لمنیت و کامپوزیت خوب است یا بد؟ تفاوت کامپوزیت و لمینت

داشتن دندان‌های زیبا یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی به شمار می‌رود و تأثیر بسیار زیادی در جذابیت شما دارد. همچنین لبخند زدن، علاوه‌بر حس مثبت و خوبی که به افراد منتقل می‌کند، چهره شما را زیباتر، بشاش‌تر و مهربان‌تر نشان می‌دهد و نشانه اعتماد به نفس شماست.

متأسفانه داشتن دندان‌های خراب، زرد یا سیاه و همچنین فاصله میان دندان‌ها و…. ممکن است بر اعتماد به نفس شما تأثیرات نامطلوبی بگذارد و باعث بشود شما از لبخند زدن خجالت بکشید.

خوشبختانه دیگر لازم نیست نگرانی از این بابت داشته باشید. اگر دندان‌های شما به صورت ژنتیکی زرد یا فاصله‌دار است و شکل مرتبی ندارد؛ شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مانند لمینت دندان یا کامپوزیت خودتان یک لبخند زیبا به چهره‌تان هدیه دهید.

اگر شما هم دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره لمینت دندان و کامپوزیت داشته باشید یا سوال‌هایی درباره تفاوت کامپوزیت و لمینت، معایب کامپوزیت و لمینت، مزایای آن‌ها و…. ذهن‌تان را درگیر کرده است؛ پیشنهاد می‌کنم با خواندن این مقاله گره‌های ذهنی درباره این موضوع را حل کنید.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

سوال اکثر افرادی که تصمیم به زیباسازی لبخند خود می‌گیرند؛ این است که از بین دو روش لمینت دندان و کامپوزیت کدام بهتر است؟ البته همینطوری نمی‌توان درباره این موضوع نظر داد. چراکه قبل از هرچیزی دکتر دندانپزشکی باید شما را معاینه کند و براساس شرایط شما بهترین روش را به ش ما پیشنهاد کند.

اما برای اینکه یک ذهنیت کلی درباره هرکدام از این روش‌ها داشته باشید، در ادامه هریک از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش بسیار نازک است که بر روی دندان‌ها قرار می‎گیرد تا نواقص دندان و طرح لبخند را پوشانده و دندان‌هایی یک‌دست، مرتب و زیبا برای شما ایجاد کند.

لیمنت‌ها رنگ‌های مختلفی دارند که دکتر دندانپزشکی ترمیمی با توجه به خواسته شما آن چیزی را که انتخاب کنید برایتان استفاده می‌کند.

معمولا برای کارگذاشتن لمینت‌ها دکتر ترمیم دندان باید با توجه به اندازه دندان‌های شما، مقداری از دندان‌های اصلی‌تان را تراش دهد و سپس لمینت را بر روی دندان‌های تراش‌ خورده بگذارد.

اگر قصد دارید با استفاده از لمینت دندان به اصلاح فرم دندان‌ها و لبخند خود بپردازید، باید یک جلسه جهت معاینه و قالب‌گیری فک و دندان‌هایتان به دکتر دهان و دندان مراجعه کنید و یک‌بار هم بعد از چند روز تا یک هفته که لمینت‌های مخصوص دندان‌تان حاضر شد، به منظور نصب آن‌ها به مطب دندانپزشکی بروید.

کامپوزیت دندان چیست و چطور انجام می‌شود؟

در انجام عمل کامپوزیت هم مانند لمینت، موادی بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد تا اشکالات فک و دندان‌های شما را برطرف کند.

در کامپوزیت دندان، از همان موادی که برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

 در حقیقت زمانی که شما برای کامپوزیت کردن به دکتر مواد دندان مراجعه می‎کنید، مراحل کار به این صورت است که یک لایه ماده خمیری (همان مواد پر کردن دندان) بر روی دندان‌های شما قرار گرفته و توسط دندانپزشک آن ماده به فرم و شکل دندان‌های خودتان درمی‌آید.

در کامپوزیت هم طیف رنگی متفاوتی از رنگ خود دندان‌های شما تا رنگ‌ها بسیار سفید وجود دارد که بازهم در این مورد این شما هستید که می‌توانید رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

مزایا و معایب لمنیت و کامپوزیت دندان چیست؟

مزایای لمینت دندان:

  • ظرافت و زیبایی
  • لبخند طبیعی
  • استفاده از مواد بهتر
  • ماندگاری بالا
  • عدن نیاز به پولیش
  • و…

معایب لمینت:

  • تراش دادن دندان
  • هزینه زیاد
  • عدم امکان ترمیم

مزایای کامپوزیت:

  • هزینه کمتر
  • عدم نیاز به تراش دادن دندان
  • عدن نیاز به قالب‎گیری
  • مدت زمان کوتاه‌تر برای انجام آن

معایب کامپوزیت:

  • نیاز به پولیش‌های منظم
  • جنس ماده معمولی‌تر
  • امکان بیرون‌زدگی فک و دندان
  • امکان بو گرفتن دندان‌ها به خاطر حرفه‌ای نبودن پزشک یا استفاده از مواد نامناسب
  • ماندگاری کمتر

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت
تفاوت کامپوزیت و لمینت

جنس ماده مورد استفاده

در لمینت دندان یک قالب از مواد دندانپزشکی بسیار باکیفیت بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد که با ماده مورد استفاده در کامپوزیت متفاوت است.

مدت زمان ماندگاری

ماندگاری کامپوزیت بین ۸ تا ۱۰ سال است اما لمینت ماندگاری بیشتر بوده و با توجه به میزان مراقبت‌های شما می‌تواند سال‌های سال برای ماندگاری داشته باشد.

تفاوت قیمت کامپوزیت و لمینت

لمنیت دندان به دلیل اینکه باید در لابراتوار پزشکی ساخته شود و با توجه به ماده بهتری که در آن استفاده می‌‌شود، از کامپوزیت دندان بیشتر است. همچنین هزینه تعویض آن‌ نیز گران‌تر می‌باشد.

ترمیم ناپذیری

نکته‌ای که درباره لمینت دندان باید بدانید این است که در صورت شکستگی یا لب‌پر شدن، امکان ترمیم لمنیت دندان برخلاف کامپوزیت وجود ندارد و شما باید لمینت آسیب دیده را تعویض کنید.

عدم نیاز به تراش دادن دندان

برای کامپوزیت دندان، شما الزامی به تراش دادن دندان‌های خود ندارید، البته اگر خودتان بخواهید و دکتر دندانپزشک شما تشخیص بدهد، می‌توانید این کار را برای جلوه طبیعی‌تر انجام دهید اما برای لمینت کردن شما باید حتما دندان‌های خود را تراش دهید.

در نهایت اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای این کار بپردازید یا نمی‌خواهید دندان اصلی شما تراش بخورد کامپوزیت برای شما مناسب‌تر است اما اگر جنس مواد استفاده شده، ظرافت و طبیعی بودن و ماندگاری طولانی‌تر برای شما مهم است، لمنیت دندان انتخاب بهتری برای شماست.

کلام پایانی

در آخر با توجه به اینکه اکنون با مطالعه این مقاله مزایا و معایب لمینت و کامپوزیت دندان را متوجه شدید، اگر هنوز بین انتخاب لمینت یا کامپوزیت دندان مردد هستید، بهتر است یکبار ویزیت آنلاین دندانپزشکی انجام دهید تا یک فرد متخصص شما را در این زمینه راهنمایی کند.

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
wikipedia.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا