علت تشنج در کودکان چیست؟ ۵ درمان موثر انواع تشنج کودک

تشنج در کودکان (Seizures in children) یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تشنج در کودکان به عوامل مختلفی بستگی داشته و هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های مغز کودک، بیش از حد توانشان، فعالیت داشته باشند. در واقع در اثر فعالیت بیش از حد این سلول‌ها، عملکرد سیگنال‌های الکتریکی عادی مغز موقتاً دچار اختلال می‌شود.

می‌تواند تشنج کودکان بدون تب یا با تب همراه باشد. شایان ذکر است که علم پزشکی در زمینه تشنج در کودکان، پیشرفت‌های بسیاری را داشته و روش‌های مختلفی را برای درمان و کنترل این بیماری عرضه کرده‌اند. ما نیز در پذیرش ۲۴ علاوه بر بررسی کامل این عارضه، به روش‌های مختلف درمانی آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

علائم تشنج در کودکان

علائم تشنج در کودکان شامل طیف وسیعی می‌شود که برای هر کودک می‌تواند یک یا چند مورد را در بر گیرد. از مهم‌ترین علائم بیماری تشنج کودکان:

  • خیره شدن به یک نقطه ثابت
  • لرزیدن بدن
  • پرش عضلات دست و پا
  • بیهوش شدن
  • سفت شدن بدن
  • بی اختیاری در ادرار و مدفوع
  • حالت تهوع
  • افتادن ناگهانی و بدون دلیل
  • مشکلات تنفسی
  • تغییرات گفتاری و دیداری
  • و…

در نظر بگیرید که تشخیص برخی علائم باعث جلوگیری از تشنج در کودکان می­‌شود.

علت ابتلا کودکان به تشنج چیست؟ دلیل تشنج اطفال

تشنج در اثر اختلال در فعالیت بخش‌های مختلفی از مغز ایجاد می‌شود. از این رو علت ابتلا به آن رابطه مستقیمی با این موضوع دارد که کدام بخش از مغز فعالیت الکتریکی غیر عادی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌های زیر مهم‌ترین علل ابتلا کودکان به تشنج هستند:

  • آسیب دیدن نواحی مختلف سر
  • آسیب دیدن کودک در حین تولد (در حین به دنیا آمدن یا پس از آن)
  • عارضه‌های مادرزادی
  • تب یا عفونت بیش از حد
  • وراثت
  • اختلال‌های مغزی دژنراتیوم
  • مصرف دارو
  • و…

البته موارد گفته شده در بالا تنها مهم‌ترین علل تشنج در کودکان بوده و ممکن است کودکی به دلایل دیگری که در این مقاله ذکر نشده به این بیمار مبتلا شود. تب و تشنج در کودکان نیز با یکدیگر بسیار در ارتباط اند.

دلایل تشنج کودکان
دلایل تشنج کودکان

۶ نوع تشنج در کودکان

تشنج در کودکان به شکل‌ها و انواع مختلفی بوز می‌دهد. امروزه انواع مختلف این بیماری را در ۶ گروه دسته بندی کرده‌اند. انواع تشنج در کودکان عبارت‌اند از:

۱. تشنج کانونی در کودکان

این نوع تشنج به دلیل اختلال در قسمت “کانون تشنج” مغز که در یکی از لوب‌های مغز قرار دارد رخ می‌دهد. مدت زمان آن کمتر از ۱ دقیقه بوده و گرفتگی عضلات شایع‌ترین علائم آن است.

۲. تشنج عمومی کودکان

شاید بتوان گفت تشنج عمومی رایج‌ترین نوع این بیماری است که در اثر آن هر دو طرف مغز کودک درگیر می‌شود. این نوع از بیماری خود به زیر دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. به‌عنوان‌مثال تشنج غائب، پتی‌مال یا تشنج کوچک، تشنج اتونیک، تشنج تونیک، تشنج تونیک ـ کلونیک عمومی یا گرندمال (GTC) انواع مختلفی از تشنج عمومی هستند که هر کدام از آن‌ها علائم خود را داشته و در اثر علل مختلفی بروز می‌دهند.

۳. تشنج میوکلونیک در کودکان

کودکانی که به این نوع از تشنج مبتلا هستند، در طول روز چند بار و یا چند روز پشت سر هم تشنج را تجربه می‌کنند. در این نوع از بیماری عضلات بدن به صورت گروهی و ناگهان منقبض می‌شوند.

۴. اسپاسم شیرخوارگی نوزادان

این نوع تشنج در کودکان بسیار نادر بوده و تنها در سال اول زندگی فرد احتمال رخ دادن آن وجود دارد. با اینکه این نوع تشنج تنها چند ثانیه طول می‌کشد، اما به دلیل اینکه ممکن است در طول روز، صدها این اتفاق بیفتد، بسیار خطرناک دانسته می‌شود. از این رو اگر فرزندتان دچار این نوع از بیماری شده باشد، حتماً لازم است تا به یک دکتر مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید.

۵. صرع پایدار در کودکان

صرع پایدار از دیگر انواع تشنج در کودکان است. این نوع تشنج بیش از ۳۰ دقیقه طول کشیده و مشکلی بسیار جدی و حاد است. به‌طوری‌که ممکن است کودک شما چند روز را در بیمارستان بستری شود تا به طور کامل بهبود یابد. تکرار تشنج در کودکان می­تواند یکی از علائم ابتلا به این عارضه باشد.

۶. تشنج تبخیر در کودکان

نوع دیگری از بیماری که تشنج تبخیر نام دارد، بیشتر در کودکان شش‌ ماهه تا پنج‌ ساله دیده می‌شود. این تشنج همراه با انقباض عضلات بوده درصد شیوع بالایی دارد.

تشنج تب خیر خود به ۲ دسته تقسیم بندی می‌شود. تشنجی که کمتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد تشنج ساده و در غیر این صورت تشنج پیچیده نام دارد.

پیشگیری از تشنج در کودکان ممکن است؟

در واقع چون تشنج در کودکان ناشی از اختلالات سیستم عصبی بوده و به دلایلی نظیر وراثت و آسیب‌های مغزی بستگی دارد از این رو پیشگیری از ابتلا به آن چندان آسان نبوده و بهتر است بگوییم کودکان نقش زیادی در ابتلا به آن یا پیشگیری از ابتلا به آن ندارند.

اما باز هم نکاتی را ذکر خواهی کرد که تا حدودی رعایت آن‌ها باعث جلوگیری از تنشج در کودکان شود.

  • جلوگیری از بازی کودکان به صورت شبانه روزی و بیش از حد با کامپیوتر و سایر کنسول‌های بازی
  • مراقبت از سر فرزندان در مقابل هر ضربه‌ای (مخصوصاً در زمان نوزادی)
  • اگر پدر یا مادر کودک دچار بیماری تشنج هستند، حتماً از زمان کودکی کودک خود را نزد متخصص مغز و اعصاب ببرند تا از بروز آن در فرزندشان خودداری کنند
  • عدم مصرف الکل و دخانیات توسط کودک (و والدین)
  • و…

البته شما می‌توانید با مراجعه حضوری یا استفاده از دکتر مغز و اعصاب آنلاین، راهکارهای دیگر پیشگیری از ابتلا کودکانتان به این بیماری را بدانید.

تشنج کودک در خواب
تشنج کودک در خواب

انواع راه‌های درمان تشنج در کودکان

خوشبختانه امروزه روش‌های مختلفی برای درمان قطعی تشنج در کودکان ابدا شده است. از جمله از مهم‌ترین روش‌های درمانی عبارت اند از:

دارو برای درمان تشنج کودکان

در واقع می‌توان گفت بهترین و متداول‌ترین نوع درمان تشنج در کودکان مصرف دارو است. امروزه قرص‌های مختلفی برای این کار تولید و به بازار عرضه شده اند. تعیین نوع قرص و مقدار مصرف آن بر عهده پزشک بوده و پس از انجام ازمایشات مختلف تعیین می‌شود و پزشک داروی تشنج کودکان را تجویز خواهد کرد.

رژیم کتوژنیک و درمان تشنج کودکان

در این روش درمانی، وعده‌های غذایی کودک سرشار از چربی و با کربوهیدرات بسیار کم است. هدف اصلی این رژیم تولید منبع انرژی مغز و قلب یعنی کتون‌ها است. شایان ذکر است که این برای تمام کودکان مفید نیست.

محرک عصب واگ (VNS) روشی برای درمان تشنج کودکان

در این روش درمانی، به کمک یکی از عصب‌های واگ پالس‌های انرژی کوچکی به مغز ارسال می‌شود. استفاده از این روش درمانیف شایع نبوده و تنها برای کودکان بالای ۱۲ سال که به درمان دارویی واکنش نشان نداده و امکان جراحی نیز ندارند، توصیه می‌شود. شایان ذکر است که گرفتگی صدا، گلو درد یا تغییر صدا از عوارض استفاده از این روش هستند.

جراحی برای درمان تشنج شدید کودکان

هدف از جراحی برداشتن قسمتی از مغز که تشنج در آن رخ می‌دهد است. جراحی تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تشنج در کودک بسیار شدید بوده و برداشتن قسمتی از مغز آن بر بینایی و حافظه اثری نداشته باشد. جراحی را برای درمان سریع تشنج کودکان بکار می‌برند.

عوارض تشنج در کودکان چیست؟

حال می­خواهیم به عوارض تشنج در کودکان بپردازیم. در صورتی که این عارضه کنترل نشود می­توان عوارض جدی را در پی داشته باشد.

یکی از شایع ترین عوارض بعد از تشنج در کودکان آسیب به مغز است که خود را به صورت‌های حرکتی، رفتاری و تکلم نشان می­دهد.

همچنین تشنج می­تواند باعث آسیب به قلب و ایجاد آریتمی قلبی شود.

تشنج می­تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب واگ شود که مسئول کنترل جویدن و بلع غذاست. در نتیجه یکی از عوارض بعد از تشنج در کودکان میتواند اختلال در بلع، گرفتگی سینه، سوزش گلو و سرفه باشد.

از دیگر عوارض تشنج وارد شدن آب به داخل ریه ها و عفونت دستگاه تنفس فوقانی است.

به دلیل عوارض تشنج در کودکان بسیار مهم است که به یک پزشک مراجعه کنید.

تشنج کودک و نوزاد
تشنج کودک و نوزاد به دلیل تب

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اولین بار فرزندتان دچار تشنج شده باشد، بایستی حتماً به یک دکتر تشنج مراجعه کنید. اما پس از آن لازم نیست که هر دفعه پس از تشنج به پزشک مراجعه کنید بلکه تنها زمان‌هایی بایستی این کار را انجام دهید که اتفاقی خارج از هر چه پزشکتان هشدار داده بود رخ دهد.

این اتفاقات می‌تواند طولانی تر بودن مدت تشنج، به هوش نیامدن پس از تشنج، تشنج در آب و… می‌شود. همچنین تشنج کودکان زیر دو سال باید به طور جدی پیگیری شود.

شایان ذکر است که درمان خانگی تشنج کودک اثر گذاری خاصی نداشته و حتماً باید برای درمان بیماری یک پزشک مراجعه شود. همچنین مراقبت های بعد از تشنج در کودکان نیز بسیار مهم است.

سؤالات متداول تشنج در کودکان

چه کودکانی بیشتر تحت ریسک ابتلا به تشنج هستند؟

در واقع همه کودکان به خطر ابتلا به تشنج گرفتار هستند. اما در این بین کودکانی که پیشینه دارند یعنی پدر یا مادر آن‌ها دچار این بیماری است و یا کودکانی که در نوزادی ضربه‌ای به سرشان برخورد کرده است بیشتر از سایرین تحت خطر ابتلا به این بیماری هستند.

شایع‌ترین و بهترین نوع درمان برای تشنج در کودک چیست؟

انواع مختلفی از درمان‌های ارائه شده توسط پزشکان همگی خوب بوده و جواب مطلوبی را می‌دهند. در این بین بهترین نوع درمان بستگی به ویژگی‌های شخص و نوع تشنجی که به آن ابتلا است، دارد. تشخیص بهترین نوع درمان بر عهده پزشک معالج است که پس از معاینه و انجام آزمایش‌های مختلف بیان می‌کند.

آیا تشنج اختلالی در زندگی عادی کودک ایجاد می‌کند؟

به طور کلی می‌توان گفت بسته به شدت تشنج، زندگی عادی کودک می‌تواند دچار اختلال شود. البته این اختلالات با مصرف دارو یا انجام سایر درمان‌ها قابل کنترل است.

علت تشنج در خواب کودکان چیست؟

تشنج در خواب میتواند در پی تب کنترل نشده و بالا رخ ندهد. پس در نتیجه به علائم تشنج در کودکان در خواب بسیار دقت کنید.

۳.۲/۵ (۱۶ نظر)

منبع
msdmanuals.combeaumont.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
99 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبنم ابراهیمی
شبنم ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام پسرم الان بیست روزه همش تشنج میکنه بردم بستری شد ولی بد رگه مرخصی کردن دارو و شربت دادن ولی آوردم خونه بازم تشنج کرد توروخدا کمکم کنین دارم دق میکنم

فواد
فواد
پاسخ به  شبنم ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام پسر بنده ۱۴سالشه و از ۹ماهگی براثر تب تشنج کرد و تا به این سن کمتر از ۱۰بار تشنج کرده،بردم تهران پیش آقای دکتر محمودرضا اشرفی فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و بسیار دکتر معروف و خوبیه هر ۶ماه تحت نظره و خیلی هم راضی هستیم ،بین مریض ویزیت می‌کنه شنبه تا چهارشنبه، از ساعت۲الی۹شب هستند ،تهران بلوار کشاوز پایین تر از بیمارستان طبی کودکان خیابان دکتر قریب ساختمان شباهنگ طبقه ۱
مراجعه فرمایید به امید خدا حتماً نتیجه خوبی خواهید گرفت

میلاد
میلاد
پاسخ به  شبنم ابراهیمی
17 ساعت قبل

سلام پسر من ۹ ماهشه سابقه تشنج نداشت ولی الان ۱۰ روزه که روزانه دو سه بار تشنج در حد ۵ یا ۱۰ ثانیه ای میکنه الانم بردمش شیراز فوق تخصص مغز بهش دارو داد خداروشکر تشنج کمتر شده انشالله دوره درمانش تموم بشه و نتیجه خوبی بگیرم اگه میتونی ببرمش شیراز پیش دکتر علی اکبر اسدی پویا یا دکتر حمید نعمتی

شبنم
شبنم
1 ماه قبل

لصفان جواب بدین دارم میمیرم مرسی

شبنم
شبنم
1 ماه قبل

سلام من دخترم الان بیمارستانه عفونت ریه داری تشنج میکنه یک سره قلبش ضعیف میزنه کبدش درد میکنه الانم بیهوشه امپی وصله زنده میمونه ایا یا اگه زنده بمونه خوب میشه

رسول‌
رسول‌
1 ماه قبل

سلام پسرم ۱۳ ماهه شه درطول یک هفته گذشته سه بار تشنج گرفته از طوابع ارومیه هر کس دکتر خوب سراغ داره لطفا راهنمایی کنید

امین بهزادی
امین بهزادی
پاسخ به  رسول‌
1 ماه قبل

سلام فقط برو پیش دکتر کتیبه شیراز فلکه ستاد فوق متخصص اعصاب و روان

میلاد
میلاد
پاسخ به  امین بهزادی
17 ساعت قبل

دکتر کتیبه الکی دارو با دوز بالا تجویز میکنه

سلام بنده عباس زاده هستم ازارومیه
سلام بنده عباس زاده هستم ازارومیه
پاسخ به  رسول‌
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر دکترقضاوی بهترین متخصص هستن

سلام بنده عباس زاده هستم ازارومیه
سلام بنده عباس زاده هستم ازارومیه
پاسخ به  رسول‌
1 ماه قبل

قرضاوی بی نظیره

زهرا
زهرا
پاسخ به  رسول‌
1 ماه قبل

دکتر رزاقی پنج راه ساختمان کسرا

****^
****^
پاسخ به  رسول‌
1 ماه قبل

دکتر عبدی

اسدی
اسدی
پاسخ به  رسول‌
22 روز قبل

فقط دکتر عبدی

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  رسول‌
14 روز قبل

دکتر احد قضاوی

سیروس
سیروس
پاسخ به  رسول‌
4 روز قبل

سلام ببر پیش دکتر احدقضاوی بهترین دکترتشنج هست پنج راه ساختمان کسرا

میلاد
میلاد
پاسخ به  رسول‌
17 ساعت قبل

سلام ببرش شیراز واسه دکتر علی اکبر اسدی پویا
. این دکتر ۱۰ روز ایرانه ۲۰ روز میره آمریکا اگه پیش این دکتر نوبت گیرت نیومد ببرش پیش دکتر حمید نعمتی که این دکتر زیر دست اسدی پویا است

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام دخترم ۵ سالشه وقتی تشنج میکنه خیره میشه به یه طرف آب از دهنش میاد سمت چپش میلرزه روزا نصف اکس کارپین‌ ۱۵۰ میخوره
شبا نصف دپاکین ۵۰۰ و اکس کارپین ۱۵۰ امروز ۵ یا ۶ بار تشنج کرده

جلال خلیفه پور
جلال خلیفه پور
پاسخ به  فاطمه
6 روز قبل

سلام ببر پیش دکتر برزگر در تبریز

سلام خسته نباشید پسرم ۸ سالشه از ۶ ماهگی شروع به ت
سلام خسته نباشید پسرم ۸ سالشه از ۶ ماهگی شروع به ت
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید
پسرم از شش ماهگی شروع به تشنج کرد الان ۸ سالشه
پیش دکتر بردم انواع قرص ها را به پچه دادند ولی فایده نداشت
بدون هماهنگی با دکتر شروع به کم کردن دارو کردم خیلی حالش بهتر شد مثلا اگر شبی ده الی پانزده بار تشنج مورد الان رسیده به دو سه بار
ولی قرص آخری را هر چی می خوام کم کنم تشنج زیاد میشه نمی دونم چکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

سحر
سحر

سلام برین دکتراحد قضاوی فوق تخصص مغز اعصاب در ارومیخ اون کارش خوب بلد هست در حیطه ی تشنج کار میکنه

ویدا
ویدا
2 ماه قبل

سلام پسرم سه سال ونیمشه دوسه روزه تب داره دیروزظهر وامروز غروب تو خواب به شدت پرید ودست وپاهاش میپره ممکنه تشنج کنه؟؟

سحر
سحر
3 ماه قبل

سلام پسرم هفت سالش دوهفته درگیرویروس بود واسه اولین بارتشنج کرددهنش کف نیومددستاش قفل شده جاخیره بوداین نوع تشنج خطرناکه

رقیه
رقیه
3 ماه قبل

سلام بچه ی ۷ساله ای دارم که سابقه ی تشنج داره دارو مصرف میکنه نوار مغزی و ام ار ایش خوب بوده دو روزه که رگ پاش میگیره ونمیتونه روی پاش وایسه آیا به تشنجش ربط داره؟

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام دخترم با تب تشنج کرده این دومین بارشه یجورای عصبی شده گاز میگیره دندوناشو میماله رو هم نیاز ب مصرف قرص داره

درسا
درسا
3 ماه قبل

سلام خواهر من ۸ سالشه تو خواب دچار تشنج خفیف میشد جوری که دهنش کج میشد و میلرزید و اب دهنش میرفت . نوار مغزی و ام ار ای و تمام ازمایشاتش سالم بود دکتر براش تگرازپین ۲۰۰ تجویز کرد تا دوهفته جواب داد و خوب بود همچی ولی امروز دوبار در خواب یبار خواب روز و یبار خواب شب تشنج کرد لطفا راهنمایی کنید خیلی گیج شدیم و خیلیی میترسیم

مهدی
مهدی
پاسخ به  درسا
1 ماه قبل

تشنجش به داروش مقاوم شده ببرش دکتر یا دوز دارو زیاد کنه یاعوضش کنه

فرهود
فرهود
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید بچه ام دچارتشنج شد الان درگیری خفیف مغز داره خواهشا کمکم کنید

زینب کرمی
زینب کرمی
3 ماه قبل

سلام دکتر من دخترم این سه بار بر اثر تب تشنج میکنه وتو بیمارستان بستری میشه من باید چکار کنم الانم تو بیمارستان بستری

حسین
حسین
3 ماه قبل

چه نوع

داروه باید گرفت

نیلا
نیلا
4 ماه قبل

خواهر دو سالشه تشنج کرد الان دو روزه بیمارستانه میگن که بدنش عفونت داره علت تشنجشم تب بالا بود الان که میچن حالش خوبه و بدنش و صحبت کردنش به حالت قبلی برگشته ولی هنوز نگرانم ممکنه اتفاقی براش بیفته یا مغزش اختلال پیدا کنه

فرهود
فرهود
پاسخ به  نیلا
3 ماه قبل

مشکل پیش نمیاد

نسا
نسا
پاسخ به  فرهود
2 ماه قبل

سلام منم دخترم همین طور شد بردمش فوق متخصص قرص دادگفت موقع تب بهش بده

رایان
رایان
پاسخ به  نسا
24 روز قبل

سلام،چه قرصی بود؟

محمود
محمود
4 ماه قبل

سلام آقای کتر،ببخشید پسرم الان ۱۳ ماهشه،هروقت درب یه چیزیو باز می‌کنه یا نونی چیزی خورد می‌کنه یهو تو یه ثانیه چشاش می‌ره بالا یه مکس می‌کنه بعد اکی میشه،انگار یه شوک بهش دست میده،بجز این هیچ علامت دیگه ای نداره، به نظرتون این تشنجه؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

الهه
الهه
پاسخ به  محمود
6 روز قبل

دخترمن شش سالشه چندثانیه چشماش میره یه نقطه خیره میشه ۸ ماهه تحت نظر متخصص ه تشنج خفیف ه که چندماه اینجور هست بعد خوب میشن

رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام آقای دکتر من دخترم تشنج میکنه وداره از ۲ سالگی دارو مصرف می کنه داروشم تگارد ۱۰۰ هستش اما هم دارو بهش می دم تشنج می کنه حتی بخاطر تشنج نمی توانه حرف بزنه الان ۶ ساله شه آقای دکتر الان چیکار کنم

باربی
باربی
5 ماه قبل

دارم از نگرانی دق میکنم و حدودا ۲قال و نیم سن داره

باربی هستم
باربی هستم
5 ماه قبل

خواهش میکنم جواب بدین

باربی
باربی
5 ماه قبل

سلام دکتر خواهر من بیدار شد ودستاش میلرزید جوری که نمیتونست دستمو بگیره تب هم داشت الان چی کار میتونم کنم و براش چه اتفاقی میوفته؟

عدالت
عدالت
5 ماه قبل

سلام دختر من ۷سال و نیم ۳ ساله که بود تشنج کرد الان ۴ ماه داروش قطع شده والپروات استفاده میکرد ولی از همون ۳سالگی تیک عصبی داره الان هم بیشتر شده چکار کنم

Mahdiye
Mahdiye
5 ماه قبل

سلام من دخترم دو سالشه و امروز تب داشت یهو به یک نقطه خیره شد و هرچی میزدیم بهش و صداش میکردیم ریکشن نشون نمیداد ولی بقیه علائم رو نداشت و زیر یک دقیقه به خودش اومد آیا تشنجه؟

اتنا
اتنا
پاسخ به  Mahdiye
4 ماه قبل

سلام دخترمن در اثر واکسن ۶سالگیش تشنج کرد وی از ۳ماه به دلیل قطع شدن دارویش دوباره داخل مدرسه تشنج کرده آیا همیشگی میشه تشنجش یانه

حدیثه
حدیثه
5 ماه قبل

پسرم اول ک ب دنیا اومد تشنج تب داشت تا دوسال زیرنظردکتربود قرص فنوباربیتال ۱۰۰خورد دیدم خوبه درمان روقطع کردم الان بعدازدوسال دوباره توی خواب تب وتشنج کرده دوروز پشت سرهم تشنج کرده دکتر گفته خوبه حالا حرکاتی وکارایی بعدازتشنج می‌کنه میشه بگیدچکارکنم

D.R rahimi
D.R rahimi
پاسخ به  حدیثه
4 ماه قبل

سلام اشتباه شما همینه ک سر خود درمانو توقف میکنین شما باید با دکتر درمیون میزاشتین تا دوز دارو رو کم کنه و کم کم به اون درجه برسید ک قط بشه
این کار های سر خودشما باعث یک واختی تشنج بچه میشه و خدایی نکرده به صرح مبتلا میشه

اارران
اارران
پاسخ به  D.R rahimi
3 ماه قبل

شما دکترین ؟؟؟ به صرع میگین صرح؟!!!

امین
امین
پاسخ به  اارران
3 ماه قبل

اشتباه تایپیه

ولی امیری
ولی امیری
6 ماه قبل

تشنج

امید
امید
6 ماه قبل

سلام دخترم ۱۰ سالشه یک ماه و نیم پیش بعد خوردن صبحانه دچار تشنج شد پیش دکتر مغز واعصاب کودکان بردیم بعد گرفتن ام ار ای و سی تی اسکن و نوار مغز تشخیص دادن مشکلی نداره فقط باید مدتی قرص لوبل ۲۵۰ مصرف کنه الان بعد یک ماه و نیم مصرف دارو تو خواب دچاره تشنج خفیفی شدالان نمیدونم چکار کنم لطفا راهنماییم کنید باتشکر

احمد
احمد
پاسخ به  امید
5 ماه قبل

سلام پسر من هم همین طور هست قرص رو منظم بهش بدید از خوردن خوراکی‌های سرد خودداری کنید موبایل و کامپیوتر و بازی کامپیوتری رو به حداقل برسونید

فرشته
فرشته
7 ماه قبل

سلام،دخترم ده سالشه ،مسافرت که رفتیم بخاطر کم خوابی تشنج کرد آیا دیگه نباید جای دور ببریمش؟درضمن دخترم از قبل اختلال یادگیری داشتن

D.R rahimi
D.R rahimi
پاسخ به  فرشته
4 ماه قبل

سلام
مسافرت فقط باعث تشنج بچه نشده هیجان و خستگی و بیخوابی و هر چیزی ک باعث بشه ک دمای بدن بچه مث دویدن دچرخه سواری باعث تشنج بچه بشه این طور مواقع میبینین بچه خوابش نمیبره پایین انگشت بچه و کف پاهاشو مخصوصا پایین شست پاهاشو ماساژ بدید کمتر از ده دیقه حیجان و استرسش فروکش میکنه و باعث خواب بچه میشه

الهام عابدی
الهام عابدی
پاسخ به  فرشته
3 ماه قبل

سلام دختر منم ۹ سالشه داشتیم میرفتیم مسافرت خواب بود یه هویی دیدم دستش بازو بسته میشه دهنش کج شدچشمشم باز و بسته میشد حدودا دوسه دقیقه اینطور شد دستشو گرفتم ماساژ دادم شل شد دستش خیلی نگرانم دوباره اونطوری بشه

مریم زارع
مریم زارع
7 ماه قبل

سلام پسر من ۱۱ساله هست هر شش ماه یا بعضی وقتها هر سال یکبار وقتی که خیلی خسته باشه توی خواب تشنج میکنه وهمزمان استفراغ میکنه یکی دو دقیقه طول میکشه واگر استفراغ نکنه سر درد میگیره وتا بالا نیاره اروم نمیشه دیشب بعد از دوسال دوباره تشنج کرد چیکار باید انجام بدم

امران
امران
7 ماه قبل

چی بدیم تا تشنج نکند

عمار سرجویی
عمار سرجویی
7 ماه قبل

باسلام ببخشید بچه من از ۲/۵سالگی تشنج می‌کنه بردمش زاهدان پیش فوق متخصص ولی الان باز هم تشنج می‌کنه خواهشاً راهنماییم کنید چکارش کنم.الآن چهارونیم سالشه .نمیتونه خوب بجوه آبدهنش هم می‌ریزه

بهروز
بهروز
پاسخ به  عمار سرجویی
6 ماه قبل

سلام علاعم اولیش چطور بود و چقد تحت درمان بود و درمانش چقد مفید بود ؟؟؟؟

الهه
الهه
پاسخ به  عمار سرجویی
5 ماه قبل

یزد دکتر راضیه فلاح فوق تخصص مغز و‌اعصای خیلی از زاهدان و …‌‌میان پیششون.‌پسر منم تشنج کرد دوباره بعد چهار سال دیشب مطب دکتر بودم
‌الان سرچ‌کردم در مورد تشنج کامنتا دیدم

حتما پیگیری کنید
از عوارض تشنج تو همین سایت نوشته مشکل بلع و …

یه نفر دیگه هم میگفتن دکتر زاهدان خوب متوجه نشده

D.R rahimi
D.R rahimi
پاسخ به  الهه
4 ماه قبل

سلام شما اطلاعات دقیق تری مث وقتی تشنج میکنه چه ریکشنی نشون میده میلرزه چشاش نیمه باز یا باز میمونه بعد تشنج بالا میاره و چند دیقه طول میکشه تا دوباره به خودش بیاد و هوشیاریش به حالت عادی برسه؟

الهه
الهه
پاسخ به  D.R rahimi
6 روز قبل

نه فقط چندثانیه مکث میکنه به یه نقطه خیره میشه صداش کنیم جواب نمیده بعضی وقتا سرش به سمت پایین خم میکنه دکتر اسلامیه یزد بردم دوز داروش بیشتر کرد ولی بدترشده حالا نوبت گرفتم دوباره ببرم پیشش

D.R rahimi
D.R rahimi
پاسخ به  عمار سرجویی
4 ماه قبل

سلام
متاسفانه جایی از مغزش هس ک کارش جویدن و بلعیدن غذاس اون ناهیه از مغزش دچار مشکل شده و ابر روان دهانشم و تشنج هاشم یا برای مصرف زیاد چیپس و پفک تنقلاتشه یا مواد غذایی و نوشیدنی ک تبشون سرده استفاده میکنه رژیم غذایی خیلی برای تشنج و تقویت مغز بچه کمک میکنه

بابایی
بابایی
پاسخ به  عمار سرجویی
4 ماه قبل

سلام یه دکتر تقدیری هست تو تهران خیلی دکتر خوبیه ببرش پیشش تو اینترنت سرج کن فوق تخصص مغز و اعصاب هستند

علیرضا
علیرضا
10 ماه قبل

بچم الان۳ماهش هستش بدون اینک تب داشته باش تشنج بهش رخ داده دکترابهش داروتجویزکردن بعدازچندساعت دوباره تشنج بهش رخ میده لطفاکمکمون کنید

الهه
الهه
پاسخ به  علیرضا
5 ماه قبل

حتما پیگیری کنید چون تشنج بدون تب بدتر هست و عوارض جدی ترب میگذاره . پسر من بار اول ۱۸ روزش بود هنوز بدون تب تشنج کرد، ام آر آی ، نوار مغز و… یازده روز بستری بود

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  الهه
4 ماه قبل

سلام الان پسرتون خوب شد

الهه
الهه
پاسخ به  مهرداد
6 روز قبل

دختره شش سالشه

روژین
روژین
پاسخ به  الهه
3 ماه قبل

الان حالش چطوره خوبه ببخشید میسه بگید تسنجس چطوری بود ؟

الهه
الهه
پاسخ به  روژین
6 روز قبل

بالا توضیح دادم تشنج خفیف هست

الهه
الهه
پاسخ به  الهه
6 روز قبل

هشت ماهه تحت نظر متخصص مغز و اعصاب هست میگن این نوع تشنج خفیف کم خطرترین تشنج هست به مرور محومیشه

سعید ماجدی
سعید ماجدی
10 ماه قبل

دختر ۸ ماه ام حدود دوماه تحت درمان تشنج قرار داره متاسفانه علیرغم تجویز لوبل و تگاتارد باز بعد از مدت حدود یک بیست روز حملات مکرر داشته میخواستم بدونم داروها موثر نیستن یا علت دیگری باعث تشنج مجدد شده. ممنون.

محمد امیری
محمد امیری
10 ماه قبل

پسرمن تشنج داردو سابریل مصرف میکند ونمیتونه بشینه یکسالشه

محمد امیری
محمد امیری
پاسخ به  محمد امیری
10 ماه قبل

پسرمن یکسالشه تشنج داره نمتونه بشینه وبیاشامه

حسین حسین‌ابادی
حسین حسین‌ابادی
11 ماه قبل

سلام پسر من ۶سالشه میوا دبره مدرسه ایا واکسن ۶سالگی بزنه مشکلی براش پیش نمیاد

سیما
سیما
پاسخ به  حسین حسین‌ابادی
7 ماه قبل

اصلا واکسن ۳گانه براش نزن دوگانه بزن

حبیبی
حبیبی
11 ماه قبل

سلام من دخترم ۱۸ ماهشه الان دو شبه تب شدید داره ک دکتر شیافت داده. و اینکه مدام میلرزه و دندوناش میخوره بهم. داخل خواب و هم داخل بیدار شدن. حتی اگه تبشم پایین باشه باز میلرزه و دندوناش میخوره بهم یا سابیده میشه بهم. این تشنجه یا ن من چکار باید کنم. توروخدا بهم بگید بچه اولمه من تجربه ندارم.

هنگامه
هنگامه
پاسخ به  حبیبی
11 ماه قبل

اثرات منفی تشنج بر اثر تب بالا در کودک پسر حدود سه ساله چیست؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  حبیبی
11 ماه قبل

سلام.حتما مجدد به دکتر مراجعه کنید.ولی حالت لرزیدن دندان و بهم خوردن دهان مخصوص تشنج نیست،افرادی که تب و لرز دارن هم این اتفاق براشون کاملا طبیعیه.فقط اگه بخاطر تب داشتن دارید پاشویه میکنید یا لباس هاشو کمتر کردین حواستون باشه تبش که پایین اومد یکم گرمش بگیرین.بچه من بخاطر تب لباس هاشو و شلوارشو یکی کردیم و شیاف زدیم بعد که تبش پایین اومد یه وقتایی تو خواب در عرض چند ثانیه میلرزید یا دندوش بهم میخورد و همچنین دهنش.اونموقع پاشویه شو قطع کردیم و خیلی کم گرمش گرفتیم.مثلا چند دقیقه پتو انداختیم روش بعد دوباره پتو رو برداشتیم.البته بازم تجربه ها برای هر شرایطی و هر نفری موثر نیست بهتره ببریدش دکتر مجدد.
و اگه که تبش پایین نمیاد یا دیر پایین میاد با فاصله زمانی کم بهش شیاف و استامینوفن بدین اگه میتونه قرص بخوره حل کنید تو یه اب تو یه قاشق و بهش بدید با فاصله ی دو تا سه ساعت اتفاقی نمیوفته فقط اول یه شیاف بزنید و نصف قرص استامینوفن چون برای دوساله یه قرص زیاده اما اگه بازم تبش پایین نیومد قرص استامینوفن کامل بهش بدین.

Mona
Mona
پاسخ به  حبیبی
7 ماه قبل

سلام چیشد وضعیت بچتون؟

نام بیمار الیا
نام بیمار الیا
11 ماه قبل

کودک ۳ روزه تشنج میگردد نمیتاند شیر مادر ش بیخورد چی باید کردآقا دکتر میشه جواب بیدی ممنون با تشکر

آیهان
آیهان
11 ماه قبل

من بچم بد ش رو صفت میکنه پیش دکترم بردم بازم همینجوری چکار کنم

سعید نصیری
سعید نصیری
پاسخ به  آیهان
3 ماه قبل

زیر زبانش خودکار بزار به صورت افقی بگید تلفظ کنه یا لپهاشو فشار بدید و تکرار تلفظ کنید

ر. ح
ر. ح
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من کودکی دارم ده ماهه در پنج ماهگی نیمه های شب با گریه شدید وچند شدن دست وپا از خواب بیدارشد طوری که چشمهاش به حال دیگه برگشت طولی نکشید هوشیاری شو بدست آورد وبهتر شد دکتر گفت تشنج بوده الان چند وقته احساس میکنم وقتی که از چیزی می‌ترسه نیمه های شب این مورد براش پیش میاد ولی مثل دفعه نیست تا حالا چهار مرتبه این مشکل پیش اومده میشه از ترس باشه من به پدرش میگم تشنج ولی برای اینکه خودشو مجاب کنه میگه ترسیده نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنیم ممنون

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام میخاستم بدونم بچی که تب داره شیاف براش بزاری بعد تشنج کنه شیاف دیازپام براش بزاری مشگلی نداره

درسا
درسا
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

نه اصلا شیافت دیازپام واسه بچه خوب نیست اصلا نزارید

سعید نصیری
سعید نصیری
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

در مواقع تب شدید و پایین نیومدن طب بهتره از دیازپام استفاده بشه

پیمان
پیمان
1 سال قبل

خواهشن ب سوالم جواب بدین

حمیدرضاجمشیدی
حمیدرضاجمشیدی
1 سال قبل

سلام پسرم ۲سالش بودشب تب داشت. فرداش صبح ساعت ۷ازخواب بیدارشدیم دیدیم گردنش افتاد وکم کم یه دستش افتادوشروع به بیهوش کردن کرد. سریع بردیم بیمارستان. دکترمتخصص کودکان شهرمون اقای رستمی اومدبالاسرش. امپول کارهای مربوطه راانجام دادبعد۳ساعت بهوش اومد. شب بیمارستان دلفان لرستان موندیم.. حالش بهترشد. ولی بارضایت شخصی بردیمش کرمانشاه. بیمارستان دکترمحمدکرمانشاهی. دکترصدیقی متخصص کودکان، ۱۰روزی بستریش کرد. ازمایش دادازنغاش ازمایش گرفتن. گفتن مشکلی نداره. وشربت پریمیدون براش تجویرکردومرخصش کرد. الان ۴ماه این شربت رامیخوره.. خواستم بدونم تاکی بایدازشربت پریمیدون بخوره… ضمناحالش خداروشکرخوبه وتکرارنشد…. ممنون ازشم

پیمان
پیمان
پاسخ به  حمیدرضاجمشیدی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من آجیم س سالش بود تشنج کرد واین تشنج ۵دیقه ی بار تکرار میشد و بدنش کبود میشد بعضی از جاهای بدنش حالت خون مردگی پیدا شده ولی چون دیر رسوندند بیمارستان تمام کرد میخوام بدونم علت اینجو تشنج ها چیست پیمان

رحینه
رحینه
1 سال قبل

سلام چهار پیش نوزاد پنج ماهه ام نیمه های شب براثر شدت گریه وچنگ شدن دست وپا بیدار شد طوری که بعد از آروم شدن بی حال وبی رمق شد وبعد ثانیه به حالت عادی برگشت دکتر گفت تشنج بوده وآزمایش نوشت مشکلی نداشت بعد چهار ماه دوهفته پیش همین طور شد و دوسه شب پیش البته دوسه شب پیش شدت ترسیده بود که نیمه های شب اینطوری شد آیا ممکنه تشنج براثر ترس هم باشد ممنون

رسول‌
رسول‌
پاسخ به  رحینه
1 ماه قبل

سلام دقیقا حالت بچه من بوده لطفا اگه برای حل مشکل چاره‌ای پیدا کردید اطلاع دهید و اگه منم مشکل م حل شد بهتون میگم

جلال
جلال
1 سال قبل

پسرم چندروزه سرفه های خشک داره یه مقدار تبم داره زیاد نه امشب یه علایمی داشت بیدارشد دست زدبشکن زد بعد زد زیر گریه ممکنه از علایم تشنج باشه. سه سالش هس

امیرحسین صوفی زاده
امیرحسین صوفی زاده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ببخشید پسر من یک سالش بود تشنج کرد ونیم ساعت طول کشید خوب شد وسری یک سال مجدداً تشنج شد ه دودقیقه طول کشید ونگرانم باید چکار کنم تشکر از لطفتان

سوسن
سوسن
پاسخ به  امیرحسین صوفی زاده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر پسرم ده ماهه بود که در اثری تب بالا تشنج کرد الان یک سال و هفت ماهه است باز دیشب تشنج زد آیا این کار خطر ناک است تاچن سالگی همین قسم میشه

میعاد رستمی
میعاد رستمی
1 سال قبل

سلام پسر من سابقه تشنج داره ولی چند وقتی تکلل ادرار مدفوع داره

سعید نصیری
سعید نصیری
پاسخ به  میعاد رستمی
3 ماه قبل

متخصص حتما مراجعه کنید واجبه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

باسلام وخسته نباشید پسرم دوسال شربت والپروات استفاده کرده و دست‌رفته دیگه نیازی نیست الان۵ماهه ک قط کرده ک امشب دیدم خاب دیده وهزیان میگه خیلی نگرانم ک تشنج بوده یانه

شکوری
شکوری
1 سال قبل

بچم تبش پایین نمیاد چکار کنم؟

سعید نصیری
سعید نصیری
پاسخ به  شکوری
3 ماه قبل

چند سالشه علت تب

ندا
ندا
پاسخ به  سعید نصیری
3 ماه قبل

سلام دکتر من بچم ۵ روز بود از تخت افتاد دکتر نبرویم ولی دوسالش شد تب کرد تشنج دست داد دکتر بدیم آمارای همه نوع ازمایش گرفت گفت سالم ولی با تو ۳ سال بچم ثشنج کرد ولی تشنج دوبارش هم تب بالا بوده علت چیست شیاف ذیاپازم خوبه یا نه چ داروی خوبه تورا خدا راهنمایی کنیدن

زینب
زینب
پاسخ به  ندا
2 ماه قبل

سلام دکتر دخترم ۸سال داره توی خواب تشنج می کنه توی بیداری خوبه یکسال که شربت لوبل هر۱۲ ساعت ۲/۵ سی سی ما تا کی باید با این روال ادامه بدیم

دکمه بازگشت به بالا