همه چیز در مورد سندروم پای بیقرار در بارداری

خانم‌های باردار فقط با مشکلاتی مانند تهوع صبحگاهی، تکرر ادرار یا اضافه وزن روبرو نیستند. سندروم پای بیقرار یا RLS یک بیماری عصبی است که تقریباً ۴۰ درصد از خانم‌های باردار را درگیر می‌کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب اطلاعات دقیقی در مورد علت سندرم پای بیقرار در بارداری و راه‌های درمان آن بیان کنیم و نگرانی خانم‌های باردار و اطرافیان آن‌ها را برطرف کنیم. به شما هم توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سندروم پای بی‌قرار در بارداری چیست؟

سندرم پای بیقرار عارضه‌ای است که در دوران بارداری موجب حرکات دردناک پا می‌شود. به این ترتیب خانم‌های باردار در حرکت کردن و خوابیدن دچار مشکل می‌شوند. اغلب خانم‌هایی که دچار این عارضه هستند نمی‌توانند شب‌ها خواب راحتی داشته باشند.

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر مغز و اعصاب می‌توانید به لیست پزشکان در وب‌سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید و از طریق سامانه نوبت‌دهی انلاین از پزشک مورد نظر وقت بگیرید.

علت سندروم پای بیقرار در بارداری چیست؟

مجموعه‌ای از عوامل مختلف ژنتیکی، هورمونی و محیطی به عنوان علت سندرم پای بیقرار در بارداری مطرح هستند.

کسانی که به طور ژنتیکی مبتلا به این عارضه باشند و  قبل از بارداری علائم سندرم پای بیقرار را تجربه کرده باشند، در هر بارداری علائم را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند.

سندرم پای بیقرار در اوایل بارداری خفیف است اما در سه ماهه سوم به دلیل افزایش پروژسترون و استرادیول در سه ماهه سوم بارداری می‌توانیم انتظار داشته باشیم شدت علائم بیشتر شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم اگر علت سندرم پای بیقرار در بارداری هورمونی باشد، بعد از زایمان علائم سندرم کاهش پیدا می‌کند.

عوامل محیطی و کمبودهای غذایی مانند کمبود ذخیره آهن، اسید فولیک یا آلرژی به مواد غذایی خاص هم می‌تواند علت بروز سندرم پای بیقرار در بارداری باشد. همچنین عواملی مانند استرس و اضطراب و کمبود خواب می‌تواند به عنوان علت محیطی بروز سندرم پای بیقرار در دوران بارداری مطرح باشد.

درصورتی‌که از تاپیک سندرم پای بیقرار در بارداری نی نی سایت نتوانستید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا وب سایت پذیرش۲۴ از دکتر زنان آنلاین وقت بگیرید و با هزینه‌ی مقرون به صرفه سوالات خود را از پزشک مورد نظر بپرسید و نگرانی خود را رفع کنید.

علائم سندروم پای بیقرار در بارداری چیست؟

اصلی‌ترین علامت سندرم پای بیقرار پرش غیرارادی پا و احساس سوزن سوزن شدن یا خارش پا است. این حالت معمولاً بعد از نشستن‌های طولانی ایجاد می‌شود و با تکان دادن پا درد و ناراحتی برطرف می‌شود. همچنین ممکن است خانم‌های باردار که درگیر این عارضه می‌شوند، احساس نبض در پاها را هم تجربه کند.

شدت علائم سندرم پای بیقرار در بارداری
شدت علائم سندرم پای بیقرار در بارداری

شدت علائم سندروم پای بیقرار در چه زمان‌هایی بیشتر است؟

مور مور شدن، خارش و درد پاها در خانم‌های باردار هنگام خواب شبانه بروز می‌کند و با نزدیک شدن به صبح علائم کاهش پیدا می‌کند. علت بروز این علائم در این زمان این است که شب‌ها ذخیره آهن و میزان ترشح دوپامین کمتر از مواقع دیگر است.

سندروم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟

با توجه به اینکه در برخی از خانم‌ها علائم پای بیقرار به قدری شدید است که شب‌ها نمی‌توانند بخوابند به فکر پیدا کردن بهترین راه درمان سندرم پای بیقرار در بارداری هستند.

در مواردی که سندرم پای بیقرار آرامش خانم باردار را از بین ببرد و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد  متخصص  بیماریهای مغز و اعصاب از دارو درمانی برای رفع مشکل استفاده می‌کند.

 یکی از داروهایی که برای کاهش درد و ناراحتی سندرم پای بیقرار تجویز می‌شود اپویید است که به دلیل تاثیرات شبه مخدر و احتمال ایجاد عوارض بر جنین به مدت طولانی مصرف نمی‌شود.

برای درمان خانگی سندرم پای بی‌قرار در بارداری چه کنیم؟

در مواردی که سندرم پای بیقرار در بارداری شدید نباشد می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی نشانه‌های درد و ناراحتی را کاهش داد. موارد زیر ساده‌ترین راه‌های درمان خانگی پای بیقرار در بارداری است.

  • ورزش روزانه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند علائم سندرم پای بیقرار را کاهش دهد. البته بین زمان ورزش و خوابیدن باید دو ساعت فاصله باشد.
  • مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین نشانه‌های سندرم پای بیقرار را بیشتر می‌کند.
  • بهتر است خانم‌های باردار قبل از خواب کیسه‌ی آب گرم روی پاهای خود قرار دهند و پاها را به آرامی ماساژ دهند.
  • رعایت بهداشت خواب مانند داشتن الگوی خواب منظم و استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی، دوش آب گرم، خوابیدن در جای تاریک و آرام و خواندن چند صفحه کتاب از موارد مهمی است که بی‌خوابی شبانه را درمان می‌کند. .
  • برای درمان سندرم پای بیقرار در دوران بارداری بهتر است قبل از خواب حرکات کششی انجام دهید و کمی قدم بزنید.
  • در دوران بارداری نباید از داروهای گیاهی استفاده کنید، زیرا برخی از داروها بر سلامت جنین عوارض نامطلوبی دارند.

معمولاً اولین اقدام متخصص زنان و زایمان برای درمان سندرم پای بیقرار در بارداری، کنترل سطح آهن خود مادر باردار است تا درصورت کمبود آهن با تجویز مکمل آهن بتواند علائم را کم کند.
سندروم پای بیقرار در اوایل بارداری

سوالات متداول سندروم پای بیقرار در بارداری

آیا واریس و سندروم پای بیقرار در بارداری ارتباطی به هم دارند؟

یکی از عواملی که می‌تواند موجب بروز سندرم پای بیقرار در دوران بارداری شود، واریس است. در این موارد با استفاده از راه‌های درمان واریس، درد و ناراحتی و مور مور شدن پا از بین می‌رود.

آیا سندروم پای بیقرار در خانم‌های باردار به کمبود ویتامین ارتباط دارد؟

علاوه بر اینکه کمبود آهن به عنوان یکی از علت‌های سندرم پای بیقرار است، کمبود ویتامین D، C و E هم می‌تواند علائم آن را تشدید کند.

چه داروهایی احتمال بروز علائم سندرم پای بیقرار را تشدید می‌کند؟

در برخی از افراد با مصرف داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد خون یا داروهای ضد ویروس علائم سندرم پای بیقرار تشدید می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب  سندرم پای بیقرار در بارداری را به طور کامل بررسی کردیم و راه‌های درمان آن را بیان کردیم. اگر در این مورد نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید بدون محدودیت زمانی و مکانی از امکان ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب استفاده کنید. مزیت استفاده از این شیوه این است که می‌توانید با دریافت پاسخ تمام سوالات خود، بارداری آسان‌تری را تجربه کنید.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حنین شیرزاد
حنین شیرزاد
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید…من از ابتدا بارداریم تا حالا ک شش ماه میشود شبها بدلیل این بیماری خواب ندارم هرراهی را امتحان کردم نتیجه نداد

ستایش
ستایش
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ،من هشت ماه بار دار هستم و شب ها از این نوع بیماری رنج میبرم پاهایم داغ میاید و حالت بیقراری را به خود می‌گیرد که خوابم را برهم میزند و خوابم نمیبرد بخاطر آرام شدن اش هم پاهای خود را در آب یخ میگیرم که نتیجه کمتری می‌دهد لطفا برایم راهنمایی لازم را کنید

خانم هاشمی
خانم هاشمی
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید اینجا فقط از بی قراری پا گفته شده من شبا دستام خیلی بی قرار میشه و اصلا نمیتونم بخوابم خیلی کلافه میکنه

دکمه بازگشت به بالا