سرگیجه عصبی چیست؟ علائم و درمان

سرگیجه وضعیتی است که در آن فرد تعادل ندارد و نمی‌تواند ثبات در حرکت داشته باشد. به همین دلیل سردرد و سرگیجه عصبی می‌تواند زندگی فرد را مختل کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد. اگر می‌خواهید بدانید سرگیجه عصبی ناشی از چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سرگیجه عصبی چیست؟

سرگیجه عارضه‌ای است که فرد مبتلا احساس سبکی سر دارد و نمی‌تواند در یک وضعیت ثابت بماند. در این حالت فرد احساس می‌کند فضای اطراف دور سرش می‌چرخند و نمی‌تواند به درستی راه برود یا بنشیند. همچنین بیماران مبتلا به این عارضه احساس گیجی دارند.

سرگیجه واقعی و کاذب چه تفاوتی با هم دارند؟

در بررسی علت سرگیجه با دو نوع سرگیجه روبرو هستیم. در سرگیجه‌های واقعی علت چرخش محیط به دور سر بیماری‌های مغزی یا ابتلا به بیماری‌های گوش است. اما سرگیجه عصبی کاذب در اثر اضطراب، افسردگی یا قرار گرفتن در موقعیت‌های پر استرس بروز می‌کند.

سرگیجه واقعی با گذشت زمان بهبود پیدا نمی‌کند. معمولاً این سرگیجه‌ها شدیدتر یا ضعیف‌تر نمی‌شوند و ممکن است موجب اختلال در راه رفتن هم شود.

اگر از تاپیک سرگیجه عصبی نی نی سایت نتوانستید پاسخ‌ سوال‌های خود را بیابید می‌توانید از طریق سایت پذیرش۲۴ از دکتر مغز و اعصاب آنلاین وقت بگیرید و با کمترین هزینه از یک مشاوره تخصصی استفاده کنید.

سرگیجه عصبی چه علائمی دارد؟

سرگیجه های عصبی که خفیف باشد فقط با علائمی نظیر گیجی و سبکی سر بروز می‌کند، اما اگر شدید شود می‌تواند تعادل فرد را از بین ببرد و با اختلال در انجام فعالیت‌ها کیفیت زندگی را کم کند. در سرگیجه‌ های عصبی شدید فرد مبتلا ممکن است دچار اختلال در بینایی یا تاری دید شود.

شیوه تشخیص سرگیجه عصبی چگونه است؟

فردی که با تغییر وضعیت از ایستاده به نشسته یا برعکس دچار سرگیجه می‌شود یا احساس می‌کند فضای اطراف به دور سرش می‌چرخند و هنگام بروز سرگیجه نمی‌تواند به خوبی ببیند باید برای تشخیص و بررسی علت سرگیجه به پزشک مراجعه کند.

اولین کاری که پزشک انجام می‌دهد گرفتن شرح حال از بیمار و بررسی علائم همراه با سرگیجه است.

به طور مثال از بیمار می‌پرسد آیا قبل از بروز سرگیجه ضربه‌ای به سر او وارد شده یا اینکه همراه با سرگیجه تهوع و استفراغ هم دارد. همچنین لازم است بیمار اطلاعات کلی در مورد شرایط زندگی و محیط کار و میزان استرسی که روزانه تجربه می‌کند در اختیار پزشک قرار دهد.

در نهایت این موارد برای تشخیص سرگیجه عصبی کافی نیست و پزشک باید از آزمایش‌های تشخیصی استفاده کند.

تست‌های تشخیصی که برای سرگیجه به کار می‌رود شامل موارد زیر است.

  • MRI
  • TCD&ECD یا سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال مغز

راههای درمان سرگیجه عصبی چگونه است؟

درمان سرگیجه باید با توجه به علت زمینه‌ای ایجاد کننده آن انجام شود. روش‌های مختلفی برای درمان سرگیجه عصبی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

دارودرمانی سرگیجه عصبی

دارو برای سرگیجه عصبی می‌تواند علائم را از بین ببرد و وضعیت فرد را بهبود دهد. کسی که به واسطه افسردگی یا اضطراب درگیر سرگیجه عصبی می‌شود می‌تواند از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده کند تا با از بین بردن علت ایجاد کننده علائم سرگیجی عصبی را از بین ببرد.

داروهای آنتی‌هیستامین مانند بتاسرک هم از داروهای موثری است که شدت سرگیجه‌ها و دفعات بروز آن را کم می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب برای استفاده از بهترین شیوه درمان سرگیجه و سردرد از آزمایش‌های تشخیصی دقیق استفاده می‌کند و بر اساس علت زمینه‌ای موثرترین درمان را انتخاب می‌کند.

درمان خانگی سرگیجه عصبی

تقریبا همه‌ی افراد حداقل یک یا دو بار مبتلا به سرگیجه شده‌اند. به همین دلیل لازم است با راه‌های درمان خانگی و سریع سرگیجه عصبی آشنا باشیم که شامل موارد زیر است.

  • کشیدن نفس عمیق

یکی از راه‌های درمان سرگیجه عصبی این است که نفس عمق بکشید تا اکسیژن به میزان کافی به مغز برسد و با آرام شدن اعصاب، علائم سرگیجه و عدم تعادل از بین برود.

  • انجام تمرینات یوگا برای سرگیجه عصبی

یکی از راه‌های کم کردن شدت سرگیجه‌های عصبی انجام مدیتیشن و تمرینات یوگا است. همچنین ورزش کردن در طول روز هم موجب بهبود گردش خون و سرگیجه‌های عصبی می‌شود.

  • دراز کشیدن

برای اینکه سرگیجه کمتر شود بلافاصله بعد از بروز علائم باید بنشینید یا در جای مناسبی دراز بکشید تا وضعیت بهتر شود.

  • مصرف ویتامین‌های گروه B برای سرگیجه عصبی

ویتامین‌های گروه B به خصوص B3، موجب تقویت سیستم عصبی می‌شوند و از این طریق می‌توانند باعث بهبود بی‌خوابی، عصبانیت و اضطراب و سرگیجه‌های عصبی شوند.

درمان سرگیجه عصبی در طب سنتی

سرگیجه عصبی درمان موثری در طبی سنتی دارد. موار زیر بهترین توصیه‌های طب سنتی است.

  • دمنوش زنجبیل برای سرگیجه عصبی

یکی از درمان‌های موثر سرگیجه عصبی که حاوی آنتی‌اکسیدان است و میزان فشار خون را هم کنترل می‌کند دمنوش زنجبیل است.

  • دمنوش اسطوخودوس برای سرگیجه عصبی

اسطوخودوس گیاهی آرامش بخش است که می‌تواند برای درمان سردرد و سرگیجه عصبی مورد استفاده قرار بگیرد. به منظور از بین بردن طعم تلخی اسطوخودوس می‌توان دمنوش آن را با عسل ترکیب کرد.

ترکیب پودر سیاه دانه و عسل که به صورت ناشتا مصرف می‌شود یک درمان موثر در طب سنتی برای از بین بردن علائم سرگیجه عصبی است.

دکتر سرگیجه قبل از شروع درمان باید مطمئن شود علت ایجاد کننده سرگیجه به مغز ارتباط دارد یا اینکه عصبی است.

راه‌های پیشگیری از سرگیجه عصبی چگونه است؟

  • سرگیجه عصبی ممکن است به علت کم آبی بدن بروز کند، به همین دلیل بهتر است هنگام بروز سرگیجه یا در طول روز به میزان کافی آب بخورید تا در اثر کم آبی بدن دچار سرگیجه نشوید.
  • نوشیدن قهوه موجب افزایش اضطراب و بی قراری و بالابردن احتمال بروز سرگیجه عصبی می‌شود. به همین دلیل به افراد مبتلا به این عارضه توصیه می‌شود مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا الکل را به طور کامل ترک کنند.
  • برای پیشگیری از بروز سرگیجه‌های عصبی لازم است فرد رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و از مصرف غذاهای پر چرب، پر نمک پرهیز کنند.
  • خواب و استراحت به میزان کافی یکی از عواملی است که باعث می‌شود فرد بتواند از پس تنش‌های روزانه بربیاید و کمتر درگیر سرگیجه عصبی شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که سرگیجه عصبی با سیاهی رفتن چشم و غش کردن یا استفراغ کردن همراه باشد، همچنین اگر فاصله‌ی زمانی بین سرگیجه‌ها کم باشد لازم است به پزشک مراجعه کنید.

پذیرش۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان مشاوره تلفنی و آنلاین را با پزشکان را فراهم کرده است.

سوالات متداول سرگیجه عصبی

عوارض سرگیجه عصبی چیست؟

با توجه به اینکه سرگیجه عصبی با گیجی فرد همراه است، ممکن است موجب زمین خوردن یا پرت شدن فرد از بلندی شود. همچنین اگر فرد هنگام رانندگی درگیر سرگیجه عصبی شود ممکن است درگیر سانحه یا تصادف شود.

آیا کم‌خونی باعث سرگیجه می‌شود؟

برخی از افراد به دلیل کم خونی فقر آهن درگیر سرگیجه می‌شود که لازم است از رژیم غذایی حاوی آهن مانند کرفس، اسفناج،هویج، خیار، کاسنی و گوشت قرمز و جگر استفاده کنند.

آیا داروها موجب سرگیجه می‌شوند؟

برخی از داروها مانند داروهای ضد تشنج و مسکن‌ها موجب کاهش فشار خون و ایجاد سرگیجه می‌شوند.

۲.۸/۵ (۸ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orghealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
38 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یکی
یکی
10 روز قبل

ممنون از مطالب خوبتون

سمیرا
سمیرا
1 ماه قبل

ممنون.

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط سمیرا
محمد حسن
محمد حسن
1 ماه قبل

سلام من هر وقت تب دارم سرم درد عجیب درد میکنه ی سالیع اینطوری شدم انگار ب مددت ی ساعت از پهام اوریزان کردن ینی وقتی ک شدیده دراز میکشم نمیتونم بشینم سرم وزوز شدید

حامد
حامد
3 ماه قبل

سلام من ۱ ماه سرگیجه همراه با وزوز گوش دارم و احساس میکنم سرم سنگینه و گوشام کیپه.ممنون میشم راهنماییم کنید

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

توروخدا زودتر ج بدین بیمارستان گفته بود از مایع گوش هس فردا نوبت متخصص گوش حلق گرفتم

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام پدرم دوشب پیش سرگیجه شدید ک نمیتونه بشینه یهو بالا آورد تا این روز دیگه و حالت تهوع قطع شد حتی اورژانس اومد بیمارستان بردن فشارخون ۱۵ بوده ولی همچنان فقط،سرگیجه داره و اصلا نمیتونه خوب صحبت کنه یا بیداربمونه اما تهوع قطع شده از چی میتونه باشه ک سه شبه سرگیجه ادامه داره تا فردا ک نوبت دکتر دارن بی قرارم نگرانم تا حالا اینجوری نبودن

ارمیتا
ارمیتا
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر.. من خیلی سرم گیج میره اینور و اونور که چشممو میچرخونم گیج و ویج میره شقیقه سمت چپم با پیشونیمم درد میکنه همچنین زده به دندونم اگر دندونم خراب بود یه چیزی سالمه و میتونم چیزای سرد و داغ بخورم .. میترسم به خاطر فکر و خیالِ زیاد باشه چون هم خیلی گریه میکنم هم خیلی فکر.. میشه راهنمایی کنید؟ دو ساله درگیر اینجور گریه ها و عصبی شدنا هستم و همشم ۱۵ سالمه..

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط ارمیتا
مارینا
مارینا
پاسخ به  ارمیتا
1 ماه قبل

من هم علائم مشابه شمارو دارم چیکار کردید؟

مهران
مهران
پاسخ به  ارمیتا
23 روز قبل

این میگرن عصبیه منم همین مشکل و دارم

رضا
رضا
4 ماه قبل

سرگیجه ومنگی سردارم نشانه چیه

نادرشاه حیدری
نادرشاه حیدری
4 ماه قبل

سلام

کاظمی
کاظمی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یک ماه هست دچارس گیجه شدم وقتی ازجام بلند میشم ویاوقتی خوابیدم می‌خوام برم رودست چپ یا راست بشم وهم اینک وقتی خم میشم سرگیجه میگیرم دلیلش چیه دوهفته قرص بتاهستامین دکترتجویز کرد خوردم ولی خوب نشدم

عسل
عسل
5 ماه قبل

سلام من ماهی سه چهار بار شبا تو خواب غش میکنم بهد زود بیدار میشم قشنگ بی حس و شل شدن بدنمو تو خواب حس میکنم یا میفهمم ک از حال رفتم از چی میتونه باشه

مهتاب زرنگ
مهتاب زرنگ
9 ماه قبل

سلام خیلی زیاد سر گیجه دارم هر کجا میرم مشکلم نمیفهمن میگن علتش میگرن است

رها شایسته
رها شایسته
پاسخ به  مهتاب زرنگ
7 ماه قبل

شما هنوز این مشکلو دارین؟

هسی
هسی
پاسخ به  رها شایسته
2 ماه قبل

من الان یک ماه هست سر گیجه دارم دست پام بی حس میشه

میلادفولادی
میلادفولادی
10 ماه قبل

سلام تو خواب چپ راست میشم سرم گیج میره لامپ خاموش میشه همینطور جاهایی ک فضای باز هم داره بهم حمله عصبی میشه سرم گیج میره لطفا راهنمایی کنید

رها شایسته
رها شایسته
پاسخ به  میلادفولادی
7 ماه قبل

شما مشکلتون حل شد؟

رضا
رضا
پاسخ به  میلادفولادی
4 ماه قبل

سلام منم اینطوری هستم

مهدی نوروزی
مهدی نوروزی
پاسخ به  میلادفولادی
3 ماه قبل

چی شد درمان شدید

الیاس میرزایی
الیاس میرزایی
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید. دکتررفتم سرگیجه عصبی دارم استرس کاریم خیلی زیاده. به این سادهگی هم کارپیدانمیشه. که بخوام کارموعوض کنم. چندتای قرص برام تجویزکردندکه دارم استفاده میکنم. ولی بااین استرس کاری زیادهیچ تاثیری نداره. نمیدونم چکارکنم. لطفاراهنمای کنید. تشکر.

هانیه
هانیه
10 ماه قبل

سلام من همش سرم گیج میره و تعادل ندارم و بعضی وختا نمتونم درست راه برم و احساس گیجی هم دارم مشکل چیه

رها شایسته
رها شایسته
پاسخ به  هانیه
7 ماه قبل

عزیزم شما مشکلت برطرف شد؟

غلامی
غلامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید سرگیجه دارم پزشک بعداز ام آرای وندارم مغز بهم گفت که تشنجات ریز در نوار میبینم دارو داده ولی هنوز سر گیاه دارم

رها شایسته
رها شایسته
پاسخ به  غلامی
7 ماه قبل

شما مشکلتون حل شد؟

نادر
نادر
1 سال قبل

سلام من فقط وقتی دراز میکشم یا وقتی که دراز کشیدم از یک پهلویی به پهلویی دیگه بچرخم خیلی بد جور سرم گیج می‌ره لطفاً علت رابرام توضیح بدید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  نادر
6 ماه قبل

سلام من هم فقط وقتی دراز میکشم یا وقتی که دراز کشیدم از یک پهلوی چپ به پهلوی راست بچرخم خیلی بد جور سرم گیج می‌ره لطفاً علت رابرام توضیح بدید

امیرارسلان
امیرارسلان
پاسخ به  نادر
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز
مشکل شما جا به جا شدن مایع داخلی گوش هستش، به متخصص گوش مراجعه کنید و نگران نباشید.

آسمان
آسمان
پاسخ به  نادر
4 ماه قبل

آقا نادر و فاطمه خانم اگر کامنت منو خوندین بگین. شماها سرگیجه وضعیتی خوش خیم دارین، که با حرکت سریع سر و بدن تشدید میشه. شب ها دو بالش زیر سرتون بذارین تا سر بالاتر از بدن قرار بگیره و تو چاله بالش نیافته. ( این تکنیک عالیه) ، آروم پهلو به پلو بشین، آروم بلند بشین، سرتونو زیاد خم نکنین، حرکتای سریع انجام ندین و نمک و ادویه محرک کم استفاده کنین. این سرگیجه عارضه ای نداره اما میتونه بارها اتفاق بیافته. ممکنه ده دقیقه باشه، ممکنه چند ساعت گیج باشین. وقتی سرگیجه گرفتین بشینین، نخوابین. خودش رفع میشه.

آرزو همتی
آرزو همتی
پاسخ به  نادر
3 ماه قبل

منم مثل شما هستم راه حلی پیدا کردین ممنون

Zahra
Zahra
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
بعضی اوقات ک خیلی عصبانی میشم وقتی چشمام رپ میبندم احساس چرخش توی سرم میکنم

محمد
محمد
پاسخ به  Zahra
5 ماه قبل

سی کن عصبانی نشی .والا بزودی وزوز گوش میگیری

لیلا
لیلا
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

من دارم والا

منیره آزاد
منیره آزاد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من چندروزی هست موقعی ک از جام بلند میشم سرم گیج میره اما خیلی طول نمیکشه بر ا چند ثانیه هستش میخوام بدونم علتش چی هست ممنون میشم راهنماییم کنید

امیرارسلان
امیرارسلان
پاسخ به  منیره آزاد
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز
مشکل جدی نیست، ممکنه کم خون باشید. اگه نیستید احتمالا مربوط به گوشتون میشه.

نداامیری
نداامیری
1 سال قبل

سلام من به سمت چپ میخوابم سرگیجه میگیریم برای همین همیشه به راست میخوابم موقع بلندشدن سرگیجه دارم

یوسف
یوسف
پاسخ به  نداامیری
1 سال قبل

سلام .من هم مشکل شما رو دارم .سمت چپ اصلا نمیتونم بخوابم با سرگیجه از خواب میپرم

Ali
Ali
پاسخ به  یوسف
1 سال قبل

سلام شما احتمالا گوش چپتان مشکل جدی دارد و باید پیش گوش پزشک بروید

دکمه بازگشت به بالا