تومور مغزی پشت چشم چیست؟ علت، علائم و درمان

تومور مغزی پشت چشم یکی از انواع تومورهای مغزی است که بیشتر کودکان را درگیر کرده و به ندرت در افراد بالای ۲۰ سال دیده می‌شود. این نوع تومور در مقایسه با انواع دیگر تومورهای مغزی، سرعت رشد کم‌تری داشته و از این رو جز تومورهای درجه پایین دسته بندی می‌شود. تومور مغزی پشت چشم دی کیاسم بینایی به وجود آمده و رشد می‌کند. در واقع کیاسم محل عبور عصب‌های بینایی چپ و راست است. شایان ذکر است که تومور مغزی پشت چشم در افراد بسیار کمی به وجود می‌آید از این رو آن را یک نوع سرطان نادر می‌دانند. با اینکه این بیماری بسیار نادر است اما باز هم والدینی هستند که نگران فرزندان خود بوده و می‌خواهند در مورد این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنند. از این رو ما در پذیرش ۲۴ تصمیم گرفتیم به بررسی مواردی از جمله تومور مغزی پشت چشم چیست؟ تشخیص و درمان آن چگونه است؟ و سؤالات دیگری از این قبیل پاسخ دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علائم تومور مغزی پشت چشم

علائم تومور مغزی پشت چشم، طیف گسترده ای داشته و هر اگر یک یا چند نوع از این علائم در شخصی بروز دهد، بهتر است که در اسرع وقت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند، تا مورد معاینه و آزمایش قرار بگیرد. اینکار برای آن انجام می‌شود تا در صورت وجود تومور، روند درمان وی سریع انجام شود. از جمله از علائم این بیماری عبات اند از:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • اختلال حافظه
  • تاخیر در رشد
  • از دست دادن مختصر بینایی
  • محدود شدن میدان دید
  • چشمک زدن
  • تاری یا دوبینی
  • خواب آلودگی در طول روز
  • مشکلات تعادل
  • حرکات غیر طبیعی چشم
  • سوسو زدن چشم
  • از دست دادن اشتها
  • اختلالات بینایی
  • حرکات غیر ارادی چشم
  • و…

شایان ذکر است که بسیاری از افراد این نشانه‌ها را با نشانه تومور کاذب مغزی یا چشمی اشتباه می‌گیرند، چرا که در تومورهای کاذب نیز این علائم بروز می‌دهند، اما در واقع خطری فرد را تهدید نمی‌کند. البته نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند حاکی از آن باشد که شما به بیماری تومور مغزی پشت چشم مبتلا شده‌اید. به طور کلی می‌توان گفت علائمی که مربوط به چشم و بینایی هستند، شایع‌ترین و جدی‌ترین نشانه‌های ابتلا فرد به این بیماری هستند پس بایتی بسیار جدی گرفته شوند تا در کم‌ترین زمان مشخص تشخص داده شده و روند درمان آن‌ها شروع شود. برای اطمینان از موضوع می‌توانید به یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین مراجعه کنید.

علل ابتلا به تومور مغزی پشت چشم

افرادی که دکتر تومور مغزی هستند علت دقیق و صریحی را برای این بیماری مشخص نکرده‌اند. اما اکثر این پزشکان اعتقاد دارند که دلیل اصلی و علت شایع مبتلا شدن کودکان و بزرگسالان به تومور مغزی پشت چشم به عوامل وراثتی و ژنتیکی مربوط می‌شود. در کل می‌توان گفت، هر فردی بدون علت خاصی می‌توان گرفتار این بیماری شود اما افرادی که سابقه خانوادگی در مبتلا شدن به این بیماری را دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

انواع تومور مغزی پشت چشم

تومورهای مغزی پشت چشم انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • تومورهای عروقی

به‌عنوان‌مثال: همانژیوم، همانژیوپری سیتوما، لنفانژیوم

  • تومورهای غده اشکی

به‌عنوان‌مثال داکریوآدنیت، سارکوئیدوزیس، تومورترکیبی خوش‌خیم و کارسینوم سیستیک آدنوئید

البته هر نوع از تومور پشت چشمی بسیار نادر بوده و درصد کمای از افراد به آن مبتلا هستند. در برخی از مواقع علاوه بر متخصص مغز و اعصاب، چشم پزشک نیز می‌تواند این تومور را تشخیص بدهد. از این رو اگر به یک متخصص مغز و اعصاب دسترسی نداشتید می‌توانید از چشم پزشک کمک بگیرید و یا سؤالات خود را از یک چشم پزشک آنلاین بپرسید. البته شایان ذکر است که چشم پزشک‌ها تنها می‌توانند در سطح کمی به شما اطلاعات دهند و تشخیص آن‌ها همانند تشخیص متخصصان مغز و اعصاب دقیق نیست.

انواع راه‌های درمان تومور مغزی پشت چشم

شیوه‌های مختلفی برای درمان تومور مغزی پشت چشم وجود دارد. اکثر متخصصان مغز و اعصاب توصیه می‌کنند که روند درمان و بهبود شخص بیمار، بایستی ترکیبی از چند روش باشد تا هم روند درمانی سریع‌تر انجام شود و هم نتایج به دست آمده مطلوب‌تر باشند. تشخیص اینکه کدام روش درمانی برای فرد مناسب‌تر است و یا این موضوع که آیا یک روش درمانی برای فرد جوابگو است یا بایستی از چند روش با هم استفاده کرد، بر عهده پزشک معالج است. البته پزشک این تصمیمات را با توجه به عواملی نظیر اندازه و محل قرار گیری تومور، شرایط فرد، خوش‌خیم یا بدخیم بودن تومور و … اخذ می‌کند. از جمله از شایع‌ترین روش‌های درمانی تومور مغزی پشت چشم عبارت‌اند از:

مصرف دارو

مصرف دارو، یک راه درمان برای تومور مغزی پشت چشم نیست و از داروها بیشتر برای تسکین درد این بیماری استفاده می‌شود. همچنین داروها می‌توانند به عنوان مکملی در کنار سایر روش‌های درمانی نیز بکار گرفته شوند. این داروها علاوه بر تسکین درد، کارایی دیگر نظیر جلوگیری از تشنج، جلوگیری از تورم و… نیز دارند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی یکی از روش‌های درمان این بیماری بود و عوارض کم‌تری نیز دارد. در این روش از چند منبع، پرتوهای پر انرژی به اطراف تومور تابانده می‌شوند، تا سلول‌های آن را از بین ببرند. بایتی خاطر نشان کرد که اگر اندازه تومور بزرگ باشد، پرتو درمانی به تنهایی برای درمان کافی نبوده و تنها می‌توان با پرتودرمانی اندازه تومور را کوچک‌تر کرد. همچنین پرتودرمانی به عنوان یک روش مکمل در کنار عمل جراحی توصیه می‌شود. به عنوان مثال، بعد از برداشتن تومور با عمل جراحی، پس‌مانده‌های آن یا بخش‌های کوچک که با عمل جراحی برداشته نشده‌اند، با تابش پرتوهای پر انرژی از بین می‌روند. پرتو درمانی نیز دارای عوارض مشخصی است که شایع‌ترین نوع آن، ریزش مو گزارش شده است. با این همه حال می‌توان پرتو درمانی را کم عارضه‌ترین روش درمانی برای از بین بردن تومور مغزی پشت چشم دانست.

عمل جراحی

عمل جراحی یکی از معمول‌ترین شیوه‌های درمان در علم پزشکی است اما با این همه حال پزشکان در مورد تومور مغزی پشت چشم همیشه از این روش استفاده نیم کنند. چرا که این تومور در نقاط حساسی رشد می‌کند و ممکن است دسترسی مستقیم به آن سخت بوده و یا حتی به بافت‌های حساس آسیب بزند. اما اگر تومور قابل دسترسی باشد و در حین جراحی اطمینان حاصل شود که به بخش‌های حساس مغز آسیبی نمی‌رسد، می‌توان برای برداشتن کامل تومور و درمان قطعی بیماری از این روش استفاده کرد. همچنین در برخی از مواقع که امکان برداشتن کامل تومور وجود ندارد، پزشکان بخشی از آن را از مغز جدا می‌کنند، تا فشار کم‌تری به جمجمه وارد شود. به طور کلی می‌توان گفت برای درمان تومور مغزی پشت چشم عمل جراحی یک روش قطعی و بی برگشت است، اما چون موانعی برای انجام آن وجود دارد، نمی‌توان آن را به همهٔ افراد توصیه کرد.

شیمی درمانی

روش درمانی شیمی درمانی عبارت است از استفاده از داروهایی که باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شوند. این داروها مستقیماً یا از طریق سرم وارد بدن بیمار شده و نقاط مدنظر را هدف قرار می دهند شیمی درمانی معمولاً یک روند درمانی طولانی مدت بوده و ممکن است چندین و چند سال طول بکشد. همچنین این روش درمان عوارضی نیز دارد که شایع‌ترین آن ریزش موهای سر و بی حالی تا چند روز پس از شیمی درمانی هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که بیماری تومور مغزی پشت چشم بسیار نادر است، از این رو ممکن است افرادی که به آن ابتلا می‌شوند، از این بیماری خود خبری نداشته باشند. پزشکان توصیه می‌کنند که اگر علائمی نظیر حالت تهوع بی دلیل، سر درد، مشکلات مربوط به بینایی (مانند تار بینی، کم شدن میزان دید، محدود شدن میدان دید و…)، در خود مشاهده کردید حتماً لازم است تا به یک پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم برسی دقیق و جامعی از بیماری تومور مغزی پشت چشم برایتان ارائه دهیم. اگر پس از خواندن این مقاله سؤالاتی به ذهنتان خطور کرد و یا شک می‌کنید که خود یا اطرافیانتان به این بیماری مبتلا هستند، می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر زمان یا امکان مراجعه حضوری به یک پزشک را ندارید، می‌توانید از خدمات ویزیت آنلاین و غیرحضوری بهره ببرید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

سؤالات متداول تومور مغزی پشت چشم

آیا بیماری تومور مغزی پشت چشم شایع است؟

خیر – این بیماری به ندرت در اطراف دیده می‌شود و جز دسته بیماری‌های نادر است.

آیا بیماری تومور مغزی پشت چشم خطرناک است؟

بسته به اندازه و محل قرار گیری تومور می‌تواند خطرناک باشد. برخی از تومورها خوش‌خیم بوده و خطری برای سلامت فرد ندارند اما برخی تومورهای دیگری نیز که به عنوان تومور بدخیم شناخته می‌شوند، باعث آسیب‌های جسمی به فرد شده و حتی ممکن است حیات وی را نیز تهدید کنند.

چه افرادی در معرض خطر تومور مغزی پشت چشم هستند؟

این بیماری به طور کلی نادر است و افراد بسیار کمی به آن مبتلا می‌شوند. اما می‌توان گفت تومور مغزی پشت چشم بیشتر در کودکان ایجاد می‌شود.

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
hopkinsmedicine.orgmoffitt.orgbraintumourresearch.orgthebraintumourcharity.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نصیر افضلی
نصیر افضلی
2 ماه قبل

سلام علت ب وجود آمدن تمور پشت چشم کودکان چیست تشکر

صدقی هستم
صدقی هستم
3 ماه قبل

من دو با عمل در بیمارستان اراد داشتم ۲۷ سال پیش وسال ۱۴۰۱ اصلا مشکلی پیش نیومده فقط افتادگی پلک دارم آیا مشکی پیش نمیاد که عمل بالا وپایین پلک انجام بدم لطفا آقای دکتر راهنمایی بکنن متشکرم

نسرین خاکپور
نسرین خاکپور
1 سال قبل

تومور مغزی تا چند بار امکان جراحی دارد ؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  نسرین خاکپور
3 ماه قبل

۱ بار بیشتر اوقات

دکمه بازگشت به بالا