درمان پوسیدگی دندان چیست؟ پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان است که می‌تواند علاوه‌بر درد و سختی، زمینه‌ساز دیگر بیماری‌های عفونی مربوط به دهان و دندان نیز شود. بنابراین شما نباید به این بیماری به چشم یک مشکل ساده نگاه کنید، زیرا پوسیدگی دندان در ظاهر مشکلی ساده به‌نظر می‌رسد، اما حقیقت آن است که درصورت بی‌توجهی به این مشکل، می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای شما ایجاد کند.

پوسیدگی دندان چیست؟

همان‌طورکه گفته شد، پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان است؛ اما پوسیدگی دندان چیست و به چه شرایطی گفته می‌شود؟ پوسیدگی دندان یا Tooth decay درحقیقت شرایطی است که در آن لایه سخت و خارجی دندان، یعنی مینای دندان آسیب می‌بیند.

درواقع باید گفت نوعی باکتری به‌نام پلاک (Plaque) که عامل پوسیدگی دندان است، روی دندان‌ها وجود دارد و زمانی که شما غذا یا نوشیدنی حاوی شکر مصرف کنید، این باکتری نوعی اسید تولید می‌کند که این اسید به مینای دندان آسیب می‌رساند. این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد، تا جایی که دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند. دقت داشته باشید که پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی است که برای تمام سنین اتفاق می‌افتد و از جوان تا افراد مسن می‌توانند آن را تجربه کنند.

علائم پوسیدگی دندان

اکثر افراد از علائم پوسیدگی دندان بی‌اطلاع هستند و به‌همین‌دلیل هیچ قدمی در جهت درمان این مشکل برنمی‌دارند و این موضوع ادامه پیدا می‌کند تا جایی که فرد دچار پوسیدگی شدید دندان شود. حال شاید برای شما سوال پیش آید که علائم پوسیدگی دندان چیست و با چه نشانه‌هایی بفهمیم که پوسیدگی دندان داریم یا خیر؟ در ادامه به علائم اولیه و مهم این موضوع می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و در صورت نیاز اقدامات لازم برای درمان پوسیدگی دندان را انجام دهید.

دندان درد

اولین نشانه‌ای که می‌تواند خبر از پوسیدگی دندان بدهد، درد دندان است. این درد بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود، به‌طوری‌که به گوش‌ها، چشم‌ها و سر سرایت پیدا می‌کند و باعث اختلال در زندگی شما می‌شود. این درد در برخی از مواقع با خوردن غذا بیشتر نیز می‌شود و شرایط را سخت‌تر می‌کند.

بالا رفتن حساسیت دندان‌ها

از دیگر علائم پوسیدگی دندان که نشان می‌دهد احتمالا دندان شما پوسیده، افزایش حساسیت دندان‌ها است. برای مثال شرایطی را تصور کنید که غذا و نوشیدنی بسیار سردی را می‌خورید یا می‌نوشید؛ اگر در چنین موقعیتی در دندان‌های خود احساس درد کردید، باید به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید تا معاینات لازم صورت گیرد و سلامتی دندان‌های شما بررسی شود.

بوی بد دهان

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان دو موضوع مرتبط بهم هستند. درواقع بوی بد دهان نشان می‌دهد که دندان‌های شما کاملا پوسیده‌اند و به مرحله پیشرفت رسیده‌اند. بنابراین اگر دهان شما دائما بوی بدی می‌دهد، توصیه می‌شود به یک دکتر دندانپزشکی مراجعه کنید تا هرچه زودتر درمان پوسیدگی دندان شما شروع شود.

طعم تلخی دهان

اگر پس از خوردن غذا یا در شرایط دیگر متوجه تلخی دهان خود شدید، یکی از مواردی که می‌توانید به آن مشکوک شوید، پوسیدن دندان‌ها است. درواقع این مشکل می‌تواند منجر به چنین موضوعی شود که در این حالت شما باید به یک دکتر پوسیدگی دندان مراجعه کنید تا از وضعیت دهان و دندان‌های خود مطلع شوید.

بیماری قلبی

ارتباط بین پوسیدگی دندان و بیماری قلبی از جمله موضوعاتی به‌شمار می‌آید که موردتوجه قرار گرفته و بررسی‌های مختلفی درباره‌ی آن انجام شده است. نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که تعداد دندان‌های پوسیده ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. این موضوع به این دلیل است که عفونت دندان و دهان وارد گردش خون می‌شود و به‌مرور آسیب‌هایی را به قلب وارد می‌کند.

دلایل پوسیدگی دندان
دلایل پوسیدگی دندان

علل پوسیدگی دهان

در پوسیده شدن دندان‌های شما موارد مختلفی تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن‌ها را خوردن و نوشیدن موادی که شیرین و حاوی قند هستند معرفی کردیم. اما این مشکل تنها به‌ این دلیل ایجاد نمی‌شود و موارد دیگری نیز در آن تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر شما در طول شبانه‌روز به‌طور منظم مسواک نزنید، باکتری پلاک روی دندان‌های شما می‌ماند و رشد می‌کند که این موضوع باعث آسیب دیدن مینای دندان‌های شما و در نتیجه پوسیدگی دندان خواهد شد.

از بین رفتن مواد داخل دندان: پوسیدگی دندان پر شده از شایع‌ترین مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. درواقع موادی که برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند در طول زمان از بین می‌روند و فضایی داخل دندان شما ایجاد می‌شود که این فضای خالی به یک مکان مناسب برای رشد باکتری و پوسیدگی دندان تبدیل خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود که اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، به یک دکتر دندانپزشک ترمیمی مراجعه کنید تا این مشکل برطرف شود.

خشکی دهان: بزاق دهان این قابلیت را دارد که باکتری پلاک را از بین ببرد و مانع رشد و تشکیل اسید توسط آن شود. بنابراین زمانی که دهان شما دائما خشک باشد، احتمال پوسیدگی دندان نیز بیشتر می‏شود. متادون و پوسیدگی دندان نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در این بخش به آن اشاره کرد. متادون از جمله‌ قرص‌ها۱۲یی محسوب می‌شود که مصرف آن خشکی دهان را به‌همراه دارد و در نهایت مصرف آن منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.

انواع پوسیدگی دندان

در رابطه با پوسیدگی دندان نکات مختلفی وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید. یکی از این نکات این است که بدانید پوسیدگی دندان در تمام سطوح دندان پیش نمی‌آید و تنها در برخی از نواحی که سطح و وضعیت متفاوت دارند مشاهده خواهد شد.

پوسیدگی دندان جلو، پوسیدگی دندان عقل، پوسیدگی دندان از کنار لثه، پوسیدگی دندان عصب کشی شده، پوسیدگی دندان عقل پایین و پوسیدگی دندان روکش شده از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین انواع پوسیدگی هستند که امکان دارد با آن‌ها روبرو شوید. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید تا بررسی و معاینه اولیه انجام و سپس توصیه‌های لازم به شما گفته شود.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی، پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت، پوسیدگی دندان زیر روکش و پوسیدگی دندان در رادیوگرافی نیز از دیگر انواع این مشکل هستند که احتمال ابتلا به آن‌ها نیز وجود دارد، اما نسبت به موقعیت‌های قبل این احتمالات ضعیف‌تر هستند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

از موثرترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. از همین رو توصیه می‌شود یک خمیر دندان ضد پوسیدگی قوی تهیه کنید و با استفاده از آن دندان‌های خود را به‌صورت مرتب مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان را نیز فراموش نکنید، زیرا نخ دندان به تمیز شدن بین دندان‌های شما کمک می‌کند و جلوی تجمع باکتری در این قسمت‌ها را می‌گیرد.

همچنین توصیه می‌شود هرچند وقت یکبار به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما بررسی شود. از طرفی اگر دندان خراب دارید، مراجعه به دکتر ترمیم دندان را فراموش نکنید، زیرا درمان به‌موقع دندان‌های آسیب‌دیده هم از میزان هزینه‌های شما کم می‌کند و هم از احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌های دهان و دندان می‌کاهد.

درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان

انواع راه‌های درمان پوسیدگی دندان

حال شاید برای شما سوال پیش آید که آیا پوسیدگی دندان قابل درمان است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شدت پوسیدگی یک موضوع حائز اهمیت است؛ به‌طوری‌که گاهی‌اوقات آنقدر شدت پوسیدگی زیاد است که نمی‌توان با روش‌های خانگی مشکل را برطرف کرد و باید حتما یک دکتر جراح پوسیدگی دندان مشکل را بررسی و برطرف کند.

همچنین توصیه می‌شود که اگر کودک شما در سن کم دچار این مشکل شده است، سریعا به یک دکتر دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید و اجازه ندهید که این مشکل بیش‌ازحد پیشرفت کند. در ادامه مواردی را در پاسخ به سوال آیا پوسیدگی دندان درمان دارد یا خیر در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

فلوراید تراپی

درمان پوسیدگی دندان با فلوراید یکی از راه‌های درمانی موثر است؛ البته به‌شرط آنکه پوسیدگی دندان زود تشخیص داده شود. درواقع فلوراید به‌دلیل ویژگی که دارد، می‌تواند از بین رفتن مینای دندان را به تاخیر بیندازد و قسمت‌هایی از آن که از بین رفته است را ترمیم کند. توصیه ما به شما این است که با خرید بهترین خمیر دندان ضد پوسیدگی قوی که حاوی فلوراید و دیگر ترکیبات لازم برای جلوگیری از پوسیدگی است، از دندان‌های خود محافظت کنید.

پرکردن دندان‌های خراب

پوسیدگی دندان از داخل زمانی پیش می‌آید که حفره‌ای روی دندان‌های شما ایجاد شده باشد. فراموش نکنید که پر نکردن دندان نه‌تنها احتمال شکستگی دندان را افزایش می‌دهد، بلکه باعث پوسیدگی دندان نیز می‌شود. بنابراین اگر دندانی دارید که نیاز است پر شود، به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید. البته برخی از مواقع شرایط دندان به‌شکلی است که دکتر عمومی شما را به یک دکتر پروتزهای دندانی ارجاع می‌دهد تا درمان به‌ بهترین شکل صورت گیرد.

روکش کردن دندان‏ها

اگر پوسیدگی شدید باشد و به عصب دندان رسیده باشد، دکتر انجام روکش را به شما پیشنهاد خواهد داد. البته دکتر مواد دندانی برای روکش کردن می‌تواند از موادی به جنس سرامیک یا از جنس‌های دیگر استفاده کند. درواقع این موضوع به شرایطی که وجود دارد بستگی خواهد داشت.

آب نمک

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های درمان پوسیدگی دندان نیش یا دیگر دندان‌ها، استفاده از آب نمک است. آب نمک می‌تواند باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند را از بین ببرد و pH اسیدی دندان را در وضعیت تعادل نگه دارد.

دندان پین زده و کنده

دندانم پین گذاشته شده و عصب کشی شده حالا پین از دندان خارج شده و یه مدتی لق شده بود تا الان که کاملا کنده شد باید چکارش کنم یا اگه بیارمش پیشتان چیکازش میکنید

پاسخ دکتر سلمان ابوالفضلی متخصص جراحی لثه و ایمپلنت:

با سلام و احترام. در این موارد ابتدا عکس گرفته می شود اگر طول ریشه مناسب باشد عصب کشی مجدد و پین و روکش دندان درمان انتخابی خواهد بود. اگر دندان ریشه محکمی نداشته باشد ریشه خارج و ایمپلنت خواهد شد. با تشکر

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله درباره پوسیدگی دندان صحبت کردیم و علائم، علل، روش‌های پیشگیری و درمان آن را نیز گفتیم. بنابراین شما می‌توانید در صورت مواجه با این مشکل به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید تا معاینات و دیگر اقدامات لازم صورت گیرد. البته امروز شرایط ویزیت آنلاین دندانپزشکی نیز وجود دارد و شما می‌توانید درباره‌ی مشکل خود با یک دندان‌پزشک مشورت کنید تا بهترین تصمیم برای مشکل شما گرفته شود.

مشاوره آنلاین دهان و دندان

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
nhsmedlineplus

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا