عمل جراحی کرانیوتومی چیست و چه عوارضی دارد؟

مغز مهمترین قسمت بدن است که دارای پیچیدگی و اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. تمامی فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم از راه رفتن، نفس کشیدن، فکر کردن، احساس کردن و فعالیت اندام‌های درونی که شاید حتی متوجه آن‌ها نباشیم همگی تحت کنترل مغز و با دستورات آن انجام می‌شوند.

به همین دلیل اهمیت مغز بسیار بسیار زیاد بوده و اگر هرگونه اختلال یا بیماری برای آن به وجود بیاید باید هر چه سریع‌تر آن عامل از بین برود تا مغز فعالیت درست و همیشگی خود را ازسر بگیرد.

کرانیوتومی (craniotomy) یا عمل باز مغز، نوعی از درمان بیماری‌ها و اختلالات مغزی است که توسط دکتر متخصص جراحی مغز و اعصاب انجام می‌شود.

در ادامه هر آنچه که لازم باشد درباره این عمل جراحی بدانید را برای شما مفصلا شرح خواهیم داد.

عمل جراحی کرانیوتومی چیست؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، کرانیوتومی یک عمل جراحی باز است که بر روی مغز انجام می‌شود. در این عمل قسمتی از استخوان جمجمه توسط پزشک متخصص برای مدت موقتی برداشته می‌شود تا پزشک دسترسی راحت‌تری به مغز داشته باشد و پس از انجام عمل جراحی دوباره استخوان جمجمه را به جای خود باز می‌گرداند.

مواردی که پزشک را ناچار به انجام جراحی کرانیوتومی می‌کند عبارتند از:

  • برداشتن تومور یا غده مغزی
  • ترمیم کردن پارگی غشای خارجی مغز
  • برداشتن لخته‌های خونی داخل مغز که موجب انسداد خونرسانی به مغز شده‌اند
  • رفع ناهنجاری‌های شریانی و وریدی مغز
  • ترمیم کردن شکستگی‌های استخوان جمجمه
  • برداشتن قسمت‎های آسیب دیده
  • قرار دادن دستگاه‌های تحریک کننده برای درمان بیماری‌ها و ناهنجاری‌های حرکتی
  • درمان آی سی پی بالا
  • درمان ترشحات آبسه مغزی
  • درمان آنوریسم‌های مغزی

موارد نام برده شده تنها بخشی از بیماری‌هایی هستند که با جراحی کرانیوتومی می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

انواع جراحی کرانیوتومی

در این جراحی قبل از هرچیزی باید بیماری توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود و محل تومور، ضایعه، غده، محل انسداد عروق مغزی و یا هرگونه اختلالی که باعث شده به جراحی کرانیوتومی نیاز پیدا کنید با آزمایشات تخصصی و معاینات دقیق مثل سی تی اسکن و ام آر آی‌ها و… تعیین شود.

بعد از مشخص شدن محل دقیق ضایعه، پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که باید کدام قسمت از جمجمه را بردارد تا بتواند اختلال به وجود آمده را درمان کند.

کرانیوتومی ترانس‌لابیرنتین

در این نوع از جراحی کرانیوتومی باید قسمت پشت گوش جراحی شده و استخوان آن قسمت جمجمه برداشته شود. همچنین در این جراحی برخی از استخوان‌های داخلی گوش نیز برداشته می‌شوند تا جراح متخصص مغز و اعصاب بتواند دسترسی کاملی به محل مورد نظر پیدا کند.

همانطور که خودتان هم می‌دانید هیچ درمان و به‌خصوص هیچ عمل جراحی بدون عوارض نخواهد بود. عوارضی که ممکن است در این نوع از جراحی کرانیوتومی در برخی موارد برای بیماران به وجود بیاید، اختلال‌های شنوایی و یا از دست دادن شنوایی بیمار است.

کرانیوتومی سوپرا اوربیتال

سوپرا اوربیتال قسمت ابرو و یا بالای چشم را شامل می‌شود. از این جراحی برای خارج کردن تومور و غده‌های هیپوفیز یا غده‌ای که در قسمت جلویی مغز بوده و محل‌های نزدیک به چشم و اعصاب بینایی وجود دارند استفاده می‌شود.

عوارض این جراحی ممکن است با اختلال های بینایی و از دست دادن بینایی همراه باشد.

جراحی کرانیوتومی اوربیتوزیگوماتیک

این نوع از جراحی کرانیوتومی برای دسترسی بیشتر به قسمت‌های عمیق‌تر و داخلی‌تر مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد که احتمال به وجود آمدن آسیب‌های مغزی در این نوع جراحی کمتر است. در این نوع از جراحی جمجمه را از پشت خط رویش موها برش زده و برمی‌دارند و این برش تا قسمت برجستگی پیشانی و گونه ادامه دارد.

آنوریسم و تومورهای سخت مثل تومورهای هیپوفیز و مننژیوم با استفاده از این نوع جراحی درمان می‌شوند.

جراحی کرانیوتومی سوراخ کلید

برای جراحی‌هایی که پزشک نیاز به دسترسی داشتن به مخچه مغز را دارد از این نوع جراحی استفاده می‌شود. در این عمل جراحی با ایجاد یک سوراخ بسیار کوچک در قسمت پشت گوشه بیمار غده‌ها و تومورهای این قسمت برداشته شده و درمان می‌شوند.

عوارض بعد از عمل کرانیوتومی

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۴-۲۱۴۸۱۳_Chrome.jpg هرنوع درمانی حتی اگر خوردن یک قرص یا شربت ساده برای درمان بیماری‌های ساده مثل سرماخوردگی هم باشد، با عوارض مخصوص خودش همراه است.

طبیعی است که در درمان‌های وسیع و سنگین مانند عمل جراحی به‌خصوص جراحی‌های کرانیوتومی که مستقیم با مغز در ارتباط هستند برخی عوارض و پیامدهای برای فرد بیمار به وجود بیاید.

همانطور که اشاره کردیم، عمل کرانیوتومی با برداشتن و سپس قرار دادن دوباره جمجمه در جای خودش همراه است که همین کار ممکن است باعث شود بعد از اتمام عمل جراحی سوراخ ایجاد شده و قسمتی که از جمجمه برداشته شده بود دچار عفونت شود یا استخوان جمجمه به خوبی و مثل اولش سر جای خود قرار نگیرد و بیمار به تشخیص پزشک کرانیکتومی شود.

در روش کرانیکتومی با تشخیص پزشک فلپ جمجمه‌ برداشته شده سرجای خود قرار نمی‌گیرد. این اتفاق ممکن است به دلیل ضربه به جمجمه، عفونت یا تورم بیش از اندازه بافت مغز باشد که اجازه قرار دادن استخوان برداشته شده را ندهد.

سایر عوارضی که احتمال دارد در اثر این جراحی برای فرد به وجود بیاید عبارتند از:

  • تورم بافت مغزی و نیاز به جراحی دوباره
  • معلولیت ذهنی و جسمی
  • مننژیت
  • کاهش قدرت و عملکرد مغز
  • نشت کردن مایع مغزی-نخاعی

همچنین هر کدام از انواع جراحی کرانیوتومی با توجه به اینکه کدام قسمت مغز دستکاری می‌شود ممکن است با اختلال‌هایی مثل اختلال شنوایی، بینایی، حرکتی و…. همراه باشد که دقت، تجربه و مهارت پزشک جراح متخصص انتخابی شما بیشتر باشد این عوارض به حداقل می‌رسند.

پس انتخاب یک جراح ماهر و باتجربه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در بهبود شما خواهد بود.

علاوه‌بر آن بعد از اینکه عمل جراحی انجام شد و فرد بیمار مرخص شد ممکن است گاهی عوارض و مشکلاتی برای او پیش بیاید که نیاز مبرم به معاینه و ویزیت پزشک داشته باشد اما به هر دلیلی امکان دسترسی به پزشک را نداشته باشد.

در این صورت پیشرفت علم به کمک شما آمده و می‌توانید با استفاده از خدمات پزشکی آنلاین به راحتی مشکلات خود را با بهترین پزشک‌های متخصص در هر زمینه‌ای در میان گذاشته و راه حل‌های بهبود و درمان را از آن‌ها دریافت کنید.

سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ به همین منظور تشکیل شده است در این سایت شما می‌توانید با دکتر مغز و اعصاب آنلاین در ارتباط بوده و هر گونه عوارض یا علائمی که مشاهده کردید را با او در میان بگذارید و تا بهبود کامل بیمار خود مرتب با پزشک به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

چه زمانی لازم است حتما به پزشک برای جراحی کرانیوتومی مراجعه کنیم؟

معمولا بعد از انجام عمل جراحی خودت دکتر مغز و اعصاب نوبت‌های مراجعه بعدی را برای شما خواهد گفت اما اگر بعد از عمل جراحی هرگونه علائم یا عوارضی سخت و زیاد را مشاهده کردید و همچنین دچار عوارضی مانند: حملات صرع، تشنج، هرگونه اختلال در روند طبیعی بدن، سردرد، عفونت، زخم یا هر مورد غیر طبیعی مشاهده کردید سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کرده یا از طریق اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با یک دکتر متخصص مغز و اعصاب در ارتباط باشید و تمامی علائم خود را به او گزارش کنید.

به یاد داشته باشید اگر جراحی موفقیت‌آمیز بوده باشد و مراقبت پس از جراحی به خوبی انجام شود، جای هیچ گونه نگرانی نیست و حال بیمار و شما به زودی سلامت کامل خود را به دست خواهد آورد.

سوالات متداول جراحی کرانیوتومی

عمل جراحی کرانیوتومی تنها راه درمان بیماری‌های مغزی است؟

این یک موضوع کاملا تخصصی است که حتما باید پزشک متخصص با توجه به نوع و شدت بیماری آن را تشخیص دهد.

دوران نقاهت جراحی کرانیوتومی چقدر است؟

معمولا اگر مشکل و عارضه خاصی بعد از عمل جراحی به وجود نیاید، دوران نقاهت نهایتا ۸ هفته خواهد بود.

امکان بهبودی عارضه‌های بعد از جراحی کرانیوتومی وجود دارد؟

معمولا بسیاری از عوارضی که بعد از جراحی برای فرد به وجود می‌آید؛ اگر مربوط به مشکل خاصی نباشد در طی زمان ازبین خواهد رفت.

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
neurosurgery.columbia.edubetterhealth.vic.gov.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهرام
بهرام
3 ماه قبل

دو ماه هست جمجمه من برداشتن حالمم خوبه ولی استرس دارم که جمجمه بزاره سرت جاش آیا خطر دارد

علی محمد منجزی
علی محمد منجزی
پاسخ به  بهرام
3 ماه قبل

باسلام حدود ۶ماه است از برداشتن بخشی از جممه همسرم بدلیل عارضه شدید مغزی میگذرد.بدلیل عفونت شدید وعمل مجدد شستشوی محل عفونت تا کنون استخوان برداشته شده در جای خود قرار گرفته . اکنون پس از گذشت ۶ ماه مجددا جهت نصب جممه پزشک متخصص نوبت داده .خواستم بدانم طی این مدت استخوان برداشته شده از سر قابل استفاده می باشد .ویا از پروتز استفاده نمائیم. با تشکر

امیر
امیر
پاسخ به  علی محمد منجزی
27 روز قبل

یه جوری سئوال کردی انگار خودت جراح بودی خخخخ

بهرام
بهرام
3 ماه قبل

سلام
من تازه عمل جراحی کردم

ایزدی
ایزدی
1 سال قبل

سلام بردارم ۶۰ سال دارد تومور بلاسنوما گرید ۴ جی بی ام دارند حدود دو ماه میشه که عمل باز انجام دادن ۳۰ جلسه پرتو درمانی انجام دادن قرص تمودال هم مصرف کردن،دو روز قبل از عمل کنترل ادار مدفوع را از دست دادن وبعد از عمل هم تکلم ندارن،الان هم با کمک می تونن راه برن حال سوال من این که بردارم هنگامی که غذا می خوره با سر به سمت پایین خم هست آب ریزش شدید بینی دارن چه کار کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

سمیه
سمیه
پاسخ به  ایزدی
2 ماه قبل

سلام
مامان نزدیک ب یک هفته است ک عمل شدن انا هنوز نمیتونه ببینه همش میگه چشمام نمیبینه این موضوع تا کی ادامه داره ؟

امیر
امیر
پاسخ به  سمیه
27 روز قبل

ازپزشک خودتون سئوال کنید

دکمه بازگشت به بالا