تومور شوانوما چیست؟ تشخیص، علایم و درمان

تومور شوانوم (CP angle) یکی از انواع تومورهای عصبی غلاف عصب بوده و در بزرگسالان شایع است. خوشبختانه این تومور خوش‌خیم بوده و قابل درمان است. این تومور هنگامی که در نزدیکی گوش به وجود می‌آید، به عنوان تومور عصب شنوایی نیز شناخته می‌شود. شوانوم می‌تواند در هر فردی با هر جنسیتی رخ دهد. این تومور در داخل عصب به وجود آمده و باعث جابه‌جایی آن می‌شود. در واقع شوانوما به ندرت به یک تومور سرطانی تبدیل می‌شود اما با این همه حال می‌تواند به عصب فرد آسیب وارد کرده و شخص توانایی کنترل ماهیچه‌های خود را از دست بدهد. به دلیل شایع بودن این بیماری در افراد، به عنوان پذیرش ۲۴ تصمیم گرفتیم که به بررسی جامع و کاملی از این بیماری بپردازیم و به سؤالاتی از قبیل تومور شوانوما چیست؟ چه علائمی دارد؟ و چگونه درمان می‌شود؟ پاسخ دهیم. پس با ما همراه شوید.

علائم تومور شوانوما

علائمی که نشان دهنده تومور شوانوم هستند وقتی قابل مشاهده می‌شوند که تومور، بر اعصاب نزدیک خود اثر گذاشته و باعث فشار آمدن به آن شود. علائم تومور شوانوما زیاد بوده و ممکن است یک یا چند نوع از آن برای هر فردی رخ دهد. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارت‌اند از:

تشنج، سردرد بسیار شدید، اختلال در رفتار، احساس خستگی و خواب آلودگی، احساس ضعف در عضلات (مخصوصاً بازو و ساق پا)، احساس سوزن‌سوزن شدن، کمردرد یا گردن درد شبانه، دردهای شدید، دردهای تیر کشنده، مختل شدن شنوایی و تعادل، تأثیر بر حس چشایی، فلج صورت و… .

موارد ذکر شده از جمله از رایج‌ترین علائم تومور شوانوم بوده و اگر شما نیز این علائم را در خود مشاهده می‌کنید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به این بیماری روند درمان و بهبود را شروع کنید.

علل تومور شوانوم

در حال حاضر، هیچ دکتر تومور مغزی نمی‌تواند علت اصلی بیماری شوانوم را بیان کند. اما با این همه حال آنان برخی از عوامل را در ایجاد آن مؤثر می‌داند. از جمله از عللی که باعث به وجود آمدن این تومور می‌شودعبارت‌اند از:

  • بالا رفتن سن

به طور معمولی افرادی که سن آن‌ها بیشتر از ۵۰ سال است، بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. یکی از عمده دلایل این موضوع ضعیف شدن سیستم عصب آن‌ها است.

  • وراثت در تومور شوانوم

یکی از دلایلی که باعث ایجاد تومور شوانوم در افراد می‌شود، سابقه خانوادگی و بحث وراثت است. چرا که آزمایش‌های انجام شده، حاکی از آن است که افرادی که والدین آن‌ها از بیماری تومور مغزی رنج می‌برند، بیش‌تر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

  • رادیوتراپی تومور شوانوم

اشعه‌هایی که برای درمان در رادیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است یکی از دلایل ایجاد این تومور در بدن باشند. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند از درمان رادیوتراپی تا حتی‌الامکان کم‌تر استفاده کنید.

انواع بیماری تومور شوانوم

تومور شوانوم به طور کلی به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم بندی می شود که هر کدام از انواع آن را به طور جداگانه وضیح می دهیم. نوع اول، شایع‌ترین نوع بوده و تنها یک طرف مغز را تحت اثر قرار می‌دهد. این نوع گفته شده ممکن است در هر سنی رخ دهد اما در سنین ۳۰ الی ۶۰ سال احتمال رخ دادن آن بیشتر است. این بیماری نتیجه آسیب عصبی ناشی از عوامل محیطی است. نوع دوم تومور شوانوم هر دو طرف مغر را تحت اثر خود قرار داده و بیشتر مربوط به وراثت است.

پیشگیری از تومور شوانوم

از آنجایی که شوانوم یک نوع تومور است و در بسیاری از مواقع خود به خود در بدن شخصی رشد به وجود آمده و می‌کند از این رو نمی‌توان راه کاری حتمی برای پیشگیری از آن را ارائه داد. اما با رعایت نکاتی که توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب توصیه شده‌اند، می‌توان تا حد زیادی از وقوع آن پیشگیری کرد. از جمله از راه‌های پیشگیری از این بیماری عبارت‌اند از:

  • رسیدگی به رژیم تغذیه
  • تنظیم ساعت‌های خواب و دوری از بی خوابی
  • ورزش کردن
  • خودداری در زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی
  • خودداری از مصرف بی رویه دخانیات
  • و…

انواع درمان تومور شوانوما

حال که به طور کامل دریافتیم تومور شوانوم چیست، بهتر است از درمان و انواع مختلف آن نیز صحبتی کنیم. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری پیشنهاد شده است که هر یک از آن‌ها به تنهایی چاره ساز بوده و می‌تواند بیماری فرد را کنترل کرده و آن را بهبود بخشد. اما انتخاب نوع درمان بایستی با دقت و حساسیت انجام شود. در واقع دکتر تومور مغزی فرد را معاینه کرده و چندین آزمایش مرتبط با بیماری را تجزیه و تحلیل می‌کند. پس از آن با توجه به نوع، محل قرار گیری تومور، میزان رشد آن و مقدار دردی که ایجاد می‌کند، بهترین گزینه درمانی را انتخاب می‌کند. البته شایان ذکر است که ویژگی‌های فرد بیمار نیز تأثیر مستقیمی بر انتخاب نوع درمان دارد. انواع روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

نظارت بر تومور شوانوما

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه کنترل این بیماری نظارت بر رفتار آن است. این مرحله از درمان اغلب وقت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تومور زود شناخته شده و هنوز بر اعصاب فرد فشار نیاورده باشد. این کار به گونه‌ای است که پزشک شما در طول بازه‌های زمانی مشخصی شما را معاینه کرده و آزمایشاتی نظیر CT یا MRI را از شما بخواهد. هدف کلی پزشک در این مرحله تنها بررسی رفتار تومور است. اگر تومور در حال بزرگ شدن باشد، لازم است تا مراحل دیگری از درمان شروع شود. اما اگر تومور رشدی نداشته باشد و در اندازه خود ثابت بماند، می‌توان گفت آن را کنترل کردیم و برایمان خطر ساز نخواهد بود.

پرتو درمانی تومور شوانوم

پرتو درمانی یکی دیگر از راه‌های درمان شوانوم است. از این روش بیشتر برای کنترل رشد تومور استفاده می‌شود. پرتو درمانی بسته به شرایط فرد بیمار، یا به صورت تنهایی به عنوان روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا یک روش درمانی مکمل بوده و در کنار روش جراحی تومور شوانوما از آن استفاده می‌شود.

عمل جراحی تومور شوانوم

اگر تومور شوانوم به حدی رشد کرده باشد که به عصب فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد شود بایستی از طریق عمل جراحی، برداشته شود. برای انجام این جراحی ابتدا بیمار را بیهوش کرده و سپس عمل را انجام می‌دهند. پس از انجام جراحی لازم است تا بیمار چند روز را در بیمارستان بستری شود تا در صورت هر گونه مشکل احتمالی، فورا مورد مداوا قرار گیرند. البته برخی دیگر از افراد همان روزی که جراحی را انجام می‌دهند بدون نیاز به بستری شدن، به خانه‌هایشان بر می‌گردند. در نتیجه می‌توان گفت بستری شدن یا نشدن در بیمارستان بستگی به محل تومور و عمل جراحی است که انجام می‌شود.

جراحی رادیو استریوتاکتیک تومور شوانوم

از تکنیک جراحی رادیو استریوتاکتیک تنها زمانی استفاده می‌شود که تومور شوانوم در مجاورت اعصاب حیاتی یا رگ‌های خونی باشد. این روش درمانی برای جلوگیری از آسیب به بافت سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نکات مثبت این روش درمان آن است که طی انجام آن هیچ‌گونه برشی انجام نگرفته و تمام درمان با استفاده از اشعه و پرتوهای آن صورت می‌گیرد.

کی به پزشک برای تومور شوانوما مراجعه کنیم؟

در بیشتر مواقع افراد در ابتدای به وجود آمدن تومور، از آن اطلاع ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که تومور به اندازه زیادی رشد کرده و با ایجاد درد آن‌ها را به مراجعه به پزشک وا داشته است. از آن جایی که مراجعه به پزشک از مراحل اولیه درمان است از این رو به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که اگر یک یا چند نوع از علائم گفته شده در مورد تومور شوانوم را که در این مقاله نیز به طور کامل شرح دادیم، در خود مشاهده کردید هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. البته شایان ذکر است که شما می‌توانید با چک آپ‌های سالانه و یا انجام آزمایش‌های مختلف از وجود این تومور در سیستم عصبیتان با خبر شوید. فراموش نکنید که هر چقدر زودتر این بیماری را تشخیص بدهید و درمان آن را شروع کنید، روند بهبود شما سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. همچنین اگر هر یک از نشانه‌های این بیماری را حس کردید می‌توانید سریعاً با یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب آن را در میان بگذارید.

سؤالات متداول تومور شوانوم

آیا تومور شوانوم خطرناک است؟

تومور شوانوم در دسته تومورهای خوش‌خیم است و به ندرت تبدیل به سرطان می‌شود. از این رو می توان گفت این تومور در اکثر مواقع مشکلات بسیار جدی را به وجود نیاورده و قابل درمان است.

تومور شوانوم در چه افرادی رایج است؟

خطر ابتلا به تومور شوانوم در همه افراد با هر بازه سنی و هر جنسیتی وجود دارد. از این رو می‌توان با صراحت عنوان کرد که هر انسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد. با این همه حال تومور شوانوم در افرادی که سن آن‌ها بالا است، رایج‌تر است. چرا که سیستم عصبی آن‌ها ضعیف‌تر شده است.

آیا تومور شوانوم باعث مرگ می‌شود؟

تومور شوانوم یک تومور خوش خیم بوده و احتمال آسیب‌های جدی در آن بسیار کم است. این بیماری به ندرت باعث مرگ شده و در اکثر اوقات آسیب شدیدی به فرد وارد نمی‌کند.

۳.۳/۵ (۱۰ نظر)

منبع
radiopaedia.orgpubs.rsna.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا