درد ناف به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ درمان خانگی درد ناف

درد ناف و اطراف آن، علل و درمان‌های رایج

درد ناف (Periumbilical pain) یا درد پریومبیلیکا یک شکایت رایج است که می­تواند به اشکال زیر مطرح گردد:

  • درد بالای ناف
  • درد زیر ناف
  • درد کنار ناف سمت چپ
  • درد کنار ناف سمپ راست
  • درد دور ناف

از آنجایی که بسیاری از شرایط می­توانند باعث این مشکل شود شوند، ممکن است تشخیص علت آن برای پزشکان چالش برانگیز باشد. در این مقاله درباره این نوع درد، علل احتمالی و روش­های درمان آن صحبت می­کنیم.

علائم درد ناف یا پریومبیلیکا

علائم درد ناف، درد و ناراحتی در ناحیه ناف و اطراف آن (بالا، پایین، چپ و راست) است. دلیل درد دور ناف می­تواند فتق ناف، آپاندیسیت حاد یا انسداد روده باریک باشد.

هنگام تشخیص علت این درد، متخصص گوارش باید دقیقا بدانند که درد در کجا است.

به عنوان مثال، هنگامی که فردی مبتلا به آپاندیسیت است، درد اغلب در اطراف ناف شروع می­شود و سپس به سمت راست و پایین شکم منتقل می­شود. گاهی اوقات، افراد مبتلا به آپاندیسیت ممکن است درد را در سمت راست گزارش کنند و نه در ناحیه ناف.  بنابراین درد کنار ناف سمت چپ می­تواند نشانه آپاندیس باشد.

دکتر گوارش و کبد بالغین ممکن است نیاز به انجام معاینات بیشتر برای تشخیص دقیق علت درد در ناف و اطراف آن داشته باشند.

علت درد ناف

علل درد پریکام یا درد ناف می­تواند از مشکلات خفیف تا اورژانس­هایی که نیاز به جراحی دارند متغیر باشد.

افراد مبتلا به این نوع درد ممکن است در گفتن دقیق محل آن مشکل داشته باشند. با این حال، بسته محل دقیق درد، این مشکل می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

به عنوان مثال، درد در ناحیه سمت راست بالای شکم می­تواند نشان دهنده یک بیماری کبدی باشد، در حالی که درد در ناحیه بالا سمت چپ می­تواند نشانه حمله قلبی یا پانکراتیت باشد.

علاوه بر این برخی از افراد مبتلا به گاستریت، مشکلات مری یا زخم معده ممکن است در ناحیه میانی بالای شکم (ناحیه اپی گاستر) احساس درد کنند.

برخی از علل درد اطراف ناف و اطراف آن در زیر ذکر شده است:

فتق ناف

اگر فردی درد فتق ناف داشته باشد، ممکن است متوجه برآمدگی در ناحیه ناف خود شود که با درد همراه است. فتق ناف زمانی اتفاق می­افتد که یک عضو یا بخشی از یک عضو به دیواره شکم فشار می­آورد.

نوزادان و کودکان خردسال بیشتر احتمال دارد که فتق ناف را تجربه کنند. در بزرگسالان، فتق ناف در زنان یا افرادی که فشار شکمی آنها به دلیل بارداری یا چاقی افزایش یافته است، شایع­تر است.

آپاندیسیت حاد

افراد مبتلا به آپاندیسیت نیاز به تشخیص سریع و دقیق دارند و به دنبال آن جراحی برای برداشتن آپاندیس انجام می­شود. آپاندکتومی شایع­ترین عمل جراحی شکم در بین کودکان است.

افراد مبتلا به آپاندیسیت حاد ممکن است دردی را تجربه کنند که به سمت راست منتقل می­شود. آنها همچنین ممکن است از دست دادن اشتها، تب و حساسیت در سمت راست را تجربه کنند.

درد ناف به علت اپاندیس

ایسکمی شریان مزانتریک

پزشکان ایسکمی شریان مزانتریک (Mesenteric artery ischemia) را به عنوان کمبود جریان خون به روده کوچک تعریف می­کنند.

افراد ممکن است ایسکمی مزانتریک حاد یا مزمن داشته باشند. در ایسکمی مزانتریک حاد، افراد ممکن است شروع ناگهانی درد ناف، حالت تهوع و استفراغ داشته باشند.

تشریح یا پارگی آئورت شکمی

افرادی که تشریح آئورت (Aortic dissection) دارند باید فورا به دنبال مراقبت­‌های پزشکی باشند. دیسکسیون آئورت شکمی زمانی است که یک پارگی در آئورت، که شریان اصلی خونرسانی به بدن است، ایجاد می‌شود.

پزشکان تخمین می زنند که از هر ۱۰۰۰ نفر ۳ نفر که برای درد کمر، قفسه سینه یا شکم به بخش اورژانس مراجعه می کنند، تشریح آئورت شکمی دارند. جراح باید فوراً دیسکسیون آئورت شکمی را جراحی کند، زیرا مرگ و میر می تواند تا ۵۰٪ در ۴۸ ساعت اول برسد.

انسداد روده کوچک

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد این انسداد و درد ناف شود، از جمله:

  • بافت اسکار در شکم
  • فتق ها
  • سرطان
  • بیماری التهابی روده
  • اجسام خارجی
  • پبچ خوردگی روده (volvulus)

اکثر افراد مبتلا به انداد روده کوچک برای رفع انسداد روده به جراحی نیاز دارند.

گاستریت، ازوفاژیت یا بیماری زخم معده

افراد مبتلا به گاستریت (التهاب معده)، ازوفاژیت (التهاب مری)، یا بیماری زخم معده ممکن است درد ناف را گزارش کنند. سایر افراد مبتلا به این شرایط ممکن است درد را در ناحیه مرکزی بالای شکم تجربه کنند. دکتر معده در تشخیص و درمان درد ناف ناشی از زخم معده میتواند به شما کمک کند.

درد ناف در کودکان

آپاندیسیت یکی از شایع­ترین دلایل درد اطراف ناف و جراحی در بین کودکان است. کودکان مبتلا به آپاندیسیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی و تشخیص سریع دارند. تشخیص آپاندیسیت در کودکان می تواند دشوار باشد. کودکان ممکن است علائم مبهم و غیر اختصاصی مانند را گزارش کنند یا ممکن است تب یا استفراغ داشته باشند. فتق ناف نیز یکی دیگر از دلایل شایع این درد درکودکان است. درباره تشخیص و درمان درد ناف در کودکان به دکتر گوارش اطفال مراجعه کنید.

درمان درد ناف

درمان درد ناف

درمان درد ناف بستگی به علت ایجاد آن دارد. در مواردی مثل فتق، انسداد روده، آپاندیسیت، ایسکمی شریان مزانتریک و تشریح آئورت  به جراحی نیاز است. در صورتی که در درد های مربوط به گاستریت، ازوفاژیت یا بیماری زخم معده لازم است که از داروهای خاصی برای درمان این مشلات استفاده شود.

درمان خانگی درد ناف

در نظر داشته باشید که درد ناف و اطراف آن می­تواند ناشی از مشکلات جدی باشد. بنابراین آن را شوخی نگیرید و حتما به پزشک متخصص رجوع کنید. با این وجود اگر تشخیص پزشک برای علت درد ناف مشکلات گوارشی مثل زخم معده باشد، درمان­های خانگی زیر مفید است:

  • پرهیز از غذاهای محرک (ادویه، شوری و شیرینی زیاد)
  • پرهیز از گرسنه ماندن طولانی مدت
  • استفاده از آنتی اسیدها
  • مصرف عسل
  • مصرف مکمل­های حاوی پروبیوتیک

 

درمان درد ناف در طب سنتی

به خاطر داشته باشید ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشید، بنابراین اگر می­خواهید راهکارهای طب سنتی را پیش بگیرید حتما به پزشک متخصص طب سنتی رجوع کنید تا در صورت نیاز شما را به جراح ارجاع دهد.

متخصص طب سنتی می­تواند راهکارهایی برای برطرف کردن پیچ خودگی روده با ماساژ ارائه دهد. همچنین ممکن است فتق­های خفیف را با برخی از جوشانده­ها و اقدامات مشابه درمان کند. اگر علت درد اطراف ناف شما مشکلات گوارشی باشد، احتمالا پرهیزهایی که متخصص طب سنتی ارائه می­دهد کمک زیادی به برطرف شدن درد ناف می­کند. پرهیز از مرکبات، مواد غذایی سرد و ترش و افزایش فعالیت بدنی برخی از این راهکارها هستند.

آیا درد دور ناف خطرناک است؟

بله. ممکن است خطرناک باشد و میزان خطر به عامل ایجاد کننده آن وابسته است. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که مراجعه حضوری به پزشک برای شما چالش است، میتوانید با دکتر گوارش آنلاین پذیرش۲۴ به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

 

 

۳.۵/۵ (۳۳ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
299 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ص ک
ص ک
1 روز قبل

سلام من خیلی تکرار اداردلرم سابقه پروستات دارم

محمد سام
محمد سام
5 روز قبل

سلام من سه روز هست که دور نافم درد می کنه و تکلم ادرار هم دارم عصر ها هم دردم بیشتر می شه

علی
علی
6 روز قبل

سلام پسر منم ۶ سالشه ۳ ماه پیش پیچ خوردگی رود داشت وقتی بردم ویزیت شد خدارو شکر برطرف شد حالا دوباره چن شبی هست که میگه دور نافم درد میکنه دوباره همون قسمت امکانش هست دوباره رودش پیچ خورده باشه

نازنین
نازنین
12 روز قبل

سلام پسری ۶ساله دارم درد اطراف ناف داره بیشتر بالا وپایین نافش درد داره میگیره و ول میکنه لطفا راهنمایی کنید علت چست ممنونم

مریم
مریم
14 روز قبل

سلام من داخل نافم سمت راست کمی سبز رنگ شده و خیلی هم درد میکنه دکتر میگه عفونتکرده قرص داده خوردم هیچ تاعسیری نکرده به نظر شما دلیلش چیه

زهرا
زهرا
20 روز قبل

سلام من پسر ۷ ساله داره ۳شبه پشت سر هم از سر شب ناف واطراف نافش درد میگیره بین روز خوبه فقط از سر شب درد میگیره دلیلش چیه

آخرین ویرایش 20 روز قبل توسط زهرا
ملکی
ملکی
1 ماه قبل

دور نافم دو روز درد خیلی بدی داره..با فشار یه مقداری آروم میشه..مشکل چیه.؟؟

کیهان
کیهان
1 ماه قبل

سلام یه سوال در مورد درد ناف و بیرون آمدن عفونت بابوی بد

شعیب یوسفی
شعیب یوسفی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید نافم رفت دوباره سر جاش آمده محکم فشار دادم حالا زیر نافم درد داره علتش چیه

شعیب یوسفی
شعیب یوسفی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید سنکین بلند کردم نافم رفت بعد با دست طرف راست محکم کشیدم چند بار سنک سنکین کذاشتم رو شکم خود حالا نافم آمده خیلی درد دارد زیر نافم یک یک بار
مانند تکان قلب میزند خطر ناک است به داگتر مراجیعه کنم لطفن بیکد

اِرمیا
اِرمیا
پاسخ به  شعیب یوسفی
26 روز قبل

سلام این مشکل رو میگن افتادن ناف.برید طب سنتی بگید براتون جاش بندازه فقط حتما کار بلدباشه

سعید
سعید
1 ماه قبل

سلام من قبلا کار سنگین میکردم بعد مریض شدم نافم درد میکرد طبی درمانی و هر کاری کردم درست نشد تا رفتم دکتر گفت تب حسبه داری دارو داد و بعد شیش هفت ماه خودم خوب شدم ولی الان هر موقع میخام کار بکنم نافم دوباره درد میکنه نفسم کوتاه میشه و معدم گرمی میده اگه راه درمانی داره ممنون میشم بگین .

محدثه
محدثه
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من ۱۸ سالمه و قدم ۱۶۵ وزنمم ۶۴ چند ماهی هست گاهی احساس درد شدید اطراف نافم دارم و اینکه ضربان های شدید گاهی ک کاملا حس میشه و مشخصه و همیشه دست میزارم روی شکمم حس میکنم ضربانشو نیاز هست به دکتر مراجعه کنم؟

اسمان
اسمان
پاسخ به  محدثه
1 ماه قبل

سلام .یکی از علتاش ب اصطلاح ما رفتن ناف هستش ک بیشتر با بلند کردن اشیا سنگین اتفاق میوفته
من خودم پاهامو ب دیوار بالتر از بدنم قرار میدم و سعی میکنم اروم ضربان اطراف نافم رو کنترل کنم ب مرکز ولی فشار نمیدم
گاهی هم تب میکنم ب خاطرش یا تهوع میگیرم

اِرمیا
اِرمیا
پاسخ به  محدثه
26 روز قبل

سلام طب سنتی برید جابندازه نافتونو

امیر قِلَعْه
امیر قِلَعْه
2 ماه قبل

سلام دوستان ، افتادن ناف هم خیلی اتفاق میفته که علتش فشار اوردن و یا جسم سنگین بلند کردن هم میتونه باشه که با درد شدید و حالت تهوع و کمردرد و بیقراری بی اشتهایی سرگیجه و افت فشار خون همراه هست. علامتش هم درد زیاد ناف و نبض زدن ناف و اگر محل ناف را مشاهده کنین متوجه میشین که ناف به داخل شکم فرو رفته و دیده نمیشه و گود شده. در اینصورت باید درازبکشین و کاملا بدنتون و عضلات شل کنین تا باکمک دیگری اطراف ناف به ارامی ماساژ داده شود وقتی کاملا ریلکس بودین اونموقع بادکش بزارن و یا با پیچاندن انگشت در فرورفتگی ناف وهمزمان بسمت بالاکشیدن برای اینکه ناف دوباره بیاد سرجاش. اگه شخص کمکی که مهارت داشته باشه نبود و حالتون خیلی بد بود چندتا بارفیکس زدن را هم امتحان کنین چون باعث میشه عضلات شکم ناف رو به سمت بیرون هل بدن و سرجاش برگرده.

احمد
احمد
2 ماه قبل

سلام من بالای ناف سمت راست م خیلی درد دارم علتش چیه

سلام داکتر صاحب ناف ترف چف درد دارد چی کنم مده هم
سلام داکتر صاحب ناف ترف چف درد دارد چی کنم مده هم
2 ماه قبل

سلام دوکتورصاب ترف چف ناف زیاد درد میکند ۱۵ روز شد چی کنم

مهدیه
مهدیه
2 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه بالای نافم سمت چپ و راست درد می‌کنه کسلم احساس مداوم ضعف دارم و معدم درد می کنه بعضی وقتا قفسه ی سینه ام می سوزه مامانم چند بار لیوان انداخت اما خوب نشد تو گوگل هم می زنم چیز های چچرت و پرت میگه و حالت تهوع هم دارم احساس نفس تنگی دارم سرم یهویی می گیره ول می کنه جوری که انگار یکی داره موهامو میکشه صبحا وقتی از خواب پا می شم چشام تار می بینه قفسه ی سینه ام درد می‌کنه کمرم هم درد می کنه گاز معده ی شدید دارم میشه لطفاً بگید چمه حداقل یه ۳۰ روزی هست که این طوری ام به دکتر هم مراجع نکردم……. لطفاً بگید

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مهدیه
Masi
Masi
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

تو می

بمیری ب نفعته

علی
علی
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

یه قاشق مرباخوری فرنجمشک بعد غذا بخور. عطاری داره.. گاستریت داری

پرستو
پرستو
پاسخ به  مهدیه
2 ماه قبل

ایناعلائم مشکل قلبی هست حتمن دکتربرید

سعید
سعید
پاسخ به  مهدیه
1 ماه قبل

رفلاکس معده داری چیز مهمی نیست برو دکتر بهت امپرازول میده خوب میشی

سحر
سحر
پاسخ به  مهدیه
1 ماه قبل

حتما برو دکتر

محمد
محمد
2 ماه قبل

من درد در دور نافم حس میکنم گرفتگی زیرش شکم
دست که میزنم درد میگیره همه جور ازمایش گوارش و کبد دادم مشکلی ندارم
در ضمن پاهام رون پاهام داغ میشه
میتونه از افتادگی ناف باشه?
چون گیجی اینا هم بهم دست میداد واقعا بده
حتی اندوسکپی کردم رفلاکس و گاستریت خفیف دارم

النا اجمدی
النا اجمدی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

النا احمدی

عاطفه میرزایی
عاطفه میرزایی
2 ماه قبل

سلام.ناحیه دور ناف درد دارم گاهی درد کمتر گاهی بیشتر.همراه مدفوع هم خون میبینم

فیضی
فیضی
پاسخ به  عاطفه میرزایی
28 روز قبل

سلام درد دور ناف دارم رفتم سنو دادم هیچ مشکلی ندارم افتادگی ناف هم ندارم ایا عفونت رود هست

یاسر
یاسر
2 ماه قبل

سلام ببخشید نافم سر جا خودش نمیزنه میشه کمک کنین گاهی وقتا حالت تهوع دارم بیشتر سمت چپم درد می‌کنه سرم درد میکنه

سحر
سحر
2 ماه قبل

یه مدت ناف درد میکنه امروز شدید درد میکنه به سینه چپ‌هک میزنه به نظرتون چیه؟

رامین
رامین
پاسخ به  سحر
24 روز قبل

حتمابرو دکتر احتمال حمله قلبی

ساحل
ساحل
2 ماه قبل

سلام من یک دختر۲۱ساله هستم هرشب زیر نافم بالایی نافم چپ راست درد میکنه بعضی وقتا هم که درد میکنه بی حس میشم میتونید بگید علت چیه؟

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام چندروزی هست ناف و اطراف نافم درد میکنه و با بلند شدن و خوابیدن دردش بیشتر میشه یا اینکه بخوام این طرف و آن طرف بشم باید شکمم و بگیرم و سوزش هم دارم میشه راهنمایی کنید

آتریس
آتریس
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

احتمالا عفونته

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام من ناف و اطراف نافم درد میکنه و هنگامی که می خوابم با این طرف و اون طرف شد درد شکمم بدتر به طوری که باید شکمم و بگیرم و طرف دیگه بخوابم چند روزی هم است مشکل چی میتونه باشه ؟

ارمان
ارمان
2 ماه قبل

من بچه ام ۱۶ساله هست دوروزه دورناف درد شدید داره با حالت تحوع بردم دکتر دوتا امپولش زده وهنوز خوب نشده نمی دونم چکارش کنم لطفا راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام من پسرم۶سالش کنارناف سمت راستش دردمیکنه میشه بگین چیکارکنم هی میگیرش هی ولش میکنه

هانا
هانا
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

سلام نافش افتاده گرمش کن روغن بریز ماساژ بده

سلام دوست گرامی
سلام دوست گرامی
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

سلام

افتخارتورابی
افتخارتورابی
3 ماه قبل

سلام

افتخارتورابی
افتخارتورابی
پاسخ به  افتخارتورابی
3 ماه قبل

سلام ناف ام دوروز است درد میکنه یه نظر بدی

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  افتخارتورابی
2 ماه قبل

سلام من باردارهستم ومدتیه درددرسمت راست نام دارم دلیلش چیه؟

...
...
3 ماه قبل

سلام من حالت استفراغ دارم و یهو دور نافم و قسمت بالایی درد میگیره علتش چیه؟

هانا
هانا
پاسخ به  ...
3 ماه قبل

سلام درد نافتون خوب شد ؟

علی
علی
پاسخ به  ...
2 ماه قبل

نتفت در رفته برو یهرجایی یکی بیارش سرجاش

حسین
حسین
3 ماه قبل

باسلام خدمت همه عزیزان
یک راهنمایی بهتون میکنم درباره درد ناف این واقعا یک درمان سریع بدون نیاز به مراجعه پزشک
اگر درد ناف داشتید دست بگذارید توناف وفشاربدید اگر حالت دل زدن تو دستتون داشت مهره کردین که راهکار درمانش اینه که دوطرف کشاله ران نزدیک الت دورگ هست که اگر با دوانگشت فشاربدید وچند لحظه بگیرید ورها کنید یک حالت داغی باید در ران وزانوهاتون حس کنید مثل اب داغ که میریزه داخل ران وزانو
دوباره همان کاررا تکرار کنید تا دل زدن رگها زیر انگشتان تمام شود بازرها کنید سریع دل درد ناف یا همان مهره کردن خوب میشود

اکبر
اکبر
پاسخ به  حسین
2 ماه قبل

سلام میشه بیشتر برام توضیح بدین من همینجوریم وهر شب میرم تا حالت مرگ

مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

سلام من نافم عفونت کرده رفتم دکتر گفت عفونت پماد داد و قرص عفونت ولی هنوز خوب نشده احساس میکنم نافم باز شده و هوا می‌کشه آیا امکان داره اینطور شده باشه؟

علی
علی
3 ماه قبل

درد ناف و زیر ناف و در حین راه رفتن درد گرفتگی شکم وناف و‌پاین ناف و به زور راه رفتن چه چیزی باید بخوریم تا خب شیم

حسین
حسین
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

دوطرف کشاله رانت نزدیک الت دورگ هست که با انگشت فشار بدهی حالت دل زدن داره اونو با انگشت محکم دوطرف کشاله فشاربده چند ثانیه بعد رها کن باید یک حالت داغی درران وزانو بعداز رهاکردن انگشت ازروی رگها حس کنی چند بار تکرار کن درد نافت خوب میشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

نافت افتاده به یه نفر بگو با انگشت اشاره پیچ مختصر بده بعد دوسه بار سرفه شدید بکن ناف میاد سر جاش بعد زیر انگشت مثل نبض میزنه اونوقت باید با دستمال ببندی میاد سر جاش تا یه ماه چیز سنگین برندار خوب میشی

مريم
مريم
3 ماه قبل

من ٢٣ سالمه و وقتی که شکممو فشار میدم داخل یه چیزِ گرد سفت حس میکنم زیر دستم که با فشار دست جابجا میشه و معمولا به سمت چپ میره و زمانی که فشار میدم این درد ول میشه ، کسی میدونه جریان چیه؟ کسی این مشکلو داشته که بتونه منو راهنمایی کنه؟

Zahra
Zahra
پاسخ به  مريم
3 ماه قبل

دکتر مراجعه نکردین؟؟؟

هانا
هانا
پاسخ به  مريم
3 ماه قبل

نافت افتاده و مهره کردی

اکبر
اکبر
پاسخ به  مريم
2 ماه قبل

من دارم ولی اصلا با دارو ودکتر رفع نمی‌شود بند ناف افتاده و فقط پزشک محلی میتونه درمان کنه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  اکبر
2 ماه قبل

کاش اینجا بودین ما خونوادگی میندازیم آقامون آقایون منم خانومارو ناف میندازیم لقه سر معده گیر کنه رد میکنیم اورمیه هستیم دکترا نمیدونن اینارو و میگن باید عمل کنی

دکتر ناف
دکتر ناف
پاسخ به  مريم
2 ماه قبل

ناف وقتی سمت چپ رد بره حالت استفراغ داری و شکمت هم درد میکنه یه موشت خمیر یا گیل درست کن روش هم ۲۰یا۳۰تا چوب کبریت بزار روش
روشن کن و لیوان چایی خوری بزار روش همون دودش بزار تو لیوان باشه سفت بیگر یه ۱۰دقیقه نگهدار خوب میشی این کازه با شکم خالی انجام بده

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  دکتر ناف
2 ماه قبل

خب پنبه و الکل بهتر از کبریت نیست بعدش همون بادکش دیگه

پری
پری
4 ماه قبل

چرا سمت راست نافم درد میکنه ۱۴ سالمه

سحر
سحر
پاسخ به  پری
3 ماه قبل

امکان اپاندیست هست چون دردناحیه سمت راست هست به دکتر مراجعه کن

تابان
تابان
پاسخ به  پری
3 ماه قبل

منم همین درد رو دارم به اندازه یه بند انگشت سمت راست نافم مرتب در داره

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  پری
2 ماه قبل

نافت افتاده عزیزم ناف و طب میگه ستون بدنه در بره کلی برنامه گوارش بهم میریزه بی‌حالی و سرگیجه سستی پاها دل درد نباید چیز سنگین واداری

هانا
هانا
4 ماه قبل

دو سه ساعتیه یمقدار کلم بروکلی خوردم وسط شکمم دور نافم درد میکنه سفت شده فشار میدم زیر دستم ضربان شدید میزنه دردش خیلی زیاده

حامد عزیزی
حامد عزیزی
پاسخ به  هانا
4 ماه قبل

سلام به اصطلاح کوردی یه رگ زیر ناف هست که جابه جا میشه و همین باعث درد شدید ناحیه شکمی بی اشتهایی میشه

مهناز
مهناز
پاسخ به  حامد عزیزی
1 ماه قبل

وای دقیقا نافم درد میکنه
گاهی میگیره و احساس میکنم ی رگ توشه دارن می کشنش

ابرام
ابرام
4 ماه قبل

من بازنشسته ام پول ندارم حتی دندانهای من وهمسرم پوسیده حقوق ماهمان هفته اول تمامه باچهارتابچه. اگردکترمیتونه کمکم کنه. بالای ناف روی ناف ازداخل شکم همسرم یک سفتی وجودداره.مال چیست؟بعضی وقتادردمیکنه.ازیک ماه بیشتره که شروع شده؟
ممنون.ابرام

رحمان علیپور
رحمان علیپور
4 ماه قبل

سلام من نزدیک دوماه هست که بالای نام دردمیکنه سونوگرافی رفتم باوجودمصرف قرص های عفونت هنوزنتیجه ای نگرفتم لطفامن راراهنمایی فرمایید

مطیعی
مطیعی
4 ماه قبل

من دوماه پریود نشدم نفخ شکم دور ناف مثل یچیزی داخلش هست وزیر ناف درد میکنه بیبی چک انجام دادم منفی بود

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مطیعی
3 ماه قبل

سلام این ممکنه به خاطر یا ئسکی زودرس باشه

بشیر
بشیر
4 ماه قبل

سلام من سمت چپ شکمم یک برامدگدی دارم که دکتر برام سونوگرافی نوشته ولی میترسم برم و دو روزه که سرفه های خشک و دردناک دارم و درد در پهلوی چپ و راست ایا احتمال از ریه هامه و سرماخوردگی یا که مشکل دیگه ای میتونه باشه ممنون رفتم دکتر و گفت سرما خوردگی ولی فکر کنم تشخص درست ندادند ممنون بابت راهنمایتون

zahra
zahra
4 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالمه و چند روز هست ک درد از بالای نافم شروع میشه و وقتی فشار میدم یه چیز سفت و گرد زیر دستم حس میکنم ک مثل نبض میزنه
وقتی فشارش میدم جابجا میشه و دور ناف میچرخه و هر با با فشار دادن درد کمتر میشه و باز درد میگیره
لطفا راهنمایی کنید علتش چیه؟

رقیه
رقیه
پاسخ به  zahra
4 ماه قبل

سلام عزیزم فکر کنم علتش افتادگی یا دررفتگی ناف باشه اگه همراه با کم اشتهای باشه حتما به فکر درمانش باش باید به طب سنتی مراجعه کنی

مريم
مريم
پاسخ به  رقیه
4 ماه قبل

چیکار باید کرد که بشه درمانش کنیم؟
طب سنتی چی بهمون میده؟

صیدرضاباژرنگ
صیدرضاباژرنگ
پاسخ به  zahra
4 ماه قبل

سلام بنده از پدرم و پدرم از پدرش یادگرفته که ناف جابیندازیم اگرناف به طرف دست چپ یک انگشت برود آن ناف افتاده واگرکسی بلد باشدجابیندازددرب اتاق یانوردبان دستهایش رابگیردبه درب اتاق یانوردبان و پایش زمین باشد به تعداد۱۰بار خودش رابالابکشدیا درازبکشدوهردوانگشتهای دستش زیر سرش خوب قلف کند یک نفر دیگر سرپاویسدودستهای طرف یواش یواش به طرف سینه بیمارفشاردهدبدواینکه طرف فکرش بکندباتمام قدرت دستهای طرف به طرف سینئش فشاربدهد یک صدااز پشت مریض مثل قلنج میاید ناف جامی افتد بعدبیمار راازطرف راست بلند کند پس چگونه باید فعمیدنافه ات افتاد همیشه دورلبت خشک از واشتهانداریدبهترین وقت برای جاانداختن ناف صبح قبل ازناشتااست ولی خودم یک کاسه میگذارزیرطرف و میگویم تافت بگذار روی کاسه بعد با شس دست راستم ازپیش گردن تا روی ناف ازپشت وشس دست چپم ازپائین میآورم تا روی ناف بدون اینکه دو دستم را ول کنم پوست کمرش بادستم میگیرم یک صداتق میاید ناف جامی افتد هردو شس هم زمان روی کمربیمارمیکشید

حامد عزیزی
حامد عزیزی
پاسخ به  zahra
4 ماه قبل

درمانش فقط تو شهرهای کورد نشینه باید نافت رو بگیرن بیاد سر جاش

هانا
هانا
پاسخ به  zahra
3 ماه قبل

سلام مهره کردی باید حوله گرم بذاری رو نافت بعد هر جا مهره میره رو همونجا که ضربان میزنه محکم فشار بدی نگه داری تا دردش ساکت شه و دیگه ضربان نزنه اولش یکم درد داره

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

سلام .من نزدیک یک ساله طرف چپم تقریبا ۱۰ سانتی نافم درد دارم متخصص گوارش مراجعه کردم .کولونوسکوپی واسکن شکم کردن.هنوز مشکلم را تشخیص ندادن.همچنان در میکشم

امید
امید
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

انگشت بزار روش ببین نبض میزنه
شاید نافت افتاده

صیدرضاباژرنگ
صیدرضاباژرنگ
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

ناف افتاد

داودرستم پور
داودرستم پور
4 ماه قبل

سلام من مدتی که جای عمل آپاندیسم که حدودا۳۰سال پیش عمل کردم دردوسوزش داره الن هم زده به دورنافم

صیدرضاباژرنگ
صیدرضاباژرنگ
پاسخ به  داودرستم پور
4 ماه قبل

مال اعصاب معده ات است قرص کلردیازپوکساید۵ بخوربعدازغذانافت را خوب میکند

فرزانه رضایی
فرزانه رضایی
4 ماه قبل

سلام من الان یکماه هست ک دوره نافم معده ناراحتی دارم ریفلاکس معده دارم دوره نافم هم تیر میکشه درد خفیفی داره ازشما درخواست مشاوره دارم اگر خداینکرده خطرناکه سری ب پزشک مراجعه کنم متشکرم

اعظم معصومی
اعظم معصومی
5 ماه قبل

با سلام پسرم ۱۶ سالش هست دوهفته هست ک دقیقا یک نقطه بالای ناف درد شدید داره وقتی غذا یا مایعات میخوره بعد غذا درد شددت بیشتری میگیره ومث مار به خودش میپیچه سه جهار بار به مزشک مراجعه کردم دریغ از یک ثانیه از درد کاسته بشهعلت این درد چی میتونه باشه؟؟؟

سارینا سهیلی
سارینا سهیلی
پاسخ به  اعظم معصومی
4 ماه قبل

باسلام . پسر شما لقمه سردلش مونده باید بره پیش ی طب سنتی یا خانمای خونگی ک اینکارارو انجام میدن لقمه رو ازسردلش رد کنن

حسین
حسین
پاسخ به  اعظم معصومی
3 ماه قبل

قبل ازمایعات خوردن هم یک غذای سفت باید بخورد مثل یک لقمه نان مخصوصا اول صبحها مایعات یا چای نخورد
نکنه بعد اینکه ما به این میگیم طرف مهره کرده وباید دوطرف کشاله ران دورگ هست نزدیک الت که وقتی انگشت بزاری دل میزنه اون دورگ را همزمان فشار بده بعد رها کن باید مثل مایعی داغ درران وزانو حس کنی
چند بار تکرار کن خوب میشود .همزمان بادرد هم میتوان چند لقمه نان خالی خورد بعداز ۱۵ دقیقه ارام میشود

هانا
هانا
پاسخ به  اعظم معصومی
3 ماه قبل

دقیقا همون لخظه که درد داره باید دستتون رو بذارید اونجاییش که درد میکنه با فشار بکشید داخل نافش و نگه داری

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام من یدفعه پسرم تو نافش تا زیر شکمش الان ۲ ساعت درد اومده.. من ی مسکن پروفن بهش دادم و جاش گرم گرفتم ولی فایده نداشته.. ب نظرتون چکار کنم

یعقوب
یعقوب
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

ممکن هست عفونت داشته باشه

معصومه
معصومه
5 ماه قبل

باسلام مدت ۲ ماه است دردناف وسردی پیش از اندازه دراطراف نافم سمت چپ دارم لطفا راهنمای فرمایید به دکترهای زیادی مراجعه کردم بی ثمربوده ممنونم

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط معصومه
ااناز
ااناز
پاسخ به  معصومه
4 ماه قبل

نافت افتاده

محمد
محمد
5 ماه قبل

۳۲سال سن دارم درد از ناحیه ناف شروع وبه سمت چب کشیده میشود علت این درد چیست

رمرودی
رمرودی
5 ماه قبل

سلام من ۳۴سالمه بارسنگین بلندکردم دورنافم حالت سوزش داره

سحر صمدزاده
سحر صمدزاده
پاسخ به  رمرودی
4 ماه قبل

بار سنگین اگر بلند کردی نافت افتاده ببرپیش یه نفر ک بندازه سرجاش از این ب بعد باید بیشتر مراقب باشید چون خرابتر با کار سنگین اینجورخچاهید شد من الان نزدیک هفت سال درگیرم

حسین
حسین
5 ماه قبل

باسلام مدت ۲ ماه است دردناف وسردی پیش از اندازه دراطراف نافم سمت چپ دارم ۲ بار سونوگرافی هیچ نتیجه ای نداشت حالا هم با همین دردروزگارم پر درده لطفا راهنمای فرمایید به دکترهای زیادی مراجعه کردم بی ثمربوده ممنونم.

لیلا
لیلا
پاسخ به  حسین
4 ماه قبل

سلام
من خانم ۴۵ ساله هستم
درد پهلو سمت چپ دارم تا نوک پا
درد دور ناف هم چند روزی هست درد میکنه
علت درد چیست

علیزاده
علیزاده
5 ماه قبل

سلام من چهل سالمه بغل سمت راست نافم خیلی درد میکنه علتش چی میتونه باشه ممنون

ایران
ایران
پاسخ به  علیزاده
5 ماه قبل

من مشکل شما رو دارم چندروزه .شما درمان شدید

سحر
سحر
پاسخ به  علیزاده
3 ماه قبل

احتمال اپاندیست هم هست

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالم هست و هفته پیش بخاطر تغیر هورمونی پریود ندشم و الان ۳ هست به صورت لحظه پشت نام درد میگیره و دستم هم یک دقیقه میلرزه چرا؟

رادین
رادین
6 ماه قبل

ببخشید من دقیقا قسمت وسط نافم درد می کنه علت چی میتونه باشه فقط دردش مثلا نیم ساعت از ۲۴ ساعت یا کمتره

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  رادین
5 ماه قبل

مرضیه

دکمه بازگشت به بالا