نحوه ترک حشیش و عوارض مصرف آن

اعتیاد یک مشکل بسیار جدی است که متاسفانه گریبان بسیاری از خانواده‌ها و جوانان را می‌گیرد. اعتیاد به مواد مخدر امروزه بسیار شایع شده است و بسیاری از افراد انواعی از این مواد از قبیل تریاک، شیشه، هروئین و مواد مخدر دیگر را مصرف می‌کنند. یکی از آن‌ها نیز حشیش است.

حشیش (به انگلیسی Hash یا Hashish) را با نام‌های دیگری مانند ماریجوانا، گرس، علف، بنگ و شاهدانه هم می‌شناسند. حشیش را از گیاه شاهدانه درست می‌کنند، این ماده در طیف‌های مختلف رنگ قهوه‌ای وجود دارد و بسیار نرم و حالت‌پذیر است.

 حشیش را به روش‌های مختلفی مانند استنشاق، ریختن در غذا، کشیدن در قلیان یا پیپ و شبیه به تریاک، مصرف می‌کنند. عوارض مصرف حشیش تقریبا با ماریجوانا یکسان است.

این ماده مخدر بر سلامت روان فرد مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد و او بعد از مصرف آن، احساس شادی و آرامش بیشتری می‌کند. البته این احساس‌ها کاملا دروغین و موقتی هستند و به‌مرور زمان عوارض مصرف این ماده خودش را نشان می‌دهد.

اما ترک حشیش نیاز به رعایت اصول خاصی دارد، زیرا جزو ماده‌های مخدر قوی به‌حساب می‌آید. به‌همین علت مصرف‌کنندگان آن بهتر است به جای ترک حشیش در خانه از دکتر روانپزشک ترک اعتیاد کمک بگیرند تا بتوانند روند بهبودی خود را سرعت بخشند.

دکتر هماتولوژی می‌تواند با گرفتن تست حشیش از فرد، اعتیاد او را به مصرف این ماده مخدر نشان دهد. گرچه این تست صددرصد درست نیست، چراکه امکان دارد به‌دلیل مصرف داروهای دیگر جواب نهایی کاملا صحت نداشته باشد. با این مقدمه در این مطلب تصمیم گرفتیم  بهترین راه‌های ترک حشیش و عوارض آن را توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

فواید ترک حشیش

از جمله فواید ترک حشیش می‌توان به بهبود حواس بینایی، شنوایی و لامسه، حفظ تعادل و انجام صحیح فعالیت‌های حرکتی، بهبود مشکلات خواب، بهبود مشکلات جنسی، جلوگیری از بروز اختلال در حافظه و درک اشاره کرد. اما همان‌طور که در بالا گفتیم، ترک حشیش را نباید خودسرانه انجام دهید و باید دوره ترک آن را حتما طی کنید.

ترک حشیش چه عوارضی دارد؟

از آن‌جایی که این ماده وابستگی روانی در افراد ایجاد می‌کند، خوشبختانه افراد زیادی از عوارض ترک حشیش و گل ترس دارند و سراغ آن نمی‌روند. با این‌حال عوارض ترک این ماده مخدر سلامت روان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و مانند ترک اعتیاد به تریاک درد و دوره خماری را ندارد.

اگر برای ترک حشیش بدون کمک و مشورت با دکتر ترک اعتیاد اقدام کنید، شاهد عوارض آن خواهید بود. از جمله:

  • اختلال در خواب
  • اختلال در اشتها
  • حالت تهوع
  • بی‌قراری و اضطراب
  • عصبانیت و پرخاشگری‌های شدید بدون علت
  • افسردگی

بهترین روش ترک حشیش

ترک حشیش به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. اما افراد مصرف‌کننده آن در به‌اشتراک گذاشتن تجربیات خود همگی به یک روش درمانی مشخص اشاره کرده‌اند که شرکت در جلسات درمانی ترک اعتیاد است. چون اعتیاد به حشیش در واقع وابستگی روانی ایجاد می‎کند و گروه‌درمانی روحیه افراد را تغییر می‌دهد.

البته افراد هنگام طی شدن روند درمان عوارض جسمانی را نیز تجربه می‌کنند اما شدت علائم روانی ترک بیشتر فرد را آزار می‌دهد.

ترک حشیش
ترک حشیش

ترک حشیش با دارو

بیشتر افراد این تصور را دارند که ترک حشیش با متادون یا قرص ب۲ امکان‌پذیر است. به‌همین علت بدون مشورت با یک دکتر روانشناس اعتیاد، مصرف آن‌ها را شروع می‌کنند. اما خود قرص متادون هم اعتیاد ایجاد می‌کند و روانپزشکان قرص برای ترک حشیش تجویز نمی‌کنند، چرا‌که چیزی تحت عنوان داروی ترک حشیش وجود ندارد.

تنها برخی از پزشک‌ها برای کنترل و کاهش علائم ترک حشیش برای مصرف‌کننده داروهای ضد اضطراب و افسردگی را تجویز می‌کنند. در نهایت باز هم تاکید می‌کنیم برای ترک حشیش با قرص و مصرف هر نوع دارویی، ابتدا با یک دکتر مطالعات اعتیاد مشورت داشته باشید.

ترک حشیش با داروی گیاهی
ترک حشیش با داروی گیاهی

شاید بپرسید ترک حشیش با داروی گیاهی امکان‌پذیر است یا نه. در پاسخ باید بگوییم هیچ داروی گیاهی معتبر و قانونی وجود ندارد که مورد تایید وزارت بهداشت باشد. از طرفی با توجه به این‌که هیچ سازمان خاصی روی تولید داروهای گیاهی مخصوص ترک حشیش نظارت نمی‌کند، در بیشتر موارد در ساختار این داروها تنها از ترامادول یا متادون استفاده می‌کنند.

در کنار استفاده از این ترکیب‌های شیمیایی، تنها از مواد گیاهی برای رنگ و بو دادن به دارو و گمراه کردن مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. اما باید دقت کنید ترکیب مواد شیمیایی ترامادول و متادون و مواد گیاهی عوارض بسیار بدی دارد و چون مواد تشکیل‌دهنده این داروهای گیاهی دقیقا مشخص نیست، درمان عوارض ناشی از آن نیز بسیار سخت خواهد بود.

ترک اعتیاد حشیش در خانه

بدون تردید چون محیط خانه در مقایسه با مراکز ترک اعتیاد حس امنیت بیشتری را به مصرف‌کنندگان القا می‌کند، بسیاری از آن‌ها تصمیم به ترک حشیش در منزل خود می‌گیرند.

اما افراد عادی از نحوه صحیح ترک حشیش در خانه اطلاعات کافی ندارند و در صورت بروز مشکل نمی‌توانند در لحظه از خدمات درمانی لازم استفاده کنند. پس آن‌ها بهتر است روند ترک را در مراکز مربوطه و زیر نظر یک دکتر روانشناس اعتیاد، طی کنند.

البته در صورتی که برای ترک حشیش با یک دکتر بهداشت روان یا روانپزشک در ارتباط باشید و روند درمان را کاملا اصولی زیر نظر او طی کنید، در خانه نیز ترک اعتیاد به این ماده امکان‌پذیر است. اگر به پزشک دسترسی ندارید می‌توانید از سامانه پذیرش ۲۴ یک وقت برای صحبت با دکتر روانشناس آنلاین بگیرید.

ترک حشیش چقدر طول میکشد؟

معمولا تمام مراجعه‌کنندگان از دکتر مطالعات اعتیاد می‌پرسند که ترک حشیش چند روز طول میکشد؟ یا دوره ترک حشیش چند روز است؟ در جواب باید گفت سم‌زدایی بدن و خارج شدن اثرات مصرف این ماده به عوامل مختلفی بستگی دارد، به‌همین دلیل ابتدا پزشک باید معاینه‌های لازم را انجام دهد.

اما برای سم‌زدایی کامل بدن از ماده اصلی حشیش یعنی THC تقریبا ۱۰ الی ۶۰ روز زمان لازم دارید. بعد از طی شدن روند درمان، باید جلسات را با دکتر روانشناس آنلاین یا دکتر روانشناسی حضوری ادامه دهید تا دیگر هیچ موقع برای مصرف مواد مخدر وسوسه نشوید.

ترک حشیش
ترک حشیش

برای ترک حشیش چه بخوریم؟

افرادی که به استفاده از حشیش اعتیاد پیدا کرده‌اند، روزبه‌روز توان و قوای بدنی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه آن‌ها در دوره ترک این ماده مخدر باید یک برنامه غذایی کامل داشته باشند.

یک دکتر روانشناس اعتیاد، برنامه جامعی را سرشار از انواع پروتئین‌ها، کربوهیدارت، ویتامین و دیگر مواد مغذی برای فرد معتاد به حشیش در نظر می‌گیرد تا بدن او قوای از دست رفته خود را مجددا به‌دست آورد.

برای ترک حشیش چه باید کرد؟

اگر تصمیم به ترک این ماده مخدر گرفتید، باید به یک دکتر ترک اعتیاد مراجعه کنید و او براساس وضعیت و روحیه شما، بهترین راهکار ممکن را پیشنهاد دهد.

در مورد مراحل ترک حشیش نیز باید توضیح دهیم که اولین مرحله در ترک حشیش به سم‌زدایی بدن مربوط است که معمولا با گذشت مدت زمان حداکثر ۱۰ هفته‌ای سم‌زدایی بدن به‌طور کامل انجام می‌گیرد. در این مدت زمان عوارض جسمی خود را نشان می‌دهند اما زودگذر هستند و رفته‌رفته کمتر می‌شوند.

معمولا در دو هفته اول بیشترین علائم جسمانی در مصرف‌کنندگان بروز پیدا می‌کند که با حفظ انگیزه و تقویت روحیه می‌توانند این مرحله را با موفقیت طی کنند. از جمله علائم جسمانی که در بیشتر آن‌ها مشهود است می‌توان سردرد، عرق سرد، تغییر در اشتها، تب و لرز و درد شکم را نام برد.

با تمام شدن علائم جسمانی نوبت به‌بروز علائم روانی در فرد معتاد به حشیش می‌رسد که این نشانه‌ها او را بیشتر اذیت می‌کنند. گاهی مراجعه‌کنندگان دوره عوارض جسمانی را به سلامت پشت سر می‌گذارند اما مشکلات روحی می‌تواند به حدی آزاردهنده باشد که دوباره آن‌ها به سمت مصرف مجدد حشیش کشانده شوند.

در مرحله آخر که تقریبا سه هفته زمان می‌برد، شخص یک هویت دروغین را برای خود در نظر می‌گیرد و بعد از گذشت مدت زمان آن، به زندگی خود، اما این مرتبه با یک بدن سالم، مجددا سلام می‌کند.

سخن نهایی

در نهایت فراموش نکنید هر چه روند مصرف حشیش یا هر ماده مخدر دیگری بیشتر ادامه پیدا کند، عوارض جبران‌ناپذیر فراوانی را بر سلامت روان فرد می‌گذارد. از این‌رو بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان خود از طریق دکتر روانپزشکی یا دکتر روانشناسی عمومی اقدام کنید.

همان‌طور که در بالا نیز گفتیم شما می‌توانید روند ترک اعتیاد به حشیش را در خانه دنبال کنید اما باید حتما تحت نظر دکتر روانپزشک آنلاین یا حضوری باشید. چراکه با ترک این ماده عوارض روانی فراوانی را تجربه خواهید و به‌تنهایی و بدون دانش خاصی نمی‌توانید از پس آن‌ها برآیید.

۳.۸/۵ (۱۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
2 ماه قبل

منم ۱۰ سال مصرف حشیش و گل دارم ۲ بار ب مدت ۵۰ روز ترک کردم و الان باره سوم و هفته اوله بیشترین کار سرگرم کردن خودتون و پیشنهاد من باشگاه برای اوقات خالی و استخر اگر اخر شب باشه ب شدت خسته میشوید و میخوابید
و این ک سایتتون خوبه اما واسه جذب و تبلیغات اصلا خوب نیست عکس های گا هشیش و یا مواد رو ب این شکل گذاشتین اینها همشون تحریک کننده ناخوداگاه هست و اگرم کسی هزینه ترک و مشاوره دارد ب نظرم هیبنوتیزم درمانی بهترین روشی هست ک تا امروز درسال ۲۰۲۴ اراعه شده

علی خاتمی
علی خاتمی
3 ماه قبل

داروی رفع دل درد شدید در اثر خوردن حشیش

وحید
وحید
3 ماه قبل

ترک حشیش کاره سختی نیست مثل ترک همه مواد مخدر اراده مهمترین چیزه لازمش پیاده روی و خودتونو سرگرم کنین سعی کنین بهش فکر نکنین دایم به خودتون بگین که اصلا حالی نمیده بهم کشیدنش چرا الکی بکشم به خودتون ثابت کنین که هر کاری بخواین میکنین اوایلش سخته تحمل کنین بعد همه چی براتون تغییر میکنه

مهدی
مهدی
پاسخ به  وحید
2 ماه قبل

سلامتی همه پاک ها

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام پسرم ۱۹ سالمه سه ساله حشیش و گل میکشم دیگه خسته شدم چند روزه تصمیم گرفتم بزارم کنار ولی نمیتونم در آمدم هم اونقد نیست که بخوام به دکتر مراجعه کن

احمدی
احمدی
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

داداش یه زنگ به این بزن ببین چی میگه ۰۹۹۳۴۴۹۴۴۸۳

محمد فرهادی
محمد فرهادی
4 ماه قبل

سلام خدایا هیچ کس گرفتار این کار نشه و خدا هم خودش کمک کنه همه مارو اون بنده خدایی که پسرش تازه شروع کرده هر جور شده نزار بره سراغش بهترین کار هم از این ماده اول خودت کامل آشنا شو و بعد عوارض رو به بچه خودت بگو اگه گوش کرد که نرفت دنبالش بهتر ولی اگه دیدی دوست داره بره سراغش اگه شده تو قفل و زنجیرش کن نزار یک لحظه آزاد باشه

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

چطوری دیگه وسوسه نشیم

مسلم
مسلم
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سعی کن وقت خالی نزاری واسه خودت تایم های روزانتو پر کن

عبدالمنان نورزهی هستم از افغانستان
عبدالمنان نورزهی هستم از افغانستان
6 ماه قبل

سلام عبدالمنان هستم از افغانستان حدود شش سال حشیش مصرف میکردم الان یازده ماه هست که ترک کردم
هفت ماه کامل اذیتم میکرد تا این الان خدا رو شکر خوب شدم
اگر می‌خواهید حشیش رو ترک کنید
تمرکز تو ببر روی مغزت چونکه تمام چیز بهت عوض میشه دید فکر تمرکز تموم دنیا.
اول که زیر نظر دوکتر باشی ک خوبه اگر توانشو ندارین هیچ وقت انتظار درمان حشیش رو در یک شب نداشته باشید صبور باشید سخته چون هر دم یک فکری تو سرت میاد فکرهای پوچی وسوسه ذهنی

خخخخ
خخخخ
6 ماه قبل

خلفه

مصطفی
مصطفی
7 ماه قبل

سلام شیشه مصرف میکنم حدود ۸ ماه میشه ولی ن هر روز این اخراشه ک زیاد شده عمش ب فکرشم ک جورش کنم ولی علاقه ای ندارم بهش قبلا رسپیریدون و سرمنتا مصرف میکردم دیگ نخوردم یهو الان میخام شیشه رو یواش یواش بزارمش کنار چون الانم ک کم کم دارم کمش میکنم دارم احساس میکنم بدنم دستام سرم لرزش داره خیلی کم ولی احساسش میکنم

جعفر
جعفر
پاسخ به  مصطفی
5 ماه قبل

فقط کنگره ۶۰

جوان بدبخت
جوان بدبخت
8 ماه قبل

سلام .سایت شما کمکی به ما نکرد.یکی شاید حتما پول ندارن میتونید روش هایی که میشه ترک کرد در سایتتون نوشت …همه چی شده تبلیغات خودشون …فقط پول …کی واسه اربعین ها هزینه کنه

رضا
رضا
11 ماه قبل

سلام با توجه به مدت فرزندم مدت یکماه در بیمارستان برای ترک مواد مخدر بستری بوده ولی متاسفانه بعد از ترخیص مجددا مصرف کرده آیا میشه جهت تسریع در ترک از طریق سم زدایی یا تعویض خون درمان بشه؟

نجم الدین
نجم الدین
پاسخ به  رضا
10 ماه قبل

دوستاش رو عوض با ادمای مثبت بگردون

امیر
امیر
پاسخ به  رضا
5 ماه قبل

برای کمک کردن بهش باید بهتون بگم که یکی از روانشناسای که خیلی هم در این کار ماهر بود میگفت بزرگترین شکست ما در ایران کمپ ها بودن و اینکه در کنار خودتون نگهش دارین و کم کم بهش کمک کنید لحاظاتی پیش میاد که شخص در حال بهبودی احساسات به او باز میگردن و اگر نتوان خلا ها رو پر کرد اینها بعد در ذهن شخص می مونه و به نوعی کینه میکنن

حسن
حسن
11 ماه قبل

سلام پسرم ۱۸ ساله دوروز پیش گل حشیش کشیده الان خواب آلوده ودوروز غذا نخورده چی بهش بدم دکتر بردم دوتا آمپول زده الان چی بهش بدم تا حالش بهتر بشه

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  حسن
4 ماه قبل

سلام با یک دفع ک مشکلی ندارع نزار ک دوبارع بکشع خودم گیرش افتادم الانم نمیتونم ترک گنم هم سن پسرتم ولی ۴سالع میکشم

مهری
مهری
1 سال قبل

سلام شوهر حشیش می کشه اما زیاد نمی کشه برادرم چکار باید بکنم

محمدمرادی
محمدمرادی
پاسخ به  مهری
3 ماه قبل

سلام من خودم پونزده سال معتاد حشیش بودم ترک کردم مضخرف ترین مواده ولی ترک کردنش از همه موادها راحت تره اکه کسی راهنمای خاست خوشحال میشم این شمارمه۰۹۱۹۹۵۱۳۴۶۹

احمدخان
احمدخان
1 سال قبل

من پانزده سال میشود چرس استفاده میکنم حالا تقریبا پانزده روز میشود ترک کردم بیسار عصبانی میشوم چی باید کرد تشکر

نجم الدین
نجم الدین
پاسخ به  احمدخان
10 ماه قبل

خودتو رها تو خودت نریز مشکلاتو رها کن

امیدپودینه
امیدپودینه
1 سال قبل

سلام من مدت ده سال مصرف هشیش دارم وچهارروزاستفاده نمیکنم ولی خیلی استرس دارم

سعید
سعید
پاسخ به  امیدپودینه
2 ماه قبل

سلام بخواهی نمیکشی اینا همش حرف هست ترک حشیش هیچ کاری نداره . نه درد داره نه خماری. فقط وسوسه هست یکمم سردرد و منگی .

علیرضا رحمانی
علیرضا رحمانی
1 سال قبل

با سلام، برای ترک حشیش خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید

علیرضا رحمانی
علیرضا رحمانی
پاسخ به  علیرضا رحمانی
1 سال قبل

ترک حشیش

زهرا
زهرا
پاسخ به  علیرضا رحمانی
1 سال قبل

سلام پسر من حشیش میکشه چه کار کنم که ترک کنه

م م ازاهواز
م م ازاهواز
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

سلام من پسرم۱۶سالشه سیگارمیکشه یک مدتی شک دارم که حشیش می‌کشه لطفاراهنماییم کنید که چکارکنم؟

اکبر
اکبر
پاسخ به  علیرضا رحمانی
6 ماه قبل

مصرف حشیش داشتم دو ماه است که ترک کردم الان شب ها خواب ندارم چکاربایدبکنم که بی خوابی من برطرف شه

حیدری
حیدری
1 سال قبل

سلام شب بخیر
آیا این که پسرم میکشه حشیش است

دکمه بازگشت به بالا