آیا روغن سیاه دانه برای لاغری گزینه مناسبی است؟

افرادی که به دنبال راه حلی سریع برای کاهش وزن هستند، اغلب مایلند گزینه­های مختلفی را امتحان کنند، از مخلوط چای­های مخصوص گرفته تا خوردن یک قاشق سرکه سیب هر روز. با این حال، یکی از جدیدترین مکمل­هایی که برای کاهش وزن مطرح است، روغن سیاه دانه است. سیاه دانه برای لاغری گزینه مناسبی است اما باید به مزاج خود هم توجه کنید. برای اینکار حتما با دکتر طب سنتی مشورت کنید.

آیا روغن سیاه دانه می­تواند به کاهش وزن کمک کند؟

افرادی که مزایای روغن سیاه دانه برای لاغری را ترویج می­کنند، توانایی این گیاه برای کاهش دور شکم را به دو ویژگی اصلی آن نسبت می­دهند:

  • کنترل تولید انسولین و مدیریت سطح انسولین
  • کاهش التهاب

کنترل تولید انسولین

برخی تحقیقات نشان می­دهد که روغن سیاه دانه ممکن است به کنترل تولید انسولین و مدیریت سطوح انسولین کمک کند.

مطالعه­ای در مجله غدد درون ریز و متابولیسم نشان داد که سیاه دانه “باعث بازسازی تدریجی نسبی سلول­های بتا پانکراس می­شود، غلظت انسولین سرم را کاهش می­دهد و گلوکز بالای سرم را کاهش می­دهد.” کنترل مناسب گلوکز می­تواند هوس شیرینی خوردن را کاهش دهد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

کاهش التهاب

دومین دلیلی که سیاه دانه برای لاغری را تایید می­کند توانایی این گیاه برای کاهش التهاب است. بر اساس مطالعه‌ای در یک مجله آسیایی، آنتی اکسیدانی به نام «تیموکینون» موجود در سیاه دانه ممکن است به کاهش التهاب یا تورم در بدن کمک کند.

اگرچه تعداد مطالعاتی که روی روغن سیاه دانه برای لاغری انجام شده­اند کم است، این موضوع به شدت مجبوبیت پیدا کرده و تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است.

بر اساس گزارشی در مجله بین المللی طب پیشگیری، یک مطالعه کوچک روی ۲۰ نفر نشان داد افرادی که روغن سیاه دانه مصرف می­کردند و ورزش­های هوازی انجام می­دادند نتایج کاهش وزن بهتری نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی­کردند داشتند.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در مجله Ethnopharmacology به بررسی نتایج ۱۱ کارآزمایی بالینی کنترل شده با دارونما پرداخت. یافته­ها نشان داد که روغن سیاه دانه ممکن است وزن بدن را کاهش دهد. در افرادی که از این مکمل استفاده کرده بودند، شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر کاهش یافته بود.

حتی مجله دیابت و اختلالات متابولیک در یک بررسی سیستمیک برای یافتن گیاهانی که بیشترین خواص ضد چاقی را دارند، روغن سیاه دانه را یکی از موثرترین داروهای کاهش وزن طبیعی که در حال حاضر شناخته شده است نام برده است.

به نظر می­سد روغن سیاه دانه برای لاغری یکی از واقعیت­های تازه کشف شده طب جدید است و مکمل­هایی نیز بر این اساس ساخته شده است.

با این حال خوب است این موضوع را از نظر طب سنتی نیز بررسی کنیم.

سیاه دانه در طب سنتی

گیاه سیاه دانه و بالطبع روغن آن در طب سنتی گرم و خشک است. درجه گرما و خشکی این گیاه بالاست و مصرف زیاد آن می­تواند خطرناک باشد.

از طرف دیگر نوع چاقی در طب سنتی در مزاج­های مختلف می­تواند متفاوت باشد. چاقی لحمی -که در مزاج گرم و تر- دیده می شود، با چاقی شحمی که ناشی از غلبه بلغم -که سرد و تر است هست- متفاوت است. به همین دلیل در چاقی­هایی که ناشی از غلبه بلغم است استفاده از این گیاه گرم و خشک سیاه دانه، به میزان کم می­تواند مفید باشد.

با این وجود در افراد با مزاج گرم و خشک و گرم و تر و همچنین افرادی که معده، کبد و برخی دیگر از ارگان­های آنها دچار سوء مزاج گرم است استفاده از این گیاه می­تواند مضر باشد.

افزایش گرمی و خشکی، سوزش ادارار، یرقان و زود عصبانی شدن می­تواند از عوارض مصرف زیاد سیاه دانه در این افراد باشد.

به همین دلیل لازم است قبل از مصرف سیاه دانه یا روغن سیاه دانه برای کاهش وزن با یک دکتر تغذیه آشنا به طب سنتی و یا دکتر طب سنتی مشورت کنید.

روش مصرف سیاه دانه برای لاغری

برخی از متخصصین توصیه می­کنند که این گیاه را کوبیده و با عسل میل کنید. مصرف روغن سیاه دانه -که در داروخانه­ها به فروش می­رسد- هم می­تواند مفید باشد. برخی از متخصصین نیز ممکن است توصیه کنند که این گیاه را به شکل کامل به میزان یک قاشق چایخوری در روز میل کنید. با این حال لازم است خودسر عمل نکنید و از متخصص کمک بگیرید.

برای ویزیت متخصص تغذیه آنلاین و ویزیت آنلاین طب سنتی کلیک کنید.

کلام آخر

روغن سیاه دانه و همچنین سیاه دانه برای لاغری می­تواند موثر باشد. با این حال تجویز، مقدار تجویز و شیوه مصرف سیاه دانه وابسته به شرایط هر فرد متغیر است.

۲.۸/۵ (۱۱ نظر)

منبع
besthealthmag.ca

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه کرمی
فاطمه کرمی
1 سال قبل

سلام

مریم حقی
مریم حقی
1 سال قبل

من فردی هستم که زود جوش میارم وعصبانی میشوم حدود ۶ سال هست یائسه شده ام ۵۱ سال سن دارم
میشه لطف کنید بهم بگید از چه داروی گیاهی استفاده کنم

فاطمه رضایی
فاطمه رضایی
1 سال قبل

طرز تهیه. روغن سیاه دانه برای لاغری را بنوس ممنونم

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی
پاسخ به  فاطمه رضایی
1 سال قبل

میخوام حسابی لاغربشم

فاطمه رضایی
فاطمه رضایی
1 سال قبل

,روشه مصرفه سیادانه برای لاغری برام بگویید مرسی ممنونم

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی
پاسخ به  فاطمه رضایی
1 سال قبل

بنده میخوام ۲۰کیلد وزن کم کنم…چطورمیتونیدکمکم کنیدممنونم

رضایی
رضایی
پاسخ به  فاطمه کرمی
1 ماه قبل

از کمپلکس های گیاهی صبورا استفاده کنید. ترکیب گیاهی بشدت موثر

دکمه بازگشت به بالا