علت و روش های درمان رگ به رگ شدن کمر

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که دچار رگ به رگ شدن کمر شده باشید. این یکی از دردهای عضلانی معمول است که تقریباً برای همه‌ی افراد حداقل یک بار رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید از دلایل رگ شدن کمر و درمان سریع رگ شدن کمر مطلع شوید، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

رگ به رگ شدن کمر چیست؟

رگ به رگ شدن کمر به معنای آسیب به رباط‌های کمر است. کمر ما، از تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات مختلفی تشکیل شده است که در تمامی فعالیت‌های روزانه، سنگینی بالاتنه را حمل می‌کنند. رگ به رگ شدن، اغلب به دلیل فشار ناگهانی به رباط‌ها و کشیدگی ناشی از آن، رخ می‌دهد. مثلاً خم شدن سریع، چرخیدن ناگهانی به طرفین و فشار بیش از حد وزن بالاتنه، می‌تواند منجر به رگ شدن کمر شود.

در حالی که رگ به رگ شدن کمر، تا حد زیادی به کشیدگی عضلات کمر شبیه است، اما این دو مشکل، تفاوتی جزئی با هم دارند. کشیدگی عضلات کمر در پی فشار نامناسب به تاندون‌ها، مثلاً در زمان کار یا ورزش، رخ می‌دهد.

اما رگ به رگ شدن کمر، به معنای کشیدگی یا پاره شدن رباط‌هاست. رباط‌ها وظیفه‌ی مهم اتصال استخوان به مفاصل را بر عهده دارند و از حرکت غیرعادی مفاصل جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، حرکات اشتباه و ناگهانی کمر، منجر به آسیب زدن به رباط‌ها و رگ به رگ شدن کمر می‌شود.

در ادامه، علت‌های رگ به رگ شدن پشت را جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

رگ به رگ شدن کمر

علت رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر می‌تواند در قسمت پایینی کمر، بخش بالایی کمر و یا در طرفین ایجاد شود. هر کدام از این گرفتگی‌ها، با درد زیادی در آن ناحیه همراه است.

  • رگ به رگ شدن قسمت انتهایی کمر: در میان عضلات کمر، بیشترین فشار به بخش پایینی وارد می‌شود که به آن هسته‌ی بدن نیز گفته می‌شود. این مشکل اغلب بر اثر جابجایی وسایل سنگین، وضعیت نادرست در هنگام بلند شدن و یا اضافه وزن بیش از حد، رخ می‌دهد.
  • رگ به رگ شدن قسمت بالایی کمر: ناحیه‌ی بالایی کمر از آنجا که به گردن متصل می‌شود، از حساسیت زیادی برخوردار است. آسیب‌های شدید مانند سقوط از ارتفاع یا تصادفات رانندگی، می‌تواند باعث درد در این قسمت شود.
  • رگ به رگ شدن سمت چپ کمر: رگ به رگ شدن کتف، با درد در طرفین و گرفتگی کتف‌ها همراه است. این مشکل غالباً بر اثر پیچش نامناسب عضلات پشت و فشار بیش از حد روی کتف‌ها ایجاد می‌شود. مثلاً در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی، در صورتی که بدن از قبل گرم نشده باشد، می‌توان با رگ به رگ شدن شانه و پشت روبرو شد.

رگ به رگ شدن، می‌تواند در اندام‌های دیگر بدن نیز رخ دهد. مثلاً رگ به رگ شدن مچ بر اثر کشیدگی دست یا زمین خوردن، رایج است. همچنین رگ به رگ شدن لگن، خود را از طریق درد در ناحیه‌ی بالای لگن، گرفتگی و کبودی لگن، نشان می‌دهد.

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

تشخیص رگ به رگ شدن کمر، باید توسط دکتر ارتوپدی انجام گیرد. در حالت عادی، پزشک از طریق معاینه‌ی فیزیکی و بررسی پرونده‌ی پزشکی، به تشخیص علت درد می‌پردازد. در معاینه‌ی فیزیکی، پزشک سفت بودن ناحیه‌ی دردناک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برخی ممکن است رگ به رگ شدن را با دیسک کمر اشتباه بگیرند. تفاوت رگ به رگ شدن و دیسک کمر در این است که دیسک کمر با سابیدگی و تخریب مهره‌های کمر همراه است، اما در مورد اسپاسم عضلانی این‌گونه نیست.

در حالت‌های پیشرفته که درد برای مدت زیادی باقی مانده است (بیش از دو هفته) پزشک متخصص می‌تواند از روش‌های تصویربرداری برای بررسی دقیق وضعیت عضلات کمر، استفاده کند. در این صورت، دکتر کمر درد می‌تواند آزمایشات زیر را تجویز کند:

  • تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس: در این روش با پرتونگاری ایکس، تصویر ستون فقرات و بافت‌های داخلی مشخص می‌شود. معمولاً زمانی از این آزمایش استفاده می‌شود که احتمال شکستگی در استخوان، مطرح باشد.
  • ام آر آی: آزمایش ام آر آی، با استفاده از میدان مغناطیسی، تصویر دقیقی از ستون فقرات و ساختار استخوانی به دست می‌دهد. در صورت وجود ضایعه‌ی نخاعی یا پارگی رباطی، پزشک می‌تواند به تشخیص بپردازد.
  • سی تی اسکن: از دیگر آزمایش‌های معمول است که با استفاده از اشعه‌ی ایکس صورت می‌گیرد. در این روش، ترکیب استخوان‌ها، اندام‌ها، عضلات و بافت چربی بدن، مشخص می‌شود.

درمان رگ به رگ شدن کمر

درمان رگ به رگ شدن کمر

این سوال خیلی‌هاست که رگ به رگ شدن کمر چه مدت طول میکشد؟ زمان معمول برای رفع درد ناشی از رگ شدن کمر، دو هفته است. در این مدت، می‌توانید از طریق درمان‌های خانگی، به کاهش درد و رفع مشکل بپردازید.

  • استراحت روی سطح صاف: قرار گرفتن در حالت ایستاده یا نشسته، با افزایش فشار روی عضلات کمر و تشدید درد همراه خواهد بود. به همین دلیل، ساده‌ترین راه درمان رگ به رگ شدن کمر، استراحت طولانی روی سطح صاف مثل تخت خواب است.
  • کمپرس آب گرم: آب گرم باعث کاهش سفتی عضلات و کاهش درد می‌شود. به همین دلیل، از روش‌های موثر در درمان رگ به رگ شدن کمر، استفاده از کیسه‌ی آب گرم برای شل کردن عضلات است. کیسه‌ی آب گرم را هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی مورد درد قرار دهید.
  • کیسه یخ: استفاده از کیسه‌ی یخ، در ساعات اولیه‌ی گرفتگی پشت، موثر خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد یا استفاده از کیسه‌ی یخ، در کاهش التهابات عضلانی به شدت مفید است. می‌توانید هر بار ۱۵ دقیقه کیسه‌ی یخ را روی محل قرار دهید.
  • ورزش‌های کششی: نرمش و حرکات کششی، در درمان گرفتگی‌ها موثرند. این حرکات می‌توانند گستره‌ی وسیعی از حرکات ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس را دربر بگیرند.

کمردرد در رگ به رگ شدن کمر

چه زمانی به پزشک رجوع کنیم؟

در صورتی که بعد از دو هفته و با درمان‌های خانگی، درد عضلانی کمر حل نشد، لازم است به پزشک رجوع کنید. همچنین می‌توانید از خانه، با دکتر ارتوپد آنلاین در مورد مشکل خود مشورت کنید.

پزشک با توجه به مشکل، می‌تواند تجویز داروهای رفع التهاب و گرفتگی، مثل پاراستامول را در دستور کار قرار دهد. در حالت‌های پیشرفته و در صورتی که درد برطرف نشود، فیزیوتراپی، ماساژهای تخصصی یا جراحی، از دیگر شیوه‌های درمانی است.

امیدواریم در این مطلب، به سوالات شما در مورد رگ به رگ شدن کمر پاسخ داده باشیم. در صورت نیاز، با دکتر استخوان یا دکتر ارتوپدی کودکان در مورد مشکل خود مشورت کنید.

دریافت مشاوره آنلاین از متخصص ارتوپدی

۳/۵ (۱۱ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکبر قربانی کوزه کنان
اکبر قربانی کوزه کنان
6 روز قبل

سلام و خسته نباشید.
من از ناحیه پشت کمر زیر کتف از هر دوطرف ماهی یک یا دوبار رگ به رگ میشم.

منظر
منظر
1 سال قبل

غضروف روی رگ چه راه حلی دارد

دکمه بازگشت به بالا