چگونه پف زیر چشم را از بین ببریم؟ روش‌های درمان پف زیر چشم

علت و درمان پف زیر چشم کودکان و پف زیر چشم صبحگاهی

چگونه پف زیر چشم را از بین ببریم

کیسه‌های زیر چشم، تورم خفیف یا پف زیر چشم نامیده می‌شود. شیوع این پف کردگی‌ها با افزایش سن و ضعیف‌شدن بافت‌های اطراف چشم، از جمله برخی از ماهیچه‌های حمایت کننده از پلک‌ها بیشتر می‌شود. چربی‌هایی که به حمایت از چشم‌ها کمک می‌کنند، می‌توانند به سمت پلک‌های پایینی حرکت کرده و باعث پف‌کردن آن‌ها شوند. این مایع همچنین ممکن است در زیر چشم شما جمع شوند.

کیسه‌های زیر چشم معمولاً یک مسئله نگران‌کننده زیبایی به شمار رفته و به ندرت نشانه یک بیماری جدی هستند. برخی از درمان‌های خانگی، مانند استفاده از کمپرس سرد، می‌تواند تا حدودی به بهبود ظاهر آن‌ها کمک کند. اما برای پف مداوم یا آزاردهنده زیر چشم، جراحی پلک زیر نظر دکتر جراحی پف زیر چشم ممکن است یک گزینه درمانی محسوب شود.

علائم

علائم پف زیر چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورم خفیف
  • افتادگی یا شل‌شدن پوست
  • حلقه‌های تیره

پف زیر چشم چگونه به وجود می‌آید؟

کیسه‌های زیر چشم زمانی ایجاد می‌شوند که ساختارهای بافتی و عضلات پشتیبان پلک شما ضعیف شوند. پوست ممکن است شروع به افتادگی کرده و چربی که معمولاً در اطراف چشم است می‌تواند به ناحیه زیر چشم شما حرکت کند. همچنین، امکان تجمع مایع در فضای زیر چشم وجود داشته و می تواند باعث شود که ناحیه پف کرده یا متورم به نظر برسد. عوامل متعددی باعث ایجاد یا بدتر شدن این اثر می‌شوند، از جمله:

  • افزایش سن
  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از مصرف یک وعده غذایی شور
  • کمبود خواب
  • آلرژی
  • سیگار کشیدن
  • عوامل ژنتیکی و ارثی در خانواده
  • شرایط پزشکی، مانند درماتیت، درماتومیوزیت، بیماری کلیوی و بیماری چشمی تیروئید
  • داروها

اگر تصور می‌کنید که تورم زیر چشم‌های شما ناشی از آلرژی است، از دکتر جراحی پف زیر چشم خود در مورد مصرف داروهای ضد حساسیت جویا شوید.

اما پف زیر چشم نشانه چیست و یا عواملی مانند پف زیر چشم و فشار خون در ارتباطند؟ در جواب باید به شما بگوییم که پف‌کردن چشم‌ها و پلک‌های متورم دو وضعیت متفاوت از هم هستند و مورد دوم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد، مانند:

  • بلفاریت (التهاب پلک ها)
  • شالازیون (گرفتگی یک غده در پایه مژه ها)
  • ورم ملتحمه (التهاب یا عفونت غشای شفاف پوشاننده پلک و سفیدی چشم)
  • رتینوپاتی دیابتی (از عوارض دیابت)
  • بیماری چشمی تیروئید (مانند بیماری گریوز)
  • آنژیوادم ارثی (یک واکنش پوستی که لایه عمقی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد)
  • سلولیت اربیتال (عفونت بافت نرم و چربی نگهدارنده چشم در حفره)
  • تبخال چشمی (بیماری ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس و تأثیرگذار روی قرنیه)
  • عفونت ها
  • کراتیت (التهاب قرنیه)
  • نوریت بینایی (التهاب عصب بینایی)
  • گل مژه Sty (التهاب ناشی از گرفتگی غده یا فولیکول در لبه پلک)
  • آسیب های تروماتیک یا وارد شدن ضربه
  • یووئیت (التهاب در لایه میانی بافت دیواره چشم)
  • سرطان چشم
  • نارسایی کلیه
  • لنفوادم روزاسه یا سندرم موربیهان (یک عارضه اواخر مرحله روزاسه یا آکنه)
  • مهاجرت فیلر (زمانی که پرکننده های آرایشی چشم، مانند اسید هیالورونیک یا چربی، از محل تزریق دور می شوند)

در صورتی که پف زیر چشم صبحگاهی به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد، نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است، چرا که پف زیر چشم و کلیه با هم در ارتباط هستند. بایستی خاطر نشان کرد که پف زیر پشم و کبد نیز با یکدیگر مرتبط بوده و هر گونه مشکلات در این اندام‌ها می‌توانند خود را در پوست اطراف چشم نشان دهند.

پف زیر چشم کودکان

پف زیر چشم کودکان بسته به یک یا دو طرفه بودن دلایل مختلفی دارد از جمله:

عمل پف چشم به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

درمان‌های مختلف چین و چروک برای بهبود ظاهر پف زیر چشم استفاده می‌شود. این درمان‌ها شامل لایه برداری لیزری، لایه برداری شیمیایی، پرکننده‌ها یا همان فیلرها هستند که ممکن است رنگ پوست را بهبود بخشیده، پوست را سفت کرده و ناحیه زیر چشم را جوان کنند. برای افرادی که پوست قهوه‌ای یا سیاه دارند، لایه برداری با لیزر خطر تغییرات دائمی در رنگ پوست (هایپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون) را به همراه دارد. با متخصص چشم پزشکی خود در مورد اینکه کدام روش لایه‌‌برداری با لیزر این خطر را کاهش می‌دهد صحبت کنید. برخی از راه‌های درمان پف زیر چشم به طور مفصل در ادامه بیان می‌شود.

جراحی پلک

بسته به علت ایجاد کیسه‌های زیر چشم، جراحی پف چشم یا بلفاروپلاستی ممکن است یک گزینه درمانی باشد. جراح شما روش بلفاروپلاستی را با توجه به آناتومی و نیازهای منحصر به فرد شما انجام می‌دهد، اما به طور کلی این روش شامل برداشتن چربی اضافی از طریق برش در چین طبیعی پلک بالایی یا داخل پلک زیرین است. این عمل معمولا در یک محیط سرپایی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی علاوه بر اصلاح پف کردگی‌های زیر چشم می‌تواند موارد زیر را نیز ترمیم کند:

  • پلک بالایی پف کرده یا افتاده
  • پوست اضافی پلک بالایی از نوع مختل‌کننده بینایی
  • افتادگی پلک‌های پایین که ممکن است باعث نمایان شدن سفیدی در زیر عنبیه یا همان قسمت رنگی چشم شود.
  • پوست اضافی در پلک پایین

در این روش سرپایی جراح چربی ناحیه زیرین چشم را مجددا تنظیم می‌کند و عضله و پوست را سفت می‌کند تا ظاهری صاف ایجاد کند. در بیشتر موارد، لیفت پلک پایین باعث خلاص‌شدن از شر پف‌های زیر چشم برای همیشه می‌شود. به ندرت پیش می‌آید که افراد در آینده نیاز به انجام مجدد این روش داشته باشند.

با این حال، گاهی اوقات بیماران برای درمان کیسه‌های زیر چشم به درمان‌های متعددی نیاز دارند، مانند ترکیب لایه‌برداری با لیزر با پرکننده یا لیفت پلک.

علاوه بر اینکه با پزشک خود در مورد هزینه و چگونگی جراحی پف زیر چشم صحبت می‌کنید، بایستی عوارض جانبی جراحی پلک مانند خشکی چشم، آبریزش چشم، درد، تورم، کبودی و تاری دید را هم در نظر بگیرید. عوارض نادر شامل از دست دادن بینایی، خونریزی، عفونت، آسیب به عضلات چشم، ساییدگی قرنیه و افتادگی پلک است.

مشاوره آنلاین جراحی زیبایی صورت با متخصصین پذیرش ۲۴ یک روش ساده برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره است.

درمان پف زیر چشم با لیزر

یکی از راه‌های درمان پف زیر چشم استفاده از لیزر است. لیزر درمانی برای پف‌های زیر چشم به‌ویژه برای بیماران جوان یا بیماران مبتلا به لیپوپتوز خفیف، متوسط یا یک طرفه مناسب است. همچنین در بیمارانی که جراحی در آنها بسیار پیچیده است و هیچ تضمینی برای نتیجه خوب وجود ندارد، استفاده از این روش درمانی نتایج خوبی را ارائه داده است.

شما ممکن است انتظار داشته باشید که نتایج انجام این روش تقریباً شش تا نه ماه باقی بماند، پس از آن زمان اسید هیالورونیک تجزیه شده و جذب بدن شما شود. اگر می‌خواهید نتایج را حفظ کنید، می‌توانید درمان را تکرار کنید.

رفع پف زیر چشم با لیزر CO2، اکثر مشکلاتی را که روی پوست زیر چشم تاثیر می‌گذارد را می‌تواند درمان کند. خطوط ریز، چین و چروک و تغییر رنگ بزرگترین شکایتی است که مراجعین از ظاهر زیر چشم خود دارند.

این درمان از لیزر برای حذف لایه‌های سطحی پوست چروک‌شده در ناحیه زیر چشم و تحریک رشد کلاژن جدید استفاده می‌کند و در نتیجه پوست سفت‌تر می شود. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج می‌تواند سال‌ها باقی بماند.

درمان پف زیر چشم با فیلر

این درمان یک ماده پرکننده و معمولا اسید هیالورونیک، که یک ماده ژله مانند است را در جایی قرار می‌دهد که ناحیه زیر چشم و گونه به هم می‌رسند. بین ترتیب در نتیجه انتقال فیلر، سطحی صاف ایجاد می‌کنند. تزریق فیلر در مطب پزشک و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. نتایج انجام این روش ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند.

درمان پف چشم

درمان پف زیر چشم با پلاسما

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک روش درمانی پیشرفته برای پف کردگی‌های زیر چشم است. با استفاده از عناصر طبیعی بدن می توان به‌راحتی با ظاهر کیسه‌های زیر چشم مبارزه کرد. در طول درمان PRP، جراح نمونه کوچکی از خون شما را می‌گیرد. سپس خون شما سانتریفیوژ می‌کند تا بتواند PRP را از آن استخراج کند.

ماده استخراج شده از پلاسما غنی از هورمون‌های رشد عمیق و عوامل دیگری است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی، رشد کلاژن جدید و سوزاندن کیسه‌های چربی می‌شود. هنگامی که جراح شما PRP را ایزوله کرد، آن را به ناحیه کیسه زیر چشم تزریق می‌کند.

روش پی آر پی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر ایجاد کیسه‌های زیر چشم یا برای درمان پف‌های متوسط زیر چشم موثرتر است. اما این روش در موارد شدید به آن اندازه مؤثر نیست. اگر سن ۳۰ سال یا کمتر داشته باشید، تقریباً بلافاصله و مطمئناً ظرف چند روز متوجه نتایج حاصل از آن خواهید شد. با این حال، بیماران مسن‌تر ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشند و برای مشاهده کاهش شدید کیسه‌های زیر چشمی که به‌دنبال آن هستند، زمان زیادی منتظر بمانند.

درمان پف زیر چشم با مزوتراپی

مزوتراپی روشی درمانی برای از بین بردن پف زیر چشم، سیاهی دور چشم و رنگ پوست تیره است. مزوتراپی جدیدترین روش درمان پف زیر چشم است که از مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌سازی و سفت‌کردن پوست و همچنین کمک به از بین بردن چربی‌های اضافی استفاده می‌کند. این مواد به لایه مزودرم، جایی که سلول‌های خونی در آن گردش می‌کنند، تزریق می‌شود.

مواد موجود در تزریقات مزوتراپی باعث تحریک فیبروبلاست‌ها می‌شوند. فیبروبلاست‌ها به نوبه خود سلول‌هایی هستند که تولید کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید را تحریک می‌کنند. این اجزا مسئول سفتی و حالت الاستیکی پوست شما هستند. بالاترین سطح این مواد در بدن باعث جوانتر دیده‌شدن لایه‌های پوستی می‌شود. مزوتراپی یک روش تقویت‌کننده با اثرات بالا و غیر تهاجمی برای از بین بردن این پف کردگی‌های زیر چشمی است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از پف و سیاهی زیر چشمان خود خسته شده‌اید، مزوتراپی به عنوان یک روش موثر می‌تواند به شما کمک نماید.

درمان پف زیر چشم با کربوکسی تراپی

برای این درمان از گازی به نام دی اکسید کربن  (CO2) استفاده می‌شود و کربوکسی تراپی در مقایسه با سایر روش‌های مبارزه با سیاهی دور چشم یک روش غیرجراحی مبتنی بر تزریق است. استفاده از این امر بهبود سریع بیمار را تضمین کرده و می‌تواند باعث لذت بردن سریع آنها از نتیجه درمان گردد.

کربن دی اکسید مورد استفاده در این روش، کم فشار است تا از آسیب به بدن جلوگیری شود. هنگامی که ناحیه تحت درمان با اکسیژن بیشتری تامین شود، تولید کلاژن تحریک شده و تخلیه سریع سموم در آن ناحیه تقویت می‌گردد و در نتیجه پوست ظاهری سالم‌تر به خود می‌گیرد. برای بیمارانی که حلقه‌های تیره قوی دارند، توصیه می‌شود درمان پف زیر چشم با کربوکسی تراپی ۵ جلسه یا بیشتر انجام گیرد تا نتایج پایدار و قابل‌توجهی به دست آورند. افرادی که سیاهی دور چشم با شدت کمتری دارند، بسته به موقعیت و با در نظر گرفتن اینکه بین هر جلسه تا جلسه بعدی به ده روز زمان نیاز است، می‌توانند انجام آن را بین یک تا سه جلسه انتخاب کنند.

درمان پف زیر چشم با پلاسما جت

پلاسما جت یک فناوری انقلابی برای سفت کردن پوست است. پلاسما به منظور تحریک و انقباض پوست مورد استفاده قرار گرفته و باعث سفت شدن آن برای دستیابی به پوستی جوان‌تر و صاف‌تر می‌گردد.

این درمان برای ناحیه اطراف چشم، بلفاروپلاستی غیرجراحی، سفت کردن پوست، تگ‌های پوستی و زگیل‌ها و خطوط دیگر مناسب است. از این روش هم به عنوان درمان پیری و هم درمان جای زخم می‌توان بهره برد. بنابراین اکثر نواحی پوست از جمله خطوط ریز و چین و چروک صورت یا بدن را می‌توان با این روش مورد هدف قرار داد. به عنوان مثال، پوست اطراف چشم بسیار نازک است و سریع‌تر از بقیه نقاط صورت خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، در نتیجه این روش به عنوان درمان پف زیر و بالای چشم با لیفت و کشیدگی پوست به‌طور ویژه‌ای می‌تواند موثر واقع شود.

کرم درمان پف زیر چشم

لایه برداری شیمیایی همچنین با از بین بردن لایه‌های رویی سطحی، چین و چروک پوست زیر چشم را درمان می‌کند. استفاده از محلول‌های شیمیایی در مطب باعث حل‌شدن سلول‌های قدیمی پوست می‌شود تا پوستی سفت‌تر و روشن‌تر نشان دهد. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج می‌تواند تا چند سال باقی بماند.

کرم درمان پف چشم

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

نکات زیر می‌تواند به شما در کاهش یا از بین بردن پف زیر چشم کمک کند:

  • از کمپرس خنک استفاده کنید.
  • مصرف مایعات را قبل از خواب کاهش دهید و نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
  • سیگار نکشید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • سر خود را در هنگام خواب کمی بالاتر ببرید.
  • علائم آلرژی را با اجتناب از مصرف مواد حساسیت زا و استفاده از داروهای آلرژی بدون نسخه کاهش دهید.
  • از لوازم آرایشی برای کمتر دیده شدن آن استفاده کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

ممکن است ظاهر این پف کردگی‌ها را دوست نداشته باشید، اما کیسه‌های زیر چشم معمولاً بی‌ضرر هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. اگر این بیماری باعث مشکلات بینایی، سوزش یا سردرد یا همراه با بثورات پوستی شد، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک معمولا از شما سوالاتی خواهد پرسید تا سایر علل احتمالی ایجاد‌کننده این ورم، مانند بیماری تیروئید، عفونت، بیماری بافت همبند یا آلرژی را رد کند. شما ممکن است به یک چشم پزشک، جراحی پلاستیک، جراحی پلاستیک چشم یا حتی متخصص جراحی زیبایی صورت ارجاع داده شوید. شما می‌توانید با متخصصین جراحی زیبایی صورت پذیرش ۲۴ مشورت نمایید.

گفتگوی آنلاین با متخصص جراح زیبایی صورت

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
7dermacenter.comwww.precisionmdca.comwww.hopkinsmedicine.orgwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
رویا
1 ماه قبل

ببخشید من زیرچشم خیلی افتاده شده وپوپ می کند بیزحمت بگید چه کاری باید انجام بدم که خوب بشه

علی سولگی
علی سولگی
1 ماه قبل

البته آب خیلی کم می کشم دست خودم نیست وقرص الپروزولام یاقرصهای خواب هم استفاده می کنم ممنونم از راهنمایتون

علی سولگی
علی سولگی
1 ماه قبل

سلام ببخشید من حدود دوساله زیر چشممام بدجور زشته ‌.پف وحلقه داره لطفا راهنمایی کنید ممنونم

معصومه
معصومه
2 ماه قبل

سلام من هر از گاهی صبح ها که بیدار میشم زیر یکی از چشم ها ورم کرده و تا ظهر طول میکشه خوب بشه هراز گاهی سوزش بدی هم تو چشمم ایجاد میکنه میخام بدونم به چه دلیله

ماریا سبحان
ماریا سبحان
2 ماه قبل

با درود برشما من ۳۰ سال عینک میزدم حالا عمل آب مروارید کردم و عینک برداشتم حالت چشمهای من بدجور شده برای عادی شدن چکار میتونم انجام بدم

فریده
فریده
6 ماه قبل

سلام من زیر چشمام خیلی پف دارع از خواب ک بیدار میشم بیشتر میشه و خیلی زشت میشم میگن چون تیروئید دارم زیر چشمام پف میشه اگه تیروئیدم خوب بشه پف چشام خوب میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام من زیر چشام خیلی پف داره که حتی یه بچه کوچیک بهم میگه من تیرویید کم کار دارم البته از قبلش چشام پف داشت لطفن راهنماییم کنید ممنون میشم

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام برای پف زیرچشم وتیرگی دور چشم چه روشی پیشنهاد میکنید؟؟البته ارثیه چون کرم دورچشم الارو هم میزنم ولی زیاد تاثیری برای پف زیر چشمم نداشته تیرگی رو یکم کمتر کرده ممنونم

بنده
بنده
پاسخ به  زهره
3 ماه قبل

سلام شاید بد نباشه از لحاظ کلیه هم معاینه بشید بخاطر پف زیر چشم گرچه ممکنه مشکلی هم نداشته باشه، البته به یک طبیب مطمئن طب سنتی هم مراجعه کنید خوبه شاید خوب تشخیص بدن هم علت پف و هم سیاهی رو و هم راهکار خوبی ارائه بدن
البته من تخصصی ندارم بر اساس چیزایی که خوندم یا شنیدم گفتم
موفق باشید

daruoshzakeri1366@gmail.com
daruoshzakeri1366@gmail.com
1 سال قبل

سلام.آیا مرکز رمان شما.برای بازنشستگان تسهیلاتی درنظرگرفته شده؟

دکمه بازگشت به بالا