وضعیت بدن پس از آسیب مغزی: دکورتیکه و دسربره

وضعیت بدنی دکورتیکه و دسربره (Decerebrate And Decorticate) دو نوع وضعیت بدنی هستند که به دنبال آسیب مغزی ایجاد می‌شوند. در این حالات، حرکات کلیشه‌ای تنه و اندام‌ها در فرد آسیب‌دیده مشاهده می‌شود و دلیل آن هم رفلکس‌های حرکتی غیرطبیعی است. برای جلوگیری از عوارض و مرگ و میر بالای مرتبط با این شرایط، دکتر مغز و اعصاب باید دکورتیکه و دسربره به سرعت تشخیص داده و درمان کند.

وضعیت دکورتیکه و دسربره

۲ نوع حالت غیر طبیعی در اندام‌ها ممکن است پس از یک آسیب شدید مغزی رخ دهد:

  • دکورتیکه (Decorticate)
  • دسربره (Decerebrate)

اگرچه هر کدام از این پوسچر‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، هر فردی هم ممکن است دو پوسچر را به شکل‌های مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است فقط نشانه‌هایی از وضعیت غیرعادی را در یک طرف بدن نشان دهند.

علاوه بر این، برخی افراد ممکن است ترکیبی از هر دو نوع وضعیت قرارگیری را تجربه کنند. برای افرادی که بهبود می‌یابند، وضعیت بدنی غیر طبیعی ممکن است روزها یا هفته‌ها پس از آسیب مغزی شدید آنها ادامه داشته باشد و نیاز به ویزیت مرتب توسط متخصص فیزیوتراپی داشته باشند.

هر دو نوع وضعیت قرارگیری دکورتیکه و دسربره می‌تواند در اثر آسیب به چندین ناحیه از مغز ایجاد شود. با این حال، در هردوی آنها معمولا بخشی از ساقه مغز آسیب می‌بیند.

در قسمت زیر، ویژگی‌های حرکتی هر کدام از این دو حالت را به شکل مجزا بررسی می‌کنیم:

دسربره چیست؟

این وضعیت بدنی به دلیل آسیب به ساختارهای عمیق مغز، از جمله مغز میانی، پونز و دی‌انسفالون ایجاد می‌شود. وضعیت دسربره معمولا بسیار رایج‌تر از دکورتیکه است.

نام‌های دیگر وضعیت قرارگیری دسربره عبارتند از:  امتداد غیر طبیعی، سختی دسربره، وضعیت اکستانسور و پاسخ دسربره.

حرکت دسربره با موارد زیر مشخص می‌شود:

  • سر و گردن قوس‌دار
  • بازوهای صاف و کشیده
  • مچ خم شده و انگشتان فر شده
  • پاهای راست
  • انگشتان پا به سمت پایین

در شکل زیر عکس بیمار دسربره را می‌بینید.

بیمار دسربره
بیمار دسربره

دکورتیکه چیست؟

نوع دوم وضعیت غیرعادی که ممکن است پس از آسیب مغزی رخ دهد، دکوریته یا وضعیت بدنی تزئینی نامیده می‌شود. این مشکل در اثر آسیب به هر دو نیمکره قشر مغز ایجاد می‌شود، به خصوص اگر آسیب به کپسول‌های داخلی باشد.

اگر چه نادرتر از وضعیت دسربره است، اما وضعیت دکورتیکه معمولاً با بقای بیشتری همراه است. علاوه بر این، این نوع وضعیت قرار گرفتن، تنها یک طرف بدن (چپ یا راست) را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وضعیت قرارگیری دکورتیکه ممکن است به عنوان خم شدن غیر طبیعی، سفتی دکورتیکه، وضعیت خم کننده یا پاسخ دکورتیکه نیز شناخته شود.

این نوع وضعیت قرار گرفتن با موارد زیر مشخص می شود:

  • دست‌های بسته
  • پاهای با چرخش به سمت داخل
  • بازوهای جمع شده که در آرنج و مچ خم شده‌اند

اکنون که تفاوت های اصلی بین این دو نوع وضعیت قرارگیری را درک کردید، بیایید در مورد چشم انداز بهبود آنها بحث کنیم.

چشم انداز بهبود وضعیت بدنی دکورتیکه و دسربره

به طور کلی، چشم انداز بهبودی برای افرادی که وضعیت بدنی غیرعادی دارند پس از آسیب مغزی امیدوارکننده نیست. با این حال، مواردی وجود دارد که افراد به هوش می‌آیند و بهبود می‌یابند.

به نظر می‌رسد که ۳۷ درصد از افرادی که پس از ضربه به سر حالت دکورتیک پیدا می‌کنند زنده می‌مانند. در مقابل، تنها حدود ۱۰ درصد از افرادی که وضعیت دسربره از خود نشان می‌دهند شانس بقا دارند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد افرادی که جوان‌تر هستند و در عرض ۶ ساعت پس از آسیب در بیمارستان بستری می‌شوند، احتمال بیشتری برای زنده ماندن دارند.

همه‌گیرشناسی

اطلاعاتی در مورد درصد ابتلا به دکورتیکه و دسربره منتشر نشده است. با این حال، اطلاعات مربوط به  آسیب‌شناسی‌هایی که باعث ایجاد این می‌شوند، در دسترس است. شایع‌ترین دلیل دکورتیکه و دسربره، آسیب تروماتیک مغزی (TBI) است.یک بررسی سیستماتیک که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، تخمین می‌زند که هر سال ۶۹ میلیون TBI در سراسر جهان اتفاق می‌افتد که ۷.۹۵٪ آن شدید هستند.

تشخیص‌های افتراقی

جمع کردن بدن در هنگام درد، که به آن عقب‌نشینی از درد (withdrawal to pain) نیز گفته می‌شود، می‌تواند شبیه به وضعیت قرارگیری دکورتیک به نظر برسد. با این حال، حرکات ناشی از درد سریع‌تر و متغیرتر  از حرکات آهسته و کلیشه‌ای غیر طبیعی این عارضه هستند.

در واکنش به درد، شانه از بدن دور می‌شود، مچ دست یا معمولی است یا کشیده و مهمتر اینکه در اندام تحتانی کشیدگی وجود ندارد.

این درحالی است که در وضعیت غیر طبیعی دکورتیک، جمع شدن شانه، و چرخش به سمت داخل مچ دست با پرونیشن ساعد وجود دارد. یکی از ویژگی‌های کلیدی دکورتیکه کشیدگی اندام تحتانی است

درمان و مدیریت دکورتیکه و دسربره

درمان برای برطرف کردن علت زمینه‌ای انجام می‌شود. به عنوان مثال، اصلاح اختلالات متابولیک، و درمان عفونت‌ها. همچنین در شرایطی که ضربه به مغز ایجاد شده باشد، تخلیه هماتوم می‌تواند شانس بقا را بیشتر کند.

برخی از مشکلات ایجاد شده ممکن است برگشت‌پذیر نباشند، مانند آسیب مغزی هیپوکسیک،  بنابراین در این موارد، رویکردهای حمایتی اتخاذ می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دو عارضه، می‌توانید دکتر با مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید.

سوالات رایج دکورتیکه و دسربره

دسربره یعنی چه؟

یکی از وضعیت‌های غیر طبیعی بدن است که به دنبال آسیب مغزی رخ می‌دهد و در صورت وجود، احتمال مرگ و میر زیاد است.

دکورتیکه چیست؟

یکی دیگر از وضعیت‌های غیر طبیعی بدن است که به دنبال آسیب مغزی رخ می‌دهد و در صورت وجود، احتمال مرگ و میر زیاد است.  اما نسبت به دسربره کمتر است.

فرق دکورتیکه و دسربره چیست؟

وضعیت قرارگیری بدن در این دو حالت با هم فرق می‌کند. در متن مقاله، وضعیت‌ها را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

پذیرش ۲۴ یکی از سایت‌هایی است که شما کمک می‌کند در صورتی که  بیمار مبتلا به این عارضه‌ها را دارید که در وضعیت مزمنی به سر می‌برد، با دکتر توانبخشی به شکل آنلاین مرتبط شوید و وضعیت بیمار خود را بهبود دهید.

جمع بندی:

دکورتیکه و دسربره دو وضعیت بدنی هستند که به دنبال ضربه مغزی رخ می‌دهند. در صورت بروز آنها، بیمار باید به سرعت درمان شود و خطر مرگ نیز بالا است.

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
flintrehab.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا