تفاوت تومور مغزی با میگرن چیست؟

یکی از مشکلاتی که تمام افراد درگیر آن می‌توانند شوند، سردرد است. اما سردردها انواع مختلفی دارند. به‌عنوان مثال، سردرد‌های میگرنی می‌توانند فوق‌العاده دردناک باشند. علائم چنین سردردی گاهی آن‌قدر شدید می‌شود که افراد ممکن است آن را با تومور مغزی اشتباه بگیرند. تفاوت تومور مغزی با میگرن در علائم و نشانه‌های آن است.

درد ناشی از میگرن می‌تواند آنقدر شدید باشد که افراد مبتلا به آن ممکن‌است فکر کنند به یک بیماری جدی مانند تومور مغزی مبتلا شده‌اند.

اما آیا می‌دانید تفاوت بین میگرن و تومور مغزی در چیست؟ تفاوت سردرد میگرنی با تومور مغزی موضوعی است که ذهن بسیاری از مبتلایان به میگرن را مشغول می‌کند. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای این مساله می‌گردید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی علائم سردردهای میگرنی و تومور مغزی و راه‌های تشخیص این دو از یکدیگر، بپردازیم.

علائم تومور مغزی

اگر سردرد تنها مشکلی فعلی شما است، احتمال کمتری دارد که علت آن تومور مغزی باشد. ممکن است از شنیدن این حقیقت تعجب کنید اما بسیاری از تومور‌های مغزی اصلا باعث سردرد یا دردی مشابه نمی‌شوند.

در واقع درد زمانی رخ می‌دهد که تومور به اندازه کافی رشد کرده باشد. علائم تومور مغزی بسته به محل آن با یکدیگر فرق دارند. بعضی از شایع‌ترین نشانه‌های آن را در فهرست زیر نام بردیم:

  • مشکل در بینایی
  • سرگیجه و از دست دادن تعادل
  • تشنج
  • ناتوانی ناگهانی در صحبت کردن یا حرف زدن با سایرین
  • از دست دادن شنوایی
  • ضعف یا بی‌حسی که به‌تدریج در یک طرف بدن تشدید می‌شود.
  • تغییر خلق‌و‌خو
  • از دست دادن هوشیاری

توصیه می‌کنیم اگر سردرد خفیف شما شدید شد یا با علائم دیگری همراه بود، با دکتر متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. پذیرش ۲۴ این شرایط را فراهم کرده است که در کمترین زمان با گرفتن یک وقت از این سامانه از خدمات مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب بهره ببرید.

تشخیص تومور مغزی

متخصص تومور مغزی ابتدا در‌ مورد علائم و سابقه خانوادگیتان از شما سوال می‌پرسد. او معمولا یک معاینه فیزیکی و عصبی را انجام می‌دهد. اگر پزشک به تومور مغزی مشکوک شود، ممکن است از شما بخواهد چند مورد از آزمایش‌های زیر را انجام دهید:

  • سی‌تی اسکن یا ام ‌آر ‌آی
  • آنژیوگرافی یا ام ‌آر ‌آی با استفاده از رنگ و اشعه ایکس برای دیدن مشکلات موجود در عروق خونی مغز
  • بیوپسی
تشخیص تومور مغزی
تشخیص تومور مغزی

پزشک زمانی روش بیوپسی را انتخاب می‌کند که تومور با عکس مشخص شده باشد. سپس با استفاده از یک سون یا از راه جراحی، نمونه‌ای از بافت تومور را برمی‌دارد و آن را برای بررسی هر نوع نشانه از سرطان به آزمایشگاه می‌فرستد.

علائم میگرن

یک یا دو روز قبل از میگرن، ممکن است متوجه تغییرات کوچکی شوید که به شما در‌باره حمله میگرنی هشدار می‌دهند. بعضی از این علائم به شرح زیر هستند:

  • یبوست
  • تغییرات خلقی مانند افسردگی یا سرخوشی
  • هوس‌های غذایی
  • سفتی گردن
  • افزایش دفعات ادرار
  • خمیازه‌های مکرر

تشخیص میگرن

میگرن اغلب تشخیص داده نمی‌شود و قابل درمان نیست. توصیه می‌کنیم اگر به‌طور منظم علائم و نشانه‌های میگرن را دارید، حملات خود و نحوه درمان آن را یادداشت کرده و سپس به دکتر میگرن مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد ممکن است گاهی میگرن را با تومور مغزی اشتباه  بگیرند. حتی اگر به میگرن مبتلا هستید اما تغییری در الگو‌های سردردتان رخ داده یا میزان درد به‌طور ناگهانی تغییر کرده است، باید به متخصص تومور مغزی مراجعه کنید.

سخن نهایی

دانستن تفاوت تومور مغزی با میگرن بسیار اهمیت دارد. چون اگر فرق تومور مغزی با میگرن را بدانیم، می‌توانیم با مراجعه به‌موقع به پزشک بهبود پیدا کنیم. پذیرش ۲۴ شرایطی را فراهم کرده است که اگر به متخصص مغز و اعصاب دسترسی ندارید، به کمک این سامانه برای استفاده از خدمات مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب یا هر موضوع دیگری، وقت بگیرید، سوالات خود را مطرح کنید و برای درمان کمک بخواهید.

سوالات متداول تفاوت تومور مغزی با میگرن

در ادامه سوالات رایج کاربران را پاسخ دادیم.

یک حمله میگرنی ممکن است چقدر طول بکشد؟

میگرن در صورت درمان نشدن معمولا بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و شدت آن در هر شخص متفاوت است.

آیا تومور مغزی به‌طور کامل بهبود می‌یابد؟

برخی از افراد ممکن است طی چند هفته یا چند ماه بهبودی کامل پیدا کنند، عده‌ای دیگر باید خود را با تغییرات دائمی زندگیشان، وفق دهند.

چگونه سردرد میگرنی را آرام کنیم؟

کیسه آب‌ گرم می‌تواند به ریلکس کردن عضلات کمک کند. دوش آب گرم نیز اثری مشابه را دارد.

۳.۹/۵ (۸ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین صیدیلو
حسین صیدیلو
5 ماه قبل

سلام من ازبچگی سردرددارم خیلی دکترا رفتم هرکدوم ی چیزگفتن حتی عمل پلیپ هم انجام دادم استخون اضافه ازانتهای دماقم بیرون آوردن الان هم ام آ ار گرفتم دکترگفت میگرن داری اول پیش یک دکتری رفتم گفت دیگس گردن داری بخداقسم دیگه نمیدونم چکارکنم ازدست سردرد الان که هواخوبه هنوزدر نشده من بایدکلاه بزارم گردنم راباشال بپیچم شمارابخدااگرمیتونید کمکم کنید

امیر
امیر
پاسخ به  حسین صیدیلو
5 ماه قبل

سلام نوبت برای دکترگیوشریفی بگیریدعالیه

مریم سینا
مریم سینا
6 ماه قبل

سلام ببخشید پسر من حدودا بیست سال دارد ومیگرن داره در ماه یکی دوبار سر درد شدید میگیره هر دفع هم با قرص پسرم وامپول دردش ساکت میشه میخواستم بدونم درمان قطعی میگرن چی لطفا راهنمایی کنین در ضمن همراه با سر درد شدید یا افت فشار داره یا بالا رفتن. الان هم سربازه ودسرسی به خونه نداره

لیلا
لیلا
10 ماه قبل

سلام ببخشید من یه چند وقتی سرم درد میکن بعضی وقتا سمت راست بعضی وقتا سمت چپشه و چشام درد میکن سرخ انگار چطور ت چشام چیز بر همونجور هر چقدرم می خوابم چشام خوب نمیشه لبام خشک پارسال هم اینجور شدم رفتم دکتر گفت از استرس اینجوری شدی ولی پارسال چشام درد نمی کرد الان دیگه نمی‌دونم این علام چیه؟

Ali
Ali
11 ماه قبل

سلام ببخشید من خیلی وقته سردرد میگیرم سرم گیج می‌ره چشام سیاهی می‌ره دست و پاهام بعضی وقتا بی حس میشه و بعضی وقتا پاهام یا دستام سوزن سوزن میشه این میگرن ؟

کامیار
کامیار
1 سال قبل

سلام مادرم چندماهی میشه هردوتا چشمشو عمل کرده عمل آب مروارید الان یک ماهه تقریباً میگه سرم وچشمام درد میکنن رفته چشم پزشکی گفته چشمات مشکلی ندارن خوبن یکمم بی حوصله است کلا همیشه ناراحت وعصبی وخشن است این سردردش ماله چیه ؟

حسین صیدیلو
حسین صیدیلو
پاسخ به  کامیار
5 ماه قبل

چجوری به مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنیم باتشکرازشما

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من چند سال ی که سرد رد دارم چند بار رفتم دکتر معز واعصاب ولی خوب نشدم

دکمه بازگشت به بالا