علل افتادگی سینه‌ بعد از شیردهی | معرفی انواع درمان افتادگی سینه

هر آنچه که باید درباره افتادگی سینه بعد از شیردهی بدانید

افتادگی سینه بعد از شیردهی و درمان آن

تحقیقات نشان داده‌اند که تغذیه با شیر مادر تاثیر زیادی بر شکل یا حجم سینه ندارد. در واقع در دوران بارداری، رباط‌هایی (رباط‌های کوپر) که از سینه‌های شما حمایت می‌کنند ممکن است با پر و سنگین‌تر شدن سینه‌ها کشیده شوند. این کشش ممکن است به افتادگی سینه‌ها پس از بارداری کمک کند، چه به کودک خود شیر بدهید یا خیر.

بنابراین عامل اولیه افتادگی سینه بعد از شیردهی، تغییرات هورمونی در دوران بارداری است و عوامل دیگری مانند بالا رفتن سن، اضافه وزن یا کاهش وزن ناگهانی، داشتن سینه‌های بزرگ و سیگار کشیدن می‌توانند آن را تشدید کند. زیرا خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهند.

به عبارت دیگر، سینه‌ها تحت تأثیر افزایش طبیعی سایز در دوران بارداری و کاهش وزن پس از بارداری قرار می‌گیرند. آنها با شیردهی بزرگ می‌شوند و پس از شیردهی، به‌آرامی به سمت پایین جمع می‌شوند. هر کاهش وزن قابل توجهی به هر دلیلی می‌تواند باعث افتادگی سینه‌ها شود.

پس اجازه ندهید ترس از افتادگی سینه‌ها پس از شیردهی شما را از شیر دادن باز دارد. شیردهی به شما این امکان را می‌دهد که کودک را با شیر خود تغذیه کنید و مواد مغذی و آنتی‌بادی‌هایی را فراهم کنید که به نوزاد در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند.

در عوض برای کمک به حفظ ظاهر سینه‌های خود، سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید و وزن مناسب خود را حفظ کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید. اگر سیگار می‌کشید، از پزشک خود بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کند.

در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری در مورد افتادگی سینه بعد از قطع کردن شیردهی و راهکارهای بالا بردن سینه‌های افتاده اشاره خواهیم کرد.

عوامل دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

ممکن است بعد از پایان شیردهی، سینه‌ها (به‌خصوص نوک سینه‌ها) بزرگ‌تر، کوچک‌تر، نرم‌تر یا برجسته‌تر شوند. همه این تغییرات همیشه ناشی از شیردهی نیستند و ممکن است افتادگی سینه بعد از شیردهی، به‌دلیل وجود فاکتورهای دیگری رخ دهد. در ادامه به هریک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

علل افتادگی سینه بعد از شیردهی

بارداری دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

در دوران بارداری، تغییر سطح استروژن، پروژسترون و پرولاکتین باعث تغییرات فیزیولوژیکی در بافت پستان می‌شود. مجاری شیر منبسط شده و جریان خون افزایش می‌یابد. این مسئله ممکن است اندازه سینه‌های شما را افزایش دهد و رگ‌های سینه شما را برجسته‌تر نشان دهد.

همراه با شل شدن مفاصل، رباط‌های کوپر (رباط‌هایی که بافت سینه شما را پشتیبانی می‌کنند) شل و کشیده می‌شوند تا با رشد سینه‌ها سازگاری داشته باشند. هم‌چنین ممکن است به‌دلیل بزرگ شدن سینه، علائم کشیدگی روی پوست آن مشاهده کنید.

نوک سینه‌های شما نیز ممکن است تغییرات قابل مشاهده‌ای را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است به میزان قابل توجهی تیره شوند، برجستگی‌هایی که به‌عنوان سل مونتگومری شناخته می‌شوند ممکن است بزرگتر شوند و هاله قهوه‌ای رنگ دور نوک سینه بزرگتر شود.

این تغییرات بخشی از روش بدن شما برای آماده شدن به‌منظور شیردهی است که باعث می‌شود نوک سینه‌ها برای نوزاد بهتر دیده شوند. همه این تغییرات در طول بارداری اتفاق می‌افتند و به شیردهی ارتباطی ندارند. مطمئنا بارداری‌های مکرر باعث می‌شوند که سینه‌های شما کشیده‌تر شوند.

سینه‌ها در دوران شیردهی دو تا سه برابر بزرگ می‌شوند. تغییرات هورمونی که عمدتاً توسط پرولاکتین ایجاد می‌شود و سینه‌ها را با تولید شیر پر می‌کند. پس اگر قبلاً علائم کشیدگی سینه و سیاهرگ‌های برجسته ناشی از بارداری داشته‌اید، ممکن است در طول تغییرات شیردهی این‌ها تشدید شوند.

سن دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

به طور کلی وقتی دوران شیردهی به اتمام می‌رسد، پستان‌های شما دیگر از شیر پر نمی‌شوند. این مسئله ممکن است منجر به کاهش حجم بافت سینه شود. گاهی اوقات پوست شما متناسب با اندازه جدید سینه سفت می‌شود، اما گاهی خاصیت ارتجاعی کافی برای انجام این کار وجود ندارد. به‌همین‌دلیل، احتمال افتادگی سینه بعد از شیردهی با افزایش سن مادر بیشتر است.

شاخص توده بدنی و افتادگی سینه بعد از شیردهی

اصولا خانم‌هایی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند، نسبت به خانم‌هایی با BMI کمتر، سینه‌های بزرگتری دارند. در نتیجه به طور طبیعی احتمال افتادگی سینه بعد از شیردهی در این خانم‌ها بیشتر است.

ورزش کردن و افتادگی سینه بعد از شیردهی

ورزش‌هایی که شامل حرکات زیاد سینه می‌شوند، می‌توانند فشار اضافی بر روی رباط‌های سینه وارد کنند. اگر سینه‌ها (به‌ویژه سینه‌های بزرگ) در این شرایط حمایت مناسبی نداشته باشند، انجام چنین ورزش‌هایی می‌تواند منجر به کشیدگی رباط‌ها و افتادگی سینه‌ها شود. پس اگر در دوران شیردهی ورزش می‌کنید، حتما از یک سوتین ورزشی مناسب استفاده کنید تا دچار افتادگی سینه بعد از شیردهی نشوید.

سایز اولیه سینه‌ها دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

تجربه نشان داده است که سینه‌های کوچکتر نسبت به سینه‌های بزرگتر، پس از قطع شیردهی بهتر شکل خود را حفظ می‌کنند. زیرا احتمال بیشتری دارد که سینه‌های بزرگ‌تر تسلیم نیروی جاذبه زمین شوند.

ژنتیک دخیل در افتادگی سینه بعد از شیردهی

وراثت و ژن‌هایی که از خانواده خود دریافت می‌کنید، در اندازه و شکل سینه‌های شما، استحکام رباط‌های کوپر و وزن بدن شما نقش دارند. به‌همین‌دلیل، برخی از خانم‌ها دچار افتادگی سینه بعد از شیردهی نمی‌شوند.

جلوگیری از افتادگی سینه

جلوگیری از افتادگی سینه‌ها بعد از شیردهی چگونه است؟

با توجه به اینکه بارداری و شیردهی می‌توانند تغییراتی در ظاهر و شکل سینه‌های شما ایجاد کنند، مطمئنا این ابهام در ذهن شما شکل گرفته است که آیا امکان پیشگیری از افتادگی سینه بعد از قطع کردن شیردهی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بله، زیرا اغلب خانم‌ها ممکن پس از شیردهی است فقط متوجه تفاوت جزئی در ظاهر سینه‌های خود شوند. از راهکارهای موثر برای جلوگیری از افتادگی پستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب: پوست خود را سالم و هیدراته نگه دارید تا خاصیت ارتجاعی آن حفظ شود.
  • ترک سیگار: کشیدن سیگار برای شما یا ظاهر سینه هایتان مفید نیست.
  • حفظ وزن سالم: یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، کمی ورزش کنید و سعی کنید خیلی سریع وزن اضافه یا کم نکنید.
  • داشتن وضعیت بدنی مناسب: هنگامی‌که شما مدام برای شیردهی خمیده می‌شوید و یک وضعیت بدنی ضعیف دارید، به نیروی جاذبه فرصت بیشتری می‌دهید تا سینه‌های شما را به سمت پایین بکشد. ایستادن یا نشستن در وضعیت مناسب با پشت صاف و شانه‌های رو به عقب، می‌تواند به حمایت از سینه‌ها کمک کند و حتی به سینه‌های شما را لیفت طبیعی بدهد.

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

در پاسخ به این سوال شما که سینه بعد از شیردهی، شل شدنش درمانی دارد؟ می‌توان گفت بله راهکارهایی برای رفع افتادگی سینه بعد از شیردهی وجود دارد. اگرچه پس از بارداری و شیردهی، سینه‌ها ممکن است به حالت قبل برگردند، بزرگتر بمانند یا کوچکتر شوند، اما حتما از درمان خانگی افتادگی سینه بعد از شیردهی استفاده کنید. مواردی چون:

  • دستورالعمل‌های افزایش وزن در دوران بارداری را رعایت کنید: هرچه در دوران بارداری وزن بیشتری اضافه کنید، در دوران شیردهی سینه‌های شما بزرگتر و کشیده‌تر می‌شوند. سپس زمانی که می‌خواهید وزن کم کنید، پوست کشیده شده و احتمال افتادگی سینه بعد از شیردهی بیشتر می‌شود.
  • سعی کنید اضافه وزن در دوران بارداری را به‌آرامی کاهش دهید: وقتی به سرعت وزن کم می‌کنید، به پوست خود این فرصت را نمی‌دهید که همراه با کاهش وزن کوچک شود. در نتیجه ممکن است آویزان به نظر برسد.
  • از مرطوب‌کننده‌های ایمن استفاده کنید: پوست سالم و مرطوب ممکن است بهتر از پوست خشک به حالت قبلی خود بازگردد. فقط مطمئن شوید که محصولی را انتخاب می‌کنید که برای افرادی که در دوران شیردهی هستند بی‌خطر باشد یا از پزشک خود بخواهید که یک داروی سفت‌کننده سینه توصیه کند.
  • در طول روز و شب، هنگام شیردهی از یک سوتین مناسب استفاده کنید: یک سوتین شیردهی مناسب می‌تواند از رباط‌های سینه‌ها پشتیبانی لازم را انجام دهد و باعث بالا نگهداشتن سینه‌ها شود. به‌خصوص اگر ورزش می‌کنید یا سینه‌های بزرگی دارید. از نظر محققان، افرادی که سن بالاتری دارند، اضافه وزن دارند یا به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند، لزوما نباید از پوشیدن سوتین چشم‌پوشی کنند.
  • به‌صورت منظم ورزش کنید: تحقیقات اثرات مفید درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی با ورزش را ثابت کرده‌اند. اگرچه سینه‌ها از ماهیچه تشکیل نشده‌اند، اما ماهیچه‌هایی در قفسه سینه پشت سینه‌ها وجود دارد. انجام تمرینات ورزشی خاص می‌تواند این عضلات را تقویت کرده و ظاهر سینه‌ها را بهبود بخشد. معمولا تمرینات ماهیچه‌های قفسه سینه شامل پرس سینه و حرکات پروانه با دستگاه است.

جراحی پلاستیک به‌عنوان درمان پزشکی افتادگی سینه بعد از شیردهی

پزشکان معتقد هستند که تنها درمان سفت شدن سینه بعد از زایمان و شیردهی، دکتر جراح پلاستیک است. در حال حاضر بزرگ کردن سینه یا لیفت سینه دو روشی هستند که می‌توانند شکل و اندازه سینه‌های شما را بازیابی کنند.

درمان افتادگی سینه

به خاطر داشته باشید که اگر هنوز در سنین باروری هستید و دوست دارید فرزندان زیادی داشته باشید، جراحی پلاستیک سینه به‌خصوص کاشت پروتز در سینه، می‌تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند. پس حتما در این مورد با جراح خود صحبت کنید. می‌توان به صراحت گفت که جراحی پلاستیک پستان بعد از شیردهی، یک انتخاب کاملا شخصی است و برای همه مناسب نیست.

درمان سفت شدن سینه در شیردهی در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقد به راهکارهای طبیعی زیادی مانند درمان افتادگی سینه با سویا، ماساژ سینه با روغن خراطین یا جوشانده غلیظ پوست انار و مورد سبز و غیره هستند. البته خوردن مواد غذایی زیر نیز موثر است:

  • عرق نعنا
  • شربت بارهنگ
  • عسل و سیاه دانه
  • ارده با شیره انگور
  • خرما
  • انجیر
  • بادام
  • زیتون

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به عوارض جراحی پلاستیک و عدم امکان شیردهی بعد از انجام آن، پیشنهاد می‌کنیم اگر راهکارهای خانگی و طبیعی ذکر شده برای رفع افتادگی سینه بعد از شیردهی موثر نبودند به پزشک متخصص زنان و زایمان یا جراح پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان و جراح زیبایی پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد راهکارهای درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی وجود دارد.

۳.۸/۵ (۹ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.mayoclinic.orgcreeksideobgyn.comwww.healthline.comwww.verywellfamily.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماندانا آروان
ماندانا آروان
3 ماه قبل

دوست دارم سینه هام مثل اول نوک تیز بالا باشند …….

ماندانا آروان
ماندانا آروان
3 ماه قبل

سلام دوساله که بچه مو شیر میدهم دچار افتادگی سینه شده ام یک ماه هستش که پسرم رو از شیر گرفته ام لطفاً راهنمایی کنید باید به کجا مراجعه کنم تا افتادگی سینه رفع شود

دکمه بازگشت به بالا