تفاوت میگرن و سردرد

تفاوت میگرن و سردرد

معمولاً اکثر افراد در طول زندگی خود سردرد را تجربه می‌کنند اما کمتر کسی است که در مورد تفاوت میگرن و سردرد اطلاع داشته باشد. همین موضوع عدم تشخیص صحیح موجب می‌شود که درمان دچار اختلال شود و در زمان لازم، اقدامات مورد نیاز انجام نشود.

پس قبل از اینکه درد خود را به عنوان یک سردرد در نظر بگیرید لازم است که تفاوت میگرن و سردردهای معمول را بدانید.

انواع و علل سردرد‌های رایج

انواع مختلفی از سردرد وجود دارتد، بنابراین شناسایی محل و ماهیت درد می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند.

برخی از رایج ترین انواع سردرد‌هاث رایج عبارتند از:

سردردهای تنشی

درد ناشی از سردرد‌های تنشی در هر دو طرف سر گسترش می‌یابد. این نوع از درد اغلب از پشت سر شروع می‌شود و به سمت جلو پیش می‌رود. سردرد تنشی شایع‌ترین شکل درد سردرد است. خستگی چشم، استرس و گرسنگی اغلب از علل سردرد تنشی هستند و می‌توانند مزمن باشند.

سردردهای سینوسی

این سردردها اغلب زمانی بروز می‌کنند که افراد مبتلاء به بیماری هستند یا احساس احتقان می‌کنند. سردرد‌های سینوسی به دلیل تورم در مجرای سینوسی ایجاد می‌شوند و در نتیجه در این نوع، درد در پشت گونه‌ها، بینی و چشم‌ها احساس می‌شود.

سردرد‌های خوشه‌ای

این سردرد‌ها معمولاً بسیار دردناک هستند و به‌صورت «خوشه‌ای» رخ می‌دهند. خوشه‌ای بودن این نوع از سردرد‌ها به این معنی است که روزانه (معمولاً در یک زمان) و گاهی اوقات تا چندین بار در روز اتفاق می‌افتند و تا ماه‌ها ادامه دارند.

سردرد‌های خوشه‌ای در نتیجه‌ی گشاد شدن رگ‌های خونی مغز به دلیل ترشح سروتونین و هیستامین ایجاد می‌شوند. این درد‌ها ممکن است در اثر فعالیت بدنی شدید، قرار گرفتن در معرض نورهای شدید یا حتی تغییر ارتفاع ایجاد شوند.

برای ارتباط با دکتر میگرن و متخصص سردرد فقط کافی است به پذیرش ۲۴ تماس مراجعه نمایید.

میگرن چیست؟

میگرن ممکن باعث درد سر شود، اما معمولاً بیشتر از یک سردرد معمولی ایجاد می‌کند. تأثیرات میگرن می‌تواند آنقدر قوی باشد که مدرسه، کار یا روابط اجتماعی را مختل کند و همین موضوع از اصلی‌ترین تفاوت میگرن و سردرد است.

تفاوت میگرن و سردرد تنشی، خوشه‌ای و سینوسی

به‌طور کلی ویژگی‌های کلیدی وجود دارند که میگرن را از سردردهای تنشی (شایع ترین نوع سردرد)، سردردهای خوشه‌ای و سردرد‌های سینوسی متمایز می کند.

مراحل بروز نشانه‌ها و پیش‌بینی زمان سردرد

میگرن چهار مرحله دارد ولی ممکن است برخی از مراحل در همه‌ی افراد بروز نکند. پرودروم (Prodrome) اولین مرحله است. بعد از آن نوبت به مرحله‌ی اورا (Aura) می‌رسد، که در واقع نوعی نشانه برای شروع سر‌درد‌های میگرنی است. درد در مرحله سوم (مرحله‌ی حمله Attack) شروع می‌شود. در نهایت میگرن به پست‌دروم (Postdrome) ختم می‌شود که سردرگمی، خستگی یا حتی شادی شدید را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

معمولاً بروز نشانه‌هایی خبر از سردرد میگرنی را می‌دهند. برخی از این علائم شامل خمیازه کشیدن بیش از حد و میل به غذاهای خاص است. بنابراین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میگرن و انواع سردرد این است که در میگرن معمولاً نشانه‌هایی از سردرد‌های میگرنی خبر می‌دهند ولی در سایر سردرد‌ها، درد به‌صورت ناگهانی شروع می‌شود.

تفاوت تغییرات حسی و گفتاری در سردرد و میگرن

گاهی اوقات، میگرن به‌طور موقت بر گفتار و حواس قبل، بعد یا در حین سردرد تأثیر می‌گذارد. این حالت معمولاً در مرحله‌ی دوم میگرن اورا (Aura) اتفاق می‌افتد. به‌عبارتی در این مرحله، فعالیت الکتریکی روی مغز تغییر می‌کند و ممکن است تا ۶۰ دقیقه نیز طول بکشد. سردرد خوشه‌ای ممکن است با اورا شروع شود، اما سردرد تنشی اینطور نیست.

تفاوت نوع درد در سردرد و میگرن

از جمله تفاوت بین میگرن و سردرد تنشی این است که سردرد تنشی همراه با درد مبهم و سفتی یا فشار است در حالی‌که سردرد میگرنی ضربان یا نبض قوی در یک یا دو طرف سر ایجاد می‌کند. از جمله تفاوت میگرن و سردرد خوشه ای هم این است که سردرد خوشه‌ای باعث سوزش شدید در سر یا در نزدیکی چشم می‌شود.

تفاوت در ناراحتی گوارشی در سردرد و میگرن

یکی دیگر از مواد تفاوت میگرن و سردرد این است که التهابی منجر به سردرد میگرنی می‌شود ممکن است موجب بروز تهوع، استفراغ، درد در شکم یا نارحتی معده شود. این در حالی است که معمولاً سردرد تنشی موجب ناراحتی‌های گوارشی نمی‌شود و سردرد خوشه‌ای نیز معمولاً فقط منجر به بی‌حالی می‌شود.

تفاوت میگرن و سردرد در حساسیت‌ها

از جمله تفاوت میگرن و سردرد سینوزیت و سایر سردرد‌ها این است که نور، صدا، بو‌های خاص و حتی لمس (به‌دلیل التهاب) و هر گونه فعالیت می‌توانند سردرد میگرنی را تشدید کنند. این در حالی است که حساسیت به نور یا صدا ممکن است با شروع سردرد تنشی اتفاق بیفتد، اما غیرعادی است.

کلام آخر:

اگرچه که هر نوع سردردی می‌تواند بسیار رنج‌آور باشد اما سردرد‌های میگرنی ممکن است خطرناک هم باشند. به‌همین دلیل توصیه‌ی ما این است که در صورت هر گونه سردرد مداوم و شدید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید زیرا درمان به‌موقع می‌تواند بسیار موثر باشد.

تفاوت میگرن و سردرد
تفاوت میگرن و سردرد

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر متخصص مغز و اعصاب یا ویزیت دکتر آنلاین مغز و اعصاب کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید یا از سایت پذیرش۲۴ برای دریافت نوبت استفاده کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد:

تفاوت سردرد تنشی و میگرن چیست؟

به‌طور کلی سردرد تنشی و میگرن از نظر پیش‌بینی زمان سردرد، تغییرات حسی و گفتاری، نوع درد، ایجاد یا عدم ایجاد ناراحتی گوارشی حساسیت‌ها با هم متفاوت هستند.

سردرد‌ها چند نوع هستند؟

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد ولی به‌طور خلاصه سردرد‌ها در سه دسته‌ی تنشی، خوشه‌ای و سینوسی جای می‌گیرند. معمولاً بسیاری این نوع از سردرد‌ها را با سردرد‌های میگرنی اشتباه می‌گیرند که همین امر زمینه را برای به تعویق انداختن درمان صحیح، ایجاد می‌کند.

آیا امکان دارد که همه‌ی سردرد‌های طولانی میگرن باشد؟

تشخیص میگرن فقط با مراجعه به پزشک متخصص امکان‌پذیر است. از آنجایی‌که معمولاً افراد نسبت به سردرد بی‌توجه هستند، این موضوع باعث می‌شود که به پزشک مراجعه نکنند و همین عدم مراجعه‌ی به‌موقع می‌تواند روند درمان را به تاخیر بیاندازد.

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
pennmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیکزاد
نیکزاد
1 ماه قبل

سلام. من هرروز بعد افطار میخوام افطار کنم یه زره چیز شیرین یا خرما یا حلوا یا چیزهای کمی شیرین هم میخورم سردرد میگرن میگرم خیلی دلم میخواد تو ماه رمضان سردرد میگرن نداشته باشم خیلی دلم میخواد آرامش میگرن داشته باشم انشاالله

رحیمه
رحیمه
2 ماه قبل

مشاوره آنلاین پزشکی

میلاد مومنی
میلاد مومنی
1 سال قبل

سردرد در بالای سر

دکمه بازگشت به بالا