آیا دیسک گردن با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

فیزیوتراپی دیسک گردن روشی برای درمان دیسک گردن (Cervical Disc) است. دیسک گردن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به گردن است. دیسک گردن در اثر آسیب دیدن یا جابه‌جایی مهره‌های گردن بروز می‌دهد که در این صورت حتماً لازم است به یک دکتر دیسک گردن مراجعه کنید. در این مقاله ما به درمان‌های خانگی دیسک گردن و چگونگی انجام تمرینات مختلف برای بهبود آن ارائه می‌دهیم. در واقع شما با یادگیری و انجام تمرینات ورزشی مناسب، در مرکز فیزیوتراپی و تکرار آنها در خانه باعث شروع روند بهبود دیسک گردنتان می‌شود. در پذیرش ۲۴ مطالبی را برای شما عزیزان جمع آوری کرده‌ایم تا مفیدترین حرکات ورزشی و فیزیوتراپی را یاد گرفته و برای بهبود دردتان از آن‌ها استفاده کنید.

فیزیوتراپی با چه هدفی انجام می‌شود؟

از جمله از فواید فیزیوتراپی دیسک گردن، کاهش درد و سفتی عضلات گردن، بهبود حرکات گردن و عضلات اطراف آن، جلوگیری از عود درد است. شایان ذکر است که هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن متفاوت بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. پس بهتر است قبل از شروع درمان هزینه آن را از مطب بپرسید.

چه موقع انجام فیزیوتراپی توصیه می‌شود؟

فیزیوتراپی دیسک گردن یکی از چندین روش مختلفی است که برای بهبود و درمان دیسک گردن وجود دارد. در بین روش‌های موجود، اگر یکی از شرایط زیر را داشتید، بهتر است فیزیوتراپی را برای سپری کردن روند درمانی خود انتخاب کنید.

  • اگر گرفتار درد مزمن اما نامشخص در نواحی اطراف گردن شده‌اید.
  • اگر دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی از قبیل ضرب‌دیدگی شدید شده‌اید.
  • اگر عمل جراحی انجام داده‌اید. استفاده از فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک گردن باعث شل شدن عضلات سفت می‌شود.
  • و…

شایان‌ذکر است که موارد گفته شده در بالا تنها بخشی از مهم‌ترین نکاتی بودن که در آن بایستی از فیزیوتراپی دیسک گردن استفاده کنید. بدیهی است که پس از مراجعه به دکتر فوق متخصص مغز و اعصاب و معاینه توسط وی و انجام آزمایش‌های مختلف، پزشکتان بهتر می‌تواند تشخیص دهد که آیا لازم است فیزیوتراپی دیسک گردن انجام دهید یا خیر.

انواع ورزش برای فتق دیسک

در کنار فیزیوتراپی برای دیسک گردن، یکی از بهترین روش‌هایی که برای درمان و کاهش درد دیسک گردن وجود دارد، درمان دیسک گردن با ورزش است. ما در ادامه این مقاله به معرفی بهترین و مفیدترین این حرکات پرداخته‌ایم.

حرکت چانه

برای انجام این تمرین لازم است تا به حالت خوبی نشسته و سپس به جلو نگاه کنید. حال بایستی سر خود را به عقب حرکت دهید تا چانه شما پایین باشد. توجه داشته باشید که در این حالت هیچ چیز زیر سر شما نباید حرکت کند. بهتر است به مدت‌زمان کوتاه، مثلاً ۵ ثانیه در این حالت مانده و سپس به حالت اول برگردید. این حرکت را در طول روز حداقل ۱۰ بار تکرار کنید.

چرخش سر به دو طرف

روی صندلی یا زمین صافی نشسته و سپس چانه خود را به سمت شانه راست حرکت دهید. در انجام این حرکت، توصیه می‌شود که با استفاده از دست، سر خود را به آرامی به آن سمت بیشتر کش بیاورید. حال بایستی ۲۰ ثانیه در این حالت مانده و پس از آن، این بار چانه خود را به سمت شانه چپ حرکت دهید. در این حالت نیز بهتر است تا از دستتان برای کشش بیشتر کمک بگیرید. ۲۰ ثانیه نیز در این حالت مانده و سپس به حالت اولیه خود برگردید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار در هر طرف را تکرار کنید. شایان ذکر است که این حرکت را می‌توانید به صورت خوابیده نیز انجام دهید.

خم شدن به پهلو

بر روی زمین بنشینید. سپس گوش راستتان را به سمت شانه راست پایین اورید. همانند تمرین قبلی می‌توانید از دستتان برای ایجاد کشش بیشتر بهره بگیرید. حال کافی است ۲۰ ثانیه در این حالت مانده و این مرحله را برای گوش سمت چپتان نیز تکرار کنید. هر روز این حرکت را ۳ تا ۵ بار در هر طرف تکرار کنید.

کشش گردن به عقب و جلو

  • برای انجام حرکات مربوط به کشش گردن بایستی در ابتدا روی صندلی نشسته و چانه خود را بالا بیاورید. تا حی که سقف را ببینید. حال کافی است در همان حالت گردن خود را به آرامی به جلو و عقب بروید. این حرکت را روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ بار به صورت دوره‌ای انجام دهید. شایان ذکر است که از این حرکت در فیزیوتراپی دیسک گردن نیز بسیار استفاده می‌شود.

فشار دادن کتف

برای شروع این کار بایستی در ابتدا این چنین در نظر بگیرید که بین تیغه‌های شانه شما کمی فاصله افتاده و شما می‌خواهید با فشار دادن تیغ‌های شانه‌تان آن فاصله را به هم بچسبانید. شایان ذکر استن که در حین انجام این ورزش باید در نظر بگیرید که زمانی که تیغه‌ها به هم نزدیک می‌شوند، گردن بایستی آرام نگه داشته شده و سینه به آرامی روبه‌جلو فشار داده شود. در صورتی که در تمرینات مشاهده کردید شانه‌ها به سمت گوش‌هایتان بلند می‌شوند، بایستی دامنه کمتری را برای انجام این کار در نظر بگیرید. زمانی که به مقدار کمی احساس کشش در قفسه سینه حس کردید، بدانید که این حرکت را به درستی انجام می‌دهید. این ورزش گردن را به مدت‌زمان ۳ الی ۵ ثانیه انجام دهید. در طول روز نیز چندین بار آن را تکرار کنید.

انقباض تیغه شانه

برای انجام این حرکت کافی است تا هنگامی که تیغه‌های شانه‌هایتان را به سمت یکدیگر فشار می‌دهید، بازوهای خود را چند سانتی متر از زمین بلند کنید. در این حین ضروری است تا از کشش گردن خودداری کنید. در همین حالت از عضلات قسمت میانی کمر استفاده کنید. تا کشش را تحمل کنند. این حرکت را به تعداد ۱۰ الی ۱۵ بار در طول روز و هر بار ۵ ثانیه انجام دهید.

در این مقاله ما درمان دیسک گردن با ورزش را به شما آموختیم که به مراتب هزینه آن بسیار کم‌تر از هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن است. شایان ذکر است که تمامی تمرینات ذکر شده در بالا را بسیار محتاط انجام دهید چرا که هر اشتباهی می‌تواند باعث تشدید درد شما شود. برای اینکه روند درمانتان بی خطر شده و به درستی پیش برود بهتر است حتماً به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کرده و این تمرینات را در کنار او انجام دهید و یا می توانید از یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب کمک بگیرید.

سؤالات متداول فیزیوتراپی دیسک گردن

آیا فیزیوتراپی برای دیسک گردن مفید است؟

بله – یکی از بهترین و مفیدترین روش‌ها برای درمان این نوع بیماری استفاده از فیزیوتراپی است.

آیا ورزش‌های خانگی (درمان خانگی) می‌تواند جایگزین فیزیوتراپی شود؟

تا حدودی بله – اما توصیه می‌شود تا حتی‌الامکان به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید.

آیا فیزیوتراپی دیسک گردن بهترین روش برای بهبود این بیماری است؟

خیر – بهترین روش برای درمان هر شخصی، منحصر به فرد بوده و مطابق با شرایط وی سنجیده می‌شود. اما می‌توان گفت فیزیوتراپی دیسک گردن یکی از بهترین روش‌ها است.

۴.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
spine-health.comwebmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گیسو
گیسو
5 ماه قبل

سلام ممنونم از سایت خوبتون.
میخواستم بدونم کسانی ک دیسک گردن دارن و شونه ی چپشون درد داره و نمیتونن دساشون را بالا ببرند
میتونن از حرکت اصلاحی اویزان شدن بارفیکس برای تقویت شانه استفاده کنند یا فقط تادر راستای شانه و مواری زمین باید حرکت بزنن

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  گیسو
8 روز قبل

بهتره با فیزیوتراپ یا پزشک متخصص طب فیزیکی مشاوره بگیرید تا براساس ام آر آی گردن و شرایط بالینی بیمار شیوه مناسب را به شما ارائه کنند. بدون مشورت با فیزیوتراپ و پزشک متخصص طب فیزیکی هیچ حرکتی انجام ندهید.

دکمه بازگشت به بالا