کاپ قاعدگی چیست؟ فواید و عوارض آن چیست؟

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی و فواید و عوارض آن

فواید و عوارض کاپ قاعدگی چیست؟

دوران قاعدگی برای خانم‌ها چالش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها استفاده از نوار بهداشتی است. به دلیل ایجاد حساسیت‌های پوستی یا مشکلات مختلفی که بر اثر استفاده از نوار بهداشتی تا تامپون پیش می‌آید، بحث استفاده از وسیله‌ای بدون این مشکلات پیش آمد. کاپ قاعدگی به عنوان یک وسیله بهداشتی کارآمد به کمک خانم‌ها آمده تا بسیاری از مشکلات دوران قاعدگی را کم کند. کاپ قاعدگی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ کاپ قاعدگی بهتر است یا نوار بهداشتی؟ بهترین برند کاپ قاعدگی چیست؟ و بسیاری سوالات دیگر که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده،‌ مزایا و معایب

کاپ یا فنجان قاعدگی یک محصول بهداشتی برای دوران قاعدگی خانم‌هاست. این محصول عموما از جنس سیلیکون یا پلاستیک ساخته شده و فرمی قابل انعطاف دارد. این کاپ قابلیت استفاده چند باره دارد و در داخل واژن، خون قاعدگی را در خود جمع می‌کند. کاپ قاعدگی از زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که خانم‌ها از حساسیت ایجاد شده بر اثر نوار بهداشتی شکایت داشتند. از طرف دیگر، توجه فعالان محیط زیست به میزان زباله‌ای که این نوارها ایجاد می‌کردند، جلب شده و به فکر راه حلی برای آن افتاند. به این ترتیب کاپ قاعدگی طراحی شد.

حالا سوال این است که نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی کدام یک برای حفظ بهداشت بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید مزایا و معایب کاپ قاعدگی را بشناسیم.

ویژگی‌ها و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی یک محصول چند بار مصرف است. یعنی آن را می‌توان برای ماه‌ها استفاده کرد. همین موضوع نشان می‌دهد که کاپ چقدر برای محیط زیست و کم کردن زباله می‌تواند موثر باشد. از طرفی همین موضوع از نظر مالی هم کاپ قاعدگی را مقرون به صرفه نشان می‌دهد.

یکی از ویژگی‌هایی که باید به آن اشاره کرد، میزان نشتی کاپ قاعدگی است. اگر نحوه استفاده از کاپ قاعدگی را به خوبی بدانید، احتمال نشتی دادن کاپ تقریبا صفر است. این موضوع برای کسانی که خونریزی زیاد دارند و با مصرف نوار بهداشتی همواره معضل نشتی خون دارند، یک ویژگی عالی است.

ویژگی‌ها و عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

یکی از مشکلات خانم‌ها در دوران قاعدگی، مشکل بوی ناخوشایندی است که به دلیل وجود خون روی نوار بهداشتی احساس می‌شود. با وجود کاپ، این بو کاملا از بین می‌رود. استفاده از تامپون ممکن است ایجاد شوک باکتریایی کند. نوار بهداشتی هم گاهی باعث حساسیت یا عفونت می‌شود. اما با وجود کاپ قاعدگی این مشکلات اصلا وجود ندارند. با این حال برای اطیمنان بیشتر می‌توانید با  دکتر آنلاین زنان نیز در مورد استفاده از کاپ مشورت کنید.

معایب کاپ قاعدگی

اما این محصول هم همانند بسیاری دیگر، معایبی دارد که باید به آن توجه کرد. در مرحله اول ممکن است برای پیدا کردن یک کاپ با اندازه مناسب، دچار چالش شوید. قرار دادن و درآوردن کاپ هم ممکن است برای عده‌ای سخت باشد. به خصوص برای کسانی که در مسایل بهداشتی وسواس دارند. مخصوصا که باید تماس مستقیم با خون داشته باشند.

از طرف دیگر برای افرادی که در محل کار یا مکان‌های عمومی مجبور به تخلیه کاپ باشند، این موضوع ممکن است مشکلاتی داشته باشد. دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی در این مکان‌ها ممکن است از نظر بهداشتی کمی مشکلات ایجاد کند. در واقع این وسیله برای خانه کارایی بیشتری دارد.

یکی دیگر از مشکلات کاپ قاعدگی این است که ممکن است این کاپ به پرده بکارت آسیب برساند. بنابراین در کشورهایی با فرهنگی شبیه به کشور ما، استفاده از کاپ قاعدگی برای دخترها توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر در صورتی که فرد طریقه استفاده از کاپ قاعدگی را نداند،‌ در ابتدای امر ممکن است احساس ناخوشایندی به قرار گرفتن یک جسم خارجی در بدن داشته باشد.

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

برای استفاده از این کاپ در مرحله اول باید کاپی با سایز مناسب انتخاب کنید. چگونه سایز کاپ قاعدگی را بفهمیم؟ اندازه کاپ قاعدگی بر اساس میزان خونریزی، سن فرد، سبک زندگی و طول کانال واژن فرد تعیین می‌شود. بعد از انتخاب کاپ مناسب، ابتدا باید دست‌ها را تمیز شست.

سپس بعد از خیس کردن لبه کاپ،‌آن را از وسط تا کرده و بعد کاملا به حالت لوله در آورید. در حالت نشسته کاپ را وارد واژن می‌کنید. وقتی کاپ کاملا وارد واژن شد، آن را بچرخانید تا کاملا در داخل واژن باز شود. قرار گرفتن درست کاپ، باعث می‌شود که با حرکت آن را حس نکنید و با ورزش هم از بدن خارج نشود.

طریقه خارج کردن کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی برای مدت زمانی بین ۵ تا ۱۰ ساعت می‌تواند در بدن باشد. این موضوع البته به میزان خونریزی افراد هم بستگی دارد. اما بیشتر از این مدت نگهداری آن توصیه نمی‌شود.

برای خارج کردن کاپ،‌ ابتدا باید دست‌ها را با آب و صابون شست. سپس انگشت اشاره و شصت را وارد واژن کرده و دنباله کاپ را لمس کنید و به آرامی آن راپایین بکشید. بعد از رسیدن به بدنه فنجان قاعدگی، آن را به آرامی فشار داده و از واژن خارج کنید. بعد از بیرون آوردن آن را در دستشویی خالی کرده و بشویید. پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از مصرف، آموزش استفاده از کاپ قاعدگی را مشاهده کرده و بعد اقدام به استفاده کنید.

طریقه استفاده کاپ قاعدگی

چه کسانی می‌توانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند

کاپ قاعدگی برای چه سنی مناسب است؟ چه کسانی نباید از این کاپ‌ها استفاده کنند؟ بهترین مارک کاپ قاعدگی چیست؟ موارد منع مصرف کاپ قاعدگی کدام است؟ این‌ها سوالات دیگری است که هنگام خرید کاپ قاعدگی ممکن است پیش بیاید. این کاپ‌ها برای تمامی افراد و برای همه سنین مناسب است.

مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

 اما همان‌طور که گفتیم در فرهنگ ما، برای دختران این کاپ توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر افرادی که برای جلوگیری از بارداری از آیودی استفاده می‌کنند هم نمی‌توانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند.

کاپ قاعدگی را از کجا بخریم؟ از داروخانه‌ها یا سایت‌هایی که برندهای مختلف این کاپ‌ها را تولید می‌کنند می‌توانید قیمت کاپ قاعدگی و بهترین برند کاپ قاعدگی را خریداری کنید.

اینکه کاپ بهتر است یا نوار بهداشتی را به مرور زمان و بعد از استفاده از کاپ می‌توانید نتیجه گیری کنید. بعضی از افراد بعد از استفاده از کاپ دیگر حاضر نیستند به سراغ نوار تا تامپون بروند. برای اطمینان از اینکه شما شرایط استفاده از کاپ قاعدگی را دارید یا خیر، می‌توانید از مشاوره پزشک آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ نیز کمک بگیرید.

۳/۵ (۲۲ نظر)

منبع
www.medicalnewstoday.comwww.medicalnewstoday.comdaisymenstrualcup.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس
نرگس
4 ماه قبل

سلام و عرض ادب خسته نباشید من یک سال اقدام به بارداری هستم وبرای اولین بار پریودیم عقب افتاد وحدود ۹ روز هست که عقب افتاده دوبار بیبی چک زدم منفی بود دو روز هم هست ترشحات قهوه ای ازم خارج میشود ولک قهوه ای میبینم میشه کمک کنید دل درد وکمردرد هم دارم

سویتا
سویتا
پاسخ به  نرگس
2 ماه قبل

بیشترعفونت هست اگه داشته باشی با دردکمرو….. پیش میادباید عفونت بدنتان درمان شود

سولماز
سولماز
1 سال قبل

آیا شبها هم می شه از کاپ قائدگی استفاده کرد؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سولماز
5 ماه قبل

بله

سحر
سحر
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید،من حدود یک سال هست که از کاپ استفاده میکنم اخیرا پریودهام به هم ریخته س و تقریبا هر ۱۵ روز یک بار خونریزی دارم.چند تا دکتر متفاوت رفتم همه چیزم نرماله و هر سه تا دکتر هم عقیده دارن کاپ در طول زمان باعث آندومتریوز میشه و مشکل من ارتباط مستقیم داره با کاپ قاعدگی.ممنون میشم شما هم نظر کارشناسیتونو بفرمایید

لیلا
لیلا
پاسخ به  سحر
1 سال قبل

سلام من دوسال هست که از کاپ قاعدگی استفاده میکنم ولی پریودیم تنظیمش بهم خورده و بیشتر وقت ها پریودها هستم قبلا این مشگل را نداشتم ایا بخاطر کاپ اینطوری شدم ؟؟

لیلا
لیلا
پاسخ به  لیلا
11 ماه قبل

سلام من ۸ساله ای یو دی دارم میتونم کاپ استفاده کنم؟؟؟

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط لیلا
زهرا
زهرا
پاسخ به  سحر
3 ماه قبل

منم یک سال هست استفاده میکنم وقتی شنیدم باعث اندومتریوز میشه شک کردم شما کنار گذاشتین کاپ رو یانه؟من چون با نوار بهداشتی عفونت میگیرم نمیدونم چیکار کنم دیگه

دکمه بازگشت به بالا