آب مروارید | علائم، دلایل، پیشگیری و درمان

آب مروارید (Cataracts)

در یک نگاه می‌توان گفت آب مروارید هیچ گونه علامت اولیه‌ای ندارد ولی به مرور فرد دچار علائمی از جمله تاری دید, کمرنگ به نظر رسیدن رنگ‌ها, حساسیت بیش از حد به نور, مشکل دید در شب و دوبینی خواهد شد. اغلب افراد مسن (بیش از نیمی از آمریکایی‌های دارای سن بالای ۸۰ سال) دچار آب مروارید می شوند یا تحت جراحی کاتاراکت قرار گرفته اند. در ابتدا ممکن است متوجه اختلال نشوید ولی با گذشت زمان دچار دید رنگارنگی یا تاری دید خواهید شد.

جهت تشخیص بیماری می توان به پزشک متخصص مراجعه کرده و پزشک با استفاده از دستگاه‌های چشم پزشکی, آب مروارید را تشخیص می دهد.
درمان نهایی برای آب مروارید جراحی است که مدت زمانی بین ۳۰تا۴۵ دقیقه به طول می انجامد و در ۹۹% موارد بدون عارضه ی جانبی است.

اختلال آب مروارید یا کدر شدن لنز (عدسی چشم) حالتی است که باعث می‌شود فرد دید مشابه نگاه کردن از پشت پنجره ی یخ زده را تجربه کند.
چشم یکی از حساس ترین ارگان‌های بدن بوده که به دنبال افزایش سن همانند سایر اعضا بدن دچار تغییر و فرسودگی می‌شود. یکی از تغییرات عمده در رابطه با افزایش سن, ایجاد بیماری کاتاراکت یا آب مروارید است.

نمای ابری لنز عدسی در کاتاراکت

در اغلب موارد کاتاراکت سیر آرام و مزمنی را طی می کند و فرد ممکن در مراحل اولیه ی بیماری, به سادگی متوجه تغییرات ایجاد شده در بینایی خود نشود به خصوص به این دلیل که بیماری آب مروارید از همان ابتدا بینایی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اما با گذشت زمان, اختلال بینایی به تدریج نمایان می شود. چشم در حال تکوین در یک رویان ۲۲ روزه به صورت یک جفت شیار کم عمق در هر طرف مغز قدامی ظاهر می شود.

کم کم و در انتهای هفته ی چهارم تکوین, چشم‌ها به صورت وزیکول بینایی دیده شده و شروع به تشکیل می کنند. وزیکول های بینایی با لایه ی خارجی پوشاننده ی بدن (اکتودرم) تماس پیدا کرده و تشکیل عدسی چشم القا می‌شود, در واقع بر خلاف سایر بخش‌های چشم که از اکتودرم عصبی منشا گرفته‌اند, عدسی از اکتودرم سطحی منشا می‌گیرد. کمی پس از آن, سلول‌های دیواره ی خلفی وزیکول عدسی دراز شده و به سمت جلو  کشیده می‌شوند و رشته‌های بلندی را تشکیل می‌دهند که کم کم لومن وزیکول عدسی را پر می‌کنند. در انتهای هفته ی هفتم, رشته‌های عدسی اولیه به دیواره‌ی قدامی وزیکول عدسی می‌رسند.

رشد عدسی در این مرحله پایان نمی‌یابد, زیرا رشته‌های عدسی جدیدی (ثانویه) به طور مداوم به بخش مرکزی عدسی اضافه می گردند. عدسی توسط عضله‌ی مژگانی حلقوی در محل خود ثابت شده است. همچنین جهت انجام اعمال تطابقی برای بینایی توسط تحریک سیستم‌های سمپاتیک و پاراسمپاتیک, قطر عدسی تغییر کرده و باعث تشکیل تصویر بر روی شبکیه می شود. در بیماری آب مروارید عدسی کدر شده و امکان عبور مناسب نور از عدسی فراهم نمی‌شود.
چشم مبتلا به اب مروارید

مقایسه‌ی چشم مبتلا به آب مروارید و چشم سالم

نام دیگر بیماری آب مروارید, کاتاراکت می‌باشد. کلمه ی آب مروارید از کلمه ی لاتین کاتاراکت به معنی آبشار گرفته شده است که به نظر می‌رسد به دلیل ظاهر سفید آب جاری شده از چشم باشد.

اولین مورد ثبت شده از کاتاراکت متعلق به موزه ای در قاهره است که مجسمه ای کوچک از سلسله ی پنجم سال های ۲۴۵۷ تا ۲۴۶۷ قبل از میلاد بوده و در این موزه نگهداری می شود.

تصور می شود که چشم‌های مجسمه دلیلی برای نمایش آب مروارید هستند. بیشتر موارد آب مروارید مرتبط با سن هستند و به دنبال تغییرات طبیعی ناشی از افزایش سن بروز می‌کنند. اما اگر علت کاتاراکت عوامل دیگری مثل آسیب دیدگی چشم یا عوارض ناشی از جراحی باشد (مثل عارضه ی پس از جراحی گلوکوم) نیز در نهایت درمان همیشگی کاتاراکت, جراحی است.

نوشته های مشابه

در صورتی که نگران ابتلا به کاتاراکت یا آب مروارید هستید می توانید با یک معاینه ی ساده ی چشم پزشکی نگرانی خود را مرتفع سازیم.

 

با متخصص چشم تلفنی صحبت کن

دلایل ایجاد آب مروارید

آب مروارید یا بیماری کاتاراکت بنظر می رسد بیشتر ناشی پیری و یا آسیب دیدگی چشم باشد به صورتی که باعث تغییر بافتی لنز شده و دید فرد را مختل کند. برخی از دلایل ژنتیکی ارثی نیز که باعث ایجاد بیماری‌های غیر چشمی می شوند, می توانند در بروز کاتاراکت دخیل باشند و ریسک ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند.

گاهی نیز فرد به دنبال سایر بیماری‌های چشمی در گذشته یا هم اکنون, و یا به دنبال اختلالاتی هم چون دیابت به کاتاراکت دچار می شود. همچنین ذکر این نکته مهم است که مصرف داروهای استروئیدی نیز می تواند نقش بسزایی در ایجاد آب مروارید داشته باشد.

یکسری ریسک فاکتور های مساعد کننده ی ابتلا به بیماری آب مروارید وجود دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن (همزمان با افزایش سن قدرت تطابق و انعطاف پذیری عدسی کاهش می یابد و باعث اختلال در بینایی می‌شود)
  • سابقه ی خانوادگی ابتلا به کاتاراکت (بر اساس تحقیقات انجام شده پزشکان بر این باورند که آب مروارید ایجاد شده در بخش قدامی عدسی, مادرزادی است. همچنین در کاتاراکت آبی نیلگون هر دو چشم کودک درگیر شده و خوشبختانه باعث کوری نمی‌شود)
  • رادیوتراپی در نواحی فوقانی بدن, دیابت (بیماری دیابت را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان چشم و بینایی می شناسیم. طی اختلال دیابت افراد دچار نوروپاتی یا آسیب عصبی شده و این مهم می تواند عصب اپتیک در چشم را درگیر کرده و باعث ایجاد اختلالات بینایی شود)
  • قرارگیری بیش از حد در برابر نور خورشید (همانند وقتی که در حال ورزش هستید و از عضلات خود استفاده ی بیشتری می‌کنید, حین برخورد با نور شدید و یا بیش از حد در معرض نور بودن باعث می‌شود عضلات مژگانی شما بیش از حد فعالیت کرده و به مرور دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شوند. حتی گاهی پدیده‌ای به نام برف کوری برای فرد رخ می دهد به صورتی که ذرات تاول مانند, مشابه با تاول ناشی از سوختگی پوست در سطح چشم تشکیل می شود.)
  • سیگار کشیدن (مصرف دخانیات یک عامل بسیار مهم برای تمام بیماری‌های چشمی مرتبط با سن است. طبق تحقیقات صورت گرفته استعمال سیگار به صورت مستقیم با ریسک ابتلا به اختلالات دژنراسیون ماکولا وابسته به سن, آب مروارید, سندرم خشکی چشم, گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی در ارتباط می باشد. تخریب برگشت ناپذیر ماکولا به دنبال مصرف سیگار باعث کوری برگشت ناپذیر می شود و در واقع بروز آن در این افراد نسبت به افراد غیر سیگاری ده سال زودتر خواهد بود. همچنین سیگار باعث افزایش دو برابری ریسک ابتلا به آب مروارید می‌شود. البته لازم به ذکر است که در افراد به شدت سیگاری این مقدار سه برابر خواهد بود.)

 

گفت و گو با پزشک متخصص

 

تغییرات ساختار چشم

  • چاقی (یکی دیگر از ریسک فاکتورهای دخیل در ایجاد آب مروارید, چاقی است. نکته ی جالب این است که اغلب مردم از تاثیر چاقی بر سلامت بینایی و چشمان خود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و این موضوع در حالی است که چاقی به شکل گسترده‌ای بر سلامت چشم اثر دارد. البته این نتایج می تواند به صورت غیر مستقیم و از راه افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت اعمال شود.
    در صورتی که فردی دارای شاخص توده‌ی بدنی بالای ۲۵ باشد, دارای اضافه وزن (شاخص توده ی بدنی بالای ۳۰ را چاقی در نظر می‌گیریم) محسوب می‌شود و در این افراد وجود بیماری‌هایی از جمله سندرم پلک فلاپی, بیماری چشمی مرتبط با تیروئید و انسداد ورید شبکیه چشم در افراد چاق به نسبت بیشتر دیده می شود.
  • فشار خون بالا نیز ریسک فاکتور مهمی در بروز بیماری‌های چشمی است. شبکیه ی چشم تنها عضوی است که در آن عروق خونی به صورت مستقیم قابل مشاهده هستند بنابراین می توان عوارض مربوط به فشار خون بالا را در عروق آن تشخیص داد.
    فرایند پاتولوژی بیماری به این صورت است که به تدریج سرخرگ‌های چشم دچار تنگی می شوند. در موارد شدیدتر بیماری, ممکن است دیواره ی شریانی دچار اسپاسم‌های موضعی شود. البته افزایش حاد فشار خون نیز می تواند در مواردی باعث پارگی ناگهانی عروق ملتحمه و ایجاد خونریزی‌های زیر ملتحمه می شود.
  • اسیب دیدگی از جمله عوامل دیگر می توان به آسیب دیدگی چشم و التهاب چشم در گذشته, جراحی‌های قبلی چشم( طبق تحقیقات انجام شده شایع‌ترین عارضه پس از جراحی‌های چشمی, ترشحات مخاطی و یا چرکی مخاطی است), استفاده ی طولانی مدت از داروهایی که دارای ساختار کورتیکواستروئیدی هستند (شاید تاکنون با این جمله مواجه شده باشید که کورتون‌ها دزد خاموش بینایی هستند. بخصوص که ریسک ابتلا به بیماری آب مروارید را افزایش می‌دهند. عوارضی از جمله ایجاد ناگهانی درد چشم, تاری دید, قرمزی, دیدن هاله‌ای از نور نشان دهنده ی علائم بیماری هستند. مصرف خوراکی داروهای کورتیکواستروئیدی باعث افزایش فشار داخل چشم شده و مصرف مزمن آن‌ها می تواند منجر به آسیب‌های برگشت ناپذیر بینایی شود. همچنین بروز اختلالاتی هم چون تبخال چشم یا هرپس قرنیه با مصرف کورتون‌ها افزایش می یابد.)
  • مصرف الکل آخرین عامل مهم در بروز اختلال‌های بینایی و آب مروارید, مصرف مزمن الکل یا به عبارتی می گساری است. شاید آمار کوری ناشی از مصرف الکل شما را نیز متعجب کرده باشد بخصوص در شرایط گسترش پاندمی کرونا که برخی افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری با مصرف الکل صنعتی (الکل چوب) دچار آسیب‌های برگشت ناپذیر بینایی از جمله کوری دائم شدند.
      ضایعات بینایی ناشی از مصرف الکل به صورت تدریجی و دیر هنگام بروز می‌کنند و به صورت کاهش دید دو طرفه چشم و بدون درد خود را نشان می‌دهد. نکته ی جالب در ایجاد اختلال بینایی ناشی از مصرف حاد الکل این است که فرد ابتدا دچار کم رنگ دیدگی, بخصوص کم رنگ دیدن رنگ قرمز, می‌شود.
    پاتوفیزیولوژی اختلال ناشی از آسیب عروق چشم و تغییر متابولیسم اعصاب بینایی است. در این افراد معاینات و پیگیری بینایی بیمار طی ۴ تا ۶ هفته اول اهمیت بسزایی دارد به طور کلی نوشیدنی های حاوی الکل می‌توانند در بروز زود هنگام اختلال آب مروارید نقش داشته باشند.

اب مروارید

عمل آب مروارید چقدر طول میکشد؟

جراحی آب مروارید در واقع روشی است که در آن عدسی کدر شده را بر میدارند و در بیشتر موارد آن را با عدسی مصنوعی جایگزین می کنند. بر خلاف تصوری که با شنیدن کلمه ی جراحی به ذهن ما خطور می کند, جراحی کاتاراکت به هیچ وجه دردناک نیست زیرا به لطف قطره‌های بی‌حس‌کننده ی موضعی, قبل از عمل جراحی سطح چشم کاملا بی‌حس می‌شود. طول اثر این داروها تا چند ساعت پس از عمل جراحی باقی می ماند.

در تقریبا ۹۸% موارد جراحی کاملا ایمن و بدون عوارض جانبی انجام می‌شود. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ بر روی بیش از ۲۰۰۰۰ هزار نفر تحت جراحی کاتاراکت صورت گرفته است, مشخص شد که ۹۹.۵% موارد هیچ گونه عارضه‌ی جدی پس از جراحی تجربه نکرده‌اند.
جراحی آب مروارید یک عمل نسبتا ساده است که اغلب بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. این عمل با استفاده از بی حس کننده‌های موضعی انجام می‌شود و شما پس از انجام جراحی در همان روز ترخیص شده و به منزل باز می‌گردید.
به طور میانگین می‌توان گفت از زمان ورود بیمار به مطب یا کلینیک چشم پزشکی, انجام فرایند پذیرش, انجام عمل جراحی و ترخیص بیمار زمانی در حدود ۲ ساعت و نیم سپری می‌شود.

عوارض عدم جراحی آب مروارید

در صورتی که شما عمل جراحی آب مروارید خود را بیش از حد به تعویق بیندازید ممکن است آب مروارید شما بیش از حد بزرگ شده و برداشتن آن دشوارتر باشد. همچنین در این شرایط بروز عوارض پس از جراحی نیز احتمال بیشتری پیدا خواهند کرد.

به طور کلی بهترین نتیجه برای جراحی آب مروارید در صورتی است که بلافاصله پس از ایجاد اختلالات بینایی, عمل جراحی انجام شود. به تاخیر انداختن جراحی می تواند بینایی شما را به طور کلی مختل کند یا باعث کاهش کامل تا جزئی بینایی شود.

درمان آب مروارید

درمان طبیعی برای آب مروارید وجود ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون در هیچ مطالعه ای ثابت نشده است که چگونه می توان از بروز آب مروارید پیشگیری کرد یا حتی چگونه می توان روند بیماری را به تاخیر انداخت. اما برخی از تغییرات در روش زندگی و همچنین معاینات منظم چشم پزشکی ممکن است مفید باشند.

به طور کلی امروزه تنها راه درمان کاتاراکت که اصلی ترین عامل نابینایی در سراسر جهان است, جراحی می باشد. به این منظور به پزشک متخصص چشم یا متخصص بیماریهای قرنیه و خارج چشمی مراجعه نموده و پس از انجام معاینات چشم پزشکی بهترین تصمیم برای شما اتخاذ خواهد شد.

 

پیشگیری از آب مروارید

آب مروارید جز اختلالاتی است که تا کنون بشر نتوانسته راهی برای پیشگیری از بروز آن پیدا کند ولی برخی عوامل مثل کاهش ریسک فاکتورهای مرتبط با بروز کاتاراکت (مصرف سیگار, فشار خون بالا, مصرف الکل, مصرف کورتون‌ها) می‌تواند تا حدودی کمک‌کننده باشد.

شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را درزمینه آب مروارید و راه های درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص چشم پذیرش۲۴، به آن ها پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم‌تر داشته باشیم.

مشاوره آنلاین چشم پزشکی

 

۳.۴/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناعمه
ناعمه
17 روز قبل

سلام من پارسال چشممو عمل کردم بخاطر فشار چشم بالا در حد ۵۰
الان بعد یک سال دکتر گفته چشمت آب مروارید
داره هنوز نوبت عمل نداده چند وقت میشه چشم اذیته درحدی که تو آفتاب همه چی تقریباً سفید میبینم بخصوص وقتی از خواب پا میشم به نظر
شما لازمه برم دکتر دیگه من ۲۹ سالمه

مسعوده
مسعوده
1 ماه قبل

مسعوده

حمید قاضی خانلو
حمید قاضی خانلو
2 ماه قبل

مادرمن آب مرواریدچشم داره رفتیم دکترگفته تروئیدپرکارداره دکترگفته تازمانی که تروئیدشوپایین نیادنمیشه عملش کردایاچنین چیزی درست هست؟ یانیازی نیست که تروئیدش پایین بیادچون خیلی چشاش دارن اذیت میکنند

ارومیه
ارومیه
4 ماه قبل

سلام من ۳۳سالگی عمل مروارید انجام دادم دکتر یه لنز گذاشته به چشمم که خیلی ضعیف میبینم مجبور شدم عینک بزنم .در حالی که از آشناها هستش که عمل مروارید انجام دادن دیدشان هم از قبل هم بهتره . عرض اینجاست که آیا من که لتز گذاشتم و عینک میزنم برام مشکل ساز نباشه
دوم .آیا امکان برداشتن لنز که داخل چشم هست و لنز جدید بزاریم؟

ناهید سپهر
ناهید سپهر
5 ماه قبل

باسلام من دید خوبی دارم برای نزدیک هم مشکلی ندارم ولی احساس میکنم یک چیزی مثل مگسک جلوی دید م هست من شصتوهفت سالم هست ممکنه آبمرواریدباشه ؟

ایوب علیزاده
ایوب علیزاده
6 ماه قبل

آیا تاخیرزیاددرعمل آب مروارید ممکنه به عصب چشم آسیب زده باشه؟چونکه چشم برادرم آب سیاه نیاورده بود ولی دیدش شدیداکم شده بود؟

سیدصدرالدین طاهری
سیدصدرالدین طاهری
7 ماه قبل

سلام آیا بعدار عمل جراحی آب مروارید استراحت به صورت خوابیدن یا بی حرکت ماندن لازم است؟ آیامیتوان بعداز عمل و همان روز به مسافرت با اتومبیل رفت ؟

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

آیا گریه زیاد سبب آب موروارید می‌شود ؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
9 ماه قبل

سلام آیا گریه زیاد یا فشار عصبی باعث آب موروارید می شود؟

اسفنديار
اسفنديار
10 ماه قبل

سلام دید چشم من ۴دهم رسیده ووچشمم تار شده درضمن دکتر گفته کمی آب سیاه هم داردوفشارچشمم اکنون ۱۴ است پزشکی گفته که آب مرواریدرابایدهمین الان عمل کنی وپزشک دیگرگفته هنوززوداست
من چشم دیگرم رابعلت آبسیاه ازدست دادم نظر شماچیست الان عمل کنم یازوداست برای عمل آب مروارید؟؟متشکرم اگرراهنمایی بفرمایید

آبتین صمدی
آبتین صمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آیا جراحی آب مروارید با بیمه رایگان است هزینه جراحی آب مروارید به روش سنتی چقدر است.

فردوس پورعلی
فردوس پورعلی
1 سال قبل

سلام. چه رابطه ای است بین تبخال و جراحی لیزری آب مروارید؟

الهام
الهام
2 سال قبل

سلام من خانم۴۳ ساله هستم،بدلیل تاری دید دکتر رفتم تشخیص دادند که اب مروارید دارم و گفتن باید عمل بشه ولی هنوز وقتش نیست. ولی هنوز اولشه قطره و پماد دادن ،سوالم اینه یعنی چند ماه بعد باید عمل کنم یا چند زوز؟؟

رها
رها
پاسخ به  الهام
7 ماه قبل

من از زمان تشخیص تا عمل چند سالی گذشت ولی بستگی داره چقدر رسیده باشه بهتره هر چند وقت برید چک کنید ولی اگه دکتر تون گفت رسیده حتما عمل کنید چون باعث نابینایی میشه

دکمه بازگشت به بالا