تاثیر اینترنت بر مغز واقعیت دارد؟ اثرات مثبت و منفی اینترنت

تحقیقات اخیر در مورد تاثیر اینترنت بر مغز انسان نشان داده‌‌اند که استفاده بیش از حد از اینترنت در طولانی مدت ممکن است بر عملکردهای ذهنی، به‌خصوص تمرکز و حافظه کوتاه مدت، تاثیر منفی داشته باشد.

بیش از سه دهه است که اینترنت به اکثر نقاط جهان راه یافته است و اجازه دسترسی نامحدود به اطلاعات را به انسان می‌دهد، اما این تکنولوژی تاثیر عمیقی بر عملکردهای انسانی دارد. بنابراین مهم است که تاثیر اینترنت بر مغز بدن و سلامت انسان را جدی بگیریم.

چون استفاده بیش از حد از اینترنت، علاوه ‌بر تاثیر منفی آن روی ذهن، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را بالا می‌برد و می‌تواند ما را منزوی و آشفته کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تاثیر اینترنت بر مغز را از جوانب گوناگون بررسی کنیم.

اینترنت چه تاثیری روی مغز شما می‌گذارد؟

انسان همیشه در طول تاریخ نگرانی‌هایی در مورد تکنولوژی داشته است، یکی از این آن‌ها ناتوانی مغز در تطبیق یافتن با حجم بالای اطلاعات است. طبق تحقیقاتی که اخیرا در مورد تاثیر امواج اینترنت بر مغز انجام شده است، این نگرانی‌ها بی‌مورد نیست. چون می‌تواند عواقب زیر را به همراه داشته باشد:

تاثیر اینترنت بر تمرکز

توانایی اینترنت در جلب توجه افراد تنها به دلیل کیفیت محتوای رسانه‌ای در دسترس نیست، بلکه نحوه طراحی دنیای آنلاین نیز روی این قضیه تاثیر می‌گذارد.

به‌همین خاطر اینترنت در مدت کوتاهی توجه افراد را به خود جلب کرده و در نتیجه تمرکزشان روی سایر امور زندگی آشفته می‌کند. تاثیر اینترنت بر روی انسان محدود به این موضوع نیست و می‌توانید با خدمات مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب پذیرش۲۴ بیشتر از آن‌ها آگاه شوید.

تاثیر اینترنت بر حافظه

نگرانی دیگر این است که دسترسی مداوم به اطلاعات ذخیره شده، حافظه انسان را ضعیف یا مختل می‌کند. دیگر چه نیازی است که مطلب یا نکته‌ای را به حافظه بسپارید، وقتی می‌توانید هر چیزی را در گوگل پیدا کنید؟

تجربیات ما به‌صورت ناآگاهانه در حافظه‌مان ذخیره می‌شوند و مسائل احساسی یا مهم را راحت‌تر از اطلاعات انتزاعی یا واقعیت‌های ناملموس به یاد می‌آوریم. چنین اطلاعاتی همیشه نیاز به تلاش بیشتری برای یادآوری در طولانی مدت دارند و باید مرتب تکرار شوند تا به‌عنوان حافظه رمزگذاری شوند.

اینترنت به‌طور انکارناپذیری چنین چیزی را غیرضروری می‌کند، اما آیا این موضوع برای مغز خطرناک نیست؟ آیا تاثیر اینترنت بر مغز بدن باعث نمی‌شود اطلاعات کمتری را به حافظه بسپاریم؟

وقتی کاری مرتب انجام شود و فرد در آن مهارت یابد، در ساختار مغز او تاثیر می‌گذارد. برای مثال قشر حرکتی مغز یک موسیقیدان حرفه‌ای با فردی معمولی فرق دارد. میزان وسیع اطلاعاتی که مثل آب خوردن در دسترس ما قرار دارند، روش به خاطر سپردن همه چیز را تغییر داده است. همچنین نیازی نیست کاربر به خاطر بسپارد چه اطلاعاتی را کجا ذخیره کرده است.

