سرطان خون چیست؟ پاسخ به ۱۵ سوال مهم درباره سرطان خون

سرطان بیماری شایع و خطرناکی است که در یک نقطه از بدن شروع می‌شود و درصورتی‌که به موقع تشخیص داده نشود تمام بدن را درگیر می‌کند. سرطان خون یکی از سرطان‌های کشنده است که با اختلال در تولید سلول‌های خونی در کودکان و بزرگسالان بروز می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید سرطان خون چیست و چه علایمی دارد این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

سرطان خون چیست؟

بیماری سرطان خون یا لوسمی با آسیب به گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های خون ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی عملکرد طبیعی خون از بین می‌رود و نمی‌تواند با عفونت مقابله کند یا اینکه خونریزی را مهار کند.

علت سرطان خون چیست؟

پیدا کردن یک علت خاص برای بروز سرطان امکان پذیر نیست، زیرا مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم باعث عملکرد غیر طبیعی در بدن و ایجاد سرطان خون می‌شود. با این‌حال علت‌های اصلی بروز سرطان و عواملی که باعث تشدید آن می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • سیستم ایمنی ضعیف بدن
  • ژنتیک
  • آلودگی هوا
  • عفونت‌های خاص

همچنین بهتر است بدانید مطابق نظر پزشکان استرس و سرطان خون به هم ارتباط دارند. زیرا استرس در طولانی مدت، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و موجب ایجاد بیماری می‌شود. حتی برخی از عادت‌های تغذیه‌ای و سیگار و مشروب هم تا حد زیادی موجب ابتلا به سرطان می‌شوند.

سرطان خون چه علائمی دارد؟

علائم بالینی و هشدار دهنده‌ی سرطان خون شامل موارد زیر است:

  • تورم غدد لنفاوی
  • کم خونی
  • لکوپنی
  • بزرگ شدن کبد یا طحال
  • عفونت‌های مکرر
  • لکه‌های قرمز کوچک زیر پوست یا پتشیا

وقتی سرطان خون به سیستم عصبی مرکزی انتشار پیدا کند، علائم خطرناک سرطان خون نظیر از بین رفتن تعادل، احساس گیجی و منگی، تشنج، تجربه‌ی استفراغ و حالت تهوع بروز می‌کند و  فرد را دچار مشکل می‌کند.

آیا کهیر و سرطان  خون ارتباطی به هم دارند؟

با توجه به اینکه لکه‌های زیر پوستی قرمز رنگ نشانه‌ی سرطان است، برخی از افراد با بروز نشانه‌های کهیر در بدن هم نگران می‌شوند؛ اما باید بگوییم کهیر و سرطان هیچ ارتباطی به هم ندارند و فقط لکه‌های پتشیا عامل خطر بروز سرطان خون هستند.

دکتر سرطان خون به نشانه‌های کم خونی بیماران مانند هموفیلی یا کم خونی ناشی از فقر آهن و لنفوم یا لوکمی توجه می‌کند و از این طریق انواع لوسمی را تشخیص می‌دهد.

علائم سرطان خون

آیا سرطان خون و درد پا ارتباطی به هم دارند؟

با بروز سرطان خون، ممکن است بیمار دچار درد در استخوان‌ها و مفاصل، لگن و استخوان سینه شود. زیرا در این قسمت‌ها مقدار زیادی گلبول سفید غیر طبیعی تجمع پیدا می‌کند و با اشکالی که در مغز استخوان ایجاد می‌شود حتی ممکن است علاوه بر ایجاد درد، راه رفتن فرد هم با مشکل مواجه می‌شود و او را دچار لنگی می‌کند.

کسانی که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب را ندارند یا نمی‌خواهند زمان طولانی را در ترافیک باشند و وقت خود را هدر دهند، می‌توانند از طریق سایت پذیرش ۲۴ از دکتر انکولوژی آنلاین وقت بگیرند و سوالات خود را از پزشک بپرسند.

انواع سرطان خون از لحاظ سرعت پیشرفت

سرطان خون بر اساس سرعت پیشرفت علائم به دو گروه تقسیم می‌شود.

  • سرطان خون حاد: سرعت بروز علائم و رشد این سرطان زیاد است و باعث می‌شود سلول‌های خونی نابالغ بدون هیچ عملکردی در مغز استخوان تجمع پیدا کنند. به طور مثال در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد (AML) و لوسمی لنفوسیتی حاد(ALL)  بیماری خیلی سریع پیشرفت می‌کند و علائم سرطان به سرعت ظاهر می‌شود.
  • سرطان خون مزمن: این سرطان با سرعت کمی گلبول‌های سفید خون نسبتاً بالغ و غیر طبیعی در مغز استخوان را تولید می‌کند و موجب بروز علائم سرطان می‌شود.

انواع سرطان خون از لحاظ تاثیر بر مغز استخوان

سرطان خون بر اساس تاثیری که بر مغز استخوان و سلول‌های خونی می‌گذارد و تغییری که در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌کند به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه انواع سرطان خون در بزرگسالان و کودکان را معرفی می‌کنیم.

  • لوسمی

نوعی از سرطان خون که به دلیل رشد و تکثیر غیر عادی گلبول‌های سفید خون ایجاد می‌شود لوسمی نامیده می‌شود. لوسمی به معنای خون سفید است و اغلب کودکان را درگیر می‌کند. سرطان خون در کودکان اغلب آن‌ها را دچار عفونت‌ها می‌کند. همچنین ممکن است میزان تولید گلبول قرمز و پلاکت خون را هم تحت تاثیر قرار دهد.

  • لنفومی

مایعات اضافی بدن توسط سیستم لنفاوی دفع می‌شود، اما درصورتی‌که این فرایند دچار اختلال شود مشکلاتی در سلامتی فرد ایجاد می‌شود که موجب بروز یکی از انواع سرطان خون یعنی لنفومی می‌شود. در لنفومی تعداد سلول‌های لنفاوی بی رویه رشد می‌کند و مقاومت بدن در برابر عفونت کاهش پیدا می‌کند.

  • میلوما

مشکلاتی که در پلاسمای خون ایجاد می‌شود و باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های مورد نیاز در بدن ساخته نشود با نام میلوما شناخته می‌شود.

  • سرطان خون لنفوسیتی حاد

این سرطان که با نام  ALL شناخته می‌شود با علائمی نظیر تب، ضعف، خستگی و از دست رفتن اشتها بروز می‌کند و در آن سلول‌های لوسمی که به درستی بالغ نشده‌اند با سلول‌هایی که مسئول تولید لنفوسیت عملکردی هستند جایگزین می‌شوند. در سرطان خون ای ال ال، سلول‌ها با جریان خون به اندام‌ها و بافت‌های بدن منتقل می‌شوند و بیماری را تشدید می‌کنند.

  • سرطان خون میلوئیدی حاد

این سرطان خیلی سریع رشد می‌کند و با اسامی لوسمی حاد میلوژنیک یا لوسمی حاد میلوبلاستیک هم نامیده می‌شود. شایع‌ترین نوع سرطان حاد، سرطان خون aml  است که در آن مغز استخوان شروع به ساخت بلاست یا سلول‌های نابالغ می‌کند که نمی‌توانند عفونت را دفع کنند. همچنین در این نوع سرطان، سلول‌های قرمز خون و پلاکت‌های غیر طبیعی هم تولید می‌شود که باعث از بین رفتن سلول‌های سالم می‌شود.

دکتر سرطان کودکان بیمار را معاینه می‌کند و به نشانه‌های فیزیکی بیماری نگاه می‌کند. در نهایت بعد از تشخیص دقیق بیماری، شیوه‌های درمانی مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان‌های بیولوژیکی را با توجه به نوع سرطان و شدت آن انتخاب می‌کند.

  • سرطان خون لنفوسیتی مزمن

این سرطان که با نام CLL شناخته می‌شود و به کندی رشد می‌کند به  لنفوسیت‌های مغز استخوان آسیب می‌زند و در خون گسترش پیدا می‌کند. CLL ممکن است در غدد لنفاوی و اندام‌هایی نظیر کبد و طحال گسترش پیدا کند و با از بین بردن سلول‌های طبیعی خون از بین بردن عفونت در بدن را سخت می‌کند.

  • سرطان خون میلوئیدی مزمن

لوسمی مزمن میلوژن یا CML در سلول‌های خون ساز مغز استخوان رشد می‌کند و در خون گسترش پیدا می‌کند. با اینکه این نوع از سرطان مزمن است، اما می‌تواند به شکل حاد تبدیل شود و در هر عضوی از بدن گسترش پیدا کند.

دکتر خون کودکان تخصص و توانایی کافی برای درمان لوسمی در کودکان را دارد و می‌تواند انواع خاصی از سرطان مانند استئوسارکوم، لوسمی و تومورهای مغز که در کودکان شیوع بیشتری دارد را درمان کند.

  • لوسمی سلول مویی

سرطان خون سلول مویی، یکی از انواع نادر سرطان‌های خون لنفوسیتی مزمن است و با نام HCL شناخته می‌شود. این نوع از لوسمی وقتی ایجاد می‌شود که مغز استخوان بیش از حد لنفوسیت تولید کند. زیرا با افزایش غیر طبیعی سلول‌های لنفوسیتی، تعداد گلبول‌های قرمز و سفید خون و پلاکت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پذیرش ۲۴ برای بیماران امکان مشاوره‌‌ی غیر حضوری متنی یا تلفنی را فراهم می‌کند. کسانی که مایل هستند از این شیوه استفاده کنند، می‌توانند از طریق سایت یا اپلیکیشن برای گرفتن وقت اقدام کنند.

درمان سرطان خون

شیوه تشخیص سرطان خون چگونه است؟

برای تشخیص دقیق سرطان خون لازم است پزشک با بررسی موارد زیر از بیمار شرح حال می‌گیرد.

  • سابقه‌ی ابتلای خانوادگی به سرطان خون
  • علائم حیاتی بیمار نظیر تب، تنگی نفس
  • بررسی پوست از لحاظ رنگ پریدگی یا کبودی
  • بررسی غدد لنفاوی کشاله ران، زیر بغل و ران
  • بررسی وضعیت دهان و دندان
  • بررسی وضعیت شکم برای بزرگ شدن اعضای بدن

همچنین لازم است در مورد سابقه‌ی مواجهه با بنزن یا نور شدید خورشید، سابقه‌ی شیمی درمانی یا پرتودرمانی یا ابتلا به عفونت‌های ویروسی از بیمار سوال شود. اما در نهایت پاسخ این موارد و معاینه‌ی فیزیکی کافی نیست و لازم است برای تشخیص دقیق آزمایش سرطان خون درخواست شود.

دکتر خون می‌تواند با بررسی میزان سلول‌های خونی، لنفوسیت‌ها، گلبول‌های قرمز و پلاکت به تشخیص انواع سرطان خون کمک کند.

راه‌های درمان سرطان خون چیست؟

سرطان جزو بیماری‌هایی است که نام آن برای تمام بیماران و اطرافیان آن‌ها هراس ایجاد می‌کند. به همین دلیل اغلب افراد بعد از ابتلا می‌پرسند آیا سرطان درمان دارد؟ یا اینکه آیا سرطان خون کشنده است؟ چگونه باید سرطان خون را درمان کنیم؟

واقعیت این است که درمان سرطان خون یا لوسمی به نوع آن بستگی دارد. زیرا هر کدام از انواع لوسمی درمان ویژه‌ای دارد و باید در شرایط ویژه‌ای انجام شود.

همچنین شرایط سنی و وضعیت جسمی بیماران  از عوامل مهمی است که در اثر بخش بودن درمان تاثیر زیادی دارد. در سال‌های اخیر شیوه‌های درمان سرطان خون بدخیم هم پیشرفت کرده است و دیگر مانند گذشته کشنده نیست، بلکه می‌توان طول عمر بیماران مبتلا به سرطان‌های بدخیم را هم افزایش داد.

 

شیوه‌های درمان سرطان خون شامل موارد زیر است.

  • درمان سرطان خون با شیمی درمانی

رایج‌ترین شیوه درمان برای سرطان خون خوش‌خیم استفاده از شیمی درمانی است. در این روش داروها به صورت وریدی یا مستقیم به مایع مغزی نخاعی تزریق می‌شود و موجب متوقف شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

  • درمان هدفمند یا استفاده از داروهای خاص

در افرادی که مبتلا به سرطان خون میلوئیدی مزمن هستند یا کسانی که سرطان خون حاد لنفوبلاستیک دارند داروهای هدفمند یا داروهایی که رشد سلول‌ها را متوقف می‌کنند می‌توانند روند پیشرفت بیماری را کند کنند.

  • درمان سرطان خون با ایمونوتراپی

در روش ایمونوتراپی با تزریق آنتی‌بادی به سلول‌های لوسمی سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و از این طریق سرطان درمان می‌شود.

  • درمان سرطان خون با پرتودرمانی

پرتو درمانی روشی است که در آن دسته‌ای از پرتوهای متمرکز با انرژی بالا می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. این روش معمولا برای سرطان‌هایی که در یک موضع خاص هستند استفاده می‌شود و شیوه‌ای اثربخش است.

درمان سرطان خون

طول عمر بیماران سرطان خون چقدر است؟

بیماری سرطان خون کشنده است و طول عمر بیماران را کم می‌کند. اما نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد فرد تا چه مدت بعد از بروز علایم زنده می‌ماند. زیرا مجموعه‌ای از عوامل بر طول عمر بیماران تاثیر می‌گذارد. سن و سال بیمار، مرحله‌ی بیماری و نوع درمانی که بیمار دریافت می‌کند در طول عمر بیمار تاثیرگذار است.

دکتر سرطان فقط به نشانه‌های بروز بیماری اکتفا نمی‌کند و از آزمایشات تشخیصی دقیق برای تایید تشخیص استفاده می‌کند.

عوارض سرطان خون چیست؟

موارد زیر عوارض شایع سرطان خون است که در اغلب بیماران بروز می‌کند.

عفونت

با کم شدن تعداد گلبول سفید خون بدن توانایی مبارزه بر علیه عفونت‌ها را از دست می‌دهد و حتی ممکن است درگیر عفونت‌های شدید شود. عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه، عفونت‌های پوستی در بیماران سرطانی به سرعت رشد می‌کنند و موجب کاهش افت خون و سطح هوشیاری فرد می‌شود. از طرف دیگر سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌تواند موجب رشد برخی از میکروارگانیسم‌ها مانند ویروس آبله مرغان شود.

خونریزی

با کم شدن تعداد پلاکت‌ها در خون، احتمال بروز خونریزی افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال بروز خونریزی داخل جمجمه که می‌تواند منجر به گیجی یا بی‌هوشی شود یا خونریزی‌های ریوی که موجب تنگی نفس شدید می‌شود. در برخی از بیماران سرطانی هم خونریزی دستگاه گوارش و معده وروده سطح فشار خون را کاهش می‌دهد و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم عمومی تمام سرطان‌ها خستگی و ضعف و از دست رفتن اشتها یا تب و لرز است. با توجه به مبهم بودن این علائم و عدم ارتباط مستقیم به سرطان، خیلی از افراد ممکن است ‌این نشانه‌ها را نادیده بگیرند و توجهی به آن‌ها نکنند. اما لازم است بدانید اگر نشانه‌های فوق بیشتر از دو هفته طول بکشد باید به عنوان عامل خطر در نظر گرفته شوند و حتماً پیگیری شوند.

 

مشاوره آنلاین با متخصص انکولوژی و سرطان

۲.۹/۵ (۸ نظر)

منبع
mayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
52 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدف
صدف
1 ماه قبل

سلام من بیماری لسومی aml در مرحله چهارم استم ایا شیمی درمانی تاثیر دارد؟

صدف
صدف
1 ماه قبل

سلام من دچار لسومیaml استم و در مرحله چهارم هم است ایا درمان دارد

معمولا چند مرحله باید شیمی درمانی انجام داد؟
معمولا چند مرحله باید شیمی درمانی انجام داد؟
پاسخ به  صدف
11 روز قبل

roseta

مهران
مهران
1 ماه قبل

سلام من پسرم چهار سالشه دو سال پیش مبتلا به لوسمی all شد و تحت درمان قرار گرفت و تمام آزمایش های مغز استخوان و مایع csf نخاع تو این دوسال خوب بود و بلاست خون به یک صدم درصد رسیده بود اما متاسفانه سه ماه پیش عود کرد و از خون به مایع نخاع منتقل شد و تو آزمایش مایع نخاع بلاست مشاهده شد و الان با دوز بالاتر شیمی درمانی میشه و دکترش میگه باید در آینده پیوند مغز استخوان بشه که عوارضش خیلی زیاده و ریسکش خیلی بالاست نظر شما چیه ؟

سهیل
سهیل
پاسخ به  مهران
21 روز قبل

سلام نگران نباشید منم مبتلا به all بودم ۲ ساله که پیوند مغز استخوان شدم خداروشکر خیلی هم خوبم

سعید جمال
سعید جمال
2 ماه قبل

سلام بنده ۵سال پیش مبتلا به لنفوم no hoghcin شدم بعد از شیمی درمانی حالم خوب شد ولی الان بعد سه سال از گذشت درمان احساس درد در ناحیه استخوان لگن و دست دارم علتش مربوط به بیماریم میشه

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط سعید جمال
بدون نام
بدون نام
3 ماه قبل

سلام آیان شیمی درمانی سرطان خون در سن ۲۵ اثر دارد؟؟ زود فهمیده شده بیماری هم

سیدرضا حسینی
سیدرضا حسینی
3 ماه قبل

به تازگی بیماری زونا هم گرفتن آیا میتونه به هم ارتباطداشته باشه

سیدرضا حسینی
سیدرضا حسینی
3 ماه قبل

سلام،ایزونفیل خون،باگلبولهای سفید یکی ازنزدیکام یکسال پایین نمیاد،ولی تومغزاستخوانش نرمال بود آیا احتمال سرطان هستش

علی
علی
پاسخ به  سیدرضا حسینی
3 روز قبل

فامیلمون اینجوری شد اخرش فهمید برای کبدش بود و عمل کرد خوب شد

ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

ممنون میشم از ادمین اگر این تجربه من رو باز نشر کنید تا دیگران هم استفاده کنند.
سلام ، به نظرم دوستانی که این علائم رو دارن به پزشک مراجعه کنید، من خودم چند وقت این علائم رو داشتم و همش استرس و اضطراب طوری که از همون استرس علائم شدید تر شد و چون با کسی هم در میون نذاشتم همه بار این اضطراب رو دوش خودم بود و خیلی حالم بد شد. تا این که با مادرم در میون گذشتم و انگار یه بار سنگین رو گذاشتم زمین.
با مادرم به دکتر رفتیم و دکتر گفت هیچ مشکلی نیست و متاسفانه من عوارضی مثل سردرد و معده درد که طی این دو ماه گرفتم از استرس هنوز هست. و میگم چرا زودتر با کسی مشورت نکردم . به نظرم آدمی که مریض میشه نیاز به کمک داره و خودش به تنهایی از پس سختی هاش بر نمیاد. شما هم به نظرم اگر این علایم رو دارید از کسی حتما کمک بگیرید و خود خوری نکنید.

میثم
میثم
4 ماه قبل

سلام من ده سال پیش سرطان خون گرفتم الان هنوز زندم دیگه هیچ اثری ازش نیست

مامان دوقلوها
مامان دوقلوها
پاسخ به  میثم
3 ماه قبل

الهی شکر

رها
رها
پاسخ به  میثم
3 ماه قبل

سلام خداروشکر که زنده این.دکترتون کی بوده؟

رها
رها
پاسخ به  میثم
3 ماه قبل

من پسر داییم مبتلا شده و دنبال یه دکتر خوب هستیم ممنون میشم اگه از تجربیاتتون بهمون بگین

مهران
مهران
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

من خودم ۴ سال هست که درگیر سرطان خون نوع لنفوبلاستیک All حاد هستم در حال شیمی درمانی و امکان پیوند مغز استخوان نداشتم ولی با کمک شیمی درمانی همه چی عالی هست فقد روحیه بیمار خیلی مهمه من از اول خودم با علائم به تنهایی به پزشک مراجعه کردم و بعد از بیوبسی مغز استخوان جواب آزمایش رو گرفتم زیاد خودتون رو نبازید من اعتقادی به معجزه و شفا و این چیزا نداشتم و ندارم ولی به قدرت خودتون باورد داشته باشید
در این زمینه من دکتر غلامرضا توگه رو برای درمان که خودم هم هم اکنون نزد ایشون تحت درمان هستم رو پیشنهاد میکنم دکتر دلسوزی هستند
موفق باشید

سمیه
سمیه
پاسخ به  مهران
2 ماه قبل

خداروشکر

یونس قربانی
یونس قربانی
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

هلاله خوشبخت

مهدی
مهدی
پاسخ به  رها
1 ماه قبل

دکتر عدنان خسروی

سمیه
سمیه
پاسخ به  میثم
2 ماه قبل

خداروشکر خوب شدین
میشه از تجربیاتتون بگین
و چطوری تونستین کنترلش کنید

تنها
تنها
پاسخ به  میثم
1 ماه قبل

چکار کردید که خوب شدید پبش چه دکتری رفتید

محمد حسین
محمد حسین
پاسخ به  میثم
22 روز قبل

خداروصد هزار مرتبه شکر،ما تازه دیرگیرش شدیم ،اسم دکارتونو بی زحمت بگین و اینکه بهترین راهنمایی چی هست ک میتونید کنید

بی نام
بی نام
پاسخ به  میثم
14 روز قبل

سلام شیمی درمانم شدین

سایه
سایه
پاسخ به  میثم
10 روز قبل

چه نوع سرطان خون داشتید.؟؟

کیوان
کیوان
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید نگران نباشید داداش من وقتی کلاس ۴ابتدای بود دقیقا ۷سال پیش مریض شد و با شیمی درمانی درمان شد خدارشکر الان حالش خیلی خوبه فقد کافیه رعایت کنید چیزای که براش خوب نیست نخوره آب معدنی بخوره ماسک بزنه همه چیز ضد عفونی کنید غذای مونده نخوره میوه با پوست نخوره هستیه تخمه و…این چیزا نخوره برای تقویتشم هندوانه گوجه انار و…..خیلی خوبه

یحیی
یحیی
پاسخ به  کیوان
4 ماه قبل

دمت گرم برار

بیتا
بیتا
پاسخ به  کیوان
4 ماه قبل

خدا کند درمان شن اما چندسال آینده بیماریش مجدد عود میکنه. متاسفانه سرطان درمان نداره

فردین مجدپور
فردین مجدپور
پاسخ به  بیتا
21 روز قبل

خاهشا انرژی منفی ندین

رها
رها
پاسخ به  کیوان
3 ماه قبل

سلام خداروشکر که حالشون خوبه میشه لطفا دکترتون رو معرفی کنید

یسنارنجبر
یسنارنجبر
5 ماه قبل

سلام گلبول سفیدخون ۱۱۴۲۰باشدبرای دختر۱۲ ساله نشانه چیست هیچ علاعم نداشته درازمایش خون فهمیدم

نازی
نازی
پاسخ به  یسنارنجبر
3 ماه قبل

لطفاً در اولین فرصت به دکتر مراجعه کنید

سهیلافروزان
سهیلافروزان
9 ماه قبل

پلاکت۱۴۴ایاخطرناکاست درازمایشگاه پزشک بهداشت مشخص شده هنوزبه پزشک مراجعه نکردم

قاضیلو
قاضیلو
پاسخ به  سهیلافروزان
4 ماه قبل

سلام فهمیدیم جواب آزمایش اون رو

فریبا پاکزاد
فریبا پاکزاد
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید ایا سرطان خون از نوع مولتیپل میلوما بعد شیمی درمانی خانم ۷۳ ساله خوب شدنی است ؟دکتر میگه خوب شده ولی ماهی یکبار بازم شیمی درمانی میکنه

بیتا
بیتا
پاسخ به  فریبا پاکزاد
4 ماه قبل

خیر سرطان عود میکنه.. متاسفانه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بیتا
26 روز قبل

شما کی هستی که از جلو خودت صحبت میکنی روحیه مردم رو خراب میکنید اصن ربطش به شما چیه اینا همش دروغ سرطان خوب نمیشه چرا اگه روندشو درست طی کنه خوب میشه

احمد ضیا
احمد ضیا
9 ماه قبل

سلام من خودم بعضی از این علایم ره دارم چگونه بفامم که واقعا مبتلا به سرطان استم

کیوان
کیوان
پاسخ به  احمد ضیا
4 ماه قبل

آزمایش

مارال
مارال
10 ماه قبل

سلام فردی هست ۲۷ ساله دوساله درگیر سرطان خون و بدخیم ایا خوب میشود

کیوان
کیوان
پاسخ به  مارال
4 ماه قبل

صدرصد با شیمی درمانی خوب میشید

بیتا
بیتا
پاسخ به  مارال
4 ماه قبل

انشالله

مینا
مینا
پاسخ به  مارال
3 ماه قبل

بله بایدانرژی مثبت به خودتون‌ بدین بخدااثرش راتوزندگیم دیدم بخداامیدوارباش

نرگس
نرگس
پاسخ به  مارال
3 ماه قبل

انشالله به خدا و نیروی خودتون توکل کنید منم دعا میکنم براتون

Harira Sanayee
Harira Sanayee
1 سال قبل

برای شکست دادن سرطان خون کدام درمانی وجود دارد؟؟

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

پدر من سرطان لنفوم داره چه رژیم غذایی بهش کمک میکنه؟؟؟

فاطمه شفیعی پور
فاطمه شفیعی پور
1 سال قبل

پس از درمان سرطان خون امکان برگشتن وجود دارد؟
بعد از درمان عوارضی در شخص وجود دارد؟

ف- ج
ف- ج
پاسخ به  فاطمه شفیعی پور
1 سال قبل

سلام خانوم ۵۹ ساله ۷سال است cml دارم و کپسول ایماتنیب استفاده میکنم وبه خاطر کم خونی آمپول سینا پویتین ۱۰۰۰۰ هر پانزده روز یکی میزنم آزمایشBCR- ABL پنج سال پشت هم منفی بوده تا کی باید دارو ادامه داشته باشد از لطف شما سپاسگزارم

محمد جواد
محمد جواد
پاسخ به  ف- ج
5 ماه قبل

الحمدالله که هفت سال هست دارو داره جواب میده خدا رو خیلی شکر کنید .قطعا شکرگزاری روند درمان را تسریع می‌کند .

پارسا
پارسا
پاسخ به  ف- ج
1 ماه قبل

سلام پدر من درگیر به cml شده و قرص داساتینیب رو دکتر براش تجویز کرده آیا سرطان نابود میشه یه نه

آزاده
آزاده
پاسخ به  ف- ج
26 روز قبل

من هم ۲.۵ ساله دارم همین درمان رو برای همین بیماری انجام می دم. ۴۴ سالمه .

کیوان
کیوان
پاسخ به  فاطمه شفیعی پور
4 ماه قبل

نه بعد از درمان میشه یم فرد عادی

نگار
نگار
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر- تفاوت دقیق سرطان میلوما با لوسمی میلوئیدی چیست وقتی منشا هر دو زلول های میلوئیدی هستند؟ همینطور تفاوت لنفوما و لوسمی لنفوئیدی

دکمه بازگشت به بالا