روغن سیاه دانه چه خواصی برای سلامت و زیبایی دارد؟

روغن سیاه دانه یک ماده گیاهی مشتق شده از گیاه سیاهدانه بوده و بومی اروپای شرقی و آسیای غربی است. روغن سیاه دانه که به دلیل خواص دارویی قوی خود شناخته شده، یک داروی طبیعی است که مردم برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند، از جمله:

همچنین به لطف وجود محتوای آنتی اکسیدانی و سایر ترکیبات فعال زیستی در آن، فهرستی بلند بالا از مزایای سلامتی و زیبایی مبتنی بر تحقیقات علمی را ارائه می‌کند. برخی از خواص این روغن سیاه دانه عبارت‌اند از:

خواص روغن سیاه دانه مالشی برای پوست

برخی تحقیقات حاکی از این است که روغن سیاه دانه می‌تواند برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه مفید باشد. این حالت ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی مرتبط با روغن سیاه دانه باشد.

بر اساس یک مقاله مروری، زمانی که افراد لوسیون ساخته شده با روغن سیاه دانه را در ناحیه پوستی دارای آکنه استفاده کردند، پس از ۲ ماه ضایعات آکنه در آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافتند.

خواص سیاه دانه روغن در درمان پسوریازیس

جالب توجه است، برخی از مطالعات تاثیرات روغن سیاه دانه را در کمک به درمان پسوریازیس نشان داده‌اند. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که با لکه‌های قرمز پوسته پوسته روی پوست مشخص می‌شود.

یک مطالعه حیوانی بر روی خواص روغن سیاه دانه مالشی نشان داد که استفاده از این روغن بر روی پوست باعث کاهش التهاب و کاهش علائم پسوریازیس در موش‌ها می‌شود.

در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد اثرات روغن سیاه دانه بر پسوریازیس در افراد در دسترس نیست. به طور کلی تحقیقات بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر روغن سیاه دانه بر روی پسوریازیس در افراد مورد نیاز است.

خواص روغن سیاه دانه در بهبود زخم

روغن سیاه دانه حاوی ترکیبی به نام تیموکینون است که به دلیل توانایی آن در تحریک رشد بافتی و بهبود زخم توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که تیموکینون به دلیل اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی خود ممکن است به درمان سوختگی‌ها، بریدگی‌ها و زخم‌های دیابتی کمک نماید. از آن جایی که اکثر مطالعات انجام شده بر روی حیوانات بوده است با این حال، مطالعات بیشتری برای درک اینکه آیا روغن سیاه دانه و تیموکینون نیز می‌توانند باعث بهبود زخم در انسان شوند، مورد نیاز است.

روغن سیاه دانه در طب سنتی

خواص روغن سیاه دانه برای مو

به لطف خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، روغن سیاه دانه اغلب به محصولات مراقبت از مو، از جمله ماسک‌ها و شامپوهای مو اضافه می‌شود.

اگرچه ادعای بسیاری از این محصولات ارائه درخشندگی، استحکام، بهبود بخشیدن حجم و بافت مو است، اما با این وجود تحقیقات بسیار کمی در مورد فواید روغن سیاه دانه برای سلامت مو وجود دارد.

توجه به این نکته مهم است که در اکثر مطالعات، روغن سیاه‌دانه با سایر مواد ترکیب شده است، بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که آیا روغن سیاه‌دانه باعث بهبود در این موارد شده است یا خیر. استفاده از ویزیت آنلاین طب سنتی می‌تواند به شما در این شرایط کمک نماید.

روغن سیاه دانه برای کمک به درمان ویتیلیگو

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه می‌تواند برای درمان ویتیلیگو مفید باشد. ویتیلگو، اختلالی است که باعث از بین رفتن رنگدانه در پوست می‌شود.

یک مطالعه روی ۳۳ فرد مبتلا به ویتیلیگو نشان داد که استفاده از کرمی که با روغن سیاه دانه دو بار در روز روی پوست صورت می‌گیرد باعث بهبود رنگدانه در دست‌ها، صورت و ناحیه تناسلی پس از ۶ ماه می‌شود. بنابراین از این خواص روغن سیاه دانه برای دستگاه تناسلی مردان استفاده می‌شود. همچنین به طرز چشمگیری اندازه ضایعات ویتیلیگو، به ویژه در بازوها، تنه، سر و گردن را کاهش می‌دهد.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که فواید روغن سیاه دانه ممکن است به دلیل توانایی آن در پخش ملانین در پوست باشد. ملانین نوعی رنگدانه طبیعی است که در مو، پوست و چشم شما یافت می‌شود

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

مطالعات نشان داده است که روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی است. این ویژگی می‌تواند برای جنبه‌های مختلف سلامتی مفید باشد، زیرا برخی تحقیقات نشان می‌دهد که التهاب می تواند در ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در ۱۰ مطالعه، مصرف روغن سیاه دانه ممکن است نشانگرهای متعدد التهاب را کاهش داده و در عین حال سطح آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.

در ادامه نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش التهاب موثرتر از سایر اشکال سیاه دانه باشد.

روغن سیاه دانه برای کمک به کاهش وزن

اگرچه روش دقیق عملکرد آن نامشخص است، اما به نظر می‌رسد روغن سیاه دانه باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود. علاوه بر این، نتایج حاصل از یک بررسی از ۱۱ مطالعه نشان داد که مکمل‌های سیاه‌دانه می‌توانند وزن بدن، شاخص توده بدنی و چربی شکم را به طور متوسط ​​کاهش دهند، اما تحقیقات با کیفیت بالا هنوز مورد نیاز است.

یک متخصص تغذیه آنلاین می‌تواند به شما در این باره کمک نماید.

روغن سیاه دانه و سیاه دانه

بهبود کنترل قند خون با روغن سیاه دانه

برخی تحقیقات حاکی از این است که روغن سیاه دانه می‌تواند برای تثبیت سطح قند خون مفید باشد. در واقع، یک بررسی از ۷ مطالعه نشان داد که سیاه‌دانه می‌تواند به بهبود نشانگرهای متعدد کنترل قند خون، از جمله سطح انسولین و سطح قند خون در طول دوره‌های ناشتایی و بعد از غذا کمک کند.

کاهش علائم اگزما با روغن سیاه دانه

چندین مطالعه نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه می‌تواند علائم اگزما را کاهش دهد. اگزما یک بیماری پوستی است که با پوست خشک و خارش مشخص می‌شود.

روغن سیاه دانه همچنین می‌تواند باعث بهبود زخم و محافظت در برابر باکتری‌های مضر شود. این حالت به طور بالقوه می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های پوستی مرتبط با اگزما کمک کند. با این حال، مطالعات جدیدتر و با کیفیت بالا در انسان هنوز مورد نیاز است.

کمک به پیشگیری از بروز سندرم متابولیک

تحقیقات نشان داده که روغن سیاه دانه می‌تواند به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند. سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط است که می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

چندین مطالعه دیگر نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه ممکن است با کاهش چربی شکم، کاهش قند خون و بهبود سطح کلسترول و فشار خون، عوامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی کامل، سالم و یک سبک زندگی فعال بهترین روش پیشگیری از سندرم متابولیک است که می‌توان به کمک دکتر تغذیه به آن دست یافت. مکمل‌هایی مانند روغن سیاه دانه به عنوان مکملی برای یک سبک زندگی سالم بهترین عملکرد را دارند.

کلام آخر

روغن سیاه دانه یک ماده گیاهی قدرتمند است که با انواع فواید سلامتی و زیبایی همراه است. به ویژه، ممکن است با کاهش التهاب و همچنین سطح قند خون، سلامت پوست و مو را بهبود بخشد و به شما در مدیریت وزن کمک کند. مشورت با یک دکتر طب سنتی در این باره می‌تواند به شما کمک نماید.

همچنین روغن سیاه دانه همه کاره، مقرون به صرفه و به طور گسترده در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی در دسترس است و آن را تبدیل به یک ماده عالی برای آماده کردن می‌کند.

مشاوره آنلاین پزشک طب سنتی

۳.۷/۵ (۱۳ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیده خانعلیلو
حمیده خانعلیلو
9 ماه قبل

سلام خسته نباشی ،روغن سیاه دانه برا رشد موچقدر مفیده؟

دکمه بازگشت به بالا