ناخنک چشم چیست؟ ۱۴ روش خانگی برای درمان ناخنک چشم

ناخنک چشم یک بیماری نسبتاً شایع در بین کسانی است که وقت خود را مرتب بیرون از خانه و در هوای آفتابی و آلوده می‌گذرانند. این بیماری به صورت بافتی اغلب صورتی‌رنگ و در امداد پلک در داخل چشم تشکیل‌شده و بسته به محل و بزرگی آن، می‌تواند مشکلاتی را در بینایی و دید انسان به‌وجود بیاورد. این بافت از گوشه چشم در نزدیکی بینی شروع‌شده و به سمت قرنیه چشم کشیده می‌شود. ناخنک سرطان نیست! با وجود اشکال عجیب غریب و گاهاً ترسناکی که این بیماری به خود می‌گیرد، رشد این بافت در درون چشم شما سرطان نیست و قابل‌استخراج است. در این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شویم ناخنک چشم چیست؟ درمان ناخنک چشم به چه صورت است؟ و روش های رایج درمان ناخنک چشم کدام است؟

ناخنک چشم چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

ناخنک چشم که با نام Pterygium شناخته می‌شود، ضایعه‌ای گوشتی است که از سمت بینی شروع‌شده و به سمت قرنیه چشم شروع به حرکت می‌کند. این بافت اضافی به‌تدریج روی سفیدی چشم را پوشانده و اگر به سیاهی و قرنیه چشم برسد می‌تواند مشکلاتی در بینایی مانند تاری دید و دوبینی ایجاد کند. اگر ناخنک در هر دو چشم بیمار رشد کند، ناخنک دوطرفه نامیده می‌شود.

در بیشتر موارد، بیمار مشکل جدی نداشته و فقط این احساس را دارد که یک شیء اضافه و مزاحم در چشمش وجود دارد. اگر بیماری کنترل و مهار نشود، با تغییر شکل قرنیه‌ها از دایره‌ای به بیضوی، منجر به تاری دید و بروز بیماری آستیگماتیسم خواهد شد. این بافت اضافی و مزاحم ناشی از رشد بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه چشم است.

با وجود اینکه این بیماری جدی و خطرناک نیست، اما برای فرد مبتلا ناخوشایند خواهد بود. اینکه تمام طول روز حس کنید جسمی خارجی در داخل چشم شما وجود دارد، یا اینکه چشم‌های شما دچار قرمزی و التهاب دائمی باشد، واقعاً آزاردهنده است. پس بیاید علل بروز این بیماری علائم اولیه آن را بررسی کنیم.

آیا ناخنک چشم قابل درمان است؟ اگر پاسخ بله است، ناخنک چشم را چگونه درمان کنیم؟ روش‌های درمان  بسته به اندازه و سرعت رشد متفاوت خواهد بود. در مواردی که ناخنک کوچک است، قطره‌های چشمی و روان‌کننده‌ها بهترین گزینه خواهند بود. در برخی موارد نیز یک لنز طبی برای جلوگیری از رشد ناخنک در چشم فرد بیمار قرار داده می‌شود. با راه‌های درمان ناخنک چشم در طب سنتی در ادامه آشنا خواهیم شد.

علائم ناخنک چشم

علائم ناخنک چشم
علائم ناخنک چشم

اشعه خورشید شایع‌ترین علت ناخنک چشم است! از همین رو این بیماری به بیماری چشم رانندگان معروف شده است. اینکه دائماً در معرض نور خورشید و رفلکس نور آن در آب باشید، خطر ناخنک را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، این بیماری بیشتر در افراد بالغ بین ۳۰ تا ۵۰ سال دیده‌شده و ناخنک چشم در کودکان بسیار نادر است. همچنین پوست روشن و رنگ چشم روشن شما را مستعد بروز ناخن چشم خواهد کرد. برخی از نشانه‌های رایج ناخنک از قرار زیر است:

  • تاری دید و حتی دوبینی در صورت کشیده شدن بافت اضافی به داخل سیاهی و مردمک چشم
  • تورم زردرنگ روی ملتحمه
  • احساس وجود شیء خارجی در چشم که با مالش، فوت کردن و آب گرفتن از بین نمی‌رود
  • احساس سوزش در داخل چشم
  • احساس سوزن سوزن شدن چشم
  • وجود خارش در چشم
  • قرمز شدن چشم

در صورت مشاهده این علائم در کودک خود،‌ سریعاً به دکتر چشم اطفال مراجعه کنید.

علل بروز ناخنک چشم یا Pterygium

واقعیت این است که علت اصلی ابتلا به این بیماری به صورت کلی ناشناخته و کشف نشده است؛ اما در این بین هستند مواردی که زمینه برای بروز این بیماری را مستعدتر کرده و خطر ابتلا را افزایش می‌دهند. برخی از این عللی به شرح زیر هستند:

  • قرار گرفتن دائمی و بیش از حد در معرض نور ماورای بنفش (مانند نور خورشید و رفلکس آن در آب. طبق آمار، افرادی که در نواحی استوایی و مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند به علت بودن در معرض نور مستقیم و قوی‌تر خورشید، بیشتر به Pterygium مبتلا می‌شوند)
  • خشکی چشم
  • قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی همچون گردوغبار، باد، دود، سیگار و قلیان
  • عدم استفاده از عینک آفتابی در شرایط آب‌وهوایی که نور در محیط زیاد است (مانند شرایط ابری، برفی و نور جوشکاری و غیره)

روش‌های تشخیص ناخنک چشم

تشخیص بیماری Pterygium کار ساده‌ای است. پزشک با مشاهده علائم بیماری در داخل چشم، معاینه بالینی، پرسیدن در مورد علائم و در صورت نیاز استفاده از Slit Lamp برای بزرگ‌نمایی بافت چشم، می‌تواند این علائم بیماری را تشخیص دهد. دکتر چشم پزشکی یا دکتر قرنیه ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به انجام آزمایشات اضافی زیر داشته باشد:

  • تست دقت بینایی شامل خواندن حروف روی نمودار از فواصل مختلف
  • توپوگرافی قرنیه شامل نقشه‌برداری پزشکی از چشم برای اندازه‌گیری تغییرات چشمی و میزان انحنای قرنیه فرد مبتلا
  • پرونده‌سازی تصویری شامل تصویربرداری‌های متعدد از چشم برای نظارت بر پیشرفت و رشد بافت اضافی

پیشگیری از ناخنک چشم

پیشگیری از Pterygium شامل روش‌هایی است که منجر به رساندن آب کافی به چشم و جلوگیری از ورود مستقیم نور خورشید به داخل چشم می‌شود.

  • اگر در نواحی گرمسیر و استوایی زندگی می‌کنید، احتمالاً به‌مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار خواهید گرفت، استفاده دائمی از عینک‌های آفتابی استاندارد که قادر به فیلتر کردن اشعه UV هستند بهترین گزینه برای شما خواهد بود
  • استفاده از فیلترهای مخصوص برای شیشه جلوی اتومبیل در زمان رانندگی. فیلترهایی وجود دارند که اشعه ماورای بنفش نور خورشید را بازتاب می‌دهند، دقیقاً مانند تکنولوژی که در ساخت شیشه‌های عینک‌های طبی و آفتابی استفاده می‌شود
  • از کلاه لبه‌دار استفاده کنید تا نور خورشید به صورت مستقیم وارد چشم شما نشود
  • چشمان خود را با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و قطره‌های استریل چشمی مرطوب نگه‌دارید

انواع راه های درمان مشکل ناخنک چشم

درمان ناخنک چشم
درمان ناخنک چشم

اگر علائم شما خفیف باشد، نیازی به درمان جدی نیست و با استفاده از اشک مصنوعی می‌توان علائم و عوارض Pterygium را کاهش داد؛ اما اگر سوزش، خارش، قرمزی چشم و مشکلاتی بینایی داشته باشید، روش‌های زیر برای درمان شما به‌کار گرفته خواهند شد:

  • قطره یا پمادهای مرطوب کننده چشمی که بدون نسخه پزشک نیز در دسترس شما قرار خواهند گرفت
  • قطره‌های مخصوص برای برطرف کردن التهاب و قرمزی چشم مانند قطره Pterygium ایندومتاسین
  • قطره‌های استروئیدی مخصوص برای کاهش علائمی مثل قرمزی، خارش، تورم و درد

جراحی Pterygium (در صورتی که پیشرفت ضایعه در داخل چشم زیاد بوده و بینایی و شکل ظاهری چشم فرا را تحت تأثیر قرار دهد، دکتر ناخنک با جراحی این ضایعه را از داخل چشم خارج خواهد کرد)

عمل ناخنک چشم چقدر طول میکشد؟

جراحی Pterygium با لیزر بوده و حدوداً به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. عمل Pterygium مانند هر عمل دیگری عوارض دارد. عوارض ناخنک چشم بعد از عمل می‌تواند در قالب برگشت ضایعه چشمی، شدیدتر و بزرگ‌تر از قبل و باقی‌ماندن جای زخم در داخل چشم باشد. پزشک در صورتی عمل جراحی را تجویز می‌کند که:

  • شیوه‌های درمانی دیگر تأثیری نداشته باشند
  • قدرت و کیفیت بینایی فرد در خطر بوده و نیاز به اقدام فوری باشد
  • تغییر ظاهر چشم برای فرد مبتلا آزاردهنده بوده و این عمل جراحی به درخواست خود بیمار باشد

درمان ناخنک چشم در طب سنتی و معرفی روش‌های درمان خانگی ناخنک چشم:

  1. درمان ناخنک چشم با کندر: یکی از درمان های خانگی این مشکل استفاده از کندر است. کندر را درون آب خیس کنید و اجازه دهید یک ساعت خیس بخورد، سپس آن را روی ناخنک خود بمالید.
  2. درمان ناخنک چشم با عناب: عناب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی ناخنک چشم است. روش استفاده از عناب به این شکل است که باید آن را با هسته بادام به‌خوبی بکوبید و سپس ترکیب را بجوشانید. پس از سرد شدن، محلول حاصل‌شده را ۳ بار در طول یک شبانه‌روز روی ناخنک خود بچکانید.
  3. درمان ناخنک چشم با عرقیات گیاهی: عرقیات گیاهی و طبیعی مانند عرق شاه تره و عرق کاسنی را ترکیب کرده و به‌طور دائم از آن در طول روز میل کنید.
  4. درمان ناخنک چشم با تمشک: خوردن تمشک علائم ناخنک چشم را بهبود می‌بخشد
  5. درمان ناخنک چشم با گل همیشه بهار: عصاره و عرق گیاه گل همیشه بهار را تهیه و با استفاده از قطره‌چکان، روزانه چند قطره از این عرق را در داخل چشم خود بچکانید.
  6. درمان ناخنک چشم با عرق رازیانه: از عرق گیاه رازیانه برای شستشو و ماساژ دادن چشم بیمار خود به‌صورت روزانه استفاده کنید.
  7. درمان ناخنک چشم با حجامت در درمان ناخنک چشم: طبق مطالعات، انجام عمل حجامت از ناحیه سر و گیجگاه، در درمان و بهبود قرمزی چشم در ناخنک مؤثر است.
  8. درمان ناخنک چشم با روغن بنفشه: چکاندن روغن بنفشه در چشم به‌طور روزانه و مرتب، در درمان Pterygium مؤثر است.
  9. درمان ناخنک چشم با عرق زیره و تمشک:‌ عرق زیره و تمشک را تهیه کرده و روزانه چشم خود را با آن‌ها ماساژ و شستشو دهید.
  10. عدم استفاده از خوراکی‌های ترش و ثقیل‌الهضم: برای از بین بردن Pterygium، دور خوردن خوراکی‌های ترش و سنگین را خط قرمز بکشید.
  11. درمان ناخنک چشم با روغن سیاه‌ دانه: یکی از روش‌های درمان گیاهی و خانگی ناخنک چشم، تهیه روغن سیاه دانه و شستشو و مالیدن آن به صورت مرتب و روزانه به سر است.
  12. درمان ناخنک چشم با ترکیب عسل و عناب: مصرف روزانه ۱۴ عدد عناب به همراه عسل در بهبود علائم و عوارض Pterygium بسیار مؤثر است.
  13. درمان یبوست: طبق مطالعات، درمان یبوست نیز در درمان Pterygium تأثیرگذار است.
  14. درمان Pterygium با لیمو: استفاده از لیمو نیز قرمزی و التهاب چشم شما را بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید Pterygium از سوی دکتر بیماریهای سطح چشم و دکتر پاتولوژی چشم، به یک بافت اضافی اطلاق می‌شود که در داخل چشم تشکیل می‌شود. این بافت از معمولاً از سمت بینی شروع به رشد کرده و رفته‌رفته به سمت مردمک چشم متمایل می‌شود. Pterygium در حالت کلی بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود؛ اما منجر به سوزش، خارش و قرمزی دائمی در داخل چشمان فرد مبتلا خواهد شد.

درصورتی‌که مهار نشود با کشیده شدن به داخل مردمک، مشکلاتی نظیر تاری دید، دوبینی و آستیگماتیسم‌ را رقم خواهد زد. با استفاده از قطره‌های چشمی و روش‌های طبی سنتی و خانگی که مطرح شد، می‌توانید تا حدی زیادی این بیماری را کنترل کرده و علائم را بهبود ببخشید. در صورت عدم بهبود می‌توانید با چشم پزشک آنلاین مشورت کنید.

 

۳.۷/۵ (۲۹ نظر)

منبع
southerncrossmedicalnewstodaybetterhealthhopkinsmedicine

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
34 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بشیراحمد
بشیراحمد
2 ماه قبل

براناخونک چه قطرخوب

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام ناخنک چشم دارم جراحی هم کردم سریع برگشت.لایه خیلی بد روی سفیدی چشمم هس مثل تکه گوشت چکارکنم؟ممنون از راهنماییتون

آرمین
آرمین
3 ماه قبل

سلام من چند ماهی است ناخنک تو سفیدی چشمم رونمایی کرده باید چکار کنم ممنون میشم بگید

مهلا
مهلا
3 ماه قبل

یا اسطوخودوس
این فقط یه سایت اطلاع رسانیه چرا فکر میکنید دکتر منتظر نشسته به سوالات شما پاسخ بده؟ تشریف ببرید پزشک لطفا

من مریم هستم
من مریم هستم
4 ماه قبل

سلام من در چشمم ناخنم دارم نمیدونم چه کار کنم بعضی وقت تار میبینم خیلی اذیت میشم ممنون از شما میشم کمکم کنید

...
...
پاسخ به  من مریم هستم
3 ماه قبل

سلام من چندساله که ناخنک چشم راست دارم بعضی وقتهاچشمم درد می کندتار میبینم لطفاراهنمایی کنید.اگر کنم

حمید
حمید
پاسخ به  من مریم هستم
1 ماه قبل

برای درمان ناخنک از سرمه کافوری و سرمه اثمد استفاده کنید

میلاد
میلاد
پاسخ به  حمید
11 روز قبل

ایا جواب گرفتی

ساناز
ساناز
پاسخ به  من مریم هستم
13 روز قبل

سلام منم هر دو ماه یک بار با مشکل ناخنک سروکار دارم،قرمزی چشم، تاری و درد چشم دارم چیکار باید کرد

هر کی
هر کی
4 ماه قبل

ممنون از آقای دکتر که باحوصله به تک تک سوالات جواب دادن

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط هر کی
عبدالحمید
عبدالحمید
7 ماه قبل

سلام آقایی دوکتور من ناخنک چشم دارم البته در هر دو چشم است بعضی وقتا سرخ میشود خارش دارد کمی درد هم دارد آیا کدام دارو مفید است یا به جراحی نیاز است ممنون از شما

کاظمی
کاظمی
7 ماه قبل

با سلام عمل ناخنک وپیوند انجام دادم حدودا ۲ونیم ماهه ولی گوشت اضافی پیوند نصف سفیدی چشمم هست تاکی برطرف میشه یا بر طرف نمیشه تقریبا قرمز رنگه

علی
علی
7 ماه قبل

آقای دکتر مرده که این همه سوال رو جواب نمیده

سعید ریگی
سعید ریگی
7 ماه قبل

جناب دکتر

سعید ریگی
سعید ریگی
7 ماه قبل

سلام ناخنک چشم دارم خارش میده وقرمز میشه چکار کننم ممنون از راهنمایت

زهرا شمسی
زهرا شمسی
8 ماه قبل

برای خارش یا سوزش اشک چشم چی

زهرا شمسی
زهرا شمسی
پاسخ به  زهرا شمسی
8 ماه قبل

ببخشید آقای دکتر چشم هر دو طرف هم خارش دارد هم سوزش اشک چشم میاد بیشتر هم اطسه میکنم چی کار باید بکنم

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر من چشم راست ناخنک داره چشم راست داره در میاره چیکا کنم به از بین بره ممنون میشم جواب بدهید

مژگان
مژگان
پاسخ به  فاطمه
8 ماه قبل

سلام ناخنک چشم شما خوب شد ممنون میشم جواب منا بدید؟

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام اقای دکتر من هردوچشمش ناخنک داره چشم سمت چپم ازهردوطرف داره رفتم دکتر برام قطره نوشت باعینک ،گفت اگر دیدی ناخنک چشمت بیشتر شد بایدجراحی کنی ،حالابنظرشما بدون عمل جراحی چه راحی هست که بتونم ناخنک چشم راازبین ببرم ،خارش وسوزش چشم هم دارم سمت چپ چشمم نیم نمره ظیف هم شد ،ممنون میشم ازراهنمایینون

مرتضی یزدانی
مرتضی یزدانی
پاسخ به  زینب
1 سال قبل

سلام اقای دکتر من هردوچشمم ناخنک گرفته اما کوچیکه خیلی اذیتم خارش داره قرمز میشه چند بار دکتر رفتم پماد وانواع قطرها روداد اما هیچ فایده ای نداره خاهش میکنم پشنهادی بدین ممنون.

مژگان
مژگان
پاسخ به  زینب
8 ماه قبل

سلام شما ناخنک چشمتونا عمل کردید یا نه ؟ ممنون میشم پاسخ منا بدید

فاطیما
فاطیما
1 سال قبل

سلام دکتر هردو چشمم عفونت کرده بود بعد دو هفته درمان خانگی مراجه کردم پزشک به من ناپروین داد گفت عفونت کرده رفع میشه یعد چند هفته سفید هردو چشمم که قرمز خونی بود بیرنگ شد ولی کامل رفع نشد الان چند ماهی مبگذره احساس میکنم یه لایه زرد رنگ رو سفیدی چشمام هس و این لایه حالت شلی داره ولی گوشه چشمام این لایه لختی جمع میشه و بشدت اذیت میکنه علاوه بر ظاهر چشمم داخل چشمم درد هم دارم تو سوز و افتاب که نمی تونم چشمامو باز کنم ممنون میشم راهنمائیم کنید

توفیق
توفیق
1 سال قبل

سلام من چشمم ناخنک دارد ایا با عمل کردن خوب می‌شود

مژگان
مژگان
پاسخ به  توفیق
8 ماه قبل

سلام ایا چشمتونا عمل کردید ؟

علی
علی
1 سال قبل

برای ناخونک چه قطرخوب

میکائیل
میکائیل
1 سال قبل

سلام دکتر من شهرستان میشینم خواهشن راهنمایی کن ناخونک چشم دارم تقریبان به سیاهی رسیده چند روزه قرمز شده میسوزه خواهشان راهنمایی کن بدون جراحی درمان میشود آیا؟

علی حسنی
علی حسنی
پاسخ به  میکائیل
1 سال قبل

آیا میشه درمان خانگی کرد ناخنک چشم

Zahra
Zahra
پاسخ به  علی حسنی
1 سال قبل

باسلام من چشمم ناخنک داره وگاهی اوقات مثلا مواد شوینده یا آرایشی که تماس پیدا میکنه داخل چشم خیلی اذیت میکنیه و چشمم یکم نصبت به چشم سالمم درشت تر میشه آیا باید جراحی کنم؟
ممنون میشم پاسخ بدید

محسن عبدی
محسن عبدی
1 سال قبل

ناخنک چشم درمان سرپایی داره یا نه

علی مظفری
علی مظفری
1 سال قبل

سلام آقای دکتر وقت تون بخیر بنده ۲۱ سالمه چشم چپم ناخنک دیده میشه خیلی کوچک آیا بادارو از بین میره یا فقط پیش گیری است دارو از جمله قطره اسریل چشمی من خیلی نگرانم بابت این مشکل ممنو از همراهی تون

سیف آله ابراهیمی
سیف آله ابراهیمی
1 سال قبل

چشم راست من کمی قرمز و چیزی سفید خارج می‌شود علت چیست؟

زهره سلام آقای دکتر چشم چپم ناخنک داره با چه داروی
زهره سلام آقای دکتر چشم چپم ناخنک داره با چه داروی
پاسخ به  سیف آله ابراهیمی
5 ماه قبل

زهره

سامان
سامان

سلام
سامان هستم
هقته قبل شیراز ناخونک‌ چشم‌عمل کردم
الان دارم‌خوب میشم
عملش ساده و سرپایی و پیش بهترین دکتر شبراز عمل کردم
سوالی هست راهنماییتون میکنم
۰۹۳۰۵۸۷۸۶۶۴

دکمه بازگشت به بالا