرتون خطرناکه ؟نیازه NSTبدم؟

هاجر خرمی پور
هاجر خرمی پور
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

سلام من در هفته ۳۸هفته هستم دوروزه بچم حرکتش کم شده باید چکار کنم

یاسمن
یاسمن
پاسخ به  هاجر خرمی پور
3 ماه قبل

سریع برو سزارین کن

کیمیا
کیمیا
4 ماه قبل

سلام من الان در هفته ۲۹هستم دو روزه حرکت جنین کم شده دلیلش چیست

اسمان
اسمان
پاسخ به  کیمیا
3 ماه قبل

سلام منم مثل شمام .علتش رو فهمیدید؟

یوسفی
یوسفی
6 ماه قبل

جنین من ۲۲ هفته هست هنوز هیچ حرکتی نکرده و من بارداری سوم من هست آیا مشکلی وجود دارد لطفا راهنمایی کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  یوسفی
5 ماه قبل

سلام بچه تون چیه

طاها
طاها
پاسخ به  یوسفی
5 ماه قبل

سلام قدیمیا میگن دختر از دو ماهگی حرکتشو شروع میکنه پسر در ۵ ماهگی بارداری
احتمالا بچه شما پسره

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط طاها
زینب
زینب
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر هفته ۳۰ بارداری هستم چند روزه بچه حرکت نمیکنه فقط گاهی شکمم سفت میشه خیلی نگرانم راهنمایی کنید

سمانه
سمانه
پاسخ به  زینب
3 ماه قبل

سلام..چی شد؟منم شرایط شما رو دارم

خانم حسینی
خانم حسینی
7 ماه قبل

سلام من هفته ۲۱هستم جنینم امروز حرکت نداشت باید چکار کنم؟

خانم حسینی
خانم حسینی
7 ماه قبل

سلام من هفته ۲۱ هستم جنین امروز تکان نخورد باید چکار کنم

شهلا
شهلا
7 ماه قبل

سلام. من در دوران پنج ماهگی هستم. زایمان چهارمم است ولی در این مرحله بارداری هیچ واکنشی از جنین ندارم. در سونگرافی همه چیز خوب است دلیل تحرک نداشتن وتکان نخوردن جنین پسر چیست؟

طاها
طاها
پاسخ به  شهلا
5 ماه قبل

حرکت جنین پسر از ۵ ماهگی شروع میشه نگران نباشید

خانم عباسی
خانم عباسی
پاسخ به  طاها
4 ماه قبل

بله دوست عزیزمان درست میفرمایندنگران نباشید

شهلا
شهلا
7 ماه قبل

سلام من در دوران پنج ماهگی هستم و زایمان سومم است ولی در این مرحله بارداری‌هیچ واکنشی جنین ندارم .در سونوگرافی همه چی خوب است دلیل تحرک نداشتن وتکان نخوردن جنین پسر است .

منیژه
منیژه
7 ماه قبل

سلام روز بخیر سه ماه ویک هفته باردارم جنین وقتی می خابیدم معلوم می شد که کجایی شکمم قرار دارد ولی چند روزه که زیاد معلوم م نمیشه میشه که برام بگین ختر داره یانه

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  منیژه
6 ماه قبل

منم دو ماه هست حامله هستم اول می خابیدم معلوم می شد ولی چند روز میشه معلوم نمیشه

ثریا طاهری
ثریا طاهری
7 ماه قبل

سلام. من در دوران پنج ماهگی هستم. زایمان چهارمم است ولی در این مرحله بارداری هیچ واکنشی از جنین ندارم. در سونگرافی همه چیز خوب است دلیل تحرک نداشتن وتکان نخوردن جنین پسر چیست؟

فرزانه جلالی
فرزانه جلالی
7 ماه قبل

سلام خانم برادرم حامله است ماه هفتم است امروز جنین هیچ حرکت نکرد ایا خطر ناک است

آذرپندار
آذرپندار
7 ماه قبل

سلام من۳۷ هفته هستم اب دور جنین از ۱۳ به ۸ رسیده ایا مشکلم جدیه

پری
پری
پاسخ به  آذرپندار
5 ماه قبل

بایدآب بخوری

زهرا
زهرا
پاسخ به  آذرپندار
2 ماه قبل

سلام من بارداری اول هستم دوماه لک بینی پیدا کردم رفتم سونو انجام دادم گفتن که بچه رشد نکرده ولی بچه حرکت میکنه : چکار کنم؟

ملکان
ملکان
7 ماه قبل

سلام من ۵ماهه حامله ام حس میکنم بچه یک روز هیچ حرکتی نکرده باید چیکار کنم

شیرین
شیرین
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من هفته ۱۹ بارداری هستم برام توی سونوگرافی آنومالی سر بچه مایل به داخل شکم شده بعد دوهفته همون شکله و تغییری نکرده آمینوسنتز هم انجام دادم گفتن سالمه حدس شما چیه ممنون میشم جواب بدید

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  شیرین
10 ماه قبل

من ١٩ هفته هستم ولی امروز بجم هیج حرکتب نکرد

بیانه
بیانه
پاسخ به  عاطفه
7 ماه قبل

سلام وقت بخیرمن ۳۲ هفته هستم ایا وزن بچم کمه مشکلیه

عبدی
عبدی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر ما تازه متوجه شدیم که خانومم‌حامله هست و تقریبا هفته ۴ هست دکتر گفته جز بچه پایینه یا جفتت پایین داره ایا خطر داره برا بچه لطفلا راهنمایی کنید ممنون میشم

سحر
سحر
پاسخ به  عبدی
10 ماه قبل

جفت پایین باید دوهفته استراحت کنه خم نشه وسیله سنگین برنداره وفقط برای دستشویی رفتن ازخواب باشه ولی سن بارداریش اگر ۴ هفته اس ممکن با بیشتر شدن سن بارداری جفتم بیاد بالا ولی بازم باید از پزشک خودش بپرسی درصورت خونریزی ولکه بینیم باید به پزشکش مراجعه کنه

شراره
شراره
10 ماه قبل

سلام من هفت ماه حاملم دوسه روز حرکت های بچم کم شده نگرانم

مامانی
مامانی
پاسخ به  شراره
4 ماه قبل

منم …نگرانم

زینب
زینب
11 ماه قبل

سلام من دیروز سرخوردم وافتادم ازاونوقت تاحالا حس میکنم حرکت جنین کم شده ایاخطرناکه

زینب
زینب
11 ماه قبل

سلام در هفته ۲۹ بارداری هستم دو قلو باردارم حرکات جنین در طرف راست شکمم بیشتره اما طرف چپ کمتر حس می‌شود چکار کنم آیا مشکلی دارد یا نه

zahra
zahra
پاسخ به  زینب
10 ماه قبل

مال منم همینطوره

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  زینب
7 ماه قبل

سلام. الان زایمان کردید؟دقیقا منم مثل شما هستم چیکارکنم

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام من هفته ۲۲بارداری هستم جنینم خیلی تحرک داشت ولی از دیروز حرکتش کم شده مثلا امروز صبح حسش کردم رفت تا شب بعد شام عادیه ایا؟

سهیلا رضایی
سهیلا رضایی
1 سال قبل

سلام . من از صب حس کردم تکون نمیخوره . از یکساعت پیش ک ی چیز شیرین خوردم فقط سفت میشه شکمم ی طرفش لگد زدن حس نمیکنم

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام من در هفته ۲۰بارداری هستم ولی حرکت جنین رو حس نمیکنم آیا جای نگرانی هست؟

پیمان بیات
پیمان بیات
پاسخ به  زهره
6 ماه قبل

سلام خانمم هفته ۲۱ بارداریه ولی هنوز حرکت جنین رو اصلن حس نکرده ایا جای نگرانی هست؟

ژاله
ژاله
پاسخ به  زهره
6 ماه قبل

سلام منم ۲۲ هفته هستم هیچ تونی نمیخوره بچه

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من الان در هفته۲۰ بارداری هستم ولی هنوز حرکت جنین رو حس نکردم آیا جای نگرانی هست؟

دکتر شهره موهدی
دکتر شهره موهدی
1 سال قبل

سلام من چهار ماه دوهفته باردارم وشکم سومم است تکون خوردن جنینم تا سه روز پیش خیلی خوب بود اما از سه روز پیش خیلی کم شده سنو رفتم میگه سالم وحرکاتش عادی من خیلی نگرانم میشه راهنمایم کنید ممنون

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  دکتر شهره موهدی
10 ماه قبل

سلام خدمت خانم دکتر من هفته ۱۵ بارداریم قبلا حرکات جنین حس میکردم دوروز حس نمیکنم بنظرتون چیکار کنم

فرزانه راغبی
فرزانه راغبی
1 سال قبل

من امروز رفتم سونو گرافی بچه اصلان پشتش بهم بود وهم شیرینی خوردم هم چیز ترش اصلان تموم نخورد مشکل چیه

المیرا
المیرا
1 سال قبل

در هفته ۲۴بارداری هستم جنین حرکات زیاد داشت بعد از یک بحث و دعوا ۲۴ساعت میشه که جنین حرکتی نداشته

مهردخت عبدی
مهردخت عبدی
1 سال قبل

باسلام جنین من الان دوازده هفته نمیدونم چراتکان نمیخوره آیا عادی یاخطرناکه

راهیل
راهیل
پاسخ به  مهردخت عبدی
8 ماه قبل

عجب.من هفته ۲۵ اولین حرکت رو حس کردن

اراد
اراد
پاسخ به  راهیل
6 ماه قبل

باسلام من در هفته یازدهم می‌باشم,وهیچ حسی ندارم،دوقلو باردارم,چکار کنم؟

علیزاده
علیزاده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر هفته نهم بارداری هستم امروز رفتم سونوگرافی جنین هیچ حرکتی نداش ولی ضربان قلبش میزد
دکتر گف بخاطر اینکه ک تازه غذا نخوردی و قند ب جنین نرسیده
ولی من خیلی نگرانم ک نکنه مشکلی باشه؟
آیا حرکت نکردنش طبیعی هس ؟؟؟

ملیحه
ملیحه
1 سال قبل

سلام من ۱۹سالمه در هفته ۲۵ ام هستم از دیروز کمر درد دارم پهلو هام درد داره جنین ام تکون نمیخوره

کوروش
کوروش
پاسخ به  ملیحه
2 ماه قبل

منم همینطور م رفتین دکتر

پروانه
پروانه
1 سال قبل

سلام من من ۳۱ هفته و۳ روزم هست دوروزه بچم کم تکون میخوره جای نگرانی هست

هایلین
هایلین
پاسخ به  پروانه
5 ماه قبل

شما پیگیری کردین؟ منم سن بارداریم ۳۱ ۲ روزه حرکتش خیلی کم شده نگرانم

فاطمه بردبار
فاطمه بردبار
1 سال قبل

سلام من ۳۵ هفته باردارم دو روز حرکت جنینم کم شده مشکلی نیست

عطیه
عطیه
1 سال قبل

سلام من تو هفته ۲۲ بارداری هستم ..یکی دوروزه احساس میکنم تکون خوردن جنین کم شده چیکارباید بکنم؟

رعنا
رعنا
1 سال قبل

سلام من ۲۷ هفتگی بچم این چند روز هست که خیلی کمتر از اول تکون میخوره مشکل چیه خطرناکه آخه اول خیلی تکون میخورد

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام چرا جنین کم تکان میخورد، خیلی کم

ارزو
ارزو
1 سال قبل

سلام ببخشید من ۷ ماهگی رفتم کم تکان میخورع

پریا
پریا
پاسخ به  ارزو
1 سال قبل

سلام خسته نباشید خانمی منم مثل شما وارد ۷ماهگی شدم دو روزه تکون خوردنای بچه کم شده مشکل شما چی بود میشه لطف کنید جواب بدید خیلی نگرانم اصلا داغونم

zahra
zahra
پاسخ به  ارزو
1 سال قبل

من هفته۲۶هستم بچم خیلی کم اروم تکون میخوره چرا خیلی نگرانم

علی
علی
پاسخ به  ارزو
3 ماه قبل

سلام لطفا سوأل جواب بدین

آلا
آلا
1 سال قبل

سلام،من توو هفته ۱۸بارداری هستم خیلی تکونای بچمو حس نمیکنم ایا طبیعی هستش؟

مهدیه
مهدیه
1 سال قبل

جنین درهفته ۲۲کم تکون میخوره یا زیاد

نیلای
نیلای
پاسخ به  مهدیه
10 ماه قبل

سلام ۲۵هفتمه حرکت بچم‌کمه چیکار کنم تو سنو ۱۸هفتگی گفتن‌بچه بریج‌

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من هفته نوزدهم بارداری هستم و هیچ گونه تحرکی از جنین حس نمیکنم عادیه؟؟؟؟

نجلا
نجلا
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

منم هفته ۱۹بارداری هستم حرکت بچمو حس نمیکنم شما دکتر نرفتید

رها
رها
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من هفته ۲۶ بارداری هستم ولی از دیروز تا حالا حرکات جنین کم تر شده و حرکتش مثل قبل محکم نیس چیکار باید بکنم؟

علی
علی
1 سال قبل

یک دونه از سوال ها رو هم جواب ندادن که ببینیم مشکل چیه.
پس چه فایده از سوال پرسیدن؟!

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام زینب هستم۲۶ساله هفته۳۳بارداری۲روزه ک بچه خوب تکون نمیخوره خیلی نگرانم چکارکنم؟

دکمه بازگشت به بالا