اسهال کودک چه دلایلی دارد؟ روش‌های پیشگیری و درمان اسهال در کودکان

اسهال کودک و اسهال نوزاد یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی است که پدرها و مادرها همواره با آن دست‌به‌گریبان هستند. اسهال و استفراغ کودکان می‌تواند در اثر عوامل مختلف رخ‌داده و راه‌های درمانی مختلفی نیز برای آن وجود دارد. اگر شما هم با مشکل اسهال و استفراغ در کودکان زیر ۲ سال مواجه هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قرار است مطالب مفید و آموزنده‌ای درباره اسهال اطفال بیاموزیم.

بیماری اسهال کودکان

اسهال در اصطلاح به حالتی گفته می‌شود که مدفوع کودک بیش‌ازحد آبکی بوده و کودک به‌واسطه همین آبکی بودن و تعدد مدفوع، آب بدن خود را از دست می‌دهد. اسهال یکی از راه‌های دفاعی بدن برای رهایی از شر عوامل بیماری‌زا مانند میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است.

اسهال انواع مختلفی دارد و ممکن است چند روز تا حتی چند هفته هم ادامه پیدا کند. به‌دلیل کم شدن آب بدن، کودکی که دچار اسهال است ممکن است با عوارضی مانند بی‌حالی، خستگی و خواب‌آلودگی مفرط، تب، استفراغ و حالت تهوع روبرو باشد. برخی از عوارض اسهال مانند تب بسیار خطرناک بوده و نیاز به درمان اسهال کودک و توجه فوری دارد.

اسهال و استفراغ در کودکان ۵ ساله و زیر ۵ سال یکی از شایع‌ترین مشکلات دوره‌های مختلف کودکی است. اگر اسهال در نوزادان و کودکان در سنین پایین موردتوجه کافی قرار نگیرد، ممکن است در سنین بالاتر منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر سوء‌تغذیه شود. اسهال بچه معمولاً یک تا دو روز طول می‌کشد و معمولاً خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر اسهال بیش از دو روز طول بکشد، احتمالاً مشکل جدی‌تری وجود داشته و نیاز به مراجعه به دکتر اسهال دارد.

کم‌آبی بدن کودک در اثر اسهال

کم‌آبی یکی از نگران‌کننده‌ترین عوارض اسهال در کودکان است. کم‌آبی شدید نوزاد را مستعد بروز تشنج، آسیب به مغز و یا حتی مرگ می‌کند. در صورت اسهال کودک شش‌ماهه و کمتر، از شیر مادر و محلول‌های موسوم به ORS برای تغذیه و رفع کم‌آبی بدن نوزاد استفاده کنید. آب معمولی نمی‌تواند همه نیازهای بدن به مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و سایر مواد مغذی کافی را به بدن کودک دلبند شما برساند.

در اسهال کودکان دو ساله و بالاتر، علاوه بر محلول ORS، بستنی یخی و موارد دیگری که دکتر اسهال کودکان تجویز می‌کند می‌تواند در رساندن آب و املاح به بدن کودک کمک‌حال شما باشد. علائم کم‌آبی بدن به‌صورت زیر است:

  • سرگیجه و احساس سبکی در سر
  • دهان خشک و چسبنده
  • ادرار زرد تیره یا ادرار بسیار کم و عدم ادرار
  • اشک کم یا عدم وجود اشک به هنگام گریه‌کردن
  • پوست سرد و خشک
  • کمبود انرژی

علائم بیماری اسهال در کودکان

علائم اسهال نوزادان بسته به سن، مدت‌زمانی که بیماری طول می‌کشد و شدت بیماری ممکن است متفاوت باشد. با این حال علائم رایج و شناخته‌شده اسهال در اطفال به شرح زیر است:

  • درد شکم
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • فوریت در اجابت مزاج
  • تب
  • اسهال خونی
  • از دست رفتن مایعات بدن (دهیدراته‌شدن)
  • بی‌اختیاری مدفوع
انواع اسهال کودک

علل ابتلا به اسهال کودکان

فاکتورهای زیادی می‌تواند در شکل‌گیری اسهال شدید در کودکان  دخیل باشد. برخی از این عوامل رایج از قرار زیر هستند:

  1. عفونت‌های باکتریایی
  2. عفونت‌های ویروسی (عفونت‌ها: عفونت‌های حاصل از ویروس‌هایی مانند روتاویروس، باکتری‌هایی مانند سالمونلا و انگل‌هایی مانند ژیاردیا. ویروس‌ها اصلی‌ترین دلیل اسهال کودکان به‌شمار می‌روند)
  3. مشکل در هضم برخی مواد غذایی (عدم تحمل غذا)
  4. واکنش سیستم ایمنی بدن به بعضی غذاها (آلرژی غذایی)
  5. پارازیت‌ها و انگل‌هایی که از طریق غذا و آب وارد بدن می‌شوند
  6. واکنش‌های دارویی (داروهایی مانند مسهل‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در کودکان نیز مانند بزرگسالان ایجاد آلرژی و اسهال می‌کنند)
  7. مشکلات مربوط به فعالیت معده و روده هستند، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر
  8. بیماری‌های التهابی روده
  9. مسمومیت غذایی
  10. بیماری‌هایی مانند کرون، کولیت اولسراتیو و سلیاک
  11. عمل جراحی معده و کیسه صفرا

انواع اسهال در کودکان

انواع اسهال با توجه به مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا علائم بهبود حاصل شوند، به ۲ نوع کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • اسهال کوتاه‌مدت (حاد): اسهال کوتاه‌مدت یا حاد به اسهالی گفته می‌شود ظرف مدت کمتر از ۳ روز بهبود پیدا کند. این نوع از اسهال در کودکان در اثر عواملی مانند ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی به وجود می‌آید.
  • اسهال بلندمدت (مزمن): اسهال بلندمدت یا مزمن به اسهالی گفته می‌شود بیشتر از ۳ روز به‌طول بینجامد. اگر کودک بیماری نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر داشته باشد، بیماری ممکن است حتی تا چند هفته به درازا بکشد. اسهال مزمن می‌تواند به علت مشکلات جدی‌تر روده مثل بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون یا بیماری سلیاک نیز اتفاق بیفتد.

روش‌های پیشگیری از بیماری اسهال کودکان

با توجه به ضعیف و آسیب‌پذیر بودن سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان و همچنین تعدد و تنوع بیماری‌های ویروسی و میکروبی موجود در محیط زندگی ما، تقریباً غیرممکن است که کودک ما دچار بیماری اسهال نشود؛ اما در این بین هستند راه‌هایی که بتوان با بهره جستن از آن‌ها شرایطی ایجاد کرد که کودک کمتر در معرض ابتلا به بیماری اسهال باشد. برخی از این روش‌ها در ادامه برای شما لیست شده‌اند:

شستن دست و صورت

مطمئن شوید که کودک شما قبل از خوردن وعده غذایی و پس از رفتن به سرویس بهداشتی، دست و صورت خود را به‌خوبی شستشو دهد. شستن دست احتمال بروز اسهال ناشی از بیماری‌های عفونی واگیردار و محیطی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

ناخن کودکان را مرتب کوتاه کنید

کودکان و نوزادان عادت دارند که با انگشتان و ناخن‌های دست و پای خود بازی کرده و آن‌ها در دهان خود قرار دهند. ناخن‌ها محلی امن برای تجمع عوامل بیماری‌زا هستند.

سرویس بهداشتی و آشپزخانه خود را روزانه چند مرتبه ضدعفونی کنید

پیشخوان‌ها و وسایل آشپزخانه به همراه سطوح حمام و دست‌شوئی به‌دلیل رطوبت دائمی، مستعد تجمع عوامل بیماری‌زا هستند.

شیشه‌ شیر کودک، میوهها، سبزیجات و تمام خوراکی‌ها را قبل از خوردن کاملاً ضدعفونی کنید

شیشه شیر و تمام ظروف و خوراکی‌های مربوط به نوزاد را همواره ضدعفونی کنید. همچنین اگر حیوان خانگی دارید، ظروف غذاخوری و محل زندگی و سرویس بهداشتی حیوان خانگی خود را کاملاً از محیط کودک و نوزاد جدا کنید.

پیشگیری از اسهال کودک
پیشگیری از اسهال کودک با شستوشوی دست

راه های درمان اسهال کودکان

درمان سریع اسهال کودکان بدون شک در اولویت است. برای درمان اسهال ابتدا باید علت آن به‌درستی تشخصی داده شود. برای تشخیص بیماری با توجه به علائم کودک از انواع معاینه‌های بالینی، آزمایش‌های خون، مدفوع و ادرار استفاده می‌شود.

اقداماتی که می‌توان برای بهبود سریع شرایط کودک در زمان اسهال انجام داد از قرار زیر است:

تغییر رژیم غذایی کودک با هدف رساندن منابع آبی و نوشاندن هرچه بیشتر مایعات به کودک: مصرف مایعات گازدار مانند آب‌میوه و نوشابه و آب لوله‌کشی تصفیه‌نشده یا آب نجوشیده در زمان اسهال باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. در صورت نیاز و شدت بیش‌ازحد کم‌آبی در بدن کودک، تزریق مایعات به‌صورت وریدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. استفاده از محلول الکترولیت شامل آب، قند و نمک بسیار مؤثر خواهد بود.

مصرف پروبیوتیک برای درمان اسهال کودکان: در پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالمی موسوم به لاکتوباسیل زندگی می‌کنند که به بهبود سریع دستگاه گوارش کودک کمک می‌کنند. مهم‌ترین منبع غذایی حاوی پروبیوتیک در دسترس برای کودکان، ماست است. همچنین انواع مکمل‌های پروبیوتیک در قالب کپسول، قرص و گرانول در دسترس هستند.

رژیم غذایی مناسب: در پاسخ به این سؤال که برای اسهال کودکان چه غذایی خوب است، باید به سن نوزاد رجوع کرد. مناسب ترین تغذیه برای نوزادان در زمان اسهال، شیر مادر خواهد بود. در مورد کودکان بزرگ‌تر، رژیم غذایی شامل موز، لبنیات، ORCها و غذاهای حاوی نشاسته بسیار مؤثر هستند.

دارو برای اسهال کودکان: در داروخانه‌ها انواع قرص اسهال کودکان، شربت اسهال کودکان، پودر ضد اسهال کودکان، شربت اسهال کودکان بالای دو سال، انواع قطره و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان اسهال کودکان موجود است که با تجویز دکتر گوارش اطفال قابل خریداری هستند.

در چه صورت باید به دکتر گوارش مراجعه شود؟

در صورت رؤیت هریک از موارد مشکوک زیر حتماً و سریعاً به دکتر گوارش و کبد بالغین مراجعه کنید:

  • کودک بسیار بیمار، بی‌حال و کوفته به نظر برسد
  • شکم درد
  • استفراغ مکرر
  • عدم تمایل به خوردن مایعات
  • دهان خشک و چسبنده
  • کاهش وزن
  • کاهش دفعات ادرار
  • گریه بدون اشک
  • بیماری بیش از ۳ روز به‌طول انجامیده باشد
  • اسهال کودک ۸ ماهه و کمتر
  • استفراغ سبز یا زرد خونی
  • استفراغ بیش از ۲ بار در شبانه روز
  • اسهال همراه با تب در کودکان. داشتن تب دائمی بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد به همراه سن زیر ۶ ماه (دمای بدن کودک باید توسط دماسنج مقعدی تعیین شده باشد)
  • صورت و چهره کودک کم‌آب به نظر می‌رسد
  • مدفوعش خونی است
  • سن کودک زیر یک ماه بوده و سه بار یا بیشتر در طول ۱ روز اسهال داشته باشد
  • کودک در هشت ساعت بیش از ۴ بار مدفوع اسهالی داشته و به‌اندازه کافی مایعات نمی‌نوشد
  • سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد
  • بثورات پوستی داشته باشد
  • بیش از دو ساعت معده درد داشته باشد
  • اسهال بدبو در کودکان
  • اسهال همراه با خون
  • اگر نوزاد است ظرف ۶ ساعت و اگر کودک است ظرف ۱۲ ساعت ادرار نداشته باشد

سخن پایانی

مهم‌ترین و خطرناک‌ترین جنبه اسهال در کودک که باید مورد توجه ویژه پدر و مادر باشد، از دست رفتن آب بدن کودک است. هر چه سن کودک کمتر باشد، خطر کم‌آبی بدن بیشتر سلامت و حتی جان وی را تهدید خواهد کرد. با مشورت به موقع با دکتر آنلاین گوارش و رعایت نکات فوق مانع از آسیب‌های جدی بیماری اسهال به کودک خود شوید.

 

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

۲.۶/۵ (۱۴ نظر)

منبع
hopkinsmedicinechildrenshealthdirect

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
92 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گندم
گندم
29 روز قبل

سلام. ببخشید دختر من ۹ ماه را تمام کرده والان به مدت ۲ هفته هست که اسهال گرفته و خورد و خوراک هم خوبه ،ولی معدش هضم نمیکنه، واسهالش طوری هست که بین پاهاش میسوزه.خدار وشکر حالت جسمانی خوبه ،ولی اسهالش قطع نمیشه.چه کار باید کرد، چه دارویی باید بهش بدم ،درضمن روزی چند بار دستشویی میکنه،ممنون

آخرین ویرایش 29 روز قبل توسط گندم
زی زی
زی زی
پاسخ به  گندم
2 روز قبل

عزیزم باید دکتر ببریش آب بدنش کم میشه بهش او ار بدهآس

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام دو روز است دختر ۳ ساله ام هم اسهال است ها تکرر ادار دارد و خشکی چشم هم داردآزمایش ادرار سالم بود خون هم مشکلی نداشت البته اورژانسی بود کشت ادار هم شنبه جوابش میاد الان دست وپاش درد میکنه هر دم به دقیقه دستشویی الان باید چکار کنم سوزش ادرار اش خوب بشه زینک بهش دادم غذا هم خیلی کم میخوره
لطفا راهنمایی کنید ممنون

نیلا
نیلا
1 ماه قبل

سلام دختر من ۸ماهشه چندروزه اسهال نه خواب داره نه خورد خوراک چیکار کنم خوب بشه

آسنا
آسنا
2 ماه قبل

سلام دخترم یکسالشه ۲۰ روز هست اسهال است اول فک کردم متل دندان درآوردن هست ولی خیلی خیلی طول کشیده بنظرشماچیکارکنم

مهلا
مهلا
پاسخ به  آسنا
1 ماه قبل

سلام سریع ببرش بیمارستان طبی کودکان تو بلوار کشاورز خیلی خطرناکه احتمال داره بستری شه دخور منم بستری کردن

دلوین
دلوین
2 ماه قبل

دختر منم الان سه روزه اسهال میره ولی روزی چهار بار میره نگرانی داره وسه ماه هست

اصلان
اصلان
2 ماه قبل

سلام پسرم یک ماهه اسهال هست هر چی دکتر میبرمش خوب نمیشه شکمشم سفته. چی بهش بدم ک خوب بشع

امید
امید
2 ماه قبل

سلام من یه دختردارم دوهفتس اسهاله نمیدونم چکارکنم سه تادکتربردم دوباربستری کردم دیگه دیونه شدم بچم ازدست رفت یه بارای سی یوبستری شدحالا هم هنوزاسهاله چکارکنم

سپید
سپید
پاسخ به  امید
2 ماه قبل

بگید ازش آزمایش حصبه بگیرن جدیدا خیلی شایع شده

جلال شیرزاد
جلال شیرزاد
پاسخ به  امید
1 روز قبل

سلام ببرش پیش دکتر پژمان روحانی مرکز طبی کودکان

هامین
هامین
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر پسرم ۴ماهشه یه هفته که به خودش فشار میاره و اسهال بد بو میره،

سوفیا
سوفیا
3 ماه قبل

سلام من دختر یکسال دوماه هست سه روزه استفراغ می‌کنه بردمش دکتر شربت داده با پودر از دیروز هم اسهال شده

سوفیا
سوفیا
3 ماه قبل

سلام من دختر یکسال دوماه هست سه روزه استفراغ می‌کنه بردمش دکتر شربت داده با پودر از دیروز هم اسهال شده

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام دخترم دوروزه اضهال شد بادارهای که دکتردادخوب شد ولی غذاخوب نمیخوره ازشیر گرفتمش فقط اب میخواد چکارکنم

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید بچه خواهرم من دوسالشه سه چهار روزهس اسهال استفراغ داره دکتربرده ولی خوب نشده بی حال هس

سپیده
سپیده
پاسخ به  فاطمه
11 روز قبل

سلام پسر منم ۲سالشه اسهال‌ هیچ غذایی نمیخوره فقط آب میخوره تب هم داره دکتر بردم ولی فایده نداره لطفا ج بدین چیکار کنم

زی زی
زی زی
پاسخ به  سپیده
2 روز قبل

صبح وشب اندازه یه سرنگ بهش او ار اس بده

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

سلام دخترمن۱۱ماهشه۲۰روز پیش علایم آنفولانزاخفیف داشت مثل سرفه وآبریزش بردم دکترفقط استامینفن ومایعات تجویزکردسه روز بعد تب کرد بریدیم دوباره همونو داد دو روز خوب بود یه دفعه تو خواب تب بالا کرد بردیم دکتر ده روز شد دیگه گفتن شدت گرفته آنتی بیوتیک دادن ۵ روز بعد به مدت دو روز تب نکرد اما دوباره تب کرد بردیم بیمارستان بستری شد گفتن یه خورده ریش عفونت کرده دارو زدن فاصله تباش زیاد شد ولی سه روزه اسهال میره دیگه آبکی و بدبوس هیچی نمیخوره حتی به زور یه کله زیر سرمه دکتر گفت الان روتا ویروسه ظاهرا آنفولانزا ضعیفش کرده روتا گرفته روزی یه بار تا تب میره یا تب میکنه پیشنهادی دارین به نظرتون همین درمانو طی کنم ؟؟

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام محمدم پسرم ۱۴ماهه هست اسهال شدید یه هفته میشه اسهال هستش قبلش استفراغ میکرد اما بردمش دکتر الان استفراغش خوب شوده اما اسهالش آب هستش وقتی هم اسهال هست خیلی آب میخوره لطفا بگید چکار کنم

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام محمدامین پسرم مریض بود اسهال داشت تب می کرد واستفراق هم داشت بوردمش بیمارستان امام حسین برایش سرور زد کم خوب شده بود اما حالا دوباره مریض هست نمی دونم چی کار کنم اسهالش هنوز هم خوب نشده

دلوین ماندگاری
دلوین ماندگاری
5 ماه قبل

سلام دختر من دچار تب شده بود بردمش دکتر بهش شربت نئوتادین و ازیترومایسین داد درحال حاضر تبش قطع شده الان یک هفتس بعد از خوب شدن مریضی یکسره زود ب زود دفع مدفوع داره و حالت مدفوعش خلتی هسش ودر ضمن دخترم پروتئین گاوی هم هس باید چیکار کنم؟؟؟؟

کارن
کارن
پاسخ به  دلوین ماندگاری
1 ماه قبل

سلام منم پسرم حساسیت پروتئین گاوی داره.. شما دکتر میبرینش

احمدی
احمدی
5 ماه قبل

سلام پسرم ۱۴ماهه هست اسهال هست دل درد هم هست گریه هم می‌کنه لطفاً راهنمایی کنید

صدرا
صدرا
5 ماه قبل

پسرم شش ماهه ست نه روزه اسهال سبزرنگ وخلطی دکتربردم اما هنوز خوب نشده درضمن ادرارهم کم میکنه وموقع دفع اسهال خیلی زور میزنه خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  صدرا
8 روز قبل

چ دارویی داد بهش؟؟؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  صدرا
8 روز قبل

پسر منم دقیقااا همینجوره

shady
shady
5 ماه قبل

سلام کودک ۶ماهم، سه روزمرتب اسهال واستفراق داشت نه شیرمیتونست بخوره نه داروبه هزارمکافات باسرنگ میریختم تودهنش اماگریه میکردوقورتش نمیداداگرم یکم میرفت توحلقش یه عالمه استفراق میکردودرهر۶ساعت من ۴تاپوشک عوض میکردم بدجوراسهال بودوهمش آب ازمقعدش میومدبیرون وبوی خیلی وحشتناکی داشت،واینکه به شدت چشاش خواب داشتوبی حال بودولی دریغ ازیه دقیقه خواب، اون سه روز نه من تونستم بخوابم نه کودکم همش گریه ونق نق میکردانگاری دردهم داشت، خلاصه بردمش دکتر، دکتربرام فورا دستوربستری نوشت، بستریش کردم کلی پزشک تواورژانس ریختن بالاسرش بلافاصله براش سروم خوراکی وصل کردن وازش ازمایش خون گرفتن، بعدازچندساعت بردنش بخش دکترش اومدازش پرسیدم دخترم چش شده، گفت جواب ازمایش هانرمال بوده ولی خیلی کم ریه سمت چپش عفونت کرده درطول اون سه روزیکه دخترم بستری بودفقط براش سروم وصل میکردن که کم آبیه بدنش جبران شه، نه انتی بیوتیکی، هیچی برای

سلام
سلام
پاسخ به  shady
3 ماه قبل

سلام

سلام
سلام
پاسخ به  سلام
3 ماه قبل

پسرم چند روزه اسهال داره وپاهاش عرق سوز شده شدید وزنشم خیلی اومده پایین چکارکنم

Mohi
Mohi
پاسخ به  سلام
3 ماه قبل

برای عرق سوزی به خاطر ادرار ومدفوع هست پماد زینک اکساید معجزه میکنه

صالحی
صالحی
پاسخ به  سلام
2 روز قبل

سلام من دختر شش ساله از دیروز اسهال گرفت با شکم درد چکار کنم خاکشیر با یخ میدم

کودک
کودک
5 ماه قبل

پسر من تو ۱۱ ماه هست اسهال واستفراغ هست دکتر بردم دارو داده سرم زده ولی هنوز همون جوری هست بی اشتها هست چای خشک آسیاب شده ب همراه ماست خوبه بهش بدم یانه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

آرین
آرین
5 ماه قبل

آیا ب کودک ۱۰ ماهه چای خشک آسیاب شده همراه با ماست بدهیم اشکالی ندارد

عسل
عسل
پاسخ به  آرین
5 ماه قبل

من ک نشنیدم دختر ۲۱ ماهه منم ۳ روزه اسهال الکی زرد رنگ..بردمش دکتر گفت اگ استفراغ نکنه و تب نداشته باشه ویروس ک با دارو حل میشه ولی از دیشب هر ۶ ساعت داروهاشو دادم هنوزم اسهال میترسم راهنماییم کنید دوستان

فاطما
فاطما
پاسخ به  عسل
2 ماه قبل

تو رو خدا ب من بگو داروهای چی بود

دکتر
دکتر
پاسخ به  عسل
2 ماه قبل

دکترت الکی یه چیزی پرونده.اگه استفراغ نکنه ویروسه؟انقدر مطمئن؟!

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط دکتر
نیهان
نیهان
6 ماه قبل

سلام دخترم یک سال و هفت ماهشه الان ۱۶روزه اسهال دکترم بردم خوب نشده میشه ی راهنمایی کنید چیکار کنم

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  نیهان
5 ماه قبل

عزیزم بچه تون بهتر شد آخه پسرمنم چندروز اسهال دارو میدم خوب میشه همین ک نمیدم باز اسهال میشه

اسهال و استفراغ
اسهال و استفراغ
6 ماه قبل

سلام لطفا اگر کودک شما به هردلیلی اسهالش متوقف نمیشه و دسترسی به دکتر ندارید این موارد که میگم رو اجرا کنید تا به دکتر برسید
۱.یک شاسه پنتاژل در آب حل کنید و مناسب سن کودک بهش بخورانید…
۲.مقداری چای خشک آسیاب کنید و اینقدر الک کنیدکه مثل آرد بشه داخل ماست پروبیوتیک بریزیدو به کودک ه دفعات بخورانید
۳.مقداری پودر سنجد در آب حل کنید و به کودک بخورانید
۴.مناسب سن کودکتان قرص بیسموت در آب حل کنید و به دفعات منظم بهش بخورانید
۵.کشک مایع پاستوریزه به کودک بدهید
اگر بزرگسال هستید و به این مشکل دچارید قرص کلوپرامید بخورید
لطفا از دادن همزمان همه موارد به شخص بیمار اعم از بزرگسال و کودک خودداری کنید
اینها همه تجربه های شخصی بودن که خواستم باشما عزیزان در میان بذارم
اگر به پزشک دسترسی دارید لطفا به پزشک مراجعه کنید…انشالله که همیشه تن ملت ایران سالم و صحیح و لبشکن خندون باشه

خوشرفتار
خوشرفتار
6 ماه قبل

سلام پسرم سه ماهشه .حدود یه هفته اس که اسهال شده .دسترسی به دکتر هم ندارم . قطره پدی لاکت و شی خشک ای ال ۱۱۰ هم براش گرفتم ولی فایده نداره .چیکار کنم

سارا
سارا
پاسخ به  خوشرفتار
5 ماه قبل

سلام عزیزم پسر منم ۳ ماهشه این ۷ روزی میشه هی اسهال داره .. دکتر بردیم دارو دادن پودر پدی لاکت هم دادن اصلا بهتر نشده
شما پسرتون خوب شد یه راه حلی واسم بذارین ک منم انجام بدم خیلی خیلی نگران هستم

امید
امید
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

منم همچون مشکل داشتم الحمدالله که حل شد

میران
میران
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

سلام چکار کردین که خوب شد

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

شکر خدا

سلام بچه شما بهتر شد بچه منم إسهال داره دو هفته شد
سلام بچه شما بهتر شد بچه منم إسهال داره دو هفته شد
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

چی کردین بهتر شد؟

ترنم
ترنم
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

سلام

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سارا
3 ماه قبل

بچه ۳ماه عادی اسهال

سلام بچه شما بهتر شد بچه منم إسهال داره دو هفته شد
سلام بچه شما بهتر شد بچه منم إسهال داره دو هفته شد
پاسخ به  سارا
3 ماه قبل

سلام بچه منم سه ماهشه دو هفته أست اسهال داره تب نداره دکار گفت نرمال أست اما خیلی گریه میکنه بچه شما خوب شد

مصیر احمد پاینده
مصیر احمد پاینده
6 ماه قبل

سلام جناب دوکتور بچه هم سه سالش است اسهال است و استفراق هم داره چی کار کنم

هادی حمیدی هستم
هادی حمیدی هستم
7 ماه قبل

سلام کودک ما اسهال است سه روز میشود دوکتور بردیمش خوب نشده چه بایدبکنیم

هادی حمیدی هستم
هادی حمیدی هستم
7 ماه قبل

سلام جناب دوکتور کودک ما اسهال است چکار باید بکنیم تا اسهال آن متوقف شود

صبا
صبا
7 ماه قبل

سلام بچه من یک سال و سه ماهه تقریبا پنچ روزه اسهال داره در روز دوبار میره فقط چون مدفوعش شل هست نگرانم تب و بی حالی و استفراغ نداره اشتهاش هم خوبه به نظرتون چی بدم بهش؟

نازنین
نازنین
پاسخ به  صبا
5 ماه قبل

ماست وپونه باکمی نمک خوبه برا اسهال واب برنج یا برنج کته با ماست . آب جوشیده بعد ازهر دفعات .کشک ساییده شده اینا همه برااسهال خوبن . برا حالت تهوع هم کمی زنجبیل نبات جوش خوبه با لیموعمانی

مهناز
مهناز
پاسخ به  نازنین
4 ماه قبل

سلام نوزاد ۵۰ روزه دارم یک هفتس اسهال داره دکتر بردم خوب نشد چیکار کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مهناز
3 ماه قبل

نگران نباش عادی هست

نصرت
نصرت
7 ماه قبل

سلام واحترامات
بچه دو ساله است تب داشت اسهال بود و استفراغ هم داشت داکتر سیروم و پیچکاری هم بریش داد حال نه تب دارد ونه اسهال ولی به اندازه ضعیف است که رفته نمیتواند،
، دو روز شد که زیات بی انرژی معلوم میشود

فاطمه سلطانی
فاطمه سلطانی
7 ماه قبل

من دختر ۷ساله دارم
هفته گذشته هندوانه خورد و مسموم شد
دل درد و معده درد ۲روزه شدید داشت
توی اون دو روز
استفراغ زیاد میکرد
هیچی هم نمی‌خورد
الان همه چی میخوره هم غذا و هم آب به اندازه کافی
بهش پودر ors و شربت مترونیدازول دادم

الان روز ۴هست که اسهال‌های و تند تند میره دستشویی
به نظرتون ببرمش دکتر
آیا نیاز هست داروی خاصی بهش بدم؟

درسا
درسا
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ،دختر من دو سال ونیمشهالان نزدیک یک هفته است که اسهال خیلی آبکی،تب ،شکم درد،بی حال است و اینکه باسنش هم همش خارش داره ،دکتر هم بردم بهش دارو هم داده ولی هنوز اسهالش خوب نشده به نظرتون چکارکنم

رقیه
رقیه
10 ماه قبل

سلام دختر۴ و ۶ ساله دارم اسهال دارن اسهالش هم خونیه از یه هفته هم گذشته بردم دکتر خوب نشدن چیکار کنم

تکتم کاظمی
تکتم کاظمی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر پسرم ۱۴ماهشه ۴روزه که اسهاله البته چندتا دندون همزمان داره در میاره .اشتهاش بد نیست آب سیب و پودر برای کم ابی بدنش از داروخانه گرفتم
ولی اسهالش نگرانم کرده میتونید کمکم کنید

ناهیده
ناهیده
پاسخ به  تکتم کاظمی
7 ماه قبل

سلام پسرم۱۴ماهشه الان دوروزه اسهال ابکی داره به رنگ طوسی غذاهم نمیخوره میشه بگین چیکارکنم ممنون میشم

فاطمه مرادی
فاطمه مرادی
پاسخ به  ناهیده
2 ماه قبل

سلام پسرم ۱۱ماهشه دوهفته است اسهال داره شیرخشک نان میخورد اصلا خوب نمیشه

شریعت
شریعت
10 ماه قبل

باسلام پسرم دوروزه اسهال واستفراغ وتب داره بردم دکترداروداده وسرم زدامروز میببنم اسهالش خونی شده چیکارکنم لطفازاهنمایی بفرماییدتشکر

دلارام
دلارام
10 ماه قبل

سلام دخترم چهار ماه نیم داره که الان هم بستری هست اسهال دارد چن هفته هست اصلا خوب نشده چه کارباید انحام داد

خدیجہ
خدیجہ
10 ماه قبل

سلام بچہ یک سالہ دارم الان یک ماہ اسہال دکتر بردم ازمایش گرفتم مشکلی نداشت دکتر گفتہ حساسیت رودس دارو ھم دادہ ولی ھنوز خوب نشدہ دیگہ نمیدونم چکارکنم

خدیجه
خدیجه
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید بچه ام یک ساله است چهار پنج روزه اسهال داره میشه راهنمایی ام بکنید

سمیه مهدیزاده
سمیه مهدیزاده
11 ماه قبل

سلام دختر من دوساله ونیمش اسهال داره زیر چشمش گود شده چیزی نمیخوره اسالشم زرد لیمویی دهنش خشک چکار کنم دکتر ه متخاصم بردمش

امیرحافظ
امیرحافظ
پاسخ به  سمیه مهدیزاده
10 ماه قبل

پسر منم دقیقا عین دختر توه علائمش دوبار هم دکتر بردمش ولی فایده نداره نمیدونم براش چیکار کنم

نازنین
نازنین
پاسخ به  امیرحافظ
5 ماه قبل

مال کجایین دزفولید

۴اقا
۴اقا
پاسخ به  سمیه مهدیزاده
10 ماه قبل

ب احتمال زیاد عفونی شده شربت مترونیدازول و شربت دی سیکلومین

نازنین
نازنین
پاسخ به  سمیه مهدیزاده
5 ماه قبل

مال دزفولید شما

مهدی
مهدی
پاسخ به  سمیه مهدیزاده
4 ماه قبل

ملحق شدن

کوک
کوک
11 ماه قبل

سلام خسته نباشی پسرم یک سالو هشت ماهش از شب عید تا بعد از عید اسهال دارد

کوک
کوک
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید ممنونیم ازوضعیت خوب شما

رضا
رضا
11 ماه قبل

باسلام فرزند من ۱۷ماه دارد الان پنج روز است اسهال دارد بعضی مواقع هم خون در اسهال دارد هنوز هم خوب نشده با تشکر از راهنمایی شما

ابوالفضل
ابوالفضل
11 ماه قبل

پسرم ۴ ساله دل پیچه واسهال داره غروب تا الان

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  ابوالفضل
11 ماه قبل

سیب رنده کردم بهش دادم دارو چی بگیرم؟؟

محمد سلگی
محمد سلگی
1 سال قبل

سلام. کودک ما یک سال داره متاسفانه دیروز مادر بزرگش با آب داغ داغ داغ شستشو و بلافاصله اسهال گرفت آیا ربطی داره؟

Sama
Sama
1 سال قبل

سلام.پسر من ۱۹ماهشه..از شنبه اسهال و استفراغ و تب داشت.۲روز تب کرد با شیاف کنترل شد چندبار استفراغ کرد که اونم خوب شد ولی اسهال و دلپیچه داره هنوز خوب نشده.شربت مترونیدازول میدم بهش با دمیترون.با ساشه کیدی لاکت فقط ۳ تا استفاده کردم.اصلا غذا نمیخوره پودر او اراس هم نمیخوره اصلا..۲بار هم دکتر بردم..دختر ۹سالم همینجوری بود اون خوب شد بعد پسرم شروع کرده..الان نمیدونم چی کنم

سمیرا
سمیرا
1 سال قبل

سلام نوزاد یکماهه دارم ک شربت سنا گل بهش دادم دچار اسهال شده ب آید ب پزشک مراجعه کنم

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
پاسخ به  سمیرا
1 سال قبل

سلام دخترم یکسال نیم هست فقط اسهال چی کار کنم

shady
shady
پاسخ به  سمیرا
5 ماه قبل

شربت سنابه گاوبدی گاوروازپادرمیاره ازبس که به اسهال می افته، بعدتویه احمق اومدی دادی به نوزاداونم یه ماهه، بابادس مریزاد، چقدشماهااحمقین به راستی که قاتلان بچه هاافرادی مثه توهستن

السا
السا
1 سال قبل

بچه ام چند روز اسهال چ داروی براش استفاده کنم تا خوب بشه یک سال چهار ماهش هس

زهرا اکبری
زهرا اکبری
پاسخ به  السا
1 سال قبل

سلام ی دختر یک سال و چهار ماه داره ۳روزه اسهال هستش و بی حال روز اول همراه با استفراغ بود ک برطرف شد ولی اسهال ن هنوز داره چ دارویی بدم خوبه؟؟؟ سپاس

ali
ali
1 سال قبل

سلام کودک شش ساله دل دردی است اسهال وقبضیتت هم ندارد .تب وجان درد است.

الهام
الهام
1 سال قبل

با سلام،پسر ۸ماهه ای دارم که سه روزه اسهال داره،اوایل به سفیدی میزد الان کمی زرد رنگ شده و حدود ۳ الی ۴ بار در شبانه روز،همزمان دندون داره در میاره و میل به غذا نداره و فقط شیر خودم و آب جوشیده میخوره،البته کمی موز هم میخوره،خیلی نگرانم اسهالش بهتر نشده و بچه جون نداره دیگه چیکار کنم؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  الهام
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید دخترم شیش ماهشه دیروز تا حالا اصهال داره زردرنگ هستش شب تا صبح ۴ بار شکمش کار کرده ب
حالت عمومیش خوب هست بایدچکار کنم

صدیقه
صدیقه
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام پسرم شش ماهشه اسهال همراه باتب داشت الان تبش قط شده ولی اسهال داره چکار کنم

منصوره
منصوره
1 سال قبل

سلام روزتون به خیر سوالی که در مورد اسهال کودکان بالای ۵ سال دارم اینه که با توجه به زیاد شدن ویروس اسهال آیا این ویروس در هوا پخش هست و باعث انتقال ویروس میشه یا اینکه هم غذا شدن با کودک بیمار باعث انتقال ویروس میشه ممنونم از پاسخ گویی شما

سارینا
سارینا
1 سال قبل

در صورت نیاز به بلاگر در زمینه تولید محتواهای متنی پزشکی و مقاله نویسی با رعایت اصول سئو دارید، تماس بگیرید. سابقه ۴ سال تولید محتوا متنی در سایت های معتبر پزشکی ۰۹۰۲۵۷۶۷۷۵۵

منصوره
منصوره
پاسخ به  سارینا
1 سال قبل

سلام روز به خیر آیا ویروس اسهال که هم اکنون در کشور زیاد شده از تعریف هوا وتنفس قابل انتقال هست یا اینکه از طریق هم غذا شدن

دکمه بازگشت به بالا