اینترنت موجب شده است تعاملات و ارتباطات اجتماعی بین قشر وسیعی از مردم از فاصله‌های دور ایجاد شده و هر روز تکرار شود.
اینترنت موجب شده است تعاملات و ارتباطات اجتماعی بین قشر وسیعی از مردم از فاصله‌های دور ایجاد شده و هر روز تکرار شود.

تاثیر اینترنت بر تعاملات اجتماعی

انسان موجودی اجتماعی بوده و تعاملاتش با سایر افراد عامل مهمی در رشد و یادگیری او هستند. اما حالا اینترنت موجب شده است تعاملات و ارتباطات اجتماعی بین قشر وسیعی از مردم از فاصله‌های دور ایجاد شده و هر روز تکرار شود.

یعنی هر کاری را که انجام می‌دهیم می‌توان با زدن یک دکمه با دیگران به اشتراک گذاشت، اما چنین چیزی چه عواقبی در پی دارد؟ در واقع احساسات مثبتی که از تشویق و ترغیب رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌شود، با سیستم عصبی کاری مشابه با زمان استفاده از مواد مخدر را می‌کند.

تاثیر اینترنت بر مغز کودکان

تاثیر اینترنت بر مغز برای کودکان نیز مورد بررسی‌های زیادی قرار گرفته است. تقریبا نیمی از کودکان زیر ۸ سال در جهان تبلت دارند و به‌طور میانگین حدود ۲.۲۵ ساعت در روز را با آن سپری می‌کنند.

طبق تحقیقات، کودکانی که بیش از دو ساعت در روز با این وسایل کار می‌کنند، نمره آن‌ها در تست‌های زبان و خلاقیت پایین است. توصیه می‌کنیم در مورد تاثیر مخرب اینترنت روی کودکان با دکتر متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید و از همین الان نگران آینده ذهن کودک خود باشید.

تماس بیش از حد با اینترنت یا امواج الکترونیکی مودم‌ها، می‌تواند برای بدن ما مضر باشد.
تماس بیش از حد با اینترنت یا امواج الکترونیکی مودم‌ها، می‌تواند برای بدن ما مضر باشد.

سخن نهایی

در پایان باید تاکید کنیم که تاثیر اینترنت بر مغز انسان و عملکرد آن جدی است و تماس بیش از حد با اینترنت یا امواج الکترونیکی مودم‌ها، می‌تواند برای بدن ما مضر باشد. البته ممکن است تاثیر آن روی افراد مختلف، متفاوت باشد.

با توجه به این‌که حذف اینترنت از زندگی مدرن بشر امکان‌پذیر نیست بهتر است تاثیر اینترنت بر مغز را نادیده نگیرید. بنابراین می‌توانید سوالات خود در این زمینه را با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب پذیرش۲۴ از یک متخصص بپرسید و جلوی مشکلات جدی را قبل از وقوع آن‌ها بگیرید.

سوالات متداول تاثیر اینترنت بر مغز

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

رسانه‌های اجتماعی چطور بر مغز انسان تاثیر می‌گذارند؟

تحقیقات نشان می‌دهد زیاده‌روی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای حافظه، به‌خصوص حافظه تعاملی، مضر است. این حافظه تصمیم می‌گیرد چه اطلاعاتی برای ذخیره کردن در مغز مهم‌تر هستند و چه اطلاعاتی نیازی به نگهداری ندارند.

مضرات اینترنت چیست؟

  • اعتیاد به اینترنت
  • هدر دادن وقت
  • قلدری کردن در نوجوانان

اثرات اعتیاد به اینترنت چیست؟

تحقیقات بالینی نشان دادند که اثرات اعتیاد به اینترنت می‌تواند از دست دادن علایق، فاصله گرفتن از جامعه و کاهش عملکردهای روانی اجتماعی باشد.

۳.۸/۵ (۱۰ نظر)

منبع
theguardian.comhealio.comhealthmatters.nyp.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا