آسیب نخاعی چه عوارضی دارد؟ درمان ضایعه نخاعی گردن و کمر

وظیفه اصلی طناب نخاعی در بدن انتقال پیام بین مغز و سایر قسمت‌های بدن است. در صورتی که به قسمتی از طناب نخاعی آسیب وارد شود، موجب بروز ضایعه نخاعی می‌شود. در واقع آسیب نخاعی باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی می‌شود. هنگامی که شما یا یکی از عزیزانتان آسیب نخاعی را تجربه می‌کنید، متوجه می‌شوید که اگر اعصاب نتوانند با مغز ارتباط برقرار کنند، بدن ممکن است برخی از عملکردهای ضروری خود را از دست بدهد. با توجه به این که انواع مختلفی از ضایعه نخاعی وجود دارد، در این مقاله از وب سایت پذیرش ۲۴ قصد داریم انواع ضایعه نخاعی کمر و روش‌های درمان آسیب نخاعی را بررسی کنیم.

ضایعه نخاعی چیست؟

همانطور که گفتیم در صورتی که به قسمتی از طناب نخاعی آسیب وارد شود، موجب بروز ضایعه نخاعی می‌شود. ضایعه نخاعی (spinal cord injury) آسیب به دسته‌ای از سلول‌های عصبی و اعصاب نخاعی است که پیام‌های عصبی را از مغز به سایر نقاط بدن ارسال و دریافت می‌کنند. SCI می‌تواند در اثر آسیب مستقیم به خود نخاع یا آسیب به بافت و استخوان‌ها (مهره ها) که طناب نخاعی را احاطه کرده اند ایجاد شود.

به طورکلی ضایعه نخاعی ناشی از وارد شدن ضربه به طناب نخاعی یا اعصاب موجود در انتهای کانال نخاعی است. بروز ضایعه نخاعی در تمام ابعاد زندگی شخص تاثیر می‌گذارد، بنابراین درمان این بیماری در اولویت است. آسیب نخاعی باعث مختل شدن عملکرد بخشی از بدن می‌شود؛ در مواردی مشاهده شده که با بروز آسیب نخاعی عملکرد کل بدن نیز مختل شده است. در درجات شدید آسیب نخاعی شاهد از دست دادن قدرت تحرک و احساس هستیم. تشخیص و درمان آسیب نخاعی توسط دکتر تومور نخاعی امکان پذیر است. در ادامه انواع ضایعه و آسیب نخاعی را بررسی خواهیم کرد.

علت ضایعه نخاعی مادرزادی چیست؟

برخی از نوزادان با ضایعه نخاعی مادرزادی متولد می‌شوند. این عارضه به دلیل نقص در تکامل سیستم عصبی مرکزی در دوران جنینی بروز پیدا می‌کند. در بروز آسیب نخاعی مادرزادی عوامل ژنتیکی و محیطی تاثیر گذار هستند. از جمله مشکلات مادر باردار که باعث افزایش احتمال ضایعه نخاعی در جنین می‌شود می‌توان به چاقی، دیابت، کمبود فولیک اسید و ویتامین A اشاره کرد.

کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب دیدگی و ضایعه نخاعی هستند. آسیب ستون فقرات هنگام زایمان، عفونت و آبسه در ناحیه نخاعی، بروز سوانح و سقوط کودک و… از جمله علل بروز ضایعه نخاعی در کودکان است. باید همواره از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنید. چنانچه علائم ضایعه نخاعی در کودک را مشاهده کردید، باید به متخصص اطفال راجعه کنبد.

سطوح مختلف آسیب نخاعی

آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی دارای ۴ سطح مختلف است که قسمت‌های مختلفی از نخاع را درگیر می‌کند. قسمت‌هایی از نخاع که بر سطح آسیب نخاعی تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • گردنی
  • قفسه سینه
  • کمری (ضایعه نخاعی کمر)
  • خاجی (ساکروم)

هر بخش از ستون فقرات از گروه‌های مختلف اعصابی که بدن را کنترل می‌کنند محافظت می‌کند. انواع و شدت آسیب های نخاعی می‌تواند به قسمتی از ستون فقرات که آسیب دیده، بستگی داشته باشد. پیش از بررسی سطوح مختلف آسیب نخاعی، ابتدا انواع فلج ناشی از آسیب نخاعی را معرفی می‌کنیم.

۱. تتراپلژی (کوادری پلژی) فلج ناشی از آسیب نخاعی

تتراپلژی نوعی فلج است که هر دو دست و هر دو پا را درگیر می‌کند. کوادری پلژی اصطلاح دیگری است که برای تتراپلژی استفاده می‌شود. بسته به شدت آسیب وارد شده به نخاع، ممکن است فرد تتراپلژی نیاز به استفاده از دستگاه‌های تنفسی کمکی داشته باشد.

۲. پاراپلژی فلج ناشی از آسیب نخاعی

این نوع آسیب نخاعی باعث از دست دادن حس و حرکت در ناحیه تنه یا اندام‌های تحتانی می‌شود. این نوع عارضه در اثر وارد شدن ضربه به نخاع در ناحیه سینه، کمر و خاجی به وجود می‌آید. هر چه شدت ضربه وارد شده بیشتر باشد، بخش‌های بیشتری از بدن غیر قابل کنترل می‌شوند.

علائم ضایعه نخاعی چیست؟

علائم ضایعه نخاعی با توجه به شدت بروز آسیب نخاعی متفاوت است. اگر آسیب نخاعی شدید باشد که منجر به بروز قطع نخاع شود، شخص فلج شده و احساس درد و ناراحتی در او کمتر از افرادی است که دارای آسیب دیدگی نخاعی هستند. اثرات ضایعه نخاعی به طور کلی عبارتند از:

  • ضعف عضلات
  • درد عصبی
  • اختلال در عملکرد روده و مثانه
  • اسپاستیسیته
  • اختلال در تنفس

اثر آسیب نخاعی و میزان بروز علائم ناشی از این عارضه به میزان آسیب دیدگی و محل آن بستگی دارد.

آسیب دیدگی در ناحیه گردن شدیدترین نوع آسیب نخاعی است و اغلب منجر به مرگ می‌شود. در حالی که آسیب نخاعی در ناحیه کمر با روش‌های درمانی از جمله فیزیوتراپی و ورزش قابل درمان است.

شما می‌توانید با سرچ کردن آسیب نخاعی نی نی سایت در مورد سایر علائم بالینی این بیماری اطلاعات تکمیلی را بدست آورید. در ادامه آسیب و ضایعه نخاعی ناحیه کمر و گردن را بررسی می‌کنیم.

ضایعه نخاعی کمر

آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی کمر به چه دلایلی بروز میابد؟

ضایعه نخاعی کمر می‌تواند ناشی از آسیب به مهره‎‌ها، رباط‌ها یا دیسک‌های ستون فقرات یا خود نخاع باشد. آسیب نخاعی همچنین می‌تواند ناشی از وارد شدن ضربه ناگهانی به ستون فقرات باشد که باعث شکستگی، دررفتگی، له شدن یا فشرده شدن یک یا چند مهره می‌شود.

آسیب به نخاع کمر چه عوارضی دارد؟

آسیب به نخاع در پنج مهره کمری از L1 تا L5 به طور کلی منجر به از دست دادن عملکرد در لگن و پاها می‌شود، اما بر عملکرد قسمت فوقانی بدن تاثیر نمی‌گذارد. در صورت بروز ضایعه نخاعی کمر عوارض زیر بروز پیدا می‌کند:

  • آسیب به مهره‌های کمری به طور کلی منجر به از دست دادن عملکرد در لگن و پاها می‌شود.
  • افرادی که آسیب نخاعی کمری دارند، کنترل ارادی ادرار کم شده یا اصلاً کنترل نمی‌شود.
  • بسته به قدرت پاها، مصدوم ممکن است به ویلچر نیاز داشته باشد یا با بریس راه برود.

در این نوع آسیب نخاعی که در ناحیه مهره‌های کمر اتفاق می‌افتد، امکان آغاز دوره درمان پیش از جراحی‌های ترومایی وجود دارد و بیماران می‌توانند روند بهبودی را آغاز کنند. سطح و طول دوره بهبودی در این نوع آسیب دیدگی بستگی به این دارد که کدام اعصاب تحت تأثیر قرار گرفته است، شدت آن و اینکه آیا آسیب کامل یا ناقص بوده است. در حالی که تمام آسیب های نخاعی شدید هستند، آسیب های ناحیه کمر به ندرت تهدید کننده زندگی هستند.

اکثر افرادی که آسیب نخاعی کمری را تجربه می‌کنند، می توانند با مراجعه به دکتر متخصص و استفاده از وسایل کمکی حرکتی مانند ویلچر، قدرت حرکت خود را بدست آورند. برای دریافت مشاوره و ارتباط با دکتر مغز و اعصاب آنلاین می‌توانید از طریق وب سایت پذیرش ۲۴ اقدام کنید.

ضایعه نخاعی گردن چیست؟

در صورت آسیبدیدگی مهره‌های گردنی، ضایعه نخاعی گردن بروز پیدا می‌کند و عوارضی مانند از دست دادن دائمی یا جزئی عملکرد حسی را به دنبال دارند. در این قسمت اثرات کلی آسیب نخاع بر اعصاب C1 تا C8 گردن را بررسی می‌کنیم.

اثر آسیب نخاع بر اعصاب C1 تا C4 در گردن

آسیب مهره‌های این ناحیه، شدیدترین سطح آسیب نخاعی محسوب می‌شود. بیمار تتراپلژیک بوده و هر ۴ اندام اندام تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در مواردی فلج کامل در بازوها، دست‌ها، تنه و پاها اتفاق می‌افتد. فرد نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته دارد و ناتوانی بالقوه در تنفس مستقل، سرفه یا کنترل حرکات روده یا مثانه دارد. همچنین اختلال یا کاهش توانایی صحبت کردن در این افراد قابل مشاهده است.

اثر آسیب نخاع به عصب C5 در گردن

در این نوع آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی فرد می‌تواند دست‌های خود را حرکت بدهد و در مواردی نسبت به میزان آسیب دیدگی، احتمال فلج کامل یا جزئی مچ دست، تنه و پاها وجود دارد. فرد در این نوع آسیب دیدگی قدرت تکلم دارد اما تنفس ضعیف است. کنترل داوطلبانه روده یا مثانه کم بوده یا بدون کنترل است.  به طور کلی در آسیب دیدگی مهره گردنی C5 فرد نیاز به کمک برای اکثر فعالیت های روزمره خود دارد، اما می‌تواند از ویلچر برقی برای حرکت مستقل از یک مکان به مکان دیگر را استفاده کند.

اثر آسیب نخاع به عصب C6 در گردن

آسیب به مهر C6 گردنی معمولا با فلج دست‌ها، پاها و تنه همراه است. فرد قدرت تکلم دارد اما تنفس برای او سخت خواهد شد. امکان خم کردن کچ دست وجود دارد و می‌تواند از وسایل کمکی مانند ویلچر استفاده کند. در این نوع آسیب دیدگی امکان کنترل روده یا مثانه نیز وجود دارد.

اثر آسیب نخاع به مهره C7 درگردن

شخصی که علائم آسیب مهره گردنی C7 را دارد باید بتواند بازو و شانه های خود را در حالت عادی نگه دارد یا کنترل کند. همچنین امکان حرکت مچ دست و انگشتان نیز تا حدودی وجود دارد. می‌تواند بیشتر فعالیت‌های زندگی روزمره را به طور مستقل انجام دهد، اما ممکن است برای کارهای دشوار تر به کمک نیاز داشته باشد. همچنین ممکن است بتواند با استفاده از یک وسیله نقلیه مناسب رانندگی کند. در این نوع آسیب دیدگی، فرد می‌تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند.

اثر آسیب نخاع به مهره C8 گردن

با آسیب به مهره C8 گردنی، شخص می‌تواند برخی از حرکات دست را کنترل کند و اشیاء را بگیرد یا رها کند. امکان رانندگی با وسایل نقلیه مناسب نیز با وجود چنین آسیب دیدگی وجود دارد.

به طور کلی هر چه آسیب دیدگی مهره‌ها به سمت بالا بیشتر باشد، مشکلات و محدودیت‌هایی که برای فرد به وجود می‌آید نیز بیشتر خواهد شد. برای تشخیص میزان آسیب دیدگی و مشخص کردن مهره آسیب دیده در ناحیه گردنی، دکتر بیماریهای مغز و اعصاب یک سری آزمایشاتی برای سنجش میزان حس و قدرت در بازوها و پاهای فرد انجام می‌دهند. همچنین استفاده از روش تصویربرداری برای تشخیص ناحیه آسیب دیده بسیار کاربردی است. در این قسمت عکس ضایعه نخاعی کمر را مشاهده می‌کنید.

انواع روش های درمان ضایعه نخاعی

در پاسخ به این سوال که ” آیا آسیب نخاعی درمان دارد؟” باید بگوییم که درمان این عارضه به شدت آسیب و محل آسیب دیدگی بستگی دارد. به طور معمول برای درمان آسیب نخاعی از روش‌های زیر استفاده می‌شود.

درمان آسیب نخاعی با فیزیوتراپی

هدف از درمان آسیب نخاعی با فیزیوتراپی، بازیابی توانایی حرکتی و حسی فرد، تقویت عضلات و بهبود شرایط جسمی است. در جلسات آسیب نخاعی فیزیوتراپی از تمرینات دامنه حرکتی، تحریک الکتریکی، گرما درمانی، TENS و… استفاده می‌شود. در نهایت با انجام جلسات فیزیوتراپی راه رفتن با وجود ضایعه نخاعی امکان پذیر می‌شود.

درمان آسیب نخاعی با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش‌های موثر در درمان آسیب نخاعی است. در واقع درمان ضایعه نخاعی با طب سوزنی به صورت قطعی نیست اما این روش در کاهش علائم این عارضه تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ضایعه نخاعی در کاهش اسپاسم عضلانی، بهبود عملکرد مثانه و روده و همچنین کاهش درد ناشی از آسیب نخاعی بسیار موثر است.

درمان آسیب نخاعی با جراحی

در مواردی که آزاد سازی فشار در ناحیه آسیب دیده لازم باشد یا به دنبال بروز حادثه و آسیب نخاعی، همواره از روش جراحی استفاده می‌شود. برای درمان آسیب نخاعی باید تحت نظر متخصص مغز و اعصاب باشید.

جمع بندی

ضایعه نخاعی دارای سطوح مختلفی است و یکی از عارضه هایی است که در صورت بروز آسیب دیدگی در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شود. با توجه به محل بروز آسیب دیدگی و شدت آسیب نخاعی روش‌های درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در صورت بروز آسیب شدید و فلج شدن، برای سهولت در نگهداری بیمار و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد این عارضه می‌توانید به مرکز نگهداری بیماران ضایعه نخاعی مراجعه کنید.

سوالات متداول در آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی

۱. شدیدترین نوع آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی کدام است؟

آسیب از ناحیه گردن شدیدترین نوع آسیب نخاعی و ضایعه نخاعی است و اغلب منجر به مرگ می‌شود. به طورکلی آسیب‌هایی که در قسمت بالاتری از ستون فقرات ایجاد می‌شود عوارض شدیدتری به وجود می‎‌آورند.

۲. آسیب نخاع در ناحیه کمر درمان دارد؟

بله، ساده‌ترین نوع آسیب‌هایی نخاعی مربوط به آسیب نخاع در ناحیه کمر است. این نوع آسیب نخاعی با استفاده از وسایل فیزیوتراپی و توانبخشی قابل درمان است.

۳.۸/۵ (۲۴ نظر)

منبع
payaotc.comspinalcord.comninds.nih.govspineuniverse.comshepherd.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
78 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز
الناز
13 روز قبل

سلام وقت بخیر
برای افرادی ک ضایع نخایی هستند که خیلی سوزش و درد دارن چ دارویی خوبه؟

مریم
مریم
1 ماه قبل

مایع اطراف نخاع دچار التهاب شده

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام خدمت شما. برادر زاده من ۱۸ سالشه در رشته ی کلستینیکس کار می کنه قهرمان کشوره. دوهفته پیش پیش حین حرکت زدن سرش به میله برخورد میکنه از حال میره و سقوط میکنه دوتا از مهره های گردنش آسیب شدید دیده و یکی از مهره فقط ترک خورده ضربه از سمت چانه بوده گردن با شتاب زیاد به عقب رفته. ۹ تا پلاتین داخل گردنش گذاشتن الان دستاش رو از کتف و آرنج حرکت میده ولی از مچ به پایین حرکتی نداره و پاهاهم حرکتی نداره چقدر احتمال داره بهبودی کامل داشته باشه و چه مدت طول می کشه. اگر دکتر کار بلدی رو می شناسید معرفی کنید لطفا یه روز درمیون فیزیوتراپی میشه.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مریم
24 روز قبل

پیش دکتر علی شمسا برید انشالله خوب میشن. دکتر شمسا تهران هستند.

امیر
امیر
1 ماه قبل

سلام خواهرم ۱۲سالشه تو صحنه تصادف مهره گردنش اسیب دیده و نخاعش درگیر شده کسی اینجور مشکلی داشته میتونه راهنماییم کنه

داوود غفاری
داوود غفاری
1 ماه قبل

سلام ببخشید همسرم از ارتفاع افتاده حدود ۳ماه ونیم دچار آسیب نخاعی شده ازکار به پایین حس نداشت الان تا سر زانو حسش اومده فیز وترابی با کار درمانی میبرمش به نظرتو خوب میشه

ویدا نیکویی
ویدا نیکویی
پاسخ به  داوود غفاری
1 ماه قبل

ویداا

رها نوری
رها نوری
1 ماه قبل

سلام دختر ۱۳ سالم ۱۴ سالع اینجوریم از تو شکم مادرم اینجو بهم اومدع
مادرزادییم چطور خوب پیشم

محمدابراهیم سقرجوقی
محمدابراهیم سقرجوقی
1 ماه قبل

سلام من ۴۰ سالمه ومهره کمرم شکسته ونخام له شده والان بعد ۷ماه ازلگن پامو بلند میکنم اما نمیتونم راه برم میشه کمکم کنید و بگید کی میتونم راه برم

حسین
حسین
پاسخ به  محمدابراهیم سقرجوقی
24 روز قبل

سلام من ۴۵سالمه ۱۵فروردین نوبت عمل دیسک کمردارم دکترگفته نخاع ریزش داره ازعمل میترسم لطفاراهنماییم کنید راه جزعمل هست

nazanin
nazanin
2 ماه قبل

سلام ببخشید یه سوال داشتم
مادرم از پشت کشیده شده و با پشت خورده زمین در نواحی گردن و کمر درد داره و عوارض ضایعه نخاعی رو داره
خیلی خطرناکه و باید به دکتر مراجعه کنم یا فقط کشیدگیه و خوب میشه؟

عبدالخالق کاظمی
عبدالخالق کاظمی
4 ماه قبل

سلام برادرم ده ماه پیش تصادف کرده هنوز هیچ حرکتی نداره نخاع له شدگی شدید هست

ناصری
ناصری
4 ماه قبل

سلام من۲۳ سالمه توی صخره نوردی از ارتفاع افتادم و الان۳ ماه ۱۱ روزه که دچار آسیب نخاعی شدم و از سینه به پایین هیچ حسی ندارم دو هفته بعد از اتفاق مداوم فیزیوتراپی میرم اما هیچ فایده ای نداشته و اصلا حسم بر نگشته که هیچ بعضی وقتا شبا دچار اسپاسم های خیلی شدید توی ناحیه شکم و پاهام میشم میخواستم بدونم دکتر خوبی میشناسید معرفی کنید و یاشما راهکاری دارید ؟

ناصری
ناصری
پاسخ به  ناصری
4 ماه قبل

اینکه هیچ بهبودی توم حاصل نشده داره منو میترسونه
دکترم هم درست جوابمو نمیده احساس میکنم داره یه چیزایی رو ازم مخفی میکنه وگرنه مگه میشه بعد این همه فیزیوتراپی هیچ اتفاقی نیفته

بیتا
بیتا
پاسخ به  ناصری
4 ماه قبل

سلام دکتر مجید فرخی بسیار دکتر با تجربه و حاذقی هستند در زمینه نخاع و اسید دیدگی نخاعی

زهرا
زهرا
پاسخ به  بیتا
2 ماه قبل

دکتر مجید فرخی کجاست و چه دکتری هست ؟

سید حجت
سید حجت
پاسخ به  ناصری
4 ماه قبل

با درود اسیب نخاعی حداقل به زمان ۸ماه به بالا نیاز دارد تا اندکی تغییر نشان دهد

عسگری
عسگری
پاسخ به  ناصری
2 ماه قبل

امیدوارم که سلامتی تونو بدست آورده باشید . اما اگه هنوز درمان نشدید خبرم کنید . ۹۰ درصد به بالا بهبود پیدا میکنید

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  عسگری
2 ماه قبل

چه کمکی دارین انجام بدین منم اسگیب نخاعیم

نگین
نگین
پاسخ به  عسگری
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر دوست من ازناحیه کمر فلج شده درتصادف۷ساله و باواکر راه میره آیا احتمال خوب شدنش هست چیکاربایدکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید

مرسل
مرسل
پاسخ به  عسگری
1 ماه قبل

سلام منم آسیب نخاعی هستم چی کمکی است به من هم بگین

دادا
دادا
پاسخ به  عسگری
23 روز قبل

سلام ترو خدا بگید چیکار کنیم منم این مشکل دارم

الناز
الناز
پاسخ به  عسگری
13 روز قبل

میشه راهنمایی کنین

سمیه
سمیه
پاسخ به  ناصری
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر. پیش دکتر وحید حیدری حتماً ویزیت بشید فوق تخصص جراح مغز واعصاب و ستون فقرات هستن بسیار کار بلد هستن . من آسیب مهره کردن داشتم و و پارکی دیسک کردن که به نخاع هم آسیب زده بود جراحی شدم دوماه پیش الان به راحتی از دستم میتونم استفاده کنم . به امید بهبودی

ناصری
ناصری
4 ماه قبل

سلام من۲۳ سالمه توی صخره نوردی از ارتفاع افتادم و الان۳ ماه ۱۱ روزه که دچار آسیب نخاعی شدم و از سینه به پایین هیچ حسی ندارم دو هفته بعد از اتفاق مداوم فیزیوتراپی میرم اما هیچ فایده ای نداشته و اصلا حسم بر نگشته که هیچ بعضی وقتا شبا دچار اسپاسم های خیلی شدید توی ناحیه شکم و پاهام میشم میخواستم بدونم دکتر خوبی میشناسید معرفی کنید و یاشما راهکاری دارید ؟

ناصری
ناصری
4 ماه قبل

سلام من دختری ۲۳ ساله هستم توی صخره نوردی از ارتفاع افتادم و الان۳ ماه ۱۱ روزه که دچار آسیب نخاعی شدم و از سینه به پایین هیچ حسی ندارم دو هفته بعد از اتفاق مداوم فیزیوتراپی میرم اما هیچ فایده ای نداشته و اصلا حسم بر نگشته که هیچ بعضی وقتا شبا دچار اسپاسم های خیلی شدید توی ناحیه شکم و پاهام میشم میخواستم بدونم دکتر خوبی میشناسید معرفی کنید و یاشما راهکاری دارید ؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  ناصری
3 ماه قبل

دکتر سهراب صادقی در تهران فوق العاده هستند

محسن
محسن
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

سلام بنده ۱۵ سال میشه که دچار ضایعه نخاعی شدم و معلول هستم بعد از یک سال با جلسات فیزیوتراپی توانایی راه رفتن با واکر بدست آوردم ولی تا امروز دیگه پیشرفتی نکردم تو راه رفتن البته ۱۰ الی ۲۰ قدم بدون کمک گرفتن از کسی یا واکر راه میرم ولی تعادل گذشته رو ندارم

رحیمی
رحیمی
4 ماه قبل

سلام پسر ۱۹ ساله هستم چهار ماه پیش با موتور تصادف کردم مهره L2 کمرم شکست و عصب نخاعم آسیب دیده الان بعد ۱۰ جلسه فیزیوتراپی با واکر راه میرم و تاتی میکنم بدون واکر آیا میتوانم بدون واکر راه چقدر زمان میخواهد
باتشکر

قلی قرمزی
قلی قرمزی
4 ماه قبل

سلام ۴سال است تصادف کردم ازناحیه گردن اسیب نخاعی دارم راه هم باعصا وهمبدون اعصا خداراشکر دکترازکمرم شل است ایا خوب میشود وبرای جنسیتی هم خوب بودم نه مثل قبل ۴٠ روز ارۻاع نمیشوم ایااین هم خوب میشود

آغنده
آغنده
پاسخ به  قلی قرمزی
1 ماه قبل

اسم دکترتون چی بود ببخشید

محمد
محمد
پاسخ به  قلی قرمزی
1 ماه قبل

چطوری خوب شدید تا ابن حد

امیر
امیر
پاسخ به  قلی قرمزی
1 ماه قبل

پیش کدوم دکتر درمان شدی داداش

مسلم احمدی
مسلم احمدی
5 ماه قبل

سلام من ۱۱سال پیش تصادف کردم از کمر نخام آسیب دید کلن فلج شدم اما با تلاش فراوان تاحدودی راه افتادم اما عین ۱۱سال همش بادردگزگز کردن درد عصبی سوزن سوزن شدن نه شب برام گذاشته نه روز پیش متخصص رفتم قرص گاباتین برام تجویز کردنه فایده داشت تازه حافظم هم کم کرد خواهشاً شما یه راهنمایی بکنین ممنون

Neda
Neda
پاسخ به  مسلم احمدی
5 ماه قبل

ببخشید شما پیشه کدوم پزشک رفتید؟چندوقت زمان برد که راه برید

مریم
مریم
پاسخ به  Neda
5 ماه قبل

دارو گیاهی کاژوا را جستجو کنید

نگین
نگین
پاسخ به  مسلم احمدی
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر پیش کدوم دکتررفتین ممنون میشم بگین

ابولفظل
ابولفظل
5 ماه قبل

سلام من ۲ماه است که سه نقطه از نخاع سیاه شده ۲تا از دیسک زده بیرون ایا به جوز عمل کار دیگه هم میشه کرد

امیر کریمی
امیر کریمی
6 ماه قبل

سلام من داداشم ۱۸ ماه قبل دوتا تیر زدن به دستاش الان نمیتونه ادرار خودش کنترول کنه و پاهاش هم درد اینارو حس میکنه تازه هست ولی نمیتونه حرکت بده آیا درمان میشه

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط امیر کریمی
یاسرشه بخش
یاسرشه بخش
7 ماه قبل

سلام من مردمعلول نخاعی ازناحیه گردن هستم ۳۰ سالمه درسن ۲۱ معلول نخاعی شدم ایادرمانی هست

سودا
سودا
پاسخ به  یاسرشه بخش
7 ماه قبل

سلام داداش من هفته قبل تصادف‌ کردن و گفتن‌ که عصب کمر آسیب دیه ضربه شدید بهش وارد شده آیا قابل درمان هست و میتونه راه بره یا نه؟

فاطمه خانوم
فاطمه خانوم
پاسخ به  یاسرشه بخش
4 ماه قبل

سلام منم معلول نخاع گردنی هستم میخواستم بدونم راه درمانی پیدا کردین شما؟

محمد
محمد
پاسخ به  یاسرشه بخش
4 ماه قبل

سلام.ببخشید علت قطع نخاع چی بوده؟منم دکتر ترسانده میگه نخاع گردنم خیلی باریک شده

مهدی
مهدی
9 ماه قبل

ایا با سلول های بنیادی و یا سلول درمانی میتوان بیماری فلج اطفال رو درمان کرد

سعید حیدری
سعید حیدری
10 ماه قبل

با سلام خدمت دوستان عزیز و بزرگوار میخواستم بپرسم چجوری میشه که بازم بدون عصا و کمک کردن بقیه حرکت کند و راه برود موقع که زانو هاش توان حرکت کردن و تحمل وزن اون شخص رو نداره

زانا
زانا
پاسخ به  سعید حیدری
4 ماه قبل

فقط ورزش یا کفش های کمکی

Negin
Negin
10 ماه قبل

سلام
۲۰ روز تصادف کردن نخاع اش از گردن له شده قادر ب حرکت دادن دست ها و پاهایش نیست و مشکل تنفسی دارد حتی لوله گذاشتن گلوش برای تنفس الانم ریه اش آب آورده امکان خوب شدن این فرد هست ۲۵ سالش هم هست میشه انتقالش داد ب بیمارستان دیگه؟؟

الهه
الهه
پاسخ به  Negin
5 ماه قبل

سلام ببخشید الان حال بیمارتون چطوره پدر من هم تصادف کرده نخاعش از گردن له شده

Taleb
Taleb
پاسخ به  Negin
2 ماه قبل

سلام میشه شمارت رو بزاری

امیر
امیر
پاسخ به  Taleb
1 ماه قبل

سلام راهی واسه درمانش سراغ داری؟؟

بهروز رجبی
بهروز رجبی
11 ماه قبل

سلام‌ مدت یازده سال میشه که از کمر به پایین مشکل ضایع نخای دارم ضربه به مهره کندم قسمت ده یازده دوازده میباشد کنترل ندارم راه نمیتونم برم آیا برا یه درمان راهی هستش تشکر ممنون بابت راهنمای تون

منیژه احمدی
منیژه احمدی
پاسخ به  بهروز رجبی
7 ماه قبل

سلام من خانم۶۵ ساله ام ۱۰سال قبل عمل کمر مهره ۴و۵ پلاتین گذاشتن حالا راه رفتنم با واکر یا عصا. پزشکان در مورد عمل مجدد هر کدام نظری می‌دهند آیا می توانم بدون وسیله راه بیفتم راه مناسب چیست لطفا راهنمایی فرمایید

سید هاشمی
سید هاشمی
پاسخ به  بهروز رجبی
6 ماه قبل

سلام .باید تلاش کنید خیلی زیاد من آسیب نخاعی خیلی شدید داشتم .ولی در عرض چندما بلند شدم .بعد از ۵ماه رانندگی کردم الان یکسال هست که آسیب دیدم سمت راستم ضعیف هست از سمتراست کمرم و نخاعم هنوز مشکل داره ..ولی شبانروز ورزش و تلاش میخاد .

افسانه
افسانه
پاسخ به  سید هاشمی
5 ماه قبل

سلام قبل از برگشت حس درد شدیدی داشتید؟
پدرم۴ ماهه آسیب نخاعی از کمر هستن و الان درد شدیدی دارن تازه دکتر بودیم و همه جاشونو بررسی کردیم، بی مشکل بودن
خواستم بدونم این درد شدید امکان داره نشانه برگشت حس باشه؟

علی
علی
پاسخ به  افسانه
5 ماه قبل

بله حتما که همینطوره.اگه نخاش اسیب خیلی شدید داشتن اصلان دردی احساس نمیکردن.درد نشان از حس بازگشته..اونای که اصلان درد ندارن امیدی نیست چون اعصاب درد و حرکتشون قطع شده.انشالله با ورزش و پشتکار حتما خوب میشن ولی باید در زمان عجله نکنند و با ورزش و فیزیوتراپی خوب میشن..من ۱۰ساله مشگل نخاعی دارم من این تجربه رو و نشت و برخاست با اونای که مشگل نخاعی دارشتن بدست آوردم.

فاطمه خانوم
فاطمه خانوم
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

سلام میتونم بپرسم الان وضعیتتون چطوره؟

shakilazorazma1377@gmail.com
shakilazorazma1377@gmail.com
پاسخ به  افسانه
2 ماه قبل

shakilazorazma1377@gmail.com
سلام منم نخاع آسیب دیدم و ۵ ماه شده و با واکر راه میرم. بهترین چیز تو این دوران درد داشتن ک نشانه خوب شدن و راه بهترش ورزش و تب سوزنی تو فیزوتراپی

فاطمه خانوم
فاطمه خانوم
پاسخ به  سید هاشمی
4 ماه قبل

سلام ببخشید آسیب شما از کدوم ناحیه بود؟ و میتونم بپرسم چه نوع ورزش‌هایی انجام دادین؟

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  سید هاشمی
1 ماه قبل

الان شرایطت چطوره

زهرا
زهرا
11 ماه قبل

سلام داداش من هفته قبل تصادف‌ کردن و گفتن‌ که عصب کمر آسیب دیه ضربه شدید بهش وارد شده آیا قابل درمان هست و میتونه راه بره یا نه؟

اعظم
اعظم
11 ماه قبل

سلام پسرم دراثرسقوط درچاه دچارشکستگی مهره ۴کمروآسیب نخاع شده باعث شده پاهاش یه خورده بی حس شده مهرش عمل جراحی شده برای ترمیم نخاعش بایدچیکاهرکنیم تشکرفراوان

یونس
یونس
پاسخ به  اعظم
10 ماه قبل

سلام من حادثه تصادف شدم ازلگن به پایین تحرکی ندارم اماپاهام بی اختیاری تحرکه زیادی میکنن امامن هسی ندارم ۴ماه تصادف کردم

یونس
یونس
پاسخ به  یونس
10 ماه قبل

چهارماه تصادف کردم اسیب نخاع شدم پاهام تحرک ندارن اماتحرک بی اختیاری زیادی میکنن

امیر صادقی
امیر صادقی
1 سال قبل

سلام من هفت ماه پیش تصادف کردم واز ناحیه گردن ضایعه نخاع آسیب دیده و الان دچار بی حسی بدن و بدون در اختیار داشتن اعضای بدن هستم لطفا راه های درمان را بگویید

زهرا بختیار با تشکر ناصر بختیار
زهرا بختیار با تشکر ناصر بختیار
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ببخشید بنده زهرا بختیار
هستم از تبریز مادر زادهکی درکمر ضیایه اندازه
گردو بعد از گذشت چند ماه بزرک شده و اندازه دور سرم بزرک شده شنت گذاشته واردر
و متفول نمی دانم آیا علاج دارم که راه بروم
یا نه الان متولد۸۴ هستم ؟ ازتبریز

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام داداشم پنج سال پیش تصادف کرده نخاش ضربه دیده الابدون اعصا نمی تونه راه بره راه درمان براش هست خواهش می کنم پاسخ بدید ممنون

حمید
حمید
1 سال قبل

سلام آقای دکتر دایی من دو سال پیش تصادف کرده الان پای چپش از زانو به پایین زیاد حس نداره آیا امکان هست خوب بشه دو ساله نامزد کرده عقد لطفا بهمون بگید

نازنین محمدی
نازنین محمدی
1 سال قبل

باسلام دوست من ۸ ماه پیش تصادف کرده و نخاعش به شدت آسیب دیده از ناف با پایین نمیتونه بدنش رو تکون بده
اوایل دست سمت راستش هم بدون حرکت بود که خداروشکر با فیزیوتراپی خوب شده
الان تحت انجام فیزیوتراپی هستش و میگه وقتی دستگاه روی پاهاش کار میکنه حس درد و سوزش رو توی بالاتنه داره
میخواستم بپرسم آیا امیدی به بهبود هست؟
آیا میتونه پاهاش رو حرکت بده و یا راه بره؟
و اینکه چه کارهایی برای درمان و بهبود لازمه؟

امیرصبوری
امیرصبوری
پاسخ به  نازنین محمدی
4 ماه قبل

دختر عمو. منم. نخاش ضربه خورده له شدگی دارد..العان. فقط دستاش یکم تکان میده. درحد پیام دادن هم میتواند ولی از سینه به پایین نه. .ایا امکان بهبودی را دارد چقدر طول میکشد

کنم من را راهنمایی کنید
کنم من را راهنمایی کنید
1 سال قبل

سوالهارا کی جواب میدید

حمید عبدی
حمید عبدی
پاسخ به  کنم من را راهنمایی کنید
1 سال قبل

باسلام دخترم ۲۶ سالشه قرصهای دپاکین ولوبل برای کنترل تشنج استفاده میکنه از وقتی که از کمرش آب نخا کشیدن قادربه را رفتن نیست وفقط به روی شکم میخوابه البته از کودکی کمی عدم تعال داشت وتا۸ سالگی راه مسرفت میخواستم ببینم درمان داره یانه

محسن عبدی
محسن عبدی
پاسخ به  کنم من را راهنمایی کنید
11 ماه قبل

سلام ببخشید داداش من ۹ماه فلج شد از زیر سینه تا پایین پاهاش دکتر گفت از نخاع کمربی حسی لطفاً جواب چه میشه

قاسم نکوئی
قاسم نکوئی
پاسخ به  محسن عبدی
11 ماه قبل

سلام من۱۰ماه پیش تصادف کردم نخاع م آسیب دیده از سینه به پایین هیچ حس وحرکت ندارم آیا چیکار کنم

محسن شمسیان.دوست‌ویاوریه‌بیمارپاراپلژی
محسن شمسیان.دوست‌ویاوریه‌بیمارپاراپلژی
پاسخ به  کنم من را راهنمایی کنید
3 ماه قبل

سلام. متاسفانه هیچ درمانی هنوز برای ضایعه نخاعی وجود‌نداره.اوناییکه فقط ضربه خوردن و نخاع له‌شدگی‌،پارگی،قطعی،نداره با تلاش خیلی زیاد شاید بتونن به ۵۰درصد بهبودی برسن. اما قطع نخاع تا حالا که کسی درمان نشده.
شنیدیم‌که‌فلانی‌شفاگرفته،،ولی‌آیا‌شما‌دیدین،شفا
گرفته‌ای؟

کنم من را راهنمایی کنید
کنم من را راهنمایی کنید
1 سال قبل

سلام من کم مرا عمل کردم مهره ۳و۴ را در سال۹۵. الان دوباره رفتم دکتر ام آرا گرفتم وسیتی اسکن شدم ودکتر بخاطر گرفتگی کانال از من میلوگرافی خواسته بعضی‌ها میگن وش قدیم است من انجام بدم یا نه ودرضمن خیلی از بیمارستان‌ها انجام نمی دن منچکار کنم راهنمایی کنید

دکتر میر
دکتر میر
پاسخ به  کنم من را راهنمایی کنید
8 ماه قبل

بله میلو خوبه. بخصوص در کسانیکه پلاتین دارن فقط میلو جواب میده

زهرا
زهرا
پاسخ به  دکتر میر
2 ماه قبل

سلام همسر خواهرم بیماری mm داشتن ۶ سال پیش والان برگشته مریضیش و کمرش هم توده داره ۶ سال پیش عمل شدن پلاتین داره الان گفتن به نخاع آسیب زده کلا نمیتونه راه بره از کمر به پایین بی حسه فقط انگشت پاش می‌تونه حرکت بده دکتر خوب سراغ دارین لطفاً ؟

محمدرضا احمدی
محمدرضا احمدی
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام دخترم از ناحیه گردن مهره ۴ و۵ صدمه دیده ونخاع ان ۷۰ درصد صدمه دیده و تنفس به مشکل خرده تراک شده الان مدت ۵۰ روط که به دستگاه وصل جدا نمیشه ایا کسی این مشکل رو داره بهم بگه اخر از دستگاه جدا میشه ریه او خوب میشه لطفا کسی هست بهم بگه

دکمه بازگشت به بالا