بارداری در افراد مبتلا به میاستنی گراویس چگونه است؟

مدیریت میاستنی گراویس (MG) در دوران بارداری نیاز به مهارت‌های ویژه‌ای دارد. زیرا هم بیماری‌ها و هم درمان آن می‌تواند اثرات مخربی بر مادر و جنین داشته باشد. میاستنی گراویس به صورت عمده، اغلب زنان را در دهه دوم و سوم زندگی، یعنی سنین باروری تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تشدید MG احتمالاً در سه ماهه اول و دوره پس از زایمان رخ می‌دهد.

آیا امکان بارداری برای مبتلایان به بیماری میاستنی وجود دارد؟

برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا بارداری با میاستنی گراویس ممکن است. پاسخ به این سوال به طور کلی بله است. اما برای انجام این کار عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود.

در واقع کلید نتیجه موفقیت‌آمیز در دوران بارداری مراقبت‌های چند رشته‌ای شامل متخصصان زنان و زایمان، متخصصان مغز و اعصاب، متخصص بیهوشی و همچنین متخصص نوزادان نهفته است. در این مقاله، گزینه‌های درمانی مختلف موجود برای مدیریت MG در دوران بارداری را مورد بحث قرار می‌دهیم و توصیه‌هایی را بر اساس بهترین شواهد فعلی ارائه می‌کنیم.

در نظر داشته باشید موارد گفته‌شده بر اساس آخرین تحقیقات علمی مطرح می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری حتما پیش از استفاده از این مطالب، تحت درمان دکتر مغز و اعصاب و متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید. برای رزرو وقت دکتر مغز و اعصاب آنلاین و دکتر میاستنی گراویس از پذیرش ۲۴ استفاده کنید.

اثرات میاستنی گراویس بر بارداری و بالعکس

MG معمولاً زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس رویارویی زنان مبتلا به این بیماری می‌تواند دارای پیچیدگی‌های خاص خود باشد. اثرات بارداری بر شدت میاستنی گراویس متغیر است. در یک مطالعه، در حالی که ۳۰ درصد از بیماران هیچ تغییری در وضعیت بیماری نشان ندادند، ۲۹ درصد بهبودی پیدا کردند و ۴۱ درصد بدتر شدن علائم میاستنی در دوران بارداری را گزارش کردند.

بدتر شدن علائم میاستنی معمولاً در طول سه ماهه اول و در ماه اول پس از زایمان مشاهده می‌شود. در حالی که بهبود علائم میاستنی در سه ماهه دوم و سوم گزارش شده است که احتمالاً مربوط به سرکوب سیستم ایمنی ناشی از بارداری است که در این سه ماهه رخ می‌دهد.

علل تشدید میاستنی گراویس در دوران بارداری عبارتند از:

  • هیپوونتیلاسیون به دلیل ضعف عضلات تنفسی و بالا رفتن دیافراگم در دوران بارداری
  • عفونت‌های نفاس
  • داروها
  • استرس بارداری و زایمان

عاملی که ممکن است مرگ‌ومیر مادران را به دلیل خود میاستنی گراویس پیش‌بینی کند، مدت زمان MG قبل از بارداری شاخص است. در یک مطالعه، خطر مرگ‌ومیر مادران در سال اول پس از تشخیص MG و حداقل ۷ سال پس از تشخیص MG بالاتر بود.

مشاوره قبل از تولد نکته مهم در میاستنی گراویس و بارداری

همه زنان مبتلا به میاستنی گراویس که قصد بارداری دارند باید در مورد اثرات احتمالی این بیماری بر بارداری و بالعکس مشاوره شوند. موضوع بسیار مهمی که برای درمان میاستنی گراویس در زنان مطرح است، زمان انجام تیمکتومی است.

زنان جوان مبتلا به MG که قصد عمل جراحی تیمکتومی را دارند، اگر قصد بارداری ندارند، باید در اولین فرصت آن را انجام دهند. اگر باردار هستند، به آن‌ها توصیه می‌شود که در صورت امکان، تیمکتومی را تا زمان زایمان به تعویق بیندازند.

مراقبت‌های دوران بارداری میاستنی گراویس

همه زنان باید تحت ارزیابی دقیق دوره‌ای قدرت حرکتی، وضعیت تنفسی و قلبی عروقی و همچنین تست‌های عملکرد تیروئید قرار گیرند. داروهای متعددی که برای عفونت‌ها یا موارد دیگر در دوران بارداری استفاده می‌شوند ممکن است با تشدید میاستنی همراه باشند. فهرست کاملی از تمام داروهایی که می‌توانند MG را بدتر کنند از متخصص زنان و زایمان و دکتر مغز و اعصاب تحویل گرفته شود.

به زنان باردار مبتلا به میاستنی توصیه می‌شود که از ورزش کردن و استراحت مکرر خودداری کنند. به آن‌ها باید رژیم غذایی غنی از پتاسیم توصیه می‌شود. همچنین آنان باید از استرس عاطفی و کمبود خواب اجتناب کنند.

نکات کلیدی مدیریت میاستنی در بارداری

سیر بالینی MG در بارداری متغیر است و شانس تقریباً برابری برای بهبودی، بدتر شدن و یا باقی ماندن در وضعیت فعلی وجود دارد. حداکثر احتمال بدتر شدن در سه ماهه اول و دوره پس از زایمان است. هر چه مدت زمان میاستنی قبل از بارداری طولانی‌تر باشد، احتمال بدتر شدن آن در دوران بارداری نیز کمتر خواهد بود. همواره نکات گفته‌شده را در مدیریت میاستنی گراویس در نظر داشته باشید.

درمان MG در دوران بارداری باید فردی باشد. داروهای آنتی کولین استراز به تنهایی ممکن است برای زنان با ضعف خفیف چشمی کافی باشد. اما داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، اغلب برای MG شدیدتر مورد نیاز است.

به صورت عمده استروئیدها داروهای سرکوب کننده ایمنی انتخابی هستند. این دارو باید در کمترین دوز موثر استفاده شوند.

زایمان زنان مبتلا به میاستنی گراویس باید به صورت طبیعی و واژینال انجام شود.در زمان زایمان مرحله اول معمولا تحت تاثیر میاستنی گراویس قرار نمی‎‌گیرد، اما مرحله دوم MG ممکن است در صورت خستگی مادر، کوتاه شود. در صورت در نظر گرفتن زایمان طبیعی، می توان از بی حسی منطقه ای استفاده کرد

آیا میاستنی گراویس به نوزاد متولدشده به صورت ارثی انتقال پیدا می‌کند؟

همه نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به MG باید حداقل به مدت ۷۲ ساعت با دقت تحت نظر قرار گیرند. زیرا خطر ابتلا به MG گذرا در نوزادان در ۱۰ تا ۲۰ درصد از نوزادان متولد شده از مادران میاستنی گراویس رخ می‌دهد.

چه خطراتی مادران مبتلا به میاستنی گراویس را در دوران بارداری تهدید می‌کند؟

به طور کلی،MG تا حد زیادی بر بارداری تأثیر نمی‌گذارد. همچنین خطراتی مانند افزایش وزن کم هنگام تولد، سقط جنین خود‌به‌خود یا نارس نیز وجود ندارد.

آیا بیماران میاستنی گراویس می‌توانند بدون عارضه باردار شوند؟

اکثر زنان میاستنی امکان حاملگی بدون عارضه با نتایج خوب را دارند. برنامه‌ریزی دقیق بارداری و رویکرد تیمی چندرشته‌ای پزشکی با مشورت دکتر میاستنی گراویس و متخصص زنان و زایمان کلید موفقیت آمیز بودن آن است.

۴/۵ (۱ نظر)

منبع
ncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا