چگونه در نوروز چاق نشویم؟ کنترل وزن در عید نوروز

چگونه در نوروز شیرینی بخوریم ولی چاق نشویم؟ کنترل وزن در تعطیلات نوروز

برنامه غذایی ویژه کنترل وزن در عید نوروز

چیز دیگری به آغاز تعطیلات نوروز و پایان سال جدید نمانده است و شما هم مثل خیلی از افراد شاید از افزایش وزن خودتان در عید نگران باشید. شما باید بدانید که چگونه می‌توانید از این تعطیلات به اندازه کافی لذت ببرید بدون اینکه در برنامه کاهش وزن شما اختلال ایجاد شود. توجه داشته باشید که همه چیز در تعادل خلاصه می‌شود. طبق آزمایش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، میانگین افزایش وزن در طول تقریبا دو هفته تعطیلات عید کمتر از نیم کیلوگرم بوده است. ولی این میزان می‌تواند نسبت وزن شما متغیر باشد. دوران تعطیلات نباید به عنوان یک فاجعه در برنامه کاهش وزن شما باشد. شما می‌توانید با استفاده از چند تکنیک ساده و داشتن یک برنامه‌ریزی خاص رژیم غذایی خودتان را در این دوره کنترل کنید.

روش‌های کنترل وزن در نوروز

یک برنامه ریزی موفق برای داشتن یک رژیم غذایی با هدف کاهش وزن فقط بر پایه انرژی است. عملکرد رژیم غذایی به این صورت است که، تعادل انرژی را به وسیله محدود کردن و یا تغییر توزیع غذا ایجاد می کند.کنترل وزن شامل برنامه ریزی های منظم و مشخصی است که فرد با رعایت کردن آن چربی اضافی بدنش کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به شما تکنیک‌هایی را آموزش خواهیم داد تا بتوانید رژیم‌ غذایی خودتان را در ایام تعطیلات تحت کنترل خود در بیاورید.

تنظیم کردن اهدافتان قبل از عید

۱- شما در ایام عید باید به اندازه کافی از فعالیت‌های بدنی برخوردار باشید. به این منظور شما باید قبل از عید هدف‌ها و راهکارهایی که برای افزایش دادن فعالیت بدنی خود دارید را تعیین کنید.

۲- برای نوشتن اهداف تان سعی کنید از جملات مثبت استفاده کنید. مثلا می‌توانید بنویسید: در عید نوروز از مهمانی، ورزش کردن، تفریح و همچنین غذاهای سالم لذت می‌برم.

۳- در برنامه خود حتما به این مورد اشاره کنید که اگر شما در نوروز بتوانید به اهدافتان برسید چه مزیت‌هایی برای شما در بر خواهد داشت و چه میزان از خوشحالی را برایتان رقم خواهد زد. یا در مقابل اگر نتوانید به اهدافتان برسید چه می‌شود.

۴- اهدافی که یادداشت کردید را در جایی قرار دهید که جلوی چشم شما باشد و هر روز بتوانید آن‌ها را به خودتان یادآوری کنید.

برنامه غذایی در نوروز

چگونه در نوروز چاق نشویم؟

یکی از هیجان انگیزترین روزهای سال تعطیلات نوروز است. به علت این که در این ایام دید و بازدیدها، دورهمی‌ها، تفریحات و سفرهایی برگزار می‌شود، شما باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. از جمله مشکلاتی که برای بسیاری از افراد در این ایام اتفاق می‌افتد افزایش وزن است. بسیاری از غذاها و تنقلات خوشمزه‌ای که در این ایام استفاده می‌شوند، اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید قطعا باعث چاقی شما می‌شود. شما با دانستن چند نکته می‌توانید از تعطیلات نهایت لذت را ببرید.

۱-خوشگذرانی با فعالیت

از عادات مرسومی که در عید انجام می‌شود می‌توانیم به تلویزیون نگاه کردن و صحبت کردن با دوستان و آشنایان اشاره کنیم. به طور کلی عدم تحرک باعث اضافه وزن در تعطیلات می‌شود. شما باید به این نکته توجه کنید که حتی اگر به میهمانی رفتید سراغ بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی متفاوت باشید. حتی تاثیر فعالیت‌های بدنی ساده مثل قدم زدن را هم دست کم نگیرید.

۲- عمل هوشمندانه برای انتخاب خوراکی‌ها

در ایام عید معمولا از خوراکی‌هایی مثل شیرینی و شکلات زیاد استفاده می‌شود. شاید شما در خانه خودتان از خوراکی‌های ناسالم زیاد استفاده نکنید، ولی زمانی که جای دیگری دعوت شده‌اید این خوراکی‌ها در دسترس شما قرار می‌گیرد. شما باید با خودتان روراست باشید! اگر هدف شما از خوردن یک خوراکی ناسالم فقط به علت در دسترس بودن آن است، هرگز این کار را نکنید! اما اگر واقعا گرسنه هستید از موادغذایی سالم تر استفاده کنید. میوه، سبزیجات و آجیل‌ها گزینه‌های بهتری برای شما هستند.

گفتگوی آنلاین با متخصص تعذیه

۳-مواظب حجم غذا باشید.

وجود غذاهای متفاوت در مهمانی‌های مختلف باعث می‌شود که افراد در عید حجم وعده‌های غذایی خودشان را افزایش دهند. در بهترین حالت شما می‌توانید از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید.

۴-غذاخوردن با تمرکز

در هنگام خوردن غذا تمرکز داشته باشید. افرادی که غذا را سریع میل می‌کنند معمولا بیش از حد غذا می‌خورند چون به پیام سیری بدن بی توجه هستند.

۵-خواب کافی

کم‌خوابی یک اتفاق رایج در عید نوروز است. کمبود خواب باعث افزایش پیدا کردن میزان هورمون گرسنگی می‌شود. بنابراین باعث می‌شود فردی که دچار کمبود خواب است احساس گرسنگی بیشتری کند.

۶-کنترل استرس

افراد به علت‌های مختلف مثل تهیه کردن نیازهای روزانه در تعطیلات عید دچار استرس می‌شوند. استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. در نتیجه ترشح این هورمون مصرف مواد غذایی بیشتر می‌شود و افزایش وزن را به همراه دارد.

توصیه های کاهش وزن

توصیه‌هایی برای کاهش وزن

کلید رهایی از چاقی داشتن یک رژیم کم کالری و در کنار آن یک برنامه ورزشی منظم است. البته نکات دیگری هم وجود دارد:

  • زیاد آب بنوشید.
  • آخر شب‌ها غذا میل نکنید.
  • برای طعم دار کردن غذاهای خود از فلفل و سایر ادویه‌ها استفاده کنید.
  • در هفته فقط یک بار خودتان را وزن کنید تا با دیدن نوسانات وزن از ادامه دادن به رژیم غذایی تان منصرف نشوید.
  • در روند کاهش وزن آهسته عمل کنید و زیاده‌روی نکنید.
  • در هر وعده غذایی پروتئین فراموش نشود.
  • هر روز صبحانه میل کنید.
  • غذاهای کم کالری را انتخاب کنید.
  • وعده های غذایی را کوچک تر کنید.

عوارض خوردن زیاد شکلات و تنقلات در عید

زیاده‌روی در مصرف شیرینی، شکلات و آجیل‌ها باعث سوء هاضمه می‌شود و برای کودکان اثر منفی در رشد آن‌ها را به دنبال دارد. در زمان تعطیلات عید چون مردم بیشتر از خوراکی‌هایی که کالری زیادی دارند استفاده می‌کنند و همچنین ادارات و مدارس تعطیل هستند، افراد تحرک کمتری دارند و احتمال بروز چاقی و اضافه وزن بیشتر خواهد بود. از جمله عوارض مصرف زیاد شکلات می‌توان به گاستریت یا ورم معده، رفلاکس اسید معده، سردرد، بی‌خوابی، لرزش دست، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب و آکنه اشاره کرد. آجیل‌ها دارای چربی‌های غیراشباع و مفید هستند که برای قلب مفید است. همچنین می‌تواند محرک هورمون رشد در کودکان باشد.

عوارض جدی مصرف شیرینی برای کودکان

یکی از محبوب ترین خوراکی‌ها نزد کودکان شیرینی است. آیا شما از مضرات شیرینی برای کودک اطلاع دارید؟

 زیاده‌روی در مصرف شیرینی در رده سنی کودکان مشکلاتی را در پی دارد:

  • سرکوب سیستم ایمنی:

شکر باعث این مشکل می‌شود و برای کودک زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

شیرینی و شکلات سطح آدرنالین را در کودکان به شکل یکباره زیاد می‌‌کند و باعث به وجود آمدن علائمی مثل بیش فعالی می‌شود.

  • تضعیف بینایی:

با استفاده بیش از حد از شیرینی قند خون کودک بالا می‌رود و باعث متورم شدن لنز چشم او می‌شود. در نتیجه توانایی بینایی او کاهش پیدا می‌کند.

  • افزایش احتمال آسم:

با تضعیف سیستم ایمنی و التهاب آلرژیک در نتیجه استفاده بیش از حد از شیرینی، احتمال پیدایش آسم در کودک افزایش می‌یابد.

از دیگر مضرات استفاده بیش از حد شیرینی در کودکان می‌توان به دیابت، ایجاد آلرژی به غذا، اگزما و کاهش میزان توانایی برای یادگیری اشاره کرد.

فواید ورزش برای بانوان

فواید شگفت انگیز ورزش برای بانوان

اکثر بانوان تمایل به داشتن تناسب و زیبایی اندام دارند. با این وجود نقش ورزش را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر شما با فواید ورزش برای بدنتان آشنا باشید، انگیزه بیشتری برای ورزش کردن پیدا می‌کنید. اکنون به از برخی مزیت‌های ورزش برای بانوان اشاره می‌کنیم:

  • کاهش خطر ابتلا به زوال عقل
  • کاهش ابتلا به پوکی استخوان
  • بهبود یافتن سلامت جنسی
  • جلوگیری از کاهش حجم عضلات
  • بهبود وضعیت گوارشی
  • کاهش پیدا کردن استرس و افسردگی
  • بالا بردن عملکرد ذهنی
  • کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها
  • کمک به کاهش شدت حمله‌های قلبی
  • سلامت پوست
  • بهبود روند خواب

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان تعطیلات عید افزایش وزن است. شما می‌توانید با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب قبل از عید و استفاده از فعالیت‌های ورزشی مناسب در طول عید و همچنین تکنیک‌های دیگری که به آن اشاره کردیم روی وزن خود کنترل داشته باشید. خدمات مشاوره ۲۴ با داشتن پزشک آنلاین عمومی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. این سایت به شما کمک می کند که وزن خود را ثابت نگه دارید و به سوالات شما در این زمینه به صورت تخصصی جواب می دهد. در صورتی که اضافه وزن شما به گونه ای باشد که بهتر باشد به پزشک مراجعه کنید، می تواند در این زمینه نیز شما را راهنمایی کند.

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
images.healthshots.comhawzah.netwww.asriran.comrastineh.comwww.digikala.comnovindiet.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ۳۶ سالم
قدم ۱۵۸
وزن ۵۸
هر کاری میکنم ورزش هم میکنم
شکم و پهلو دارم اصلا لاغر نمیکنم وزنم یه ساله ۵۸ مونده میخوام پایین بیاد نمیاد

زهرا
زهرا
1 سال قبل
دکمه بازگشت به بالا