رگ به رگ شدن پا و روش های درمان آن

رگ به رگ شدن پا، مشکلی است که در زمان ورزش، افتادن، کشیدگی‌های ناگهانی و یا حتی در زمان خواب، ممکن است رخ دهد. رگ به رگ شدن به طور کلی به معنای کشیدگی یا پارگی رباط‌های دور مفاصل است. این رباط‌ها با اتصال به مفاصل، از حرکت نامناسب مفصل جلوگیری می‌کنند و یکی از بافت‌های مهم بدن ما محسوب می‌شوند.

رگ به رگ شدن پا، می‌تواند به دلایل مختلفی در بخش‌های مختلفی از پا پیش آید. مثلاً رگ به رگ شدن زانو، رگ به رگ شدن مچ پا، رگ به رگ شدن انگشت پا، رگ به رگ شدن پشت زانو، رگ به رگ شدن روی پا، رگ به رگ شدن ساق پا و یا رگ به رگ شدن کف پا، از این مواردند که همه‌ی آنها را به همراه روش‌های درمان، در این مطلب توضیح می‌دهیم.

با ما همراه باشید.

رگ به رگ شدن پا
رگ به رگ شدن پا

علت رگ به رگ شدن پا

به‌طور کلی باید گفت که فشار بیش از حد و نامناسب بر مفصل‌ها، می‌تواند باعث رگ به رگ شدن یا کشیدگی رباط پا شود. این اتفاق می‌تواند بر اثر دویدن با کفش نامناسب، ورزش بدون رعایت اصول و یا در زمان بروز سوانج، مثل لغزیدن و لیز خوردن، رخ دهد.

رگ به رگ شدن پا با علائمی مثل گرفتگی و اسپاسم عضلانی، کبودی و درد عضله‌ای، تورم و کاهش دامنه‌ی حرکات مفصلی، همراه خواهد بود. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل، توجه به عضلات پا و مراقبت در زمان انجام حرکات فیزیکی است.

اگر می‌خواهید در مورد رگ به رگ شدن زانو نی نی سایت یا رگ به رگ شدن پای کودک نی نی سایت بیشتر بدانید، انواع کشیدگی پا را در این مطلب مطالعه کنید.

رگ به رگ شدن زانو

زانو یکی از مفاصل مهم در بدن ماست که وضعیت حرکت پا را کنترل می‌کند. برای محافظت از مفصل زانو، چهار رباط وجود دارد: دو رباط جانبی و دو رباط صلیبی. آسیب‌های شدید ورزشی می‌تواند به این رباط‌ها صدمه بزند. در صورتی که رباط زانو پاره شود، برای درمان نیازمند جراحی خواهیم بود.

در صورت رگ به رگ شدن زانو پا، ریکاوری زمان‌بر خواهد بود.

رگ به رگ شدن زانو
رگ به رگ شدن زانو

رگ به رگ شدن مچ پا

مچ پا فشار زیادی را تحمل می‌کند، به همین دلیل، از بخش‌هایی است که در معرض آسیب قرار دارد. تاب خوردگی و پیچیدن مچ پا، بر اثر فرود نامناسب یا دویدن روی سطوح ناهموار، رایج است. در اغلب سوانح، مچ پا به داخل پیچ می‌خورد که باعث پارگی رباط‌ها و آسیب به تاندون‌ها می‌شود.

رگ به رگ شدن مچ پا و درمان آن، از تخصص‌های دکتر استخوان است.

رگ به رگ شدن انگشت پا

رگ به رگ شدن انگشت پا، به دلیل خم شدن بیش از حد پنجه‌ها رخ می‌دهد و شست پا بیشتر از سایر انگشت‌ها در معرض این آسیب قرار دارد. انگشت‌ها گستره‌ی حرکتی زیادی دارند و می‌توانند تا حد زیادی رو به بالا بچرخند. اما فشار اگر بیش از توان تحمل بدن باشد، رباط ظریفی که زیر انگشت‌های پا قرار دارد، دچار کشیدگی و صدمه می‌شود.

انجام فعالیت‌های ورزشی روی کف مصنوعی، مثل زمین چمن یا سالن تمرین، از شرایط بالقوه‌ای است که می‌تواند آسیب به رباط‌ها و تاندون‌های پنجه‌ی پا را منجر شود.

رگ به رگ شدن ساق پا

گرفتن عضلات پشت ساق پا، از مشکل رایجی است که اغلب بعد از انجام فعالیت‌های شدید ورزشی دیده می‌شود. در این صورت، ممکن است رگ پشت پا دچار گرفتگی شود. این گرفتگی اگر بر اثر خستگی عضلات ایجاد شود، مشکلی خاصی نیست و با استراحت و یخ‌درمانی برطرف می‌شود.

رگ به رگ شدن ساق پا و پشت پا، ممکن است در خواب هم پیش بیاید. برخی، به‌خصوص سالمندان، بعد از بیداری با درد در ناحیه‌ی پشت پا روبه‌رو می‌شوند. دلیل این اتفاق کاملاً مشخص نیست اما با انجام حرکات کششی ملایم قبل از خوابیدن، می‌توان احتمال بروز دردهای عضلانی در ساق پا را کاهش داد.

رگ به رگ شدن پا
رگ به رگ شدن پا

رگ به رگ شدن کف پا

کف پا نقش مهمی در محافظت از ساختار پا دارد و از رباط‌ها و تاندون‌های مختلفی تشکیل شده است. ضربه‌ی مستقیم به پا بر اثر سانحه، یا کشیدگی مداوم رباط‌ها در زمان فعالیت، می‌تواند باعث بروز درد کف پا و کشیدگی رباط‌ها در طرفین استخوان کف پا شود.

درمان رگ به رگ شدن پا

در صورت احساس درد در پا، ابتدا درمان خانگی رگ به رگ شدن پا و سپس درمان‌های پزشکی را امتحان کنید.

استراحت

اولین کاری که در زمان رگ به رگ شدن پا و درمان آن باید انجام دهید، استراحت به عضو آسیب‌دیده است. بدن ما قابلیت خودترمیمی بالایی دارد و اگر آسیب‌دیدگی عمیق نباشد، استراحت از چند روز تا دو هفته، می‌تواند موجب بهبودی آسیب شود.

در این مدت، به ناحیه‌ی آسیب‌دیده فشار نیاورید اما می‌توانید فعالیت‌های بدنی سبک داشته باشید.

یخ‌درمانی

یخ‌درمانی از درمان‌های جدید در کاهش اسپاسم و تورم‌های عضلانی است. اما بیشترین تاثیر این درمان، در اولین ساعات آسیب‌دیدگی خواهد بود. به همین دلیل، در ساعات اولیه‌ی ایجاد درد، از کمپرس یخ یا دوش آب یخ استفاده کنید تا از شدت آسیب کاسته شود. این درمان را می‌توانید هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، در ۳ روز نخست آسیب، تکرار کنید.

کش‌های طبی

استفاده از باندها و کش‌های طبی برای بستن عضو آسیب‌دیده توصیه می‌شود. این کش‌ها با گرم نگه داشتن عضو و جلوگیری از حرکت نامناسب آن، روند بهبودی را سرعت می‌بخشند. برای مثال، در زمان رگ به رگ شدن قوزک پا، استفاده از مچ‌‌بند طبی پا، مفید خواهد بود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر درمان‌های خانگی موثر نبود و درد در ناحیه‌ی پا بیشتر از دو هفته طول کشید، باید به دکتر ارتوپدی مراجعه کنید تا معاینه‌های پزشکی را انجام دهد. در این صورت، تجویز قرص برای رگ به رگ شدن پا متداول است. پزشک بعد از بررسی عضو آسیب‌دیده، می‌‌تواند داروهای شل‌کننده‌ی عضلات مثل متوکاربامول و داروهای ضدالتهاب مثل ناپروکسن تجویز کند.

برای مشورت پزشکی، دکتر ارتوپد آنلاین نیز در دسترس شما قرار دارد.

در این مطلب، انواع رگ به رگ شدن پا و شیوه‌های معمول درمان آن را بررسی کردیم. در ابتدا درمان‌های خانگی که در بالا ذکر شد را در دستور قرار دهید و در صورتی که بهبودی حاصل نشد، به دکتر کمر درد و یا اگر بیمار خردسال است، به دکتر ارتوپدی کودکان مراجع کنید.

۳.۸/۵ (۱۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
39 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شفیع الله
شفیع الله
1 ماه قبل

من پای خوده از موچ حرکت بالا و پاین نمیتوانم

یه نفر
یه نفر
2 ماه قبل

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط یه نفر
زهرا محامد
زهرا محامد
2 ماه قبل

سلام من خانمی ۴۸ ساله هستم و الان نزدیک به دو هفته میشه که شبها پاهای بنده مخصوصا پای راست رگ به رگ میشه به طوری که با دردش از خواب بیدار میشم و راه میرم و حداقل نیم ساعت طول میکشه که بهتر بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

افشین
افشین
2 ماه قبل

سلام من انگشت بزرگ پای چپم دیشب در خواب به طور عجیبی خشک شده اصلا نمیشه تکان دادن خیلی درد داره

اکرم
اکرم
پاسخ به  افشین
2 ماه قبل

سلام شوهرم پاش رگ ب رگ شده اصلانمیتونه پاشو زمین بزاره یاتکان بده لطفاراهنمایی کنیدممنون

بنایی ۶۰ ساله
بنایی ۶۰ ساله
3 ماه قبل

باسلام من دیروز تاحالا پشت زانوم درد گرفت بعد ش زد تا ران پام فقط جیغ میزدم اصلا نمی تونستم پامو بزارم روزمین با کمپرس یخ و مسکن ی کوچولو خوب شدم ولی هنوز بازم درد میکنه تمام دگهای پام گرفته و درد خیلی زیادی داره من آرتوروز زانو هم دارم ولی تا حالا تو عمرم همچین بلا یی سرم نیومده بود لطفا لطفا جواب بدید

ستاره
ستاره
4 ماه قبل

سلام من زنی ۲۷ساله هستم الان چند ماهه تمام رگ های پاهام درد میکنه وگاهی وقتا میگیره خیلی درد میکشم لطفا آهنگایی کنیدممکنه از قرصهای ضدبارداری باشه

سلیمی
سلیمی
4 ماه قبل

من کنار پام شکسته اتل و گچ ۲ هفته شده از دیروز عضله پشت پام گرفته چه کنم

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
5 ماه قبل

سلام من روی کف پام رگ به رگ شده خیلی درد داره نمیتونم راه برم راه حلش چیه؟

حمید شریفی
حمید شریفی
پاسخ به  فاطمه زهرا
4 ماه قبل

ی شیشه نوشابه بخر و بذار زمین پات بذار روش و عقب جلو کن

خانم خردنیا هستم
خانم خردنیا هستم
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من مچ پا چپم پیچ خورده خوب نشده پای راستم شصت بزرگ ضربه خورده خوب نشده حالا هر دو بمشکل برخوردم پشت پا م گزگز میکنه حالت خواب رفتگی شدید گاهی فکر میکنم که یچیزی مثل شیشه یا یاسیخ فرومیره تو پام ممنونم از پاسخ تون تشکر فراوان

حامد
حامد
7 ماه قبل

سلام من ساق پام خیلی رگ هاش گرفته میشه دلیلش چیه

منیزه
منیزه
10 ماه قبل

پشت پام در حال ن نشستن رک به رک شد چکار کنم درد زیادی داره نمی تونم راه برم

سپیده
سپیده
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید من روی انگشتای پاهام رگهای خونی شدید هست و وحشتناک رگهای پام از قسمت انگشتای پاهام وروی پام تا زانو میگیره ومدتشم زیاده چیکار باید بکنم دردش امانمو بریده از کارمابول استفاده میکنم بازم دردو دارم

علی کریمی
علی کریمی
10 ماه قبل

سلام خسته نباشیدقوزگ پاام رگبرگ شده مدت سه هفته میشه که راه رفته نمیتونم چه کار کنم

علی کریمی
علی کریمی
پاسخ به  علی کریمی
10 ماه قبل

ازچه داروها برای درمان رگبرگ استفاده کرد

خانوم حسن زاده
خانوم حسن زاده
1 سال قبل

سلام خسته نباشی برای رگ به رگ شدن پا از کدوم قرص یا آمپول باید استفاده کرد

احسان
احسان
پاسخ به  خانوم حسن زاده
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید برای رگبرگ شدن ساق پا باید چه قرصی استفاده کرد

زهرا
زهرا
پاسخ به  احسان
3 ماه قبل

سلام باید بگین دعاشو بخونن خوب میشید دارو به درد نمی خوره فقط دعا داره تموم

الهه
الهه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دکتر من پاک رگ. رگ شده
درد می‌کنه نمیتونم راه برم لطفااا راهنمایی کنید
ممنون میشم

افسرنوری
افسرنوری
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدپشت مچ پامدردمکنی ماشینم پاشدنینمیتوانم راهبرم

حمید
حمید
پاسخ به  افسرنوری
5 ماه قبل

سلام من کمرم دردمیکرد پمادخشخاش وغیره زدم کمرم خوب شدولی زده به پام ران پاوماهیچها سفت شده یکم خوب میشن بعدازدردبه خودم میپیچم دوسه شب هست که توخواب دردمیکنه ونمیزاره ازدرد پابخوابم ازپشت باستن شروع میشه تا مچ پام چکارکنم نمیتونم راه برم

بهروز
بهروز
پاسخ به  حمید
1 ماه قبل

علتش درگیری رگ سیاتیک چون به احتمال زیاد
تنگی کانال نخایی دارید

بهزاد
بهزاد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مدتی هست زانوهام رگ به رگ میشن ازدردش دارم میمیرم نمیتونم وقتی روی پام بایستم لطف درمان آن را برای من بگید هرچی قرص میخورم فایده نداره

الله داد ضابطی
الله داد ضابطی
1 سال قبل

نرمش دیکس کمر می کنم چند وقط است که وقتی کشش بدن دارم پاهام به رگ می شود

خاتون صمدی
خاتون صمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید موقع راه رفتن انگارزانوم کاملا رگ به رگ میشه توان راه ربتن را ندارم

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام دکتر مادرم پایش درد می کرد ولی با حرکات شما خیلی بهتر است دست شما درد نکنه

معصومه حسنزاده
معصومه حسنزاده
1 سال قبل

با سلام چند روز هست که اعضای بدنم رگ ب رگ میش کاهی پایم وگاهی قسمت دیگر بدنم می خواستم سوال از مواد غذای که استفاده می کنم امکان داره از آن باش

ایلر از گنبد
ایلر از گنبد
پاسخ به  معصومه حسنزاده
1 سال قبل

سلام حسته نباشین این رگ برگ شدن زی سینه ساغ پا اینها درمان دارن همه جام با کوچیک ترین حرکت رگ برگ میشه چکارکنم راهنمای

محمد
محمد
پاسخ به  ایلر از گنبد
6 ماه قبل

با سلام خسته نباشید خدمت شما من. محمد هستم مدتی است پاهام از تمام قسمت رگبرگ می‌شود بیشر موقه که پاهامو بی حرکت نگه میدارم یا از خواب بیدار میشم پام را دراز کشیده می کنم شدید رگبرگ می‌شود که

سلام زهراازکرمان هسم ناخن چهاروم پام رگ به رگ شده
سلام زهراازکرمان هسم ناخن چهاروم پام رگ به رگ شده
1 سال قبل

سلام زهراازکرمان حدوددوماه پیش ناخن چهارم پام رگ به رگ شده رفتم دکترعکس گرفتم ومدت یک ماه هم توگج

معصومه حسنزاده
معصومه حسنزاده

باسلام اعضای بدن من هردفعه یک قسمت رگ بهرگ میش از مصرف نوشابه وشکر میش باش چون چند روزی هست زیاد استفاد می کنم

فریبا کوثری
فریبا کوثری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترم یک سالو دو ماهه
بغل خواهرش بود خیلی بدجور دوتایی افتادن زمین الان دختر کوچکم اصلا پاشو تکون نمیده اگه خودمم پاشو تکون بدم گریه میکنه عکس از پاو زانولگن گرفتن گفتن شکستگی نداره ولی خیلی بی قراره اصلا چهار دستو پایی نمیکنه چکار کنم

سجاد
سجاد
1 سال قبل

اسم قرص ویا کپسولی که برای درمان رگ به رگ شدن پا ازان استفاده کردچیه،

معصومه سهرابی
معصومه سهرابی
پاسخ به  سجاد
11 ماه قبل

اسم قرص یا کپسولی که برای رگ به رگ شدن پا میشه استفاده کرد چیه؟

معصومه سهرابی
معصومه سهرابی
پاسخ به  معصومه سهرابی
11 ماه قبل

اسم قرص یا کپسولی که برای رگ به رگ شدن پا میشه استفاده کرد چیه؟

عبدالوحید وداع
عبدالوحید وداع
پاسخ به  معصومه سهرابی
10 ماه قبل

دوای کاهش درد برای رگ به رگ شدن عضله ران چیه؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  سجاد
3 ماه قبل

والا من ۸ ماه پیش ار پله افتادم خیلی درد کشیدم بعد ۴۰ روز رفتم دکتر ارتوپد بعد دیدن عکس گفت شکستگی نداره ولی پوکی استخوان داری .سنم ۶۱ است گودی کف پام است ولی هنوز درد میکشم راه رفتن برام ی معضل شده دکتره فقط مکمل برام نوشت حال چکار کنم با این در د ؟

سعید
سعید
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

حجامت بکن شاید بهتر شد

دکمه بازگشت به بالا