علت دلیریوم در سالمندان چیست؟ روش‌های درمان دلیریوم در سالمندان

دیدن سالمندی که کنترل حواس و رفتار خود را از دست داده و هوشیاری و آگاهی کافی در موقعیت­های مختلف ندارد بسیار ناراحت کننده است. از جمله دلایل این رفتارها و واکنش‌­ها، بروز اختلال دلیریوم در سالمندان است. اگر نمی­دانید دلیریوم چیست، در مورد خطرات این بیماری نمی­دانید و با روش­های پیشگیری و درمان آن آشنا نیستید، پیشنهاد می­کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دلیریوم چیست و چرا سالمندان به آن مبتلا می‌­شوند؟

اگر سالمندی در خانه یا اطراف خود دارید که رفتار و واکنش­های بسیار طبیعی دارد، اما در ساعاتی از روز دچار سردرگمی، عدم توانایی در کنترل ادراک و ناتوانی در تمرکز می­شود باید بدانید به احتمال زیاد آن فرد به اختلال دلیریوم ( Delirium ) یا روان آشفتگی دچار شده است.

علائم بسیاری نشان دهنده ابتلای فرد سالمند به این بیماری است که رایج‌­ترین آن­‌ها عبارتند از:

  • یکی از رایج­ترین نشانه­‌های دلیریوم در سالمندان، حافظه ضعیف در ساعات مختلفی از روز است.
  • سالمندی که به یکباره ساکت و گوشه­‌گیر می­شود یا شروع به راه رفتن­های بی قرار گونه می­کند، ممکن است به دلیریوم مبتلا شده باشد.
  • از دست دادن تمرکز سالمند، عدم توانایی در مشارکت در مباحث، اختلالات حسی و روحی نیز از دیگر علائم مهم است.
  • خواب­آلودگی یا اختلال در خواب، بیش فعالی یا کم شدن تحرک به­صورت ناگهانی، اختلال در تکلم و توهم نیز می­تواند نشانه از جمله علائم دلیریوم در سالمندان باشد.
علت دلیریوم در سالمندان
علت دلیریوم در سالمندان

علت دلیریوم در سالمندان چیست؟

طبق آنچه آمار و تحقیقات نشان می­دهد، میزان ابتلای دلیریوم در سالمندان بیشتر است. علت آن نیز می­تواند عمل­های جراحی بسیار، ضعیف شدن مغز و کم شدن اختلال در تفکر نسبت به یک فرد جوان­تر باشد.

اما به‌­طور دقیق باید بدانید عوامل زیر از جمله مهمترین علائم بیماری دلیریوم در سالمندان هستند.

  • وجود عفونت در بدن سالمند مشکلاتی به وجود می­آورد که ممکن است باعث بروز اختلال دلیریوم شود.
  • کم­آبی زیاد و کم­خوابی طولانی نیز باعث بروز این مشکل می­شود.
  • دلیریوم می­تواند نتیجه و عوارض مصرف برخی از داروها باشد.
  • دردهای زیاد، داروهای بیهوشی و استرسی که فرد قبل و پس از جراحی دارد نیز از عاملین این بیماری هستند.
  • اگر سالمندی در اطراف خود دارد که به اختلالات حسی مانند ضعف در بینایی و شنوایی مبتلاست، احتمال ابتلای او به دلیریوم نیز بیشتر است.
  • بروز برخی از بیماری­های زمینه­ای مانند بیماری­های کلیوی، آسم، افسردگی، سرطان، بیماری­های قلبی و عروقی، مشکلات و آسیب­های مغزی نیز در بروز این بیماری بسیار موثرند.

تشخیص و درمان دلیریوم در سالمندان

تشخیص دلیریوم کار دشواریست، چراکه در برخی از مواقع دلایل بروز علائم این بیماری را کهولت سن و حتی زوال عقل می­دانند. اما مراجعه به یک دکتر بیماریهای مغز و اعصاب می­تواند بهترین گزینه برای تشخیص صحیح باشد. اگر به دنبال دکتر مغز و اعصاب آنلاین هستید با مراجعه به سایت پذیرش۲۴ می­توانید بهترین پزشکان را از نظر تخصص و تجربه انتخاب کنید. در اینصورت می­‌توانید از میان روش‌­های تماس تلفنی، ارتباط آنلاین و مراجعه حضوری، یکی از بهترین روش­ها را بر اساس شرایطتان انتخاب کنید.

درمان دلیریوم در سالمندان
درمان دلیریوم در سالمندان

اگر دوباره نگاهی به دلایل بروز بیماری دلیریوم بیندازید متوجه می­شوید که یک سری از بیماری­های زمینه­ای و مواجهه سالمندان با شرایط سخت و استرس­های شدید باعث ابتلا به این بیماری است.

به ­همین دلیل در اکثر مواقع زمانی که بیماری­های زمینه­ای مانند آسم، بیماری­های قلبی، نارسایی کلیه و بیماری­های عفونی درمان شود و فرد از بیمارستان خارج شده و شرایط روحی او به حالت اول بازگردد، دلیریوم نیز درمان می­شود. اما این نکته نباید باعث شود که به پزشک متخصص مراجعه نکرده و نسبت به درمان آن اقدام نکنید.

درمان دارویی دلیریوم در سالمندان

داروهایی که در ادامه به آن ها اشاره می­کنیم، رایج­ترین داروها برای درمان دلیریوم سالمندان است. البته این یک قانون کلی نیست و ممکن است بر اساس نظر دکتر مغز و اعصاب تغییر کند.

  • داروهای ضد روانپریشی (Antipsychotics )
  • هالوپریدول (Haloperidol )
  • ریسپریدون (Risperidone )
  • الانزاپین (Olanzapine )
  • کوئتیاپین (Quetiapine )
  • بنزودیازپین (Benzodiazepine )
درمان دارویی دلیریوم در سالمندان
درمان دارویی دلیریوم در سالمندان

آیا می توان از ابتلای سالمندان به دلیریوم جلوگیری کرد؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است، در واقع تمامی پزشکان افراد را به داشتن سبک درستی در زندگی تشویق می­کنند تا درصد ابتلا به بسیاری از بیماری­ها در دوره سالمندی کمتر شود.

برای پیشگیری از بروز دلیریوم در سالمندان نیز می­توان به نکات زیر توجه کرد:

  • میزان استرس سالمندان در محیط­های مختلف و در بیمارستان و قبل و بعد از عمل­های جراحی باید کاهش یابد.
  • اگر سالمندی در خانه دارید باید مراقب خوردن قرص­ها و داروهای خطرزا توسط آن­ها باشید.
  • نسبت به بیماری­های زمینه­ای مانند عفونت، آسم و مشکلات مغزی حساس باشید و به سرعت برای درمان آن­ها اقدام کنید.
  • ورزش و صحبت کردن با هم سن و سال­ها و افراد خانواده را در برنامه سالمندان قرار دهید.
  • مراقب دردهای شدید، بی­خوابی و میزان آب بدن سالمندان باشید؛ چراکه این موارد از عوامل بروز این بیماری هستند.

آیا دلیریوم می تواند منجر به دمانس و آلزایمر شود؟

زوال عقل یا دمانس (Dementia )، دلیریوم و آلزایمر (Alzheimer  ) سه بیماری هستند که علائمی نزدیک به­هم دارند؛ به همین دلیل نیز گاهی افراد آن­ها را باهم اشتباه می­گیرند. اما باید بدانید دمانس و آلزایمر از دلیریوم خطرناک­تر است؛ همین باعث می­شود افراد پس از ابتلا به دلیریوم، از ابتلا به آلزایمر یا دمانس نیز واهمه داشته باشند.

تحقیقات نشان می­دهند کسانی که به دلیریوم مبتلا می­‌شوند، در آینده امکان ابتلایشان به دمانس بیشتر است. اما هنوز رابطه دقیقی بین آلزایمر سالمندان و دلیریوم پیدا نشده است.

درمان دلیریوم در سالمندان با طب سنتی
درمان دلیریوم در سالمندان با طب سنتی

آیا درمان دلیریوم در سالمندان با طب سنتی امکان پذیر است؟

به علت رواج درمان­های خانگی و سنتی در کشور ما، بسیاری از بیماران مبتلا به دلیریوم سالمندان ایران علاقه دارند از روش­هایی که در طب سنتی برای درمان دلیریوم در سالمندی وجود دارد استفاده کنند. در این رابطه بیشتر پزشکان سنتی عقیده دارند برای درمان این بیماری باید غذاهایی که طبع سرد دارند کمتر مصرف شود. همچنین انجام حجامت و بادکش نیز برای درمان مفید به نظر می­رسد.

 

۳.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
bcmjbetterhealthwhileaginguptodate

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا