مزایا و معایب زایمان طبیعی بعد از سزارین (VBAC)

آیا زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان پذیر است؟

اگر شما هم از آن دسته مادران بارداری هستید که تجربه زایمان سزارین را داشته‌اید و اکنون در دوراهی زایمان طبیعی بعد از سزارین قرار گرفته‌اید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

آیا زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان پذیر است؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است مادران باردار با دکتر بارداری خود مطرح کنند این است که «بعد از سزارین میشه طبیعی زایمان کرد؟» در پاسخ باید گفت بله اما طبق یک سری شرایط. این عمل یعنی زایمان طبیعی بعد از سزارین را در اصطلاح VBAC (Vaginal Birth After Cesarean) می‌گویند.

طبق تحقیقاتی که در سال  ۲۰۱۳ در آمریکا انجام شد، ۷۰ درصد مادران باردار توانستند پس از سزارین قبلی، فرزند بعدی خود را طبیعی به دنیا بیاورند. البته در این تحقیق ثابت شد که شرایط مادر و جنین، وجود یک متخصص طب مادر و جنین حاذق و نیز بیمارستانی مجهز در موفقیت این کار نقش اساسی داشته اند.

مزایای زایمان طبیعی پس از سزارین چیست؟

دلایل اصلی و رایجی که مادران ترجیج می‌دهند پس از زایمان طبیعی بعد از یک سزارین را انجام دهند عبارتند از:

  • چنان‌چه فرد تمایل دارد بیش از دو فرزند داشته باشد، خطرات سزارین مانند جفت سرراهی، خونریزی شدید و غیره به طرز قابل توجهی پایین می‌آید.
  • امکان عفونت، لخته شدن خون و آسیب رسیدن به اندام‌های دیگر نظیر روده‌ها و مثانه در زایمان طبیعی بسیار کمتر از سزارین است.
  • زمان بستری شدن در بیمارستان کوتاه‌تر است.
  • شیردهی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  • در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  • بهبودی سریع‌تر بوده و فرد زودتر فعالیت‌های روزمره خود را شروع می‌کند.
زایمان طبیعی بعد سزارین
زایمان طبیعی بعد سزارین

چه کسانی واجد شرایط طبیعی بعد از سزارین هستند؟

اگر شما هم قصد دارید زایمان طبیعی چند سال بعد از سزارین را انجام دهید باید با پزشک خود مطرح کرده تا او بر اساس یک سری شرایط موافقت خود را با این کار اعلام کند. مهم‌ترین شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین موارد زیر هستند:

  1. در بارداری‌های قبلی، فرزند خود را بدون هیچ نوع عارضه و مشکلی به دنیا آورده باشید.
  2. نوع برش رحم در سزارین قبلی بسیار مهم است. اگر به صورت عرضی باشد مشکلی نیست اما اگر برش عمودی باشد، به دلیل احتمال زیاد پارگی محل برش، نمی‌توانید طبیعی زایمان کنید.
  3. اگر سابقه عمل غیر زایمان نظیر برداشتن فیبروم یا پارگی رحم داشته باشید، زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود.
  4. زایمان طبیعی بعد از دو سزارین هم بهتر است انجام نشود. اما اگر یک زایمان طبیعی به جز سزارین دارد، احتمال موفقیت این زایمان طبیعی بسیار زیاد است.
  5. مورد مهم بعدی که سؤال اصلی شما از دکتر مامایی بوده و نقش مهمی در امکان زایمان VBAC دارد این است که «چند سال بعد از سزارین میشه طبیعی زایمان کرد؟» در جواب باید گفت حداقل ۱۸ ماه از سزارین قبلی شما باید گذشته باشد.
  6. شرط بعدی این که بر اساس بررسی‌های دکتر مراقبت بارداری، شرایط شما نرمال باشد. اگر جفت سرراهی دارید، جنین درشت یا در وضعیت بریج قرار گرفته و یا چند قلو باردار هستید، بهتر است طبیعی زایمان نکنید.
  7. بیمارستانی هم که قرار است در آن جا زایمان کنید، بسیار مهم است تا اگر زایمان طبیعی خطری برای شما یا جنین ایجاد کرد، سریعا سزارین شوید.
  8. وضعیت جسمانی شما بسیار حائز اهمیت است. اگر در دسته افراد چاق با BMI بالای ۳۰ هستید، یا دچار پره اکلامپسی بوده و یا سن بالای ۳۵ سال دارید، زایمان طبیعی پیشنهاد نمی‌شود.

عوارض زایمان طبیعی چند سال بعد از سزارین

همان طور که گفته شد اگر شما قصد زایمان طبیعی بعد از سزارین را داشته باشید دکتر زنان شما پس از برررسی شرایط شما و جنین اجازه‌ی این کار را می‌دهد. اما ممکن است باز هم نگران عوارض زایمان طبیعی بعد از سزارین باشید.

نتایج نشان داده که در ۲۵ درصد از موارد، بیمار پس از دردهای طبیعی، نتوانسته فرزند خود را به دنیا بیاورد و مجبور به سزارین شده است. همچنین حدود ۰۵ درصد از موارد، محل بریدگی زایمان قبلی، خونریزی کرده است. خطر مرگ جنین هم تنها ۱۱ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد بوده است.

بر این اساس خطر زایمان طبیعی پس از سزارین (VBAC) در شرایط معمول بیشتر از زایمان سزارین نیست. اما شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با دکتر زنان آنلاین سایت پذیرش ۲۴ گفتگو کنید.

 

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان و زایمان

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
mayoclinicmayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطیمه
فاطیمه
8 روز قبل

سلام من دوبار سوزارین شدم آیا امکان دارد باری سوم طبیعی بدنیا بیاورم

ندا
ندا
3 ماه قبل

سلام منم اولی طبیعی بود دومی سزارین الانم میخام طبیعی زایمان کنم میشه

عالی زهی
عالی زهی
7 ماه قبل

سلام من زایمان اولم طبیعی بود زایمان دوم سزارین شدم الان از زمان سزارین ۲سال گذشته الان هفت ماهه حاملم برازایمان سومم میترسم طبیعی زایمان کنم الان زایمان طبیعی برام خطرداره یانه

خانم ذبیحی
خانم ذبیحی
10 ماه قبل

سلام من دراول باری سیزارین شدم بعداز۱۶ماهگی پسرم باردارشدم حالامیتونم طبیعی بدنیابیارم؟

مریم
مریم
1 سال قبل

من دوزایمان اول و دوم بریچ بودن وسزارین شدم ولی بعد ازاون دوباردیگه بخاطراون دوسزارین قبلی سزارین شدم الان بعدهشت سال از سزارین اخرباردارم میتونم طبیعی زایمان کنم

سما
سما
1 سال قبل

سلام بارداری سوممه اول سزارین بودم دومی طبیعی شد الان مخوام سزارین بشم میتونم

مریم
مریم
پاسخ به  سما
7 ماه قبل

توکه میتونی طبیعی بیاری چرا میخوای عمل شی منم بچه سومم باردارم دوست دارم طبیعی بیارم ولی میگن چون دو بار سزارین شدم خطر ناکه

فهیمه
فهیمه
پاسخ به  سما
5 ماه قبل

سلام چه جوری و کجا دومی رو طبیعی زایمان کردین؟
منم اولی رو سزارین شدم میخوام دومی رو طبیعی زایمان کنم اما میگن نمیشه و هیچ پزشک و بیمارستانی نمیپذیره

فاطیما
فاطیما
پاسخ به  فهیمه
4 ماه قبل

اره میشه طبیعی زایمان کنید

یسرا حسینی
یسرا حسینی
پاسخ به  سما
4 ماه قبل

سلام بعد از چند سال طبیعی زایمان کردی

پروانه
پروانه
پاسخ به  سما
3 ماه قبل

عهه منم میخوام دومی رو طبیعی بیارم میگن نمیشه بعدچندسال حامله شدی ک طبیعی زایمان کردی البته من هنوز حامله نیستم قصد دارم بشم

عسگری
عسگری
پاسخ به  پروانه
2 ماه قبل

عسگری

سعیده
سعیده
پاسخ به  سما
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر، من زایمان اولم سزارین بوده الان دخترم ۱ستل و۸ماهشه میتونم بعدی رو طبیعی زایمان کنم. الان که باردار نیستم.

رها
رها
پاسخ به  سما
8 روز قبل

سلام من اولین بار سزارین شدم دخترم ۱سال ۴ ماهشع میخوام دومی طبیعی بیارم شما چند سال بعد حاملع شدی طبیعی آوردی

دکمه بازگشت به بالا