علائم سرطان روده چیست؟ شیوه‌های تشخیص و درمان سرطان روده

آشنایی با سرطان روده و علائم آن

سرطان روده یکی از بیماری‌های شایعی است که سالانه تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند. با اینکه ابتلای افراد مسن به سرطان روده بیشتر از سایرین است، اما به این معنا نیست که هیچ فرد جوانی به سرطان روده مبتلا نمی‌شود. پس لازم است با علائم آن آشنا شوید تا درصورت بروز برای تشخیص به موقع و درمان اقدام کنید؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ وقتی ایجاد می‌شود که سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده درگیر رشد غیر طبیعی سلول‌ها شود. به این ترتیب پولیپ‌هایی در روده رشد می‌کند. در برخی افراد سرطان روده خوش خیم است و  پولیپ‌ها لزوماً سرطانی نمی‌شوند، حتی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا پولیپ‌ها سرطانی شوند. پس صرفاً وجود پلیپ، نشانه‌ی سرطان نیست.

دو نوع پولیپ اصلی شامل موارد زیر است:

  • پولیپ‌های آدنوماتوز که احتمالاً به سرطان تبدیل می‌شوند.
  • پولیپ هایپیر پلاستیک و پولیپ‌های التهابی که شیوع آن‌ها زیاد است اما برخلاف گروه قبلی پیش سرطانی نیستند.

با مراجعه زودهنگام به دکتر سرطان می‌توانید از گسترش و متاستاز به اندام‌های دیگر بدن جلوگیری کنید.

سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک جزو سرطان‌های شایع نیست اما با رشد سلول‌های سرطانی بدخیم در بافت روده کوچک ایجاد می‌شود. روده کوچک معده را به روده بزرگ متصل می‌کند و در جذب مواد مغذی و معدنی نقش دارد. وقتی توده‌ی سرطانی در روده کوچک رشد کند و بزرگ شود، موجب مسدود شدن روده و اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود.

سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است.

  • تومور کارسینوئید
  • آدنوکارسینوما
  • سارکوما
  • لنفوم

علائم سرطان روده شامل چه مواردی است؟

در اغلب بیماران مراحل اولیه سرطان روده هیچ علامت خاصی ندارد و با پیشرفت بیماری کم‌کم نشانه‌ها و علائم ظاهر می‌شوند. البته شدت علائم هم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این‌حال اصلی‌ترین علائم سرطان روده شامل موارد زیر است.

  • تغییر در وضعیت اجابت مزاج و بروز اسهال یا یبوست
  • درد و ناراحتی در شکم
  • خون در مدفوع
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاص
  • از دست دادن اشتها
  • خونریزی از مقعد

دکتر خون یا هماتولوژیست در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف نقش موثری دارد.

سرطان روده در کودکان چه علائمی دارد؟

کودکانی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارند، باید مورد توجه جدی قرار بگیرند، زیرا مستعد بروز بیماری هستند. البته به این معنی نیست که بروز شکم درد یا اسهال و یبوست در آن‌ها نگران کننده است، اما معمولاً وقتی کودکان به طور ناگهانی وزن از دست می‌دهند، یا اشتهای آن‌ها برای غذا خوردن کم می‌شود یا اینکه توده‌ای در شکم آن‌ها احساس شود لازم است بررسی‌های دقیق‌تری روی آن‌ها انجام شود. سایر علائم سرطان روده در کودکان شامل موارد زیر است.

درصورتی‌که از تاپیک علائم سرطان روده نی نی سایت نتوانستید پاسخ سوالات خود را بیابید، می‌توانید به سایت پذیرش ۲۴ مراجعه کنید و به صورت متنی یا آنلاین با پزشک مورد نظر مشاوره کنید.

علائم سرطان روده

علائم سرطان روده در مردان و زنان چه تفاوتی دارد؟

برخی از افراد در مورد علائم سرطان روده نگران هستند و می‌پرسند علائم سرطان روده در زنان چیست؟ یا اینکه شیوع سرطان در مردان بیشتر است یا زنان؟ در پاسخ باید بگوییم علائم سرطان روده در مردان و زنان یکسان است و هیچ ارتباطی به جنسیت ندارد. پس لازم نیست نگران ارتباط علائم با جنسیت باشید.

بهترین و با تجربه‌ترین دکتر گوارش اطفال را با لیستی که پذیرش ۲۴ در اختیار شما قرار می‌دهد، بشناسید.

ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان روده چیست؟

مجموعه عواملی که باعث می‌شود خطر ابتلا به سرطان روده افزایش پیدا کند، شامل موارد زیر است

  • ژنتیک: برخی از جهش‌های ژنی می‌تواند موجب ایجاد سندروم‌های ارثی و بروز سرطان روده شود. همچنین اگر فردی در یک خانواده مبتلا به سرطان شود، احتمال بروز بیماری در اعضای خانواده‌ی او افزایش پیدا می‌کند.
  • سن بالا: بالا رفتن سن یکی از عواملی است که موجب ابتلا به سرطان روده می‌شود، به همین دلیل اغلب مبتلایان سن بالای ۵۰ سال دارند.
  • رژیم غذایی: افرادی که رژیم غذایی کم فیبر و پرچربی مصرف می‌کنند با احتمال بیشتری به سرطان روده مبتلا می‌شوند.
  • سبک زندگی بی‌تحرک: عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن از عواملی هستند که احتمال بروز سرطان روده را افزایش می‌دهند.
  • اضافه وزن: چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان است.
  • پرتوتراپی: کسانی که به دلیل ابتلا به سرطان‌های شکمی در معرض پرتوتراپی قرار می‌گیرند، با احتمال بیشتری در معرض سرطان روده هستند.
  • سیگار و الکل: استفاده‌ از مشروبات الکلی و سیگار از عواملی هستند که احتمال بروز سرطان روده را افزایش می‌دهند.

دکتر جراحی سرطان با برداشتن عضو درگیر با سلول‌های سرطانی به بیمار کمک می‌کند با بیماری مبارزه کند.

روش‌های تشخیص سرطان روده شامل چه مواردی است؟

اولین اقدام پزشک برای تشخیص سرطان روده معاینه فیزیکی و بررسی پولیپ‌ها و توده‌های شکمی و معاینه‌ی رکتوم است. سپس پزشک در مورد موارد زیر از بیمار شرح حال می‌گیرد.

  • سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا سرطان روده کوچک
  • مدت زمان بروز علائم
  • سابقه‌ی مواجهه با پرتودرمانی

اما این موارد کافی نیست و لازم است از آزمایش‌های تشخیصی هم استفاده شود. آزمایشات بالینی که به تشخیص سرطان روده کمک می‌کند شامل موارد زیر است.

  •  آزمایش خون و مدفوع

با شمارش کامل سلول‌های خونی و آزمایش عملکرد کبد می‌توان اختلالات گوارشی و علائم هشدار دهنده سرطان را بررسی کرد. همچنین از آزمایش مدفوع برای بررسی خون دفع شده در مدفوع استفاده می‌شود.

  • بیوپسی

در مواردی که پولیپ یا ضایعه‌ی مشکوکی در روده بیمار مشاهده شود، از بپوپسی یا نمونه برداری استفاده می‌شود.

  • کولونوسکوپی

در این روش یک لوله دراز که به انتهای آن دوربین وصل است وارد فضای کولون و رکتوم می‌شود تا وجود موارد غیر طبیعی را بررسی کند. طی انجام این روش پزشک قادر است از نواحی غیر طبیعی نمونه بردارد و بریا بررسی دقیق‌تر آن را به آزمایشگاه ارسال کند.

  • تصویربرداری با اشعه ایکس

تصویربرداری با استفاده از محلول کنتراست رادیواکتیو که حاوی باریم است یکی از روش‌های تشخیص دقیق سرطان روده است. این محلول داخل روده ریخته می‌شود و آستر کولون را می‌پوشاند تا کیفیت تصویربرداری بهبود پیدا کند.

درصورتی‌که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب پزشک را ندارید، می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با دکتر آنلاین گوارش در مورد مشکلات گوارشی صحبت کنید و نگرانی‌های خود را برطرف کنید.

شیوه‌های غربالگری سرطان روده

به کسانی‌که ۵۰ سال یا بیشتر هستند یا به دلایل سبک زندگی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند پیشنهاد می‌شود از روش‌های غربالگری استفاده کنند. راهکارهای توصیه شده توسط پزشکان به شرح زیر است.

  • آزمایش خون مخفی در مدفوع باید به صورت سالیانه انجام شود.
  • سیگموئیدوسکوپی که به صورت ۵ سال یک بار انجام می‌شود به همراه آزمایش خون مخفی مدفوع در تشخیص سرطان روده کمک کننده است.
  • آزمون تنقیه باریم هر ۵ سال یک بار انجام شود.
  • مطابق توصیه‌ی برخی از پزشکان کولونوسکوپی هم یک شیوه‌ی موثر برای تشخیص بیماری است که لازم است هر ۱۰ سال یک بار انجام شود.

دکتر گوارش وضعیت عمومی بدن را بررسی می‌کند، به نشانه‌ها و علائم غیر عادی توجه می‌کند و در نهایت با کمک آزمایش‌های تشخیصی نوع بیماری را تشخیص می‌دهد.

تشخیص سرطان روده

شیوه‌های درمان سرطان روده چگونه است؟

راه‌های مختلفی برای درمان سرطان روده وجود دارد. پزشکان با توجه به وضعیت جسمی فرد و پیشرفت بیماری بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر است.

درمان سرطان روده با جراحی

در این روش قبل از شروع جراحی داروهای ملین به بیمار داده می‌شود تا روده را کاملاً پاک و تمیز کند. سپس طی عمل جراحی قسمتی از روده بزرگ برداشته می‌شود. وقتی فقط قسمتی از روده یعنی در حدود یک چهارم یا یک سوم از آن برداشته شود، جراحی، سگمنتال نامیده می‌شود، اما در کلکتومی تمام روده بزرگ  با جراحی برداشته می‌شود. کلکتومی خیلی شایع نیست و فقط در مواردی که پولیپ‌های زیادی در روده باشد از این روش استفاده می‌شود.

دکتر گوارش و کبد بالغین تشخیص و درمان بیماری‌ها را برای بزرگسالان انجام می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند به روند زندگی عادی برگردند.

درمان سرطان روده با شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی از روش‌های شناخته شده برای درمان انواع سرطان است که در آن داروها به طور مستقیم وارد جریان خون می‌شوند. با روش شیمی درمانی گسترده، داروها در تمام بدن به گردش درمی‌آید و از گسترش بیماری به نقاط دیگر بدن جلوگیری کرد. اما در روش شیمی درمانی منطقه‌ای، داروها فقط به نقطه‌ای از بدن که سلول‌های سرطانی دارد تزریق می‌شود. به این ترتیب عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی هم کاهش پیدا می‌کند.

درصورتی‌که دکتر سرطان روده بزرگ زودتر بیماری را تشخیص دهد، روش‌های درمانی شروع می‌شود و از متاستاز سرطان روده به کبد و اندام‌های دیگر جلوگیری می‌شود.

پرتوتراپی شیوه موثر درمان سرطان روده

پرتودرمانی شیوه‌ای از درمان سرطان روده است که در آن سلول‌های سرطانی با پرتوهای پرقدرت اشعه‌ی x  مورد حمله و درمان قرار می‌گیرد. در برخی از بیماران این روش به تنهایی استفاده می‌شود، در حالی‌که با توجه به شرایط بیمار ممکن است به صورت ترکیبی و همراه با شیمی درمانی یا جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بهترین اقدام تغییر سبک زندگی است. به این صورت که فعالیت بدنی و ورزش و پیاده‌روی در برنامه‌ی روزانه گنجانده شود تا از بروز سرطان تا حد زیادی پیشگیری شود.

از طرف دیگر کسانی‌که رژیم غذایی آن‌ها میوه و سبزی تازه فراوانی دارد، غلات کامل مصرف می‌کنند و ویتامین‌ و مواد مغذی دریافت می‌کنند با احتمال کمتری به سرطان روده مبتلا می‌شوند. هچنین بهتر است غذاهای فرآوری شده، فست فودها، نوشیدنی‌های گازدار هم از رژیم غذایی حذف شود.

دکتر سرطان روده به اطرافیان بیمار مبتلا به سرطان توصیه می‌کند هر ۵ سال یک بار جهت بررسی و معاینه وضعیت دستگاه گوارش به پزشک مراجعه کنند.

چشم انداز و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده چگونه است؟

اغلب بیماران مبتلا به سرطان روده و اطرافیان آن‌ها در مورد کشنده بودن سرطان و اثربخش بودن سرطان‌ روده بدخیم سوال می‌کنند. واقعیت این است که موثر بودن روش درمان و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان به چندین عامل بستگی دارد و به راحتی نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.

اما می‌توانیم ادعا کنیم هرچقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود و راه‌های درمان شروع شود می‌توان به اثر بخش بودن درمان امیدوارتر بود. مطابق نظر پزشکان تشخیص زود هنگام بیماری می‌تواند تا ۵ سال طول عمر بیماران سرطانی را افزایش دهد. همچنین در صورتی‌که طی این ۵ سال سرطان مجدداً عود نکند، بیمار به عنوان درمان شده تلقی می‌شود.

البته در مواردی که سرطان روده به اعضای دیگر بدن متاستاز می‌دهد و در بدن پخش می‌شود، احتمال بهبودی و موثر بودن درمان کاهش پیدا می‌کند.

نشانه‌های سرطان روده متاستاتیک به کبد شامل زردی چهره و تورم شکم است. اگر سرطان به ریه متاستاز شده باشد موجب ایجاد تنگی نفس می‌شود و در صورت سرایت به مغز علائم گوارشی همراه با سرگیجه و سردرد خواهد بود.

دکتر انکولوژی آنلاین در تشخیص، درمان و کنترل بیماری‌های خونی تخصص دارد و درصورت تشخیص قطعی سرطان، با توجه به وضعیت فرد یکی از روش‌های جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی را به بیمار پیشنهاد می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که علائم و ناراحتی‌های گوارشی نظیر اسهال، یبوست یا دل درد طولانی شود، لازم است بیمار برای بررسی دقیق‌تر و انجام آزمایشات غربالگری و تشخیصی به پزشک مراجعه کند.

پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان برقراری ارتباط به صورت متنی و آنلاین با پزشک را برقرار می‌کند. استفاده از این روش آسان و کم هزینه است و هیچ محدودیتی ندارد.

مشاوره آنلاین با متخصص انکولوژی و سرطان

۳.۶/۵ (۹ نظر)

منبع
mayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
1 ماه قبل

سلا م دختر از سن ۹ سالگی شکمش درد میکنه هر دفعه سونوگرافی کردن گفتن اپاندیس داره عمل کردن ولی خوب نشد لطفا کمکم کنید به چه دکتری ببرم

آرش
آرش
9 ماه قبل

باسلام آیا روز چهارم پریود میتوان کولونوسکوپی انجام داد

آنیتا ایرانمنش
آنیتا ایرانمنش
پاسخ به  آرش
9 ماه قبل

زمان پریود میتوان کولونوسکوپی انجام داد

فضلی
فضلی
1 سال قبل

کسی که سرطان روده دارد خون امدن از بینی خطر دارد یانه

سحر
سحر
پاسخ به  فضلی
1 ماه قبل

کسی که سرطان خون داره خون دماغ میشه

دکمه بازگشت به بالا