فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع

همانطور که در مطالب پیاده سازی نظام ارجاع در پذیرش۲۴ و مزایای نوبت دهی نظام ارجاع در پذیرش۲۴ خواندید ، در این مقاله قصد داریم تا شما را با چگونگی نوبت دهی پزشکان و مراکز درمانی و فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع  آشنا کنیم.
در حال حاضر نوبت دهی در مراکز درمانی به یکی از دو شیوه ی حضوری و یا غیرحضوری انجام میشود.

نوبت دهی حضوری :

در شیوه ی حضوری بیمار با مراجعه به مرکز درمانی و درخواست ملاقات با پزشک یک فیش نوبت دریافت می‌کند و پس از سپری کردن زمان انتظار به ملاقات پزشک می‌رود.

معمولا در زمان نوبت دهی حضوری مراکز درمانی شاهد شلوغی و نابسامانی و همچنین بی نظمی و بی دقتی هستیم. عدم تطابق بین تعداد بیماران و پرسنل پاسخگو در بیمارستان فضای آشفته ای را رقم می‌زند که هم مناسب با فضای بیمارستان نیست و هم در کار پزشکان و پرسنل بیمارستان اختلال ایجاد می‌کند.

نوبت دهی حضوری علاوه بر موارد یاد شده مشکلاتی دیگری از قبیل طولانی شدن رسیدگی به درخواست بیمار ، دستی بودن فرآیند وارد کردن مشخصات و احتمال مفقود شدن پرونده ها و … دارد.

در فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع هم که هم اکنون اغلب به صورت حضوری صورت می‌پذیرد پزشک یا مسئول پذیرش در یک مرکز سطح۱ با مراکز سطح۲ تماس میگیرد و یک نوبت برای بیمار اخذ می‌کند.

نوبت دهی غیر حضوری :

در این روش، نوبت دهی می‌تواند به صورت تلفنی، اینترنتی و یا از طریق اپلیکیشن صورت بپذیرد. و زمانی که از فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع صحبت می‌کنیم به این شکل است که پزشک یا مسئول پذیرش مستقر در مرکز سطح۱ بتواند از مراکز سطح ۲یا۳ نوبت بگیرد.

به همین منظور وزارت بهداشت در نظر دارد نوعی زیر ساخت یکپارچه و الکترونیکی را فراهم کند تا نوبت دهی به آسان ترین و بهترین روش ممکن و هماهنگ با تمامی سطوح صورت بپذیرد.

این طرح با هدف یکپارچه سازی اطلاعات و مدیریت نوبت ها به صورت یکپارچه در تمامی سطوح اجرا می‌شود. به همین منظور به سامانه های الکترونیکی نوبت دهی احتیاج هست تا بتوانند این اطلاعات را مدیریت کنند.

سامانه نوبت دهی پذیرش۲۴ می‌تواند زیر ساختی را فراهم کند تا نوبت های مراکز در سطوح مختلف به صورت هماهنگ و بدون تداخل، مشخص و آماده برای پذیرش بیمار باشد.

فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع :

پس از استقرار سامانه در مرکز مورد نظر در سطح۱ زمانی که بیمار توسط پزشک معاینه شد و پرونده الکترونیک سلامت بیمار تکمیل شد و در نهایت تصمیم بر این شد که بیمار به یک متخصص یا فوق متخصص ارجاع داده شود، پزشک یا مسئول پذیرش به صورت الکترونیکی از سامانه نوبت دهی پذیرش۲۴ نوبت های مراکز و متخصصین را در تمامی مراکز سطح ۲یا۳ که تحت پوشش دارد میبیند و طبق نظری که پزشک و یا خود بیمار دارد نوبت اخذ میکند. نوبت اخذ شده با مشخصات بیمار به اطلاع او میرسد و در سامانه ثبت می‌شود. بیمار میتواند نوبت خود را لغو و یا جابه جا کند. سپس مسئول پذیرش بیمار را همراه با یک کدپیگیری به مرکز سطح بالاتر ارجاع می‌دهد.

پس از معاینه ، پزشک متخصص، پرونده الکترونیک بیمار را تکمیل کرده و دو حالت اتفاق می‌افتد :

یا بیمار تحت درمان همان پزشک قرار می‌گیرد و پرونده برای پیگیری به همان سطح۱ بازگشت داده میشود و یا بیمار نیاز به ادامه ی فرآیند درمان در یک سطح بالاتر و یا همان سطح را دارد که در این صورت مجددا مثل روال نوبت دهی قبلی فرد به مرکز و یا پزشک دیگر ارجاع می‌شود.

مراکز درمانی از دیدگاه نظام ارجاع :

سطح ۱ : مراکز بهداشتی ، خانه های بهداشتی ، مطب پزشکان عمومی

سطح ۲ : بیمارستان های تخصصی ، کلینیک های ویژه ، مراکز تخصصی ، مطب پزشکان متخصص

سطح ۳ : بیمارستان ها فوق تخصصی ، مراکز فوق تخصصی ، مطب پزشکان فوق متخصص ، مراکز پیوند عضو ، مراکز طب هسته ای ، مراکز انکولوژی

وجه تمایز نوبت دهی نظام ارجاع :

تفاوتی و تحولی که قرار است در طرح جدید سلامت اتفاق بیفتد بیشتر بر این نکته تمرکز دارد که مردم بتوانند بیشترین بهره وری را از فرآیند درمان خود داشته باشند ، کمتر زمان خود را از دست بدهند و خدمتی را دریافت کنند که بیشترین ارتباط با مشکل آنهارا دارد.

از طرف دیگر مسئله ای که قابل توجه است جریان پیگیری درمانی است که از طرف سطح۱ اتفاق می‌افتد ، خوشبختانه این فرآیند بسیار می‌تواند در بهبود و پیشگیری از بیماری در بیماران موثر باشد.

از دیگر مزایایی که این طرح در بر دارد طرح پوشش همگانی بیمه سلامت است. در بیمه سلامت تمامی مراحل درمانی که در بیمارستان ها و مراکزی که طرح نظام ارجاع را اجرا کرده اند برای بیماران انجام میشود تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.

تیم توسعه پذیرش۲۴ امید دارد که با اجرایی شدن این طرح و شروع فاز جدید نظام درمان و فرآیند نوبت دهی نظام ارجاع در کشور شاهد پیشرفت در وضعیت سلامت بیماران و افزایش رضایتمندی آنها از این طرح باشیم.

برای خواندن مقاله های مرتبط با نظام ارجاع میتوانید به مطالب زیر مراجعه فرمایید :

سیب ، ناب و سینا ، معرفی سامانه های فعال نظام الکترونیک سلامت

پیاده سازی نظام ارجاع در پذیرش۲۴

مزایای نوبت دهی نظام ارجاع در پذیرش۲۴ برای بیمارستان ها

جایگاه پزشک خانواده در نظام ارجاع سلامت

کاهش هزینه ها در نظام ارجاع

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۳.۵/۵ (۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
35 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوهستانی
کوهستانی
7 ماه قبل

سلام هرروزی ک زنگ بزنیم برای همون روز نوبت میده

بیمار دربدر
بیمار دربدر
10 ماه قبل

اخه این چه نوع کمکی به بیماران بیچاره است!!!؟؟؟؟؟بنده رفتم متخصص غدد گفت برو متخصص قلب بعد اعصاب و غیره رفتم کد ارجاع بگیرم از پزشک خانواده تعطیل بود فرداهم نمیاد بعداز ان چند روز تعطیلی است من به خاطر یک کد ارجاع باید چکار کنم آقای وزیر محترم بهداشت این شیوه هیچ کمکی که به لیمار نمیکنه بماند بلکه مانعی در برابر رونددرمان بیماران است.لطفا اسمش نگذارید روند کمک به بیماران اسمش را روند سنگ اندازی بگذارید

میلاد
میلاد
1 سال قبل

کد ارجاع را چگونه بدست بیاوریم

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

من روستایی هستم میخواهم برم متخصص قلب شهر کد ارجاع از کجا بگیرم

محسن
محسن
1 سال قبل

دریافت کدارجاع

محسن
محسن
1 سال قبل

کد ارجاع می خواهم

عالیه
عالیه
1 سال قبل

خدا براتونونسازه مادر من بیمه سلامت هست همیشه می اومد خونه من می بردم دکتر الان دو بار هم کد ارجا ‌گرفتم ولی تو سیستم نرفت دکتر گفت شاید از شهر دیگه اومده بخاطر این باشه اینجا هم رفتم بهداشت گفتم مهمان بزنن باز کد ملیش بالا نیومد تو رو خدا این کد ارجا رو بردارین این چیه مردم اسیر شدن

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط عالیه
نادر رضایی
نادر رضایی
1 سال قبل

اگر یک نفر از شما بخاطر طرح ارجاعتون تشکر کرد من شهادت می‌دهم طراح این داستان پل فوسوله و باید جایزه نوبل بی‌سوادان را تقدیمش کنند.

نادر رضایی
نادر رضایی
1 سال قبل

این کارها برای آسان‌تر شدن نیست دوهفته است دنبال دکتر و کد ارجاع میگردم و چند بار به کلنیک مراجعه کردم اما با اینکه نوبت اینترنتی گرفته بودم و حق ویزیت نیز از کارت بانکی من کسر شده بود موفق نشدم ویزیت شوم و فکر می‌کنم بیماری واگیردار سفلیس تا الان مرا کشته باشد! وقتی شایسته سالاری با قبیله سالاری عوض شود بهتر از این نمی‌شود.

Mohammad
Mohammad
1 سال قبل

اینم یه دردسر جدیده خدا براشون نسازه

Reza
Reza
1 سال قبل

نظام جمهوری که نیست نظام پول پرست پزشکیه

اکرم
اکرم
1 سال قبل

من امروزنوبت دکترداشتم ورفتم بخاطراینکه کدارجاع بهم ندادندبرگشتم بیمارستان امام حسین بودم

علی
علی
1 سال قبل

کد ارجاع چرا یک هفته نیست بیست چهار ساعته اصلا به درد نمیخوره هر دفعه برای گرفتن کد ارجاع بیمار بیچاره باید پول بده

مهران
مهران
1 سال قبل

سلام پزشک خانواده من هرروز نیست مطب چیکار کنم با این کد ارجاع

محمدمهدی
محمدمهدی
1 سال قبل

سلام پسرم بیمارستان تهران بستری شده کد ارجاع نداره باید از کجا کد ارجاع بگیرم؟

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

این طرح کد ارجاع کدوم احمق بی مغزی داده خاک تو سرتون با این پزشک خانواده.

سید علی موسوی فر
سید علی موسوی فر
1 سال قبل

واقعا مردومو مسخره خودتون کردید یه بیمه کردید یا برا پول گرفتن از مردم میگید هر ۳ماه بیا تمدید کن یا یکساله پولشو بده از اینطرفم که چنتا احمق نشستن طرح دادن کد ارجاع میخاد اون دکتر کج ساعت ۱۰ صبح تو مطب هستش که من بگم کده ارجاع بده یدفه درشو تخته کنید من رفتم دفتر پیشخان دولت ازم پول خاسته بابت نتیجه ارزیابی اینم برام جالب بود

رضایی
رضایی
1 سال قبل

کد ارجاع ی چیز خیلی مسخره پردردسر برای بیماره،هربار که میرم برای گرفتن کد دکترش نیست مجبوریم ازاد مراجعه کنیم .

عیسی
عیسی
1 سال قبل

سلام ببخشی قبلا خیلی راحت بود الان خیلی دردسر شد قبلا میرفتی درمانگاه بدون کد ارجاع بود الان باید حتما این کد باشد اگر کد نباَشد ویزیت آزاد حساب میشه

جهان
جهان
1 سال قبل

سلام.کد ارجاع بدارین جز دردسر برای ما چیزی دیگه ایی نداره مگه مریضی ساعت و زمان داره میری بیمارستان میگه کد ارجاع نصف شبی از کجا کد ارجاع بیاریم دکتر از کجا بیاریم تازه وقتی میری کد ارجاع بگیری ۱۵ هزارم پول میگیرن .بیمارستانم اصلا پولی که دادی پس نمیده

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  جهان
1 سال قبل

اره طرحش خیلی مسخره فکر کن بری یه شهر دیگه مریض شی باید بری. شهر خودت کد ارجاع بگیری. پولم می گیره پژشک خانواده هرکی این طرح داده خیلی بی مغز بوده

محمد
محمد
1 سال قبل

کد ارجاع یعنی خالی کردن جیب بیمار بدبخت
از ساعت ۱۱شب ب بعد دکتر تو مطب نیست تا فردا صبح ساعت ۹ وقتی بیدار مستقیم می‌ره بیمارستان میگن یا کد ارجاع یا آزاد حساب کن خدا براتون نسازه وقتی نصف شب دکتر در دسترس نیست ما از کجا کد ارجاع بیاریم …وقتی شب می‌ره بیمارستان همش آزاد حساب میشه صبح هم ک کد ارجاع میگیری میگه جون بدون کد ارجاع اومدی باید تا آخرش آزاد حساب کنی ….بر پدر و مادر نماینده بی سواد و شورای نگهبان ک تایید می‌کنه این نمایندهای بیسواد رو لعنت لعنت لعنت

مریم بلوتک
مریم بلوتک
1 سال قبل

از دکتر تو نوبت گرفتم کد ارجاع ندارم

علی
علی
پاسخ به  مریم بلوتک
1 سال قبل

بیمارم آزاد حساب شده اگه کد ارجاع بگیرم برم بیمارستان پولمون پس میدن یا نه کد ارجاع رااز کجا بگیرمش

ارمین
ارمین
1 سال قبل

کد ارجاع میخوام شهر دیگم چجوریه

فریده بابایی
فریده بابایی
1 سال قبل

کد ارجاع میخوام برای دکترم بفرستم

صمیمی
صمیمی
1 سال قبل

سلام سلام اعتبارکدارجاع برای مراجعه به یک متخصص فقط یه مراجعه است یاهرچندباررفت باهمان کدبرود

مهدی
مهدی
1 سال قبل

چجوری کدارجاع باید گرفت برای بیمارستان

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

چگونه کدارجاع بگیریم

۰۹۳۵۷۲۹۹۳۷۹
۰۹۳۵۷۲۹۹۳۷۹
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

چطوری باید کد ارجاع بگیرم برای بیمارستان

اهداف
اهداف
پاسخ به  ۰۹۳۵۷۲۹۹۳۷۹
1 سال قبل

کد ارجاع رو بردارین برای مردم دردسر ساز شده ۰ این طرح رو کدوم احمق داده

رویا
رویا
پاسخ به  اهداف
1 سال قبل

سلام،
همون احمقی که کفگیرش خورده به ته دیگ،نمیدونه چ ×××بخوره،نمیدونه چه مدلی جیب مردم زیرخط فقررو خالی کنه،نمیدونه چ جوری دزدی کنه،نمیدونه چ جوری برینه توقبرزنده مرده خودش،

احمدبایی
احمدبایی
پاسخ به  رویا
11 ماه قبل

سلام بخدا ما که دیوونه شدیم ازین کد ارجاع این چه وضع مملکته زورشون به مردم عادی که نه تحت تامین اجماعین و..میرسه.میری به پزشک خانواده الاف میشی با دردسر ووقت کدو میگیری میبری داروخانه یا آزمایشگاه اون دکترمعلاج نه میپرسه نه هیچی ما هم از هیچی بیخبر خوشحال که کد ارجاع داریم ارواح باباشون میریم دارو وآزمایش بگیریم همش آزاد حساب میشه خدا شما ور اندازه با این که میدونین هرکی این بیمه کوفتی هست درامد ناچیزی در حد ۴میلیون ماهانه داره بازی عین زالو خون مردمو میمکن

Negar
Negar
پاسخ به  اهداف
1 سال قبل

والا بخدا

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط Negar
احمد
احمد
پاسخ به  اهداف
1 سال قبل

هرچه به تکنولوژی وابسته تر بشیم در موقعی که برق قطع بشه یا ارتباطات مشکل پیدا کنه یا server یکی از این مراکز قطع بشه و …، داستان همین آشه و همین کاسه است!!!
این آدمهای علیه السلام که این موضوعات برای شان اهمیتی نداره، فقط طرف قراردادشان یک شرکت کامپیوتری است که یک چیز نیم بند را پیاده سازی میکنه و پول چند میلیاردی اش را میگیره.
در مورد پزشک خانواده هم باید بگم این هم یک ادا است از کشورهای دیگر، در واقع مثل چیزهای دیگه تو این کشور چند ده میلیونی حالت ایجاد واسطه و واسطه گری دارد، اگه کار درستی بخواهد انجام بشه ایجاد سهولت میکنه نه ایجاد مشکل، در واقع اگه اینکار رو نکنند پس اینهمه امت لا اله الا الله گو از کجا نون بخورن؟

دکمه بازگشت به بالا