هر آنچه که باید درباره ریزش مو در شیردهی بدانید

چرا در دوران شیردهی دچار ریزش مو می شویم؟

علل و نحوه درمان ریزش مو در شیردهی

رشد مو تنها یکی از تغییرات فیزیکی است که بسیاری از زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند. در دوران بارداری، موهای اکثر زنان ضخیم‌تر، پرتر و سالم‌تر به نظر می‌رسند. با این حال چند ماه پس از تولد نوزاد، حدود نیمی از مادران درحالی‌که هنوز شیرده هستند، ریزش موی قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از زنان به این نتیجه برسند که شیردهی باعث ریزش مو می‌شود.

در اصل این فرآیند زایمان است که باعث ریزش مو در شیردهی می‌شود و معمولاً در حدود سه ماه پس از تولد نوزاد شروع می‌شود. اگرچه ریزش مو پس از زایمان کاملاً طبیعی است و نمی‌توان به طور کامل از آن جلوگیری کرد، اما از دست دادن تارهای با ارزش مو واقعا ناراحت‌کننده است.

خوشبختانه موهای شما ظرف یک سال پس از تولد نوزاد به حالت طبیعی خود باز می‌گردند. توصیه می‌کنیم در این بازه زمانی روش‌های مختلفی را برای تقویت موهای خود و جلوگیری از ریزش آن‌ها امتحان کنید. در این مطلب به جزئیات بیشتری از علت ریزش مو در شیردهی، جلوگیری از ریزش مو در شیردهی و درمان ریزش مو در دوران شیردهی اشاره خواهیم کرد.

علل ریزش مو در زنان شیرده چیست؟

در دوران بارداری، سطح هورمون‌های بدن شما به طور چشمگیری تغییر می‌کند. یکی از اولین هورمون‌هایی که افزایش پیدا می‌کند، هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG است. این همان هورمونی است که میزان آن در تست بارداری شما اندازه‌گیری می‌شود و افزایش سطح آن نشان می‌دهد که شما باردار هستید.

بارداری همچنین باعث افزایش سطح هورمون‌های دیگر از جمله استروژن، پروژسترون، اکسی‌توسین و پرولاکتین می‌شود. حجم خون شما نیز در دوران بارداری افزایش یافته و تا تاریخ زایمان ۵۰ درصد بیشتر از حد طبیعی است.

علل ریزش مو در زنان شیرده

بلافاصله پس از تولد نوزاد، چندین هورمون شما از جمله استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش پیدا می‌کنند. این هورمون‌ها در عرض ۲۴ ساعت پس از تولد تقریباً به سطح طبیعی خود باز می‌گردند. البته تا زمانی‌که شما به نوزاد خود شیر می‌دهید، پرولاکتین بالا باقی می‌ماند. حجم خون شما نیز کاهش می‌یابد، اما افت آن تدریجی‌تر است. در واقع طی چند هفته پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز می‌گردد.

از نظر پزشکان تغییرات هورمونی بزرگترین دلیل تغییر بافت مو پس از زایمان و ریزش مو در شیردهی هستند. در اصل، فرآیند شیردهی باعث ریزش مو نمی‌شود.

در دوران بارداری، سطوح بالای استروژن و افزایش حجم و گردش خون از میزان معمول ریزش مو جلوگیری می‌کند. به‌همین‌دلیل پس از تولد نوزاد و در دوران شیردهی، موهای شما با ریزش توده‌های بزرگ‌تر از حالت عادی زمان از دست رفته را جبران می‌کنند. در واقع اگرچه حجم کل ریزش موی شما بیشتر از آن چیزی نیست که در ۹ ماه گذشته از دست داده‌اید، اما به نظر می‌رسد که این روند به یکباره اتفاق می‌افتد.

اما ریزش مو در شیردهی تا کی ادامه دارد؟ ریزش مو پس از زایمان ممکن است در هر روز پس از تولد نوزاد رخ دهد و گاهی تا یک سال نیز ادامه دارد. به‌همین‌دلیل، ریزش مو در شیردهی طبیعی است و معمولاً در حدود ۴ ماهگی نوزاد به اوج خود می‌رسد. بنابراین اگر کودک شما یک ساله یا بیشتر است و هنوز توده‌هایی از مو از دست می‌دهید، باید تحت نظر بهترین دکتر ریزش مو به فکر درمان باشید. اکثر خانم‌ها بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولد نوزاد و شروع شیردهی، به چرخه معمول رشد موهای خود باز می‌گردند.

البته در کنار تغییرات هورمونی، نداشتن یک روند تغذیه صحیح نیز در ریزش شدید مو در شیردهی موثر است. با توجه به اینکه بدن برای تولید شیر نیاز به مواد مغذی کافی دارد و در صورت عدم تامین آن‌ها، ارگان‌های بدن مادر به‌خصوص استخوان‎ها، ریشه موها و پوست دچار تحلیل می‌شوند.

علل ریزش مو در دوران شیردهی

چگونه از ریزش موی ناگهانی در دوران شیردهی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای کاهش یا کنترل ریزش مو در شیردهی این است که موها را تا حد امکان سالم نگهدارید تا از شکستگی یا نازک شدن بیشتر موها جلوگیری شود. توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید:

  • از استفاده از ابزارهای حرارتی روی مو خودداری کنید: حرارت زیاد به لایه محافظ کوتیکول تار مو آسیب می‌رساند و در نتیجه موها خشک و شکننده می‌شوند. اجازه دهید موها به طور طبیعی در هوا خشک شوند.
  • از شامپویی با فرمولاسیون ملایم استفاده کنید: سعی کنید همیشه موها و پوست سر خود را به روشی شستشو کنید که تاحدی روغن‌های طبیعی آن‌ها حفظ شوند. هنگام شستن موها، پوست سر را به‌آرامی ماساژ دهید تا جریان خون تحریک شود. این کار به رساندن مواد مغذی و اکسیژن بیشتر به فولیکول‌های مو کمک می‌کند.
  • به‌جای استفاده از شامپوهای نرم‌کننده از یک شامپوی ویتامینه استفاده کنید: تماس شامپوهای نرم‌کننده با ریشه مو باعث ریزش بیشتر موها می‌شود. درحالی‌که استفاده از یک شامپو تقویت‌کننده باعث تامین مواد مغذی و رطوبت کافی به موهای خشک شده می‌شود و آن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.
  • برای جلوگیری از گره خوردن، موخوره و خشکی مو روی یک بالش ساتن یا ابریشمی بخوابید: روبالشی‌های نخی رطوبت طبیعی مو را جذب می‌کنند و موها را بیشتر خشک و مستعد شکستن می‌کنند. روبالشی‌های ابریشمی و ساتن به موها اجازه می‌دهند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کنند. ازآنجایی‌که موها لغزش بیشتری نیز دارند، اصطکاک را به حداقل می‌رسانند و گره‌خوردگی مو را کاهش می‌دهند.
  • هر روز از یک مدل مو استفاده نکنید: درحالی‌که برای مادران پرمشغله می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که مدام موهای خود را به‎صورت دم اسبی ببندند، اما استفاده مکرر از این مدل مو می‌تواند باعث شکستگی و نازک شدن موها شود. حتی اگر لازم است موهای خود را کوتاه کنید. این کار باعث کشش کمتر موها و جلوگیری از ریزش مو در شیردهی می‌شود.
  • بیش از یکبار در روز موهای خود را شانه نکنید: برس زدن بیش‌ازحد می‌تواند باعث ریزش موهای شما به‌صورت دسته‌های بزرگتر شود. به‌خصوص اگر بلافاصله بعد از دوش گرفتن این کار را انجام دهید.
  • یک تغذیه مقوی و سالم داشته باشید: گنجاندن انواع میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های سالم در رژیم غذایی بهترین راه برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. غذاهایی پیشنهادی برای بهبود سلامت مو شامل سبزیجات با برگ‌های تیره (برای تامین آهن و ویتامین C)، سیب زمینی شیرین و هویج (برای تامین بتاکاروتن)، تخم مرغ (برای تامین ویتامین D) و ماهی (برای تامین امگا ۳ و منیزیم) است.

درمان ریزش مو در شیردهی

پزشکان نیز ترفندهایی برای مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی دارند. معمولا در مرحله اول انواع قرص تقویت مو در شیردهی تجویز می‌کنند که اغلب حاوی ویتامین‌های گروه B به‌خصوص بیوتین و ماده معدنی آهن، سلنیوم و روی هستند. درصورتی‌که مصرف مکمل برای ریزش مو در شیردهی موثر واقع نشود پزشک متخصص زنان و زایمان برای انجام مزوتراپی مو در شیردهی شما را به پزشک متخصص پوست و مو ارجاع می‌دهد.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

در طی مزوتراپی به کمک سوزن ظریفی، انواع مواد معدنی و ویتامین برای ریزش مو در شیردهی به پوست سر تزریق می‌شوند. تجربه نشان داده است که این کار کمک زیادی به درمان ریزش مو در شیردهی می‌کند.

درمان ریزش مو در شیردهی

درمان ریزش مو در دوران شیردهی در طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی نیز راهکارهای برای کاهش ریزش مو در شیردهی دارد. ماساژ هر شب موها با روغن‌های ضروری مانند روغن رزماری، روغن بادام تلخ، روغن نارگیل و روغن کنجد یا مواد گیاهی مانند حنا، مورد و سدر کمک زیادی به تحریک فولیکول‌های مو می‌کند. علاوه بر این، مصرف داروهای گیاهی زیر نیز موثر است:

  • بذر کتان
  • دمنوش رزماری
  • آب انگور فرنگی هندی
  • دمنوش برگ گیاه بهیرنگراج
  • دمنوش گیاه نخل مرداب
  • دمنوش بابونه و آویشن

با توجه به شرایط بالینی خود، حتما در مورد بهترین روش درمان ریزش مو در شیردهی طب سنتی با یک کارشناس مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، شروع ریزش مو ۳ ماه پس از زایمان کاملا طبیعی است و تا یک سالگی نوزاد جای نگرانی ندارد. اگر بعد از تولد یک سالگی نوزاد هنوز هم توده‌هایی از مو در برس خود مشاهده می‌کنید، بهتر است با یک متخصص زنان یا دکتر پوست صحبت کنید تا مطمئن شوید که دلیل دیگری برای ریزش موی شما وجود ندارد.

مزوتراپی و درمان ریزش مو

ریزش بیش‌ازحد مو می‌تواند ناشی از بیماری‌های رایج و قابل درمان پس از زایمان مانند کم‌کاری تیروئید یا کم‌خونی ناشی از فقر آهن باشد.

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین زنان و زایمان یا پوست و مو پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین زنان و زایمان برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد ریزش مو در شیردهی وجود دارد.

۳.۲/۵ (۱۷ نظر)

منبع
kellymom.comwww.wikihow.momwww.webmd.comblog.viviscal.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا